Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
Hoe diep is die Denon en hoe diep is die Besta dat dat past?Vitamine schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:20:
Cross post!
Nieuw appartement, dus tijd voor een nieuw meubel en speakers:
Wat zien we:
TV: Panasonic 42AS650e
Receiver: Denon X-2000
Luidsprekers: 2x Dali Zensor 7 en 1x gare Yamaha als center
Platenspeler: Audio-Technica AT-LP60
CD-speler: Yamaha CDX-530E
Mediaspeler: Medi8er 500X2
Gameconsole: PS4
IR-extender: Norstone Iryx
TV-meubel: 2x Ikea Besta (zwevend) met Uppleva tv-steun
[afbeelding]
Mijn Besta is 40 diep en daar krijg ik mijn AVR2311 echt niet in.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
@The Eagle de body van de Denon is 286 mm diep en de Besta is 390mm. De display van de receiver staat gelijk met de onderplaat van het meubel en de achterwand is wat gemodificeerd met de decoupeerzaag. Is nog steeds krap trouwensThe Eagle schreef op maandag 16 april 2018 @ 19:50:
[...]
Hoe diep is die Denon en hoe diep is die Besta dat dat past?
Mijn Besta is 40 diep en daar krijg ik mijn AVR2311 echt niet in.

Ziet er mooi uit!vandermark schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 21:36:
Enige tijd geleden hier een foto laten zien van sketchup model hoe ik met Ikea bovenkastjes een audiomeubel wilde maken:
[afbeelding]
En dit is het geworden:
[afbeelding]
Dit is mijn resultaat met de Method kasten en een op maat gemaakt blad.

Nice! ik wil ook zo iets. Waar heb je dat blad laten maken?panomi schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:28:
[...]
Ziet er mooi uit!![]()
[afbeelding]
Zo'n plaat/afwerking zoek ik ook nogpanomi schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:28:
[...]
Ziet er mooi uit!![]()
[afbeelding]
Spuit 11.
[ Voor 3% gewijzigd door Vitamine op 18-04-2018 11:35 ]
Kan je bij de houthandel in de buurt kopen en meteen op maat laten zagen. Van onder vastschroeven met geschikte schroeven en daarna (eventueel schuren en dan) aflakken.Vitamine schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:34:
[...]
Zo'n plaat/afwerking zoek ik ook nog, mag ik vragen waar je deze vandaan hebt?
Spuit 11.
...en waarom?
Vitamine schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:34:
[...]
Zo'n plaat/afwerking zoek ik ook nog, mag ik vragen waar je deze vandaan hebt?
Spuit 11.
Ik heb het blad besteld bij Decosier.nl (Werkblad Eiken Europees 19 mm x 420 cm x 64 cm) en deze op maat laten zagen. Mijn salon tafel heeft het restant van het bladPjotr22 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:33:
[...]
Nice! ik wil ook zo iets. Waar heb je dat blad laten maken?
Klopt, maar de meeste adressen in/rond stad Groningen hebben niet wat ik zoek.Younes schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:41:
[...]
Kan je bij de houthandel in de buurt kopen en meteen op maat laten zagen. Van onder vastschroeven met geschikte schroeven en daarna (eventueel schuren en dan) aflakken.
Dank u!panomi schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:45:
[...]
[...]
Ik heb het blad besteld bij Decosier.nl (Werkblad Eiken Europees 19 mm x 420 cm x 64 cm) en deze op maat laten zagen. Mijn salon tafel heeft het restant van het blad
top, offerte aangevraagd.panomi schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:45:
[...]
[...]
Ik heb het blad besteld bij Decosier.nl (Werkblad Eiken Europees 19 mm x 420 cm x 64 cm) en deze op maat laten zagen. Mijn salon tafel heeft het restant van het blad
Ik heb twee van deze gebruikt. Hier heb je geen aparte ophangbeugel voor nodig trouwens.PE4000 schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:13:
@Vitamine Die Ikea Besta kasten zijn zeer interessant en ook nog betaalbaar.
Ik heb er 6 á 7 stuks nodig, dus ben erover na denken.
Werkblad...
Maar, had je hier ook al geïnformeerd, gekeken?
heb je al ooit een goed afgestelde setup gehoord? waar de bass niet opvalt en een zeer rustig geluid geeft? ik dacht vroeger ook altijd dat subs slecht klonken, omdat iedereen die dingen veel te luid zetten en heel boomy zijn.Joindry schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 15:33:
Ik koos voor een 2.0 omdat ik 1 de extra bas niet apprecieer
toen ik wat ouder werd heb ik geleerd hoe het wel moet, en dat geeft echt een zeer laangenaam geluid op lage volumes.
mensen denken, grotere speakers = luider. maar eigenlijk is het grotere speakers = beter geluid bij lage volumes. kleine speakers klinken beter naarmate het volume luider word (50-80% van speaker wattage)
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
de center is eigenlijk best een belangrijke speaker. zo niet de belangrijkste van de 3. ik wil niet zeggen dat je hem moet vervangen, maar als je probleem hebt met het verstaan van dialoog in filmen, dan weet je iig wat de oorzaak isVitamine schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:20:
Luidsprekers: 2x Dali Zensor 7 [small]en 1x gare Yamaha als center
je kan zelfs proberen zonder center proberen, de dialoog zal dan door de LR kanalen komen, nu speelt je receiver zoveel mogelijk op de center af.
zonder center heb je alleen perfect geluid in het midden voor het beeld. naarmate je off-axis gaat gaat het geluidsbeeld weg. met een center ga je dit effect een beetje tegen, en krijg je off-axis nog een beetje degelijk geluid.
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Zoals hier vaker besproken heb ik deze staan of het überhaupt iets toevoegt ten opzichte van de stereo opstelling. Ik mis niets in de dialogen en het voegt voor mij nu niets toe. Of dat komt doordat het een gare center is of niet, het is voor mij nu geen reden om een bijpassende center aan te schaffen.MikeVM schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 23:21:
[...]
de center is eigenlijk best een belangrijke speaker. zo niet de belangrijkste van de 3. ik wil niet zeggen dat je hem moet vervangen, maar als je probleem hebt met het verstaan van dialoog in filmen, dan weet je iig wat de oorzaak is
je kan zelfs proberen zonder center proberen, de dialoog zal dan door de LR kanalen komen, nu speelt je receiver zoveel mogelijk op de center af.
zonder center heb je alleen perfect geluid in het midden voor het beeld. naarmate je off-axis gaat gaat het geluidsbeeld weg. met een center ga je dit effect een beetje tegen, en krijg je off-axis nog een beetje degelijk geluid.
Dit meubel is grotendeels zelf gemaakt. Meubel is 170 breed en 50cm diep. Het bestaat uit 3 compartimenten; 2 van 60 en 1 van 50 in het midden. Het geheel is van 15mm mdf gemaakt. Dat is aan de binnenkant helemaal wit gelakt, na een aantal lagen mdf grondverf. Zeer matige klus. ;-)
Bovenop ligt een plaat beton van 3 cm dik. Waarom? Vond ik gaaf en je ziet het zelden. Wel een hele klus. Voor het storten van het beton moet je een mal maken, beton mengen, storten, drogen, schuren etc.
Het middenstuk is afgewerkt met een frame met speakerdoek. Daar komt in de toekomst een center achter, maar nu staat daar een Denon 2400h. Links en rechts van de tv staan Een Opticon 6 en verder een Bravia. Deurtjes en de poten komen van de Ikea.
Ook nog twee bijpassende tafeltjes gemaakt van beton op oude Ikea pootjes.

Twijfelen alleen nog tussen 3 deurtjes of 2 deurtjes en 2 lades. Het is ook een optie om deurtjes van speakerdoek te nemen, maar dat vind de kat te leuk denk ik...
Als het enkel is voor het remote besturen van de apparatuur, kan je ook een RF repeater aanschaffen. € 30 voor een receiver met 3 "extensions".werkenslaap schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:35:
Twijfelen alleen nog tussen 3 deurtjes of 2 deurtjes en 2 lades. Het is ook een optie om deurtjes van speakerdoek te nemen, maar dat vind de kat te leuk denk ik...
Yes, but no.
Oude opstelling

Nieuwe opstelling in aanbouw:

Eindresultaat:

Het is nog niet helemaal af; de L en R luidspreker komen nog achter luidsprekerdoek. We moeten nog even bedenken hoe we dat mooi kunnen maken.
[ Voor 7% gewijzigd door Glenfiddich op 22-05-2018 17:54 ]
Catch a smile out there!
Aan beide boven en onderkanten een strook MDF van een cm of 4 a 5 breed maken (niet vastmaken, gewoon los. Vastmaken doe je door een strook van een zelfde breedte er vertical tussen te zetten aan voorkant en achterkant. Zo maak je een stevig framepje dat de hoek omgaat. Bespannen met doek en klaar
Schuif je zo om je speakers heen en kan ook weer los indien gewenst.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Kan het alleen niet tekenen (mijn paint skills zijn echt beneden 0)
Ziet er goed uit. Maar als je de speakers daaronder zet, staan ze dan niet te laag?Glenfiddich schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:53:
Van 't weekend ons nieuwe meubel (naar ons ontwerp op maat gemaakt; eikenhouten platen met daartussen zwart MDF) in elkaar gezet.
Oude opstelling
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Eindresultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
Het is nog niet helemaal af; de L en R luidspreker komen nog achter luidsprekerdoek. We moeten nog even bedenken hoe we dat mooi kunnen maken.
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Gelukkig licht je het even toe aan de hand van macaroni en spaghetti, anders had ik je waarschijnlijk niet begrepenThe Eagle schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 22:57:
Dat is dan ook exact wat ik bedoel. Stel jezelf twee stukjes macaroni boven elkaar voor, die aan de punten verbonden zijn met een stukje rauwe spaghetti. Boogje boven, boog beneden, twee staanders en spannen maar. Dat effect.
Kan het alleen niet tekenen (mijn paint skills zijn echt beneden 0)
Maar dat is inderdaad wat we zelf ook in gedachten hebben. Een voorgevormd frame bespannen met doek, en het dan met magneetjes o.i.d. vastzetten.
Ik moet eerlijk zeggen dat het een beetje een compromis is in die zin dat ik liever zuilen had gehad en dan deze luidsprekers als surround luidsprekers gebruiken. Ik heb echter te maken met een partner, en die heeft mij iedere verdere uitbreiding van luidsprekers verboten. Die "lelijke luidsprekers" moesten verwerkt worden in de kast (dan zijn ze uit het zicht en kunnen ze niet stiekem groeienicecreamfarmer schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:51:
[...]
Ziet er goed uit. Maar als je de speakers daaronder zet, staan ze dan niet te laag?
Maar ik moet zeggen dat ik geen last heb van de relatief lage plaatsing van de luidsprekers hoor. Niet sinds we de center er bij hebben althans. Daarvóór stonden de luidsprekers tijdelijk ook op de grond en toen was het wel duidelijk merkbaar.
Catch a smile out there!
Mooi meubel!Glenfiddich schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:53:
Van 't weekend ons nieuwe meubel (naar ons ontwerp op maat gemaakt; eikenhouten platen met daartussen zwart MDF) in elkaar gezet.
Wellicht kleine eitjes als surround er bij onderhandelen
De veelbesproken WAF ja. Ik heb ooit twee zuilen kunnen onderhandelen en een grote tv. Als het eenmaal staat, went het snel, maar tijdens de onderhandelingen is het allemaal maar duur, te groot, te lelijk etc.Glenfiddich schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:56:
[...]
Gelukkig licht je het even toe aan de hand van macaroni en spaghetti, anders had ik je waarschijnlijk niet begrepen![]()
Maar dat is inderdaad wat we zelf ook in gedachten hebben. Een voorgevormd frame bespannen met doek, en het dan met magneetjes o.i.d. vastzetten.
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat het een beetje een compromis is in die zin dat ik liever zuilen had gehad en dan deze luidsprekers als surround luidsprekers gebruiken. Ik heb echter te maken met een partner, en die heeft mij iedere verdere uitbreiding van luidsprekers verboten. Die "lelijke luidsprekers" moesten verwerkt worden in de kast (dan zijn ze uit het zicht en kunnen ze niet stiekem groeien). Met moeite heb ik onlangs de center-speaker er nog bij weten te onderhandelen, aangezien die ook in de kast verwerkt kon worden
![]()
Maar ik moet zeggen dat ik geen last heb van de relatief lage plaatsing van de luidsprekers hoor. Niet sinds we de center er bij hebben althans. Daarvóór stonden de luidsprekers tijdelijk ook op de grond en toen was het wel duidelijk merkbaar.
De beste tactiek die ik tot nu toe heb gebruikt is de volgende. Loop een Mediamarkt, HiFi Klubben etc binnen en wijs een groter en duurder object aan dan je nodig hebt. Dus je wilt een 150cm tv, wijs dan naar een 165cm etc. Die wordt resoluut afgekeurd. Vervolgens doe jij wat water bij de wijn en ben je ook wel bereid om een maatje kleiner te gaan. Vanaf daar is het een rechte lijn naar de kassa.
Beetje offtopic, maar doe er je ding mee.
Bartuz schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:34:
De beste tactiek die ik tot nu toe heb gebruikt is de volgende. Loop een Mediamarkt, HiFi Klubben etc binnen en wijs een groter en duurder object aan dan je nodig hebt. Dus je wilt een 150cm tv, wijs dan naar een 165cm etc. Die wordt resoluut afgekeurd. Vervolgens doe jij wat water bij de wijn en ben je ook wel bereid om een maatje kleiner te gaan. Vanaf daar is het een rechte lijn naar de kassa.
Catch a smile out there!
Volgens mij zie ik in het eerste plaatje (schitterende speaker stand voor je center by the way) ook een subwoofer. Waar is die nu gepositioneerd?Glenfiddich schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:53:
Oude opstelling
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Eindresultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
Nee, is geen subwoofer maar een nachtkastjeRay-zor schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:49:
[...]
Volgens mij zie ik in het eerste plaatje (schitterende speaker stand voor je center by the way) ook een subwoofer. Waar is die nu gepositioneerd?
Ik wilde de versterker niet op de grond hebben staan, vandaar.
Catch a smile out there!
Haha dit is serieus hoe ik vrijwel elke discussie aanpak, of het nu gaat om audio, auto's, salaris, wat dan ook.Bartuz schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:34:
(...) wijs een groter en duurder object aan dan je nodig hebt. (...) Die wordt resoluut afgekeurd. Vervolgens doe jij wat water bij de wijn en ben je ook wel bereid om een maatje kleiner te gaan.
Deze laatst ook nog toegepastBartuz schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 09:34:
[...]
Subwoofer was kapot, dus tijd voor een nieuwe. Eerst een laten zien van ~ €2500, toen was die ik wilde van €800 wel prima
Reverse psychology wil ook wel eens helpen
Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.
Het beste resultaat krijg je met speakers op oorhoogte. Ik zou de speakers lichtjes kantelen, om het geluid iets meer naar het gehoor te richten. Zeker als er toch speakerdoek voor komt te zitten, zul je hier niets van zien maar het levert wel een beter geluid opGlenfiddich schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:53:
Oude opstelling
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Eindresultaat:
[afbeelding]
[afbeelding]
Mijn nieuwe meubel is ook binnen! Van het weekend eens plaatsen en inrichten.
Ik heb dit zelf een tijdje geleden geprobeerd en eindigde met een flink verslechterde geluidskwaliteit.
De centerspeaker kon aan alle kanten niet goed “ademen” maar aan de achterkant (waar ook de luchtverplaatsing plaatsvind) is evenveel ruimte als bovenop het tv-meubel.
Het geluid klonk echter een stuk doffer en de lage weergaves waren minder mooi (soms zelfs een dubbele plop)
Ik zie veel gelijke situaties op foto’s die hier reeds gepost zijn.
Doe ik iets verkeerd? Of moet je deze vermindering van geluidskwaliteit accepteren voor een iets netter tv meubel?
[ Voor 5% gewijzigd door ndjong op 15-06-2018 21:20 ]
Hoe weet je dat deze niet goed kan 'ademen'?ndjong schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 21:19:
Ik zie dat veel mensen er voor gekozen hebben om hun centerspeaker in het tv meubel te plaatsen.
Ik heb dit zelf een tijdje geleden geprobeerd en eindigde met een flink verslechterde geluidskwaliteit.
De centerspeaker kon aan alle kanten niet goed “ademen” maar aan de achterkant (waar ook de luchtverplaatsing plaatsvind) is evenveel ruimte als bovenop het tv-meubel.
Het geluid klonk echter een stuk doffer en de lage weergaves waren minder mooi (soms zelfs een dubbele plop)
Ik zie veel gelijke situaties op foto’s die hier reeds gepost zijn.
Doe ik iets verkeerd? Of moet je deze vermindering van geluidskwaliteit accepteren voor een iets netter tv meubel?
Een verminderde geluidskwaliteit kan meerdere meetbare oorzaken hebben.
Het meest voor de hand liggend is dat de lagere plaatsing er voor zorgt dat het geluid niet meer is gericht op oorhoogte.
Mijn center staat sinds twee weken ook in een meubel en onder oorhoogte. Ik heb de speaker iets gekantelt en ik merk geen vermindering in geluidskwaliteit. Zelfs nu de center niet meer helemaal in het midden staat.
Ik het dan ook wel een flinke unit (RC-20 van Klipsch).
Mijn kast is van massief hout, en lekker stevig. Een Ikea waaibomenkastje kan wellicht voor resonanties zorgen?
Of... staat de center te ver naar achteren en weerkaatst het geluid in de kast zelf?
Mijn smaak is een beetje landelijk, en het liefste zou ik iets zoals de IKEA Liatorp willen hebben.
Enige probleem is: Ik heb een even aantal apparaten die er in en op moeten.
Dus eigenlijk ben ik op zoek naar iets vergelijkbaars waar mijn receiver, BR, MiniDisc en cassette in passen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Of je monteert de middelste lade niet? Dan heb je vier vakken en qua symmetrie zit je dan ook goedStoney3K schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:45:
Ik ben mijn huiskamer aan het inrichten en kom nu ook een beetje in een meubel-crisis
Mijn smaak is een beetje landelijk, en het liefste zou ik iets zoals de IKEA Liatorp willen hebben.
Dus eigenlijk ben ik op zoek naar iets vergelijkbaars waar mijn receiver, BR, MiniDisc en cassette in passen.
Daar heb ik aan zitten denken, maar dat vind ik zelf niet echt mooi, dan zit de apparatuur er in een "T" vorm in.Waus26 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 15:10:
[...]
Of je monteert de middelste lade niet? Dan heb je vier vakken en qua symmetrie zit je dan ook goed
Heb de apparatuur allemaal ook opgemeten en de hoogtes zijn niet gelijk, dus als ik ze naast elkaar zou zetten dan zou dat er heel lelijk uit komen te zien.
BESTA elementen ben ik nog even uit aan het zoeken, maar als je vakken wil hebben van minstens 21cm hoog (2 apparaten op elkaar) wordt het toch lastig.
De platenspeler en reel-to-reel geef ik wel een ander thuis, want anders wordt het een onmogelijke klus om alles ergens kwijt te kunnen
[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 24-06-2018 15:19 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Het klinkt alsof de speaker niet goed kan ademen, het geluid is een stuk doffer met af en toe zelfs een ploppende bass. De plop kan ik er uit halen door de het tv meubel verder van de muur af te schuiven (dan is er wel 50 cm ruimte achter de center, maar het geluid blijft dof en minder helder dan wanneer de speaker vrij staat.Nyarlathotep schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:40:
[...]
Hoe weet je dat deze niet goed kan 'ademen'?
Een verminderde geluidskwaliteit kan meerdere meetbare oorzaken hebben.
Het meest voor de hand liggend is dat de lagere plaatsing er voor zorgt dat het geluid niet meer is gericht op oorhoogte.
Mijn center staat sinds twee weken ook in een meubel en onder oorhoogte. Ik heb de speaker iets gekantelt en ik merk geen vermindering in geluidskwaliteit. Zelfs nu de center niet meer helemaal in het midden staat.
Ik het dan ook wel een flinke unit (RC-20 van Klipsch).
Mijn kast is van massief hout, en lekker stevig. Een Ikea waaibomenkastje kan wellicht voor resonanties zorgen?
Of... staat de center te ver naar achteren en weerkaatst het geluid in de kast zelf?
Klipsch RC-20 heb ik nog nooit gezien (Google ook niet overigens) misschien is de kwaliteit standaard al niet zo hoog dat je niet merkt dat het minder geworden is? Ook wanneer ik mijn center wat omhoog gericht zet, zodat het exact op oorhoogte is, wordt het helaas niet beter.
Past je tapedeck niet in een la? En dan met een IR extender werken voor de bediening. La open, deck open, casette er in en deck dicht en de rest via remote. Zo diep zijn die decks meestal niet. Zal eerder aan de breedte liggen.Stoney3K schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:45:
Ik ben mijn huiskamer aan het inrichten en kom nu ook een beetje in een meubel-crisis
Via wat omzwervingen in het LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen topic beland. Op basis van wat er in dit topic wordt besproken, heb ik het volgende systeem (tweemaal) geïnstalleerd:
Gebruikt:
• XH-W1209 Digitale thermostaat met relais (2x)
• Behuizing voor de W1209 (2x)
• Afstandsbusjes
• 12V DC voeding (beide zitten op dezelfde voeding, dus 1x)
• Wago lasklemmen
• Be quiet 80mm ventilatoren (2x)
• Kabels
• Wartels
• Adereindhulzen
Regeling 1:

Nu kan ik mooi de schakel temperatuur inregelen waarop de ventilator (40x40) geschakeld wordt en het afkoelt (moet hem nog wel wat netter wegwerken).
In het meest rechtse kastje zit hetzelfde systeem ingebouwd, maar dan met twee ventilatoren 80mm in de bodem van de kast geplaatst (uiteraard niet te zien op de foto, maar geeft wel een beeld
Regeling 2:

De gesloten kast (rechts) heb ik ingesteld op 35°C, de receiver op 45°C en beide worden netjes geregeld.
Ik was bang dat er te weinig verse aanvoer zou zijn voor de gesloten kast, maar omdat het deurtje niet volledig sluit (staat standaard 3mm open vanwege de deurstop), heb je niet onwijs veel onderdruk in de kast.
Al met al erg tevreden

[ Voor 23% gewijzigd door peligro2k op 04-07-2018 12:34 ]
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB

Overigens is dit geheel hier in huis gewoon WAF-compatible, want m'n vriendin vind het geluid wat hier uit komt prachtig. Dit meubel past ook perfect bij de rest van het interieur.
In de ruimte onder de voorversterker staat trouwens nu een zelfbouw streamer in een metalen 19" kastje
Wat er trouwens in staat:
Draaitafel: ERA 6066 met Denon DL103R
Tapedeck: Teac X-1000R
Voorversterker: Accuphase C-222
Tuner: Revox B-260S
CD-speler: Philips CD-880
Cassettedeck: JVC DD-9 (wisselt af en toe met een ander deck uit de collectie)
Streamer: Zelfbouw
Eindversterkers: 2x Quad II buizen monoblok
Luidsprekers: Acoustic Research AR-3a Improved
[ Voor 16% gewijzigd door mentalmadnizz op 04-07-2018 23:14 ]
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl
als 55cm echt nodig is, is een kastje van 60cm prima. Ik vond dat te diep en het was voor mijn apparatuur ook niet nodig. 40cm was echter te weinig en dat heb ik opgelost door aan de achterzijde op te vullen: I-King in "Het grote Audiomeubel topic!"peligro2k schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 12:32:
Zijn er ook modulaire (IKEA achtige?) systemen met een diepte van minimaal 55 centimeter? De meeste die ik tegenkom zijn of niet modulair (ik wil een breedte maken van 270 cm) of zijn maar 40 cm diep. Ik heb ook naar Kewlox gekeken, vind ik een erg leuk systeem, alleen kom ik daar op 450 euro uit voor de volledige breedte.
Het design is geinspireerd op I-King in "Het grote Audiomeubel topic!". Bedankt I-King! Ik kon echter geen kant en klare kastjes vinden voor links en rechts zodat ik de juiste breedte over hield voor de center speaker en receiver. Daarom besloten om ook de kastjes zelf de maken in de afmetingen zodat deze links en rechts even ver uitsteken bij de TV en rechts strak tegen het kozijn zit.
Bij deze de foto's.

http://www.bram-design.com/product/tv-meubel/mfmeijer schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 13:56:
Hallo, ik en mijn vriendin hebben een huis gekocht en nu willen wij een strak tv meubel aan de muur maken. Nu hebben we de kasten van Spectral gezien maar gezien de prijs zijn we hier niet zo van gecharmeerd. Zijn er mensen die zelf al zoiets gemaakt hebben of die hier een mooi alternatief voor hebben? Ik vind het niet erg om zelf wat te sleutelen en knutselen!
Zit inmiddels in Elst of zo.
Echt prachtig. Zelfs mijn vrouw vindt het mooi.
Waar komt het meubel vandaan?
[ Voor 25% gewijzigd door SannrHerr op 09-07-2018 11:54 ]
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Een teakhoutspecialist in Zoetermeer. We liepen erlangs omdat we eigenlijk op zoek waren naar vloerbedekking en deze stond voor de deur van de firma omdat 'ie in de aanbieding was. In die zin was het een beetje een impulsaankoopSannrHerr schreef op maandag 9 juli 2018 @ 11:52:
[...]
http://www.bram-design.com/product/tv-meubel/
Zit inmiddels in Elst of zo.
[...]
Echt prachtig. Zelfs mijn vrouw vindt het mooi.
Waar komt het meubel vandaan?
Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Brammel schreef op zaterdag 7 juli 2018 @ 21:36:
Na een aantal jaar gebruik te hebben gemaakt van een hoge Ikea Kallax (?) kast op zijn kant met pootjes er onder vond ik het tijd worden voor een nieuw meubel. Belangrijkste was dat het goed moest passen op de relatief korte muur waar mijn tv hangt. Na lang zoeken niets kant en klaar kunnen vinden en dus zelf maar aan de slag gegaan. 2.5 week geleden het hout binnen gekregen en nu is hij volledig af.
Het design is geinspireerd op I-King in "Het grote Audiomeubel topic!". Bedankt I-King! Ik kon echter geen kant en klare kastjes vinden voor links en rechts zodat ik de juiste breedte over hield voor de center speaker en receiver. Daarom besloten om ook de kastjes zelf de maken in de afmetingen zodat deze links en rechts even ver uitsteken bij de TV en rechts strak tegen het kozijn zit.
Bij deze de foto's.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zit met een zelfde vraag. Voor ons nieuwe huis willen wij in de nis een tv meubel van 6 besta kasten naast elkaar met er op een blad. Voor wat betreft het blad zijn we al geholpen door een eerdere post 👍SannrHerr schreef op maandag 9 juli 2018 @ 16:19:
Waar vind ik meubelpoten, viekant, RAL 9006 met M8 schroefdraad?
Nou willen we de mogelijkheid houden dat er ook op gezeten kan worden,dus ophangen is geen optie. Ik zoek eigenlijk van die 'poten ' in de breedte, het liefst over de hele breedte van het meubel. Geen idee hoe ik het kan noemen of kan zoeken op internet. Iemand ervaring mee? Laten maken door een lasser?
Met een aantal stevige steunen, kan dat prima.
Een plank met blinde ophanging is lastig stevig te krijgen, omdat je daarbij een flinke hefboomwerking krijgt.
Bij een kast kun je de steun hoger maken, waardoor de hefboomwerking veel minder is.
Ik haak even in. Aan wat voor steunen denk je dan?Ik zou ons dressoir (staat nog in de startpost geloof ik) ook graag ophangen maar heb nog geen ideale oplossing gevonden. Idealiter zou je een soort van stalen hoeken of armen laten maken waar je de kast oplegt.wappiewappie schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:41:
Waarom is ophangen geen optie?
Met een aantal stevige steunen, kan dat prima.
Met een french cleat kun je een kast behoorlijk stevig ophangen. Heb ik met mijn vorige zwevende meubel ook gedaan.D-e-n schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:47:
[...]
Ik haak even in. Aan wat voor steunen denk je dan?Ik zou ons dressoir (staat nog in de startpost geloof ik) ook graag ophangen maar heb nog geen ideale oplossing gevonden. Idealiter zou je een soort van stalen hoeken of armen laten maken waar je de kast oplegt.
Awesome
Top... Weer iets geleerd. Dat ga ik toepassen.Raym09 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:52:
[...]
Met een french cleat kun je een kast behoorlijk stevig ophangen. Heb ik met mijn vorige zwevende meubel ook gedaan.
Die ken ik maar ik twijfel of dat goed is voor onze kast.Raym09 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 21:52:
[...]
Met een french cleat kun je een kast behoorlijk stevig ophangen. Heb ik met mijn vorige zwevende meubel ook gedaan.
Als je het meubel niet vertrouwd, kun je er evt. dit soort steunen in wegwerken: https://www.gamma.nl/asso...minium-35x40-cm/p/B126058
(het opgegeven draagvermogen klopt niet)
Met "wegwerken" bedoel je omgekeerd? Zodat je ze niet ziet? Of dwars erdoor onder het bovenblad
Weet iemand hier toevallig een winkel of winkels waar ze veel Audiomeubels in de zaak hebben staan in
de regio Amsterdam? Het valt mij op dat bij veel meubelzaken de audiomeubels eigenlijk een beetje buiten beschouwing worden gelaten.
alvast bedankt!
Binnenkort zal ik foto's posten van mijn meubel dat ik heb besteld bij 4UDesigned.nlMick3112 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 09:33:
Goede morgen,
Weet iemand hier toevallig een winkel of winkels waar ze veel Audiomeubels in de zaak hebben staan in
de regio Amsterdam? Het valt mij op dat bij veel meubelzaken de audiomeubels eigenlijk een beetje buiten beschouwing worden gelaten.
alvast bedankt!
Ze hebben een grote showroom in Wormerveer, dat is wel in de buurt
Ik heb zelf een custom versie van één van hun tv-meubels. 220cm breed ipv 180cm en een extra breed vak voor de grote centerspeaker.
Je kan dus van veel meubels die zij hebben een variant op maat laten maken.
Omdat ik moeilijk een geschikt meubel kon vinden waar alles netjes in kon ben ik zelf aan de slag gegaan om een geschikt meubel te maken/aan te passen.
Ik heb deze boekenkast denk ik 5 jaar geleden gekocht als tv meubel, hij was donker wenge.
Hier zitten 6 rvs pootjes onder en een kabelgoot om alles netjes van de vloer af te houden.
Nadat ik alle andere meubels in huis van andere kleuren heb voorzien was het audio meubel aan de beurt.
Voor mij in ieder geval een geslaagde poging om het netjes te krijgen.

Ook is het meubel op deze manier lekker laag, zodat de tv niet te hoog komt te hangen.
Meubel is 2 meter breed en 45cm hoog incl pootjes.
Keep it calm...en lek mig de zuk
Deze week ben ik de winkel Bolia tegengekomen, die een aantal interessante mediameubels hebben. Dit zit qua prijs een beetje tussen Goossens / Xooon en Spectral in. Vooral de optie voor deuren van speakerdoek spreekt me aan, aangezien daar de apparaten en eventueel center speaker achter passen. Ze hebben ook een aantal winkels in Utrecht, Amsterdam en Den Haag, maar deze meubels zijn daar vaak niet aanwezig - dus je hoeft daar niet apart naartoe.
De Opus2 is overigens erg mooi, maar helaas voor de wat grotere apparaten net te laag (21,7cm). Wel diep genoeg en ook nagedacht over kabelmanagement. Wellicht dat dit meubel of een andere een mooie optie voor iemand is hier...
[ Voor 3% gewijzigd door mailis op 28-07-2018 23:29 ]
Mijn Besta staat op wieltjes (lekker makkelijk voor als je eens wat wilt veranderen aan je setup). Stekkerblok + kabelzut ligt eronder. Als dat uitzicht je zou storen kun je nog overwegen een plintje ervoor te maken. Geen hoge WAF misschien, maar voor mij voldoet het :-)kromme schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:14:
NA een tijdje rondneuzen op verschillende fora heb ik besloten dat ik voor de besta ga. Het enige wat ik niet gevonden krijg is "cable management". Hoe werk ik de kabels weg want er is weinig ruimte. En waar plaats ik mijn stekkerdoos in deze kast?Heeft er iemand een besta die daar een oplossing voor gevonden heeft.
Nederlands is makkelijker als je denkt
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wieletjes hoeft voor mij niet, eronder had ik ook bedacht maar hoe maak ik een plint in hoogglans wit.SeatRider schreef op zondag 29 juli 2018 @ 09:42:
[...]
Mijn Besta staat op wieltjes (lekker makkelijk voor als je eens wat wilt veranderen aan je setup). Stekkerblok + kabelzut ligt eronder. Als dat uitzicht je zou storen kun je nog overwegen een plintje ervoor te maken. Geen hoge WAF misschien, maar voor mij voldoet het :-)
maar dan boor je een gat binnendoor naar het andere kastje?Ethirty schreef op zondag 29 juli 2018 @ 12:12:
Ikea verkoopt ook van die stoffen inzet mandjes voor Besta. Daar kan je al je zut in kwijt zonder dat het opvalt. Kost je wel een (half) plankje aan ruimte.
Huidige generatie Besta heeft diverse openingen in de achterwand waardoor je kabels goed kunt wegwerken. Tevens een uitsparing + rubber afdichting aan de bovenkant voor kabels naar boven.kromme schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:14:
NA een tijdje rondneuzen op verschillende fora heb ik besloten dat ik voor de besta ga. Het enige wat ik niet gevonden krijg is "cable management". Hoe werk ik de kabels weg want er is weinig ruimte. En waar plaats ik mijn stekkerdoos in deze kast?Heeft er iemand een besta die daar een oplossing voor gevonden heeft.
Dan heb je het over het specifieke TV meubel? Wij hebben een besta als dressoir staan maar kan me niet herinneren dat daar gaten in zaten.Beekforel schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:18:
[...]
Huidige generatie Besta heeft diverse openingen in de achterwand waardoor je kabels goed kunt wegwerken. Tevens een uitsparing + rubber afdichting aan de bovenkant voor kabels naar boven.
Dat is een optie. Je bent er al doorheen als je er naar kijkt.kromme schreef op zondag 29 juli 2018 @ 13:47:
[...]
maar dan boor je een gat binnendoor naar het andere kastje?
#team_UTC+1
Dan kom je uit bij iets als dit:kromme schreef op zondag 29 juli 2018 @ 14:56:
[...]
Dan heb je het over het specifieke TV meubel? Wij hebben een besta als dressoir staan maar kan me niet herinneren dat daar gaten in zaten.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S39068329/
Of, als je zelf aan de slag wilt (met lagere kastjes/een andere setup qua deurtjes) alleen de bovenplaat: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80295300/Suggs schreef op zondag 29 juli 2018 @ 23:44:
[...]
Dan kom je uit bij iets als dit:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S39068329/
Overigens heb ik bij mijn Besta de achterpaneeltjes gewoon weggelaten, geen gehannes met een (toch te klein) gat. Op mijn kastdeel ligt de (destijds?) verkrijgbare melkwitte glasplaat. Kabels lopen dus gewoon achterlangs.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Dit word de opzet, echter weet ik nog niet of ik voor de losse delen ga of het tv meubel. De kabel uitsparing aan bovenzijde heb ik eigenlijk niet nodig. Onderkant dan weer wel.SeatRider schreef op maandag 30 juli 2018 @ 07:53:
[...]
Of, als je zelf aan de slag wilt (met lagere kastjes/een andere setup qua deurtjes) alleen de bovenplaat: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80295300/
Overigens heb ik bij mijn Besta de achterpaneeltjes gewoon weggelaten, geen gehannes met een (toch te klein) gat. Op mijn kastdeel ligt de (destijds?) verkrijgbare melkwitte glasplaat. Kabels lopen dus gewoon achterlangs.
In het midden onderaan komt mijn Onkyo versterker en in het vak links of rechts boven mijn PS4 pro. Hopende dat beiden nu voldoende koeling hebben.
Ze staan nu op elkaar met een latje ertussen in een meubel van de jysk.

Massief Eiken met MDF deuren, 1m80 breed, 52cm diep en 21cm hoge vakken. Ruimte zat voor mijn Marantz PM KI Pearl Lite en nog wat andere apparatuur. Via een Logitech Harmony met RF extender kan alles met gesloten deuren bediend worden. Voldoende ventilatiegaten aangebracht om alles adequaat te koelen.

De speakers en platenspeler heb ik door een meubelspuiter in bijpassende kleur laten spuiten.
Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs
Hebben jullie ervaring die mij kunnen helpen besluiten?

Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik heb een Ferm lamellenfrees, doet wat hij moet doen en ik gebruik hem af en toe.antipode schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:57:
Ik ga binnenkort beginnen met een mdf kast voor mijn platenspeler, versterker en lp's volgens onderstaande schets. En wil ik graag lamellen gebruiken voor de houtverbindingen. Nu zit ik te twijtelen tussen het huren van een dure lamellenfrees of het kopen van een relatief goedkope. Er zit weinig prijsverschil tussen beide.
Hebben jullie ervaring die mij kunnen helpen besluiten?
[afbeelding]
Zoals Jorgen zegt: ga je hem vaker gebruiken ? (en ligt hij niet in de weg) gewoon kopen, zo niet huren.
Herkenbaar meubel en situatie. Ben er nog steeds erg blij mee. Gelukkig hoefde ik mijn speakers niet over te spuiten aangezien ze al in t wit waren.Wimmel schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:08:
Na twee jaar er eindelijk eens aan gedacht deze te posten.Ik heb geruime tijd in dit topic gelurked, getwijfeld over zelfbouw maar uiteindelijk heeft mijn vrouw iets moois gevonden.
Massief Eiken met MDF deuren, 1m80 breed, 52cm diep en 21cm hoge vakken. Ruimte zat voor mijn Marantz PM KI Pearl Lite en nog wat andere apparatuur. Via een Logitech Harmony met RF extender kan alles met gesloten deuren bediend worden. Voldoende ventilatiegaten aangebracht om alles adequaat te koelen.
[afbeelding]
[afbeelding]
De speakers en platenspeler heb ik door een meubelspuiter in bijpassende kleur laten spuiten.
Herkenbare klok trouwens.
Mijn meubel zoals het er nu bij staat.

iPad 12.9 Pro 2021 iPhone 15 Pro Natural Titanium Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
@Wimmel
Echt een mooi meubel. Zulke poten zou ik ook wel onder ons meubel willen!
Ik heb nog geen betaalbare mooie poten gevonden echter. Anders wordt het toch ophangen
Iemand een idee hoe ik dit nog op kan hangen / of zwevend krijg? De houten dekplank, steekt aan de achterkant namelijk bijna 8 cm over.

[ Voor 45% gewijzigd door lonehitman op 06-08-2018 19:19 ]
Ik gok dat het is om wat extra diepte in de Besta's te krijgen, die zijn als audio meubel vaak te ondiep voor een receiver met een kabelbos erachter.Deef_K schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:26:
Iemand vinden die de plank netjes kan inkorten?
#team_UTC+1
Dat klopt inderdaad! Inkorten is geen optie.Ethirty schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:29:
[...]
Ik gok dat het is om wat extra diepte in de Besta's te krijgen, die zijn als audio meubel vaak te ondiep voor een receiver met een kabelbos erachter.
Erg mooi kastje, waar heb je die gehaald? Die zie ik ook wel in mijn woonkamer staanWimmel schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 23:08:
Na twee jaar er eindelijk eens aan gedacht deze te posten.Ik heb geruime tijd in dit topic gelurked, getwijfeld over zelfbouw maar uiteindelijk heeft mijn vrouw iets moois gevonden.
[afbeelding]
[afbeelding]
Dat zouden we kunnen proberen idd. Bedankt!
Dus hoe vang je dat op als je de zijkanten zichtbaar zijn?Ethirty schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 19:29:
[...]
Ik gok dat het is om wat extra diepte in de Besta's te krijgen, die zijn als audio meubel vaak te ondiep voor een receiver met een kabelbos erachter.
Die zijn hier niet zichtbaar.maartend schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:04:
[...]
Dus hoe vang je dat op als je de zijkanten zichtbaar zijn?
https://i.imgur.com/OzAH2ZS.jpg
[ Voor 3% gewijzigd door FeaR op 22-08-2018 18:12 . Reden: De rode banner om te grote foto's is er niet voor niets ]
Dat snap ik. Maar het blijft wel mijn vraag.
Haha oke. Dan zou je een wit meubelpanneel aan de zijkant kunnen plaatsen?maartend schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:08:
[...]
Dat snap ik. Maar het blijft wel mijn vraag.