Mooi gedaan! Hoe hoog zijn de bovenste planken? Ik ben namelijk van plan om Auralex platen in een soort gelijk meubel te verwerken. Daar komen dan 2 boekenplank speakers op te staan (zoiets als jij hebt). De Auralex platen zijn 45mm hoog.
[ Voor 86% gewijzigd door tweegroenethee op 14-01-2016 13:06 ]
(geenzins verbonden met verkopende partij!)
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Het is geen audiomeubel, maar een dressoir...SannrHerr schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:30:
Voor mensen in de omgeving Tilburg: www.marktplaats.nl/a/huis...goede-staat-voor-200.html
(geenzins verbonden met verkopende partij!)
Ik heb een plexiglas deksel die de apparatuur afdekt in de borrel modus, dus dat gaat goed.teaser schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:58:
[...]
Prachtig en origineel meubel! Waar heb je die voet gevonden?
Heb je ook iets van bescherming voorzien voor die borreltafel-modus? Zou vervelend zijn moest er een glaasje drank over je apparatuur belanden.
@ CeesKees: wel found, maar die heb ik niet voor die belachelijk prijs gehaald.
Erg mooi!I-King schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:39:
[...]
Ik heb deze film als inspiratie genomen. De kastjes zijn nét niet diep genoeg voor de meeste apparatuur. Ook wilde ik graag een passende ruimde voor de apparatuur, deze kastjes zijn 80cm te breed en geven teveel ruimte.
Ik heb het eigenlijk heel simpel opgelost, 2 van deze kastjes verbonden met 2 planken. Ik heb eikenhouten planken gehaald, deze op maat laten zagen. Om het gebrek aan diepte op te lossen heb ik balkjes tussen de kast en de muur geplaatst waardoor het geheel wat meer van de muur af komt en ik in het middenruimte heb.
Het voordeel is dus ook dat ik vanuit de kastjes kabels etc. kan verstoppen achter de kastjes. Zie bijgaand de foto's voor het resultaat. Voor een meubel van grofweg 275 euro ziet het er netjes uit! Het hout is nog onbewerkt, ben er nog niet over uit wat ik er exact mee ga doen.
Mooie oplossing voor mijn (net nieuwe) apparatuur![]()
Recept:
2 keuken bovenkastjes van ikea 80x40x37. Deurtjes kun je uitzoeken.
Middenstuk van 500mm breed (natuurlijk aan te passen)
4x800mm balkjes van 44x44
6x2,2m eiken planken op maat gezaagd
Kastjes in elkaar zetten
Plankjes bevestigen
Het geheel tegen de muur bevestigen
Afwerken met de planken/platen/laminaat etc.
forum
forum afbeeldingen[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
vraagje: hoe heb je de kastjes aan de balkjes vastgemaakt en de balkjes aan de muur?
Dat zie ik. Niets dat een boor niet op kan lossen.Deveon schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:53:
[...]
Het is geen audiomeubel, maar een dressoir...
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Mooi gemaakt.I-King schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:39:
[...]
Ik heb deze film als inspiratie genomen. De kastjes zijn nét niet diep genoeg voor de meeste apparatuur. Ook wilde ik graag een passende ruimde voor de apparatuur, deze kastjes zijn 80cm te breed en geven teveel ruimte.
Ik heb het eigenlijk heel simpel opgelost, 2 van deze kastjes verbonden met 2 planken. Ik heb eikenhouten planken gehaald, deze op maat laten zagen. Om het gebrek aan diepte op te lossen heb ik balkjes tussen de kast en de muur geplaatst waardoor het geheel wat meer van de muur af komt en ik in het middenruimte heb.
Het voordeel is dus ook dat ik vanuit de kastjes kabels etc. kan verstoppen achter de kastjes. Zie bijgaand de foto's voor het resultaat. Voor een meubel van grofweg 275 euro ziet het er netjes uit! Het hout is nog onbewerkt, ben er nog niet over uit wat ik er exact mee ga doen.
Recept:
Kastjes in elkaar zetten
Plankjes bevestigen
forum
forum afbeeldingen[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Uhmm, kwestie van smaak... Maar ik vind die standaard van de TV helemaal niets, zou je deze niet beter ophangen, dat is altijd zo...
Your Friendly Neighborhood Moderator
Ik gebruik ook een dressoir. Een lage welliswaar. Mijn ouders hebben een wat hogere, maar zelfs dan is de kijkhoogte eigenlijk goed te doen.Jorgen schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 15:57:
Ik heb uiteindelijk ook de keuze gemaakt voor een dressoir.
Vanochtend een dressoir opgehaald bij zo'n handelorganisatie die allerhande faillisementsinkopen doet. Ter plekke even een gat in laten boren zodat de stekkerdoos en CD-speler uit het zicht liggen. Helemaal prima:
Dankjewel!helloitsme schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:45:
[...]
Erg mooi!![]()
vraagje: hoe heb je de kastjes aan de balkjes vastgemaakt en de balkjes aan de muur?
Gaten door en door geboord in het balkje en daarna met 4 zware bouten vastgezet met zware pluggen. Geloof 120mmx6. Gewone zeskant bouten. Zou met gemak zo'n 150kg moeten kunnen houden en het hangt nog 😜.
Ik heb en dat benadruk ik maar even dit meubel niet zelf gemaakt maar op maat laten maken ! ben er zeer zeer tevreden over !

het stuk plaat waaruit het geheel gemaakt wordt

Bodemplaat en zijstukken

bovenblad wat bijna niet te onderscheiden is van mijn pas gelegde laminaat vloer !

maken van de zijpanelen

en weer een stukje voor montage

zijstukken gemonteerd

close up

uitsparingen aan de achterkant voor kabels , alles in goed overleg meer of minder te maken

montage stukjes om later de poten in te monteren

uitsparing voor de hdmi en stroomtoevoer van de tv zodat deze niet opvalt !

Het was nog niet glad genoeg (weet niet waarvoor dit is ... )

het middenplaatje dmv magneten zodat men geen kabels ziet lopen in de achterkant (zeg maar holle wand voor hdmi kabel en tv stekker )

bijna eind resultaat ! zoals je zag zat er in rechterkast een gat voor de subwoofer ! heb zelf gekozen voor klep ipv deur omdat mijn deurtjes te ver de kamer in komen !
In het middenvak is ter plekke een plank gemonteerd waarop mijn centerspeaker staat, en daaronder natuurlijk mijn versterker met genoeg ruimte om warmte kwijt te kunnen !
tot zover dus deel 1 mijn heren en ... misschien een enkele dame
Voor de kantenbandGandalf68 schreef op zondag 17 januari 2016 @ 19:56:
[afbeelding]
Het was nog niet glad genoeg (weet niet waarvoor dit is ... )
Mooie scharnieren heeft die beste man gebruikt!
[ Voor 7% gewijzigd door TSDano op 18-01-2016 05:36 . Reden: toevoeging ]
I-King,I-King schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:39:
[...]
Recept:
Kastjes in elkaar zetten
Plankjes bevestigen
forum
Kleine vraag ben namelijk iets soortgelijks aan het maken. Hoe zijn de eiken houten planken bevestigd aan de IKEA kasten? Door middel van lijm?
EbonHawk schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:11:
[...]
I-King,
Kleine vraag ben namelijk iets soortgelijks aan het maken. Hoe zijn de eiken houten planken bevestigd aan de IKEA kasten? Door middel van lijm?
I-King schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:10:
Gewoon van binnenuit de kastjes vastgeschroefd. 3 lange schroeven per kopse kant. Het pershout kan dat wel hebben. Plankje onderin heb ik dus vanuit onderste hoek schuin omlaag geschroefd, zodat het plankje gelijk ligt met de onderkant van de kast.
Dank je wel r3v0ss!
Zo staat mijn meubel er momenteel bij
[afbeelding]
Zal als hij af is beter foto's posten
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
De plankjes tussen de kastjes zijn met lange schroeven vastgezet, gewoon vanuit de binnenzijde. De planken aan de buitenzijde (dus de afwerking) zijn 30mm schroeven en óók van binnenuit vastgezet.EbonHawk schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 10:11:
[...]
I-King,
Ziet natuurlijk aan de binnenzijde iets minder mooi uit, maar dat zie je toch niet, hooguit de zijkant.
Voorboren met 3mm boortje en (witte) dopjes erop. Altijd voorboren! Anders komt er hout (zaagsel, splintertjes) tussen de 2 delen en krijg je het ook niet 100% sluitend.I-King schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 12:44:
[...]
De plankjes tussen de kastjes zijn met lange schroeven vastgezet, gewoon vanuit de binnenzijde. De planken aan de buitenzijde (dus de afwerking) zijn 30mm schroeven en óók van binnenuit vastgezet.
Ziet natuurlijk aan de binnenzijde iets minder mooi uit, maar dat zie je toch niet, hooguit de zijkant.
Probleem is dat ik een dichte oplossing wil. Met de kabels aan de achterkant van de receiver kom ik dan op een diepte van zo'n 50cm. Probleem met Besta of de keukenkastjes van een paar posts terug is dat je dan een balk van 10cm diep aan de muur moet bevestigen waar de kastjes aan moeten komen te hangen. Eea wordt dan afgewerkt met een massief houten topblad en zijpaneel.
Nu is de vraag (2 linkerhanden): enig idee hoe ik die extra diepte regel? Hout uit de Doe-het-zelf kom ik niet tot 10cm, tenzij ik ga "stapelen". Ik zou een paar cm aan de achterkant kunnen winnen indien ik allemaal nieuwe - soepelere - hdmi kabels koop, maar meer dan 3cm winst zal dat niet zijn.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Je moet inderdaad gaan stapelen of iets dergelijks.
Mooie oplossing is wellicht:
Balkjes van 22x44 op de muur boren, stroken MDF 18mm van 10cm breed erbovenop schroeven.
E.e.a. natuurlijk nog verstevigen aan de voorkant met diezelfde 22x44 balkjes.
Buitenmaten van dit geheel moeten natuurlijk overeenkomen met de buitenmaten van de ikea kasten.
Heb zelf even niet de mogelijkheid om het visueel te maken maar misschien begrijp je mijn idee zo al...
het is ruim 50 centimeter diep en 45 cm hoog en 2 meter lang. Verder zitten er keurig gaten in voor de kabels aan de onderkant, een holle ruimte in het middendeel voor de achterkant , en heb ik er een gat in laten maken voor mijn subwoofer.
Ik kreeg ook keurig haken meegeleverd voor de kabels (zie mijn latere posting dan ga ik foto;s plaatsen zoals hij in mijn woonkamer staat ) en je kan hem laten ophangen of op poten ! ik heb gekozen voor poten ivm eventueel verplaatsen en ik de muur niet vertrouwde.
Deze man werkt in zijn eentje en denkt goed mee en valt prima mee te onderhandelen. Zijn mijn eigen ervaringen ! is geen familie ofzo van me en ik heb er geen aandelen !
Edit spelfout en meteen maar plaatjes er onder gegooid !
g

g

[ Voor 52% gewijzigd door Gandalf68 op 24-01-2016 12:52 . Reden: foto toegevoegd en spelfout ontdekt (en zullen er wel meer in zitten ) ]
Zal nog eens met Sketchup aan de gang gaan en dan eens wat meubelmakers aanschrijven. Iets met niet geschoten.
Maar als iemand nog een briljant idee heeft voor de Ikea hack, hou ik me aanbevolen.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Wow, dit is gaaf! Hoef je nu niet meer het deurtje open te zetten voor je subwoofer, of is dat nog wel steeds aan te raden qua geluid? Ideaal ook met uitsparingen en ruimte. Voor 500 euro niet gekGandalf68 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:00:
Ik weet niet wat jij veel geld vindt maar ik heb 500 euro betaald bij http://www.zwevendtvmeubel-online.nl/contact.php
het is ruim 50 centimeter diep en 45 cm hoog en 2 meter lang. Verder zitten er keurig gaten in voor de kabels aan de onderkant, een holle ruimte in het middendeel voor de achterkant , en heb ik er een gat in laten maken voor mijn subwoofer.
....
Net meubel Gandalf! ziet er echt top uit, en goed doordacht.Gandalf68 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:55:
zo ik ben net klaar met mijn posting , zie de foto's op de vorige pagina ! ik zou gewoon eens contact opnemen met ze ! en vertel maar wat je van mijn meubel vindt !
Nee hoef je niet meer open te zetten en je hoort niet waar de bas vandaan komt.. Je kan later het gat afdichten met een plank precies op de maat van de bodem...JPtjeeNL schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:56:
[...]
Wow, dit is gaaf! Hoef je nu niet meer het deurtje open te zetten voor je subwoofer, of is dat nog wel steeds aan te raden qua geluid? Ideaal ook met uitsparingen en ruimte. Voor 500 euro niet gek
Ben er erg tevreden over en is erg functioneel...
Normale kastdeuren kan ook maar ik koos ivm breedte van de delen voor kleppen
Dat ziet er toch uit als weinig ruimte voor de reflexpoort naar achteren. Het gat onderin is één ding om rekening mee te houden voor de woofer van de subwoofer, maar de reflexpoort (relatief) dicht bouwen is ook iets om rekening mee te houden.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
Mijn Ikeahack lijkt vrij sterk en is de helft goedkoperEthirty schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:16:
€500 klinkt nog wel acceptabel, maar meestal als ik zo'n basisprijs zie en ik selecteer de opties voor kleur, afmetingen en deurtjes die ik graag wil, dan gaat de prijs ineens over de €1000 heen. Ik zoek iets van richting de 2.40m.
Zal nog eens met Sketchup aan de gang gaan en dan eens wat meubelmakers aanschrijven. Iets met niet geschoten.
Maar als iemand nog een briljant idee heeft voor de Ikea hack, hou ik me aanbevolen.
Moet je alleen nog een ander blad op leggen dan. The Eagle in "Het grote Audiomeubel topic!"
Als je goed kijkt zie je links achter het deurtje de sub. Pootjes zijn een cm of 10 hoog. Is allemaal standaard Ikea Besta. Meubel staat alleen niet tegen de muur aan. Daarvoor was de sub te diep. Uit dat kastje met de sub is simpelweg de bodem en achterkant voor het grootste deel uitgezaagd.
[ Voor 19% gewijzigd door The Eagle op 24-01-2016 20:22 ]
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Alvast een voorproefje!
Receiver komt in het middelste vak met de Center erbovenop. De achterwand heeft een loze ruimte van ong. 7 CM voor kabels en het vak is 47,5CM diep. Kast is uiteraard nog niet af!
[ Voor 3% gewijzigd door Thalaron op 26-01-2016 21:05 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Een tip van een tweaker tot een tweaker. Ik zie dat je schragen gebruikt. Je meubel hangt nu naar beneden door. Als je gaat meten voor de bovenplaat, leg het meubel dan op een vlakke ondergrond die waterpas is. Anders heb je straks niet alleen verschil in je boven en onder plaat qua lengte maar hangt je meubel ook nog eens krom naar beneden of trekt deze naar boven om dat je platen niet gelijk zijn. Trust me I know. Bij mij zit er 1,8 cm in boven en beneden. Zal me geen 2de keer gebeurenThalaron schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:02:
Ben inmiddels begonnen met de bouw van mijn nieuwe AV meubelwanneer alles af is zal ik uiteraard een foto delen die meer geschikt is voor dit tooic
Alvast een voorproefje!
Receiver komt in het middelste vak met de Center erbovenop. De achterwand heeft een loze ruimte van ong. 7 CM voor kabels en het vak is 47,5CM diep. Kast is uiteraard nog niet af!
[afbeelding]
Thnx, maar hij staat daar alleen omdat het buiten begon te regenen. Hij gaat er morgen weer vanaf en dan komt de bovenkant erop. Poten gaan door de bodem tot aan de onderzijde van de bovenkant.loewie1984 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:16:
[...]
Een tip van een tweaker tot een tweaker. Ik zie dat je schragen gebruikt. Je meubel hangt nu naar beneden door. Als je gaat meten voor de bovenplaat, leg het meubel dan op een vlakke ondergrond die waterpas is. Anders heb je straks niet alleen verschil in je boven en onder plaat qua lengte maar hangt je meubel ook nog eens krom naar beneden of trekt deze naar boven om dat je platen niet gelijk zijn. Trust me I know. Bij mij zit er 1,8 cm in boven en beneden. Zal me geen 2de keer gebeuren
Hout is van de Gamma overigens. Acacia Hardhout van CanDo - Vintage Chocolate. Zal nog een behandeling krijgen met Parketlak (gelijk aan de stijl van mijn boekenkast in dezefde stijl).
Foto's bij vorderingen zullen volgen
[ Voor 30% gewijzigd door Thalaron op 05-02-2016 04:38 ]
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
The ironyGandalf68 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:00:
Ik weet niet wat jij veel geld vindt maar ik heb 500 euro betaald bij http://www.zwevendtvmeubel-online.nl/contact.php
[/heleboelmooieplaatjes]
Zeker een mooi meubel!! Ik ben vooral geïnteresseerd in je kabel oplossing, wat zijn dat voor witte 'dingen'?
Je boven en onderplaat maak je toch even groot (tenminste als het haaks moet zijn?)loewie1984 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:16:
[...]
Een tip van een tweaker tot een tweaker. Ik zie dat je schragen gebruikt. Je meubel hangt nu naar beneden door. Als je gaat meten voor de bovenplaat, leg het meubel dan op een vlakke ondergrond die waterpas is. Anders heb je straks niet alleen verschil in je boven en onder plaat qua lengte maar hangt je meubel ook nog eens krom naar beneden of trekt deze naar boven om dat je platen niet gelijk zijn. Trust me I know. Bij mij zit er 1,8 cm in boven en beneden. Zal me geen 2de keer gebeuren
Nog even kijken of hij zo niet te warm gaat worden, al verwacht ik het niet gezien hij ventilatieroosters heeft aan de zijkant.
Foto: Soon
Waar? In Australië?Luke the Duke schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:14:
Nou vooruit, 1 foto dan. Helemaal zelf laten maken ;-) met 55pus8601.
[afbeelding]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

En de voorkant:

Moet het eea nog wel waterpas zetten overigens!
Edit:
Het idee was een AV meubel in dezelfde stijl als onze boekenkast, wat volgens mij aardig is gelukt:
[ Voor 52% gewijzigd door Thalaron op 07-02-2016 07:29 ]
En daarom maakt niet iedereen zijn eigen meubels.Maeslant schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:23:
[...]
Je boven en onderplaat maak je toch even groot (tenminste als het haaks moet zijn?)
Ik weet niet of het wenselijk is in dit forum, maar ik heb verschillende mensen in mijn omgeving die aan het hobby-en zijn gegaan en allemaal hebben ze wel van die opmerkingen dat als ze het nog een keer zouden doen ze het één of ander toch anders zouden doen en dacht daarom wat (voor mij vanzelfsprekende) dingen neer te typen maar die voor startende timmermensen misschien handig zijn of er misschien voor zorgen dat ze zich twee keer bedenken voor dat ze beginnen.
Heb je het idee dat je zo'n kastje dat in de meubelzaak € 1000 kost makkelijk zelf in elkaar kunt timmeren dan heb je in principe gelijk, maar moet je je wel bedenken dat meubelmakers wel beschikken over een berg ervaring en kennis die voorkomt dat het meubel er niet uit komt te zien zoals je gedacht had.
Voor je ook maar denkt aan het kopen van materiaal begin je met een grove tekening waar je al je wensen in probeert te verwerken. Daarna maak je een uitgebreide tekening op schaal, rekening houdend met plankdiktes, bevestigingspunten, stevigheid zodat je globaal alle afmetingen hebt en weet hoeveel en welk materiaal je nodig hebt.
Bedenk ook eerst goed wat voor materiaal je wilt gebruiken en hoe je e.e.a. wilt bevestigen en nabehandelen. Niet iedere houtsoort leent zich even goed voor lijmen, deuvels of schroeven en dat geldt ook voor verven of lakken.
Uiteraard houdt je ook rekening met het gewicht van de apparatuur die in en op de kast moet komen bij je materiaalkeuze. Iedere plank gaat doorhangen als deze niet ondersteund wordt en er maar lang genoeg een gewicht op staat.
Een oriënterend bezoek aan de bouwmarkt is zeer aan te bevelen. Je kunt het materiaal zien, voelen en nameten. Vertrouw nooit op de opgegeven maten van de bouwmarkt. Meestal klopt het maar het voorkomt vervelende problemen. Veel van die schitterende timmerpanelen van de bouwmarkt hebben bijvoorbeeld van die afgeronde hoeken op de lange zijkanten en dat is misschien niet wat je wilt.
Wil je wat doen met scharnieren, lades, sluitsystemen, magneetjes o.i.d. bekijk dan goed hoe ze bevestigt moeten worden.
Heb je je materiaal en wil je daadwerkelijk aan het timmeren, meet altijd alles twee keer voor je gaat zagen en houd delen die je aan elkaar vast wilt maken eerst los tegen elkaar en realiseer je dat je maar één keer wilt bevestigen.
Moet je veel zelf zagen, gebruik de juiste zaag. Ga geen planken van twee meter in de lengte zagen met een handzaag. Heb je alleen een decoupeerzaag, zet dan een rail op de plank waar je de zaag tegenaan kunt houden. Voor lange stukken is een cirkelzaag natuurlijk het beste.
Heb je meerdere planken die op dezelfde lengte moeten worden gezaagd en parallel aan elkaar in het meubel zitten, zaag die dan zoveel mogelijk tegelijk om afwijkingen te voorkomen. Al zou je dan per ongeluk een centimeter te veel/weinig afzagen dan kun je er altijd nog voor kiezen het hele meubel een centimeter korter/lager/dieper te laten zijn i.p.v. nieuw hout te moeten kopen.
Gebruik malletjes, klemmen en afstand houders om dingen op de juiste plek te laten komen. Een simpel latje op de juiste lengte voorkomt al extra meetwerk en kan er al voor zorgen dat je planken netjes evenwijdig aan elkaar komen te staan. Twee plankjes haaks op elkaar met een gaatje zorgt er al voor dat al je schroeven of deuvelgaatjes op de juiste plek terecht komen.
En misschien overbodig, maar neem de tijd. Het is geen Ikea met voorgeboorde gaatjes en een uitgebreide bouwtekening. Je gaat spijt krijgen op het moment dat je gaat denken dat het allemaal wel een tandje vlugger kan zodat je voor het eten klaar bent.
Ik geloof dat ik het redelijk beknopt heb gehouden en het zou onzinnig zijn om een heel boek te typen omdat de meeste informatie gewoon vrijelijk toegankelijk is op het internet. Ik verbaasde me echter over het aantal mensen die in de bouwmarkt gewoon wat hout en spijkers zijn gaan halen en verbaasd waren dat het resultaat er niet zou uit zag als ze verwacht hadden.
Met een goede voorbereiding en voldoende geduld en inzet zou zo'n beetje iedereen in staat moeten kunnen zijn een meubel te maken waarvan je ook met trots kunt zeggen dat je het zelf gemaakt hebt.
Ja mooi hè, die woefers...Bommes schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:01:
En 2 flinke woofers mooi centraal gepositioneerd zie ik
Ik zelf woon nu ruim een half jaar in een appartement. Hier moest grondig aan verbouwd worden, een mooie gelegenheid om het audio en visuele systeem netjes weg te werken.
Alles is zelf en met wat hulp van familie en kennissen gebouwd.
De eerste reeks aan foto's is het eind resultaat, daar onder enkele foto's van de verbouwing m.b.t audio/visueel.
Totaal: Panasic 50inchLED, 2xB&W683, 1xB&WHTM61, 2xB&W686, MarantzSR6004, KODI RaspberryPi2, SynologyDS215j, Logitech Harmony en nog enkele vergeten stroomvreters.
Totaal plaatje fronts + center, we zien B&W 683 en HTM61.

De kabels (4 x 4.0) gefreesd in de muur, aangesloten met speciale aansluit terminal (1 doos 60 diep).
Bi-Amped.

Achterzijde B&W 686, zelfgemaakte speaker standaarden (voet voor bloemstukken en kastanje palen).

Achterzijde 686.

Receiver Marantz SR6004 en een logitech harmony om alles makkelijk aan te sturen voor vrouwlief.

Geen audio, maar toch even voor het verschil.
[ Voor 5% gewijzigd door sip5080 op 06-02-2016 14:26 ]
Gaaf man, welke inbouwdoos heb je gebruikt hiervoor?sip5080 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:14:
Supergaaf om alle opstellingen te mogen bekijken, waardering voor de creativiteit van de mede-tweakers.
Ik zelf woon nu ruim een half jaar in een appartement. Hier moest grondig aan verbouwd worden, een mooie gelegenheid om het audio en visuele systeem netjes weg te werken.
De eerste reeks aan foto's is het eind resultaat, daar onder enkele foto's van de verbouwing m.b.t audio/visueel.
Totaal plaatje fronts + center, we zien B&W 683 en HTM61.
[afbeelding]
Niet om te zeuren, maar had je niet het "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49" topic moeten hebben?sip5080 schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 14:14:
Supergaaf om alle opstellingen te mogen bekijken, waardering voor de creativiteit van de mede-tweakers.
Totaal: Panasic 50inchLED, 2xB&W683, 1xB&WHTM61, 2xB&W686, MarantzSR6004, KODI RaspberryPi2, SynologyDS215j, Logitech Harmony en nog enkele vergeten stroomvreters.
Totaal plaatje fronts + center, we zien B&W 683 en HTM61.Geen audio, maar toch even voor het verschil.
Ik zie alles behalve een audiomeubel
1 neurotische vraag, waarom zit de center niet in het center ?
Ik denk dat ie gebruik maakt van zon vogels ophangsysteem dat je tv naar je toe kunt draaien en dat als ie hem gewoon tegen de muur aan zet dat ie wel centraal staat.Grandisimo schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:49:
Mooie opstelling sip5080.
AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.
Mooi! Mag ik vragen, hoe breed is jouw woonkamer? En hoe breed projecteer je? Zelf wil ik absoluut geen beamer aan het plafond. En voor een oplossing zoals die van jou kon ik toen geen beamer in mijn budget vinden die over die afstand smal genoeg projecteert. Dus nu heb ik een short-throw voor op tafel en een simpel scherm op drie-poot die ik elke keer op zet bij het kijken van een film. Maar het afstellen elke keer word ik een beetje beu.Thalaron schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:06:
...[knip]...
Edit:
Het idee was een AV meubel in dezelfde stijl als onze boekenkast, wat volgens mij aardig is gelukt: [afbeelding]
Mijn woonkamer, zonder het stuk van de open keuken en trapkast e.d. mee te tellen, is ong. 5.80m bij 5.80m.
Projector staat ongeveer 5.25 meter vanaf het scherm vandaan (lens tot doek dus) en projecteer hier 130".
Dat ziet er zo uit:
(Let niet op het omgevingslicht, maar anders zie je verder vrij weinig

Het gevaarte boven aan het plafond willen we nog een keer wegwerken met een koof o.i.d.
We wachten echter even totdat onze prehistorische 50" Plasma van ong. 12.5cm dik vervangen is door een 2.5 cm dikke TV ofzo die plat(ter) tegen de muur kan. Dan kan het scherm wat verder naar achter gehangen worden en is dat wat minder lastig wegwerken
[ Voor 51% gewijzigd door Thalaron op 07-02-2016 11:12 ]
Zoals tweaker Read al beschreef, als de beugel ingeklapt is zijn de center en TV gelijk.Grandisimo schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:49:
Mooie opstelling sip5080.
Nogmaals een mooie opstelling.
Dank je. Ik ga weer eens aan het rekenen.Thalaron schreef op zondag 07 februari 2016 @ 11:09:
[...]
Mijn woonkamer, zonder het stuk van de open keuken en trapkast e.d. mee te tellen, is ong. 5.80m bij 5.80m.
Projector staat ongeveer 5.25 meter vanaf het scherm vandaan (lens tot doek dus) en projecteer hier 130".
...[knip]...
Mooi meubel, op maat laten maken?Luke the Duke schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 22:14:
Nou vooruit, 1 foto dan. Helemaal zelf laten maken ;-) met 55pus8601.
[afbeelding]
Spielerei...
Wat me er nog van bijstaat is dat het in ieder geval een zwevend meubel was met een soort van speakerdoek aan de voorkant waardoor je je apparatuur kan bedienen zonder de kast open te doen maar ook zonder ze te zien. Wie weet wat ik bedoel?
Volgens mij bedoel je dit:Malt007 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:20:
Kan me vaag herinneren dat hier ooit plaatjes of links zijn gepost van behoorlijk prijzige audiomeubels die mij goed bevielen. Toentertijd niet nodig maar ben nu wel geïnteresseerd, maar kan het helaas niet meer vinden.
Wat me er nog van bijstaat is dat het in ieder geval een zwevend meubel was met een soort van speakerdoek aan de voorkant waardoor je je apparatuur kan bedienen zonder de kast open te doen maar ook zonder ze te zien. Wie weet wat ik bedoel?
https://www.hifiklubben.nl/accessoires/unnu-meubels/
Unnu meubels helemaal naar eigen smaak samen te stellen als je daarvoor het geld wil neerleggen
Als ik naar die prijzen kijk kan je denk ik vrijwel zeker beter een meubelmaker vragen om jou wensen te realiseren... Als je een voet bij hun haalt + een kast met 3 vakken en bijbehorende deurtjes ben je al iets van 1000 euro kwijtswoek schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:35:
[...]
Volgens mij bedoel je dit:
https://www.hifiklubben.nl/accessoires/unnu-meubels/
Unnu meubels helemaal naar eigen smaak samen te stellen als je daarvoor het geld wil neerleggen
spectral heeft ook mooie (en dure) meubelen.
Woon je toevallig in Hilversum?
nooit gedacht dat ik iets op maat zou laten maken , maar ben er zeer tevreden over, alles naar eigen smaak en wens uitgevoerd... en nog goedkoper dan die kant en klaar meuk van diverse meubelwinkels...
Een mooi meubel, maar mijn versterker en htpc past er natuurlijk niet in, dus die maar apart op een glazen plaat.

Ik ben aan het verbouwen en de stucadoor moet nog komen. Nu heb ik een mooie rechthoekige kamer waar de TV in het midden aan de korte muur komt te hangen. De speakers van mijn 5.1 set kan ik dus mooi boven in de hoeken hangen.
Wat is nu de mooiste manier om daar een aansluiting te maken? Meteen een hele 8x8cm afdekplaat voor 1 speaker kabeltje vind ik wat overdreven. Iemand suggesties?
* Dit leek me het beste topic van alle audio-show-topics
Ziet er netjes uit!2cvman schreef op maandag 14 maart 2016 @ 17:31:
Mijn nieuwe audio / tv meubel: Ikea Byas:
Een mooi meubel, maar mijn versterker en htpc past er natuurlijk niet in, dus die maar apart op een glazen plaat.
..
(aanname) Die lampjes moeten van vrouwlief op de boxen?
Simpel: sleuven frezen en pvc pijpje. Het geeft wat stof maar je hebt dan een permanente mooi weggewerkte leiding in de muurTimple schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:21:
Heeft iemand een goed idee voor mijn volgende probleem?*
Ik ben aan het verbouwen en de stucadoor moet nog komen. Nu heb ik een mooie rechthoekige kamer waar de TV in het midden aan de korte muur komt te hangen. De speakers van mijn 5.1 set kan ik dus mooi boven in de hoeken hangen.
Wat is nu de mooiste manier om daar een aansluiting te maken? Meteen een hele 8x8cm afdekplaat voor 1 speaker kabeltje vind ik wat overdreven. Iemand suggesties?
Kabelgoten in je muur frezen lijkt me?Timple schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:21:
Heeft iemand een goed idee voor mijn volgende probleem?*
IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8
Yes, bedankt. Dat sleuven frezen staat al op de planning, het ging me meer om het uiteinde van het pijpje. Gewoon een geel pijpje uit de muur is niet zo mooi. En ik ben bang als ik deze afzaag voor het stucen dat ik deze niet meer kan vindenNyarlathotep schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:04:
[...]
Simpel: sleuven frezen en pvc pijpje. Het geeft wat stof maar je hebt dan een permanente mooi weggewerkte leiding in de muur
Een mooie tulp-connector die uit de muur komt ofzo ziet er daarentegen ook nog mooi uit mochten er nooit meer boxen komen. Maar dat is lastig bevestigen denk ik.
Haha, my badTimple schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:10:
[...]
Yes, bedankt. Dat sleuven frezen staat al op de planning, het ging me meer om het uiteinde van het pijpje. Gewoon een geel pijpje uit de muur is niet zo mooi. En ik ben bang als ik deze afzaag voor het stucen dat ik deze niet meer kan vinden.
Een mooie tulp-connector die uit de muur komt ofzo ziet er daarentegen ook nog mooi uit mochten er nooit meer boxen komen. Maar dat is lastig bevestigen denk ik.
Je hebt ook gewoon afdekplaatjes die je er voor kunt doen. Die heb ik zelf ook (merk: Peha), en dan gewoon een klein gaatje er in boren voor de speakerkabel.
Dit is een goed voorbeeld.
Ik gok wel dat er mooiere oplossingen zijn. Maar als je met stekkers gaat werken is dat natuurlijk wel een extra onnodige weerstand.
-edit- reply boven me gemist...
[ Voor 25% gewijzigd door douwe.nl op 16-03-2016 16:53 ]
Als je een goede contact doos neemt valt dat met weerstand wel mee hoor! Ga je niet horen.Nyarlathotep schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:15:
[...]
Ik gok wel dat er mooiere oplossingen zijn. Maar als je met stekkers gaat werken is dat natuurlijk wel een extra onnodige weerstand.
Dan kom je op zoiets:
http://www.niko.eu/nlbe/n...(afwerkingsset_2_x_cinch)
Ben je dat zat, of heb je een andere inrichting, dan vervang je de plaat voor een afdekplaat en laat je de kabels zitten...
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Blinde plaat erop. Dan kun je altijd er nog connectors op maken. Zie onderstaande link, zoals ik het heb gemaakt voor de surroundspeakers (let niet op het hobby bob gehalte 😉)
http://static.tweakers.ne...v9UwcmK3ClSbSnAm/full.jpg
[ Voor 62% gewijzigd door TheKerremenke op 17-03-2016 18:34 ]
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
Hier lijkt het dus toch op neer te komen. Vanmiddag eens even langs de Hornbach en kijken of ik nog wat leuks kan vinden.Timple schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:21:
...
Meteen een hele 8x8cm afdekplaat voor 1 speaker kabeltje vind ik wat overdreven. Iemand suggesties?
...
Indien de speakers er niet hangen vind ik 4 afdekplaten vol in het zicht toch wat veel.
Dat valt misschien wel minder op dan een afdekplaatje.
Van te voren goed de maten opnemen en noteren, dan kun je altijd een gaatje boren en de boel op de manier van Smithkj afwerken.
Als je de leidingen netjes verticaal maakt kun je zelfs achteraf de hoogte nog kiezen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Die tip van een verticale leiding is wel een goeie. Kan ik overal intappen.Xander schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 16:51:
Als je nog niet zeker weet of er speakers komen dan zou ik alleen een PVC leiding in de muur maken en daar gewoon overheen laten stucen.
Van te voren goed de maten opnemen en noteren, dan kun je altijd een gaatje boren en de boel op de manier van Smithkj afwerken.
Als je de leidingen netjes verticaal maakt kun je zelfs achteraf de hoogte nog kiezen.
Goed de maten opnemen is al lastiger. Alle verticale vlakken gaan nog gestuct worden en zijn alles behalve recht
Nope, ik heb er gewoon geen betere plek voor. En het staat prima.wienesroa schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 15:34:
[...]
Ziet er netjes uit!
(aanname) Die lampjes moeten van vrouwlief op de boxen?
- zorg dat het afgezaagd stuk pvc haaks uit de muur komt en net onder de stuclaag valt.Timple schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:10:
[...]
Yes, bedankt. Dat sleuven frezen staat al op de planning, het ging me meer om het uiteinde van het pijpje. Gewoon een geel pijpje uit de muur is niet zo mooi. En ik ben bang als ik deze afzaag voor het stucen dat ik deze niet meer kan vinden.
- dek het gaatje af met schilderstape
- laat de stucadoor zijn werk doen.
- Tijdens het drogen van het stucwerk moet je goed opletten. waar het pvc pijpje zit trekt het vocht er sneller uit. Hierdoor tekent zich een kringetje af in het stucwerk. Vervolgens kun je er doorheen prikken met een schroevendraaier. Alternatieve methode is zacht tikken op het stucwerk, je hoort als je boven een hol gaatje zit.
Werkt prima, zo heb ik het ook bij de gaatjes voor mijn nachtlampjes gedaan.

De setup staat alweer een tijdje en nu ik bezig ben met het verbouwen van mijn zolder, ben ik weer op zoek naar een nieuw meubel. Dank voor alle ideeën die jullie gepost hebben. Ik denk dat ik eens een keer zelf iets in elkaar ga knutselen. Het uiteindelijke resultaat zal ik hier dan ook posten.
Inclusief piracy content?CrashandBurn76 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 10:10:
[afbeelding]
Het uiteindelijke resultaat zal ik hier dan ook posten.
Wat je ziet:
Sony 55W905
Dali Zensor 7 fronts
Dali Vokal center
SVS PB-1000 subwoofer
Wat je niet ziet:
Denon AVR X1000
Playstation 4
KPN TV Ontvanger
Logitech Smart Hub
[ Voor 8% gewijzigd door koekkoek op 31-05-2016 19:23 ]
Het bovenblad wil ik dan van vergrijst eiken.
Heb je deze laten maken?
Kant en klaar bij zen life style.Nico111 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 19:38:
Zeker een mooi meubel. Ik zit er aan te denken om zoiets te laten maken. Ook drie vakken maar dan de middelste breder dan de andere twee en de middelste klep met grijs speakerdoek.
Het bovenblad wil ik dan van vergrijst eiken.
Heb je deze laten maken?
Inmiddels zelf een nieuw meubel set/serie behalve het tv meubel want daar paste de spullen natuurlijk niet in ( zit er wel aan te denken om deze custom made te laten maken omdat dit meubel er eigenlijk niet bij past)
Welke apparatuur paste zoal niet namelijk?
iPad 12.9 Pro 2021 iPhone Air Cloud White Apple Watch Ultra 2 Black Apple TV 4K HDR & 4K & HD HomePods & HomePods Mini’s AirPods Max & Pro MagSafe HomeKit CarPlay
wat je ziet:
LG 32lb561v
Harman/Kardon AVR 350
Harman/Kardon TS 11
Philips 877
Project phono box
Wat je niet ziet:
Kabels die van bureau via rand van de dagkapel naar de tv lopen.
Alles paste in dit tv meubel. Ik bedoelde van de nieuwe meubels die ik heb aangeschaft. Het tv meubel was aan de kleine kant en zal ik custom made moeten laten maken. Als ik dit meubel verkoopTheKerremenke schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:24:
Heb je meer info over het meubel? Ben er wel in geïnteresseerd. (Afhankelijk waar je woont)
Welke apparatuur paste zoal niet namelijk?
[ Voor 3% gewijzigd door koekkoek op 01-06-2016 17:24 ]
Wat heb je nou als houtsoort om je meubel heen, en waar komt dat vandaan?Yannick-ski schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 15:19:
Na een tijdje dit topic gevolgd te hebben, en flink wat inspiratie gekregen te hebben wilde ook iets anders. Ik woon nog bij mijn ouders thuis (op zolder). en daar blijf ik ook nog wel 5 jaartjes wonen dus was het tijd voor wat modernisering.
wat je ziet:
LG 32lb561v
Harman/Kardon AVR 350
Harman/Kardon TS 11
Philips 877
Project phono box
Wat je niet ziet:
Kabels die van bureau via rand van de dagkapel naar de tv lopen.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wij hebben een tafel in old java grey kleur maar daar kan ik geen los blad van krijgen, en dit lijkt wel vrij sterk
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Om het het meubel zitten 2 lagen underlayment dit is wat ze normaal gebruiken om onder de vloer te leggen. als je de twee lagen goed verlijmd daarna goed schuurt zien ze er super uit, de grijze kleur heb ik gemaakt met grey wash. Alles is gewoon te verkrijgen bij de bouwmarkt. Het is een mooie oplossing maar wel lekker goedkoop.The Eagle schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 20:01:
[...]
Wat heb je nou als houtsoort om je meubel heen, en waar komt dat vandaan?
Wij hebben een tafel in old java grey kleur maar daar kan ik geen los blad van krijgen, en dit lijkt wel vrij sterk
Dat spul is denk ik ook in 3 meter breed te krijgen, dus das mooi.
Moet ik alleen ff ergens een scuurmchine fix0ren want die heb ik zelf niet
Underlayment is voor zover ik weet de standaard maat; 244*122The Eagle schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 21:48:
Top idee, thanks.
Dat spul is denk ik ook in 3 meter breed te krijgen, dus das mooi.
Moet ik alleen ff ergens een scuurmchine fix0ren want die heb ik zelf niet
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814