Senor Sjon schreef op maandag 12 december 2011 @ 10:56:
Hoe gaat het in de ICT dan? Daar worden toch ook alle wijzigingen vastgelegd t.o.v. de oorspronkelijke opdracht? Woningbouw is echt niet anders hoor. Als consument moet alles 'maar kunnen', maar als zoiets zakelijk voorkomt dan is de wereld te klein.
Dezelfde bullshit gebeurt overal. Kleine, triviale wijzingen in een project nemen veelal veel tijd, geld en energie in beslag terwijl de wijziging zelf eigenlijk heel klein is. Mede dankzij de gigantische overhead die kunstmatig is gecreëerd door de grotere jongens.
Klein (theoretisch) voorbeeld:
Hoe het bij mij (2-mans zaak) gebeurt bij een softwareproject en in alle gevallen zou
moeten gebeuren:
Klant: "Ja, kan dit knopje daar in plaats van daar?"
Ik: "Geen probleem, ik noteer de wijziging en voer het door met de volgende update. Verder nog iets?"
Hoe het bij veel grote bedrijven gebeurt bij een softwareproject:
Klant: "Ja, kan dit knopje daar in plaats van daar?"
Contactpersoon: "Nou, dat wordt moeilijk, maar mogelijk. We zullen daarvoor contact opnemen met de desbetreffende softwaremanager."
Softwaremanager: "We hebben een wijziging van de klant gekregen, tijd voor een vergadering. Devver 1, is dit technisch haalbaar?"
Devver 1: "Daarvoor zullen we het functioneel-technisch ontwerp moeten aanpassen; eventjes kijken wat Devver 2 daarvan vindt, want die is eigenlijk projectmanager. Die is vandaag afwezig, maar morgen is die er weer"
Softwaremanager: "Welk knopje was het ook alweer?"
Devver 1: "Ik ben in verband met de afwijkende planning hier minstens 2 uur mee bezig, en devver 2 moet nog goedkeuring geven."
Enfin, los van de hyperbolen en simplificeringen: je snapt mijn punt wel denk ik.

Aannemers spannen overigens wel de kroon als het gaat om pure afzetterij m.b.t. meerwerk in projecten (in dit geval: woningen). Allemaal kunstmatig gecreëerde overhead om zo ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen een graantje meepikken.
Vraag je echter _tijdens_ het verrichten van werkzaamheden van de lokale bijklussende elektricien om in plaats van 3 stopcontacten, 4 stopcontacten te maken in je huiskamer, dan is dat nimmer een probleem. Bij een grote aannemer is dat echt kansloos.