Geen beeld en geen piep, ook niet na vervangen onderdelen

Pagina: 1
Acties:

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:21
Mijn computer start na jaren dienst niet meer op: geen beeld, geen piepje. Als een hd of dvd drive aansluit gaan de lampjes hiervan knipperen. Het probleem lijkt dus op dat van:
zwart scherm geen bios bij start up.
Plotseling geen boot, piep of beeld

Het begon met beeld dat af en toe een seconde wegviel. De computer draaide wel gewoon en ging na het wegvallen weer gewoon goed verder. Later wilde de computer niet aan: fans draaiden 2 seconden en toen viel de pc uit. Door de pc regelmatig aan uit te zetten met voedingsschakelaar deed de computer het na een aantal keer proberen gewoon en bleef hele dag draaien.
Later starte de computer helemaal niet meer op. Ik hoorde nog voordat er enige beeld kwam een lange piep en daarna twee korte. Dit zou moeten duiden op een videokaart probleem. Er kwam geen beeld. Met deze gedachte heb ik toen een nieuw moederbord met onboard video gekocht. De piep was weg maar nog steeds geen beeld en de computer viel soms na 2 seconden weg (dus moest weer met de aan/uit schakelaar op voeding prutsen). Nadat ik ook de kast en voeding vervangen had bleef de computer wel iedere keer draaien zonder weg te vallen, maar nog altijd geen beeld en geen enkel piepje. Het maakte geen verschil toen ik de dvd drive en hd los koppelde. Ook zonder geheugen deed de computer hetzelfde. Ik dacht toen: het moet dan wel de processor zijn. Deze heb ik nu ook vervangen (gelukkig voordelig 2e hand exemplaar op kop getikt), maar nog altijd hetzelfde probleem: geen beeld, geen piepje. En als ik hd/dvd drive aansluit gaan de ledjes knipperen. DVD speler kan ik ook niet openen (er zit niks in; gecontroleerd met paperclipgaatje). Ik word er gek van. :( Wat kan nu het probleem zijn? Zou de voeding eerst het ene moederbord hebben opgeblazen en daarna het nieuwe moederbord?

Voor de duidelijkheid: ik heb nu dus een nieuw moederbord, met een nieuwe processor in een nieuwe kast met nieuwe voeding draaien zonder verder iets aangesloten, en nog altijd doet de computer het niet. De computer hoort zonder geheugen erin toch wel gewoon beeld te geven?

Specs:
Mobo: asus m2npv-mx (geforce 6150 onboard)
AMD Sempron 3500+
Aopen kast en voeding (350w)
2x 512 MB ram van twinmos
WD hdd & samsung dvdr

Nieuwe spullen gekocht om te testen:
- Mobo: Asus M4A785-M (video onboard)
- AMD Athlon 64 AM2 3500+
- Nieuwe Aopen kast en voeding (350w)

Wat ik verder heb geprobeerd:
- enkele bios resets (ook batterij eruit gehaald voor 15 min)
- processor koeler fan en chassis fan op omgedraaide aansluiting getest
- voltages doorgemeten van beide voedingen maar die zijn van beide voedingen gewoon normaal
- twee andere schermen geprobeerd, zowel vga als dvi en met nieuwe mobo ook hdmi. Laptop doet het op de schermen wel normaal
- geheugen in andere slots

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:05
Bij mijn weten gaat je pc geen beeld geven zonder geheugen...

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Alles lijkt erop dat je voeding stuk is? Heb je geen ander exemplaar dat je kan testen?

Android developer & dürüm-liefhebber

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonder geheugen inderdaad geen beeld. Zorg dus dat dat er in elk geval inzit. EN zorg ervoor dat het geheugen werkt met je bord. Asusborden zijn berucht om hun incompatibiliteit met geheugen, dus om zeker te zijn, zorg dat je iets hebt dat op de QVL staat.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-02 15:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

TERW_DAN schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 14:58:
Zonder geheugen inderdaad geen beeld. Zorg dus dat dat er in elk geval inzit. EN zorg ervoor dat het geheugen werkt met je bord. Asusborden zijn berucht om hun incompatibiliteit met geheugen, dus om zeker te zijn, zorg dat je iets hebt dat op de QVL staat.
Is HCL niet beter....? ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• marteltor
Ik heb al twee voedingen geprobeerd.
Geheugen ga ik voor vanavond uitgebreid testen (voor zover mogelijk, anders ga ik reepje kopen wat sowieso werkt).
Thanks voor hulp alvast.

• KnoxNL

• Mike2k

Mike2k

Zonder al teveel offtopic te gaan:
QVL zegt alleen dat die vendor hardware mag maken voor dat produkt.
Oftewel: Kingston is qualified om geheugen te maken voor Asus borden. Maar een DDR1 module van Kingston gaat echt niet werken.
De HCL daarentegen zegt welke specifieke hardware getest is en welke resultaten dat opleverde.

Of zit ik er nu zover naast?

@TS
Het "doormeten" van voltages zegt niet zo heel veel. Bijv een lege 9v batterij kan onbelast vaak nog prima 9v leveren totdat je hem gaat belasten met een weerstand...dan zakt de spanning ineens in elkaar...

Heb je evt een aparte videokaart om te testen ?

Je hebt geen last van lekkende condensatoren ?

[ Voor 3% gewijzigd door Mike2k op 06-12-2011 15:16 ]

• MrKikker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-02 20:45

MrKikker

Kansenjongere

Mike2k schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:12:
[...]

Je hebt geen last van lekkende condensatoren ?
kán, check de condensatoren op je moederbord of ze bolle/gespleten koppen hebben. bolle kop = dood. gespleten kop met lekkende zooi = doder.

Wie is jouw favoriete fictieve personage? - God

• marteltor
Ik heb twee verschillende moederborden geprobeerd met beide een verschillende onboard videokaart. Een van deze moederborden is helemaal nieuw.

Overigens heb ik de voltages gemeten toen de computer gewoon bleef draaien en geen beeld gaf, maar met mobo, proc, geheugen, hdd en dvd drive aangesloten.

• Mike2k

Mike2k

Ik lees eigenlijk nergens dat je geen andere monitor hebt geprobeerd...wellicht is die kapot en start je computer in de tussentijd wel gewoon op...(long shot, maar toch)

• marteltor
Mike2k schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:25:
Ik lees eigenlijk nergens dat je geen andere monitor hebt geprobeerd...wellicht is die kapot en start je computer in de tussentijd wel gewoon op...(long shot, maar toch)
heb ik al geprobeerd ;)
twee andere schermen geprobeerd, zowel vga als dvi en met nieuwe mobo ook hdmi. Laptop doet het op de schermen wel normaal
Overigens is het dan ook niet normaal dat de hdd led raar knippert en de dvd drive niet open gaat.

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
marteltor schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:28:
Overigens is het dan ook niet normaal dat de hdd led raar knippert en de dvd drive niet open gaat.
Dat duidt alsnog op een voedingsprobleem; de DVD drive behoort gewoon open te gaan, ook al is het moederbord, de processor of het geheugen gaar.

• KnoxNL
Uit de tekst van mijn link:

Short for Qualified Vendor List, QVL is a list of pre-qualified vendors who have third-party products or services that a manufacturer has approved as suitable and compatible with their own products or services. For example, a motherboard manufacturer will often provided users with a system memory QVL that indicates which vendors and memory part numbers work with that specific motherboard.

Maar laten we het er maar bij laten, het maakt niet uit en offtopic ;)

• marteltor
rodie83 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 15:47:
[...]

Dat duidt alsnog op een voedingsprobleem; de DVD drive behoort gewoon open te gaan, ook al is het moederbord, de processor of het geheugen gaar.
als ik de dvd drive niet via de ata kabel op het mobo aansluit maar alleen de voeding, dan gaat de drive wel gewoon open. Stroomvoorziening voor de dvd drive is dus prima.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Opticals reageren over het algemeen niet als de kabel ingeplugd is op een moederbord dat niet werkt. Waarschijnlijk heb je dan ergens een groter probleem liggen bij het mobo, en niet zozeer bij de voeding.

• marteltor
ieder geheugenreepje dat ik al had in elk slot geprobeerd, maar nog niks. Heb nu deze besteld: pricewatch: OCZ Platinum Revision 2 OCZ2P800R22GK (kost ook niks he, 10 euro voor 2GB dual channel setje)
die staat op de compatibiliteitslijst van het mobo :) Even wachten tot ik hem binnen heb...

[ Voor 7% gewijzigd door marteltor op 07-12-2011 14:47 ]

Pagina: 1