• ZeroHero
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-03-2025
Tweakers,

Al een lange tijd heb ik last van een oververhitte PC. Het begon met het compleet uitvallen of vastlopen van het systeem tijdens gamen. Destijds ben ik naar daarmee naar Norrod gegaan die mij vertelde dat het lag aan te veel stof in mijn kast. Dit hebben ze toen schoongemaakt en hij liep weer een aantal maanden perfect. Ook had ik zelf nog een extra ventilator erin gebouwd. Op een gegeven moment kreeg ik hetzelfde probleem weer en heb ik de kast zelf uitgezogen, en deed hij het weer. Dit herhaalde zich een aantal keer.

Nu was het de laatste tijd erger dan normaal, ik kreeg bij het opstarten van games meldingen dat Nvidia OpenGL was uitgevallen. Het systeem zelf viel niet uit. Ik had de foutmelding opgezocht en kwam weer terecht bij oververhitting.

Ik heb wederom mijn kast grondig schoongemaakt en ditmaal de videokaart (8800 GT) er helemaal uitgehaald en ook voorzichtig schoongemaakt. Toen ik hem weer opstartte kon hij mijn videokaart niet meer lezen, vervolgens heb ik de drivers (twee keer) moeten installeren tot hij het weer deed.

Vervolgens wou ik weer gaan gamen en kreeg ik dezelfde foutmelding van Nvidia OpenGL, en het spel blijft weer haken. Nu is het zelfs zo erg dat als ik een paar minuten mijn PC aan heb staan, ongeacht wat ik doe, valt het signaal naar mijn monitor uit, zwart scherm. Deze PC blijft wel gewoon aan en de koeler van de videokaart blijft gewoon lopen.

Alles is nu volkomen stofvrij, dus ik zou niet weten waar ik het moet zoeken. Kan het zijn dat het iets anders is dan oververhitting? Of ben ik gewoon toe aan een nieuwe videokaart?

SPECS:
Asus P5K S775 (onmogelijk om nieuwe drivers voor te vinden)
Intel Core 2 Quad Q6600
Point VGA 8800 GT 521MB PCIe
2 GB DDR2 Werkgeheugen
Randapparatuur: Externe USB-geluidskaart, Keyboard (als in muziek-keyboard)

Bij voorbaat dank!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het lijkt me vrij waarschijnlijk dat het dit probleem is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• ZeroHero
Aha een bekend probleem. Mijn kaart in de oven gooien dus, haha geniaal.
Ik ga het proberen, bedankt!

Als het niet werkt ga ik denk ik maar voor een Radeon HD 6950.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
En nog een tip erbij namelijk je pc de volgende keer niet meer met je stofzuiger uit gaan zuigen, dit omdat de stofzuigerslang nogal statisch geladen kan zijn en je hiermee je onderdelen kapot kan maken.

• ZeroHero
Ok dat wist ik niet, hoe kan ik hem het best stofvrij houden/maken?
Hij staat in een hoek op de grond op vloerbedekking voor de verwarming, hoorde dat dat ook niet zo bevorderlijk was.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

ZeroHero schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:37:
Hij staat in een hoek op de grond op vloerbedekking voor de verwarming, hoorde dat dat ook niet zo bevorderlijk was.
Staat die verwarming aan? Dan is het wellicht verstandiger ipv extra fans een stuk MDF oid te kopen en tussen je kast en je verwarming te plaatsen, dusdanig dat de lucht die je PC aanzuigt niet eerst is opgewarmd door je CV.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
ZeroHero schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:37:
Beste manier is met een compressor en dan voorzichtig het stof eruit blazen, althans op die manier doe ik het zelf altijd.

• ZeroHero
noes schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 12:47:
[...]

Staat die verwarming aan? Dan is het wellicht verstandiger ipv extra fans een stuk MDF oid te kopen en tussen je kast en je verwarming te plaatsen, dusdanig dat de lucht die je PC aanzuigt niet eerst is opgewarmd door je CV.
Heb even gekeken, maar dat is moeilijk haalbaar onder mijn bureau. Ik zet hem maar gewoon bovenop, daar is redelijk wat ruimte en een stuk koeler. Wel bedankt voor de tip.
Roel1966 schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 17:56:
[...]

Beste manier is met een compressor en dan voorzichtig het stof eruit blazen, althans op die manier doe ik het zelf altijd.
Ok een compressor heb ik niet, maar die zou ik dan eventueel kunnen lenen/huren. Of hard gaan op de fietspomp natuurlijk :)

Verder had ik nog wat. Ik heb besloten de AMD Radeon HD 6950 1GB te halen, alleen zie ik dat deze twee 75W 6-pin power connectors nodig heeft en een 500W voeding wordt aangeraden. Nu heeft mijn voeding een vermogen van 450W en gaat er nu maar één 6-pin connector naar mijn huidige videokaart en is dat ook de enige die uit de voeding komt. Hoe kan ik dit oplossen? Ik neem aan dat een tweede wel noodzakelijk is. Is deze aan te brengen?

En als laatst vroeg ik mij af of het verschil tussen de verschillende aanbieders van de kaart (Asus, Sapphire, Club 3D etc.) nog van belang is. BVD!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-02 18:03
Ik zie nergens temps staan? dus je hebt maar op basis van wat gokwerk een nieuwe videoakaart gekocht.
En als dit niet helpt wat dan? 8)7

• ZeroHero
n0elite schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 19:54:
Ik zie nergens temps staan? dus je hebt maar op basis van wat gokwerk een nieuwe videoakaart gekocht.
En als dit niet helpt wat dan? 8)7
Ik heb de videokaart van een vriend er in gegooid en hij liep als een tiet :)

Verwijderd

Voor schoonmaken : LINK

Ik zelf heb ook een HD6950 van XFX met dual fans, maar ik raad wel een 650Watt voeding aan, de HD6950 kan namelijk 200 Watt trekken, en dat + je Q6600.
Als je voor een 650Watt voeding gaat dan raad ik je aan om voor een Corsair of een Coolermaster te gaan , XFX 650W is wel goedkoop en modulair ( kabelmanagement ) maar er is een grote kans dat je een ratelende fan hebt....
En een RAM upgrade zal ook geen kwaad kunnen, eigenlijk als je voor een HD6950 dan naai je jezelf een oor aan, want die Q6600 houdt hem tegen qua performance.....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 20:12 ]

• ZeroHero
Hmm dat zal dan sowieso een nieuwe voeding worden. Was inderdaad ook van plan 4 gig RAM geheugen erbij in te zetten. Maar ik wil niet teveel geld kwijt dus een nieuwe processor wordt me te gek. Ik had wel even gekeken naar de i5 2500K alleen moet ik dan volgens mij ook weer een nieuw moederbord hebben aangezien hij een andere socket heeft, of klopt dit niet?

Verwijderd

ZeroHero schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:20:
Hmm dat zal dan sowieso een nieuwe voeding worden. Was inderdaad ook van plan 4 gig RAM geheugen erbij in te zetten. Maar ik wil niet teveel geld kwijt dus een nieuwe processor wordt me te gek. Ik had wel even gekeken naar de i5 2500K alleen moet ik dan volgens mij ook weer een nieuw moederbord hebben aangezien hij een andere socket heeft, of klopt dit niet?
als je voor een 2500K ( socket 1155 ) dan moet je inderdaad een nieuw moederbord kopen, en nieuwe RAM
( DDR3 ), 2500k is dus de variant die je kan overclocken ( sneller maken ), ik raad wel aan om een betere koeler te kopen dan de standaard die met de processor word meegeleverd.

Ikzelf heb i5 2500K 3.3Ghz ( loopt op 4.6Ghz ) + 8 gig DDR3 1600mhz + AsRock Extreme 6 moederbord + HD6950 + 650 Watt voeding + 120gig SSD.

Als de pc niks doet dan trekt hij 100Watt , en als ik aan het gamen ben 275Watt, en als ik de GPU+CPU @ 100% stress 350+ Watt!!!

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 20:29 ]

• ZeroHero
Dus als ik het goed begrijp moet ik als ik de 6950 wil betere voeding hebben, een nieuwe processor hebben, dus een nieuw moederbord en nieuw RAM geheugen. Een kast er om heen en ik heb bijna een nieuwe PC..

Is het niet beter op te lossen? In hoeverre limiteert mijn Q6600 de 6950 qua performance? Ik dacht altijd dat bij bijvoorbeeld gamen 'het dak' veel sneller lag bij de GPU dan de CPU.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, het dak ligt vaak wel sneller bij de GPU maar de HD6950 is een behoorlijk rappe GPU en de Q6600 is alweer wat jaartjes oud. ;) Dus het kan wel, maar in veel games denk ik dat de Q6600 toch de bottleneck gaat zijn (ligt ook aan resolutie), net als 2GB geheugen. Het kan nog wel, maar dan zou een iets lichtere kaart (HD6870 o.i.d.) ook voldoen. Een goede 450W-voeding kan een HD6950 trouwens nog wel hebben, maar dat ligt dus aan de kwaliteit van de voeding en hoeveel vermogen hij kan leveren op de 12V-lijn (ik neem aan dat je niet 8 harde schijven hebt of zo :P ). Ga je voor een iets lichtere kaart, dan zullen de meeste 450W-voedingen wel voldoen.

Hier is trouwens een topic over voedingen, wat een voeding aan kan ligt aan meer dan alleen het stickertje met het aantal Watt erop. ;)

Over de stofzuiger: ik doe het zelf ook nooit met stofzuiger, maar ik hoor ook niet vaak van mensen dat het fout gaat dus volgens mij is het risico niet zo groot. Maar toch, het kan dus misgaan.

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 06-12-2011 20:46 ]

Verwijderd

Hoezeer hij de HD6950 beperkt verschilt per game, in games zoals GTA 4 is het verschil duidelijk te merken.
In games zoals Battlefield 3 zul je het ook merken.

Maar ik weet niet wat voor games jij speelt, ik weet ook niet op wat voor resolutie jij speelt, ik weet ook niet of jij iemand bent die van "eyecandy" houdt.

Advies is om op google wat te gaan zoeken, en daaruit een conclusie te trekken.
Mijn persoonlijke conclusie, was dat het voor mij persoonlijk zeker het geld waard is geweest om de overstap te maken.
Ik kwam zelf van een Q6600 @ 3ghz af + asus p5ql-e + 4 gig ram.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-02 21:06
Ik denk dat hij voorlopig nog wel af kan met een Q6600 zolang die een beetje overclocked draait. Heb zelf nog een Q6600 @ 3 ghz en geen problemen in BF3 en gta IV. Iedere quadcore kan wel nog mee lijkt mij.

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

skelleniels schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:49:
Ik denk dat hij voorlopig nog wel af kan met een Q6600 zolang die een beetje overclocked draait. Heb zelf nog een Q6600 @ 3 ghz en geen problemen in BF3 en gta IV. Iedere quadcore kan wel nog mee lijkt mij.
Ga maar eens testen met een 2500K, je ziet in GTA 4 echt wel een groot verschil
Een vergelijking op meerdere gebieden, onderaan een paar games KLIK
En KLIK

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 20:58 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:23:
Als de pc niks doet dan trekt hij 100Watt , en als ik aan het gamen ben 275Watt, en als ik de GPU+CPU @ 100% stress 350+ Watt!!!
Beetje overdreven dat je dan minimaal een 650W voeding nodig hebt. Eigenlijk zou een fatsoenlijke 400W voeding ook prima zijn. Ware het niet dat een aantal voedingen 60 seconden maximaal geleverd vermogen aangeven ipv constant te leveren vermogen. Dan heb je inderdaad wel een 650W voeding nodig omdat die continu eigenlijk slechts 450 kan leveren.

Als je een voeding zoekt, plaats een berichtje in het voedingen topic met het lijstje specs. Simpelweg een voedinkje kiezen op basis van merk gaat ook niet op. Sommige voedingen zijn gewoon ruk, niet omdat ze niet voldoende vermogen kunnen leveren, maar omdat het geleverde vermogen vol ruis zit.

Dan, het stofvrij houden bij voorkeur met perslucht. Dit kan prijzig zijn, dus als je iemand in de buurt kent met een compressortje zou dat misschien ook kunnen. Individueel onderdelen uit de kast trekken en handmatig het stof er vanaf trekken kan natuurlijk ook altijd.

-_-

Verwijderd

Overdreven is in dit geval RELATIEF, waarom ik een 650W PSU heb is omdat ik misschien in de toekomst nog meer meuk erin wil gooien....en hij is modulair, en heeft voldoende aansluitingen.

En de reden waarom ik zei, bij voorkeur Corsair en Coolermaster, is dat mensen die dit lezen dan hopelijk niet denken dat een Sweex 600Watt psu goed is...

Het stofvrij houden is lang niet zo prijzig... tenzij iemand een retard is die met een open kast op de vloer naast een tapijt met meerdere huisdieren in huis en een niet al te frequente gewoonte om te stofzuigen zijn pc gebruikt..

Ik heb mijn pc sinds kort op de grond staan, en ik blaas 1x per maand mijn kast schoon, ik kan meer dan 4x mijn hele kast schoonspuiten en dan heb ik nog steeds de spuitbus niet op.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 21:11 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 20:56:
[...]

Ga maar eens testen met een 2500K, je ziet in GTA 4 echt wel een groot verschil
Een vergelijking op meerdere gebieden, onderaan een paar games KLIK
En KLIK
De gelinkte gamebenchmarks zijn nogal afhankelijk van de overige gebruikte hardware. (die ik overigens er niet bij zie staan...). Bovendien vergelijk je hier een processor van ongeveer 5 jaar oud tegen een model dat het afgelopen jaar geïntroduceerd is.

Het gegeven advies dat het misschien een verstandig idee is om zowel moederbord, geheugen als processor te vervangen is misschien een handig idee over een jaar of twee. Hooguit. GTA 4 is gewoon de meest belachelijk slecht uitgevoerde rukport die er is en Battlefield 3 is voornamelijk afhankelijk van de videokaart. (bewijs) wat met een Q6600 dus prima te doen is.

En zolang nagenoeg alle AAA titels crossplatform uitgebracht worden en er nog geen nieuwe consoles zijn, zal een Q6600 nog prima te doen zijn voor 95% van die titels, op relatief hoge settings.

Als de TS wil investeren, investeer dan in een crucial M4 (of vergelijkbare fatsoenlijke SSD).

-_-

• ZeroHero
Ik heb mijn processor niet overclocked. Heb ook nog nooit iets overclocked, lijkt mij een beetje tricky met oververhitting e.d. Ga me er wel over inlezen.

Ik ga denk ik toch eerst voor de 6950 + 4 GB extra RAM erbij (6GB totaal). Mocht hij nou niet lekker lopen ga ik nadenken over een nieuw moederbord + processor + voeding of eventueel overclocken.

Is er ook een manier om te meten waar de bottleneck ligt of is het meer op basis van assumpties?

Verwijderd

M2M schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:16:
[...]

De gelinkte gamebenchmarks zijn nogal afhankelijk van de overige gebruikte hardware. (die ik overigens er niet bij zie staan...). Bovendien vergelijk je hier een processor van ongeveer 5 jaar oud tegen een model dat het afgelopen jaar geïntroduceerd is.

Het gegeven advies dat het misschien een verstandig idee is om zowel moederbord, geheugen als processor te vervangen is misschien een handig idee over een jaar of twee. Hooguit. GTA 4 is gewoon de meest belachelijk slecht uitgevoerde rukport die er is en Battlefield 3 is voornamelijk afhankelijk van de videokaart. (bewijs) wat met een Q6600 dus prima te doen is.

En zolang nagenoeg alle AAA titels crossplatform uitgebracht worden en er nog geen nieuwe consoles zijn, zal een Q6600 nog prima te doen zijn voor 95% van die titels, op relatief hoge settings.

Als de TS wil investeren, investeer dan in een crucial M4 (of vergelijkbare fatsoenlijke SSD).
Ik heb ook aan hem gevraagd op wat voor resolutie hij speelt, welke games, en of hij van eyecandy houdt, ik heb daar nog geen antwoord op gekregen..

Maar waar het hier dus op neerkomt is dat wij 2 verschillen qua referentiekader, ik heb zelf de overstap gemaakt van een +- identieke rig als de TS, naar de Sandy Bridge + HD6950, dus gebaseerd op mijn bevindingen geef ik mijn mening.
Ik weet niet op wat voor hardware jij gamed /werkt , ben eigenlijk wel geïnteresseerd.
En BTW die link die je plaatste gaat over een Intel Core i7 965 .... dat is iets heel anders dan een Q6600...
ZeroHero schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:21:
Ik heb mijn processor niet overclocked. Heb ook nog nooit iets overclocked, lijkt mij een beetje tricky met oververhitting e.d. Ga me er wel over inlezen.

Ik ga denk ik toch eerst voor de 6950 + 4 GB extra RAM erbij (6GB totaal). Mocht hij nou niet lekker lopen ga ik nadenken over een nieuw moederbord + processor + voeding of eventueel overclocken.

Is er ook een manier om te meten waar de bottleneck ligt of is het meer op basis van assumpties?
Je kan altijd op Google kijken voor vergelijkingen.
Zou je zo vriendelijk willen zijn om ons eens te vertellen wat je wilt bereiken met een mogelijk overstap/upgrade?
Bijvoorbeeld, wil je vloeiende gameplay, of wil je gewoon op een zo hoog mogelijk resolutie of instellingen gamen?
Oh en het upgraden van je RAM van 2 naar 6gig is wel leuk en aardig, maar wat voor Windows gebruik je, 32 bit of 64 bits???.
32 bit gaat maar tot 3gig en 64gig pakt 4gig en hoger
Voorbeeld van verschil tussen een Q9650 vs 2500k gebruikt in Battlefield bad company 2 KLIK
Welliswaar op een res van 1600x1200, maar alsnog,

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 21:35 ]

• ZeroHero
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:22:

Zou je zo vriendelijk willen zijn om ons eens te vertellen wat je wilt bereiken met een mogelijk overstap/upgrade?
Bijvoorbeeld, wil je vloeidende gameplay, of wil je gewoon op een zo hoog mogelijk resolutie of instellingen gamen?
Ja dat kan ik! Ik speel op 1680x1050. Wil graag games als MW3, Assassin's Creed Revelations en Battlefield 3 zo hoog mogelijk spelen, hoog als in eyecandy. Ik begrijp dat Battlefield 3 nogal veel vraagt. Maar met een videokaart van +- € 200,- (als de 6950) en wat RAM geheugen hoop ik het goed te kunnen spelen. En met goed bedoel ik High maar niet Ultra.

Of zit ik er nu flink naast?

Verwijderd

Ikzelf speel met alles op HIGH @ 1920x1080, ik wil namelijk meestal rond de 60 frames per seconde, dat lukt meestal ook wel, soms een dip naar de 40 maar dat komt omdat ik dat midden in allerlei explosies zit....
En als je door de scope van een sniper kijkt kan het zijn dat je FPS helemaal inzakt naar 30fps....

Let op dat als jij een RAM upgrade uitvoert dat je wel zeker moet weten welke versie van Windows jij hebt.
Dus heb jij Windows 32bit of 64bit? , 32bits kan maar max 3.* gig gebruiken en 64bits kan 4gig en meer gebruiken.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als alle settings op zijn hoogst moeten, dan is een CPU-upgrade wel aan te raden. Op medium kan een Q6600 nog wel mee maar de zwaarste spellen op de zwaarste settings, dat gaat niet vloeiend lopen...

• ZeroHero
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:39:
Let op dat als jij een RAM upgrade uitvoert dat je wel zeker moet weten welke versie van Windows jij hebt.
Dus heb jij Windows 32bit of 64bit? , 32bits kan maar max 3.* gig gebruiken en 64bits kan 4gig en meer gebruiken.
Ik heb Windows 7 64 bit gelukkig. Vreemd dat 32 bit maar 3 GB kan.
bwerg schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:41:
Als alle settings op zijn hoogst moeten, dan is een CPU-upgrade wel aan te raden. Op medium kan een Q6600 nog wel mee maar de zwaarste spellen op de zwaarste settings, dat gaat niet vloeiend lopen...
Hmm lastig dit. In principe heb ik € 500,- om uit te geven, wat denk ik niet genoeg is voor een full-scale upgrade. Aangezien de videokaart € 215,- kost, een aardige processor ook iets van € 200,- ik dan te weinig over heb voor een moederbord, nieuw RAM-geheugen en ook nog hoogstwaarschijnlijk voeding..

Misschien toch maar voor medium-graphics gaan dan.

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10-2025
ZeroHero schreef op maandag 05 december 2011 @ 19:36:
Aha een bekend probleem. Mijn kaart in de oven gooien dus, haha geniaal.
Ik ga het proberen, bedankt!

Als het niet werkt ga ik denk ik maar voor een Radeon HD 6950.
offtopic:
ik heb een vermoeden dat je dan vooral battlefield 3 op ultra met 4x AA aan gaat draaien en spelen?
want als je dat gaat doen zou ik een gtx 560 nemen.
battlefield 3 is geoptimaliseerd om op ultra te draaien op kaarten vanaf de gtx 560 serie/ hd 6950.

Verwijderd

Edit: ik heb eens bij Norrod gekeken en daar heb je een Asus GTX560TI ( 209 ) + 2500K ( 183 ) + 8 gig corsair ( 35 ) voor €427, maar dan moet je alleen nog een moederbord( bijvoorbeeld Gigabyte GA-Z68P-DS3 = €88 ) dan zit je op €515!!!
Ik weet niet wat er allemaal op dat moederbord moet zitten, dus bijv dat je 2 videokaarten erop kwijt kunt, of hoeveel hardeschijven je wil gebruiken etc.
Houdt er wel rekening mee dat afhankelijk van de kwaliteit van je voeding het best wel zou kunnen, alleen je hebt de kans dat bij goedkope voedingen er problemen kunnen ontstaan...

En als je de 2500K wilt overclocken dan heb je een P67 of Z68 moederbord nodig.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 22:50 ]

• FastFred
  • Laatst online: 18:11
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 21:22:
Oh en het upgraden van je RAM van 2 naar 6gig is wel leuk en aardig, maar wat voor Windows gebruik je, 32 bit of 64 bits???
32 bit gaat maar tot 3gig en 64gig pakt 4gig en hoger
1) Zowel zijn huidige Q6600 als Sandy Bridge ondersteunt geen tripple channel, dus dan is het vrij zinloos om voor 6GB RAM te gaan.

2) een 32-bit besturingssysteem kan maximaal 4GB aansturen ;) De limiet van 64-bit weet ik niet wat dat is, maar Microsoft schijnt dat bij Vista en 7 op 128GB gezet te hebben, "ought to be enough for everyone"
a computer said to be "32-bit" also usually allows 32-bit memory addresses; a byte-addressable 32-bit computer can address 232 = 4,294,967,296 bytes of memory, or 4 gigabytes (GB).
Waarbij '232' bedoeld is als 2 tot de 32e macht

3)
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:30:
En als je de 2500K wilt overclocken dan heb je een P67 of Z67 moederbord nodig.
Je vergeet Z68 ;)

[ Voor 19% gewijzigd door FastFred op 06-12-2011 22:49 ]

• ZeroHero
Verwijderd schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:30:
Je zou inderdaad voor een GTX560 of een HD6870 gaan, 2500K + moederbord van €100 + 8 gig ram +- €33
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2500K

moederbord

Ram

HD6870

Dan zit je onder de €500,-

Edit: ik heb eens bij Norrod gekeken en daar heb je een Asus GTX560TI ( 209 ) + 2500K ( 183 ) + 8 gig corsair ( 35 ) voor €427, maar dan moet je alleen nog een moederbord.
Ik weet niet wat er allemaal op dat moederbord moet zitten, dus bijv dat je 2 videokaarten erop kwijt kunt, of hoeveel hardeschijven je wil gebruiken etc.
Houdt er wel rekening mee dat afhankelijk van de kwaliteit van je voeding het best wel zou kunnen, alleen je hebt de kans dat bij goedkope voedingen er problemen kunnen ontstaan...
Dat ziet er helemaal niet slecht uit! Ik ga zeker even kijken. Bedankt.
Ik hoef maar 1 videokaart en 1 hardeschijf aan te sluiten, geen bijzonderheden.
Zijn de afmetingen van een moederbord universeel? Want ik zie dat mijn Asus P5K precies in mijn kast past.

Misschien dat het toch haalbaar is dan.

Verwijderd

FastFred schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:46:
[...]

1) Zowel zijn huidige Q6600 als Sandy Bridge ondersteunt geen tripple channel, dus dan is het vrij zinloos om voor 6GB RAM te gaan.

2) een 32-bit besturingssysteem kan maximaal 4GB aansturen ;) De limiet van 64-bit weet ik niet wat dat is, maar Microsoft schijnt dat bij Vista en 7 op 128GB gezet te hebben, "ought to be enough for everyone"

[...]

Waarbij '232' bedoeld is als 2 tot de 32e macht

3)

[...]

Je vergeet Z68 ;)
6 gig is niet standaard tripple channel....... 1 module van 2gig + 1x4gig = dual channel ( DDR2 in dit geval )
En ja je kan wel 4 gig of meer in je mobo stoppen maar windows gebruikt maar iets van 3.25 gig.
Z67 is typo = Z68, dus niet vergeten maar een TYPO.

Here are the upper RAM limits for the different editions of Windows 7:

Starter: 8GB
Home Basic: 8GB
Home Premium: 16GB
Professional: 192GB
Enterprise: 192GB
Ultimate: 192GB

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2011 22:59 ]

• FastFred
  • Laatst online: 18:11
Dat kan ja, maar dan moet je wel een specifiek moederbord hebben die over een functie beschikt om verschillende geheugen modules in dualchannel te draaien.

/naam van functie ff vergeten

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 06-12-2011 22:51 ]

Verwijderd

ZeroHero schreef op dinsdag 06 december 2011 @ 22:49:
[...]

Dat ziet er helemaal niet slecht uit! Ik ga zeker even kijken. Bedankt.
Ik hoef maar 1 videokaart en 1 hardeschijf aan te sluiten, geen bijzonderheden.
Zijn de afmetingen van een moederbord universeel? Want ik zie dat mijn Asus P5K precies in mijn kast past.

Misschien dat het toch haalbaar is dan.
P5K = ATX
En die nieuwe is ook ATX, dus het zou moeten passen.
Pagina: 1