Astennu schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 10:59:
[...]
Ik hoop het voor ze. Want Intel komt steeds weer met updates en snellere en zuinigere versies. En bij
AMD lijkt er niet veel aan te komen.
Low end en Midrange laptops/desktops gaan wel goed maar alle andere segmenten dus niet.
Steamroller heeft het potentieel daar verandering in te brengen. En Excavator ziet er op papier ook goed uit met weer verbeteringen boven op steamroller die goed zijn voor een hogere IPC. Op die manier kunnen ze een klein stukje van de achterstand inlopen of in ieder geval er voor zorgen dat hij niet nog groter wordt.
Wordt Kaveri gemaakt bij GBF of toch bij TSMC?
ik mag hopen dat ze 28nm bij GBF nu eindelijk op orde hebben. Het wordt immers al tijd voor 20nm. Intel is al bijna klaar voor 14nm. Dus ze lopen al extreem achter.
Voor consumenten spul loopt
AMD eigenlijk nergens echt lekker, dus ook niet voor het laag en midden segment. Alleen Brazos is een ongekend groot verkoop succes voor
AMD.
De reden daarvoor is dat er op
AMD eindproducten een veel grotere marge zit dan op Intel spul.
De retail markt tracht een flink slaatje te slaan uit
AMD waardoor iedereen minder afzet heeft.
Het is slechts een begin dat bv Media markt uberhaupt
AMD spullen wil verkopen, daar waar ze dat enkele jaren geleden (onder druk van slinkse Intel deals) helemaal niet deden. Ik hou het zelf op een soort van sabotage om bijna hoofdprijzen te vragen voor
AMD spullen. Kijk maar in de winkels, verder dan vergelijkbaar Intel niveau -15 procent komen die prijzen niet. Dat terwijl
AMD en de OEM's daar toch echt flink minder van terug zien.
Dat het ook anders kan kun je het beste terugzien in de Lenovo 121X, een 11 inch "netbook" welke met zowel
AMD Brazos als Intel i3 werd uitgevoerd. In Duitsland kostte de Brazos versie ruim 200 euro minder dan de i3 versie, terwijl dat verschil in NL slechts 100 euro was. Daaruit kun je aflezen dat Lenovo en Duitsland een realistisch prijsverschil hanteerden tussen beide versies, waar dat in NL en voor andere merken niet zo was.
AMD loopt ongeveer 1,5 keer een schaalverkleining achter, dit is al vrij lang stabiel.
Die achterstand is ooit groter geweest maar nooit echt veel minder.
Weinig nieuws onder de zon dus, bovendien kun je ook met een groter proces andere keuzes maken.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 19-11-2013 13:11
]