Dreamvoid schreef op dinsdag 20 november 2012 @ 14:51:
GF kan ook geen wonderen verrichten - IBM en TSMC kunnen ook nog niet op 22 nm bakken. De voorsprong van Intel is niet 123 in te halen, noch qua architectureel design als qua manufacturing. Al beginnen ARM en Qualcomm aan de architectuur kant wel in de buurt te komen, gezien de Exynos 5 benches is een Cortex A15 core klok-voor-klok sneller dan Bobcat en Saltwell. Nou zijn dat allebei al wat oudere architecturen (2010 resp 2007), maar ik heb er een hard hoofd in dat Jaguar zo spectaculair veel sneller zal zijn. Silvermont zie ik nog wel forse vooruitgang maken tov Saltwell, en die zullen we vrij snel al zien (nog steeds Q2-2013 toch?), maar ik vrees dat
AMD in dit segment compleet gemangeld gaat worden tussen de quad-Cortex A15 chips van Samsung en nVidia, en de nieuwe generatie Atoms. Hondo is al roemloos ten onder gegaan. Het is echt een ontzettend lastige situatie, ik zie buiten de (GP)GPU kant en console APU's geen chip op de
AMD roadmap staan die eruit ziet als een winnaar. Natuurlijk kan er alles mis gaan bij de concurrentie (zie TSMC's problemen dit jaar met de uitrol van 28nm Qualcomm SoC's, TI's gepruts met OMAP5, Samsungs forse vertragingen van Exynos 5), maar dat risico is bij
AMD niet minder.
Klopt maar er zijn wel alternatieven zoals 28nm. Intel loopt in dat opzicht gewoon erg ver voor op de meeste. Maar hoe je het ook wend of keert
AMD heeft er last van dat GF niet kan concureren met Intel. Net als dat ze er last van hebben dat hun Architectuur nog niet goed uit de verf komt. Als een van de twee dingen er niet was geweest had
AMD niet zo'n groot probleem gehad.
In mijn ogen bedient ARM een hele andere markt. Daarnaast zijn Bobcat en Jaguar X86 wat betekend dat deze windows apps kunnen draaien. Dat kunnen ARM chips niet. Leuk dat er nu Windows RT is maar alle X86 apps werken daar niet op dus dat is gewoon waardeloos.
Voorlopig is dit dus nog geen echte concurrentie voor
AMD. Misschien over een paar jaar wel zodra er meer ARM apps zijn.
Voor intel is ARM wel een concurent want intel wilt X86 chips voor telefoons maken.
AMD heeft die Ambitie nog niet. Hooguit Tablets. Maar ook hier weer richten ze zich op de doelgroep die X86 apps willen draaien. En niet zoals de meeste die een alternatief willen voor een iPad of een Nexus Tab.
Daar zijn de huidige chips van
AMD en Intel niet goed genoeg voor.
Nee en dat zal er waarschijnlijk ook niet komen. Maar de eerst volgende stap is 20nm. En die moet toch wel eind 2013 of 2014 gemaakt gaan worden want intel gaat 2014 al weer over naar 14nm.
De voorsprong van intel wordt qua prodcutie process ook steeds groter.
Dat klopt.
AMD kon de kosten voor de ontwikkeling niet meer opbrengen. Daarom is het nu los gekoppelt maar tot nu toe gaan de ontwikkelingen bij GF niet sneller ondanks er nu een andere geld schieter is en ze meer klanten hebben ipv alleen
AMD.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....