Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Het grote 0% bijtellings topic

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:45

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

De 1.4 komt niet zomaar uit de Corsa. Hij heeft iets meer inhoud (langere slag) en een stuk minder vermogen.
Sterker nog: de 1.2 heeft 85 pk en de 1.4 in de Ampera 86 pk. Dus waarom niet die 1.2 gebruikt?
Afgezien daarvan valt deze auto wel keihard door de mand. En het is heel erg duidelijk dat er een andere manier van verbruiksmeting moet komen. Bij "normale" auto's staat de verbruiksmeting al niet dicht bij de praktijk en hier is het helemaal erg. Op deze manier schiet het zuinigheidslabel zijn doel volkomen voorbij.
Ook met die nieuwe Volvo V60 plug-in hybride. Een 215 pk diesel en 1,9 l/100 km. Geloof je het zelf. Als je in de praktijk de 1:18,5 van de gewone V60 D5 haalt dan ben ik hogelijk verbaasd.

Signatures zijn voor boomers.

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 07:58:
[...]

Op gewicht zou je deze auto moeten vergelijken met een 5-serie of A6. Maar op interieurruimte moet je eerder denken aan het C-segment. Als ik op de cijfers moet afgaan, is een 308 zelfs aanzienlijk ruimer.

In het C-segment is een verbruik van 1:13 niet best ;)
Wat verbruikt de gemiddelde C-segment auto met benzinemotor dan bij 120+?
Gewicht en lengte maakt op dat moment niet zoveel uit, het is dan toch vooral de luchtweerstand die van invloed is.
Bij een peugeot 308 en ford fiesta, zelfde 1.6 diesel met respectievelijk 110 en 90 pk heb ik geconstateerd dat er volgens de boordcomputer met de cruise control op 130 (125gps) een actueel verbruik is van 6+L/100km (1 op 16) is als je geen of nauwelijks wind tegen hebt. Staat er een 3 a 5 bft en moet de auto er tegenin (hogere luchtsnelheid) dan gaat het meer richting de 7L/100km (1:14,3).
Een vergelijkbaar model met benzinemotor zal in die situatie vast meer verbruiken dus 1:13 op de autosnelweg is dan toch niet zo vreemd als alle energie uit de benzine moet worden gehaald.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Denk dat een hoop werkgevers hier wel redelijk van over de zeik raken. Er zijn een paar honderd Ampera's op voorhand besteld, niet handig nu blijkt dat range en verbruik tegenvallen. Risico van het vak natuurlijk, maar toch.

Helemaal mooi wordt de restwaarde. Deze schatte ik al niet bijster hoog in, maar is nu helemaal down the drain natuurlijk.

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-11 10:38
PWM schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 12:00:
Denk dat een hoop werkgevers hier wel redelijk van over de zeik raken. Er zijn een paar honderd Ampera's op voorhand besteld, niet handig nu blijkt dat range en verbruik tegenvallen. Risico van het vak natuurlijk, maar toch.

Helemaal mooi wordt de restwaarde. Deze schatte ik al niet bijster hoog in, maar is nu helemaal down the drain natuurlijk.
Eens! Kan ook nog geen verbruikswaarden vinden op werkelijkverbruik.nl en spritmonitor.de. Op papier is dit echt een interessante auto. In de praktijk is dat dus hopeloos.

Trouwens Nederland is wel aan het lobbyen om de NEDC beter afgestemd te krijgen. Met name plugin hybrids hebben veel te veel voordeel van de NEDC, tov benzine motoren.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
bite schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 11:47:
[...]

Wat verbruikt de gemiddelde C-segment auto met benzinemotor dan bij 120+?
Gewicht en lengte maakt op dat moment niet zoveel uit, het is dan toch vooral de luchtweerstand die van invloed is.
Bij een peugeot 308 en ford fiesta, zelfde 1.6 diesel met respectievelijk 110 en 90 pk heb ik geconstateerd dat er volgens de boordcomputer met de cruise control op 130 (125gps) een actueel verbruik is van 6+L/100km (1 op 16)
Dat is voor een diesel vrij slecht. Ik reed voor mijn toenmalige baas een BMW 118d (begin 2007, dus nog voor de efficient dynamics), daarmee reed ik 120 a 125 echte km/h op de snelweg bij een verbruik rond 1:18. Ik denk dat de modellen van latere jaren rond de 1:20 zullen scoren. Heb je een tweeliter diesel met (toen) 120pk en nu 140.
Nu rij ik een 320 coupe op benzine en die loopt bij 120+ rond de 8 liter op 100 km. Met een zescilinder en twee keer het vermogen van de benzinemotor in de Ampera.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Maasluip schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 10:16:
De 1.4 komt niet zomaar uit de Corsa. Hij heeft iets meer inhoud (langere slag) en een stuk minder vermogen.
Sterker nog: de 1.2 heeft 85 pk en de 1.4 in de Ampera 86 pk. Dus waarom niet die 1.2 gebruikt?
Afgezien daarvan valt deze auto wel keihard door de mand. En het is heel erg duidelijk dat er een andere manier van verbruiksmeting moet komen. Bij "normale" auto's staat de verbruiksmeting al niet dicht bij de praktijk en hier is het helemaal erg. Op deze manier schiet het zuinigheidslabel zijn doel volkomen voorbij.
Ook met die nieuwe Volvo V60 plug-in hybride. Een 215 pk diesel en 1,9 l/100 km. Geloof je het zelf. Als je in de praktijk de 1:18,5 van de gewone V60 D5 haalt dan ben ik hogelijk verbaasd.
@t_captain: Vogens GM weegt de Volt - die identiek is aan de Ampera - 1715kg. Dat is toch net iets meer dan de 1600kg. Daarmee komt de Ampera inderdaad qua gewicht meer richting het D-segment en dat verklaart ook meteen waarom dat blok zo ontzettend zuipt. Het ding is onmeunig underpowered.

Wat hierboven betreft: Volgens mij was de gedachte inderdaad zoals t_captain eerder al zei: De benzinemotor zou alleen moeten opladen, maar dat werkt dus niet (zie post van snow_king). De gebruikte benzinemotor is dus ook niet als een traditionele motor ontwikkeld, maar vooral als een range extender en daar worden toch andere eisen aan gesteld. Erg jammer dus dat GM het niet voor elkaar heeft kunnen krijgen om het concept werkend te krijgen zoals ze het wilden.
Het grote verschil met die Volvo tov de Ampera/Volt, is dat in die V60 een reguliere dieselmotor ligt (de D4 volgens mij, iig een 5 cilinder) die wordt ondersteund door een stel elektromotoren (of een elektromotor, het is een tijd geleden dat ik dat ding bekeken heb) waardoor die in de praktijk denk ik echt wel zuiniger zal zijn dan de D5. Of dat ding de theoretische waarde van 1,9l/100km gaat halen, dat verwacht ik dan weer niet :P

Nee, merp!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 13:36:
[...]
Dat is voor een diesel vrij slecht. Ik reed voor mijn toenmalige baas een BMW 118d (begin 2007, dus nog voor de efficient dynamics), daarmee reed ik 120 a 125 echte km/h op de snelweg bij een verbruik rond 1:18.Ik denk dat de modellen van latere jaren rond de 1:20 zullen scoren. Heb je een tweeliter diesel met (toen) 120pk en nu 140.
Nu rij ik een 320 coupe op benzine en die loopt bij 120+ rond de 8 liter op 100 km. Met een zescilinder en twee keer het vermogen van de benzinemotor in de Ampera.
Een kennis van me rijd een vw polo bluemotion en die geeft op de boordcomputer ook een actueel verbruik van rond de 6 L/100 op de autosnelweg bij ~120, netjes dat zo'n 1-serie het dan nog iets beter doet met 5.5L/100. Het zou kunnen dat sommige en met name wat grotere auto's een wat lager verbruik hebben omdat die meer zijn gebouwd voor snelweg-gebruik (itt "stads-auto's").

[ Voor 4% gewijzigd door bite op 13-03-2012 14:33 ]

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PauseBreak schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 13:49:
[...]

Het grote verschil met die Volvo tov de Ampera/Volt, is dat in die V60 een reguliere dieselmotor ligt (de D4 volgens mij, iig een 5 cilinder) die wordt ondersteund door een stel elektromotoren (of een elektromotor, het is een tijd geleden dat ik dat ding bekeken heb) waardoor die in de praktijk denk ik echt wel zuiniger zal zijn dan de D5. Of dat ding de theoretische waarde van 1,9l/100km gaat halen, dat verwacht ik dan weer niet :P
Er komt echt de D5 2,4 liter in. Met 10 pk meer dan de huidige D5 in de V60 en 300 kg meer gewicht.

• t_captain
Maasluip schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:37:
[...]

Er komt echt de D5 2,4 liter in. Met 10 pk meer dan de huidige D5 in de V60 en 300 kg meer gewicht.
Een D5 is tegenwoordig toch een 2.0 liter met vijf cilinders en +- 210 pk?

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Maasluip schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:37:
[...]

Dus met 225pk ipv 215pk en wat meer gewicht, waarvan een deel van dat meergewicht zichzelf voort kan bewegen :P
Nou ja, als ze die D5 + de bak aanpakken dan moet die auto zeker zuiniger kunnen lopen dan de huidige D5. Zeker aangezien die vrijwel altijd gekoppeld is aan de toch wat ouderwetse Geartronic-bakken. Natuurlijk gaan ze 2l/100 niet halen, maar alles onder de 4l/100km zou erg mooi zijn voor zo'n auto.

edit:
@t_captain:
Ik heb even op volvocars.nl gekeken en de V60 D5 is altijd een 2400cc motor.

[ Voor 7% gewijzigd door PauseBreak op 13-03-2012 14:44 ]

Nee, merp!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Klopt, D2 is 4 cilinder 1.6 115pk, D3 en D4 is 5 cilinder 2.0, 150, 163 en 177 pk en D5 is 5 cilinder 2.4 215 pk.
210+ pk uit 2 liter diesel is volgens mij nog alleen iets voor de tuners.

[ Voor 24% gewijzigd door Maasluip op 13-03-2012 14:53 ]

• t_captain
Maasluip schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:52:
Klopt, D2 is 4 cilinder 1.6 115pk, D3 en D4 is 5 cilinder 2.0, 150, 163 en 177 pk en D5 is 5 cilinder 2.4 215 pk.
210+ pk uit 2 liter diesel is volgens mij nog alleen iets voor de tuners.
Okee, ik had aangenomen dat alle D3, D4 en D5 motoren van het nieuwe tweeliter blok waren afgeleid.

Overigens heeft BMW al een paar jaar de 123d met 204pk, en sinds vorig jaar ook een 525d met 218pk. Uit een tweeliter vierpitter. Ik heb weinig gekke verhalen gehoord over deze motoren, kennelijk kan het dus wel.

Een langere versie van hetzelfde blok (met 6 cilinders en 2993cc i.p.v. 4 cilinders en 1995cc) is inmiddels beschikbaar als "40d" met 313pk meen ik. En na een bezoekje aan M ook als 50d met 386 pk. We zitten dus aan een specifiek vermogen van 110 pk/liter voor de reguliere series en 130 voor de "M" modellen.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
Euh, dit topic ging toch over 0% bijtelling auto's? Ik zie hier een boel motoren langskomen, alleen volgens mij zijn ze verdwaald... --> Volvo topic misschien?

Weet iemand, als je en ampera besteld, of er ook een soort verloopstekker is om het ding op te laden? Een paal bij huis of de zaak vind ik niet bepaald een optie.

[ Voor 4% gewijzigd door thefox154 op 14-03-2012 11:00 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

thefox154 schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 10:59:
Weet iemand, als je en ampera besteld, of er ook een soort verloopstekker is om het ding op te laden? Een paal bij huis of de zaak vind ik niet bepaald een optie.
Je krijgt er een oplaadpunt in je meterkast bij als je wilt. Dit zit volgens mij bij de prijs in.

Krijg je wel een lange kabel over straat ;)

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:20

Snow_King

Konijn is stoer!

Euh, dit topic ging toch over 0% bijtelling auto's? Ik zie hier een boel motoren langskomen, alleen volgens mij zijn ze verdwaald... --> Volvo topic misschien?

Ja, je kan hem in een normaal stopcontact prikken.

Dan laad hij met 10A of 13A, pas aan een laadpaal gaat hij met 16A laden.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Juist niet, die motoren gaan over zowel de Ampera (die ongehoord zuipt in de praktijk, dat gaat je echt enorm tegenvallen als je het ding koopt) als de aanstaande V60 Plug-in Hybrid diesel die 1.9l/100km zou moeten doen en dus ook 0% bijtelling zou moeten krijgen.

Nee, merp!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
bite schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 14:31:
[...]
Een kennis van me rijd een vw polo bluemotion en die geeft op de boordcomputer ook een actueel verbruik van rond de 6 L/100 op de autosnelweg bij ~120, netjes dat zo'n 1-serie het dan nog iets beter doet met 5.5L/100. Het zou kunnen dat sommige en met name wat grotere auto's een wat lager verbruik hebben omdat die meer zijn gebouwd voor snelweg-gebruik (itt "stads-auto's").
Het ligt ook aan de afstanden die je rijdt per rit.

De eerste tien kilometers (ongeveer) is een auto nog aan het opwarmen en is het verbruik hoger.
Als je daarna nog maar 10 tot 20 kilometer verder rijdt tot de bestemming dan ligt het gemiddelde verbruik hoger dan als je ritten van 50km rijdt.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:29
Hier kan je verbruikcijfers vinden van de Opel Ampera:

Elektrisch:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/490139.html

Benzine:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/490137.html

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• kdeboois
Nog even met de zakjap aan de slag gegaan:

Tachy op de duitse Spritmonitor heeft nu zo'n 2782 km gereden waar hij 57 liter benzine voor heeft getankt.

1:48 of ongeveer 2 liter / 100 km

Erg netjes en als de stroom duurzaam wordt opgewekt dan kan dit een mooie tussenstap zijn. Wat ik voor mijn eigen longen nogal prettig vindt is dat dit type auto's (EREV's) binnen de bebouwde kom zonder emissie kunnen rijden.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Toch denk ik dat Toyota het met de Prius Plug-in beter heeft bekeken. Je puur electrische actieradius is weliswaar een stuk kleiner, maar op het moment dat er ook op benzine moet worden gereden is deze auto nog steeds net zo zuinig als een normale (niet Plug-in) Prius, en daarmee flink zuiniger dan bv. de Ampèra.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:07:
Nog even met de zakjap aan de slag gegaan:

Tachy op de duitse Spritmonitor heeft nu zo'n 2782 km gereden waar hij 57 liter benzine voor heeft
Dan heb je ergens een rekenfout gemaakt, want die 35 liter klopt wel. Het is 34.9 om precies te zijn. Dus het is 2781 km / 34.9 l = 1:79.6

Waarom dat Spritmonitor.de daar 473 km aangeeft is me een raadsel.

Die 149 g/km die hij elektrisch rijdt staat gelijk aan 1:15.57, dus het totaal verbruik is 1:13,0.

• kdeboois
Oeps, rekenfoutje...

Dat komt dus op 1.25 liter per 100 km.

Dat is toch erg dicht bij de door Opel opgegeven 1.2 liter / 100 km

Die uitstoot klopt niet want Tachy claim Ekostrom of PV te gebruiken voor het laden. Verder tankt hij E10 dat wellicht ook iets minder CO2tjes uitstoten door het duurzame cirkeltje van uitstoten en weer opnemen...

• kdeboois
EXX schreef op maandag 26 maart 2012 @ 17:10:
Toch denk ik dat Toyota het met de Prius Plug-in beter heeft bekeken. Je puur electrische actieradius is weliswaar een stuk kleiner, maar op het moment dat er ook op benzine moet worden gereden is deze auto nog steeds net zo zuinig als een normale (niet Plug-in) Prius, en daarmee flink zuiniger dan bv. de Ampèra.
Dat denk ik niet. Ik rij namelijk dagelijk 80 km voor woon-werk verkeer en kom te kort met 50 km actieradius (thuis en op de werkplek laden). Met een Opel Ampera ga ik het wel redden, ook met een zware rechtervoet.

Ergo, je moet een auto kiezen die past bij je dagelijks gebruik.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat valt nog te bezien. Zit er snelweg in dat 80 km traject? Je weet dat de Ampèra bij snelheden boven de 100 km/u (IIRC vanaf 105 km/u), en bij flinke acceleratie de benzinemotor moet bijschakelen. Ook blijkt de actieradius in de praktijk geen 80, maar 60 km te zijn.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• t_captain
kdeboois schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:26:

Die uitstoot klopt niet want Tachy claim Ekostrom of PV te gebruiken voor het laden. Verder tankt hij E10 dat wellicht ook iets minder CO2tjes uitstoten door het duurzame cirkeltje van uitstoten en weer opnemen...
Als men ging toelaten om bij gebruik van biobrandstoffen de CO2 emissie te corrigeren, zouden alle auto's in de zuinigste klasse vallen. Uit mijn hoofd doet een BMW M3 295 g/km. Op E85 bio-ethanol zou dat met 85% salen tot ongeveer 45 g/km.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op maandag 26 maart 2012 @ 20:26:
Oeps, rekenfoutje...

Dat komt dus op 1.25 liter per 100 km.

Dat is toch erg dicht bij de door Opel opgegeven 1.2 liter / 100 km

Ja goed, maar om even een vergelijking te maken wat die auto effectief verbruikt in benzinetermen. En dat is best veel. Het is gewoon geen zuinige auto. Had je een zuinigere auto (elektrisch of niet) dan had je meer zonnestroom het net in kunnen pompen en daarmee dus meer bespaart (nou ja, je bespaart meer door een zuinigere auto te hebben).

Ik vind het eerlijk gezegd nogal tegenvallen dat een elektrische auto, die dus alle voordelen van energieterugwinning heeft, "maar" 1:13 rijdt.
An sich voor een auto van die klasse niet verkeerd, maar zoals gezegd: voor een elektrische auto vind ik het tegenvallen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 13:57:
[...]

Ja goed, maar om even een vergelijking te maken wat die auto effectief verbruikt in benzinetermen. En dat is best veel. Het is gewoon geen zuinige auto. Had je een zuinigere auto (elektrisch of niet) dan had je meer zonnestroom het net in kunnen pompen en daarmee dus meer bespaart (nou ja, je bespaart meer door een zuinigere auto te hebben).

Ik vind het eerlijk gezegd nogal tegenvallen dat een elektrische auto, die dus alle voordelen van energieterugwinning heeft, "maar" 1:13 rijdt.
An sich voor een auto van die klasse niet verkeerd, maar zoals gezegd: voor een elektrische auto vind ik het tegenvallen.
Agreed.

Ik denk dus dat de Plug-In Prius (PiP) een veel beter verbruik gaat halen. Een huidige Prius/Auris is al best zuinig met 1:17 ~ 1:18 gecombineerd en ik denk dat de PiP al snel over de 1:20 gemiddeld gaat stijgen.

Dan moet je kijken naar een All-round verbruik over een HEEL jaar. Mijn Auris hybrid zit nu op 1:17 gemiddeld over de afgelopen 35.000km waarin deze alle omstandigheden mee heeft gemaakt. (Sneeuw, regen, bergen, hitte, zomerbanden, winterbanden, road trips).

De Ampera valt mij qua benzine verbruik gewoon tegen.

• kdeboois
EXX schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 11:24:
Dat valt nog te bezien. Zit er snelweg in dat 80 km traject? Je weet dat de Ampèra bij snelheden boven de 100 km/u (IIRC vanaf 105 km/u), en bij flinke acceleratie de benzinemotor moet bijschakelen. Ook blijkt de actieradius in de praktijk geen 80, maar 60 km te zijn.
Het traject is 40 km. Bijna alleen maar filevrije snelweg. Niet het meest gunstig voor de Opel Ampera, maar wie weet red hij het zelfs met mijn gebruikelijke snelheid volledig op de accu.

De Opel Ampera zal de elektrische generator als motor bijschakelen om de elektrische motor op een lager, efficienter toerental te kunnen laten draaien. De benzine gestookte range extender blijft dan uit.

• kdeboois
Snow_King schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 14:29:
[...]
Dan moet je kijken naar een All-round verbruik over een HEEL jaar. Mijn Auris hybrid zit nu op 1:17 gemiddeld over de afgelopen 35.000km waarin deze alle omstandigheden mee heeft gemaakt. (Sneeuw, regen, bergen, hitte, zomerbanden, winterbanden, road trips).

De Ampera valt mij qua benzine verbruik gewoon tegen.
Geloof me, de Opel Ampera gaat het een stuk beter doen dan de huidige leaseauto die net geen 1:11 haalt met Super Plus 98.

Het benzine verbruik van de Opel Ampera valt dan niet tegen.

Natuurlijk ga ik proberen zoveel mogelijk elektrisch te rijden en wellicht zelfs mijn rijstijl aanpassen voor een beter bereik...

Voor wat praktijk cijfers heb ik een nog wat mooiere site gevonden van de OnStar gekoppelde Chevrolet Volts. Je moet weer even aan het rekenen met de MPG's maar het geeft een goed praktijk beeld.

http://www.voltstats.net/

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

kdeboois schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:06:
[...]

Het traject is 40 km. Bijna alleen maar filevrije snelweg. Niet het meest gunstig voor de Opel Ampera, maar wie weet red hij het zelfs met mijn gebruikelijke snelheid volledig op de accu.

De Opel Ampera zal de elektrische generator als motor bijschakelen om de elektrische motor op een lager, efficienter toerental te kunnen laten draaien. De benzine gestookte range extender blijft dan uit.
Dat betekent dus dat het ding op de snelweg (gezien filevrij, even vanuitgaande van 120km/u Vmax) gewoon een benzineauto is, tenzij deze eigenaar <105km/u rijdt, maar dat lijkt me sterk :P
Persoonlijk zou ik dan toch even wat verder kijken, want het verbruik van de Ampera valt mij in ieder geval behoorlijk tegen. Een Prius IV of eerder genoemde V60 PHEV zou dan eerder op mijn lijst staan.

Nee, merp!

• kdeboois
PauseBreak schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:30:
[...]

Dat betekent dus dat het ding op de snelweg (gezien filevrij, even vanuitgaande van 120km/u Vmax) gewoon een benzineauto is, tenzij deze eigenaar <105km/u rijdt, maar dat lijkt me sterk :P
Persoonlijk zou ik dan toch even wat verder kijken, want het verbruik van de Ampera valt mij in ieder geval behoorlijk tegen. Een Prius IV of eerder genoemde V60 PHEV zou dan eerder op mijn lijst staan.
De range extender blijft uit. Dus geen benzine gebruik. De elektrische generator neemt een deel van de belasting over. Dus er draaien twee elektro motoren en geen benzine motor.

Stukje uitleg dat wellicht duidelijker is:
YouTube: Chevrolet Volt: how does it work?

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

kdeboois schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:45:
[...]

De range extender blijft uit. Dus geen benzine gebruik. De elektrische generator neemt een deel van de belasting over. Dus er draaien twee elektro motoren en geen benzine motor.

Stukje uitleg dat wellicht duidelijker is:
YouTube: Chevrolet Volt: how does it work?
Ik stel voor dat je even de link die hier eerder is gegeven leest over de werking van de Volt/Ampera. Boven de 105km/u is het een normale benzineauto. Er is dus in tegenstelling tot wat GM graag beweert, wel degelijk op tijden een directe aandrijving van de wielen mbv de ouderwetse benzinemotor. Vandaar ook dat het verbruik van de Ampera bij lange na niet in de buurt komt en zal komen van het testverbruik.

Nee, merp!

• kdeboois
PauseBreak schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 15:53:
[...]

Ik stel voor dat je even de link die hier eerder is gegeven leest over de werking van de Volt/Ampera. Boven de 105km/u is het een normale benzineauto. Er is dus in tegenstelling tot wat GM graag beweert, wel degelijk op tijden een directe aandrijving van de wielen mbv de ouderwetse benzinemotor. Vandaar ook dat het verbruik van de Ampera bij lange na niet in de buurt komt en zal komen van het testverbruik.
Het klopt dat er op tijden een direkte aandrijving van de wielen plaats vindt. Wat niet klopt is dat dit boven de 105 km/h altijd het geval is. Als je op 140 km/h op constante snelheid rijdt in de D-modus zal dit 100% elektrisch vanuit de accu zijn (mits er voldoende lading aanwezig is)

Vanaf 9:09 YouTube: Opel Ampera Testfahrt - Teil 4/4 - Autobahn!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

kdeboois schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:34:
[...]

Het klopt dat er op tijden een direkte aandrijving van de wielen plaats vindt. Wat niet klopt is dat dit boven de 105 km/h altijd het geval is. Als je op 140 km/h op constante snelheid rijdt in de D-modus zal dit 100% elektrisch vanuit de accu zijn (mits er voldoende lading aanwezig is)

Vanaf 9:09 YouTube: Opel Ampera Testfahrt - Teil 4/4 - Autobahn!
Probleem hier is dat bij alles boven 100km/u de lading enorm snel afneemt (zie ook de pre- en review van Autoblog) en dat je dus op de snelweg, afhankelijk van hoe lang je al hebt moeten rijden om daar te komen, het grootste gedeelte van de rit puur op benzine zult rijden.
Dat vind ik jammer, want het idee en de techniek erachter vind ik wel heel stoer. Alleen dan liever met iets als waterstof ofzo, maar dat is toekomstmuziek.

Nee, merp!

• kdeboois
PauseBreak schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 16:49:
[...]
Probleem hier is dat bij alles boven 100km/u de lading enorm snel afneemt (zie ook de pre- en review van Autoblog) en dat je dus op de snelweg, afhankelijk van hoe lang je al hebt moeten rijden om daar te komen, het grootste gedeelte van de rit puur op benzine zult rijden.
Dat vind ik jammer, want het idee en de techniek erachter vind ik wel heel stoer. Alleen dan liever met iets als waterstof ofzo, maar dat is toekomstmuziek.
Sorry, maar je zal toch echt zelf een proefrit moeten gaan doen met een Opel Ampera met volle accu.

Ik werk op 40 km afstand van mijn huis en zal 95% snelweg rijden op snelheden boven de 100 km/h en verwacht geen druppel benzine te gebruiken.

Als ik de auto heb (kwestie van weken) zal ik je het kunnen bewijzen. Ik heb nu alleen wat YouTube vids van anderen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Kijk, dat is interessant! Ik ben zeer benieuwd wat je praktijkervaringen zullen zijn en vooral hier posten! :)

• kdeboois
EXX schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:11:
Kijk, dat is interessant! Ik ben zeer benieuwd wat je praktijkervaringen zullen zijn en vooral hier posten! :)
Valt mee. Deze heren rijden al:

http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=104#p573

I'll keep you posted :-)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

kdeboois schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:05:
[...]

Sorry, maar je zal toch echt zelf een proefrit moeten gaan doen met een Opel Ampera met volle accu.

Ik werk op 40 km afstand van mijn huis en zal 95% snelweg rijden op snelheden boven de 100 km/h en verwacht geen druppel benzine te gebruiken.

Als ik de auto heb (kwestie van weken) zal ik je het kunnen bewijzen. Ik heb nu alleen wat YouTube vids van anderen.
Daarvoor hoef ik helemaal niks eigenlijk. Ervaringen genoeg van anderen, zowel geschreven als op film, waarmee nu juist jouw casus wordt weerlegd. Ik snap dat dat niet fijn is om te horen wanneer je zelf net zo'n auto hebt gekocht, maar dat maakt niet ineens dat je alleen mee kunt praten wanneer je ervaringsdeskundige bent :')

Overigens is het onderliggende punt - het gebruik van de auto, dus welke ritten rij je en vooral: hóe rij je die (dus je rijstijl) - wel erg belangrijk, zeker bij zo'n auto. Wanneer je gaat trappen zul je veel eerder de benzinemotor nodig hebben natuurlijk.

Nee, merp!

• kdeboois
PauseBreak schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 17:39:
[...]
Daarvoor hoef ik helemaal niks eigenlijk. Ervaringen genoeg van anderen, zowel geschreven als op film, waarmee nu juist jouw casus wordt weerlegd. Ik snap dat dat niet fijn is om te horen wanneer je zelf net zo'n auto hebt gekocht, maar dat maakt niet ineens dat je alleen mee kunt praten wanneer je ervaringsdeskundige bent :')

Overigens is het onderliggende punt - het gebruik van de auto, dus welke ritten rij je en vooral: hóe rij je die (dus je rijstijl) - wel erg belangrijk, zeker bij zo'n auto. Wanneer je gaat trappen zul je veel eerder de benzinemotor nodig hebben natuurlijk.
Klopt, jij hoeft niks. Ik ga nog één filmpje sturen:

YouTube: Chevy Volt Powertrain Deep Dive | Part 3

Hierin zie je hoe het precies werkt. Wie weet snap je het dan.

De Opel Ampera / Chevrolet Volt gebruikt geen benzine zolang je niet naar de zogenaamde range extender mode hoeft. Ik weet niet hoe ik je kan overtuigen. Natuurlijk is het moment dat je wel de range extender nodig hebt sneller daar als je alleen maar op vol vermogen 160 km/h hebt gereden, maar de essentie is dat er dan nog geen benzine verbruikt is.

Of ik dat wel of niet fijn vindt heeft niets te maken met de aanschaf van de auto, maar alles met het feit dat ik het graag wil snappen als Tweaker in hart en nieren :)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

kdeboois schreef op dinsdag 27 maart 2012 @ 18:19:
[...]

Klopt, jij hoeft niks. Ik ga nog één filmpje sturen:

YouTube: Chevy Volt Powertrain Deep Dive | Part 3

Hierin zie je hoe het precies werkt. Wie weet snap je het dan.

De Opel Ampera / Chevrolet Volt gebruikt geen benzine zolang je niet naar de zogenaamde range extender mode hoeft. Ik weet niet hoe ik je kan overtuigen. Natuurlijk is het moment dat je wel de range extender nodig hebt sneller daar als je alleen maar op vol vermogen 160 km/h hebt gereden, maar de essentie is dat er dan nog geen benzine verbruikt is.

Of ik dat wel of niet fijn vindt heeft niets te maken met de aanschaf van de auto, maar alles met het feit dat ik het graag wil snappen als Tweaker in hart en nieren :)
Ik vind het toch niet erg fijn hoe je me bejegent. Nog even los van het feit dat ik prima snap hoe werkt, kun je dat soort aannames ook op een andere wijze uiten. Daarnaast krijg ik toch het gevoel dat we compleet langs elkaar heen zitten te lullen, dus ik stel voor dat we het hier maar bij laten want dit komt zo dit topic ook niet ten goede.

Nee, merp!

• PWM
  • Niet online

PWM

Dat lijkt mij een prima besluit :)

• kdeboois
@PauseBreak : Prima voorstel. Het was ook mijn laatste post over het onderwerp.

@PWM : Dat Autoweek testverbruik is natuurlijk niet echt dagelijkse praktijk. Ik rij iets vaker naar mijn werk, dan naar Parijs...

• kdeboois

• kdeboois
De 0 % bijtellings auto is geleverd !

Bij gebrek aan geplaatste en werkende laadpalen in een benenwagen bereik van 1 km ben ik vanmorgen het verbruik van de Opel Ampera in Extended Range mode gaan testen.

Met een 'normale' Volkswagen Golf met een 2 liter turbo op Premium benzine (RON98) kwam ik op een gemiddelde van 6.2 liter per 100 km. De Opel Ampera kan op hetzelfde ritje met 6.4 liter per 100 km toe.

https://twitter.com/#!/ka...92507908519497729/photo/1

Nu snel weer verder met de aanleg van mijn laadpaal te versnellen (aangevraagd in november 2011) en de storingsmeldingen van niet werkende laadpalen in de buurt...

• t_captain
kdeboois schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:14:

Met een 'normale' Volkswagen Golf met een 2 liter turbo op Premium benzine (RON98) kwam ik op een gemiddelde van 6.2 liter per 100 km. De Opel Ampera kan op hetzelfde ritje met 6.4 liter per 100 km toe.
Als ik het goed heb is je eco-wonder minder zuinig dan een Golf GTI?

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Dat is ook te verwachten, als je puur alleen op de benzinemotor rijdt. De Ampèra is wel een stukje zwaarder dan de Golf.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

EXX schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:52:
Dat is ook te verwachten, als je puur alleen op de benzinemotor rijdt. De Ampèra is wel een stukje zwaarder dan de Golf.
Daarom is de Ampera dus vooral een auto voor de forens die elke dag <50km rijd (of op zijn werk kan laden). Voor de lange afstanden kan je beter een Prius nemen.

• kdeboois
@ t_captain : Dat klopt. In een benzine verbruik vs benzine verbruik met een rauw ei tussen mijn voet en het acceleratie pedaal lukt het de veel lichtere Golf V GTI om net iets zuiniger te rijden.

Toch een hele prestatie van de Opel Ampera omdat deze auto inderdaad een stuk zwaarder is en verwarming e.d. elektrisch moet doen.

Het eco-wonder gaat pas echt zijn geld opleveren als ik thuis en op het werk kan laden. Dan verwacht ik het te redden met 0 liter benzine in plaats van 2.4 liter.

Voor de test zal ik vanavond eens met zware rechtervoet naar huis rijden...

• t_captain
kdeboois schreef op woensdag 18 april 2012 @ 09:59:
@ t_captain : Dat klopt. In een benzine verbruik vs benzine verbruik met een rauw ei tussen mijn voet en het acceleratie pedaal lukt het de veel lichtere Golf V GTI om net iets zuiniger te rijden.
Dat die Ampera zwaarder is, is z'n eigen probleem ;) Als rijder heb je daar niets aan. Ik zou auto's eerder op bruikbare ruimte vergelijken dan op massa.

Qua binnenruimte is een Golf V volgens mij duidelijk ruimer dan een Ampera. De Golf is dus zuiniger, ruimer en veel sneller ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Snow_King schreef op dinsdag 13 maart 2012 @ 09:06:
[...]
Niet helemaal waar, dat is wat ze je graag laten geloven: http://www.autoblog.nl/ar...egt-over-aandrijving-volt

De 1.4i die ze in de Volt hebben gelegt kom zo ver ik weet uit een Corsa en is gewoon niet efficiënt genoeg. Als ze echt tijd hadden gestoken in een blok ontwikkelen wat enkel en alleen als generator hoefde te dienen, dan had die auto echt wel zuiniger kunnen zijn.
In feite lijkt het concept veel op de Plug in prius, waar ze de motor wel hebben aangepast waardoor deze efficienter is. Het belangrijkste verschil met de prius is echter dat de plug in prius op hoge snelheden niet alleen electrisch kan rijden, maar dat de verbrandingsmotor daar mee moet draaien.

Eigenlijk is het concept met 2 electormotoren die ook als generator kunnen werken gewoon te ingewikkeld om te willen uitleggen. Want in feite heeft hij (de Ampera EN de prius) niet 1 elector motor, maar 2, die via een planetaire overbrenging aan de verbrandingsmotor en de wielen gekoppeld zijn.

Wat ik me wel afvraag.... de oude grap dat de remblokjes van de motor versleten zijn omdat er op de motor geremd wordt, is dat werkelijkheid bij deze auto?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• kdeboois
t_captain schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:02:
[...]

Dat die Ampera zwaarder is, is z'n eigen probleem ;) Als rijder heb je daar niets aan. Ik zou auto's eerder op bruikbare ruimte vergelijken dan op massa.

Qua binnenruimte is een Golf V volgens mij duidelijk ruimer dan een Ampera. De Golf is dus zuiniger, ruimer en veel sneller ;)
Ik ben alleen met laptop tas. De stoel zit beter maar daar gaat dit topic niet over denk ik.

In 4.5 jaar heen- en weer rijden met de Golf V GTI heb ik één keer die 6.2 liter per 100 km gehaald.

Gemiddeld verbruik zat zo rond de 9 liter per 100 km, maar daar zit van alles tussen... Alpenritjes en Duitsland doorkruisen inclusief.

Voor dat er traject controle komt op de A2 zal ik het maximale verbruik ook eens testen.... O-)

Oh ja, en dat veel sneller was alleen als de DSG logica klopte... Dat kan nu niet meer mis gaan.

• t_captain
kdeboois schreef op woensdag 18 april 2012 @ 13:13:
[...]

Voor dat er traject controle komt op de A2 zal ik het maximale verbruik ook eens testen.... O-)
Maximaal verbruik is vooral een functie van motorvermogen. Een auto met 300pk kan ongeveer twee keer zo snel benzine drinken dan een auto met 150pk, maar zal verre van 2x zo snel rijden.

Een Polo GTI rijdt ongeveer 1:4.5 als je hem flink laat werken voor zn geld. Een Golf GTI zal waarschijnlijk rond de 1:4 doen.

• kdeboois
Vandaag heeft het eco-wonder de Golf V GTI verslagen.

6 liter per 100 km

Probleem van het relatief hoge verbruik lijkt in de 'Stand-by' mode van de Opel Ampera te zitten. Deze probeert het volledige elektrische bereik te behouden en gaat dus tijdens het constante snelheid snelweg stuk de accu bijladen...

• kdeboois
Dit kon de Golf V GTI echt niet: 0 liter voor 37.4 km

https://plus.google.com/u...4974608/posts/FvQHrPjEoby

• kdeboois
Ik heb een snelle rit gedaan. De verhalen over verbruik van benzine boven een bepaalde snelheid die over de Opel Ampera rond dwalen kan ik niet bevestigen.

Hij lust een flinke lading elektriciteit maar ik heb geen benzine verbruik kunnen ontdekken.

http://karlgoesgreen.blogspot.com/2012/04/vol-stroom.html

• t_captain
37 kilometer rijden zonder verbruik van benzine maar met verbruik van een andere energiebron, die je daarna weer zult moeten opladen? Kan elke auto, als je in Zwitserland woont en bergaf rijdt. De terugweg heb je dubbel verbruik, hellingop. Net zoals de Ampera als hij de accu weer aan het opladen is. Vervolgens tel je het verbruik op heen- en terugreis op en kom je op een gemiddelde van 1:13.

Een Ampera is gewoon een mobiele berghelling ;)

• kdeboois
Zondag toch maar de auto aan de laadpaal in een aangrenzende buurt gehangen en opnieuw zo zuinig mogelijk naar het werk gereden.

5.6 km / kWh was het verbruik. Nu nog zo'n 24 km bereik in de accu dus terug ga ik het niet redden.

http://karlgoesgreen.blog.../04/electric-eco-run.html

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

kdeboois schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:16:
Zondag toch maar de auto aan de laadpaal in een aangrenzende buurt gehangen en opnieuw zo zuinig mogelijk naar het werk gereden.

5.6 km / kWh was het verbruik. Nu nog zo'n 24 km bereik in de accu dus terug ga ik het niet redden.

http://karlgoesgreen.blog.../04/electric-eco-run.html
Haspel uit het raam op je werk :) Dan kan je emissie-loos naar je werk en terug! Daar is de 0% bijtelling toch ook voor? Om mensen te stimuleren zuinig/schoon te rijden.

• kdeboois
Ik heb een haspel uit het raam hangen, maar ik wil eerst wat scenario's testen. Mijn collega's zijn het niet zo eens met het open raam bij deze temperaturen.

Er zijn laadpalen thuis en op het werk op komst en dan stopt het benzine gebruik voor de dagelijkse ritjes.

Thuis moet ik nu nog mijn auto buiten het vergunningsgebied parkeren wat me zo'n 10 Euro per lading aan parkeergeld kost. Zo groen ben ik niet :)

• t_captain
kdeboois schreef op maandag 23 april 2012 @ 10:16:

Wikipedia vertelt me dat 1 liter benzine 32 MJ, ofwel 8.9 kWh aan energie bevat. Dat betekent dat je energieverbruik overeenkomt met benzineverbruik 1:50. Ook als je transport- en laadverliezen meetelt, zit je nog steeds extreem goed.

Is je accu wel okee dat je ondanks dit lage verbruik nog maar 24 km range hebt?

• kdeboois
Ik ben begonnen met 58 km range en na 37.4 km gereden te hebben is er nog 24 km range over.

Prima waarden, maar Opel geeft 40 tot 80 km aan. Ik denk dat 35 - 60 km realistischer is voor mijn dagelijkse praktijk.

• t_captain
Okee, beter. Voor 24 km zou ik niet eens de moeite doen om elke dag een stekker in te pluggen ;)

Aan de andere kant, de kleinste bruikbare aktieradius is in mijn beleving een kilometer of 200 a 250. Vaker dan dat wil ik niet aan de pomp staan, niet met een motor en ook niet met een auto. Voor mij zou het dus betekenen dat ik met een Ampera ongeveer een kwart elektrisch zou rijden en driekwart op benzine.

• kdeboois
Ik heb het niet gehaald maar ben toch op een hele nette 66.5 km op de accu uitgekomen. De laatste 10 km benzine verstookt en volgens de kromme rekenmethode kom je dan op 0.6 liter per 100 km uit...

http://karlgoesgreen.blog...en-10-km-op-de-range.html

• kdeboois
Na een tijdje zeer zuinig gereden te hebben vanmorgen maar eens een ritje om het potentieele hoge verbruik van de range extender (oer-ICE) te testen.

http://karlgoesgreen.blog...r-jekyll-and-mr-hyde.html

8.1 liter per 100 km was het resultaat van de Opel Ampera op mijn norm-ritje. Van schrik mijn verlengsnoer maar weer uitgerold om het te compenseren.

• kdeboois
Het elektrische bereik is een stuk beter opeens. 5 kWh over 37.4 km. 13.3 kWh per 100 km ligt een stuk lager dan wat Opel aangeeft.

http://karlgoesgreen.blog...n-laadpaal-gebliksem.html

• Hoowgii
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-11 14:13
Wellicht handig om te vermelden. Er staat overal 0% bijtelling !1!!

Dit is inderdaad voor de inkomstenbelasting/loonbelasting zo.
Echter voor de omzetbelasting dient in 2012 (en discutabel 2010/2011) 2,7% van de cataloguswaarde bijgeteld te worden.
Wanneer je hier niet op bedacht bent is dit toch een tegenvaller ;).
(je zou ook naar rato de BTW-bijtelling kunnen berekenen).

• kdeboois
Ik heb het eco wonder volgegooid met Euro 95 en kan nu voor het eerst echt inzicht geven in het praktijkverbruik. Het blijkt dat de verbruiksmeter van de auto veel te veel benzine aangeeft. De afwijking op de eerste tankbeurt was 41.9 liter terwijl er fysiek niet meer dan 36.39 liter inpast.

Om de resultaten zo goed mogelijk te kunnen bekijken heb ik de auto volledig leeg gereden alvorens te tanken.

http://www.autoweek.nl/verbruik/5937/opel-ampera-2012

http://www.amperaforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=262

3.79 liter per 100 km is de huidige score

• kdeboois
Tweede tankbeurt - 2.8 liter per 100 km gemiddeld nu.

http://www.autoweek.nl/verbruik/5937/opel-ampera-2012

• kdeboois

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

De eerste Tesla Model S is inmiddels uitgeleverd: http://instagr.am/p/LeTAeVMINa/

Het gaat er dus echt van komen! Ik ben erg benieuwd wanneer ik de mijne kan gaan ontvangen, dat wordt pas Q1 2013 denk ik :(

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-11 10:28
Q2 2013 vast ;)

• kdeboois
Vlak bij mijn werk zit een Toyota dealer. Van Ekris in Maarssenbroek.

Die hebben een Plug-In Prius staan. Ik ga binnenkort eens vragen of ik een proefritje mag maken.

Iemand al gereden in de 0% Prius ?

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
kdeboois schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:59:

Die hebben een Plug-In Prius staan. Ik ga binnenkort eens vragen of ik een proefritje mag maken.

Nee, maar ik ben erg benieuwd. Laat je weten hoe het gegaan is?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

kdeboois schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:59:

Het rijd volgens mij gewoon als een Prius.

Bij de dealer in Goes staat er ook een (en een GT-86!), ga er binnenkort wellicht ook eens een rondje in rijden.

• kdeboois
Nog geen proefrit in de Plug-in Prius gemaakt maar vondt op de GM Volt site een goed vergelijk:

http://gm-volt.com/2012/0...us-vs-2013-prius-plug-in/

Niet handig om dit op een Volt biased site te zetten, maar op mijn komt het vrij objectief over. Doordat ik Opel Ampera rij denk ik dat al snel :) dus wellicht dat jullie eens kunnen oordelen.

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Op zich klopt het verhaal wel. De Prius Plug-In is voordeliger zolang hij volledig electrisch kan rijden (door het lagere gewicht verbruikt de Prius minder electrische energie per km): dit zijn de eerste 20 km. Dan heb je de zone waarin de Prius als hybride moet rijden en de Ampèra electrisch kan blijven rijden. Op een gegeven moment is het bij de Ampère ook op en gaat de range extender aan. Deze verbruikt fors meer benzine dan de Pruis HSD aandrijving. Dan kom je op een gegeven moment weer op een punt waabij de Prius weer voordeliger wordt dan de Ampèra.

• kdeboois
EXX schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:21:
Deze verbruikt fors iets meer benzine dan de Pruis HSD aandrijving.
>:)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

1 op 20 (Prius HSD) tov 1 op 14 (Ampèra range-extender) vind ik toch wel wat meer dan "iets" :P

[ Voor 23% gewijzigd door EXX op 06-09-2012 15:50 ]

• kdeboois
EXX schreef op donderdag 06 september 2012 @ 15:49:
1 op 20 (Prius HSD) tov 1 op 14 (Ampèra range-extender) vind ik toch wel wat meer dan "iets" :P
37 miles per gallon = 15.7303172 kilometers per liter

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Ja, en voor de Prius 50 miles per gallon = 21,25 kilometers per liter. Ik heb gewoon wat consevatievere waardes genomen.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Conclusie die je kan trekken:

Kan je met 60km naar je werk en terug elke dag of kan je op je werk bijladen? Neem de Ampera!

Wissel je qua afstand en rijd je met regelmaat langere afstanden? Neem de Prius!

• kdeboois
Ik kan inmiddels thuis en op het werk laden en zit momenteel op 1 liter / 100 km (rij ook wel eens iets verder dan alleen woon/werk)

Mijn ritje van 37 km lukt makkelijk met de acculading. Met de Prius zou ik toch nog dagelijks brandstof verbruiken, maar de testrit gaat dit uitwijzen.

• kdeboois
EXX schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:39:
Ja, en voor de Prius 50 miles per gallon = 21,25 kilometers per liter. Ik heb gewoon wat consevatievere waardes genomen.
Autoweek houdt het stug op 7.5 liter / 100 km of 13.3 km per liter dus je houdt het inderdaad nog netjes ;)

• EXX

EXX

EXtended eXchange

Snow_King schreef op donderdag 06 september 2012 @ 16:42:
Conclusie die je kan trekken:

Kan je met 60km naar je werk en terug elke dag of kan je op je werk bijladen? Neem de Ampera!

Wissel je qua afstand en rijd je met regelmaat langere afstanden? Neem de Prius!
Daar komt het ongeveer op neer. Als aanvulling: kan je met 20km naar je werk en terug elke dag of kan je op je werk bijladen, dan is de Prius weer iets voordeliger dan de Ampera.

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-08 10:48
Wij hebben vorige week zaterdag in de Prius Plug-In Hybrid gereden en is gewoon een normale Prius met een grotere accu (en 0% bijtelling). Rijdt naar mijn mening niet echt lekker. CVT bak icm met electromotor is traag. Hij heeft voldoende power, maar komt erg traag beschikbaar. Zeker als ik dit vergelijk met mijn huidige Audi A3 SB s-tronic.

Aanstaande zaterdag gaan wij in de Ampera rijden. Een echte electrische auto.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• t_captain
Zware Unit schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 11:13:
Wij hebben vorige week zaterdag in de Prius Plug-In Hybrid gereden en is gewoon een normale Prius met een grotere accu (en 0% bijtelling). Rijdt naar mijn mening niet echt lekker. CVT bak icm met electromotor is traag. Hij heeft voldoende power, maar komt erg traag beschikbaar.
Dat is ook meteen het grootste probleem van deze HSD aandrijving: pas bij een kilometer of 80 per uur kan het hele vermogen worden geleverd. Gevolg is dat de 80-120 best goed is, maar juist bij lage snelheden was er niets van een lekkere vette elektrische boost te voelen.

Als ze nou eens de volgende kleine wijzigingen zouden doen:
1. gewicht 10% omlaag
2. gecombineerd vermogen 10% omhoog
3. regelbereik HSD breder maken zodat al bij 60 km/h vol vermogen beschjikbaar is.

Dan zou de versnelling tussen 0 en 80 meer dan 30% hoger liggen en zou de auto ineens lekker vlot aanvoelen.

Ik vermoed dat je de Ampera wel leuker gaat vinden, die heeft namelijk wel een fatsoenlijke 0-100. Wel kan de binnenruimte een afknapper zijn; die zit op het niveau van een Polo.

• PWM
  • Niet online

PWM

Pff, als ik dit allemaal had geweten, had ik wel Diesel besteld.

We hebben een aantal EV's en Tesla's besteld. Nu heb je te maken met een partij als New Motion. 1 van de meest onprofessionele clubs die ik ooit heb meegemaakt. Het aantal blunders van die gasten is teveel om op te noemen. Resultaat is in ieder geval dat er na maanden nog geen enkel oplaadpunt is geplaatst.

Dat is het particuliere punt. Voor openbare punten heb je een andere partij. Nuon. Denk dat alles daar wel mee gezegd is. Heb nu 9x een aanvraag gedaan, nog niet 1 is in behandeling genomen.

En maar benzine tanken straks.

• kdeboois
Ik heb na 9 maanden een prachtige Essent laadpaal. Weer 4 maanden later ook de New Motion LoLo's.

Met wat geduld kom je er uiteindelijk wel...

• PWM
  • Niet online

PWM

In plaats van een Lolo van 995,-, is het deze geworden:

Afbeeldingslocatie: http://www.electroshop.nl/product_images/b/810/3143187__44301_zoom.gif

Op aparte groep in de meterkast (moest lolo ook), met tellertje. Kosten: €9,85

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

t_captain schreef op dinsdag 25 december 2012 @ 12:15:
[...]

Dat is ook meteen het grootste probleem van deze HSD aandrijving: pas bij een kilometer of 80 per uur kan het hele vermogen worden geleverd. Gevolg is dat de 80-120 best goed is, maar juist bij lage snelheden was er niets van een lekkere vette elektrische boost te voelen.

Als ze nou eens de volgende kleine wijzigingen zouden doen:
1. gewicht 10% omlaag
2. gecombineerd vermogen 10% omhoog
3. regelbereik HSD breder maken zodat al bij 60 km/h vol vermogen beschjikbaar is.
Met andere woorden, schroef dezelfde aandrijflijn onder een Aygo of een Yaris? Dat zou wel wat schelen als het om power-to-weight verhouding gaat...

* Stoney3K zou wel warm lopen voor een plug-in of een EV Aygo...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• PWM
  • Niet online

PWM

Voor de Plugin rijders hier: http://www.autoblog.nl/ni...-duurder-67957#post-67957

Ik heb uitgerekend dat opladen bij de meeste palen geen zin meer heeft, en benzine tanken goedkoper is geworden. In de New Motion app kan je de kosten van een paal zien. Zeker degene met een starttarief zorgen vaak voor hoge kosten.

Ik laadde altijd op, en keek bij afspraken altijd of er een paal in de buurt was. Nu sta ik sinds 1 juni gewoon te tanken. Jammer.

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17:34
Jammer is dat. Dan enkel nog thuis en op de zaak laden.

Overigens gaat de A3 E-tron 38.900 euro kosten. En 0% bijtelling uit de topic titel is wel achterhaald :)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
PWM schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 08:57:
Voor de Plugin rijders hier: http://www.autoblog.nl/ni...-duurder-67957#post-67957

Ik heb uitgerekend dat opladen bij de meeste palen geen zin meer heeft, en benzine tanken goedkoper is geworden. In de New Motion app kan je de kosten van een paal zien. Zeker degene met een starttarief zorgen vaak voor hoge kosten.

Ik laadde altijd op, en keek bij afspraken altijd of er een paal in de buurt was. Nu sta ik sinds 1 juni gewoon te tanken. Jammer.
Op zich was het natuurlijk te verwachten: de kosten van de infrastructuur zitten bij benzine ook in de prijs verwerkt. Omdat de kosten van een laadpaal relatief hoog zijn en verdeeld moeten worden over een relatief kleine groep hakt het er in absolute zin wel meteen hard in. Als leaserijder zal het niet veel uitmaken, maar als ondernemer die zelf de brandstof moet betalen is het natuurlijk wel direct merkbaar. Vanwege de kleine range van plugin-hybrides zal er dan allicht minder aan openbare palen geladen worden (wat goed nieuws is voor mij :P) omdat het goedkoper is om op brandstof terug te rijden.

Het concept van een starttarief is sowieso bizar, bij een tankstation betaal je toch ook niet het dubbele voor de eerste liter bezine?

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 12:02
Daniel schreef op zondag 22 juni 2014 @ 10:49:

Het concept van een starttarief is sowieso bizar, bij een tankstation betaal je toch ook niet het dubbele voor de eerste liter bezine?
Al is er bij benzine vaak wel een minimumafname van 5 liter. Ik kan me prima voorstellen dat een beheerder van een laadpaal niet graag wil dat de paal bezet word gehouden door iemand die slechts weinig hoeft te laden en toch lang de auto laat staan. Door een starttarief te rekenen zal alleen grotere afnamen van stroom voordelig zijn. Het zou echter eerlijker zijn als het geen starttarief maar een minimumafname word.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dan moet je een "aangekoppeld" tarief maken. x cent per kWh en x cent per minuut dat de stekker ingestoken is. Dat zou ook heel netjes zijn als parkeertarief: ben je aan het laden, dan parkeer je gratis. Ben je niet aan het laden dan betaal je een parkeertarief.

• kdeboois
Maasluip schreef op maandag 23 juni 2014 @ 14:50:
Dan moet je een "aangekoppeld" tarief maken. x cent per kWh en x cent per minuut dat de stekker ingestoken is. Dat zou ook heel netjes zijn als parkeertarief: ben je aan het laden, dan parkeer je gratis. Ben je niet aan het laden dan betaal je een parkeertarief.
Als bezitter van een parkeervergunning voor de omgeving van de laadpaal kan ik het daar niet helemaal mee eens zijn :-)

Twee keer per dag de auto koppelen en loskoppelen is genoeg. Ik heb echt geen zin om ook nog eens s'nachts de auto los te koppelen om de teller te stoppen.

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:25

FFW

Ik ben nu in de USA en hier kost het instapmodel van de Tesla S overigens maar 70.000 dollar. Er schijnen kleine generator modules (zo groot als een koffer) in de handel te komen waardoor je de auto rijdend kunt opladen. Ik vermoed dat daar een compacte Wankelmotor in zit. Is er ergens een terugverdien berekenaar beschikbaar voor ZZP'ers?

• frankb
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-10 15:43
PWM schreef op maandag 04 november 2013 @ 20:28:
In plaats van een Lolo van 995,-, is het deze geworden:

[afbeelding]

Op aparte groep in de meterkast (moest lolo ook), met tellertje. Kosten: €9,85
Ik lees dat je zelf een teller in de meterkast hebt gemaakt voor de auto.
(Hoe) heb je dit fiscaal gezien in orde gekregen?

• PWM
  • Niet online

PWM

frankb schreef op maandag 18 mei 2015 @ 12:42:
[...]
Ik lees dat je zelf een teller in de meterkast hebt gemaakt voor de auto.
(Hoe) heb je dit fiscaal gezien in orde gekregen?
De belastingdienst accepteerd die meter op de apart groep (telefonisch contact). Maak elk jaar een overzicht van het verbruik dat jaar * prijs Kwh.

De hoogte van de Kwh's zijn te onderbouwen, ik verwacht hier dus geen problemen. Ik heb overigens gezien dat de belastingdienst soms moeilijk heeft gedaan, maar nooit dat iemand er mee in de problemen kwam.

• frankb
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-10 15:43
Bedankt. Ik lees dat het declareren tegenwoordig idd standaard mogelijk is, zie taxence.

Nu nog eens kijken hoe het gemakkelijkste een extra groep+teller+plug gemaakt kan worden.
Pagina: 1 2 Laatste