Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

inesp schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:48:
Hallo ik heb een aura, maar heb hem nav de tip op dit forum om het via desktop te initialiseren, gisteren eindelijk weer aan de praat gekregen.

Ondertussen had ik al een nieuwe gekocht een cobra, echter als ik door klik naar de volgende pagina, krijg ik eerst een scherm waarin je aan de onderzijde kan zien op welke pagina je bent, of hij slaat zelfs een aantal pagina's over. Ik heb al in instellingen gekeken, maar hier staat niet de oplossing, iemand een idee?
Ik gebruik de Clara BW als opvolger van de Glo HD. Ik merk dat de interface/touch bediening iets veranderd is. Als ik aan de rechterkant wil tikken om de pagina om te slaan komt ook heel vaak aan de onderkant de slider met pagina keuze zeg maar. Dat komt omdat ik dan te laag op het scherm tik. Iets hoger aan de rechterkant tikken verhelpt dit. Maar dat is dus hoger dan ik gewend was. En naar mijn idee ook gewoon echt te hoog is. Dat lost het pagina's overslaan niet per se op, maar mogelijk is dat ook de onderliggende oorzaak van sneller bladeren.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
@bartvl had ik eerst ook inderdaad, nu aan gewend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De swipe optie is een stuk robuuster - nooit misklikken

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit94
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@bartvl het is ook mogelijk om in de leesinstellingen andere layouts voor de knoppen te kiezen. Bijvoorbeeld layouts die het optiemenu weergeven kleiner maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:09

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

gerrit94 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:13:
@bartvl het is ook mogelijk om in de leesinstellingen andere layouts voor de knoppen te kiezen. Bijvoorbeeld layouts die het optiemenu weergeven kleiner maken
Klopt, maar niet zo klein als bij de Glo HD.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:51
Voor onze jongste zoon van 9 jaar willen we een e-reader aanschaffen en we twijfelen tussen de KOBO clara BW en colour. Hij maakt nu vaak gebruik van de (zwart/wit) e-reader van zijn broer of van ons, en wil er nu zelf eentje. Hij leest nog vooral boeken als dogman en niek de groot. Dat zijn boeken waar veel plaatjes in voor komen, en sommige (zoals dogman) plaatjes in kleur. De verwachting is dat hij over een jaar of 2/3 vooral boeken met nauwelijks plaatjes zal lezen.

De voorkeur gaat voor nu toch uit naar de kleurenvariant. Maar dat is gebaseerd op twee aannames, waarvan ik niet 100% zeker weet of die juist zijn.
1. Ik lees dat de colour donkerder is dan de BW variant, maar ik ga er vanuit dat je dit kunt ondervangen door de verlichting in te schakelen van de e-reader. Nu lezen we namelijk ook allemaal al met de verlichting van de e-reader aan.
2. Ik lees dat in de kleuren stand de PPI feitelijk 150 is. Ik ga er vanuit dat zodra je gewoon zwart wit leest dat de PPI wel gewoon 300 is, en dat de tekst dan dus wel gewoon duidelijk is.

Ik begrijp dan niet zo goed waarom Tweakers toch de BW versie aanbeveelt, terwijl beide apparaten even duur zijn? Is dat echt alleen omdat de colour variant zonder verlichting iets donkerder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Disclaimer, ik heb alleen een oudere zwart-wit e-reader, maar voor de meeste mensen is het voordeel van een kleuren e-reader beperkt, sommige mensen valt het diagonale sub-pixel patroon op, en ja hij is gewoon een heel stuk donkerder. Zetten jullie toch de achtergrondverlichting aan dan is dat voor jullie waarschijnlijk geen significant nadeel. Maar voor mij persoonlijk bijvoorbeeld is juist het hele voordeel van een e-reader dat ik niet naar een bak licht zit te kijken, en mijn achtergrondverlichting staat dan ook in een heel laag standje zodat hij alleen echt in het donker wat doet. En als je dan semi-verplicht achtergrond verlichting in moet schakelen zodat als je e-reader uit staat hij de cover van je boek in kleur kan laten zien? Ja dat is niet echt het waard voor mij en genoeg andere ;) .

Maar hebben jullie toch die verlichting aan en vind je het niet erg wat kortere batterijduur te hebben omdat die een paar standjes hoger moet, tja, dan zullen nadelen van kleuren scherm beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Song
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:18
DENNIS79 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:56:
Voor onze jongste zoon van 9 jaar willen we een e-reader aanschaffen en we twijfelen tussen de KOBO clara BW en colour. Hij maakt nu vaak gebruik van de (zwart/wit) e-reader van zijn broer of van ons, en wil er nu zelf eentje. Hij leest nog vooral boeken als dogman en niek de groot. Dat zijn boeken waar veel plaatjes in voor komen, en sommige (zoals dogman) plaatjes in kleur. De verwachting is dat hij over een jaar of 2/3 vooral boeken met nauwelijks plaatjes zal lezen.

De voorkeur gaat voor nu toch uit naar de kleurenvariant. Maar dat is gebaseerd op twee aannames, waarvan ik niet 100% zeker weet of die juist zijn.
1. Ik lees dat de colour donkerder is dan de BW variant, maar ik ga er vanuit dat je dit kunt ondervangen door de verlichting in te schakelen van de e-reader. Nu lezen we namelijk ook allemaal al met de verlichting van de e-reader aan.
2. Ik lees dat in de kleuren stand de PPI feitelijk 150 is. Ik ga er vanuit dat zodra je gewoon zwart wit leest dat de PPI wel gewoon 300 is, en dat de tekst dan dus wel gewoon duidelijk is.

Ik begrijp dan niet zo goed waarom Tweakers toch de BW versie aanbeveelt, terwijl beide apparaten even duur zijn? Is dat echt alleen omdat de colour variant zonder verlichting iets donkerder is?
Ik heb de Libra color en mijn partner heeft de Clara bw. Persoonlijk vind ik de kleuren versie niet veel toevoegen. De kleuren zijn niet briljant en inderdaad, zoals je al schrijft, de meeste boeken (voor volwassenen) zijn zonder plaatjes. Een voordeel van de Libra is dat je aantekeningen kunt maken met de stylus, die is wel duur. Wat je ook in de overweging moet meenemen is dat de Clara 6 inch is en de Libra 7 en veel groter is. Mijn partner neemt haar Clara heel makkelijk mee in een klein tasje, terwijl ik met de veel grotere Libra zit. Eigenlijk zou je bij iemand, of in een winkel de colour versie in het echt moeten zien om te bepalen of je die kleuren echt mooi vindt.
Ik ervaar geen problemen met de verlichting (of dat de ereader te donker zou zijn) en ook heb ik geen problemen met te weinig dpi of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik had een Kobo Clara HD en heb nu een Kobo Clara Colour...
Gebruik 'm nog steeds met 1% backlight, is gewoon prima te lezen.

Lekker voor een kleurenversie gaan, ook al gebruik je dat weinig, leuk toch!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:51
Bedankt voor de reacties. We hebben inmiddels de kleuren versie besteld. De reden hiervoor is dat onze jongste voorlopig nog boeken met veel gekleurde plaatjes leest. Dan is de kleuren variant een duidelijke meerwaarde. Terwijl als hij enkel een zwart wit boek leest, het enige nadeel is dat het scherm mogelijk iets meer verlicht zou moeten worden. Voor mij zelf zou kleur weinig toevoegen, maar voor mijn zoon van 9 denk ik van wel. Beide apparaten zijn exact even duur, dus dan is de keuze snel gemaakt.
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste