Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

inesp schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:48:
Hallo ik heb een aura, maar heb hem nav de tip op dit forum om het via desktop te initialiseren, gisteren eindelijk weer aan de praat gekregen.

Ondertussen had ik al een nieuwe gekocht een cobra, echter als ik door klik naar de volgende pagina, krijg ik eerst een scherm waarin je aan de onderzijde kan zien op welke pagina je bent, of hij slaat zelfs een aantal pagina's over. Ik heb al in instellingen gekeken, maar hier staat niet de oplossing, iemand een idee?
Ik gebruik de Clara BW als opvolger van de Glo HD. Ik merk dat de interface/touch bediening iets veranderd is. Als ik aan de rechterkant wil tikken om de pagina om te slaan komt ook heel vaak aan de onderkant de slider met pagina keuze zeg maar. Dat komt omdat ik dan te laag op het scherm tik. Iets hoger aan de rechterkant tikken verhelpt dit. Maar dat is dus hoger dan ik gewend was. En naar mijn idee ook gewoon echt te hoog is. Dat lost het pagina's overslaan niet per se op, maar mogelijk is dat ook de onderliggende oorzaak van sneller bladeren.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 14:55
@bartvl had ik eerst ook inderdaad, nu aan gewend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
De swipe optie is een stuk robuuster - nooit misklikken

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerrit94
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
@bartvl het is ook mogelijk om in de leesinstellingen andere layouts voor de knoppen te kiezen. Bijvoorbeeld layouts die het optiemenu weergeven kleiner maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

gerrit94 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 19:13:
@bartvl het is ook mogelijk om in de leesinstellingen andere layouts voor de knoppen te kiezen. Bijvoorbeeld layouts die het optiemenu weergeven kleiner maken
Klopt, maar niet zo klein als bij de Glo HD.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 16:44
Voor onze jongste zoon van 9 jaar willen we een e-reader aanschaffen en we twijfelen tussen de KOBO clara BW en colour. Hij maakt nu vaak gebruik van de (zwart/wit) e-reader van zijn broer of van ons, en wil er nu zelf eentje. Hij leest nog vooral boeken als dogman en niek de groot. Dat zijn boeken waar veel plaatjes in voor komen, en sommige (zoals dogman) plaatjes in kleur. De verwachting is dat hij over een jaar of 2/3 vooral boeken met nauwelijks plaatjes zal lezen.

De voorkeur gaat voor nu toch uit naar de kleurenvariant. Maar dat is gebaseerd op twee aannames, waarvan ik niet 100% zeker weet of die juist zijn.
1. Ik lees dat de colour donkerder is dan de BW variant, maar ik ga er vanuit dat je dit kunt ondervangen door de verlichting in te schakelen van de e-reader. Nu lezen we namelijk ook allemaal al met de verlichting van de e-reader aan.
2. Ik lees dat in de kleuren stand de PPI feitelijk 150 is. Ik ga er vanuit dat zodra je gewoon zwart wit leest dat de PPI wel gewoon 300 is, en dat de tekst dan dus wel gewoon duidelijk is.

Ik begrijp dan niet zo goed waarom Tweakers toch de BW versie aanbeveelt, terwijl beide apparaten even duur zijn? Is dat echt alleen omdat de colour variant zonder verlichting iets donkerder is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Disclaimer, ik heb alleen een oudere zwart-wit e-reader, maar voor de meeste mensen is het voordeel van een kleuren e-reader beperkt, sommige mensen valt het diagonale sub-pixel patroon op, en ja hij is gewoon een heel stuk donkerder. Zetten jullie toch de achtergrondverlichting aan dan is dat voor jullie waarschijnlijk geen significant nadeel. Maar voor mij persoonlijk bijvoorbeeld is juist het hele voordeel van een e-reader dat ik niet naar een bak licht zit te kijken, en mijn achtergrondverlichting staat dan ook in een heel laag standje zodat hij alleen echt in het donker wat doet. En als je dan semi-verplicht achtergrond verlichting in moet schakelen zodat als je e-reader uit staat hij de cover van je boek in kleur kan laten zien? Ja dat is niet echt het waard voor mij en genoeg andere ;) .

Maar hebben jullie toch die verlichting aan en vind je het niet erg wat kortere batterijduur te hebben omdat die een paar standjes hoger moet, tja, dan zullen nadelen van kleuren scherm beperkt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Song
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:35
DENNIS79 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:56:
Voor onze jongste zoon van 9 jaar willen we een e-reader aanschaffen en we twijfelen tussen de KOBO clara BW en colour. Hij maakt nu vaak gebruik van de (zwart/wit) e-reader van zijn broer of van ons, en wil er nu zelf eentje. Hij leest nog vooral boeken als dogman en niek de groot. Dat zijn boeken waar veel plaatjes in voor komen, en sommige (zoals dogman) plaatjes in kleur. De verwachting is dat hij over een jaar of 2/3 vooral boeken met nauwelijks plaatjes zal lezen.

De voorkeur gaat voor nu toch uit naar de kleurenvariant. Maar dat is gebaseerd op twee aannames, waarvan ik niet 100% zeker weet of die juist zijn.
1. Ik lees dat de colour donkerder is dan de BW variant, maar ik ga er vanuit dat je dit kunt ondervangen door de verlichting in te schakelen van de e-reader. Nu lezen we namelijk ook allemaal al met de verlichting van de e-reader aan.
2. Ik lees dat in de kleuren stand de PPI feitelijk 150 is. Ik ga er vanuit dat zodra je gewoon zwart wit leest dat de PPI wel gewoon 300 is, en dat de tekst dan dus wel gewoon duidelijk is.

Ik begrijp dan niet zo goed waarom Tweakers toch de BW versie aanbeveelt, terwijl beide apparaten even duur zijn? Is dat echt alleen omdat de colour variant zonder verlichting iets donkerder is?
Ik heb de Libra color en mijn partner heeft de Clara bw. Persoonlijk vind ik de kleuren versie niet veel toevoegen. De kleuren zijn niet briljant en inderdaad, zoals je al schrijft, de meeste boeken (voor volwassenen) zijn zonder plaatjes. Een voordeel van de Libra is dat je aantekeningen kunt maken met de stylus, die is wel duur. Wat je ook in de overweging moet meenemen is dat de Clara 6 inch is en de Libra 7 en veel groter is. Mijn partner neemt haar Clara heel makkelijk mee in een klein tasje, terwijl ik met de veel grotere Libra zit. Eigenlijk zou je bij iemand, of in een winkel de colour versie in het echt moeten zien om te bepalen of je die kleuren echt mooi vindt.
Ik ervaar geen problemen met de verlichting (of dat de ereader te donker zou zijn) en ook heb ik geen problemen met te weinig dpi of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik had een Kobo Clara HD en heb nu een Kobo Clara Colour...
Gebruik 'm nog steeds met 1% backlight, is gewoon prima te lezen.

Lekker voor een kleurenversie gaan, ook al gebruik je dat weinig, leuk toch!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DENNIS79
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-09 16:44
Bedankt voor de reacties. We hebben inmiddels de kleuren versie besteld. De reden hiervoor is dat onze jongste voorlopig nog boeken met veel gekleurde plaatjes leest. Dan is de kleuren variant een duidelijke meerwaarde. Terwijl als hij enkel een zwart wit boek leest, het enige nadeel is dat het scherm mogelijk iets meer verlicht zou moeten worden. Voor mij zelf zou kleur weinig toevoegen, maar voor mijn zoon van 9 denk ik van wel. Beide apparaten zijn exact even duur, dus dan is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:25
Iemand heeft een los topic gemaakt vanwege ADE problemen met een Libra color, misschien iemand hier met een goed idee?
Kobo Libra Colour niet als apparaat herkend door Adobe DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_1976
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-10 19:52
Pocketbook Era (bw) ervaringen met snelheid?

Ik ben op zoek naar een 7 inch ereader. Heb jaren lang een kindle gehad en die is voor thuisgebruik toch wel wat klein. Afgeschrikt door de verhalen mbt de kleurenschermen (minder contrast/helderheid) ga ik toch voor een zwart wit model. Ook al omdat ik alleen boeken ga lezen (de krant lezen we op de tablet). Helaas wordt de kobo libra 2 niet meer gemaakt, ik overweeg nu een pocketbook Era. Iemand ervaringen met de snelheid? Ik lees diverse verhalen mbt de opstart snelheid? Is dit werkelijk een showstopper of is de pocketbook Era op dit moment de beste keus voor een zwart wit 7 inch reader ? Btw, ga hem veelgebruiken voor de online bibliotheek dus hopelijk werkt dat een beetje makkelijk. Een tweedehands libra 2 is een andere optie maar die prijzen liggen dichtbij die van een nieuwe pocketbook. Dank !🙏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Jeroen_1976 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 10:29:

Ik ben op zoek naar een 7 inch ereader. Heb jaren lang een kindle gehad en die is voor thuisgebruik toch wel wat klein. Afgeschrikt door de verhalen mbt de kleurenschermen (minder contrast/helderheid) ga ik toch voor een zwart wit model. Ook al omdat ik alleen boeken ga lezen (de krant lezen we op de tablet). Helaas wordt de kobo libra 2 niet meer gemaakt, ik overweeg nu een pocketbook Era. Iemand ervaringen met de snelheid? Ik lees diverse verhalen mbt de opstart snelheid? Is dit werkelijk een showstopper of is de pocketbook Era op dit moment de beste keus voor een zwart wit 7 inch reader ? Btw, ga hem veelgebruiken voor de online bibliotheek dus hopelijk werkt dat een beetje makkelijk. Een tweedehands libra 2 is een andere optie maar die prijzen liggen dichtbij die van een nieuwe pocketbook. Dank !🙏
Ik ben niet bekend met Pocketbook maar wel met de 7" Libra 2 en de 6" Clara BW. Voor 'gewone' leesboeken ervaar ik geen verschil met grootte. Waar ik wel verschil merk is de contrast/schermkwaliteit (verlichting/beeld niet helemaal uniform), snelheid, handzaamheid (omvang, gewicht) en batterijduur. De Clara BW rent rondjes om de Libra 2.

Mijn Libra 2 is spontaan gebrikt en op Reddit ben ik vaker vergelijkbare issues met de Libra 2 tegengekomen. Ik zou deze niet nemen, mocht je het 2ehands tegenkomen.

Een ander issue met de Libra wat mij irriteerde, is de curve in het design aan de rechterzijde waar de knoppen zitten. De meeste covers die ik heb gezien, hebben dan een flapje (knik) in de cover. In bed lees ik graag op m'n zij en zet dan de ereader met cover als een omgekeerde 'V' op m'n bed. Door dat knikje hangt de ereader een beetje achterover en dat accentueerde het niet-uniforme scherm.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:45

Ik heb geen specifieke ervaring met de Pocketbook Era, maar wel ervaren dat het scherm niet veel uitmaakt tussen Pocketbook en Kobo; maar ook dat ik de kwaliteitsbeleving van de hardware van Pocketbook als beter ervoer als die van Kobo in dezelfde prijsklasse. Kobo is toch wel heel veel goedkoop plastic fantastic.
Let wel, dat is Pocketbook van een paar jaar geleden. Ik weet niet hoe de kwaliteit van de Era is vergeleken met een Pocketbook Touch HD3 uit 2021.

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hv08
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:03
Afgeschrikt door de verhalen mbt de kleurenschermen (minder contrast/helderheid) ga ik toch voor een zwart wit model. Ook al omdat ik alleen boeken ga lezen (de krant lezen we op de tablet). Helaas wordt de kobo libra 2 niet meer gemaakt, ik overweeg nu een pocketbook Era. Iemand ervaringen met de snelheid? Ik lees diverse verhalen mbt de opstart snelheid? Is dit werkelijk een showstopper of is de pocketbook Era op dit moment de beste keus voor een zwart wit 7 inch reader ? Btw, ga hem veelgebruiken voor de online bibliotheek dus hopelijk werkt dat een beetje makkelijk. Een tweedehands libra 2 is een andere optie maar die prijzen liggen dichtbij die van een nieuwe pocketbook. Dank !🙏
Ik ben prima tevreden met de kobo libra colour, ik lees vnl in het donker op bed en dan staat de helderheid op 3 of 4%. Overigens heb ik geen vergelijkingsmateriaal, dus geen idee of een bw beter/slechter is daarin dus wellicht heb je weinig aan deze mening.

Wat betreft de bieb:
Ik gebruik ook veel de online bibliotheek, maar daarvoor geldt wel: downloaden van de online bieb op je laptop/desktop, boek in Adobe Digital Edition zetten, kobo reader aan je laptop koppelen met usb en dan boek naar je kobo sturen. Het vergt dus wel enige moeite, meerdere tegelijk kan uiteraard, maar ze zijn maar 3 weken te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Helaas wordt de kobo libra 2 niet meer gemaakt, ik overweeg nu een pocketbook Era. Iemand ervaringen met de snelheid?
Ik heb een Era. Het is mijn eerste ereader, dus ik kan niet vergelijken. Opstarten duurt inderdaad een paar seconden (dus gevoelig trager dan een fysiek boek openslaan). Wel kan je instellen dat de laatste bladzijde die je gelezen hebt, als startscherm gebruikt wordt. Dan krijg je 1 seconde het logo van Pocketbook, en daarna kan je meteen verder lezen. Als je wil doorbladeren naar een andere blz, of van boek/app wil veranderen, moet je alsnog een paar seconden wachten natuurlijk. Als je wil kan ik eens exact meten hoe lang het duurt.
Btw, ga hem veelgebruiken voor de online bibliotheek dus hopelijk werkt dat een beetje makkelijk.
Dat gaat zeer makkelijk. Mijn workflow met de Brusselse Nederlandstalige bib (die werkt via ebook.yourcloudlibrary.com):
  • boek zoeken en downloaden via smartphone (.acsm bestand)
  • acsm bestand vanaf smartphone per email doorsturen naar je persoonlijk pocketbook email adres (ook mogelijk via dropbox)
  • wifi aanzetten op de pocketbook, en het ebook wordt automatisch gedownload en staat klaar om te lezen
Ik moest in het begin één keer Adobe Digital Editions instellen.

• Jeroen_1976
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01-10 19:52
willem7q schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:06:
[...]

Ik heb een Era. Het is mijn eerste ereader, dus ik kan niet vergelijken. Opstarten duurt inderdaad een paar seconden (dus gevoelig trager dan een fysiek boek openslaan). Wel kan je instellen dat de laatste bladzijde die je gelezen hebt, als startscherm gebruikt wordt. Dan krijg je 1 seconde het logo van Pocketbook, en daarna kan je meteen verder lezen. Als je wil doorbladeren naar een andere blz, of van boek/app wil veranderen, moet je alsnog een paar seconden wachten natuurlijk. Als je wil kan ik eens exact meten hoe lang het duurt.

[...]

Dat gaat zeer makkelijk. Mijn workflow met de Brusselse Nederlandstalige bib (die werkt via ebook.yourcloudlibrary.com):
  • boek zoeken en downloaden via smartphone (.acsm bestand)
  • acsm bestand vanaf smartphone per email doorsturen naar je persoonlijk pocketbook email adres (ook mogelijk via dropbox)
  • wifi aanzetten op de pocketbook, en het ebook wordt automatisch gedownload en staat klaar om te lezen
Ik moest in het begin één keer Adobe Digital Editions instellen.
Dank allemaal voor de uitgebreide input. Ik denk dat ik voor de Era ga 👍😀

• Locolau
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-10 19:23
Ik zou graag willen weten hoelang ik al een boek aan het lezen ben en per sessie bezig ben.
Links is een Kindle geloof ik? De informatie die rechts staat vind ik toch wat weinig (bij de Kobo)
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/C1ss1kTJ/IMG-20210426-130610.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/26DxrTJV/IMG-20210426-130512-1.jpg

Ik begreep dat de optie is KOReader erbij te zetten, werkt dat met de laatste versie voor de Kobo BW?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodytjuh
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-10 16:22
Misschien zit ik hier helemaal verkeerd, excuus alvast. Mijn vorige kobo was gebricked en dus heb ik een nieuwe BW gekocht. Echter krijg ik op de meest random momenten een soort van ronde knop in beeld. Ik kan dit nergens terug vinden bij de instellingen dit was op mijn Aura H20 niet het geval. Iemand een soortgelijk probleem bij de nieuwe varianten/en of firmware? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zGuqaXYBEaAJDwocrEajtsvRVqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zY5HjKQjcoO9MpaYnP2zmAWJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eindhovenk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-10 21:27
Ik denk dat je het zelf hebt opgeroepen door je vinger op je scherm te leggen.
Uitleg hier: https://help.kobo.com/hc/...rkeren-op-je-Kobo-eReader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-10 15:03
rodytjuh schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:47:
Misschien zit ik hier helemaal verkeerd, excuus alvast. Mijn vorige kobo was gebricked en dus heb ik een nieuwe BW gekocht. Echter krijg ik op de meest random momenten een soort van ronde knop in beeld. Ik kan dit nergens terug vinden bij de instellingen dit was op mijn Aura H20 niet het geval. Iemand een soortgelijk probleem bij de nieuwe varianten/en of firmware?
Wat je ziet is de cirkel als je met twee vingers de fontgrootte wijzigt (pinch/zoom). Of anders gezegd, zo komt die bij mij in beeld (en nergens anders).
Als je niet met twee vingers aan het scherm zit en hij komt toch tevoorschijn, dan lijkt er iets mis met de detectie.. :-(
Pagina: 1 ... 70 71 Laatste