Toon posts:

i7 2600K upgraden naar videokaart met CUDA

Pagina: 1
Acties:
  • 788 views

Verwijderd

Topicstarter
Graag zou ik mijn computer willen upgraden met een losse videokaart voor uiteraard foto en videobewerking. Hierbij had ik begrepen dat de CPU i7 2600K te licht is voor taken zoals foto/videobewerking vlot uit te voeren.
De PC wordt vooral gebruikt voor Canon DPP, Photoschop, Lightroom (RAW-foto's), films/video's omzetten in ander formaat en in de nabij toekomst wil ik op eenvoudige wijze mijn Full-HD films van mijn camera lichtjes bewerken (knippen, plakken, muziek, titels, enz…). Hierbij laat ik weten dat ik geen gamer ben, dus spelletjes zijn niet aan mij besteed.

De configuratie ziet er als volgt uit:
Processor: Intel Core i7 2600K
Moederbord: Asus P8Z68-V-Pro
Geheugen: Kingston 16GB DDR3-1600 CL9 LP quad kit
CPU-koeler: Scythe Mugen 3
Voeding: Zalman ZM500-HP = 500watt
1x SSD: Crucial M4 128GB
2x Hard Disk: Raid 0 - Hitachi Deskstar
Optische drive: LG BH10LS30
Kast: Fractal design define R3

Na wat zoekwerk kwam ik deze volgende tekst tegen!

Een GTS 450 is 1% langzamer dan een GTX580 (€110,- vs € 400,-) in Premiere pro.(je kan heel makkelijk elke Nvidia kaart voor de Mercury playback engine ''unlocken'''mits minimaal 800 mb gddr 5 geheugen en minimaal 96 cudacores/shaders.)

Wanneer ik bv met een GTS450 of een ander model (of ATI-kaart) dat makkelijk verkrijgbaar is aan foto/videobewerking kan doen en CUDA ondersteund, dan is dit voor de prijs mooi meegenomen :)
Ook had ik begrepen, wanneer men een extra videokaart plaats in een Z68 moerbord, dan wordt de GPU van de i7 2600 uitgeschakeld, zodat de losse videokaart het werk overneemt.

Klopt dit bovenstaande :?

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 17:35
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
[BBG aanschaf] Videokaarten

Fotobewerking is 2D
Videobewerking is al snel 3D
Het converteren van bestanden is meestal CPU werk.

In het geval van 3D gaat de vergelijking van de GTS450 en GTX580 vanzelfsprekend niet op; baseer je niet op één programma voor prestaties, als je verschillende doelen hebt.

De discrete GPU in een Sandy Bridge H67 / Z68 systeem wordt standaard als eerste aangesproken, dus de IGP kan, zover mogelijk, worden uitgeschakeld.

[ Voor 16% gewijzigd door Allubz op 26-11-2011 12:50 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij er vooral om of de stelling klopt?
Dat een goedkopere videokaart zoals eeen GTS450, mij dezelfde prestaties biedt om aan videobewerking in HD te kunnen doen.

Net nog dit gevonden!
De i7 2600k gebruikt Quick Sync, deze zou kwalitatief niet goed genoeg zijn, om te gebruiken voor het archiveren van video, maar wel voor een flinke prestatiewinst wanneer je simpelweg snel een film of TV-serie wil converteren om te kijken op je smartphone of portable mediaspeler.
Het is alleen jammer dat Quick Sync niet meer werkt zodra je een losse videokaart hebt, dus de losse videokaart schakelt Quick Sync dus uit.

Dus een losse videokaart is voor me aan te raden.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 12:56 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je cpu is snel genoeg voor alles, alleen de laatste stap van het process om een film te maken zal met een aparte kaart wat sneller gaan. Met alle andere gebruik merk je er helemaal niets van, ik zou zeker geen aparte kaart kopen in jou situatie.

Verwijderd

Topicstarter
HaseMike schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:06:
Je cpu is snel genoeg voor alles, alleen de laatste stap van het process om een film te maken zal met een aparte kaart wat sneller gaan. Met alle andere gebruik merk je er helemaal niets van, ik zou zeker geen aparte kaart kopen in jou situatie.
Dus enkel het renderen van HD-filmmateriaal, zal met een losse videokaart veel sneller gaan voor de rest maakt het verder niets uit.
Oké, heeft het zin om een Ati HD5670 1GB in mijn systeem te plaatsen :? (Deze kaart ligt nog bij iemand.)
Ik zat zelf intussen wel met deze kaart in mijn hoofd :)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 14:24 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:20:
Oké, heeft het zin om een Ati HD5670 1GB in mijn systeem te plaatsen :?
Nee, geen enkele ATI/AMD kaart ondersteunt CUDA. AMD heeft wel drivers voor OpenCL maar daar vraag je blijkbaar niet naar.
Ik zat zelf intussen wel met deze kaart in mijn hoofd :)
Een GTX 560 ondersteunt wel CUDA en is een kaart in het middensegment. Sommige professionele softwarepaketten ondersteunen alleen de Quadro lijn van NVIDIA. Dat is iets om nog rekening mee te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar is mijn kennis in dit niet zo uitgebreid, vandaar natuurlijk ook mijn vragen.

De bedoeling is dat ik vlot aan HD-videobewerking (eenvoudige bewerkingen) kan doen met een daarvoor geschikte videokaart.

De termen Cuda, OpenCL, stream van Ati zeggen me helaas niet alles ivm videobewerking om een goede keuze te kunnen maken. Het hoeft voor mij niet het beste van het beste te zijn, alleen wordt ik om de oren geslagen met verschillende termen, waarvan ik niet echt wijzer wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 14:44 ]

• HaseMike
  • Niet online
Zoals al geschreven, voor bewerking maakt zo'n kaart helemaal niets uit. Een 2600k is een zeer snelle cpu. Ik doe ook aan HD videobewerking met een i5-750, een duidelijk langzamere CPU en die is ook snel genoeg.

Dus nogmaals, hou het geld in je zak. Het heeft totaal geen nut, tenzij je vakatie films van 3 uur lang maakt, wat ik niet hoop voor de kijkers, en je niet even kan wachten op het eindresultaat.

Verwijderd

Topicstarter
HaseMike schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 14:54:
Zoals al geschreven, voor bewerking maakt zo'n kaart helemaal niets uit. Een 2600k is een zeer snelle cpu. Ik doe ook aan HD videobewerking met een i5-750, een duidelijk langzamere CPU en die is ook snel genoeg.

Dus nogmaals, hou het geld in je zak. Het heeft totaal geen nut, tenzij je vakatie films van 3 uur lang maakt, wat ik niet hoop voor de kijkers, en je niet even kan wachten op het eindresultaat.
Jij gebruikt dus enkel maar je CPU voor videobewerking en hebt dus geen losse videokaart :?

Gelukkig zijn mijn films niet te lang om naar te kijken, bijna een dia-reportage :)
Als ik het goed begrijp is de aankoop van een losse videokaart niet nuttig en het plaatsen van de Ati HD5670 die nog bij iemand ligt ook overbodig voor videobewerking in HD-materiaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 15:00 ]

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 23:46
Een losse videokaart is inderdaad redelijk zinloos met videobewerking.

Voor 3d apps als 3dmax etc maakt het wel veel uit.
Die i2600k is voldoende snel om vlot videobewerking te doen.

Verwijderd

Topicstarter
TRAXION schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 15:05:
Een losse videokaart is inderdaad redelijk zinloos met videobewerking.

Voor 3d apps als 3dmax etc maakt het wel veel uit.
Die i2600k is voldoende snel om vlot videobewerking te doen.
Oké, fijn om dit te weten en het geld in mijn zak te houden.
Bedankt allen hier voor de info :)

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik wil je graag naar deze thread sturen voor info en discussie over MPE, CUDA etc. Hopelijk helpt dit je een keuze te maken.
NB: MPE in PPro 5+ maakt, in elk geval bij mij, een behoorlijk verschil.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net dat topic even doorgenomenen als ik goed gelezen/begrepen heb, dan klopt de onderstaande stelling dus wel.

Een GTS 450 is 1% langzamer dan een GTX580 (€110,- vs € 400,-) in Premiere pro.(je kan heel makkelijk elke Nvidia kaart voor de Mercury playback engine ''unlocken'''mits minimaal 800 mb gddr 5 geheugen en minimaal 96 cudacores/shaders.)

Je moet dus bv een GT of GTX hebben met minimaal 1 GB DDR5.
Zo moet een MSI N560GTX-M2D1GD5 dus veel sneller zijn dan de i7 2600k voor videobewerking.

• TRAXION
Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 20:24:
Ik heb net dat topic even doorgenomenen als ik goed gelezen/begrepen heb, dan klopt de onderstaande stelling dus wel.

Je moet dus bv een GT of GTX hebben met minimaal 1 GB DDR5.
Zo moet een MSI N560GTX-M2D1GD5 dus veel sneller zijn dan de i7 2600k voor videobewerking.
Ga je premiere ook gebruiken voor het bewerken ?
En wat is je snelheidswinst, zorg er ook voor dat je harddisken etc geen bottleneck zijn.

Anders staat je cpu/gpu op datastroom te wachten
Ik weet btw ook niet hoeveel data je raid array kan wegstampen.

Maar bekijk het als het volgende je kan een formule1 motor in een kever knallen maar rijden doet het dan niet echt.
Dus voordat je deze optie overweegt zou je eigenlijk uit moeten zoeken wat je grootste bottleneck op dit moment is.
Ik denk dat de meeste winst te halen valt op bandbreedte van je disken.

Hoe zat het trouwens met de onboard gpu encoding op de sandy bridge cpu's ? "edit" dat gpu encoding is prut.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:54

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Je zei in de TS dat je ook Photoshop wou gaan doen. Dan heb je wel een aparte kaart nodig...
Of course, je haalt de meeste snelheidswinst met of een SSD, of een raid opstelling...

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• arbraxas
  • Laatst online: 06-02 19:47
Hoe ga je precies te werk?
Als ik een bluray omzet naar mkv voor op mijn htpc doen ik dat met ripbot264.
Vink de optie aan van pc uitzetten als ie klaar is en ga op bed. Of ie dan 2 of 3 uur bezig is boeit eigenlijk niet zo.
En ik merk dat mijn I7-920 op 3.6ghz ook al staat te wachten op mijn hd af en toe.
Ik zou in elk geval eerst s gewoon op de cpu starten.
Ben je er echt superveel mee bezig kun je altijd nog een videokaart naast zetten.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 12:45:
Het gaat mij er vooral om of de stelling klopt?
Dat een goedkopere videokaart zoals eeen GTS-450, mij dezelfde prestaties biedt om aan videobewerking in HD te kunnen doen.
Dit zou wel moeten kloppen :) Ik heb zelf geen praktijkervaring, maar heb wel een GTS-450 en sta op het punt een 2500K te kopen. Ik weet niet hoe lang je de tijd hebt, maar ik wil het best even voor je testen.

Het is voor mij in ieder geval een onderdeel van de keuze geweest. Alles dat ik er over kan terugvinden suggereerde dat de GTS-450 (de versie met 1GB DDR5) praktisch dezelfde prestaties zou moeten bieden als andere CUDA-kaarten en meer performance dan zelfs een aanzienlijk snellere/meer threads-CPU dan een 2600K. Dat zou in de toekomst kunnen veranderen als de software meer CUDA-cores zou gaan gebruiken, andere kaarten zijn dan uiteraard in het voordeel, maar daarover is vooralsnog niets bekend.

Edit: ik heb het dan uitsluitend over de Mercury Playback Engine die in Adobe Premiere zit. Over andere programma's kan ik geen uitspraken doen, het zou hetzelfde kunnen zijn of juist totaal anders.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2011 21:39 ]

• TRAXION
F.West98 schreef op zaterdag 26 november 2011 @ 21:32:
Je zei in de TS dat je ook Photoshop wou gaan doen. Dan heb je wel een aparte kaart nodig...
Of course, je haalt de meeste snelheidswinst met of een SSD, of een raid opstelling...
Photoshop heeft weinig van doen met de gpu.
Sandy bridge gpu doet ook prima zijn werk met photoshop.

Zat net wel even te googlen en vond de volgende link en het gerenderde beeld met een cuda kaart vond ik toch redelijk beroerd.
http://www.anandtech.com/...00k-core-i3-2100-tested/9

Neem dit ook in je overweging mee eenmaal verloren kwaliteit krijg je nooit meer terug.
ps dit is wel een review van 10 maanden terug,

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11:49

Edmin

Crew Council

get on my horse!

**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
[BBG aanschaf] Videokaarten

Valide vragen en het ontbreekt zeker niet aan de wil om zelf onderzoek te doen, echter het beleid wil dat we dit soort vragen centraal behandelen in het BBG aanschaftopic. Daarom sluit ik dit topic en verwijs ik TS door naar bovenstaande draadjes. :)

edit: En dat heb ik je twee weken geleden ook al gemeld... Edmin in "Intel i7 2600k of apparte videokaart + samenstelling?"

[ Voor 17% gewijzigd door Edmin op 26-11-2011 21:42 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.