Uitgespeeld.
En eerlijk is eerlijk; deze game verdient een hoop lof. Niet alleen vanwege de harde verhaallijn, maar ook voor de gameplay - die niet ongewijzigd is van de vorige versies, maar wel verbeterd -
Een 7,5 als score (die sommige sites geven) is mij te laag. Een goede 8,2 staat beter.
De game ziet er prachtig uit; op sommige momenten (in bepaalde levels) top notch. Vooral de woestijn en natuurlevels zien er prachtig uit. Gecombineerd met ontzettend spannende momenten - zoals het cornfield level en de momenten waarin je je in veel publiek bevind - zijn uitdagend. Ook de scene waarin de zwaar bewapende zusters van de kerk en je een complete Rockabilly-gang van een karakter 'stilletjes' moet vermoorden in een stadje, zijn memorabel.
Ik heb gelachen om de laatste baas(zen) die zogenaamd, stoer en elite moesten zijn. Als je eenmaal doorhebt hoe de A.I. in elkaar steekt, zijn die sukkels een easy breeze. Daar zit gelijk ook een minpunt in; de A.I. is in het begin, zo lijkt het, moeilijk. Maar als je eenmaal doorhebt hoe de vijandelijke patronen werken, word de game steeds makkelijker.
Ook zijn de eerste 14 levels goed te doen qua stealth; de laatste 6 worden echt te tricky. Op een gegeven moment na veel trial en error, heb ik maar besloten om de laatste 6 levels als een Rambo iedereen verrot te knallen, puur omdat het te langdradig was.
Wellicht is dat voor sommigen een pluspunt, voor mij, ook een minpunt. De game had makkelijk met 4 levels minder kunnen doen. Op den duur had ik er niet zoveel zin meer in. Maar toch werd ik telkens gemotiveerd omdat ik wilde weten wat erna zou gebeuren; welk gebied zou ik nu weer bewandelen? En hoe loopt het verhaal af?
Dat is zeer sterk gedaan in deze Hitman. Het verhaal is in het begin niet veel soeps, maar spreid zich steeds diepgaander uit waardoor ik meer gemotiveerd werd. Het grootste minpunt van deze game is toch wel de mogelijkheid om 'restart checkpoint' te kiezen.
Telkens als ik werd gezien, koos ik voor een restart checkpoint. Totdat ik doorhad hoe het level in elkaar stak, inclusief alle voorwerpen en trucages die ik kon gebruiken. Gelukkig word dat een beetje gecompenseerd omdat je veel aan timing moet doen. Soms kan je in een ruk doorlopen langs vijanden, soms zul je geduld moeten hebben. Iets wat ik zeer waardeer in de game stijl.
Verder vond ik het heerlijk om gewoon te schieten op vijanden; het geluid van de wapens + recoil - op m'n aangesloten Xbox 360 controller - voelde heel fijn aan. Alsof de kogels daadwerkelijk pijn deden. Zeker als je het groter geschut mag hebben, later in de game. Daarnaast mag je voornamelijk Rednecks neerknallen; iets wat ik met 100% plezier doe natuurlijk.
Wellicht lag het aan mijn versie, maar de game heeft ook last van wat (grafische) bugs. Cutscenes die stotterden, half afliepen of gewoon bevroren - waardoor m'n PC weer een reboot kon gebruiken - of een vijand die ik met ijzerdraad vermoorde, maar niet in zijn 'wurg-animatie' ging, maar in zijn render-model animatie bevroor (armen wijd, benen tegen mekaar)
Ook snap ik niet waarom sommigen scenes in CGI zijn gedaan, terwijl sommigen weer ingame. De ingame cutscenes zien er een stuk beter uit dan de CGI scenes, plus dat het minder GB's kost dan een CGI filmpje.
De gehele game is een zeer fijne combinatie van natuurlijk, Hitman + Splinter Cell + Metal Gear Solid. Dit zeg ik omdat de gameplay Hitman uitstraalt, maar de combat en finesse van het sluipen zo uit Splinter Cell lijkt overgenomen, dat terwijl de radar, het kijkzicht en de (uiteindelijk) domme A.I. zo van Metal Gear Solid lijkt te komen.
Ik heb in elk geval genoten van deze game. Met 11 uur gameplay achter de kiezen kan ik wel zeggen dat dit echt een topgame was. En dat zeg ik niet snel.
🇳🇱 A Youtube channel about gaming: customizing consoles, mini documentaries and tech videos | www.fistbumpbros.com