Mini itx S1155 met dts connect / dolby digital live

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06 13:43
Voor een mini itx game pc zoek ik een s1155 moederbord waarvan de onboard geluidschip dolby digital live en/of dts connect ondersteunt, zodat ik ik in surround kan gamen zonder analoge kabels.
Voor zover ik weet ondersteunt alleen de realtek acl889 chip dit, maar dat beperkt de keuze wel heel erg.

Weet iemand nog een mobo (geluidschip) die dit ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maak een shortlist met bijv deze guide: **LET OP** Welk moederbord moet ik kopen?

Als ik in de PW s1155 borden op ITX selecteer houd ik dit lijstje over: http://twk.rs/cL/fa
van 25 borden even opzoeken welke soundchip ze hebben is natuurlijk zo gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BitchCrew
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-07 00:33
als je dit digitaal stuurt en je versterker kan ermee om is dit toch ok?
Dit indien uw bron dit heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Mini ITX S1155 borden met een ACL 889 chipset zijn er niet veel. Sterker nog, er is er maar één: van Gigabyte Nadeel is wel dat dit een H67 chipset is en dus niet gemaakt is om te overclocken EN niet geschikt zal zijn voor Ivy-Bridge, wat Z68 wel is... :X

Ik hoopte dat mensen ervaring hadden dat er andere chips dan de ACL889 zijn die zeker weten realtime meerkanaals geluid kan coderen naar DD of DTS.
Op de site van realtek wordt bij de ACL889 DD live en DTS connect expliciet genoemd.
Bij de veel meer gebruikte ACL892 niet. Bij een andere veelgebruikte ACL888 staat dat het optional is.... :?

Ik heb ook nog de optie om voor M-atx te kiezen. In dat geval zijn er in ieder geval 3 moederborden met Z68 en de ACL889:
Gigabyte GA Z68MX UD2H-B3
Gigabyte GA Z68MA UD2H-B3
Asus Maximus 4 Gene-Z

Niemand met ervaring dat meerkanaals surround via onboard SPDIF aansluiting van een andere chip dan ACL889 wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Waarom niet een losse geluidskaart gepakt want dan ben je niet afhankelijk van de onboard geluidschip, althans ik zelf gebruik die onboard geluidskaarten eigenlijk nooit. Voor een ITX kastje zou je bijvoorbeeld de Auzentech Forte kunnen nemen die ook een half height adapter erbij heeft. Deze Forte ondersteund DTS Live en DTS connect en is kwalitatief een zeer goede kaart, hetgeen ik zelf hier in de praktijk uit getest heb.

http://www.auzentech.com/site/products/x-fi_forte.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 14:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Uit de datasheet (pdf) van de ALC892 haal ik dat er twee uitvoeringen zijn, namelijk de ALC892-GC en de ALC892-DTS-GC. Op pagina 82 van de datasheet zie je het verschil: de laatstgenoemde versie is inclusief DTS Connect-licentie. Je zult iets verder moeten kijken dan alleen de chipset-benaming ALC892, omdat DTS Connect optioneel is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
@ Roel1966:
Waar laat ik die geluidskaart op een mITX bordje als het PCI-e slot gevuld is met een hele dikke grafische kaart? ;)

@ Tomatoman:
Bedankt voor de tip. Ik ben benieuwd of moederbord fabrikanten altijd zulke gedetailleerde informatie (kunnen) geven. Het is me al opgevallen, dat zelfs de audiochip niet altijd wordt genoemd...
Je link verwijst naar een FTP met login... Hier zijn de datasheets te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ergens vraag ik mij wel een beetje af of mITX dan wel zo geschikt is als je er ook nog eens een dikke videokaart op wil zetten. Ook gezien de ruimte in een mITX kastje ben ik wel eens benieuwd of je daar een dikke videokaart in geplaatst krijgt. Ander bijkomend punt is ook nog eens hoe je de boel koel gaat houden en ik eerder zou zeggen van kijk beter richting mATX. Op die manier is je keuze veel groter en heb je nog altijd de mogelijkheid met een externe geluidskaart ( PCI-e ) te werken, plus ook dat je kan OCjen met die boarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat hij zegt. De hele reden dat mITX bestaat is om een low-power systeem in een heel klein kastje (zonder ruimte voor videokaarten en geluidskaarten en met nauwelijks koelcapaciteit) te kunnen schuiven. Je schildert jezelf de hoek in, er zijn zo veel compacte-maar-niet-minuscule kasten die prima een mATX bord met alle toeters en bellen (incl overclocks) kunnen huisvesten.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 21-11-2011 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom geen ITX?\
Het is natuurlijk een uitdaging, maar ik zie geen reden waarom je 't niet zou doen? ITXborden zijn gewoon volwaardige moederborden waar tegenwoordig alles op en aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan ook een V8 in een Clio inbouwen, maar je maakt het jezelf gewoon niet makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Ik vind een klein gamesysteem gewoon heel sexy :9~
En ik ben ook echt niet de eerste die zo'n systeem zou bouwen om die reden. Silverstone bouwt al jaren hun Sugo kasten voor die doelgroep. Naar mijn idee is koeling zelfs beter in zo'n klein kastje, want:
  1. Het moederbord ligt, dus alle hitte kan opstijgen (wordt niet tegengehouden door bijvoorbeeld een geluidskaart)
  2. De videokaart zit tegen de zijkant van de kast aan en kan daarom direct buitenlucht aanzuigen en uitblazen
  3. De CPU zit direct onder een systeemfan in het bovenpaneel
  4. Goede (sterke) airflow is vooral nodig bij grotere kasten, om de warme lucht (over een afstand) af te voeren.... Minder afstand tot "buitenlucht" = minder airflow = minder herrie = :9
En inderdaad maak ik het mijzelf graag moeilijk :+

Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat "real time Dolby of DTS encoding" blijkbaar niet wordt gezien als belangrijk verkoop argument. Anno 2011 wil je toch geen tros kabels aan je versterker knopen (en dus de onboard DAC's) gebruiken, als het ook digitaal kan?
Zeker op mITX bordjes kun je er vanuit gaan dat het enig beschikbare slot in 9 van de 10 gevallen zal worden bezet met een grafische kaart, waardoor alle andere functionaliteit onboard moet zitten....

ANYHOW: Weet er iemand een Z68 mITX bord met mogelijkheid voor realtime DTS of DD encoding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dreamvoid schreef op maandag 21 november 2011 @ 23:37:
Je kan ook een V8 in een Clio inbouwen, maar je maakt het jezelf gewoon niet makkelijk.
Daarom is het ook een Clio V6 geworden ;)

Daarnaast had DFI vroeger high-end OC bordjes in mITX formaat dus "ik zeg doen" !!

/EDIT : @ Hieronder => Dat is doorsturen !! Niet Encoden wat je kaart doet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 22-11-2011 13:00 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 17:23
Je wilt gamen zonder analoge kabels? ik zie het probleem niet. Bijna alle huidige videokaarten zijn in staat om een dolby digital/DTS signaal uit te poepen over HDMI wat vervolgens geprocessed kan worden door je versterker. Gezien het feit dat je wil gamen lijkt het mij geen probleem om een recente kaart aan te schaffen. Dus je kunt het onboard geluidsverhaal laten vallen mijns inziens, aangezien je deze uitschakeld en het geluid laat lopen via je graka --> HDMI

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
@hierboven, dan bedoel jij dus decoden.... :) Encoden doet meestal de game developer voor jou.... Anders ga jij dus een dts stream bv. encoden naar een dolby prologic... Dat kan dan weer wel maar is minder wenselijk denk ik

[ Voor 39% gewijzigd door muppet99 op 22-11-2011 13:39 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
@muppet99: (Bijna) ieder mobo kan geluid er digitaal uitpoepen, maar dat is (un-encoded) beperkt tot een stereo PCM signaal. Het gaat erom dat er 6 kanalen realtime worden encoded (door de geluidschip) naar DD of DTS signaal, zodat mijn versterker dat weer kan decoden. (zoals Nero355 zegt).

Getuige het aantal reacties, maar helaas zonder oplossingen, lijkt het dat...
  • ...wat ik wil kan niet.
  • ...sommige tweakers het praktisch nut niet inzien.
  • ...ik nog even moet wachten totdat iemand met een Z68 bordje het voor mij uitprobeert O-)
  • ...ik niet zo moeilijk moet doen en gewoon mATX moet kopen, zodat er altijd nog een geluidskaart naast kan.
  • ...het DTS connect en DD live license pack op de een of andere manier aan de praat krijgen op een onboard chip :X
edit @ muppet99:
Nee het gaat wel om encoden

[ Voor 6% gewijzigd door Purn0 op 22-11-2011 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Dus jij wilt een stereo kanaal opwaarderen naar DD en dat weer door jou versterker laten processen?

Thuis heb ik namelijk 5450 --> HDMI --> Onkyo 709.
Mijn versterker snapt zelf welk signaal hij aangeboden krijgt. Dus als ik een film afspeel met DTS pakt hij DTS op, kijk ik RTL HD dan pakt hij automagisch Dolby Digital. Als ik muziek afluister (stereo) schakeld mijn versterker op direct dus geeft ook maar twee kanaals door. Ik zou het zeer hinderlijk vinden als mijn onboard geluidskaart dit op een of andere manier gaat vernaggelen om dit om te zetten naar DD zodat mijn versterker probeert mijn stereo (DD door onboard) geluid om te zetten naar mijn 5.1 speaker set. Het voordeel van passtrue is dus dat je krijgt wat je hoort te krijgen.

Tenzij jij natuurlijk doom in 3d surround DTS wil spelen ;)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Ik wil inderdaad ook in surround kunnen gamen. Ik heb een Marantz SR7400 receiver (zonder HDMI)

SPDIF kan (niet gecodeerd) maximaal stereo PCM uitzenden (beperkte bandbreedte). Daarom moet het encoded worden.
HDMI kan wel meerkanaals PCM uitzenden, omdat het meer bandbreedte heeft.

edit: qua geluidskwaliteit denk ik dat ik beter af ben door het geluid te laten encoden, decoden om vervolgens mijn versterker de D/A conversie te laten doen....
Het alternatief is namelijk D/A conversie door de onboard chip + analoge kabels naar de versterker... :F

[ Voor 33% gewijzigd door Purn0 op 22-11-2011 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

muppet99 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 13:48:
Dus jij wilt een stereo kanaal opwaarderen naar DD en dat weer door jou versterker laten processen?
NEE => Hij wil het 5.1 geluid van de game Encoded versturen naar zijn versterker die het weer Decode en dus ook gewoon 5.1 geluid laat horen !!

En omdat er bijna geen eene RealTek chipset is die dit kan zijn er weinig moederborden die een Onboard chipset hebben die dat kan doen helaas...

Meestal moet je een CMI of Via Envy chip hebben voor zoiets of dus die enkele RealTek die het wel kan :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:03
Purn0 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 12:34:
Ik vind een klein gamesysteem gewoon heel sexy :9~
En ik ben ook echt niet de eerste die zo'n systeem zou bouwen om die reden. Silverstone bouwt al jaren hun Sugo kasten voor die doelgroep. Naar mijn idee is koeling zelfs beter in zo'n klein kastje, want:
  1. Het moederbord ligt, dus alle hitte kan opstijgen (wordt niet tegengehouden door bijvoorbeeld een geluidskaart)
  2. De videokaart zit tegen de zijkant van de kast aan en kan daarom direct buitenlucht aanzuigen en uitblazen
  3. De CPU zit direct onder een systeemfan in het bovenpaneel
  4. Goede (sterke) airflow is vooral nodig bij grotere kasten, om de warme lucht (over een afstand) af te voeren.... Minder afstand tot "buitenlucht" = minder airflow = minder herrie = :9
En inderdaad maak ik het mijzelf graag moeilijk :+

Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat "real time Dolby of DTS encoding" blijkbaar niet wordt gezien als belangrijk verkoop argument. Anno 2011 wil je toch geen tros kabels aan je versterker knopen (en dus de onboard DAC's) gebruiken, als het ook digitaal kan?
Zeker op mITX bordjes kun je er vanuit gaan dat het enig beschikbare slot in 9 van de 10 gevallen zal worden bezet met een grafische kaart, waardoor alle andere functionaliteit onboard moet zitten....

ANYHOW: Weet er iemand een Z68 mITX bord met mogelijkheid voor realtime DTS of DD encoding?
Ik heb ook ff lopen zoeken maar kon eigenlijk ook niets vinden. Overigens is puntje 4 niet helemaal correct, het kan best warm worden in zo'n sugo, kabelmanagement in dat ding is echt een hel :X (Al is het nog altijd een stuk beter dan in een grote kast zonder airflow)
De makkelijkste/beste oplossing is eigenlijk je versterker inruilen voor een vergelijkbaar model met HDMI aansluitingen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat redelijk wat geld gaat kosten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 07:34
Misschien is de volgende wel interessant?

Asrock H61 met Z68 chip:
Sockel: 1155 • Chipsatz: Z68 • Formfaktor: Mini-ITX • FSB (Busclock): k. A. • Slots: 1x PCI Express 2.0 x16 slot • Speicher: 2x DDR3 1333/1066, Dual, max. 16GB • Graphic onBoard: Intel HD (nur mit Intel CPU mit int. Grafik)(D-Sub, DVI, HDMI) • Audio: HD 7.1 channel (ALC887) • Storage: 0x ATA / 3x SATA2 / 2x SATA3/ 1x eSata2 / 0x SAS / 0x FDD • RAID: nein • Sonstiges: 1x GLan, 8x USB2.0, 2x USB3.0, 0x FireWire (IEEE1394)

Deze zou een ACL887 moeten hebben, maar daar kan ik de specs bij realtek niet vinden.

Ik heb zefl een sugo 07 met een am3 bordje, een GTX580 en antec 620 waterkoeling en het draait geweldig moet ik zeggen. Neem wel for god sake een kaart die lucht in zuigt en meteen naar buiten blaast. Niet van die dual fan dingen. Ze koelen goed als er goede airflow is, maar in een sugo 07 is die er niet voor de graka. De lucht kan wel worden aangezogen, maar kan niet in weg. In een sug05 is dat anders door de 120mm front fan, maar enkel een 120mm front fan voor zoveel high end hitte lijkt mij ook niet optimaal. Lucht die door de graka naar buiten is geblazen, is lucht die de kast niet kan opwarmen en die de airflow in de kast niet meer hoeft af te werken.

Voor de geluidsproductie is dat imho niet zo erg. Op idle hoor je een stock gtx 580 koeling (reference design) toch bij niet en bij gamen heb je de explosies ed. en is een gtx 580 met reference design nog veel stiller dan een 6950 met ati reference design koeler op load imho. (hier een korte review van de sugo07 mocht je interesse hebben.)

Misschien is het volgende wel een oplossing voor je wat betreft het geluid: Yamaha UP-200. Heb m zelf ook om mijn 360, ps3 en pc via dezelfde headset ed. te laten lopen. Die yamaha kan je lekker met usb aan je pc hangen!

[ Voor 54% gewijzigd door Gizzy op 22-11-2011 14:30 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
@ Gizzy:
"Asrock H61 met Z68 chip" Welk type bedoel je precies? Volgens mij heeft Asrock maar één mITX bord met 1155 socket en Z68 chip en die heeft een ACL892 audiochip.
Zoals tomatoman op 20-11 al aangaf bestaat die chip in verschillende uitvoeringen: met en zonder DD live.

Ik kan me niet voorstellen dat Realtek 2 fysiek andere ACL892 chips zou bouwen. Vermoedelijk zit het verschil hem in de drivers / firmware van de chip. Voor DD-live moeten namelijk licentie kosten aan Dolby worden betaald.
Voor Xfi chip kun je zo'n license dus los aanschaffen.

Zou zoiets (bios flash / andere driver) niet ook mogelijk zijn voor realtek chips die, zoals de ACL892, DD-live en DTS-connect in potentie ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
je zou kunnen proberen de drivers voor de DD/DTS versie te modden door in de inf file de PCI hardware ID te overschrijven met die van de standaard versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Purn0 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:39:
@ Gizzy:
"Asrock H61 met Z68 chip" Welk type bedoel je precies? Volgens mij heeft Asrock maar één mITX bord met 1155 socket en Z68 chip en die heeft een ACL892 audiochip.
Zoals tomatoman op 20-11 al aangaf bestaat die chip in verschillende uitvoeringen: met en zonder DD live.

Ik kan me niet voorstellen dat Realtek 2 fysiek andere ACL892 chips zou bouwen. Vermoedelijk zit het verschil hem in de drivers / firmware van de chip. Voor DD-live moeten namelijk licentie kosten aan Dolby worden betaald.
Voor Xfi chip kun je zo'n license dus los aanschaffen.

Zou zoiets (bios flash / andere driver) niet ook mogelijk zijn voor realtek chips die, zoals de ACL892, DD-live en DTS-connect in potentie ondersteunen?
Ik bedoelde het volgende bordje H61M-ITX Maar check ook even die Yamaha oplossing. volgens mij kan je dan elke moederbord kopen dat je wilt, de Yamaha doet het geluid dan wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Gizzy op 22-11-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Purn0 schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 14:02:
Ik wil inderdaad ook in surround kunnen gamen. Ik heb een Marantz SR7400 receiver (zonder HDMI)

SPDIF kan (niet gecodeerd) maximaal stereo PCM uitzenden (beperkte bandbreedte). Daarom moet het encoded worden.
HDMI kan wel meerkanaals PCM uitzenden, omdat het meer bandbreedte heeft.

edit: qua geluidskwaliteit denk ik dat ik beter af ben door het geluid te laten encoden, decoden om vervolgens mijn versterker de D/A conversie te laten doen....
Het alternatief is namelijk D/A conversie door de onboard chip + analoge kabels naar de versterker... :F
Erg vreemd dat je Marantz via spdif niet kan decoderen want zelf heb ik een Marantz SR4300 die dat wel kan via spdif en die verder ook geen hdmi aan boord heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
Die Yamaha up-200 heeft ook spif uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Natuurlijk kan mijn Marantz SR7400 wel surround geluid uit SPDIF decoden, maar dan moet het wel DTS of Dolby Digital encoded zijn.
Dat encoden van een willekeurige meerkanaals bron (van bijvoorbeeld een game) is dus wat de geluidskaart/chip moet gaan doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
mijd in ieder geval het Z68M-ITX bord van asrock, heb hem zelf ook en dit bord overklokt niet, hij presteert het zelfs om de standaard turbo multiplier van 2600k/2500k te laten vallen.. wil je overklokken is de zotac een betere keus

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizzy
nedernakker schreef op dinsdag 22 november 2011 @ 19:24:
mijd in ieder geval het Z68M-ITX bord van asrock, heb hem zelf ook en dit bord overklokt niet, hij presteert het zelfs om de standaard turbo multiplier van 2600k/2500k te laten vallen.. wil je overklokken is de zotac een betere keus
Hoi Nedernakker, bedankt voor de tip. Kon m kopen voor nog geen 85 euries, maar dan toch maar laten liggen en wachten op de volgende set itx borden. De zotac vind ik nog te veel aan de prijs. Ik houd het dan wel even bij mijn AMD 910e @ 3,6GHZ op Asus M4A88t-i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
graag gedaan, wou dat ik hem had gehad, had ik direct de Zotac gekocht..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purn0
Ik geloof dat ik de hoop maar opgeef en voor mATX ga.
Desalniettemin bedankt voor de gezelligheid allemaal! :)
Pagina: 1