Communicatie met "gewone" tweakers als promod

Pagina: 1
Acties:

• PietrKempy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 10:55
In het mismodtopic gaat het iet at te off-topic om hier nog te blijven over doorgaan maar ik vind het toch een belangrijk genoeg punt om er een appart topic over te maken.

Soms heb je van die reacties waarin de reageerder klaagt over de score van zijn reactie. Heel vaak is dat dan een overduidelijke -1, maar soms zijn het pareltjes van reacties die je dan jammer genoeg een 0 moet geven. Vaak zijn gebruikers er niet van bewust dat reageren over de moderatie als ongewenst gezien wordt en dan is er niemand die ze daar op wijst. Natuurlijk kan je dat in een reactie zetten, maar de kans dat deze gelezen wordt is dan wel miniem en je bent zelf bezig met het gene je altijd zit af te straffen. Een andere optie is een DM sturen.

Is een DM sturen nodig, nuttig, ongewenst, ... ?

imo hangt het er allemaal vanaf, zelf zal ik er enkel een sturen als ik duidelijk zie dat de persoon geen weet heeft van het mismodtopic en dat het ongewenst is om te reageren over de moderatie. Ook ga ik mijn DM heel opbouwend opstellen en zeker niet proberen aanvallend over te komen. iets in de trend van:

"In deze (link naar reactie) reactie klaag je over de modderatie en daardoor kan ik niet anders dan je een 0 geven aangezien commentaar op de modderatie niet gewenst is op de FP maar in (link naar mismodtopic) hoort. Ik vind je reactie op zich heel goed en vind het dan spijtig dat er punten worden afgetrokken door iets waar je geen weet van had. Als je nou dat commentaar weg haalt zet ik met alle plezier mijn modderatie op +1.

MVG Pieter"

reacties die ik op dit soort berichten al kreeg waren altijd positief:

aangepast, dank voor de feedback, ik vond het gewoon zo raar dat ik zoveel -1 kreeg
Weggehaald. Dankjewel voor de tip van dat topic
Toch bedankt voor je opmerking en zal er zeker wat mee doen. Weinig tweakers nemen nog de moeite om elkaar op een positieve manier te benaderen en te corrigeren.

Vooral die laatste is de reden waarom ik dit soort dingen doe. Gewoon van tweaker tot tweaker opbouwend werken aan een mooiere FP zonder dat de crew moet beginnen met de vinger te wijzen of mensen hun gedrag te volgen.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:14
Popup bij het gebruik van de string 'moderatie', 'mod omlaag', 'mod omhoog', etc?

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ziet er eigenlijk toch wel netjes uit zo. Ik wil in elk geval niet dat mensen gaan DM'en in de trant van "hou eens op met dat gezeur over moderatie, want dat moet <hier>" :) In jouw geval eventueel nog een disclaimer, aangezien niet alle users 'FP Promod' snappen?

☻/
/▌
/ \

• pcgek
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

pcgek

Nee Jij trekt volle zalen.

Heb in het verleden ook wel eens een DMetje naar iemand verzonden waarvan de reactie er prima uitzag op een kleine oneffenheid na. ''Als je nou even snel dit en dat weghaalt of veranderd kun je een hogere score verwachtten,maar dat mag je uiteraard zelf weten'' Maar dan moet een reactie er verder wel naar zijn. Het heeft natuurlijk weinig zin om zoiets te doen bij een poster met verkeerde intenties.

edit:

Ik heb het dan over posts die een +2 of +3 waard zouden kunnen zijn,anders kun je wel aan de gang blijven.

[ Voor 14% gewijzigd door pcgek op 18-11-2011 10:52 ]

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

• kramerty88
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:48

kramerty88

Soms geniaal... (meestal niet)

Ik ben het er mee eens dat users ingelicht moeten worden over het feit dat zeuren over mods niet thuis hoort op de FP. Rest de vraag op welke manier... Om nou iedereen die erover zeurt een DM te sturen lijkt mij niet de juiste oplossing. Als dit de regel wordt zal het regelmatig voorkomen dat tientallen mods een DM sturen naar een persoon over zijn post.

Persoonlijk zou ik het niet erg vinden om een DM te ontvangen mocht ik dit doen (even inleven in de situatie), maar wanneer ik 10-20 DM's ontvang zou ik dat toch wel als een aanval beschouwen).

Ik ben meer op zoek naar een oplossing voor het bekend maken van het TMF onder de users (ook al wordt iedereen geacht de modfaq te lezen, in de praktijk zal dit toch niet gebeuren.

Een optie is inderdaad om de woorden "mod", "modereer", "gemod" en "gemodereerd" te taggen als niet invoerbaar op de FP en middels een popup door te verwijzen naar het TMF.
Ik denk alleen niet dat dit een dusdanig cruciale issue is dat er dev tijd voor wordt vrijgemaakt (zie hoe het grote mismod nog niet aangepakt wordt door tekort aan dev tijd).

Er zal dus voor iets eenvoudigs gezocht moeten worden.

http://team450.nl/ | 31:39 10k | 2:33:02 Marathon

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:02

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik heb zelf nog nooit DMs verstuurd omdat ik dat altijd meer iets voor de crew vind (of vond). Als user zou ik ook niet zo snel mensen over dit soort zaken DMmen denk ik.

Het lastige punt vind ik dat je als ProMod ook een gewone user bent en mensen de titel snel verkeerd kunnen interpreteren (men ziet jouw woorden als het standpunt als het standpunt van de T.net crew).

Het nuance verschil zit hem bv ook in de titel van dit topic: communicatie met "gewone" tweakers als mod. De "gewone" tweaker is ook mod en een ProMod is ook een gewone tweaker ;)

Nou moet ik zeggen dat ik het voorbeeld uit de op wel netjes vind.

@kramerty88:
Woorden taggen als niet invoerbaar ruikt naar censuur en lijkt mij niet wensbaar

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 17-11-2011 22:47 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Heb zelf nog nooit een DM hiervoor verstuurd en dat lijkt me ook niet nodig. Aangezien velen het ongewenst vinden (en dus -1 geven) merkt de user vanzelf dat het niet slim is als hij over zijn score gaat klagen in een edit. Daarnaast vind ik het aan de crew (of PowerMods) om een gebruiker per DM aan te spreken op zijn reactie.

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Maar het is ook zonde een bijna perfecte reactie te zien die daardoor een lagere score krijgt. Ik deed het dan in uitzonderlijke gevallen waarbij ik het gevoel had dat de user het niet expres deed. Heb het over een handvol reacties,en er werd in die gevallen iets mee gedaan. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het brengt . Als DM aanstaat weet je ook dat iedere user een bericht kan sturen ;)

Computers maken fouten, maar om er een puinhoop van te maken heb je mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:05

Herman

FP ProMod
Ik twijfel niet aan de goede intenties van PietrKempy en anderen die DM's zenden om zodoende users te sturen in hun gedrag op de FP. Ik twijfel echter wel aan de juistheid ervan. Mijn mening is dat hier gevaren en nadelen aan kleven die groter zijn dan het beoogde doel. Het zou daarom ook absoluut niet mijn voorkeur hebben als dit zou gebeuren. Ik voorzie namelijk de volgende nadelen:
  • Allereerst is mijn mening dat dit het moderatiesysteem ondermijnt of althans omzijlt. Is juist het moderatiesysteem niet om users zonodig bij te sturen. Het moderatiesysteem is echter controleerbaar, ingekaderd en anoniem. Laat dan ook het moderatiesysteem aangeven wat gewenst en ongewenst is.
  • Ik voorzie het gevaar dat modders die DM's sturen om users aan te spreken, als belerend, paternalistisch en bovenal autoritair worden beschouwd. Een moderatie geven is een vrij subtiele wijze van communiceren. Een DM is veel directer waarbij dit gevaar m.i. veel groter is. Ik vind het nogal wat om users zomaar te gaan aanspreken op hun gedrag als mede-users. Dan ben je m.i. best autoritair bezig.
  • Wat Bor de Wollef al aangeeft, is het gevaar dat er onduidelijkheid over bevoegdheid kan ontstaan. Zeker als je ProMod als ondertitel hebt. Users kunnen denken dat zij door een Mod worden aangesproken. Bovendien lijkt het me Überhaupt de vraag in hoeverre een user een andere user dient aan te spreken. Op het forum wordt het in ieder geval niet gewaardeerd.
  • Daarnaast vind ik ook dat wij geen zeggeschap over users hebben. Waarom zouden wij moeten beslissen dat zij iets niet mogen doen? Laat de Crew bepalen wat mag, en niet. Het gevaar is dat je de vrijheden van users beperkt. Ondanks het feit dat wij lagere moderaties geven, ligt het toch mogelijk wel binnen de vrijheden van een user? Waarom hen daar dan op aanspreken?
  • Tevens vind ik het geschetste systeem niet controleerbaar en er zou het gevaar bestaan dat wij elkaar in het vaarwater gaan zitten. Als een Mod iets doet, kan er altijd iemand over diens schouder meekijken.
  • Tot slot en bovenal vind ik dat het contact tussen user en TMF via de Moderators moet gaan. Zij bepalen het beleid en zijn verantwoordelijk voor het functioneren ervan.
Kortom, ik ben er persoonlijk niet zo gecharmeerd van als users het heft in eigen hand gaan nemen en andere users gaan DM'en over diens gedrag. Ondanks de goede bedoelingen, kleven er m.i. grote nadelen aan. Daarom zou ik ervoor pleiten om het moderatiesysteem het werk te laten doen, en de Crew het contact met de users. Ik zou het storend vinden als modders het wel doen, en bovenal ProMods.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

Het heeft voor en nadelen imo, de nadelen zijn goed geschetst en de voordelen ook.
Ik ben benieuwd wat de crew zelf als standpunt heeft want uiteindelijk willen( we?) users toch min of meer ook leren bij welk topic ze moeten komen als naar hun mening een modderatie score niet correct is.
Ik denk dat veel users dit dus niet weten en vaak dan hun post maar gaan editen, de vraag is dienen wij ze er op te wijzen en ze dus naar het topic te begeleiden zodat ze dit in de toekomst ook doen of moet de crew gewoon even een duidelijk bericht op 1 of andere manier doen rondgaan of op een andere manier de gebruikers wijzen op dit topic.

Zelf heb ik ooit wel eens iemand een DM gestuurd in een topic op het forum, die ging in op een flame van een ander en ik gaf aan je kan beter de meldknop gebruiken, de gebruiker bedankte me voor de hulp en had de melding gedaan.
Dit was voor ik een promod was, verder heb ik nog nooit berichten omtrent mod's verstuurt naar een gebruiker.

Zelf denk ik ook dat deze discussie ook thuis hoort in het evaluatie topic omdat het een belangrijk punt is om mensen te wijzen op het forum gedeelte waar wij op actief zijn zodat ze er kunnen komen bij problemen en wij ze kunnen uitleggen.
Dan zal men niet zo snel meer een edit doen maar deze weg bewandelen.
Goed dat je ook een apart topic hebt aangemaakt ts want het is inderdaad een vraagstuk waar even duidelijkheid om moet komen.
Ik ben vooral benieuwd als dit in het evaluatie topic word gezet wat ik aan jou overlaat gezien jij de discussie hebt gestart wat men er mee wil gaan doen, we hebben meer naamsbekendheid nodig zodat mensen naar het topic komen met vragen, ik had voordat iemand me er op wees nog nooit van het topic gehoord en was al jaren lid.. lol 8)7

[ Voor 14% gewijzigd door pino85 op 18-11-2011 09:39 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31
Herman87 schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 00:20:
  • Allereerst is mijn mening dat dit het moderatiesysteem ondermijnt of althans omzijlt. Is juist het moderatiesysteem niet om users zonodig bij te sturen. Het moderatiesysteem is echter controleerbaar, ingekaderd en anoniem. Laat dan ook het moderatiesysteem aangeven wat gewenst en ongewenst is.
Ik mod niet, het staat uit en ik trek me nul komma niks aan van de scores, maar hier wil ik wel op inhaken.

Het moderatiesysteem geeft _niet_ aan wat gewenst en wat ongewenst is. Het staat zelfs al meerdere keren in enkel en alleen dit topic: "Perfecte reactie, +3 waard, en dan één zinnetje eronder over de score, dus een 0". Hoe zegt één getalletje over het geheel wat de waarde van de diverse onderdelen in dat geheel zijn?

Nog belangrijker: Hoe kun je een post die voor (als ik 24 regels perfecte post en 1 regel klacht neem) 96% op +3 zou staan en waarvan 4% een 0 rechtvaardigd, een 0 gevel? Ik kom uit op een +2,88 :P </overdreven>

Blijkbaar hechten 'jullie' meer waarde aan opmerking over de moderatie dan ik :)

Om terug te komen op het originele punt; ik heb geen FP-reactie jonger dan 48 uur dus ik kan het niet controleren, maar is het geen optie om (voor zover dit nog niet al zo is) in het edit-scherm een 'topicwarning' te plaatsen dat opmerkingen over je score niet gewenst zijn maar in [topic=???] geplaatst moeten worden?

[ Voor 11% gewijzigd door Paul op 18-11-2011 09:59 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

Bij een situatie die jij schetst zou je hooguit een punt aftrek moeten krijgen,maar dat ligt ook weer aan de woorden die je gebruikt. Iedere reactie zit weer anders in elkaar, dus is er ook geen 'vaste' waarde aan te koppelen. Meer variabelen in een post brengen ook weer meer inzichten met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-08 12:07

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Paul schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 09:56:
[...]
Om terug te komen op het originele punt; ik heb geen FP-reactie jonger dan 48 uur dus ik kan het niet controleren, maar is het geen optie om (voor zover dit nog niet al zo is) in het edit-scherm een 'topicwarning' te plaatsen dat opmerkingen over je score niet gewenst zijn maar in [topic=???] geplaatst moeten worden?
Die topicwarning lijkt me een goed idee, maar ik vraag me af of iedereen dat leest.
Tips als deze zijn volgens mij meer op zijn plaats in Evaluatie topic: revisie moderatiesysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:07

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Helemaal mee eens. Als je op het forum gebruikers op een dergelijke manier "de les gaat lezen" krijg je van ons (afhnankelijk van de toon, frequentie etc) een draai om je oren of schop tegen het achterwerk. Ik denk dat het zeer onverstandig is om het op jezelf te nemen om anderen bij te sturen.

Laat het sturen van anderen alsjeblieft aan de crew over. De reacties die we heel sporadisch van users krijgen op sturing is niet iets wat je zelf wil meemaken.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

MueR schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:57:
[...]

Helemaal mee eens. Als je op het forum gebruikers op een dergelijke manier "de les gaat lezen" krijg je van ons (afhnankelijk van de toon, frequentie etc) een draai om je oren of schop tegen het achterwerk. Ik denk dat het zeer onverstandig is om het op jezelf te nemen om anderen bij te sturen.

Laat het sturen van anderen alsjeblieft aan de crew over. De reacties die we heel sporadisch van users krijgen op sturing is niet iets wat je zelf wil meemaken.
Ik sluit mij hierbij aan, evenals bij het verhaal van Herman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idem. Waarschuwing moeten gewoon van de crew af komen.

In principe zou het prettig zijn als de moderatie op de een of andere manier aangeeft waarom het daar op staat, maar in de praktijk is dat nauwelijks om te zetten. Wanneer het niet onmiddellijk duidelijk is waarom de post die bepaalde moderatie kreeg, dan is het altijd een combinatie van factoren.

Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat moderatie geklaag per definitie een nul zou opleveren... Ik zou nooit en te nimmer een +3 op 0 zetten vanwege een (terechte) klacht hierover. Hooguit een puntje afwaarderen. (En als het een terechte verontwaardiging is, vanwege zware mismods, dan zal ik uberhaupt niets aftrekken.)

In de praktijk komt die situatie nauwelijks voor... het zijn i.h.a. de dubieuze posts, die terecht laag gemodereerd worden, waarbij dan een scheldpartij op de moderatie komt, en dan helemaal ongewenst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 12:16:
Ik snap niet waar het idee vandaan komt dat moderatie geklaag per definitie een nul zou opleveren... Ik zou nooit en te nimmer een +3 op 0 zetten vanwege een (terechte) klacht hierover. Hooguit een puntje afwaarderen.
Afwaarderen is precies wat ik doe. Het is imho onzin om een zeer goede +3 post op 0 te zetten wanneer er een klacht of vraag over de moderatie onder staat mits deze netjes geformuleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pcgek
  • Niet online

pcgek

MueR schreef op vrijdag 18 november 2011 @ 11:57:
[...]

Iemand in het openbaar terecht wijzen of de les lezen kun je totaal niet vergelijken met een 1 op 1 DMetje, waarin voorgesteld word of het niet beter is de reactie te wijzigen om zodoende in aanmerking te komen voor een hogere score. Dat we met z'n allen nu niet iedereen maar berichtjes moeten gaan sturen met het verzoek om posts aan te passen ben ik het wel mee eens,maar een stop daarop lijkt me ook over de top.

Net wat ik al eerder heb gezegd,soms kom je een prima reactie tegen waar tijd aan is besteed maar met wat kleine mankementen, in die gevallen wil ik er nog wel eens een berichtje aan wagen. De keren dat ik dit heb gedaan werd het ook positief ontvangen.

Nogmaals,wmb alleen doen in uitzonderlijke gevallen welke al ruiken naar een +2 of +3 .Lijkt me goed voor de poster,de lezer en de hele community. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wat vindt de moderatie crew hier eigenlijk van? Naast Kix heb ik nog geen reacties gelezen en imho vind ik dit wel iets waar zij absoluut een stem in horen te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Mja, om het topic samen te vatten:
- Laat het bij voorkeur aan ons over.
- Als je het toch doet,
* Doe het netjes en beleefd
* Laat duidelijk merken dat je geen crew bent
* Doe het alleen voor die gevallen waar je verwacht dat men begrip heeft voor je opmerkingen
* Wees niet verbaasd als je alsnog een hoop shit over je heen krijgt en ons er achteraf alsnog bij moet roepen.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 23:02
Vind ik inderdaad wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-09 22:49
Dirk schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:46:
- Als je het toch doet,
* Doe het alleen voor die gevallen waar je verwacht dat men begrip heeft voor je opmerkingen
* Wees niet verbaasd als je alsnog een hoop shit over je heen krijgt en ons er achteraf alsnog bij moet roepen.
* Beperk je tot positieve sturing. Geef aan hoe iets beter kan, niet dat iets slecht of tegen de regels is. Dat laatste pakken wij wel op. ;) De nummer 1 klacht van nieuwe Tweakers is de belerende botheid van de oldbees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-08 20:06
Botheid lijkt me niet goed nee (weet maar al te goed hoe dat overkomt in bijv. een fotografie-forum waar dat automatisch het geval lijkt te zijn), maar je hebt belerend op de details of belerend op gewoon de normale gang van zaken. En dit laatste lijkt mij prima, de meeste nieuwe puberende gebruikers zijn namelijk niet bepaald van een hoogstaand niveau de laatste tijd en dan krijg je dit natuurlijk vaker en wat scherper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Dirk schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:46:
- Als je het toch doet,
Dit (en het bericht van Herman87) vat het wmb perfect samen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Mooi om te lezen dat iedereen voornamelijk op een lijn ligt :) De laatste posts lijken mij een prima conclusie van dit vraagstuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

zeef schreef op zondag 20 november 2011 @ 13:56:
[...]

* Beperk je tot positieve sturing. Geef aan hoe iets beter kan, niet dat iets slecht of tegen de regels is. Dat laatste pakken wij wel op. ;) De nummer 1 klacht van nieuwe Tweakers is de belerende botheid van de oldbees.
Dit is ook mijn idee :)

Verder positief dat er zo meegedacht wordt!

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Pagina: 1