gambieter schreef op donderdag 05 juli 2012 @ 11:46:
[...]
Dat is echter gebaseerd op aannames over compensatie-orders en niets weten over de uiteindelijke prijs. Aangezien de Amerikanen onbetrouwbaar zijn gebleken (zowel aangaande compensatie-orders als prijs) is het juist onverstandig mee te blijven doen.
De compensatie-orders zijn een lastig punt: volgens de ene bron vallen ze tegen, maar de betrokken bedrijven tonen zich tevreden over de orderportefeuille (maar dit kan dus zijn onder het mom 'iets is beter dan niets'). Hoe je het ook wendt of keert, compensatie-orders kun je alleen verwachten als deelnemer.
De stijgende prijzen van het toestel merken we pas iets van bij aanschaf van de toestellen: tot die tijd blijft het miljard dat we hebben uitgegeven onze enige uitgave aan het project. Eventuele extra problemen in de testfase of productiefase zullen de kosten van het totale project opdrijven, maar dit betekent niet dat Nederland bij moet leggen: dat wordt in de stuksprijs van het toestel verwerkt. Tot die tijd kost het ons niets extra.
Dus nee, geen blunder, het is een andere aanpak die minder gebaseerd is op de blauwe ogen en vage beloften vanuit de VS. Het is een andere aanpak met minder verplichtingen, en zeker niet slechter of een "blunder".
Jawel, nu uit het JSF-project stappen en vervolgens toch de F-35 aanschaffen is zeker slechter te noemen en mijns inziens zelfs een blunder.
Bekijk het zo: wij hebben nu een miljard uitgegeven aan het project, wat ons in wezen een optie oplevert op een aantal toestellen die we sneller kunnen krijgen dan van de plank, tegen een deelnemersprijs en met compensatie-orders (al kunnen die orders dus tegenvallen). Of we nu voor de F-35 kiezen, voor de Gripen of voor helemaal niets: dat miljard is uitgegeven. Dat is overigens geen reden om tot aanschaf van de F-35 over te gaan, dat betoog ik hier ook helemaal niet. Het is puur om duidelijk te maken dat we dat miljard hoe dan ook uitgegeven hebben.
Ook een feit is dat we tot aan de beslissing tot definitieve aanschaf geen extra geld in het project hoeven te stoppen. Zoals aangegeven zijn de kostenstijgingen verwerkt in de stuksprijs van het toestel. Op dit moment is dat dus geen relevant argument om onze deelname aan het project te verbreken.
Op het moment dat wij nu uit het project stappen, gooien we alle potentiële deelnemersvoordelen (waar we dus een miljard voor betaald hebben) overboord. En waarom? Niet omdat het ons geld bespaart, want zoals ik al aangegeven heb komt er pas weer geld kijken bij de aanschafbeslissing. We hebben dus geen concrete voordelen bij het op dit moment beëindigen van onze deelname, maar we verliezen met die beslissing wel onze deelnemersvoordelen. Om daarna
alsnog voor de F-35 te kiezen kan ik niet anders typeren dan een blunder.
Mijn idee: blijf voorlopig deelnemen aan het project en beslis na de verkiezingen (wellicht zelfs nog een periode later) over de opvolger van de F-16. Wordt het de Gripen of een ander toestel? Prima, beëindig dan onze deelname aan het JSF-project. Wordt het de F-35? Prima, mooi dat we niet onze deelnemersvoordelen overboord gegooid hebben.
Samenvattend: neem geen voorbarige beslissing door uit het JSF-project te stappen voordat we een definitieve keuze gemaakt hebben voor de opvolging van de F-16.
Maar goed, dat begint meer iets te worden voor het JSF topic

Mja, aangezien het hier vrij specifiek over de motie van Van Dijk gaat, leek dit topic me de juiste plaats. Maar verplaats e.e.a. gerust als dat beter lijkt.
Dat is nogal een gok om te nemen en het lijkt mij daarnaast een vrij onrealistische inschatting. Er zijn voldoende landen die zich geïnteresseerd verklaard hebben. Daarnaast staat het ons vrij om ook als deelnemer te heronderhandelen, want wij kunnen alsnog kiezen voor een toestel als de Gripen.