[EL]Flyback transformator

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Flyback transformator

Ik vond het niet waard om hier een TR voor aan te maken, maar ik was wel even benieuwd hoe het beleid van de EL-moderators is als het om 'gevaarlijke' onderwerpen zoals hoogspanning en schok-je-vriendje (en, in mindere mate, lasers) gaat.

Vooral in combinatie met ronddwalende EL-n00bs die gewoon klakkeloos in elkaar solderen als iemand in het topic een schema voorschotelt, lijkt het me misschien tijd om er een standpunt over in te nemen.

Ik kan me niet voorstellen dat GoT het op zijn geweten wil hebben als iemand straks erbij doodblijft na een leuk hoogspannings-projectje.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 14-11-2011 20:44 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lopen ook genoeg topics over coilguns, waarom zou deze dan niet mogen?

Het Grote Coilgun Topic

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
RaZ schreef op maandag 14 november 2011 @ 20:47:
Lopen ook genoeg topics over coilguns, waarom zou deze dan niet mogen?

Het Grote Coilgun Topic
Ik vind het feit dat er tot nu toe nog niet is ingegrepen niet echt een argument om te zeggen 'het gaat zijn gangetje wel'.

Coilguns vind ik (net zoals lasers) al meer een randgeval omdat je daar niet probeert zo veel mogelijk hoogspanning te maken en gave, onvoorspelbare vonken te trekken omdat het cool is. Een buizenversterker werkt ook met een paar honderd Volt, en daar adviseer ik iedereen ook om op te letten als je aan zo'n ding sleutelt.

Het verandert niks aan het feit dat je totaal verrast kan worden als je niet weet wat je met je schakeling aan het doen bent, maar het ding gewoon blind van internet nabouwt en de knop om draait. Als het dan mis gaat zit je, als minder elektronica-geschoolde Tweaker dan als je pech hebt in de vuurlinie, en dan kun je niet meer eventjes om hulp vragen als het al te laat is.

Elektronica kan levensgevaarlijk zijn als je niet weet wat je aan het doen bent, en het wordt nog riskanter als er iemand in een onderwerp verkeerd advies geeft. Ik zou zelf dus voor een 'gevaarlijke onderwerpen'-beleid zijn waar alleen de mensen die duidelijk kunnen laten zien waar ze mee bezig zijn ook inhoudelijk mogen reageren op dat soort topics.

[ Voor 14% gewijzigd door Stoney3K op 14-11-2011 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Stoney3K schreef op maandag 14 november 2011 @ 20:52:
[...]

Elektronica kan levensgevaarlijk zijn als je niet weet wat je aan het doen bent, en het wordt nog riskanter als er iemand in een onderwerp verkeerd advies geeft. Ik zou zelf dus voor een 'gevaarlijke onderwerpen'-beleid zijn waar alleen de mensen die duidelijk kunnen laten zien waar ze mee bezig zijn ook inhoudelijk mogen reageren op dat soort topics.
Eerst een examen afleggen?
Ik deel je mening dat het gevaarlijk kan zijn maar ik weet niet hoe je wilt voorkomen dat iemand reageert die niet goed weet wat hij doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:45

Onbekend

...

Met een topic-warning zou je mensen genoeg kunnen waarschuwen. (Maar die is daar ook nog niet.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik denk dat zodra je weet hoe je zoiets werkend in elkaar kan knutselen, je ook wel redelijk op de hoogte bent van de risico's.

De grens ligt hier denk ik op de rand van het strafbare mogelijk maken met informatie uit het topic. Zolang dat niet het doel is en dat ook niet de ondertoon van het topic is lijkt het mij geen probleem.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:12

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Als je het over het maken van een coilgun hebt; dat is redelijk specifiek en daar begin je waarschijnlijk pas aan als je redelijk wat ervaring hebt. Je zult immers ook aan de onderdelen moeten komen. Maar een tv of crt monitor open schroeven is voor iedereen toegankelijk. Daar hoef je dus ook geen ervaring voor te hebben, en een oude tv vind je tegenwoordig overal wel voor niks.

En zelfs professionals onderschatten al snel de gevaren van elektriciteit. Ik zou er dus niet zomaar van uitgaan dat degene die aan een oude tv gaat knutselen waarschijnlijk de gevaren wel kan inschatten.

Ik denk dat Tweakers.net de mensen hier (helaas) tegen zichzelf in bescherming moet nemen. Klussen met laagspanning, ok, klusjes in huis, ook prima, maar veel verder zou het niet moeten gaan. Zelfs bij de klussen in huis word er al vaak geroepen "als je dit moet vragen, begin er dan niet aan!"

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 08:06:
Zelfs bij de klussen in huis word er al vaak geroepen "als je dit moet vragen, begin er dan niet aan!"
Helaas zijn er ook bij de topics over hoogspanning genoeg lui die dan zeggen: "Je moet dit en dat pinnetje hebben, en oh, hier heb je een schema" zonder dat ze er ook maar een grijntje aan waarschuwing bij zetten. Liefst nog vergezeld van mooie foto's van het (mogelijke) resultaat.

Het hoeft in zo'n situatie maar één keer fout te gaan en het kan zo maar eens de laatste post in dat topic zijn. Mocht dat gebeuren, dan voorzie ik al helemaal een blanket-ban in [EL] over alle onderwerpen waar iets in voor komt wat meer dan 200V aan spanning ergens heeft staan, en is het grote censuur-hek van de dam. Ik wil dat wel graag voor kunnen blijven.

Tot op heden heb ik hier nog geen moderators over gehoord, en ik ben benieuwd of GoT er nog een standpunt over gaat innemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:53

Standeman

Prutser 1e klasse

Gadgeteer schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 07:48:
[...]

Eerst een examen afleggen?
Ik deel je mening dat het gevaarlijk kan zijn maar ik weet niet hoe je wilt voorkomen dat iemand reageert die niet goed weet wat hij doet.
Het gaat ook niet om het voorkomen, maar om duidelijk te maken dat er potentieel levensbedreigende situaties kunnen ontstaan indien je met hoge spanningen aan de slag kan. Er zijn genoeg mensen die aan iets beginnen zonder te realiseren dat ze er naast dood kunnen vallen. Binnenkort krijgen we weer de eerste berichten over verminkingen omdat mensen met vuurwerk aan het kloten zijn.

Ik zelf vind bij dergelijke topics een TW wel op zijn plaats. Een soort van disclaimer dat dergelijke circuits levensgevaarlijk zijn als je er onvoldoende verstand van hebt. Mijn inziens is dit enigzins vergelijkbaar topics over het zelf produceren van explosieven of het brouwen van GHB. Het grote verschil is natuurlijk dat de laaste wettelijk niet zijn toegestaan en dus sowieso dicht gaan ;)

maar goed, dit is mijn mening als user en niet perse die van GoT.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik kan me niet voorstellen dat GoT het op zijn geweten wil hebben als iemand straks erbij doodblijft na een leuk hoogspannings-projectje.
Dat sowieso niet. Ik heb er de AV nog eens op nageslagen en die sluit elke verantwoordelijkheid voor door leden geplaatste content uit. ;)

Dat gezegd hebbende blijft het lastig om te bepalen in hoeverre je mensen tegen zichzelf in bescherming moet nemen, of het nu gaat om 40kV of een blote borst. Otoh wordt er in bv office vaak genoeg gewaarschuwd in een topic dat een opzet voor een document knutselwerk is en dat hij het vooral niet in produktie moet gooien. In het topic zelf gebeurt dat al, maar ik kan me goed voorstellen dat een lokale mod dit soort electronica voldoende gevaarlijk vind om er een waarschuwing bij te zetten. Imho is dat een vooral een afweging voor de lokale crew en zo goed als niet een algemeen beleid te vangen. Voorzichtig si, verantwoordelijk worden voor, no.
Tot op heden heb ik hier nog geen moderators over gehoord, en ik ben benieuwd of GoT er nog een standpunt over gaat innemen.
Ik zal eens wat de El mods vragen hier te reageren. :)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Imho is het prima om in topics te babbelen over hoogspanning. Ja, het kan dodelijk zijn als je er verkeerd mee omgaat. Maar als ik bovenstaand topic doorlees zijn er al diverse waarschuwingen en tips waardoor het toch wel duidelijk moge zijn dat we het hier niet over speelgoed hebben. Een TW zou wel een goede toevoeging zijn.

Zolang er in een topic duidelijk naar voren komt wat de mogelijke gevolgen zijn, is het ook duidelijk dat hij zelf een risico neemt. Als hij op google een schema opzoekt staat er misschien helemaal geen waarschuwing bij. Nu wel, en krijgt hij een meer persoonlijke reactie waardoor de kans op falen kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:48
Lustucru schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 22:21:
[...]

Dat sowieso niet. Ik heb er de AV nog eens op nageslagen en die sluit elke verantwoordelijkheid voor door leden geplaatste content uit. ;)
Kortsluiting in je watercooling kan ook in potentie dodelijk zijn. :+

We vragen mensen om hun gezonde verstand te gebruiken en meer kunnen we niet doen, op een TW plaatsen na. Ik ben heel blij met de oudgedienden in EL die dit soort topics signaleren en de TS wijzen op de gevaren. Als het echte linke soep is : plaats even een TR of waarschuw een modje. :)

[ Voor 16% gewijzigd door zeef op 15-11-2011 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Agreed. Als een topic heel gevaarlijk word omdat iedereen zegt 'Ow, hang maar ff een neontransformator aan de 230V, kejje mooie vonkjes trekken' gaat het vrij snel dicht omdat een topicstarter dan het idee kan krijgen dat het wel zomaar even kan. Zoals het topic hier liep was het een stuk netter: bijna alle posts stonden netjes stil bij de risico's en ik denk dat het netto tot resultaat gehad heeft dat het leven van de topicstarter minder in gevaar is dan als 'ie zonder informatie maar wat aan het prutsen geweest zou zijn.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1