Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2016 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Heb je hier wat aan??

Edit: meeste multimeters gaan maar to 600V...

[ Voor 19% gewijzigd door Bartjezz op 06-11-2011 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Hoe wil je 1600 volt gaan meten, laat staan 25.000?
Je zegt dat je er voor een halve seconde 1600 uit kreeg. Als je dat met een standaard multimeter hebt gemeten vind ik het niet zo vreemd dat hij nu niks meer meet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
:) respect, niet weten waar je mee bezig bent maar wel op zoek naar 25 kv :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

jantje112 schreef op maandag 07 november 2011 @ 18:27:
:) respect, niet weten waar je mee bezig bent maar wel op zoek naar 25 kv :)
Respect?

Eerder levensgevaarlijk. Heb je ook respect voor iemand die bewust op een overweg gaat staan en pas op het laatste moment wegspringt?

Ik ga hier bewust geen pointers geven omdat hoogspanning nu eenmaal een erg onvoorspelbaar beestje is. Als je zelf al aangeeft dat je niet weet hoe je HV zou moeten meten (een 1:1000 HV probe of verzwakker had je een multimeter gescheeld), dan kunnen we niet verwachten dat je veilig met die hoogspanning om kan gaan. Vooral omdat je blijkbaar op zoek bent naar een methode om de meest spectaculaire vonken te kunnen trekken.

Als je straks zwaargewond in het ziekenhuis ligt (bijvoorbeeld met nierfalen) of we helemaal niks meer van je horen, dan wil ik het als Tweaker niet op mijn geweten hebben om je de 'gouden tip' te hebben gegeven die je genoeg vermogen opleverde zodat je er bij dood blijft.

Veel succes met het verder sleutelen, maar mijn advies is: Laat het lekker liggen en begin er vooral niet aan voordat je je huiswerk hebt gedaan en je iemand met HV-ervaring erbij hebt gehaald.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51
Er zijn schema's in omloop met één of 2x 2N3055 transistors. Deze kan je eenvoudig zelf maken. Echter wat Stoney3K al aangaf, het is erg link om dit soort experimenten te doen zonder dat je enig verstand hebt van hoogspanning. Gevoelige apparatuur gaat eenvoudig stuk in de buurt van zo'n flyback.

Het feit dat je multimeter nu overleden is, is niet gek. Zonder HV probe kan je absoluut geen hoogspanning meten. Zelfs met HV probe kunnen sommige multimeters nog raar gaan doen en kan het nog gevaarlijk zijn wanneer deze niet goed is aangesloten.

25 kV zorgt inderdaad voor mooie grote vonken. Maar wat je ook moet realiseren is dat standaard isolatie van bedrading dan schijn is, bij het vastpakken kan je dan evengoed een klapper krijgen. Hoewel de uitgang van zo'n flyback normaal gesproken niet veel meer dan 1 mA is kan het toch rare dingen met je doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Frank__B schreef op zondag 13 november 2011 @ 12:41:

25 kV zorgt inderdaad voor mooie grote vonken. Maar wat je ook moet realiseren is dat standaard isolatie van bedrading dan schijn is, bij het vastpakken kan je dan evengoed een klapper krijgen. Hoewel de uitgang van zo'n flyback normaal gesproken niet veel meer dan 1 mA is kan het toch rare dingen met je doen!
25kV gaat inderdaad mooi door normale isolatie heen.
en met 1mA kun je gewoon vast zitten aan je kabel als je hem ongelukkig vast hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanax959
  • Laatst online: 21-09 18:42

Xanax959

relax...

Dikke kans dat je er al 25kV uit kreeg en je multimeter opgeblazen hebt. Dat je nog leeft is mazzel hebben, ik sluit mij aan bij bovenstaande waarschuwingen.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dan is een neontransformator handiger :')

8KV trekt ook al mooie bogen :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:14

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Sowieso als je er geen verstand van hebt, met je tengels afblijven! Ik heb de juiste filmpjes even niet bij de hand van enkele 10 kV kortsluitingen, maar ik denk dat deze op 440V al redelijk wat aangeeft wat er mis kan gaan....
YouTube: 440v Fuse Explosion.wmv

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-08 19:53

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Iedereen roept hier maar dat het gevaarlijk is, maar als de TS nu gewoon wat wil leren? Op den duur kan er niks meer want stel je voor dat er wat kan misgaan! Oh nee! :X

Als je een beetje je verstand gebruikt is HV echt niet zo gevaarlijk. En je gaat heus niet dood omdat je eens een oplawaai krijgt. Hoeveel mensen hebben al eens een oude bougiekabel vastgenomen en het overleefd. Seriously...

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Wat leren is zeker goed, maar het lijkt me verstandig om wat kennis te hebben van basis elektronica etc voor je daar aan begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

Ik gebruik het onderstaande schema met 100 nF ipv 10 omdat ik een bobine aanstuur en geen flyback, alles loopt dus op een lagere frequentie. Zelf een driver bouwen geeft betere resultaten en je leert ook wat over de werking van dergelijke schakelingen.

http://www.eleccircuit.co...oads/2007/10/fly-drv2.gif

De juiste polen op een flyback kun je meestal uitmeten met de multimeter, de primaire winding heeft meestal maar enkele ohms weerstand, de secundaire windingen veel meer. De HV diodes die in een flyback aanwezig zijn kunnen echter wel de meting bemoeilijken omdat het testvoltage van de meter het forward voltage van de diode niet overwint. Je moet dus meer voltage in de winding sturen (bijv. 9v batterijen in serie) en dat meten, je kan dan zien welke uitgangen een secundaire winding vormen.

Verder wat betreft HV:

Meet niet met standaard multimeters, deze zijn hier niet voor gemaakt en sterven snel. Spanning kan je inschatten door naar de afstand te kijken waarbij de vonk over begint te slaan. Aantal mm is ongeveer het aantal kV dat je maakt.
Er zijn ook ontwerpen voor HV probes te vinden op het internet, maar sluit deze niet aan op dure DMM's als deze je lief zijn.

Zorg voor voldoende isolatie, laat geen blanke draden of contactpunten slingeren die onder hoogspanning staan. Besef dat trafo's zoals MOTs en bobines veel meer stroom kunnen leveren dan flybacks. Zelfs kleine condensatoren van enkele tientallen pF kunnen hard bijten bij kilovolt waardes. Ontlaad deze nauwkeurig als je aan een schema zit te rommelen.

HV wisselspanning kan je gelijkrichten door hoogvoltage diodes achter elkaar te plakken, dit doe ik ook met de uitvoer van mijn bobine, 15x 2n4007 achter elkaar met rubbertape omwikkeld voor isolatie en tegen overslag tussen de diodes.

HVDC kan je weer in een [url="http://http://nl.wikipedia.org/wiki/Marx-generator"]Marx generator[/url] gooien voor luide, lange vonken >:)

Afbeeldingslocatie: http://farm7.static.flickr.com/6049/6315755684_1732ff6839.jpg

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Kon het niet laten... 180 kV met 4x2N3055:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/23uon4y.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 21-09 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

Sorry dat ik een beetje de feestvreugde verpest en de spelbreker uithang hier soms, maar ik ben toch even benieuwd hoe de houding is van de moderators en andere ervaren [EL]-Tweakers over dit onderwerp.

Er zijn al regelmatig onderwerpen over hoogspanning voorbij gekomen, en de mensen die er nuttige informatie in posten zijn over het algemeen ook lui die het (goedschiks en kwaadschiks) geleerd hebben.

Vergeet niet dat, als je nonchalant met hoge spanningen of hoge stromen omspringt, je eerste poging om vonken te trekken ook nog wel eens je laatste zou kunnen zijn. En dan wil ik, eerlijk gezegd, niet de persoon zijn die je de 'gouden tip' gegeven heeft van "dit moet je zo en zo aansluiten".

Ik weet zelf aardig wat elektronica in elkaar te sleutelen maar van hoogspanning blijf ik heel bewust nog altijd af. Omdat ik weet dat één misstap me in het ziekenhuis doet belanden, of nog erger.

Vergis je niet, je zal niet de eerste zijn die vraagt "Ik heb onderdeel XYZ uit een magnetron of een televisie gesloopt, hoe maak ik hier de vetste vonken mee?", of zelfs "Ik wil voor een project een apparaatje maken waar ik iemand een schok mee kan geven, help!". Er is ook een reden waarom ik in dat soort onderwerpen ook duidelijk geen aanwijzingen geef hoe je dat veilig moet doen (want als je dat moet vragen, voer je het nooit veilig uit).

Kort samengevat, heel simpel:

Elektriciteit en mensen gaan nu eenmaal niet zo goed samen! ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 04:51

TNW

CopperCAT schreef op maandag 14 november 2011 @ 11:23:En je gaat heus niet dood omdat je eens een oplawaai krijgt. Hoeveel mensen hebben al eens een oude bougiekabel vastgenomen en het overleefd. Seriously...
Hangt er maar net vanaf hoe je "oplawaai" definieert. Mits er voldoende stroom loopt en het door je hart loopt kan het je laatste oplawaai zijn.
Paradoxaal genoeg leer je er wel van, ik heb vooral voor netspanning een redelijk groot respect gekregen sinds ik jaren geleden de fase en de aarde beetpakte en de aardlekschakelaar (gelukkig) klapte.

Ik hou er niet van om dingen om te keren maar ik zou wel eens berichten willen zien van mensen die in het ziekenhuis zijn beland na het rommelen met een flyback, bobine o.i.d. Voor zover ik zie vinden de meeste ongelukken met industriële installaties plaats, dus hoogspanningsleidingen, bovenleidingen e.d.

En ja, respect voor HV heb ik recentelijk ook "er bij geleerd", 10 kV AC op je hand is niet erg prettig...

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
Magnetron trafo's en neon trafo's zijn beide levensgevaarlijk. Daar zou ik zo gauw niet mee experimenteren ondanks (of juist) mijn elektronica kennis relatief groot is. Deze kunnen ook een pittige stroom genereren behalve een hoge spanning.

Flybacks zijn daarin relatief ongevaarlijk omdat ze een interne (hoge) weerstand hebben en een lage capaciteit. Een schok van een flyback is een pittige klap, maar niet dodelijk zoals bij de bovengenoemde transformators (tenzij je een zwak hart of een pacemaker hebt misschien). Alleen de oudere (vb. buizen TV) types zijn wel wat gevaarlijker omdat daarbij de HV tripler ontbreekt. Heb zelf een paar keer een klap gehad van de flyback en moet eerlijk zeggen dat de schrik groter is dan de schok.

De mensen die hier waarschuwen hebben wel een punt. Hoogspanning is een rare tak van de elektronica waarbij soms rare dingen gebeuren die gevaarlijk kunnen zijn. Maar mijn mening is dat de TS vroeg of laat toch zelf gaat zoeken en daarbij kan je beter begeleid worden dan dat iedereen roept dat het dodelijk is en zelf wat vindt zonder de voorzorgsmaatregelen die hier genoemd worden.
Pagina: 1

Let op:
Hoogspanning is levensgevaarlijk.
Ga niet spelen zonder bewust te zijn van de gevaren en risico's.
Voor advies ben je hier altijd welkom, maar de verantwoording ligt altijd bij jezelf.