Peekster schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:04:
[...]
-Als je binnen 1 maand stopt dan houden ze 100 euro netto in als onkostenvergoeding voor de training (van 20 minuten)
Als ze kunnen aantonen dat ze de training heeft gevolgd zou ik dit als "leergeld" zien. Training is niet gevolgd dus hier kun je nog een punt van maken als je dit zou willen
Gewoon een maand werken, tenminste 0 uur per week om precies te zijn

En dan weggaan. Ben je meteen van die studiekosten af.
-1 maand opzegtermijn vanuit personeel. Werkgever mag meteen ontslaan
Absolute onzin. Wettelijk totale kolder. Ze proberen het nog steeds. Werkgever KAN niet eens meteen ontslaan. Wat ze natuurlijk wel kunnen doen ( omdat het een 0-uren contract is ) is niet meer inplannen zodat je niet meer werkt maar geen opzegtermijn aan werkgever kant maakt een rechter gehakt van.
Binnen de proeftijd kunnen zowel werkgever als werknemer zonder opzegtermijn kiezen om niet verder te gaan. Dat is wettelijk zo geregeld. Helaas zit de werknemer dan wel met die 100 euro studiekosten, vandaar mijn vorige suggestie.
-Binnen een straat van 50 km mag ze tot 1 jaar geen callcenter werk meer doen.
Net als het vorige punt absolute onzin. Ook totaal niet uitvoerbaar. Wat als de werkgever nou elke 6 maanden verhuisd? Zou even mooi worden zeg. Maakt een rechter makkelijk gehakt van.
1 jaar en 50 kilometer zijn in termen van een concurrentiebeding geen extreme waarden. Ik zie persoonlijk geen reden waarom deze bepaling niet zou kunnen. Dat zo'n beding een werknemer niet welgevallig is, is nog geen reden dat het onwettig zou zijn.
Wat betreft de door jou geoppperde verhuizing van de werkgever: het gaat om de vestigingsplaats ten tijde van het einde dienstverband.
-Als ze ziek is krijgt ze de eerste 2 dagen niet uitbetaald en hierna 70 %
Gezien het 0 urencontract betreft zie ik hier geen issue. Als je niet werkt krijg je simpelweg ( jammer maar helaas ) niet betaald. In mijn ogen jammer maar het is niet anders.
Dat is binnen de wet. Een werkgever moet 2 jaar loon doorbetalen bij ziekte, in totaal 170% van een jaarsalaris. Veel bedrijven vullen dit in door het 1e ziektejaar 100% te betalen en daarna 70% in het tweede jaar. Maar andersom (eerste jaar 70%, daarna 100%) mag ook.
Wachtdagen bij ziekte vind ik persoonlijk een wat onfatsoenlijke bepaling, maar in sommige CAO's staat die wel. Daarin is dit contract dus niet uniek.
-Wc tijd en pauzes worden niet betaald. (Je moet inloggen op het systeem om te werken. Om naar de wc te gaan moet je dus uitloggen en krijg je dus niets, staat zo ook in contract )
Tja als je zo met je werknemers om wilt gaan moet je het zelf weten maar me de hierboven genoemde punten zou dit geen doorslaggevend issue moeten zijn om niet voor deze toko te willen werken.
Eensch

Het is flauw om over 3 minuten pauze te gaan zeuren. Maar het is niet illegaal om pauzetijd niet te betalen. (heel veel werknemers worden geacht om dagen van 8 uur + 0:30 lunchpauze te maken tegen betaling van 8 uur).