Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-11 12:09

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Een goede vriendin van mij is onlangs begonnen met een nieuwe baan (callcenter). Alleen zijn er heel snel wat dingen veranderd. Zo zou ze een contract krijgen van 32 uur (mondelinge afspraak). Ook wat trainingen en dergelijke en alles leek goed.
Probleem begon eigenlijk op de dag dat ze ging werken. Ze zou een training krijgen van enkele dagen (mondelinge afspraak). Bij aankomst is haar een klein mapje toegeschoven en 20 minuten later moest ze gewoon werken zonder verdere uitleg. Nu is dat nog niet heel erg. Het is dat de sfeer echt onvriendelijk is. Er wordt regelmatig geschreeuwd naar de medewerkers door de supervisors en gedreigd met ontslag. Ook haar hebben ze een dag nadat ze was begonnen een contract laten ondertekenen en aangegeven dat ze meteen moest tekenen en anders mocht ze weg. Aangezien zij ook vaste lasten heeft en zij ook aanvankelijk dacht dat iedereen af en toe chagrijnig kan worden heeft ze het contract meteen ondertekend voor de neus van de manager zonder deze te lezen. Achteraf heb ik dit voor haar doorgenomen en een paar dingen vindt ik nogal verontrustend.

-Als je binnen 1 maand stopt dan houden ze 100 euro netto in als onkostenvergoeding voor de training (van 20 minuten)
-geen 32 uur, maar oproepkracht contract. (de vriending MOET toch 32 uur per week werken van werkgever)
-1 maand opzegtermijn vanuit personeel. Werkgever mag meteen ontslaan
-Binnen een straat van 50 km mag ze tot 1 jaar geen callcenter werk meer doen.
-Als ze ziek is krijgt ze de eerste 2 dagen niet uitbetaald en hierna 70 %
-Wc tijd en pauzes worden niet betaald. (Je moet inloggen op het systeem om te werken. Om naar de wc te gaan moet je dus uitloggen en krijg je dus niets, staat zo ook in contract 8)7 )

Wat haar ook tegen staat is dat ze consumenten voorliegen en misleiden: Zo geven ze aan dat ze per consument, als deze en dienst afneemt, een gedeelte doneren aan een goed doel. NIET WAAR
Ook bellen ze mensen op als ze deze in het bel mij niet register staan en pushen ze mensen zo ver dat er meerdere klanten schreeuwend de telefoon op de haak gooien.

Nu heb ik haar ondertussen geadviseerd om in ieder geval verder te solliciteren en deze maand zoiezo af te maken zodat ze onder de boete van 100 euro uit te komen en omdat ze vaste lasten heeft (woning etc). Ook denk ik dat ze NA deze maand gewoon kan aangeven dat ze wilt stoppen met werken met een opzegtermijn van 1 maand. Omdat er op haar contract staat 'oproepkracht' kan zij aangeven dat ze alleen op t weekend wilt werken om zo door de week toch wat andere sollicitatie bezoeken af te leggen.
Ze heeft al een bod voor werk waar ze kan beginnen ergens in december/januari waarschijnlijk.

Omdat ik zelf een beetje een moraal ridder ben 8) en deze vriendin van mij ook wat naïef is wil graag voor haar het beste. (graag de naïef discussie hier verder buiten laten mensen :p )

Omdat ik weet dat er hier op GoT mensen van kennis zijn heb ik nog wat advies hierover nodig. Voor de vriendin en ook het bedrijf zelf eigenlijk. Ik ben een beetje beu van het Goliath vs David van nu waarbij toch een vrij groot bedrijf de kleine man onder druk zet. (moraalridder etc. )

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-11 11:09
Dat voorliegen lijkt me sowieso niet echt een juiste zaak..

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Robberto schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:06:
Dat voorliegen lijkt me sowieso niet echt een juiste zaak..
Dat klopt :) En dat wil ik ook ergens aan de kaak stellen. Ik heb haar zelf aangegeven om in ieder geval de contact gegevens van zo veel mogelijk collega's te noteren zodat dit in 1x met goede data naar de juiste instantie kan (na overleg met alle betrokkenen natuurlijk. )

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

er staan nogal wat dingen in die niet rechtsgeldig zijn verder zou ik gewoon ontslag nemen je wil hier toch niet werken.
een jaar lang niet mogen werken bij een callcenter is natuurlijk ook onzin.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:22
TrailBlazer schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:08:
er staan nogal wat dingen in die niet rechtsgeldig zijn verder zou ik gewoon ontslag nemen je wil hier toch niet werken.
Moreel gezien ja, als hun het zo opstellen en je tekent is er maar 1 persoon die dat beslist : de kantonrechter.
Verder inderdaad een hele vage callcenter.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De voorwaarden die er in staan zijn voro zover ik weet onwettig en daardoor ook niet rechtsgeldig.

Daar weggaan en ander werk zoeken lijkt mij het beste.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Ik heb twee vragen:
• Is er een proeftijd overeengekomen?
• Wil ze callcenter werk blijven doen?

Indien de antwoorden "ja" respectievelijk "nee" zijn dan zou ik haast adviseren om per direct een uitzendbureau binnen te stappen voor ander werk danwel te solliciteren en nog binnen de maand ontslag binnen proeftijd te nemen.

Indien het antwoord op de tweede vraag "ja" is dan zou ik adviseren juridische bijstand in te roepen. Kunst is om het arbeidscontract nietig te laten verklaren danwel te ontbinden waarbij afgesproken wordt dat dit punt vervalt.

Indien er geschreeuwd wordt en dergelijke dan kan ze ook gewoon ontslag op staande voet nemen. In dit geval is dat binnen de eerste maand echter niet noodzakelijk. Wel zou je eventueel bij een arbeidsrecht expert kunnen vragen of hier een basis inzit om ook van dat concurrentiebeding af te komen...

Probeer te voorkomen dat ze weggaat en toch zonder juridische garanties callcenterwerk gaat doen. Zelfs als je gelijk hebt dan wil je niet de stress die daar mogelijk bij komt kijken. Dan kun je beter vooraf je zaken op orde maken.

Zaken als die 100 euro moet je gewoon als verlies accepteren eventueel. Het is de stress niet waard.

Btw: ze moet daar weg. Er langer dan strikt noodzakelijk blijven zal alleen haar leven maar vergallen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2011 11:17 ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Praetextatus schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:04:
-geen 32 uur, maar oproepkracht contract. (de vriending MOET toch 32 uur per week werken van werkgever)
Euhm, is dit niet tegenstrijdig? Welke van de twee is het nou? 70% van 0 uur is niet echt veel.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Mektheb schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:10:
[...]

Moreel gezien ja, als hun het zo opstellen en je tekent is er maar 1 persoon die dat beslist : de kantonrechter.
Klopt. Alleen wil ik nu dus het contract te laten ontbinden zonder dat er 100 euro netto wordt ingehouden en de vriendin meteen aan de slag kan ergens anders. (dit is mogelijk omdat ze oproepkracht contract heeft gekregen volgens mij. )
TrailBlazer schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:08:
Dat klopt. Alleen ik wil het wel zo doen dat de vriendin er zo min mogelijk last van heeft qua persoon en ook financieel.

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Callcenter verkoop, je moet er maar aan beginnen.
Ik heb het twee jaar gedaan en kon toen gelukkig naar helpdesk. Dat was een miljard keren beter en jullie weten allemaal wat voor een verschrikkelijk werk first line helpdesk voor een grote provider is.
Nu waren mijn werkomstandigheden een pak beter natuurlijk maar toch.

Wat dacht je van hetzelfde zinnetje telkens over en over herhalen tot je een wit licht ziet voor je ogen?
Goedendag mevrouw/meneer u spreekt met Frank van Proximus.
Proximus zou graag u bestaande contract verlengen en we geven u daar 2 maanden gratis abonnement voor.
Bent u geïnteresseerd in dit aanbod? (of zoiets, de echte pitch ben ik gelukkig vergeten)
Zodra het gesprek beëindigd was of de klant ophing hadden we binnen de seconde de volgende klant aan de lijn. Het systeem belt die namelijk zelf op en zodra er antwoord is word er doorverbonden naar een "available" operator.

Dus je had gesprekjes van ongeveer 40 seconden tot 2 minuten lang.
En dat 2 uur achter elkaar tot je volgende break.
Soms werd je gewoon duizelig op je stoel omdat je adem te weinig had.
Als je 's nachts gebeld werd op je eigen telefoon dat was het eerste was je zei:
Goedendag u spreekt met Frans van Proxi.... oh ... nee ik ben niet aan het werk.
Hallo ?

Gelukkig heb ik maar 2 maanden op een proximus project gewerkt.
Belgacom verkoop was een stuk beter te doen omdat zij met een oud systeem werkte was elke operator na een paar maanden wel doorhad. Als je wou kon je jezelf een break van een paar minuten geven zonder slechte stats. Louter door exploitbare bugs in het call systeem.

Enfin, wat tips voor je vriendin.
Om callcenter werk vol te houden is de omgeving en de manier waarom er met de werknemers omgegaan word heel belangrijk. Anders voel je je binnen de week een misbruikte werkslaaf.
Geloof me.

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 08-11-2011 11:26 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Hooglander1 schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:10:
De voorwaarden die er in staan zijn voro zover ik weet onwettig en daardoor ook niet rechtsgeldig.

Daar weggaan en ander werk zoeken lijkt mij het beste.
Dit is inderdaad het beste. De enige eigenlijke reden dat ze daar is zijn haar financiële lasten. Ze wilt geen uitkering ontvangen.
Rukapul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:13:
Ik heb twee vragen:
• Is er een proeftijd overeengekomen?
• Wil ze callcenter werk blijven doen?

Indien de antwoorden "ja" respectievelijk "nee" zijn dan zou ik haast adviseren om per direct een uitzendbureau binnen te stappen voor ander werk danwel te solliciteren en nog binnen de maand ontslag binnen proeftijd te nemen.

Indien het antwoord op de tweede vraag "ja" is dan zou ik adviseren juridische bijstand in te roepen. Kunst is om het arbeidscontract nietig te laten verklaren danwel te ontbinden waarbij afgesproken wordt dat dit punt vervalt.

Indien er geschreeuwd wordt en dergelijke dan kan ze ook gewoon ontslag op staande voet nemen. In dit geval is dat binnen de eerste maand echter niet noodzakelijk. Wel zou je eventueel bij een arbeidsrecht expert kunnen vragen of hier een basis inzit om ook van dat concurrentiebeding af te komen...

Probeer te voorkomen dat ze weggaat en toch zonder juridische garanties callcenterwerk gaat doen. Zelfs als je gelijk hebt dan wil je niet de stress die daar mogelijk bij komt kijken. Dan kun je beter vooraf je zaken op orde maken.

Zaken als die 100 euro moet je gewoon als verlies accepteren eventueel. Het is de stress niet waard.

Btw: ze moet daar weg. Er langer dan strikt noodzakelijk blijven zal alleen haar leven maar vergallen.
1) Proeftijd is 1 maand
2) Nee, dit is een tijdelijke oplossing voor de financiën.

Ik overweeg ook om dit voor te leggen aan een expert. En over die 100 euro heb je gelijk eigenlijk.

Verwijderd

Ze is oproepkracht maar is er ook een minimaal aantal uren dat ze moet draaien?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ja, duidelijk, direct wegwezen daar (en eventueel aangifte doen van voorliegen en misleiden).

Er is een aantal dingen wat je kunt doen, er zijn namelijk dingen die zeker niet pluis en waterdicht zijn.
Het is aan jullie om daar (veel) tijd in te steken.
Zeker dat contract is alles behalve redelijk.
Bedenk wel dat zo'n bedrijf alles behalve redelijk zal zijn.

Wat je zou kunnen doen is eventjes juridisch advies aanvragen (volgens mij is dat gratis).
Er geldt volgens mij wettelijk dat een contract altijd redelijk moet zijn en dat binnen een bepaalde termijn men kan afzien van een contract.
Daar ben ik echter niet zo in thuis (lees: moet ik ook opzoeken), dus een vraag plaatsen is denk ik makkelijker (evt waar je zulke dingen kunt vinden)

Als het op oproepbasis is, is dat sowieso heel makkelijk.
Gewoon aangeven dat je enkel in het weekend kan, of toevallig twee weken niet kunnen/ziekmelden (dat kan met oproepbasis).

Voor de rest je vriendin vertellen dat je altijd, ondanks emoties, een contract NOOIT direct moet tekenen!!
Dat kunnen mensen overigens ook absoluut niet afdwingen! (is volgens mij zelfs strafbaar)
Daarnaast alle afspraken eerst op papier laten zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door B_FORCE op 08-11-2011 11:24 ]

One World Concepts

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 10:48
Met mijn callcenter ervaring, wil ik toch even inhaken op je punten die je vreemd/raar vind.
-geen 32 uur, maar oproepkracht contract. (de vriending MOET toch 32 uur per week werken van werkgever) Dit is bij de meeste callcenters zo, er is vaak sprake van overbezetting dat ze moeilijk iemand 40/32 uur kunnen garanderen. Meestal is er een minimum van 20 uur dat ze je kunnen garanderen, en de overige moet je geluk bij hebben/zelf forceren door te ruilen met anderen.
Dat gaat nooit stand houden, tenzij het uitzendwerk is, dan mag de werknemer ook gewoon weg wanneer hij/zij er zin in heeft, meteen ontslaan staat gelijk aan op staande voet en daar moet wel wat meer aan vooraf gaan voordat ze je op straat kunnen zetten (bij vast dienstverband).
Dit is wat mij betreft de normaalste zaak ter wereld, en gebeurt praktisch overal, ook buiten callcenters om. Genoeg van die mensen (ik ben er ook sporadisch een van) die soms geen zin hebben om te werken en zo een dag vrijnemen onder het mom van "ik ben ziek boehoehoe", met minimaal 2 dagen voorkom je dit soort geintjes, want dan is men minder snel geneigd zich voor 1 dag "ziek" te melden.
-Wc tijd en pauzes worden niet betaald. (Je moet inloggen op het systeem om te werken. Om naar de wc te gaan moet je dus uitloggen en krijg je dus niets, staat zo ook in contract 8)7 )
Hier valt ook wel wat op de bedenken, wat de pauzes betreft, tja, dat is iets waar elke werkgever vrij in staat, wat de toiletbezoeken betreft, meestal is het een manier om het call level hoog te houden, je gaat immers niet 10 minuten uitgebreid de krant zitten lezen op de wc als dit van je loon af gaat
Het grootste probleem met callcenters is dat ze makkelijk de houding "voor jou 10 anderen" kunnen en zullen aannemen. Iemand die het er niet mee eens is hoe er met mensen om wordt gesprongen is zo te vervangen door iemand die wel ja en amen zegt voor een klein hongerloontje. Daarom denken en handelen callcenters vaak met belachelijke voorwaarden, er zijn immers genoeg 16 jarigen die liever in een callcenter zitten dan de hele dag vakken zitten te vullen.

rm -rf ~/.signature

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Trommelrem schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:13:
[...]

Euhm, is dit niet tegenstrijdig? Welke van de twee is het nou? 70% van 0 uur is niet echt veel.
Klopt ;) Zo staat het dus LETTERLIJK in het contract. Alleen een kleine nuance, als je een oproepkracht contract heb krijgt ze dus lekker niets als ze ziek wordt :F

Verwijderd

Ik denk ook niet dat ze €100,- netto mogen inhouden bij ontbinding van het contract. Hoogstens bruto, áls dat al stand houdt in een rechtszaal. Ik kan het me niet voorstellen dat kosten voor opleiding (die volgens TS niet heeft plaatsgevonden) zomaar achteraf kunnen worden verhaald op de werknemer. Laat ze maar eens aantonen hoe ze aan die €100,- komen, dan praten we verder.

Callcenters = schorem 1e klas. Ik heb zelf 1,5 bij zo'n toko gewerkt, en herken veel van de elementen die TS noemt (dreigen met ontslag). Mag wel eens een vorm van controle op komen IMHO.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Kain_niaK schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:20:
.....
Enfin, wat tips voor je vriendin.
Om callcenter werk vol te houden is de omgeving en de manier waarom er met de werknemers omgegaan word heel belangrijk. Anders voel je je binnen de week een misbruikte werkslaaf.
Geloof me.
Klopt, ze gaat nu dus ook met tegenzin naar haar werk.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:20:
Ze is oproepkracht maar is er ook een minimaal aantal uren dat ze moet draaien?
Yup 32 uur. Ze durft ook niet minder omdat ze anders gaan schreeuwen (denkt ze) 8)7 . Maar staat NIET in het contract

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
B_FORCE schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:21:
.....
Voor de rest je vriendin vertellen dat je altijd, ondanks emoties, een contract NOOIT direct moet tekenen!!
Dat kunnen mensen overigens ook absoluut niet afdwingen! (is volgens mij zelfs strafbaar)
Daarnaast alle afspraken eerst op papier laten zetten.
Bedankt voor de goede tips. Ik ga in ieder geval juridisch advies inwinnen hierover. Ik heb haar ook flink op haar donder gegeven hierover. 8)7
Ik heb nu wel een goede indruk wat de mogelijkheden zijn voor haar. I

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik zou beginnen met niet meer liegen tegen consumenten. De werkgever kan dat zeker niet verplichten.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Als het verbale geweld heel erg vormen aanneemt tegen de eigen werknemers weet ik wel een oplossing om daar zo snel mogelijk weg te komen.
Laat je vriendin het stiekem opnemen op video. (stiekem hé, camera in polshorloge of zo)
Dan even dreigen met publicatie en ze is er zo weg zonder inhoud van loon of wat voor eisen dan ook.

[ Voor 16% gewijzigd door Kain_niaK op 08-11-2011 12:10 ]

• B_FORCE
  • Niet online
Schreeuwen en afblaffen op je werk?
Is dat niet een vorm van onder druk zetten?

Genoeg iig om (ziek) thuis te mogen zitten wegens het nier normaal kunnen functioneren in jou functie door anderen (en dat mogen ook leidinggevenden zijn)
(ik ken een aantal mensen waar dat echt dusdanig is geëscaleerd)

One World Concepts

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:22:
Ik denk ook niet dat ze €100,- netto mogen inhouden bij ontbinding van het contract. Hoogstens bruto, áls dat al stand houdt in een rechtszaal. Ik kan het me niet voorstellen dat kosten voor opleiding (die volgens TS niet heeft plaatsgevonden) zomaar achteraf kunnen worden verhaald op de werknemer. Laat ze maar eens aantonen hoe ze aan die €100,- komen, dan praten we verder.

Callcenters = schorem 1e klas. Ik heb zelf 1,5 bij zo'n toko gewerkt, en herken veel van de elementen die TS noemt (dreigen met ontslag). Mag wel eens een vorm van controle op komen IMHO.
Klopt. En dit wil ik eigenlijk graag uitzoeken. Wat zijn de mogelijkheden om hierop een controle instantie te verkrijgen/vinden. Ik heb zelf 1x in mijn leven 1 dag gewerkt bij een call center en ken veel mensen die dat langer hebben gedaan. Enkeling heeft goede ervaringen en de meesten toch eigenlijk niet.

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11 10:48
Kain_niaK schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:29:
Als het verbale geweld heel erg vormen aanneemt tegen de eigen werknemers weet ik wel een oplossing om daar zo snel mogelijk weg te komen.
Laat je vriendin het stiekem opnemen op video. (stiekem hé, camera in polshorloge of zo)
Dan even dreigen met publicatie en ze is er zo weg zonder inhoud van loon of wat voor eisen dan ook.
Dan is die 100 euro betalen en wegwezen een stuk goedkoper dan zo'n camera in een polshorloge :F

rm -rf ~/.signature

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
mattttt schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:22:
Met mijn callcenter ervaring, wil ik toch even inhaken op je punten die je vreemd/raar vind.

[...]

Het grootste probleem met callcenters is dat ze makkelijk de houding "voor jou 10 anderen" kunnen en zullen aannemen. Iemand die het er niet mee eens is hoe er met mensen om wordt gesprongen is zo te vervangen door iemand die wel ja en amen zegt voor een klein hongerloontje. Daarom denken en handelen callcenters vaak met belachelijke voorwaarden, er zijn immers genoeg 16 jarigen die liever in een callcenter zitten dan de hele dag vakken zitten te vullen.
Klopt inderdaad. Het contract is ook opgesteld in Jip en Janneke taal waarbij de voorwaarden uit de 18e lijken te stammen :) Mijzelf kennende zal ik hier iets langslepend van maken. |:(

• Kain_niaK

Kain_niaK

mattttt schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:33:
[...]

Dan is die 100 euro betalen en wegwezen een stuk goedkoper dan zo'n camera in een polshorloge :F
Denk je dat ?
http://www.chinavasion.co...th-hidden-spy-camera-4gb/

Voor een euro of 20, 30 heb je er eentje met redelijke kwaliteit.
Het kan zelfs nog goedkoper, voor 15 euro of zo (inclusief verzendkosten) heb je een wat ouder model.

Oh ja, ik weet dat de meeste Nederlandse webshops 100den euro's voor die dingen vraagt.
Maar die dingen komen ook uit China en zijn niet beter in kwaliteit.
Ik kwam zelfs een product tegen dat op een Nederlands website voor 250 euro werd verkocht en op de Chinese site voor 40 euro.
Ontzettende oplichterij voor die gadgets op de meeste Nederlandse sites die gespecialiseerd zijn op spionage artikelen.

[ Voor 54% gewijzigd door Kain_niaK op 08-11-2011 11:38 ]

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 12:53

-Als je binnen 1 maand stopt dan houden ze 100 euro netto in als onkostenvergoeding voor de training (van 20 minuten)
Oproepcontract betekent dat je niet vast zit aan aantal uren per week. Dus: opzeggen met inachtneming van 1 of 2 maanden opzegtermijn en vervolgens niet laten inroosteren in die periode. Betaalt ze in ieder geval niet de amortisatie van de studiekosten ;)
Dit blijft waarschijnlijk gewoon overeind. Komende jaar dus ander werk doen.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:28:
Ik zou beginnen met niet meer liegen tegen consumenten. De werkgever kan dat zeker niet verplichten.
Nee dan klopt. Dan lig je op straat meteen. Hebben ze letterlijk gezegd.
Kain_niaK schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:29:
Dit wil ik eigenlijk ook doen, maar ben bang dat dit uit de hand kan lopen. Dus vandaar het voorstel om contact gegevens van collega's te noteren en er indien mogelijk een gezamenlijke case van te maken

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
B_FORCE schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:32:
Schreeuwen en afblaffen op je werk?
Is dat niet een vorm van onder druk zetten?

Genoeg iig om (ziek) thuis te mogen zitten wegens het nier normaal kunnen functioneren in jou functie door anderen (en dat mogen ook leidinggevenden zijn)
(ik ken een aantal mensen waar dat echt dusdanig is geëscaleerd)
Klopt. Alleen is het in deze contractvorm moeilijk. Ook wilt ze er, als ze stopt, niet veel energie meer in stoppen.
mattttt schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:33:
Een goedkope oplossing is niet altijd een juiste oplossing. Ik irriteer mijzelf mateloos aan zulke bedrijven en die 100 euro kan mij ook aan mijn reet roesten. Het gaat om het principe eigenlijk. Vandaar dat ik ook de mogelijkheden aan het bekijken om dit bedrijf zelf aan te pakken. Er schort namelijk meer aan dan een wazig contract en rare communicatie naar personeel.

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-10 11:51
Wow...

Ten eerste: Dat dit soort werkgevers bestaan zeg... niet te geloven, zo ga je toch niet met mensen om?

Ten tweede: Er staan allemaal onderwerpen in het contract die totaal niet mogen.
Zoals dat een straal van 50 km, hoe verzin je het?

Ik zou zo snel mogelijk weg gaan en die 100 euro niet betalen.

• Rukapul
  • Nu online
t_captain schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:36:

Dit blijft waarschijnlijk gewoon overeind. Komende jaar dus ander werk doen.
Precies. Tenzij het contract dus nietig wordt verklaard door het voor het kantongerecht te brengen (waarvoor diverse gronden zijn aan te voeren varierend van dwang/druk tot onredelijkheid van de bepalingen) of er anders wordt overeengekomen middels een vaststellingsovereenkomst.

Maar serieus, topicstarter, richt je op het grote plaatje en niet op de details. Laat haar ASAP ander werk zoeken en accepteer dit als leergeld. Je kunt al het gelijk van de wereld hebben, maar het krijgen zal niet makkelijk gaan. De stress in dit soort situaties kan enorm oplopen met allerlei gevolgen, terwijl dat geen 100 euro of een rechtvaardiger wereld waard is.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2011 11:41 ]

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Kain_niaK schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:35:
Denk je dat ?
.....
Ontzettende oplichterij voor die gadgets op de meeste Nederlandse sites die gespecialiseerd zijn op spionage artikelen.
Het is mogelijk alleen denk ik niet dat dit stand zal houden in een rechtzaak :p (teveel CSI gekeken?)
Ook brengt het onnodige risico's mee. Een horloge die bijvoorbeeld hardhandig wordt afgepakt. Voor jij en mij niet heel erg, we kunnen ons verdedigen. Voor een meid van 1,50 meter die angstig wordt als er wordt geschreeuwd heeft kan dit langdurige schade achterlaten.

• B_FORCE
  • Niet online
Praetextatus schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:27:
[...]

Bedankt voor de goede tips. Ik ga in ieder geval juridisch advies inwinnen hierover. Ik heb haar ook flink op haar donder gegeven hierover. 8)7
Ik heb nu wel een goede indruk wat de mogelijkheden zijn voor haar. I
Mogelijkheden zat!!!

Heel veel mensen vergeten (weten niet) hoeveel rechten ze hebben en hoe weinig rechten een baas heeft.
Duik maar eens in de Nederlandse wetsboeken (online) of vraag eens juridisch advies aan.
Er gaat een wereld voor je open ;)

Ik zou persoonlijk iemand niet op zijn/haar donder hebben gegeven.
Het is namelijk op een beetje ondoordachte manier gebeurd, hebben we allemaal weleens.
Het is gewoon alles behalve handig.

@Kain
Probleem is dat jij helaas (wettelijk) stiekem niet mag filmen.
Gezien het al hufters zijn, moet je daar mee oppassen.
Wat je wel kunt doen is het in een soort vorm van onderzoek/persvrijheid gieten.
Je bevind je dan wel echt op de grenzen, waarbij het duidelijk naar voren moet komen dat je een bepaald onderzoek hebt willen doen (en dus niet zomaar iemand zwart wilt maken), waarbij het noodzakelijk was om met een geheime camera te werk te gaan.

One World Concepts

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-10 11:51
Btw, hoe heet het bedrijf? Dan kan ik die voortaan gaan boycotten.
Of hou je dat liever geheim?

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
WilliamP schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:40:
Wow...
Ik zou zo snel mogelijk weg gaan en die 100 euro niet betalen.
Dit wordt ingehouden op het salaris :p
Rukapul schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:40:

Precies. Tenzij het contract dus nietig wordt verklaard door het voor het kantongerecht te brengen (waarvoor diverse gronden zijn aan te voeren varierend van dwang/druk tot onredelijkheid van de bepalingen) of er anders wordt overeengekomen middels een vaststellingsovereenkomst.

Maar serieus, topicstarter, richt je op het grote plaatje en niet op de details. Laat haar ASAP ander werk zoeken en accepteer dit als leergeld. Je kunt al het gelijk van de wereld hebben, maar het krijgen zal niet makkelijk gaan. De stress in dit soort situaties kan enorm oplopen met allerlei gevolgen, terwijl dat geen 100 euro of een rechtvaardiger wereld waard is.
In principe heb je ook gelijk. En in principe ook weer niet. Al denk ik dat het toch beter zal om inderdaad ander werk te zoeken. Ik heb haar in ieder geval even gesproken en ze heeft een 2e gesprek bij 2 andere werkgevers. Ik ga toch nog juridisch advies inwinnen en wel aangeven dat ze kan stoppen. En toch ga ik verder het bedrijf aanpakken. Desnoods op eigen kosten.

• B_FORCE
  • Niet online
Ik ben het overigens wel met Rukapul eens.

Het is voor jullie een afweging.
1 - 100 euro en er snel van af zijn.
2 - kijken dat er een simpele mogelijkheid is om onder de 100 euro uit te kunnen. (bv maandje werken, de helft van de tijd ziek zijn ofzo)
3 - volledig je punt willen maken naar het bedrijf toe. (dus principieel, gaat wel veel tijd, geld en moeite kosten waarschijnlijk)

Uiteraard is optie 1 het meest makkelijk.
Ik vraag me echter nog steeds af of ze dat kunnen maken en ook vooral hoe het zit met contracten en het opzeggen daarvan.
Dat laatst moet je dus eventjes uitzoeken hoe dat wettelijk geregeld is.

Andere vraag.
Wat voor werk zoekt je vriendin?
Wellicht dat hier mensen nog wat leuks weten :)

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 08-11-2011 11:48 ]

One World Concepts

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
B_FORCE schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:42:
[...]
Het is gewoon alles behalve handig.

...
Je bevind je dan wel echt op de grenzen, waarbij het duidelijk naar voren moet komen dat je een bepaald onderzoek hebt willen doen (en dus niet zomaar iemand zwart wilt maken), waarbij het noodzakelijk was om met een geheime camera te werk te gaan.
Klopt. In die veronderstelling was ik ook. Het is op de grens van het toelaatbare. Ik ga in ieder geval wat wetboeken erbij pakken en wat juridisch advies inwinnen.
WilliamP schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:42:
Btw, hoe heet het bedrijf? Dan kan ik die voortaan gaan boycotten.
Of hou je dat liever geheim?
Hahaha nee natuurlijk niet. Ik stuur je wel even een DM in de avond uren. Ik wil graag niet dat ze het nu al extra moeilijk maken voor haar. Dus ik post t wel hier maar in een later stadium.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
B_FORCE schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:46:
Ik ben het overigens wel met Rukapul eens.

Het is voor jullie een afweging.
1 - 100 euro en er snel van af zijn.
2 - kijken dat er een simpele mogelijkheid is om onder de 100 euro uit te kunnen. (bv maandje werken, de helft van de tijd ziek zijn ofzo)
3 - volledig je punt willen maken naar het bedrijf toe. (dus principieel, gaat wel veel tijd, geld en moeite kosten waarschijnlijk)

Uiteraard is optie 1 het meest makkelijk.
Ik vraag me echter nog steeds af of ze dat kunnen maken en ook vooral hoe het zit met contracten en het opzeggen daarvan.
Dat laatst moet je dus eventjes uitzoeken hoe dat wettelijk geregeld is.

Andere vraag.
Wat voor werk zoekt je vriendin?
Wellicht dat hier mensen nog wat leuks weten :)
Ik wil zelf naar een combinatie van punt 2 en 3 eigenlijk. De vriendin moet er gewoon van af, weg daar met zo min mogelijk problemen. Hiernaast wil ik wat doen met zulke bedrijven en zulke omstandigheden. Al moet het dan wel in een juiste vorm gegoten worden.

Betreft de vriendin, die is geen IT-er :p. Meer in de secretariële/administratieve richting. Ik had zelf wel enkele keren gekeken maar eigenlijk niet veel vacatures hierzo voor die wereld :p

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 15:13
Mektheb schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:10:
[...]

Neen, kan dan wel leuk in zo'n contract staan, maar als dat het enigste is wat je ''kunt'' professioneel gezien heeft je ex werkgever na het ontbinden van het arbeidscontract zeker geen zeggenschap en macht om jou je ''brood'' te ontnemen, dit kun je voor een gerecht gooien en de werkgever zal dit verliezen..

Ik zit in een handel waarbij deze clausules ook verwerkt zitten in.. maar dit is zo vaak niets waard.

gr.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Eenmaal je video bewijs hebt. En de beelden zijn echt schrijnend. Zeg maar onrechtvaardig.
En ze staan veilig thuis op je computer. Dan hoef je alleen maar te dreigen dat je ze naar geenstijl stuurt.
En ze beginnen al te bibberen in hun schoentjes.

Maar goed, als je het gewoon via een normale weg kunt oplossen doe het dan. Iets stiekem filmen is ALTIJD last resort.
Ik vind het alleen zo erg voor al die werknemers daar die als slaven behandeld worden.
Het ironische hier aan is dat mocht je het toch stiekem filmen, het toestel waarmee je dat doen is waarschijnlijk in elkaar gezet door een Chinees die onder nog veel ergere omstandigheden werkt en ook een stuk slechter betaald word.

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 08-11-2011 11:56 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-11 21:02
De Belgische oplossing hiervoor is een zeecontainer voor de voordeur plaatsen bij het bedrijf :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07

Wat haar ook tegen staat is dat ze consumenten voorliegen en misleiden: Zo geven ze aan dat ze per consument, als deze en dienst afneemt, een gedeelte doneren aan een goed doel. NIET WAAR
Ook bellen ze mensen op als ze deze in het bel mij niet register staan en pushen ze mensen zo ver dat er meerdere klanten schreeuwend de telefoon op de haak gooien.
Zoiets zou je natuurlijk per ongeluk ergens kunnen melden, vooral dat bel-mij-niet register gebeuren.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Eigenlijk is het je taak om misstanden en leugens en bedrog aan het licht te brengen.
Als klokkenluider mag je in Nederland toch rekenen op enige bescherming.
En anders neemt het publiek (vooral het internet) het wel voor je op.
Maar dan moet je wel echt een serieus onrecht aan het licht brengen.

• B_FORCE
  • Niet online
Praetextatus schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:54:
[...]

Ik wil zelf naar een combinatie van punt 2 en 3 eigenlijk. De vriendin moet er gewoon van af, weg daar met zo min mogelijk problemen. Hiernaast wil ik wat doen met zulke bedrijven en zulke omstandigheden. Al moet het dan wel in een juiste vorm gegoten worden.

Betreft de vriendin, die is geen IT-er :p. Meer in de secretariële/administratieve richting. Ik had zelf wel enkele keren gekeken maar eigenlijk niet veel vacatures hierzo voor die wereld :p
IT of niet, er zijn vast hier mensen die bij een bedrijf werken waar ze zo iemand nodig hebben ;)
(een forum is onder andere om elkaar te helpen immers)

Overigens, als ik het begrijp is die 100 boete enkel voor de training?
Aangezien ze die niet heeft gekregen (enkel wat papier), is dat natuurlijk ook uiterst dubieus.

Niet dat je er iets aan hebt, maar als ik meer tijd had, lijkt het me best leuk om van zo'n situatie eens een daadwerkelijk(e) rapport(age) te maken.
(eventueel zoals de bekende TV programma's).
Dat vraagt enkel heeeeeeeeeeel erg veel voorbereiding.

One World Concepts

Verwijderd

Sir_Hendro schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 11:57:
De Belgische oplossing hiervoor is een zeecontainer voor de voordeur plaatsen bij het bedrijf :)
Jup. Wel met een telefoonnummer erop waarbij ze 30x doorverbonden worden he!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ik sta hier ook echt met mijn oren te klapperen... Mijn carrière is ook begonnen bij een callcentre maar daar waren de praktijken heel anders dan wat hier allemaal beschreven staat. Er werd door het management zelfs op gehamerd dat we elk uur 6 minuten pauze moesten nemen want dat moest van de ARBO, en die 6 minuten pauze per uur werden gewoon betaald. Ik had ook een 0-uren-contract maar heb daar verder nooit gezeur mee gehad, ik werkte meestal gewoon 40 uur - het kwam erop neer dat ik gewoon kon komen werken wanneer het mij uitkwam, geweldig. :D Het enige probleem wat ik had met dat bedrijf waren de targets, die voor mensen met weinig talen en weinig (technische) projecten makkelijk te halen waren, maar voor mensen met meer talen en meer technische projecten onmogelijk te halen waren. Ik weet zeker dat ik één van de meest productieve agents was (vier talen, tien technische projecten, tot 100 calls/emails per dag behandeld) maar heb nooit een bonus gehad omdat er altijd wel iets was waar ik niet aan mijn target voldeed 8)7

@hieronder: daar zeg je wat... Telemarketers zijn inderdaad de rotte appel in de callcentre-branche :D

[ Voor 8% gewijzigd door Mx. Alba op 08-11-2011 12:13 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik denk dat jij echt bij een callcenter zat Albantar, ik gok dat de vriendin van de TS eerder bij een telemarketingsbedrijf zit :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-11 16:59
Als ze een proeftijd heeft is het simpel.

Tegen de manager zeggen 'doei, het bevalt me niet'. Dan maar een maandje op een houtje bijten, hier wil je niet werken.

• Kain_niaK

Kain_niaK

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:10:
Ik sta hier ook echt met mijn oren te klapperen... Mijn carrière is ook begonnen bij een callcentre maar daar waren de praktijken heel anders dan wat hier allemaal beschreven staat. Er werd door het management zelfs op gehamerd dat we elk uur 6 minuten pauze moesten nemen want dat moest van de ARBO, en die 6 minuten pauze per uur werden gewoon betaald. Ik had ook een 0-uren-contract maar heb daar verder nooit gezeur mee gehad, ik werkte meestal gewoon 40 uur - het kwam erop neer dat ik gewoon kon komen werken wanneer het mij uitkwam, geweldig. :D Het enige probleem wat ik had met dat bedrijf waren de targets, die voor mensen met weinig talen en weinig (technische) projecten makkelijk te halen waren, maar voor mensen met meer talen en meer technische projecten onmogelijk te halen waren. Ik weet zeker dat ik één van de meest productieve agents was (vier talen, tien technische projecten, tot 100 calls/emails per dag behandeld) maar heb nooit een bonus gehad omdat er altijd wel iets was waar ik niet aan mijn target voldeed 8)7
Ik ook! Reden dat ik 5 jaar (wow, 5 jaar!) voor een belgische callcenter heb gewerkt was dat het een fantastische bedrijf is.
Mijn baas was echt een topgozer. :)
Ik ben in 2008 lange tijd ziek geweest en de steun en de support was groot.
Het werk was kut natuurlijk, vooral online verkopen. Als je een commissie krijgt dan begin je vanzelf te liegen tegen je slachtoffers. Zeker als je zelf weet dat je product helemaal niet zo fantastisch is of dat mensen eigenlijk slechter uit komen als je ze overschakelt van provider.
Gelukkig kon in na een tijdje een verdieping hoger (letterlijk).
Naar de ongelukkige IT Crowd die tijdig wat helpdesk deden voor ze terug een echte job hadden.
En ik heb daar 3 jaar gewerkt. De eerste 2 jaar was vrij leuk. Daarna begon ik het werk beu te worden.
In totaal dus 5 jaar voor een callcenter gewerkt. Veel geleerd, veel gelachen, veel gehuild, veel gevloekt.
Toffe mensen, leuke sfeer. Leuke kikker wedstrijden, schaakpartijtjes, net sends naar collega's sturen en doen alsof het van een teamcoach is, etc etc
Maar ik ben toch blij dat ik Geert Hoste niet meer aan de lijn krijg als die weer eens te weinig materiaal voor zijn nieuwe show heeft. :F

[ Voor 3% gewijzigd door Kain_niaK op 08-11-2011 12:19 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Zij dubieuze methoden/middelen. Jij dubieuze methoden/middelen.

Ziek melden. Twee dagen loon missen. Direct via uitzendbureau of wat dan ook aan de slag proberen te komen. Zodra eerste salaris binnen is opzeggen. Iets zegt me dat ze geen punt zullen maken van die ene maand opzegtermijn als ze 'ziek' is. Doen ze dat wel mogen ze die ook uitbetalen. Ook goed.

Bij controle op de ziekte door evt. instanties geeft ze last van stress door de extreem onaangename werkomstandigheden op.

Gaan ze lastig doen dan verwijs je ze naar dit topic en zeg je dat je daar desnoods naam en toenaam zult gaan noemen en aangifte zal doen bij de politie van oplichting (geen geld naar goede doelen).

Ze moeten wel een zeer zelfdestructieve neiging hebben om dan vol te houden.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[b][message=37095167,noline]CaptJackSparrow schreef op dinsdag 08 november 2011 @ Ziek melden. Twee dagen loon missen.
Ik durf te wedden dat ze dan gaan zeggen: "Tsja, je hebt een 0-uren-contract dus betalen we 70% van 0 uren uit" en ze zouden daarin waarschijnlijk nog in hun recht staan ook.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:45
Wat ik even snel nog niet voorbij zag komen. Zoek even naar de branche CAO voor callcenters. Er is vast wel een overkoepelende CAO waar alle bedrijven zich aan moeten houden als ze zelf geen CAO afspraken maken. En daar zijn ze vast veel te klein voor om dat wel te doen.

Alles wat in het wurgcontract staat zoals ziekte dagen en reiskosten etc. is daarmee al van tafel.

En concurentiebeding van een jaar voor callcenterwerk. Dat slaat als een tang op een varken.

Maar bovenal, wegwezen daarzo. Van mij apart ziek melden, want dat wordt je er ook van als je op deze manier contracten doorgedrukt krijgt. En ondertussen snel ergens anders aan de slag.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:23
Er wordt regelmatig geschreeuwd naar de medewerkers door de supervisors en gedreigd met ontslag. Ook haar hebben ze een dag nadat ze was begonnen een contract laten ondertekenen en aangegeven dat ze meteen moest tekenen en anders mocht ze weg.
Als je dit beetje kunt aantonen of aannemelijk kunt maken en je hebt een goeie juridische ondersteuning, dan kan je advocaat er vast wel iets mee.

Eerste is namelijk absoluut niet in overstemming met normaal goed ondernemersschap, dus eigenlijk voldoen zij niet aan het contract.
Tweede in combinatie met dreiging van ontslag is eigenlijk een oneigenlijk contracttekening, je zou kunnen stellen, dat je onder dwang getekend hebt.

Maar ja, juridisch advies zoeken en er weggaan, lijkt me beste optie.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Nietig, en dus mag je meteen opzeggen zonder kosten. Meld de werkgever dat (gezien z'n verwerpelijke gedrag, en de gegarandeerde winstkans inclusief rente) je er zeker een reachzaak van maakt als er ook maar een cent wordt ingehouden. Wijs erop dat het gevolg daarvan kan zijn dat zijn leugens dan publiek worden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• t_captain
bangkirai schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 12:36:
[...]

Maar ja, juridisch advies zoeken en er weggaan, lijkt me beste optie.
Weggaan zonder er teveel tijd in te steken en bij voorkeur de 100 euro amortisatie van de training te hoeven betalen lijkt mij de beste optie. De inzet is veel en veel te klein om een advocaat in te huren.

• B_FORCE
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:19:
[...]

Weggaan zonder er teveel tijd in te steken en bij voorkeur de 100 euro amortisatie van de training te hoeven betalen lijkt mij de beste optie. De inzet is veel en veel te klein om een advocaat in te huren.
Juridisch advies (juridisch digitale loket) is volgens mij gratis.
MSalters schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:19:
[...]

Nietig, en dus mag je meteen opzeggen zonder kosten. Meld de werkgever dat (gezien z'n verwerpelijke gedrag, en de gegarandeerde winstkans inclusief rente) je er zeker een reachzaak van maakt als er ook maar een cent wordt ingehouden. Wijs erop dat het gevolg daarvan kan zijn dat zijn leugens dan publiek worden.
Doe dat dan wel op een tactische manier.
Dus geen harde beschuldigingen, maar tactisch (suggestieve) dingen zeggen.
(bij voorkeur vaag, maar personen in kwestie snappen de boodschap)

One World Concepts

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 14:53
B_FORCE schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 13:33:
[...]

Juridisch advies (juridisch digitale loket) is volgens mij gratis.
Het kost tijd. Het kopzorgen die je niet wilt.

Verder is alles hier eigenlijk al uitgebreid besproken maar toch my 2 cents:

Als ze kunnen aantonen dat ze de training heeft gevolgd zou ik dit als "leergeld" zien. Training is niet gevolgd dus hier kun je nog een punt van maken als je dit zou willen

Helaas teken je daar voor. Als het 0 is is het 0 en als het 32 is is het 32. Dat ze er 32 moet werken staat hier ( binnen een 0 uren contract ) los van.

Absolute onzin. Wettelijk totale kolder. Ze proberen het nog steeds. Werkgever KAN niet eens meteen ontslaan. Wat ze natuurlijk wel kunnen doen ( omdat het een 0-uren contract is ) is niet meer inplannen zodat je niet meer werkt maar geen opzegtermijn aan werkgever kant maakt een rechter gehakt van.

Net als het vorige punt absolute onzin. Ook totaal niet uitvoerbaar. Wat als de werkgever nou elke 6 maanden verhuisd? Zou even mooi worden zeg. Maakt een rechter makkelijk gehakt van.

Gezien het 0 urencontract betreft zie ik hier geen issue. Als je niet werkt krijg je simpelweg ( jammer maar helaas ) niet betaald. In mijn ogen jammer maar het is niet anders.

-Wc tijd en pauzes worden niet betaald. (Je moet inloggen op het systeem om te werken. Om naar de wc te gaan moet je dus uitloggen en krijg je dus niets, staat zo ook in contract )
Tja als je zo met je werknemers om wilt gaan moet je het zelf weten maar me de hierboven genoemde punten zou dit geen doorslaggevend issue moeten zijn om niet voor deze toko te willen werken.

• B_FORCE
  • Niet online
Peekster schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:04:
[...]
Tja als je zo met je werknemers om wilt gaan moet je het zelf weten maar me de hierboven genoemde punten zou dit geen doorslaggevend issue moeten zijn om niet voor deze toko te willen werken.
En daarvoor lees je dus eerst rustig een contract door! :)

Als ik dat allemaal zou lezen is het direct een no-go!

Dan maar vakkenvullen, krantenwijk, postbode etc
Dat is altijd nog beter (nofi) dan zoiets.

One World Concepts

• Peekster
B_FORCE schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:09:
[...]

En daarvoor lees je dus eerst rustig een contract door! :)

Als ik dat allemaal zou lezen is het direct een no-go!

Dan maar vakkenvullen, krantenwijk, postbode etc
Dat is altijd nog beter (nofi) dan zoiets.
Achja ik vel geen oordeel over waarom iemand wel of niet zou tekenen. Iedereen heeft zn eigen redenen en afwegingen.

Vakken vullen, krantenwijk callcenter. Ik heb het gedaan voordat ik bij een internetprovidertje op de eerste lijn de klanten te woord mocht gaan staan. Voor dat ik dat laatste deed was die krantenwijk misschien wel het slechts betaald maar wel het fijnst. Lekker rustig werk op je eigen tempo. Wel in weer en wind maar de rust en eigen tempo was me veel waard.

Uiteindelijk werd mijn eerste lijns werk steeds meer 1,5ste lijns werk omdat je natuurlijk ervaring opdoet naarmate je er langer zit. Ook ontstond er binnen het bedrijf een familie gevoel wat ik nu, 3 jaar later, nog niet heb gezien/ervaren.

Weer OT: Ook van dit soort ervaringen leer je. Goede ervaringen zijn vaak de minst leerzame.

• B_FORCE
  • Niet online
Het was een louter voorbeeld, niet om over iets (of iemand) een oordeel te vellen ;)

One World Concepts

• Peekster
Ah ok. Maar het bracht me wel terug naar mijn middelbare schooltijd. Waarvoor mijn dank! ;)

• t_captain
Peekster schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:04:
[...]

Als ze kunnen aantonen dat ze de training heeft gevolgd zou ik dit als "leergeld" zien. Training is niet gevolgd dus hier kun je nog een punt van maken als je dit zou willen
Gewoon een maand werken, tenminste 0 uur per week om precies te zijn ;) En dan weggaan. Ben je meteen van die studiekosten af.
Absolute onzin. Wettelijk totale kolder. Ze proberen het nog steeds. Werkgever KAN niet eens meteen ontslaan. Wat ze natuurlijk wel kunnen doen ( omdat het een 0-uren contract is ) is niet meer inplannen zodat je niet meer werkt maar geen opzegtermijn aan werkgever kant maakt een rechter gehakt van.
Binnen de proeftijd kunnen zowel werkgever als werknemer zonder opzegtermijn kiezen om niet verder te gaan. Dat is wettelijk zo geregeld. Helaas zit de werknemer dan wel met die 100 euro studiekosten, vandaar mijn vorige suggestie.
Net als het vorige punt absolute onzin. Ook totaal niet uitvoerbaar. Wat als de werkgever nou elke 6 maanden verhuisd? Zou even mooi worden zeg. Maakt een rechter makkelijk gehakt van.
1 jaar en 50 kilometer zijn in termen van een concurrentiebeding geen extreme waarden. Ik zie persoonlijk geen reden waarom deze bepaling niet zou kunnen. Dat zo'n beding een werknemer niet welgevallig is, is nog geen reden dat het onwettig zou zijn.
Wat betreft de door jou geoppperde verhuizing van de werkgever: het gaat om de vestigingsplaats ten tijde van het einde dienstverband.
Gezien het 0 urencontract betreft zie ik hier geen issue. Als je niet werkt krijg je simpelweg ( jammer maar helaas ) niet betaald. In mijn ogen jammer maar het is niet anders.
Dat is binnen de wet. Een werkgever moet 2 jaar loon doorbetalen bij ziekte, in totaal 170% van een jaarsalaris. Veel bedrijven vullen dit in door het 1e ziektejaar 100% te betalen en daarna 70% in het tweede jaar. Maar andersom (eerste jaar 70%, daarna 100%) mag ook.
Wachtdagen bij ziekte vind ik persoonlijk een wat onfatsoenlijke bepaling, maar in sommige CAO's staat die wel. Daarin is dit contract dus niet uniek.
-Wc tijd en pauzes worden niet betaald. (Je moet inloggen op het systeem om te werken. Om naar de wc te gaan moet je dus uitloggen en krijg je dus niets, staat zo ook in contract )
Eensch :)
Het is flauw om over 3 minuten pauze te gaan zeuren. Maar het is niet illegaal om pauzetijd niet te betalen. (heel veel werknemers worden geacht om dagen van 8 uur + 0:30 lunchpauze te maken tegen betaling van 8 uur).

• Peekster
Binnen de proeftijd kunnen zowel werkgever als werknemer zonder opzegtermijn kiezen om niet verder te gaan. Dat is wettelijk zo geregeld. Helaas zit de werknemer dan wel met die 100 euro studiekosten, vandaar mijn vorige suggestie.
Die proeftijd is dan ook de uitzondering die de regel bevestigd. Aangezien je zelf dan ook geen opzegtermijn hebt gaat het in het contract niet over de proeftijd maar over het dienstverband daarna.
1 jaar en 50 kilometer zijn in termen van een concurrentiebeding geen extreme waarden. Ik zie persoonlijk geen reden waarom deze bepaling niet zou kunnen. Dat zo'n beding een werknemer niet welgevallig is, is nog geen reden dat het onwettig zou zijn.
Wat betreft de door jou geoppperde verhuizing van de werkgever: het gaat om de vestigingsplaats ten tijde van het einde dienstverband.
Het hoeft niet alleen aan werknemers kant niet welvallig te zijn. Als de rechter besluit dat het een onredelijke voorwaarde is dan gaat deze van tafel. Simpel als dat. Het probleem zit 'm in 't aantoonbaar maken van de onredelijkheid, maar ik zie daar niet echte problemen in.

[ Voor 43% gewijzigd door Peekster op 08-11-2011 14:34 ]

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:06
t_captain schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:24:
Het is flauw om over 3 minuten pauze te gaan zeuren. Maar het is niet illegaal om pauzetijd niet te betalen. (heel veel werknemers worden geacht om dagen van 8 uur + 0:30 lunchpauze te maken tegen betaling van 8 uur).
Dat komt omdat de lunchpauze over het algemeen in eigen tijd plaats vindt. Alle overige pauzes, zoals koffiepauze, rookpauze, plaspauze vinden gewoon plaats in de baas zijn tijd.

Bij ploegendiensts komt het ook wel voor dat ook de lunchpauze in de baas zijn tijd is.

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-11 15:13
t_captain schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:24:
[...]

tsja, en toch is dit ook makkelijk te omzeilen wanneer aantoonbaar is dat bijv. in dit geval callcenterwerk het enigste is wat mevrouw ''kan'' Haar vorige werkgever kan zo namelijk haar kans op het verdienen van haar inkomen ontnemen, dit soort clausules worden pas op een hoger ( veel hoger ) niveau toepasbaar..

:)

Errr.. edit m.b.t. het niet uitbetalen van het gebruik maken van het toilet, dat is iets wat misschien door een leerproces tot stand is gekomen ? ik heb ooit op een groothandel gewerkt waar bijna enkel dames op 't kantoor zaten ( wil je niet.. je wordt echt gek... ;-) ) maar daar was de wc toch de vaste rit iedere 2-3 uurtjes ( minimaal 10 minuutjes ) of mensen die uitgebreid even 20 minuten gingen ''schijten'' :)

[ Voor 20% gewijzigd door Patientzero op 08-11-2011 14:36 ]

• t_captain
Peekster schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:26:
[...]

Het hoeft niet alleen aan werknemers kant niet welvallig te zijn. Als de rechter besluit dat het een onredelijke voorwaarde is dan gaat deze van tafel. Simpel als dat. Het probleem zit 'm in 't aantoonbaar maken van de onredelijkheid, maar ik zie daar niet echte problemen in.
Moet je nou naar de rechter om van een oproepbaantje af te komen? :)

edie schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:30:

[...]

Dat komt omdat de lunchpauze over het algemeen in eigen tijd plaats vindt. Alle overige pauzes, zoals koffiepauze, rookpauze, plaspauze vinden gewoon plaats in de baas zijn tijd.
Dat gebruik van doorbetaalde korte pauzes is deels uit goedheid van de werkgevers in NL, en deels door inspanning van vakbonden tot stand gekomen. Het heeft imho geen wettelijke basis.

• Peekster
t_captain schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 14:40:
[...]

Moet je nou naar de rechter om van een oproepbaantje af te komen? :)
Ik zal maar niet in gaan op het feit dat dit van jouw kant natuurlijk een ontzettende dooddoener is. De term "oproepbaantje" is voor de vriend van de TS toch een kennelijk anders dan voor jou. Persoonlijk zou ik nooit getekend hebben maar soms heb je geen keus. Ik zou hier voor ook niet naar de rechter gaan maar proberen er zonder al te veel kopzorgen van af te komen en ergens anders een baantje te vinden die wel bevrediging geeft.

• Len Canoot
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-05 10:24
Ik las ergens 1 maand proeftijd. Dat is wederzijds opzegbaar, dus ook door je vriendin.

Die € 100 boete voor de training: die training moet gedefinieerd zijn en er moet een handtekening zijn. De bewijslast ligt niet bij je vriending (bewijs jij maar eens dat je die training niet hebt gevolgd), maar bij de werkgever. Ook moet het aannemelijk zijn dat die training € 100 kost.

Het non-concurrentiebeding (niet in een call center werken in een straal van 50km voor 1 jaar) is ook niet erg rechtsgeldig. Welk werk mag niet meer worden uitgeoefend en welke bedrijven (callcenter, telemarketing of helpdesk?) mogen niet benaderd worden. Deze clausule mag nooit het brood ontnemen van een werknemer. De werkgever moet kunnen bewijzen dat wanneer ex-werknemer bij een concurrent gaat werken er ook belangenverstrengeling is.
Hoe korter ze daar werkt hoe beter je kunt bewijzen dat er geen belangenverstrengeling is (mijns inziens).

Wat betreft de 32 u per week: je hebt op papier een contract op oproepbasis, dus je mag 100% zelf weten wat je doet. Enige wat er kan gebeuren is ontslag op staande voet (moet echter ook binnen de grenzen van billikheid zijn).

Mijn advies:
Ik raad aan om het gehele contract (via de rechtsbijstand eventueel) aan een kantonrechter voor te leggen. Als ik dit zo hoor zou die niet moeten aarzelen om dit nietig te verklaren. Maar ik geloof dat het hier om een Belgische werkgever gaat en dus een Belgische rechter. Ik neem aan dat dit geen verschil maakt, maar zeker weten doe ik het niet. Eerst opzeggen: er is sprake van proeftijd. Doe dit schriftelijk via aangetekende brief (dek je in met dergelijke bedrijven ('ze heeft nooit ontslag genomen!")). Dezelfde dag nog naar de kantonrechter (afspraak maken).

Ik ben geen jurist, maar met mijn gezonde verstand zou ik het zo ongeveer doen. :)

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Ik moet zeggen, er gaat een wereld voor me open. Je hoort wel eens van die callcenter verhalen op Radar of Kassa of zo maar geen idee dat werknemers echt zulke contracten krijgen.

Ik zou gewoon per direct stoppen, 100 euro van salaris in laten houden (als cursus is gevolgd) en snel iets anders zoeken. Die vriendin heeft dan hopelijk een wijze les geleerd.

Je zou daarnaast de naam van het bedrijf nog kunnen doorspelen aan die tv programma's die ik eerder noemde. Als zij meerdere klachten krijgen, dan pakken ze dat nog wel eens op...

In ieder geval succes!

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-11 22:16

PauseBreak

derp!

1. Als je binnen 1 maand stopt dan houden ze 100 euro netto in als onkostenvergoeding voor de training (van 20 minuten)
2. geen 32 uur, maar oproepkracht contract. (de vriending MOET toch 32 uur per week werken van werkgever)
3. 1 maand opzegtermijn vanuit personeel. Werkgever mag meteen ontslaan
4. Binnen een straat van 50 km mag ze tot 1 jaar geen callcenter werk meer doen.
5. Als ze ziek is krijgt ze de eerste 2 dagen niet uitbetaald en hierna 70 %
6. Wc tijd en pauzes worden niet betaald. (Je moet inloggen op het systeem om te werken. Om naar de wc te gaan moet je dus uitloggen en krijg je dus niets, staat zo ook in contract 8)7 )
Ik heb de rest even weg gelaten, aangezien dit volgens mij je kernvragen zijn. Wat betreft de werksfeer weet ze zelf het beste hoe ze daarmee om kan gaan.

1. Dit zou ik voorleggen aan een advocaat, net als punt 4. Het eerste punt lijkt mij onhoudbaar, het 4e punt (straal 50km etc) niet. Dit komt neer op een 'normaal' concurrentiebeding dat niet onredelijk is voor beide partijen. Ik verwacht dus ook dat dit gewoon stand zou houden mocht je vriendin dit willen aanvechten.
2. Dit is wel raar. Het leuke eraan is wel dat wanneer je vriendin gedurende een langere periode, al dan niet verplicht, weken maakt van 32 uur óf meer, dit oproepcontract juridisch gezien zal worden als een contract voor 32 uur per week. Dat is immers het aantal uren dat normaliter wordt gewerkt. Hierover zou ik me dus niet zo druk maken.
3. Tsja, ik zou me er niet druk om maken. Het is niet houdbaar, maar leg het toch even voor aan een expert hoe je dat het beste zou kunnen verwoorden.
4. zie 1.
5. Ook niet onredelijk en ongebruikelijk. Met 70% wordt doorgaans bedoelt dat 70% van het nettosalaris wordt betaald. Dat houdt dus in dat als je 5 dagen ziek bent, de eerste 2 dagen onbetaald zijn, de resterende 3 dagen worden voor 70% van je nettoloon uitbetaald.
6. Dit is wel raar en ook strijdig met de arbeidstijdenwet. Uitgaande van een normale 8-urige werkdag (in jouw geval dus 4x 8 uur), schrijft deze voor dat er 2x een kwartier pauze genoten mag worden, welke doorbetaald dient te worden, en 1x 30 minuten, welke niet doorbetaald hoeft te worden (de lunchpauze zeg maar). Zie hieronder, ik had 't verkeerd onthouden.

Voor de punten die problematisch zijn, of kunnen zijn, m.b.t. de arbeidsomstandigheden (zoals #6, maar ook de werksfeer e.d.) kun je eventueel overwegen om een tip te geven aan de arbeidsinspectie. Dit kan ook anoniem.

Nee, merp!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 20:30
PauseBreak schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:26:
[...]
6. Dit is wel raar en ook strijdig met de arbeidstijdenwet. Uitgaande van een normale 8-urige werkdag (in jouw geval dus 4x 8 uur), schrijft deze voor dat er 2x een kwartier pauze genoten mag worden, welke doorbetaald dient te worden, en 1x 30 minuten, welke niet doorbetaald hoeft te worden (de lunchpauze zeg maar).
Heb je hier ook een preciezere bron voor, want dan heb ik nog wel wat geld tegoed van veel werkgevers... (aka, volgens mij is het onzin).

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-11 10:50
Dat klopt dus niet:

Recht op doorbetaling van uw loon, minimaal 70% van het loon. In veel gevallen is in de CAO geregeld dat het loon bij ziekte in het eerste jaar aangevuld wordt tot 100%.

Alleen voor uitzendkrachten wordt een onderscheid gemaakt (wachttijd).
Ziek in Fasen 1 en 2

De reden is dat in fasen 1 en 2 het uitzendbeding van toepassing is *). Dat betekent dat de ziekmelding van de uitzendkracht meteen het einde van zijn uitzendovereenkomst oplevert. Hij heeft in tegenstelling tot andere werknemers, dus ook geen werkgever meer om het loon tijdens ziekte door te betalen. Hij valt daarom in het 'vangnet' Ziektewet.

Het uitzendbureau moet je ziekmelden bij het UWV. Na twee dagen wachttijd heb je recht op een Ziektewetuitkering van het UWV. Deze bedraagt 70% van het gemiddelde loon over het voorgaande jaar.

[ Voor 53% gewijzigd door Cobb op 08-11-2011 18:13 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

MikeN schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 17:39:
[...]

Heb je hier ook een preciezere bron voor, want dan heb ik nog wel wat geld tegoed van veel werkgevers... (aka, volgens mij is het onzin).
http://www.rijksoverheid....-de-arbeidstijdenwet.html
Duur van pauzes en aantal pauzes
Voor het aantal pauzes dat u heeft en de duur daarvan geldt het volgende:

Als u langer dan 5,5 uur werkt, heeft u recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
Als u langer dan 10 uur werkt, heeft u recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.
In collectieve afspraken (bijvoorbeeld in uw cao of tussen uw werkgever en de ondernemingsraad) kunnen bepalingen staan over minder of kortere pauzes dan de bovengenoemde. U heeft in ieder geval minimaal 15 minuten pauze als u langer dan 5,5 uur werkt.

Doorbetaling tijdens pauzes
In de Arbeidstijdenwet staat niets over doorbetalen tijdens de pauzes. U kunt aan uw werkgever vragen wat voor u geldt. U kunt ook kijken of er in uw arbeidsovereenkomst of cao staat of uw werkgever uw pauze doorbetaalt.
http://www.arbocatalogusa...l/Default.aspx?tabid=1449
De belangrijkste regels om te onthouden zijn:

een medewerker moet na elke twee uur beeldschermwerk minimaal 10 minuten ander werk doen of pauze nemen;
een beeldschermwerkplek moet zo veel mogelijk ergonomisch worden ingericht en op de eigen lichaamsafmetingen worden ingesteld. Daarom zijn er specifieke regels voor de stoel, het werkblad, het beeldscherm, de verlichting en eventuele hulpmiddelen;
nieuwe medewerkers en medewerkers met oogklachten krijgen de gelegenheid om oogonderzoek te (laten) doen en kunnen een vergoeding krijgen voor de aanschaf voor hun beeldschermbril.

[ Voor 63% gewijzigd door Mx. Alba op 08-11-2011 18:16 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Excuus, ik had het inderdaad verkeerd onthouden ;x

Nee, merp!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

PauseBreak schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:13:
Excuus, ik had het inderdaad verkeerd onthouden ;x
Ik zelf ook... Of misschien had ik het wel goed onthouden maar is mijn kennis pre-2007 :D

Trouwens, met zo'n nick als die van jou zou je toch wel moeten weten hoe het wettelijk met pauzes zit??? :D

[ Voor 17% gewijzigd door Mx. Alba op 08-11-2011 19:24 ]

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-11 21:08
Ik zou zeggen, bel het UWV, afdeling juridische zaken, en neem daar telefonisch even het contract door. Mijn vader hakt daar continu met dit bijltje.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mx. Alba schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 19:24:
[...]

Ik zelf ook... Of misschien had ik het wel goed onthouden maar is mijn kennis pre-2007 :D

Trouwens, met zo'n nick als die van jou zou je toch wel moeten weten hoe het wettelijk met pauzes zit??? :D
Dat zou je denken he, maar blijkbaar valt dat toch tegen. Misschien moet ik maar wat vaker pauze gaan nemen :+

Nee, merp!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 20:30
Cobb schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 18:09:
[...]

Dat klopt dus niet:

Recht op doorbetaling van uw loon, minimaal 70% van het loon. In veel gevallen is in de CAO geregeld dat het loon bij ziekte in het eerste jaar aangevuld wordt tot 100%.
http://www.arbeidsrechter.nl/beding-over-loon-bij-ziekte

2 wachtdagen schijnt wel weer te kunnen dus.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik sta gewoon versteld van de manier hoe de werkgever met je vriendin om gaat. Ieder individueel punt is al belchelijk vind ik, laat staan het geheel.

Voor mij zou er dan ook maar één optie zijn: per direct ontslag nemen en iets anders zoeken.

Dit gaat je vriendin anders haar gezondheid kosten.

• Kevjoe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-11 17:02

Kevjoe

Now 100% more ecto-y.

Ik ben zelf bijna 2 maand aan het werk in een callcenter en wat een verschil met jouw vriendin..

Ik werk voor een bedrijf dat de klantendienst voor verschillende bedrijven verzorgt, en ik zit op de afdeling voor een Vlaamse televisieprovider. Voor ik begon een week administratief werk gedaan en dan een week opleiding.
Op mijn werk hangt er een fantastische sfeer en het woord ontslag is maar eenmaal gevallen en dat was toen een collega zelf ontslag nam omdat hij iets anders ging doen. Voor de rest fantastische sfeer en we moeten klanten totaal niet voorliegen! En bij die televisieprovider doen we allemaal hetzelfde (dus commercieel, dealers & helpdesk) en we moeten gelukkig niets verkopen in een gesprek.
Op een ander project voor een andere grote internet/televisie/telefoonaanbieder die ik niet bij naam ga noemen :P is het helemaal anders... Opleiding van 3 weken, ik heb al gehoord dat groepen die met 18 beginnen een week na de opleiding nog maar met 10 zijn... werkdruk ligt er hoger dan bij ons, maar dat hangt natuurlijk van die provider zelf af hé...

Ik zou moest ik je vriendin zijn direct ontslag nemen. Je maakt jezelf kapot door je zo onder stress te laten zetten.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:24
Zoals hierboven: direct opstappen.

Geen rechter, geen moeilijke clausules om ergens anders te gaan werken, en geen stress als je 1 minuut langer moet poepen. Wat en kotsbedrijf is dit zeg.

Je gaat toch niet serieus stappen of opties tegen zo een toko ondernemen. Zelfs die 100 euro had ik voor lief genomen. Gewoon lekker die kant op, baas zijn kantoor inlopen en zeggen de groeten. Ik stop, reden is dat ik dit een kutbedrijf vind en succes met het zoeken van een nieuwe werknemer. Niets meer en niets minder.

Dan ga je in ieder geval opgelucht huiswaarts en hoef je niet bang te zijn dat je nog maanden met deze toko te maken hebt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
peugeot206gt schreef op dinsdag 08 november 2011 @ 23:49:
...Gewoon lekker die kant op, baas zijn kantoor inlopen en zeggen de groeten. Ik stop, reden is dat ik dit een kutbedrijf vind en succes met het zoeken van een nieuwe werknemer....
Dat zou mij in deze situatie al te veel zijn. Gewoon bellen om te zeggen dat je niet meer komt. En succes met het vinden van een nieuwe medewerker? Dat zou ik anderen eigenlijk niet aan willen doen, dus om ze daar nu succes mee te wensen....

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:54

Eagle Creek

Breathing security

Dit kun je sowieso melden bij centrale instanties, want het bel-me-niet-register is een wettelijk verhaal, en aangeven dat je doneert aan een goed doel en dat niet doen, is volgens mij ook niet de bedoeling (hoewel wellicht niet strafbaar).

Ik zou dit sowieso doen, als wat het maar om het bedrijf een schop te geven.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:27
doneert aan een goed doel en dat niet doen, is volgens mij ook niet de bedoeling (hoewel wellicht niet strafbaar).
Tuurlijk is dat ook strafbaar, dat is gewoon fraude. Je belooft je klanten iets wat ze niet krijgen.

Verwijderd

Is zij als medewerkster dan ook niet medeplichtig?

• Len Canoot
Hielko schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:11:
[...]

Tuurlijk is dat ook strafbaar, dat is gewoon fraude. Je belooft je klanten iets wat ze niet krijgen.
Zijn politici dan ook strafbaar?

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Len Canoot schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:53:
[...]

Die formuleren het doorgaans wat beter.

Als bedrijf x stelt dat: "we doneren aan een goed doel" of ze stellen dat "we doneren aan een goed doel indien mogelijk" ... iets andere formulering, maar compleet andere insteek.
In't eerste geval is niet doneren gelijk aan fraude.
In't tweede geval gaat de klant al moeten aantonen dat het mogelijk is, het bedrijf moeite genoeg doet ... gewoon ampter te doen dus.

• Flghter1982
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-04 10:06
hmm. ik heb niet heel veel geduld met dit soort onrecht. ik denk dat zodra iemand tegen mij (zonder aanleiding) begint te schreeuwen op een manier die mij niet aanstaat. die persoon binnen 10 seconden tandjes van de grond kan gaan rapen. ik vind menselijk behandeld worden belangrijker dan een kutbaantje. ( no disrespect).

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:22

Koppensneller

winterrrrrr

Afbeeldingslocatie: http://s3.amazonaws.com/kym-assets/photos/images/newsfeed/000/187/352/So%20Hardcore.jpg?1318992465

M.i. is dat wel de allerslechtste manier om zoiets aan te pakken; met een beetje zelfbeheersing behoedt je jezelf voor vervolging voor mishandeling.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hielko schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:11:
[...]

Ik zou het persoonlijk eerder onder oplichting scharen. Hoe dan ook is het duidelijk niet koosjer en misschien zou het handig zijn als TS' vriendin er ergens melding van zou maken.

Nee, merp!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Len Canoot schreef op woensdag 09 november 2011 @ 12:53:
[...]

Nee, die hebben geen overeenkomst met de kiezer. Een verkoper heeft dat wel met een koper. Het leveren van iets anders dan beloofd is niet nakoming (wanprestatie). Iets dergelijks is niet strafbaar, maar kan wel een grond zijn voor schadevergoeding. Justitie laat dergelijke zaken graag aan de partijen zelf over.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Rukapul
  • Nu online
laten we de topic even ontopic houden voor de de voorliggende casus

Verwijderd

Praktische oplossing? Mailtje sturen dat je niet meer komt. Verder niets aan ze betalen. Laat ze hun 100 euro maar komen halen.

• -DarkShadow-
  • Niet online
Dat houden ze natuurlijk in op haar loon (al betalen dit soort werkgevers meestal helemaal niks meer zodra je weg bent).

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• polthemol
  • Laatst online: 13:44

polthemol

Moderator General Chat
-DarkShadow- schreef op woensdag 09 november 2011 @ 15:26:
Dat houden ze natuurlijk in op haar loon (al betalen dit soort werkgevers meestal helemaal niks meer zodra je weg bent).
volgens mij mag je niet zomaar geld gaan inhouden van mijn salaris :) Ik krijg dat geld omdat ik er werk verzet a zoveel uur per week / maand. Dat je een cursus hebt die al dan niet betaald zou moeten worden staat daar los van.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

De vraag is of je voor 100 euro die inspanning wil doen en daar tijd in wil steken. Ik zou het niet doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Thalaron
  • Laatst online: 14:22
Ik zou ofwel die 100 euro voor lief nemen... ofwel gewoon simpelweg klanten eerlijk gaan behandelen -.-.

Ze kunnen je nooit 100 euro in kosten brengen bij ontslag ;)

Net zoiets als ik bv een interne opleiding heb gevolgd (geen callcenter, maar meldkamer)

1e jaar ontslag nemen = 100% betalen
2e jaar ontslag nemen = 50% betalen
3e jaar ontslag of later = 0% betalen

Werk er overigens al meer dan 3 jaar ;)

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Bedankt voor alle goede tips mensen :)

Er is ook een kleine toevoeging. Naast dat ze 100 Euro inhouden voor een training als ze binnen 1 maand stopt (zelf een mapje doorlezen binnen 20 minuten) krijgt ze dus ook haar eerste werkdag niet betaald (omdat ze training heeft gekregen :p)
Ook staat dit niet in haar contract aangegeven, maar hebben ze haar mondeling verteld gister.
Aankomende maandag gaat ze of anders ik voor haar bellen voor juridisch advies :)

[ Voor 5% gewijzigd door Praetextatus op 10-11-2011 09:31 ]

• Len Canoot
Mondeling kan zoiets niet worden bepaald. Staat het niet op papier, hebben zij pech. Ik neem aan dat zij hier geen akkoord voor heeft gegeven.

Wat is dat bedrijf in hemelsnaam aan het doen, ze zijn niet alleen onmenselijk, maar ook niet erg slim. :S

• Kain_niaK

Kain_niaK

Hopelijk komt het tot een goed einde.
Hou ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen.

• Praetextatus

Praetextatus

the dutch_paki

Topicstarter
Len Canoot schreef op donderdag 10 november 2011 @ 10:17:
Mondeling kan zoiets niet worden bepaald. Staat het niet op papier, hebben zij pech. Ik neem aan dat zij hier geen akkoord voor heeft gegeven.

Wat is dat bedrijf in hemelsnaam aan het doen, ze zijn niet alleen onmenselijk, maar ook niet erg slim. :S
Dat ben ik met je eens. Probleem is, mocht het zo ver komen, dat het toch moeilijk te bewijzen is dat zij die dag heeft gewerkt. Ze is wel ingelogd geweest in hun systeem voor x aantal uren de eerste werkdag, maar daar hebben zij de logging van en dat zullen ze ook niet zo 1-2-3 laten zien natuurlijk :)

Pagina: 1 2 Laatste