Ah, maar film is een heel ander medium. Als je het over film hebt, dan zorgen de eigenschappen van de film eigenlijk voor het gehele proces, van schieten van de RAW, omzetten van de RAW, bewerken van de RAW, omzetten naar JPG en opsturen naar de afdrukcentrale.Makkelijk schreef op dinsdag 15 november 2011 @ 10:20:
Wat ik sowieso grappig vind is dat bijna niemand jvdgeest geloofd, terwijl we wel allemaal geloven dat elk type film een compleet ander resultaat geeft. En dat sommigen van ons ook nog vinden dat de resultaten van analoge film over het algemeen beter zijn dan van digitale film. Dat vind ik zelf ook, en als scanners beter waren en digitaal niet zo verschrikkelijk handig was deed ik het ook nog. Dus waarom zou er geen enorm verschil zitten tussen sensors? Kennelijk was het niet mogelijk om een perfecte allround film te maken, kan dat dan wel met sensors?
Nu ja, in film heb je nog wel een bewerkmogelijkheid, namelijk op het moment dat je gaat ontwikkelen en afdrukken, maar zeker het ontwikkelen van kleurenfilm, wie doet dat zelf?
Een sensor is wat dat betreft invloed op het eindproduct, wat dat betreft toch van een geheel andere orde dan film.
Overigens ben ik het verder wel met je punt eens. Sterker nog, ik kan me (na deze discussie) eigenlijk wel voorstellen dat het je niet lukt om bepaalde beelden uit een Canon te halen en wel uit een Nikon en/of omgekeerd. Waar dat dan aan ligt? Ik zou zeggen aan hetgeen er gebeurt NADAT de sensor is uitgelezen en de RAW voor het eerst is opgeslagen. Maar of dat ook werkelijk zo is? Wellicht doet die sensor ook nog wel iets geks...
Daar hoort alleen wel een enorme disclaimer bij. Voor 90% van de gebruikers van DLSR's maakt het geen bal uit! (Alleen voor die 10% die het verschil wel zouden kunnen krijgen en die het eventueel zien, die 10% is wel oververtegenwoordigd op GOT.)
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2011 12:34 ]