Hey Tweakers,
Ik denk erover mijn huidig systeem te vervangen, deze komt wellicht in de woonkamer te staan.
Mijn huidig systeem is een Akoya (zo een Medion ding)
Intel Core 2 Quad Q8200 2,3Ghz
4GB naar 8GB gebracht voor Vmware
Nvidia Geforce 9600 GT 512 MB (VGA en DVI gebruikt nu voor 2 monitors, nog geen TV scherm ervoor)
1T HD maar een systeemdisk SSD bijgezet (64GB voor geen 80 euro)
goedekopere Philips monitor op VGA (geen HD) en nadien een IIyama (juist HD resolutie) op DVI.
Omdat ie nu stuk is en in garantie word opgestuurd zit ik tijdelijk op de flappy.
Ik speel normaal WoW en SC2 op max settings, nu denken jullie, die game's hebben niet veel nodig maar als je mijn systeem ziet weet je wel dat men beestje alles op alles zet, ook de grafische kaart trekt het (gelukkig) juist rond, 2de scherm staat voor een filmpjes, tekstverwerking of wat internet naast de game te spelen.
Oud (wanneer hesteld) systeem gaat dus naar de living, voorloopig op de scart aansluiting op de oude TV en later dus via de HDMI aansluiting op de nieuwe, voor films, internet,... is het leuk als 'familie' PC in de woonkamer.
Nieuw systeem gaat dus ook men SC2, WoW en binnenkort Diablo 3 spelen.
Ook belangrijk dat ik Vmware wat kan gebruiken, VT voor 64 bit virtualisatie.
Belangrijke eisen is dat de PC heel stil is, 1 sterke grafische kaart heeft, genoeg Ram erin steekt (maar ook nadien nog bijkan).
De PC zal overclocked worden, net zoals de grafische kaart.
Budget zal een 600-900 euro zijn zonder randapparatuur.
Als ik een I5 gebaseerd systeem samenzoek zit ik hier over en met een I7 al helemaal.
Met het oog op Vmware, toekomstigge game en -expansies en multitasking (film zien naast de game) heb ik dus wat andere setup nodig als een doorsnee game systeem maar zou het me goedkoper kunnen uitkomen als een high end game of grafisch ontwerk systeem.
AMD Phenom II X4 955 Black Edition? of bulldozer 6 core?
Prijs processor en mobo samen dacht ik onder de 300 euro te houden.
Asrock mobo lijkt me goed, goedkoper maar Asus kwaliteit (Asrock=Asus?)
Boven vermelde processor voor overclocken potentieel of toch maar iets zaarder en dus duurder?
16MB ram (2 keer

en 2 slots houden voor max naar 32 te gaan (latere upgrade).
Grafische kaart zie ik van MSI dat het vooral stille kaarten zijn en toch goed overclock potentieel hebben (en er dus de nodige koeling voor hebben).
1 of 2 GB, ik ben er nog niet uit, ik zat al vaak te zien naar MSI cyclone, twin force II en III kaarten, geen Nvidea om de prijs te drukken. Een systeem met SLI of crossfire zegt me niet veel, liever één sterke kaart.
Als hd ga ik terug voor een SSD maar nu voor een 128 of zelfs 256 gb en systeem zonder mega hd(s) maar wel met het gedacht dat ik laten mss 1 of zelfs 2 extra hd's zou bijsteken.
Zaken waar ik rekening mee hou:
-Grafische kaart, 2DVI aansluiting, voorlopig dan één met een DVI->VGA verloop voor men 2de (ouder) scherm.
-16GB ram maar plaats voor verdubbeling houden
-AMS3+ mobo, minstens stevige 4 core maar mss 6 core PCU
-stille/variabelle koelers voor voeding, PCU, grafische kaart, kast,...
-geluid onboard op de mobo, voorlopig dus voor gewoon sterio out jack maar
met oog op toekomstig 7.1 systeem mogelijkheig als zie ik vaaker op mobo's in de +90 euro ranges dat het er al op zit, toppie plus dus.
-kast die alles kan hebben zonder mods, die zwart is zonder tirlantijntjes.
Geen behoefte aan opzcihtige zaken zoals lampen, ruiten,..
-mijn voorkeur op Asrock, Asus mobo
-voorkeur op MSI ati grafische kaart
(al kunnen keuze's wel wissellen maar ik keek naar prijs/kwaliteit en goede reviews)
Zonder een besluit te hebben welke processor ik nu wil kan ik niet weten welk mobo,... ik nu nodig heb.
Kwestie overclocken en juiste ram dat zich hiervoor verleent, grafische kaast die erop kan en dus in de reeks kasten kan.
Als iemand een gelijk systeem voor ogen heeft of juist ééntje samengesteld heeft of gewoon tips heeft hoor ik het graag.
Flamen/spammen mag maar liever opbouwende kritiek.
Vroeger stak ik altijd mijn PC's zelf in elkaar, ook voor vrienden, famile en kennissen maar tijds gebrek heeft er toen voor gezorgd dit te stoppen.
Spijtig toen men PC in Aldi gekocht, nu moet mijn PC de post op.
Nieuwe PC ga ik wellicht ook niet zelf doen in éérste instantie, wellicht bij Alternate laten bouwen.
Maar nu weet ik wel wat erin gaat steken (merk, prijs/kwaliteit, uitbreiding/upgrade capaciteit) en rij ik mijn onderdeel apart of men volledig systeem bij garantie.
Vriendelijke groeten Tweakers,