Tsja..... deels waar.

De service bij XS4ALL is bijvoorbeeld nog steeds best OK. Niet meer zoals vroeger, maar nog wel degelijk beter dan gemiddeld.

En als je bijvoorbeeld naar Vodafone kijkt (een niet-KPN provider): Ze doen voor wat betreft glasvezel verder niks zelf. Dus zijn ook 100% afhankelijk van KPN ITNS. Ik heb verder overigens geen ervaring met de voortvarendheid waarmee Vodafone eventueel achter KPN ITNS aan zit in het geval van bv. storingen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• niwesa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-01-2023
Over KPN heb ik verder weinig te klagen zolang je maar niet wijzigt. Als het eenmaal loopt dan loopt het.
Afgelopen 5 jaar twee keer een kapot modem gehad en dat werd beide keren vlot en correct afgehandeld.
Voordeel is ook dat je ze nu gratis kunt bellen en dat is dan wel weer vriendelijk te noemen tegenwoordig.

En natuurlijk, ik heb het 45 jaar zonder glasvezel gedaan, dus die drie weken maken dan niet zo heel veel uit.

Maar ik denk dan, even een kabeltje patchen in de centrale, administratief het contract aanpassen en klaar. Dat moet toch in een dagje kunnen?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:59
niwesa schreef op donderdag 13 december 2012 @ 22:35:
Over KPN heb ik verder weinig te klagen zolang je maar niet wijzigt. Als het eenmaal loopt dan loopt het.
Afgelopen 5 jaar twee keer een kapot modem gehad en dat werd beide keren vlot en correct afgehandeld.
Voordeel is ook dat je ze nu gratis kunt bellen en dat is dan wel weer vriendelijk te noemen tegenwoordig.

En natuurlijk, ik heb het 45 jaar zonder glasvezel gedaan, dus die drie weken maken dan niet zo heel veel uit.

Maar ik denk dan, even een kabeltje patchen in de centrale, administratief het contract aanpassen en klaar. Dat moet toch in een dagje kunnen?
Zelfs dat hoeft nog nieteens, als je binnen dezelfde actieve operator blijft. In dat geval blijf je op hetzelfde netwerk zitten (meestal KPN Wholesale dus). Fysiek patchen is alleen nodig als je switched naar een provider die op een andere actieve operator zit.

Technisch is het allemaal zo te regelen, alleen moet dat ook nog binnen de procedures/systemen van RF passen. En er moet samenwerking zijn tussen de operators, en dat is er nog amper. Er staat een bepaalde tijd voor het aanvragen van een patching, en tot die tijd kan de andere operator niets beginnen. Die zijn nl afhankelijk van RF voor de uitvoering van de patching.

Maar goed, dat zal wel veranderen, DSL overstappen was vroeger ook een drama en lange downtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 22:29

robertwebbe

Robert Webbe

Aanstaande dinsdag komt Reggefiber langs om het "modem" te plaatsen. Eind oktober heeft ze hierover al een aankondiging van Vodafone ontvangen en dat binnenkort het doe het zelf pakket geleverd zou worden. Alleen nog geen doe het zelf pakket gezien. Heeft iemand die al wel ontvangen?

Op zich geen probleem want ze heeft nog een prima Wi-Fi router en TV ga ik denk ik maar via DVB-C aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vodafone wacht tegenwoordig tot ze de bevestiging via Reggefiber krijgen dat het "modem"geplaatst is en de lijn geactiveerd en dan sturen ze de doos op. Dus enkele werkdagen na dinsdag zou dat moeten komen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:45
Barre73 schreef op zondag 16 december 2012 @ 15:05:
Vodafone wacht tegenwoordig tot ze de bevestiging via Reggefiber krijgen dat het "modem"geplaatst is en de lijn geactiveerd en dan sturen ze de doos op. Dus enkele werkdagen na dinsdag zou dat moeten komen.
Dat klopt, zo is het bij mij ook gegaan.
Binnen één week moet het pakket binnen zijn.
Je kunt wel direct na het plaatsen van de glasvezelmodem internet gebruiken en via DVB-C TV kijken.
Telefoon zou het ook moeten doen al is het nummer nog niet meteen geporteerd als je dit bij de bestelling hebt opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

We hebben inderdaad nummerportering aangevraagd en UPC zal hem dan los moeten laten. Voor de tussentijd schakel ik de oude lijn met het juiste nummer wel door naar de nieuwe lijn met het tijdelijke nummer. Dan zijn er voor een maand wel wat doorschakelkosten maar dat vind ik niet zo'n probleem, dan is de lijn direct in orde en hoef ik niet meer terug als die geporteerd wordt. De doorschakeling zit bij de oude aanbieder en zodra die de lijn opheft is de doorschakeling ook weg.

Moet ik nog iets activeren voor internet, telefonie of TV?

Ik neem aan de 1e aansluiting voor internet, daar de router op aansluiten, de telefoon op Tel1 en de TV op de logischerwijs op F connector voor de TV (voor DVB-C). En als ik de TV settopbox aasluit dan op de 2e aansluiting.

[ Voor 23% gewijzigd door robertwebbe op 16-12-2012 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt als een bus. Vanaf links geteld de eerste voor Internet (router of computer), tweede voor IPTV en tel1 voor telefoon. UTP 3 en 4 zijn leeg.
Die F-connector moet trouwens tegenwoordig door de aannemer voorzien worden van een koppelstukje zodat jij geen F-connector op je kabel hoeft te zetten maar de normale Coaxstekker kan gebruiken.
Is natuurlijk wel aan te raden omdat het een betere stekkerverbinding is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:) Bij m'n schoonouders in Ermelo zat er ook gewoon nog een 'kale' F-connector voor de CATV.

Verder niet zo'n probleem: De NT hangt bij hen in de huiskamer (in de buurt van waar ook het overnamepunt van UPC zit) en heb gewoon een klein stukje kabel genomen met aan 1 kant een F-connector en aan de andere kant een wandcontactdoos (einddoos) van Hirschmann. Kunnen ze alles verder precies zo aangesloten houden als ze gewend waren :P

Het nadeel van een 'gewone' aansluiting is weer dat dit voor veel mensen verwarrend zal werken, aangezien ze bij 'de kabel' meestal nog steeds een aansluiting voor TV en een aansluiting voor radio gewend zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 16-12-2012 21:16 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hier ook een F connector aansluiting, wel met een klein koppelstukje waar een demping in zit om het te sterke signaal iets te verzwakken, de benodigde demping is ter plaatse door de monteur gemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:) mja, kan me voorstellen, zo dicht als jij bij de POP zit ;)

Bij m'n schoonouders was verder demping zo te horen/zien ook niet nodig. De radio klinkt prima (vooral radio 4 is voor hun belangrijk). Analoge tv vond ik zelf wel behoorlijk ruiserig maar m'n schoonvader was er tevreden mee (hij vond het minimaal net zo goed als bij UPC en gebruikt het toch alleen nog als hij dingen wil opnemen met de analoge dvd-recorder).

Heb trouwens hun Amino wel met scart verbonden met de ext2 ingang van de dvd-recorder. Altijd leuk als ze met Amino wat hebben opgenomen en het onverhoopt toch willen bewaren. Zelfs na kwaliteitsverlies is het dan nog steeds mooier dan opnemen van het analoge signaal.

De Amino kan gelukkig ook prima 1080i via HDMI en RGB via scart simultaan uitsturen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ik las dat er alweer een nieuwe provider in Ermelo is bijgekomen en wel Scarlet.
We zitten dus nu op twaalf providers op consumenten gebied en dat is best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Ik wil altijd weten hoe het er aan de binnenkant uit ziet en dus heb ik ook de Genexis Core Advanced CRA-F12tc even open geschroefd:

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8493/8284036678_66c96b97cf_z.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8077/8284038446_7cc2fd4558_z.jpg

Als je ze groter wil bekijken, hier staan ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
HoppyF schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:17:
Ik las dat er alweer een nieuwe provider in Ermelo is bijgekomen en wel Scarlet.
We zitten dus nu op twaalf providers op consumenten gebied en dat is best veel.
Er kunnen er nog wel veel meer leveren. Elke provider die een koppeling met KPN heeft kan in principe leveren. Maar veel onderscheid is er niet: Het is ISPFabriek voor internet, of het eigen netwerk van de ISP. Voor TV is het glashartmedia.

Effectief is het enige verschil dus kwaliteit vd helpdesk, eventuele door de provider geboden extra's (usenet, aantal mailboxen enz).

Tenslotte is vrijwel iedere ISP gebonden aan de mogelijkheden die KPN ze bied....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

robertwebbe schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 11:51:
Ik wil altijd weten hoe het er aan de binnenkant uit ziet en dus heb ik ook de Genexis Core Advanced CRA-F12tc even open geschroefd:
12V/18W waarvan de catv module 1,8W niet echt zuinig te noemen. Ik heb zelf een NT en die gaat niet veder dan 4 a 5 watt volgens mij.

https://secure.flickr.com...157632271765385/lightbox/

Volgens Genexis.eu

Power dissipation. (incl. voice and CATV). 11 W
Maar daarbij het vermogens verlies van de voeding nog bij.

Voor een NT Genexis FXP-100
Vermogensdissipatie
- OCG-111m 1,5 W met catv OCG-14 3,3 W

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zaterdag 22 december 2012 @ 13:44:
[...]

12V/18W waarvan de catv module 1,8W niet echt zuinig te noemen. Ik heb zelf een NT en die gaat niet veder dan 4 a 5 watt volgens mij.

https://secure.flickr.com...157632271765385/lightbox/

Volgens Genexis.eu

Power dissipation. (incl. voice and CATV). 11 W
Maar daarbij het vermogens verlies van de voeding nog bij.

Voor een NT Genexis FXP-100
Vermogensdissipatie
- OCG-111m 1,5 W met catv OCG-14 3,3 W
Ik heb een eigen CPE erop, en die gebruikt ook rond de 6 watt.

Maar goed, bedenk wel dat bij de nieuwere Genexis dingen ook een (managed) switch in zit en een voip module. Je vergelijkt ze nu kwa power-usage met een 1-poorts unmanaged mediaconverter zonder voip. Geen helemaal eerlijke vergelijking.. Maar als je (zoals ik) aan 1 poortje genoeg hebt en geen telefonie gebruikt is dat toch weer watt of 5 besparen. En dat is toch 10 eur op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Het is wel erg stil hier.
Hoe gaat het met het aantal aansluitingen in Ermelo?
Ik zie af en toe nog wel eens een busje bij de PoP's staan, ik zou denken dat er dus wel aardig wat mensen waaronder tweakers, aangesloten moeten zijn.

Zelf ben ik best tevreden, het werkt allemaal goed.

Btw
Ondertussen kun je maar liefst kiezen uit 13 aanbieders!
Plus nog eens 3 zakelijke aanbieders.

[ Voor 15% gewijzigd door HoppyF op 09-02-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja, die 13 zal nog wel wat afnemen :).

Inmiddels is het (via 'bronnen' binnen de gelederen van KPN ITNS gemeld) zo goed als zeker dat Lijbrandt, XMS, Concepts en KickXL op zullen gaan in Telfort (dat inmiddels ook informatie over glasvezel online heeft gezet).

Verder zal het inderdaad wel zo zijn dat langzaamaan iedereen aangesloten is en dan valt er niet meer zo veel te melden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
eymey schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:39:
Mja, die 13 zal nog wel wat afnemen :).

Inmiddels is het (via 'bronnen' binnen de gelederen van KPN ITNS gemeld) zo goed als zeker dat Lijbrandt, XMS, Concepts en KickXL op zullen gaan in Telfort (dat inmiddels ook informatie over glasvezel online heeft gezet).

Verder zal het inderdaad wel zo zijn dat langzaamaan iedereen aangesloten is en dan valt er niet meer zo veel te melden :)
Of toenemen ;)

In principe kan elke provider leveren die een koppeling met het KPN netwerk heeft (in welke smaak dan ook)
Ik kan bv via een leverancier ook lijntjes via KPN FttH leveren, terwijl hun niet op de RF site staan.
Niet elke provider richt zich op een bepaalde plaats, maar dat wil niet zeggen dat men er niet kan leveren.

Maar de meeste graafwerkzaamheden zijn wel zo goed als klaar volgens mij. De huisaansluitingen nog niet overal, ik ken meerdere mensen waar de vezel of binnen ligt maar nog niet afgemonteerd is, of nog ergens voor de deur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DJSmiley: True! ;)

Echter, ik vestig mijn 'hoop' op meer diversiteit toch meer op nieuwe operators die er naast KPN (hopelijk) in de toekomst nog gaan komen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
13 aanbieders met ieder hun eigen infrastructuur tot in de PoP plus een eigen (radio/TV) content is een ideaalbeeld maar nauwelijks realistisch te noemen.
Voorlopig zullen we dus moeten doen wat er nu is maar wel met een open netwerk wat nieuwelingen op de markt mogelijkheden biedt. Er zullen uiteindelijk als de kritische massa maar groot genoeg is, meer aanbieders komen die zich los maken van het "grote" KPN.
We hebben dat eerder gezien met vaste en mobiele telefonie maar ook met ADSL.
Glas is gelukkig nog een sterk groeiende markt te koste van de kabelaars weliswaar maar daar zal ik echt geen traan om laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edraket01
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-09-2022
Inmiddels heeft Ermelo zuid ook al een aantal aangesloten huizen waaronder dat van ons. Wij zijn over naar Vodafone. Kabels zelf door het huis heen al getrokken. Doos was compleet, met een begrijpelijke handleiding, wel zeer beknopt. Overigens stond de 6e februari de aansluitploeg van Reggefiber op de stoep, op dezelfde dag werd eea geactiveerd en alles werkt, de 9e ferbruari werd de router met de digitale box geleverd. met werkende telefoonnummers.
Alleen de nummerportering moet nog gedaan worden. (sinds vandaag pas mogelijk. Dit betreft 2 nummers, dus 2X aanvragen. Als dat goed gaat, zijn we compleet over.

Overigens volg ik niet de hele discussie, maar hoe dan ook zitten we allemaal bij KPN :-(
Reggefiber = 50% eigendom van KPN

Overigens Vodafone 30 abo, Helaas wel 30 Mbps download, maar tussen de 15 en 20 up, Algemeen probleem bij alle providers.

Offtopic
Is iig nog altijd stukken beter dan KPN die na een jaar klungelen eindelijk een terugkerende storing op onze ADSL lijn repareerde, de poort in de wijkcentrale was stuk, waardoor met enige regelmaat ons internet eruit vloog. De eerste monteur had dat in maart 2012 dit al vastgesteld, maar dit is nu eindelijk gerepareerd. De laatste callcentermedewerker begreep van mijn wederhelft dat dit een belangrijke reden was om over te gaan naar een andere provider....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Ik heb ook Vodafone 30 maar ook een 30 Mbits upload.
Je moet wel even een goede speedtest zoeken van Reggefiber om de waarde te kunnen bepalen.
Voor de rest werkt het goed ook al is de onderliggende infrastructuur voor een groot deel van KPN.
Gelukkig is er genoeg keus uit pakketten en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HoppyF schreef op zondag 10 februari 2013 @ 15:12:
13 aanbieders met ieder hun eigen infrastructuur tot in de PoP plus een eigen (radio/TV) content is een ideaalbeeld maar nauwelijks realistisch te noemen.
Voorlopig zullen we dus moeten doen wat er nu is maar wel met een open netwerk wat nieuwelingen op de markt mogelijkheden biedt. Er zullen uiteindelijk als de kritische massa maar groot genoeg is, meer aanbieders komen die zich los maken van het "grote" KPN.
We hebben dat eerder gezien met vaste en mobiele telefonie maar ook met ADSL.
Glas is gelukkig nog een sterk groeiende markt te koste van de kabelaars weliswaar maar daar zal ik echt geen traan om laten!
Niet erg realistisch... past ook niet in de PoP. En zover gaat de verplichting van een open netwerk nou ook weer niet. Met vier operators denk ik dat je er wel bent qua fysieke ruimte in die PoP's. Maar bij elk van die vier operators horen dan weer providers en dan kom je er wel ja.
Maar laten we hopen dat Glasoperator door kan stoten en voldoende investering kan vinden om verder te bouwen zodat KPN niet het indirecte monoploie houdt op de dienstenleveringen op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Barre73 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 21:36:
[...]

Niet erg realistisch... past ook niet in de PoP. En zover gaat de verplichting van een open netwerk nou ook weer niet. Met vier operators denk ik dat je er wel bent qua fysieke ruimte in die PoP's. Maar bij elk van die vier operators horen dan weer providers en dan kom je er wel ja.
Maar laten we hopen dat Glasoperator door kan stoten en voldoende investering kan vinden om verder te bouwen zodat KPN niet het indirecte monoploie houdt op de dienstenleveringen op glasvezel.
Ligt aan de poortdichtheid, maar ik gok dat er wel meer dan 4 in passen . Je krijgt dan alleen met shared rackspace te maken, maar goed, in 3 kasten kun je heel wat apparatuur kwijt, zeker als niet iedereen catv levert. En als er heel veel operators zijn, heeft een operator minder aansluitingen gemiddeld, dan alles op 1 operator. Er is iig ruimte zat voor extra operators.

Voor de consument zou dat wel gunstig zijn, omdat je dan wat meer diversiteit krijgt tussen de providers. Nu is het nog redelijk hetzelfde, en is men veelal doorschuiver van *een* KPN dienst. Glasoperator is vnl in de randstad actief. In Ermelo heb je tenminste nog 1 onafhankelijk alternatief (XSyou), maar in de meeste gebieden is er alleen maar KPN (wholesale)

Groter probleem is mensen het nut laten zien van glas. Waar met DSL/kabel de techniek het probleem was, en mensen ellende hadden met brakke kabels enz, is het nu vooral de procedures waar een klant tegenaan loopt en in z'n omgeving veel negatieve dingen over hoort, 'de UPC angst van vroeger". Nu is de techniek prima, maar de procedures/administratie eromheen niet. Dus veel mensen: "Laat dat glas maar zitten, ik hoor overal gezeur, monteurs die niet komen, opleveringen die mis gaan enz". Als men dat eerst soepel krijgt, is al een hoop gewonnen.
Nu raad je veel providers nieteens aan, omdat geen van de providers fatsoenlijk communiceert met z'n klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdkooij
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
XSyou schreef Fri, 15 Mar 2013 08:09:06 GMT @ https://www.xsyou.nl/nieuws/:
HET IS BIJNA ZOVER!
In de loop van deze maand zal de laatste hand worden gelegd aan het inregelen van de diverse apparatuur en zullen we de eerste klanten voorzien van een test-verbinding.

Zodra de test-fase beëindigd is zullen we u bellen en een afspraak maken om uw verbinding op te komen leveren. U hoeft zelf dus niets te doen, wij nemen contact met u op.

[ Voor 4% gewijzigd door avdkooij op 16-03-2013 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eigenlijk schandalig... Klanten schrijven zich in de voorfase in en terwijl alle andere operators/providers al maanden kunnen leveren is XSYou nu pas apparatuur aan het inregelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:57
Het zou me niets verbazen als CAI Harderwijk (leverancier van de dvb-C) dwars ligt of heeft gelegen. Zijn ze nogal goed in daar...

Of ze moeten niet eerder hun apparatuur hebben kunnen plaatsen maar dat lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inmiddels is het xsyou nog steeds niet gelukt om mjin aansluiting te realiseren. :-(
Ik had als een van de eerste in Ermelo de glaskabel in huis en had op 6 april 2012 al een aansluiting bij xsyou aangevraagd.
Heb daarom gisteren maar m'n abonnement opgezegd bij xsyou, nadat ik te horen kreeg dat in de maand mei ook niemand wordt aangesloten en het kon nog wel een tijdje duren. In november vorig jaar had ik al een keer een email gestuurd met de vraag waarom het zo lang moest duren enkreeg toen te horen dat het maken had met wat technische "hobbels".
Ze deden me op zich een leuk aanbod. 100mb internet voor de pirjs van 30mb en dan had ik uiterlijk begin maart wel verbinding.
Nu weer twee maanden verder is het voor mij over. en uit. Inmiddels bied UPC ook z'n standaard kanalen aan via DVB-C zonder smartcard. En ik moet zeggen dat doet het bij mij thuis prima.

Nu ben ik aan het twijfelen of ik alles bij UPC ga nemen, danwel toch naar een glasprovider overstap.
Er zijn in Ermelo genoeg mensen overgestapt van UPC naar glas, dus op de kabel is meer ruimte gekomen en of het prijstechnisch nog veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belangrijkste vraag die jezelf moet stellen is of je de upload belangrijk genoeg vindt....

Tip: Als je toch op glas gaat en XMS, Lijbrandt of Concepts overweegt, bestel dan alvast meteen bij Telfort. Aangezien de tekenen dat Lijbrandt en consorten niet lang meer bestaan steeds duidelijker worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tha_bulldog schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:53:
Het zou me niets verbazen als CAI Harderwijk (leverancier van de dvb-C) dwars ligt of heeft gelegen. Zijn ze nogal goed in daar...

Of ze moeten niet eerder hun apparatuur hebben kunnen plaatsen maar dat lijkt me sterk.
Zover ik begrepen heb hangt XSYou hun eigen apparatuur op en gaan ze helemaal buiten KPN om.
de rest van de providers maken allemaal gebruik van KPN apparatuur dusja als dat hangt kunnen ze allemaal leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat klopt en is ook niets nieuws. Het punt is echter dat ze wel degelijk afhankelijk zijn van andere partijen dan KPN (zoals Cai Harderwijk voor het aanleveren van de CATV feed ) en evt. van het regelen van een backhaul tussen hun apparatuur in de POP's en hun eigen netwerk.

En blijkbaar krijgen ze dit niet voor elkaar, aangezien de opleverdatum dus steeds verschoven wordt.

Hoe lovenswaardig de poging van XSYou, om onafhankelijk te zijn van KPN, ook is.... ik zou op een gegeven moment ook geen geduld meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
tha_bulldog schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 12:53:

Je kan wel apparatuur plaatsen, maar dat heeft nogal weinig nut als de verdere infra niet klaar is. En je kan niet even een kabeltje uitrollen, het hele traject van vezels graven, vergunningen, procedures enz is niet 123 geregeld. En de backhaul van een operator valt niet binnen de normale graafvergunningen die reggefiber heeft, dat is iets wat de operator zelf moet regelen.
Verwijderd schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 09:29:
[...]

Zover ik begrepen heb hangt XSYou hun eigen apparatuur op en gaan ze helemaal buiten KPN om.
de rest van de providers maken allemaal gebruik van KPN apparatuur dusja als dat hangt kunnen ze allemaal leveren.
Klopt, hun hebben inmiddels eigen apparatuur naast die van KPN hangen. (Waarbij KPN het dus in 2 smaken heeft: KPN en KPN Wholesale). Inmiddels draaien er ook al meerdere testaansluitingen.
eymey schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 10:07:
Dat klopt en is ook niets nieuws. Het punt is echter dat ze wel degelijk afhankelijk zijn van andere partijen dan KPN (zoals Cai Harderwijk voor het aanleveren van de CATV feed ) en evt. van het regelen van een backhaul tussen hun apparatuur in de POP's en hun eigen netwerk.

En blijkbaar krijgen ze dit niet voor elkaar, aangezien de opleverdatum dus steeds verschoven wordt.

Hoe lovenswaardig de poging van XSYou, om onafhankelijk te zijn van KPN, ook is.... ik zou op een gegeven moment ook geen geduld meer hebben.
Geduld is altijd lastig, zeker als het zolang duurt. Maar dat geld helaas voor alle partijen. Kijk maar eens hoeveel ellende het soms is voordat RF verbindingen oplevert in appartementencomplexen. Ook de afspraken met RF/aannemers zijn vaak nogal onduidelijk of lopen mis. Hier moeten ze bv nog steeds de vezels voor de bovenburen afmonteren, zijn we 1,5 jaar NA planning van oplevering, en inmiddels 5 monteursafspraken (die niet kwamen) verder.

Zeker voor een kleine ISP zijn er een hoop bomen op de weg en/of vallen er ter plekke nog bomen om. (of zijn er überhaupt stukken geen weg)

Als klant is de onduidelijkheid en uitstellen het enige wat je ziet, en dan is het logisch dat mensen het geduld verliezen. Maar helaas is dat eigenlijk bij alle providers zo (Kijk maar eens hoe lang een storing soms duurt, lees eens de topics van andere providers door).

De coaxtechnieken en procedures van UPC zijn inmiddels prima en al jaren op weg. Dan loopt het allemaal een stuk soepeler dan bij glasvezel, terwijl technisch glas het met ruime voorsprong wint.

Maar goed, je kan altijd nog later overstappen van provider . (en dat kan in Ermelo ook met minimale downtime itt tot de huidige WMP+ migraties)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al een aantal jaren een tweakers account, maar nooit geweten dat er een topic was/is
over Reggefiber aansluitingen in Ermelo, nou ik ben ook 1 van de vele gebruikers in Ermelo.

En kan bij deze melden dat ik al belachelijk veel ellende heb ondervonden, het begon al met
het kiezen, ivm de huidige installatie in huis, gekozen voor een provider met DVB-C, en
uiteindelijk gekozen voor Lijbrandt...en die waren traag, de buren draaide al op hun KPN
aansluiting, terwijl er bij ons nog niet eens een modem hing, na veel bellen en mailen
de hoop opgegeven en voor optie 2 gekozen, Vodafone...nog dommer :F
Ze beloofde het veeeelllll beter te doen dan Lijbrandt, maar ook zij deden het zeer rustig
aan, dan was er weer kerst, dan weer oud en nieuw, maar jawel, na 2 maanden wachten
was het 4 jan 2013 zover, signaal erop en inst.pakket inhuis, 5 jan aan de gang, geen
DVB-C signaal oorzaak zou liggen bij Reggefiber, ook interactieve tv deed het niet, zou
liggen aan mijn kabel, direct een nieuwe uitgerold, nog niets, uiteindelijk na 2x resetten
was er leven in de brouwerij, telefonie werkte wel, maar geen idee wat voor nr, was niet
doorgegeven aan mij, werd zeer boos tegen gesproken dat ik beter moest kijken, want
zat gewoon een brief bij het pakket, geen brief gezien...
Dat kon kloppen, want die kwam 5 dagen later, om vervolgens na 1 week al geen telefonie
meer te hebben, dit is ook niet meer goed gekomen, ondanks herhaaldelijk mailen en bellen
waar totaal niet op gereageerd werd, heb ik ze officieel in gebreke gesteld, ook daar is niet
echt op gereageerd, op 1 maart heb ik het contract stopgezet, dat wil zeggen dat ze dat nog
wel goed moesten keuren, dit heeft 27 dagen geduurd voordat er een reactie van 3 zinnen kwam,
en ik per direct geen contract meer had, vervolgens duurt het dan tot eind april voordat ze de lijn
vrij willen geven.
Dan pas kon er weer een andere provider op, en dat is toch weer Lijbrandt geworden, en heb via
de Reggefiber winkel kunnen regelen dat ze mij met spoed zouden aansluiten, en zo geschiede
het, met 9 dagen incl weekend en koninginnendag heb ik vandaag weer na 1 1/2 maand tv, internet
en zelfs telefonie op de modem staan, gelukkig past niet alleen de Amino kastje van lijbrandt op
dit systeem, dus ondaks dat het inst.pakket nog onderweg is, kijk ik weer interactieve tv, en kan
weer snel internetten.
Het is nog niet volledig afgerond, onze tel.nr moet nog geporteerd worden, en tv is nog basis
en werkt niet 100%, zit nog met de helft aan zenders door authenticatie problemen, en het
extra zenderpakket is nog niet geactiveerd, maar dat moet klaar zijn zodra ik het inst.pakket
in huis heb.
Heb al contact gehad met Lijbrandt, en krijg dan gelukkig iemand aan de lijn die technische
kennis heeft, want Vodafone zet mensen aan de telefoon die niets mogen en niets kunnen
nakijken, ik krijg sowieso buiten het standaard inst.pakket nog een extra ontvanger ter vervanging
van mijn huidige ontvanger, dat is een hagelnieuwe Amino A140 van Lijbrandt, en mocht niet stuk gaan
dus kosteloos omruilen voor een nieuwe....gewoon topservice.

Dus al met al pas na ruim 3/4 jaar voor het eerst volledig het glasvezel kunnen gebruiken, en nu maar
hopen dat alles blijft werken en de beeldkwaliteit met de nieuwe ontvanger iets beter word, want
het lijkt nu minder goed dan Vodafone....
ik weet ook niet of Lijbrandt ook een volledig signaal gebruikt, of via een omweg waardoor het zwakker
en van mindere kwaliteit is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Technisch gebruikt Lijbrandt dezelfde IPTV (en CATV) feed als Vodafone. Beiden het platform van Glashart Media en streams van KPN .

Zeker via de Amino boxen zou de kwaliteit bij beiden precies hetzelfde moeten zijn, mits je de instellingen ook goed hebt staan (al eens gekeken of de output wel op 1080i of evt. 1080p staat?).

Wat betreft de initiele vertraging die jij bij Vodafone hebt ervaren: Die hadden mijn schoonouders ook bij Lijbrandt. Ik heb daar nog met veel stampen en zeuren op Facebook en Twitter nauw contact met webcare van Lijbrandt gehad om er achter te komen waarom de oplevering bij mijn schoonouders maar niet gebeurde en waarom Lijbrandt hen daar zelf niet gewoon fatsoenlijk van op de hoogte wenste te houden ipv dat het via mij en webcare moest.

1 deel van het probleem zat in het feit dat het WMP+ gereed maken van de POP's (o.a. de CATV feed) door KPN eeuwen heeft geduurd. Terwijl KPN haar eigen klanten die geen CATV signaal krijgen dus al kon aansluiten). Daar had je dus ook last van gehad als je meteen al voor Lijbrandt had gekozen. Verder bleek deel 2 van het probleem bij m'n schoonouders te zitten in een defect aan 1 van de vezels.

Sinds eind november 2012 loopt het pas bij hen. Gelukkig wel stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De instellingen zijn identiek, beide op 1080i, weet alleen nog niet wat het verschil is tussen de
1080i en de 1080p, draai op een 200Hz led tv.
Maar het kan ook zomaar zijn dat het probleem zit in het nog niet volledig afgerond zijn van
het signaal/zenders, eerst maar eens het authenticatie probleem weg zien te krijgen, misschien
dat de kwaliteit dan al beter is.
Zat nu tijdelijk te kijken met dezelfde tv op upc dvb-c, maar dat was ook al zeer goed te noemen.

Ik weet dat Lijbrandt ook niet de makkelijkste is, maar voor nu vind ik het goed genoeg, zolang ze
mij maar correct te woord staan, en direct actie ondernemen, dan zullen ze van mij niet zoveel last
hebben, Vodafone heeft het lastiger momenteel met mij :P
Morgen (vandaag eigenlijk al) zal ik verder gaan testen met andere kabels enz....eens zien of het aan
mij ligt of aan de aansturing van de signalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De kwaliteit wordt sowieso niet beter van je ontvanger op 1080p zetten, aangezien HD tot nu toe maximaal op 1080i wordt uitgezonden. Echter, het kan op zich verschil maken, aangezien dat 1080i signaal nog 'progressive' gemaakt moet worden om op het paneel van je TV weer te geven. Als je de Amino op 1080p zet, dan doet deze dat nabewerken. Anders doet je TV dat.

Het signaal wordt echt niet beter als je 'authenticatie' goed is. Wat je ziet is wat je zal hebben. Ik kan me hoogstens voorstellen dat de 1e tien zenders nu nog op SD staan en dat HD pas beschikbaar komt als je abonnement helemaal is ingeregeld in de middleware bij Glashart Media.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjaa, het is gewoon niet scherp, tv kan 1080p aan, heb de box nu idd op 1080p staan,
dus als je al aangeeft dat nu de box het werk doet ipv de tv, dan zet ik hem weer vrolijk
op 1080i, daar stond hij bij Vodafone ook op.
Overigens vrijdagmiddag aan de lijn gehangen met de helpdesk van Lijbrandt, en zaterdag
al een nieuwe Amino box in huis, maakte echter geen verschil in beeldkwaliteit, zelfs de
tekenfilms lopen niet 100% vloeiend en echt niet scherp, terwijl dit wel bij Vodafone was,
toch handig als je vergelijkingsmateriaal hebt :)
Gisteren heb ik ze nogmaals gebeld, maar ze konden niets verkeerds vinden behalve het feit
dat ik eigenlijks te snel al tv kan kijken omdat het installatiepakket nog onderweg is, dus bij
defecten heb je binnen 24 uur nieuw in huis, maar activatie duurt iets langer (3 dagen).
Dus ik wacht eerst het pakket af, dan nog eens 24 uur geduld, en dan pas echt gaan testen
......geduld is toch lastig O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op welke zenders vergelijk je trouwens?

Iig... als je net naar een zender gezapt bent (en de balk met info staat onderaan), druk dan eens op de "blauwe" knop op de afstandsbediening van je Amino. Er staat dan ergens in beeld ook naar welke stream je kijkt. Dit zou de "HD+" stream moeten zijn. Als er bijvoorbeeld "SD" staat, dan is er idd nog iets met je activatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vergelijk het op alle NL zenders, discovery en wat kinderzenders.....intussen weer gebeld met Lijbrandt,
en de oorzaak is gevonden, Lijbrandt stuurt precies uit wat ik behoor te krijgen, echter doordat het een
spoedje was, is gebr. vd Donk vergeten mijn Genexis modem te authenticeren voor het Lijbrandt signaal,
vandaar dat ik geen scherp beeld heb, en geen extra zenderpakket en een x-aantal standaard zenders weg,
en een slecht DVB-C signaal.....
Ik hang nu al ruim 15 min aan de lijn om zsm een afspraak te maken, anders zitten we zeker nog 1 week
met slecht beeld.....hemelvaart, atv, weekend enz...........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, het ligt dus niet aan ReggeFiber of gebr. vd Donk, maar gewoon aan Lijbrandt zelf.....
eerst een paar dagen aan het lijntje houden met "het komt vanzelf goed", maar storingsmonteur
heeft alles overhoop gehaald, en alles 3x gecontroleerd, maar de Amino box krijgt geen
IP-adres toegewezen van Lijbrandt, daardoor geen extra zenderpakket en sommige zenders
uit het standaard pakket ontbreken.
Heeft geen invloed op het DVB-C signaal, daar heeft hij een 3db demper tussen gezet, heb nog
niet gekeken hoe het nu is, dus nu maar gaan wachten totdat ze bij lijbrandt het juiste knopje
hebben ingedrukt......kan wel 5 werkdagen duren :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het leek mij ook al een heel sterk verhaal dat dit iets met Reggefiber of de Genexis te maken zou hebben.

Een te sterk CATV signaal (overstuurd analoog, hakkelig dvb-c) kan idd optreden als je heel dicht bij de POP zit.

Onvolledige zenderpakketten (en dus waarschijnlijk ook geen HD op de zenders 1 t/m 10) op de Amino liggen 100% zeker niet aan iets waar Reggefiber of de Genexis NT wat aan kunnen doen. Reggefiber regelt alleen de kwaliteit van de vezels, lassen, patchings in de POP, etc.
KPN zorgt voor de actieve apparatuur in de POP en de 'doorkoppeling' met ITNS voor televisie en internet. Dat je Amino geen IP blijkt te krijgen ligt dus gewoon aan gepruts bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
eymey schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 20:50:
Het leek mij ook al een heel sterk verhaal dat dit iets met Reggefiber of de Genexis te maken zou hebben.

Een te sterk CATV signaal (overstuurd analoog, hakkelig dvb-c) kan idd optreden als je heel dicht bij de POP zit.
Die kans is minimaal. Zoiezo zijn de vezels vrij nieuw dus de dempingen zijn in de meeste gevallen al erg laag (Ruim onder de opgegeven limieten van RF). Daarnaast word de EDFA/splitter al zo designed dat er nooit een te hard signaal uit *kan* komen. In het geval van Ermelo/KPN ITNS is het signaal, gemeten op de splitteruitgang, zo'n -4dB. (16dBm EDFA/19dBm demping in splitters) Tel daar nog wat verliezen op richting de Genexis en je zit op de -6 tot -7. In principe is alles tussen de 0 en -10 al binnen de specs van de CATV module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij hebt er verstand van, dus ik geloof je direct :).

Maar toch is het niet de eerste keer (in het geval van Ermelo) dat ik hoor dat sommige mensen een demping nodig hebben op de CATV uitgang van hun Genexis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
eymey schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:27:
Jij hebt er verstand van, dus ik geloof je direct :).

Maar toch is het niet de eerste keer (in het geval van Ermelo) dat ik hoor dat sommige mensen een demping nodig hebben op de CATV uitgang van hun Genexis :)
Klopt. Ik heb ook een demping adaptertje op de CATV aansluiting zitten omdat de monteur bij het meten van het signaal een te hoge waarde had.
De PoP staat hier dan ook in de straat vandaar dat de afstand niet groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...en dat is juist het komische in mijn verhaal, bij oplevering van het Vodafone pakket
is er een monteur geweest iov ReggeFiber, heeft de modem gepatch (als ik het goed zeg)
getest, en alles was in orde, maar geen demper op de DVB-C uitgang.
Gisteren een storingsmonteur gehad, overigens prima kerel en wist alles haarfijn uit te leggen,
en zei, ik heb maar een demper van 3db geplaatst op je DVB-C uitgang, hij was iets aan de hoge
kant, als ik het goed onthouden heb zat de waarde rond de 40db??
Voordat hij naar mij ging, is hij eerst nog wezen kijken in de hoofdkast of daar alles goed zat en
de juiste waardes had, maar miste een signaal op de ?psa? poort?? of zoiets, en dat lag aan
Lijbrandt, die moeten nu handmatig een ip-adres toekennen aan de modem.
Hij gaf overigens wel aan dat de UTP uitgang van iptv soms slecht verbinding maakt, moest hem
dan los nemen en opnieuw erin klikken, dan zal het wel weer lang goed gaan.....

Heb gisteravond nog de tv boven getest op het DVB-C signaal, maar vind de kwaliteit echt minder
dan het signaal van UPC, want die staat nog steeds vrolijk op de ONP.
Het geluk wil, dat ik al in het bezit ben van 2 Amino boxen, en dat Lijbrandt de 1e box gratis geeft
en je de 2e zou moeten kopen, maar dat heb ik al anders geregeld, dus alleen nog even wachten
totdat alles correct werkt, dan een netwerksplitter er tussen, en boven ook digitaal kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
HoppyF schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 22:41:
[...]

Klopt. Ik heb ook een demping adaptertje op de CATV aansluiting zitten omdat de monteur bij het meten van het signaal een te hoge waarde had.
De PoP staat hier dan ook in de straat vandaar dat de afstand niet groot is.
Dat zou idd kunnen, maar dan gaat het om de RF kant, niet om de optische kant. De optische kant zit nl gewoon binnen de specs. De RF kant verschilt per model converter. Er zijn modules met en zonder AGC. Degene met geven een fixed output level, onafhankelijk van het optische signaal. De modellen zonder geven een harder signaal naar mate de optische input hoger is. Welke in de Genexis CPE's zitten weet ik zo niet..

Maar in alle gevallen is het signaal hoger dan dat wat UPC levert. Bij UPC zit je gemiddeld op 65dBuV op het AOP, bij een glasvezelverbinding eerder op 70-75. Als daar 1 TV op zit kan dat op zich wel, maar als je er ook nog versterkers tussen hebt die niet terug te draaien zijn kan het best zijn dat het eindresultaat te hoog is, en dan blijft dempen de enige optie (of een versterker verwijderen/vervangen door een regelbaar exemplaar)

Het DVB-C signaal zou kwalitatief gelijkwaardig moeten zijn aan dat van UPC. Bedenk wel dat UPC meer HD pakketten aanbied op DVB-C, dus je moet wel de juiste zenders vergelijken. Verder moet je eigenlijk dezelfde tuner gebruiken, het kan bv ook zo zijn dat de ene STB (die van upc) SD materiaal beter opschaalt dan een tuner in je TV om maar wat te noemen, dus dan is de kwaliteit van UPC op het oog beter, maar niet door het verschil in DVB-C.
Verder ligt het natuurlijk aan de opbouw van het netwerk. Als je maar genoeg blijft doorversterk en splitten wordt je signaal er ook niet beter op. Het signaal van RF komt vanuit Putten binnen. UPC komt bij mijn weten binnen bij het Nuon onderverdeelstation aan Leuvenemseweg. Ik zal de technische details besparen, maar met 1310nm vanaf een headend naar je distributiestation geeft wel een kwalitatief beter signaal dan het versterken van een 1550nm bron. (al weet ik niet de exacte situatie van UPC, het is slechts een gok, maar feit is dat kabelaars niet voor niets 1310nm gebruiken voor hun distributie).
1550nm wordt vnl gebruikt omdat dit relatief goedkoop te versterken is (dmv een EDFA), terwijl een 1310nm signaal compleet geregenereerd moet worden
In hoeverre dat echter te zien is, of alleen te meten is, weet ik niet.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 09-05-2013 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:13:

Heb gisteravond nog de tv boven getest op het DVB-C signaal, maar vind de kwaliteit echt minder
dan het signaal van UPC, want die staat nog steeds vrolijk op de ONP.
Het geluk wil, dat ik al in het bezit ben van 2 Amino boxen, en dat Lijbrandt de 1e box gratis geeft
en je de 2e zou moeten kopen, maar dat heb ik al anders geregeld, dus alleen nog even wachten
totdat alles correct werkt, dan een netwerksplitter er tussen, en boven ook digitaal kijken :+
Ik heb het idee dat jij DVB-C verwart met analoog :?

DVB-C is 100% digitaal, alleen gemoduleerd op een analoge radiogolf over coax. DVB-C kan 100% onmogelijk slechter zijn dan UPC, want op het DVB-C signaal worden bijvoorbeeld de Nederlandse zenders 1 op 1 zonder wijziging over genomen van de Mediagateway in Hilversum. Als er op het coax signaal al kwaliteitsverschil is, dan kan dat alleen bij analoog zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

DJSmiley schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 10:50:
[...]
Dat zou idd kunnen, maar dan gaat het om de RF kant, niet om de optische kant. De optische kant zit nl gewoon binnen de specs. De RF kant verschilt per model converter. Er zijn modules met en zonder AGC. Degene met geven een fixed output level, onafhankelijk van het optische signaal. De modellen zonder geven een harder signaal naar mate de optische input hoger is. Welke in de Genexis CPE's zitten weet ik zo niet..
De gateway die Vodafone levert (Genexis Core Advanced CRA-F12tc) heeft in ieder geval wel Automatic Gain Control. Bij de installatie hiervan meette de monteur een te laag RF signaal en nadat hij met een soort van schoonmaakstift de glasvezel aanvoer van de TV had schoongepoetst was het signaal direct een stuk beter. De monteur bevestigde ook aan me dat naarmate het optische signaal beter was dat daardoor het RF signaal ook hoger uitgestuurd werd.

Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8253/8692226351_bebbe68543_n.jpg

eymey schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 11:57:
[...]

DVB-C is 100% digitaal, alleen gemoduleerd op een analoge radiogolf over coax. DVB-C kan 100% onmogelijk slechter zijn dan UPC, want op het DVB-C signaal worden bijvoorbeeld de Nederlandse zenders 1 op 1 zonder wijziging over genomen van de Mediagateway in Hilversum. Als er op het coax signaal al kwaliteitsverschil is, dan kan dat alleen bij analoog zo zijn.
Ik denk dat deze bewering ook niet op gaat. Dat iets digitaal is wil niet zeggen dat het dan beter of vergelijkbaar is. Iedere provider maakt een keuze in kwaliteit door een bepaalde bitrate te kiezen. Als je hoge, onderscheidende kwaliteit wilt dan prop je bijvoorbeeld 4 stations op een kanaal. Wil je juist concurreren en kies je voor een lagere kwaliteit dan prop je er bijvoorbeeld 8 op een kanaal. Het wil dan niet zeggen dat alle kanalen een vaste bitrate hebben, meestal zijn ze dynamisch binnen het kanaal. Je kunt ook kiezen om bepaalde kanalen wel een hogere kwaliteit door te sturen en andere weer minder. Een voorbeeld is dat UPC bijvoorbeeld Nederland 1, 2 en 3 in een hogere kwaliteit uitzendt dan andere kanalen.

Onderstaand een voorbeeld waar 7 stations in 1 kanaal zitten (waar 1 station niet gebruikt wordt dus eigenlijk 6). Links bovenin zie je totale bitrate van het kanaal, daaronder de gemiddelde bitrates per station. Het verschilt nogal van de content, een kanaal dat voornamelijk tekenfilms uitzend heeft veel minder bandbreedte nodig dan een snel bewegende beelden met veel details (bijv. Animal Planet).

Afbeeldingslocatie: http://farm4.staticflickr.com/3465/3266828094_0df9723fc4_z.jpg

[ Voor 57% gewijzigd door robertwebbe op 09-05-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robertwebbe schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 16:00:
[...]

De FTU die Vodafone levert (Genexis Core Advanced CRA-F12tc) heeft in ieder geval wel Automatic Gain Control. Bij de installatie van de FTU meette de monteur een te laag RF signaal en nadat hij met een soort van schoonmaakstift de glasvezel aanvoer van de TV had schoongepoetst was het signaal direct een stuk beter. De monteur bevestigde ook aan me dat naarmate het optische signaal beter was dat daardoor het RF signaal ook hoger uitgestuurd werd.

[afbeelding]

[...]

Ik denk dat deze bewering ook niet op gaat. Dat iets digitaal is wil niet zeggen dat het dan beter of vergelijkbaar is. Iedere provider maakt een keuze in kwaliteit door een bepaalde bitrate te kiezen. Als je hoge, onderscheidende kwaliteit wilt dan prop je bijvoorbeeld 4 stations op een kanaal. Wil je juist concurreren en kies je voor een lagere kwaliteit dan prop je er bijvoorbeeld 8 op een kanaal. Het wil dan niet zeggen dat alle kanalen een vaste bitrate hebben, meestal zijn ze dynamisch binnen het kanaal. Je kunt ook kiezen om bepaalde kanalen wel een hogere kwaliteit door te sturen en andere weer minder. Een voorbeeld is dat UPC bijvoorbeeld Nederland 1, 2 en 3 in een hogere kwaliteit uitzendt dan andere kanalen.

[afbeelding]
Ik snap heel goed hoe DVB-C werkt en daarom kan ik zeggen dat mijn bewering WEL opgaat. Omdat ik namelijk zelf ook het DVB-C signaal van Glashart Media ontvang weet ik precies wat voor streams erop staan en wat voor bitrates er overheen komen.

Van daaruit kan ik dus met 100% zekerheid zeggen dat het DVB-C signaal absoluut niet slechter kan zijn dan dat van UPC. Natuurlijk kan er wel wat mis zijn met het signaal an sich maar dat zou zich dan uiten in weg vallende ontvangst, blokjes, bliepjes, etc. Niet in scherper of onscherper beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
robertwebbe schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 16:00:
[...]

De FTU die Vodafone levert (Genexis Core Advanced CRA-F12tc) heeft in ieder geval wel Automatic Gain Control. Bij de installatie van de FTU meette de monteur een te laag RF signaal en nadat hij met een soort van schoonmaakstift de glasvezel aanvoer van de TV had schoongepoetst was het signaal direct een stuk beter. De monteur bevestigde ook aan me dat naarmate het optische signaal beter was dat daardoor het RF signaal ook beter uitgestuurd werd.

[afbeelding]
Als je de datasheet leest zie je dat dit model geen vast uitgangsnivo heeft, en dit afhankelijk is van de sterkte op de vezel (66dBuV@-10dBm, 76dBuV@-5dBm) Een model met AGC zou een vaste RFoutput geven binnen het hele optische inputsbereik. Dat verklaart ook dat in sommige gevallen een demper nodig is. Als de vezels schoon en netjes zijn (in het geval van HoppyF bv) zit je op een minimale demping. -4dBm vanuit de splitter resulteert dan in 75+ dBuV aan de klantzijde.

Het schoonmaken van een pigtailtje is zoiezo verstandig, en voor CATV cruciaal. Vuil en stof kunnen voor rare effecten zorgen (tot het fysiek 'vastbranden' van connectoren toe, al zal dat niet gebeuren bij een huisaansluiting, daar is het signaal te zwak)

Overigens kunnen er wel verschillen tussen UPC en GHM zitten, ook al is het minimaal. Als een zender geen vaste bitrate gebruikt, icm een transportstream die vol is, kunnen er wel degelijk bitjes omvallen als de betreffende TS vol zit. De basis van de signalen is idd gelijk, wat betreft de zenders die in SD vanaf de mediagateway komen. Maar ook daarin kan nog wel kwaliteitsverschil optreden door de gebruikte apparatuur en manier van ophalen (je kan het signaal bij Technicolor bv zowel op ASI als op Multicast ophalen bijvoorbeeld. En bitrates kunnen wel gelijk zijn, signaalprocessing hoeft dat niet te zijn ;)

[ Voor 17% gewijzigd door DJSmiley op 09-05-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Eymey, kun je misschien wat voorbeelden geven dan van wat kanalen en dan de UPC bitrate en Glashart bitrate? Ben daar ook wel benieuwd naar.

[ Voor 4% gewijzigd door robertwebbe op 09-05-2013 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens www.dtvmonitor.nl zit de bitrate van bijvoorbeeld Nederland 1 HD bij UPC zo rond de 12-13 mbit/s h.264. Hetzelfde meet ik bij Glashart Media DVB-C.

RTL 4 zit volgens DTVmonitor bij UPC op ongeveer 8 mbit mpeg2. Het zelfde geldt ook voor Glashart Media.

Oftewel, qua beeldkwaliteit op DVB-C zitten UPC en GHM gewoon op hetzelfde niveau (waarschijnlijk zelfs precies dezelfde streams).

Qua IPTV ligt dat overigens helaas anders, dankzij ons 'geliefde' KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eymey schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 11:57:
[...]

Nee, ik verwar het zeker niet, UPC heeft per april ongecodeerd DVB-C signaal over de coax lopen, de tv beneden
heeft een ingebouwde DVB-C ontvanger, nu weet ik wel dat het nog steeds een analoog signaal is die
geconverteerd word naar DVB-C, maar die beeldkwailteit is beter als het DVB-C signaal uit de Genexis,
sterker nog, het analoge signaal van UPC is beter als het huidige ven de Genexis.
Om het verhaal nog duidelijker te maken: momenteel is het IPTV signaal slechter dan het UPC DVB-C
signaal, want ondanks toezeggingen van Lijbrandt om dit ip-adres probleempje met 5 werkdagen op te
lossen, blijkt het te veel moeite te zijn om het daadwerkelijk uit te voeren.
Ik heb ik om problemen te voorkomen, de door hun geleverde Sitecom 300N X5 geplaatst, deze heeft het
nog geen 24 uur volgehouden en heeft het begeven, kan alleen mailen, en geen internet meer mogenlijk,
schijnt een bekend probleem te zijn, maar ze sturen wel dezelfde nieuw op 8)7 zeer handig.
Dus maar weer mijn vertrouwde TP-Link WR1043ND opgehangen...heerlijk stabiel en een fractie betere
bereik.
Al met al werkt het nog niet naar tevredenheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:24:
[...]

Nee, ik verwar het zeker niet, UPC heeft per april ongecodeerd DVB-C signaal over de coax lopen, de tv beneden
heeft een ingebouwde DVB-C ontvanger, nu weet ik wel dat het nog steeds een analoog signaal is die
geconverteerd word naar DVB-C, maar die beeldkwailteit is beter als het DVB-C signaal uit de Genexis,
sterker nog, het analoge signaal van UPC is beter als het huidige ven de Genexis.
DVB-C wordt niet 'gemaakt' vanaf analoog. Over het algemeen wordt de feed in een headend aangeleverd als multicast IP, in sommige gevallen ASI. Beide zijn digitale signalen. Een DCM zorgt voor de encryptie, RF modulatoren voor het DVB-C signaal. Analoog wordt vaak ook hiervanuit gegenereerd vaak (dmv een IP-naar-PAL omzetter als bv deze
Bij een aantal kabelaars wordt dit nog niet gebruikt, en gebruiken ze (soms) nog schotelontvangers als bron voor het analoge signaal. Voordeel is dan wel dat je bij het wegvallen van je IP connectivity analoge TV blijft houden. Nadeel is wel dat de kwaliteit (marginaal) lager is.

De beeldkwaliteit van UPC en GHM zijn zoals gezegd eigenlijk gelijkwaardig. Enige verschil zal zitten in de uitgangsnivo's (AOP vs F-connector op de Genexis). Verder zal er iets verschil zitten in het analoge beeld door de opbouw van het netwerk, maar dat is minimaal. Bij UPC heb je versterkers achter elkaar, bij GHM optische versterkers. (Signaal Ermelo komt uit putten, Ermelo heeft geen eigen headend). Bij XSyou komt het signaal direct vanuit Harderwijk, en zitten er slechts 2 edfa's tussen het headend en de klant-CPE, bij GHM 3 ofzo, maar die verschillen zijn eigenlijk alleen meetbaar, niet zichtbaar.

Mits je vezel goed schoon is enz, zal er gewoon geen merkbaar verschil zitten tussen SD op UPC/XSyou/GHM. Enige verschil zal de upschaling in de gebruikte decoders/tv's zijn en dergelijke.

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 18-05-2013 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DexterNL Sorry, maar volgens mij begrijp je de materie nog steeds niet helemaal.

Het DVB-C signaal van UPC (waarvan mij wel degelijk bekend is dat het basispakket nu ook ongecodeerd wordt doorgegeven) kan NOOIT, maar dan ook NOOIT slechter zijn dan het DVB-C signaal van Glashart Media uit de Genexis. Het is namelijk precies dezelfde bitrate, zowel HD als SD.

Analoog zou het zoals DJSmiley zegt wel enigszins kunnen verschillen. Maar als jij vindt dat DVB-C bij UPC beter is dan DVB-C op glasvezel, dan doe je echt iets fout.

Dat de SD kwaliteit van IPTV slechter is dan dvb-c bij UPC klopt trouwens inderdaad wel. HD van IPTV is echter ook gewoon gelijkwaardig (op het ontbreken van dd5.1 na).

Overigens, mijn schoonouders gebruiken dezelfde mee geleverde sitecom als jij en die doet het sinds november 2012 onberispelijk. Het bereik van draadloos is wel erg matig, maar dat is in vergeleken met de door jou genoemde TP-link ook niet zo gek, aangezien de TP-link 3 externe antennes heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 18-05-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

Het kan volgens mij nog steeds zo zijn dat DexterXL's televisie DVB-C misschien wat minder goed decodeert waardoor hij een andere beleving ervaart dan in theorie zou moeten gelden.

En eymey, kijk eens naar de foto van de TP-Link TL-WR1042ND router. Waar zie je de 3e antenne? Of zie die geïntegreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik begrijp wel degelijk het verschil wat jij noemt, en snap ook dat het normaal gesproken
niet kan dat het DVB-C signaal uit de Genexis niet slechter kan zijn dan bv UPC.
Maar.....hier is het dus wel zo, het is exact dezelfde RG59 kabel, alleen is hij vanaf
de Genexis maar 6 mtr, en vanaf de UPC ONP is het 14 mtr....raar maar waar.
En volgens de storingsmonteur moet het allemaal de correcte waardes hebben,
maar goed, daar heb ik straks geen last meer van als ik utp heb aangelegd, dus
dat is mijn minste zorg ;)

Voor wat betreft het ontvangst van de Sitecom 300N X5....deze heeft 5 interne antenne's
en heb hem vergeleken tov de TP-Link WR1043ND met maar 3 externe antenne's, het
resultaat was gemiddeld genomen maar 1dbm minder met de Sitecom, dus dat valt
hier in huis reuze mee, alleen maar houten vloeren met daarop laminaat en aluminium
folie eronder, glaswol met aluminium folie erop, her en der een stalen balk, en geen zolder
dus ik kan door het hele huis zeer goed ontvangst krijgen, ook buiten gaat goed.

@robertwebbe:
je haalt er 2 door de war, de TP-Link WR1042ND en de TP-Link WR1043ND
het verschil is dus 2 of 3 antenne's extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xsyou kon niet leveren, een andere glasprovider zag ik (met wat men aanbied) niet zitten, daarom maar het complete pakket bij UPC besteld. Woensdagavond bellen, zaterdagochtend in huis en alles werkt meteen. Upload is dan wel niet zo hoog als bij een glasprovider, maar wat -eymey- al schreef, heb ik dat nodig..... nee dus. Over een jaar maar weer eens kijken of UPC een goede keus bleek te zijn, kan dan alsnog zo overstappen op wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DexterNL: Signaalwaardes in jouw huis kan ik niet beoordelen. Echter, dat is bij DVB-C ook veel minder van belang. DVB-C van Glashart Media zit toch op slechts QAM64 dus het signaal moet wel heel slecht worden, wil je haperende ontvangst gaan krijgen. En bij een goede ontvangst is het DVB-C beeld dus gewoon precies hetzelfde als UPC ;)

Wat bereft de routers: Tsja. 5 interne antennes kunnen dus heel goed meer crappy zijn dan 3 externe antennes :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgende week vrijdag gaat het gebeuren: ik word aangesloten op XSyou via glasvezel in Ermelo. Hierna zal ik geen klant meer zijn van KPN en UPC. Nou maar hopen dat de keus een juiste zal blijken te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben ook benieuwd! Vooral naar de signaalkwaliteit van de TV :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf ook het meest benieuwd naar het TV signaal omdat de omstandigheden niet ideaal zijn:
glasvezelmodem-2 meter Koka799 naar kruipruimte - metalen splitter - (1) 5 meter Gamma coax (wel dubbel afgeschermd) naar de slaapkamer, Gamma opbouwdoos: Humax decoder. (2) 8 meter Gamma coax naar de huiskamer, Gamma opbouwdoos: Panasonic LCD met DVB-C tuner. (probleem is doorvoer van dikke coax door nauw buisje door vloer met vloerverwarming lukt niet, iets dunnere en soepeler Gamma coax gaat wel). Zou de opbouwdozen nog kunnen vervangen door Hirschmann.

Huidige UPC beeld in SD kwaliteit vergelijkbaar aangesloten is probleemloos (LCD TV meldt: sterkte 100%, kwaliteit tussen 65 en 95%), maar HD met storing (sterkte 100%, kwaliteit <30%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Verwijderd schreef op zaterdag 18 mei 2013 @ 15:24:
*knip*
het analoge signaal van UPC is beter als het huidige ven de Genexis.
*knip*
Die ervaring heb ik hier abslouut niet.
Analoog uit de genexis is vele malen beter dan het analoge UPC beeld.

Het DVB-C heb ik niet kunnen vergelijken, maar het DVB-C signaal lijkt net zo goed, zo niet beter als het KPN signaal dat ik gisteren bij mij oom even heb mogen zien. Prima, maar toch een stukje minder dan mijn IPTV signaal.

We hebben het nu over een GHM signaal in een WMP+ gebied (Putten)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
DVB-C is ook prima via het signaal dat van Vodafone afkomt.
Helaas zijn er maar vier HD kanalen via DVB-C dus kijk ik bijna altijd naar IPTV omdat daar ongeveer 20 kanalen in HD zijn.
Ik ben dat ook benieuwd hoe het XSYou signaal eruit zal zijn.
Ik verwacht wel goed omdat Harderwijk geen bagger levert en bovendien zelf Harderwijk e.o. aan het verglazen is zonder dat Reggefiber (en dus KPN) hier iets mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cai Harderwijk levert inderdaad gewoon een prachtig signaal.

En inderdaad, Cai Harderwijk levert HET voorbeeld van hoe je een óók een coax netwerk kan beheren.

Zo kan je bij Cai Harderwijk, zelfs zonder hun verglazingsproject, al uit 2-3 internet (en telefonie) providers kiezen. Cai Harderwijk is operator en beheert de DOCSIS infra, de ISP's doen de rest.

En ga nu nog maar eens claimen en huilen dat concurrentie zo moeilijk is, UPC en Ziggo!

Maar goed, even voortbordurend op het bericht van @Albino:

* DVB-C van Glashart Media is 100% exactemundo gelijk aan dat van Ziggo/UPC. Gewoon 1:1 Technicolor/Ericsson/SAT streams.

* IPTV van Glashart Media op KPN netwerken (WMP+) is HD+ optisch net zo goed als Ziggo/UPC. SD is een stuk minder van kwaliteit.

* IPTV van Glashart Media is qua HD (HD+) dus ook beter dan dat van KPN of de wederverkopers van KPN Interactieve TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:49:
Ik ben zelf ook het meest benieuwd naar het TV signaal omdat de omstandigheden niet ideaal zijn:
glasvezelmodem-2 meter Koka799 naar kruipruimte - metalen splitter - (1) 5 meter Gamma coax (wel dubbel afgeschermd) naar de slaapkamer, Gamma opbouwdoos: Humax decoder. (2) 8 meter Gamma coax naar de huiskamer, Gamma opbouwdoos: Panasonic LCD met DVB-C tuner. (probleem is doorvoer van dikke coax door nauw buisje door vloer met vloerverwarming lukt niet, iets dunnere en soepeler Gamma coax gaat wel). Zou de opbouwdozen nog kunnen vervangen door Hirschmann.

Huidige UPC beeld in SD kwaliteit vergelijkbaar aangesloten is probleemloos (LCD TV meldt: sterkte 100%, kwaliteit tussen 65 en 95%), maar HD met storing (sterkte 100%, kwaliteit <30%).
Dat moet geen probleem zijn. Ook al is de bekabeling dan iets minder dan Hirschmann. Zolang het maar voldoende afgeschermd is kun je nog een heel eind komen.

Het signaal wat over glasvezel geleverd wordt is een stukje sterker, dus splitters en slechte kabels hebben al minder invloed omdat er nog voldoende signaal overblijft.

Instraling van (bv) Digitenne kan wel een issue blijven bij slechte kabels. Signaalsterktes kun je door versterkers enz corrigeren (binnen enige limieten), storingen van buitenaf door slechte afscherming niet. Maar goed, hier staat niet echt een zendmast naast het dorp dus dat scheelt.

Mocht je toch problemen hebben dan is het een kwestie van meten.

Kwaliteit zal zoals al eerder aangehaald in dit topic, vergelijkbaar zijn met UPC. Je moet alleen smartcards hebben als je HD wilt kijken (muv Ned1/2/3). SD en NED1/2/3 zijn hetzelfde bij GHM op DVB-C, alleen heb jij ook de andere zenders in HD, en een (iets) hogere kwaliteit dan de IPTV streams van GHM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Kwaliteit van de NL zenders is inderdaad prima, maar BBC One en BBC Two worden heel erg geknepen. Weet niet wat Caiway (de tv leverancier van CAI Hwk) doet met dat signaal maar zelfs de geknepen IPTV streams van KPN zien er dan nog beter uit :)

Let er alleen wel op je voor een extra smartcard ook 3 euro per maand extra af moet dragen (dus niet zoals bij Ziggo waar je er zonder meerkosten 5 op je abbo kan hebben)!

[ Voor 26% gewijzigd door RadioAir op 24-06-2013 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Hier in Ermelo heb je nergens een smartcard voor nodig.
Over Ziggo ...
Lees dit eens over misleiding gesproken:
http://www.nuzakelijk.nl/...-zich-glasvezellobby.html

UPC vertoont overigens hetzelfde gedrag.
Van CAI Harderwijk is mij dat niet bekend, dit is een lokale kabelaar die wel het "licht" heeft gezien anders zouden ze niet besloten hebben hun netwerk geheel te gaan verglazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Klopt, maar CAIH wil uiteindelijk alleen nog maar netwerkoperator zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HoppyF schreef op maandag 24 juni 2013 @ 14:32:
Hier in Ermelo heb je nergens een smartcard voor nodig.
Over Ziggo ...
Lees dit eens over misleiding gesproken:
http://www.nuzakelijk.nl/...-zich-glasvezellobby.html

UPC vertoont overigens hetzelfde gedrag.
Van CAI Harderwijk is mij dat niet bekend, dit is een lokale kabelaar die wel het "licht" heeft gezien anders zouden ze niet besloten hebben hun netwerk geheel te gaan verglazen.
Inderdaad een mooi "wc-eend" verhaal van Ziggo :')

In weze hebben ze gelijk als ze zeggen dat "de kabel" snel genoeg is voor 99% van de gebruikers. Maar als je dat door trekt, dan is zelfs ADSL op 12/1 (wat bijna overal gehaald kan worden) nog wel snel genoeg. 8)7

En welke provider maakt er in z'n reclames steeds verwijzingen naar ADSL ? 8)7

Bovendien, en dat haalde ik hierboven dus ook al aan, als er 1 reden is waarom de komst val glasvezel absoluut noodzakelijk is, dan is het de concurrentie op de echt snelle diensten. Bij UPC en Ziggo is er nog nooit een sprankje van 'openstelling' geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ Eymey: .. ga eens vakantie houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoorde heel recent dat landelijk genomen, UPC weer klanten aan het terug krijgen is,
ze zagen met de komst van glasvezel hun klantenbestand krimpen met minimaal 50%
per gemeente, daarvan krijgen ze nu er gemiddeld 25% al terug zonder dat ze daar moeite
voor hoeven te doen.....dat zegt al genoeg over de kwaliteit en technische kennis van de
glasvezelaanbieders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Verwijderd schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 21:54:
Ik hoorde heel recent dat landelijk genomen, UPC weer klanten aan het terug krijgen is,
ze zagen met de komst van glasvezel hun klantenbestand krimpen met minimaal 50%
per gemeente, daarvan krijgen ze nu er gemiddeld 25% al terug zonder dat ze daar moeite
voor hoeven te doen.....dat zegt al genoeg over de kwaliteit en technische kennis van de
glasvezelaanbieders ;)
Bron???
Weer zo'n WC-eend verhaal zeker...
Feit is dat kabelaars (op een heel uitzondering na: Harderwijk) monopolisten zijn die concurrentie op hun kabel weren of tegenwerken.
Door een abonnement bij zo'n kabelaar te nemen hou je de situatie in stand, niet zo'n goed idee dus.
Daarbij komt dat kabelaars alleen maar zijn gaan innoveren toen de eerste glasvezel projecten van start waren gegaan. Daarvoor gebeurde er helemaal niets en keek iedereen analoge TV.

Dankzij de glasvezel projecten hebben de kabelkijkers dus meer waar voor hun geld gekregen maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En hoe graag ik dat ook zou zien... Glasvezel heeft nooit 50% van deklanten bij UPC per gemeente weggehaald hoor. Hoogstens 30%, en dan nog niet aangezien een groot deel van de 30% klanten ook van ADSL kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 20:30:
@ Eymey: .. ga eens vakantie houden!
Haha, probeer ik ook maar als ik tijdens het nieuws checken dit soort verhalen lees over wat kabelaars allemaal flikken omdat ze hun breedband monopoly in rook op zien gaan, dan reizen de haren me ter berge :r

Als het in het 8 uur journaal komt, dan is er helemaal al wat aan de hand (daardoor kreeg ik te horen dat dit speelt).

Ik snap KPN ook werkelijk niet: Hoe moeilijk moet het nou zijn om de diensten gewoon op fatsoenlijk niveau te krijgen, volwaardige streams aanbieden, etc. zodat dát in ieder geval geen argument meer kan zijn?

edit: Hier vandaag overigens ook nog wat interessants gezien. We fietsten door Cocksdorp heen en ik zag dat er overal gegraven werd en straatkasten van de lokale kabelaar open lagen.

Even op www.kabeltex.nl gekeken (site van de lokale kabelaar) en ook hier blijkt de lokale kabelboer dus flink bezig te zijn met FttC en zelfs (bij nieuwbouw) FttH. De snelheden zijn niet zo boeiend (en bij DOCSIS zelfs ronduit laag te noemen).

Het standaardpakket digitale TV (de eigenaar van het appartementje waar we verblijven heeft ook een digitale settopbox in ieder appartement gezet) is overigens best wel uitgebreid. Over de kwaliteit kan ik trouwens niet veel zeggen want de gebruikte settopbox heeft alleen SCART en start overigens ook ontzettend traag op vanuit standby (vooral om de IRDETO module te starten zo te zien).

[ Voor 37% gewijzigd door eymey op 26-06-2013 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag aangesloten op glasvezel via XSyou!
Vakkundige monteurs. Mooi glasvezelmodem met alles erin. Geen extra kastjes. Analoog en digitaal TV beeld gewoon goed en gelijkwaardig aan UPC. Snel internet. Telefoon werkt. Alles in één keer goed. We moesten even wachten maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Verwijderd schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:01:
Vandaag aangesloten op glasvezel via XSyou!
Vakkundige monteurs. Mooi glasvezelmodem met alles erin. Geen extra kastjes. Analoog en digitaal TV beeld gewoon goed en gelijkwaardig aan UPC. Snel internet. Telefoon werkt. Alles in één keer goed. We moesten even wachten maar dan heb je ook wat!
Goed nieuws!
Heb je ook HD TV kanalen in het pakket zitten?
Wat voor merk/model glasvezelmodem is er gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
HoppyF schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:29:
[...]

Goed nieuws!
Heb je ook HD TV kanalen in het pakket zitten?
Wat voor merk/model glasvezelmodem is er gebruikt?
Genexis Titanium Live 42

Hd is afhankelijk van pakketkeuze, voor basispakket heb je een smartcard nodig (gratis muv eenmalig)

Dus geen Amino zoals bij de ghm providers en geen losse routers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@hoppyF
Model modem: zie vorige reactie
HD kanalen: ja, standaard Ned 1,2,3. Met éénmalig klein bedrag een smartcard voor een hele rits HD kanalen extra. Kost niets extra per maand.
Ook een Humax 5050c voor in de slaapkamer genomen (via XSyou) mooi apparaat met veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Fijn dat XSYou eindelijk operationeel is en dus ook helemaal lijkt te werken zoals verwacht!

Goed om in het achterhoofd te houden.

Mijn schoonvader begint een beetje de balen te krijgen van zijn keuze voor Lijbrandt. Zeker met de recente storingen van afgelopen weken en de overgang naar Telfort + wat voor frustraties het hem al heeft gekost om aangesloten te raken bij Lijbrandt.

Misschien is een overstap naar XSYou wat voor hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdkooij
  • Niet online
XSyou schreef Fri, 29 Jun 2013 @ https://www.xsyou.nl/nieuws/:
De eerste aansluitingen zijn een feit
Inmiddels zijn we al enkele weken volop bezig met het bellen van klanten om afspraken in te plannen en hebben we ook al diverse huisaansluitingen gedaan. Mocht u dit lezen en nog geen bericht hebben ontvangen dan mag u natuurlijk zelf contact opnemen of u wacht tot wij u gecontacteerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
eymey schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 23:11:
Fijn dat XSYou eindelijk operationeel is en dus ook helemaal lijkt te werken zoals verwacht!

Goed om in het achterhoofd te houden.

Mijn schoonvader begint een beetje de balen te krijgen van zijn keuze voor Lijbrandt. Zeker met de recente storingen van afgelopen weken en de overgang naar Telfort + wat voor frustraties het hem al heeft gekost om aangesloten te raken bij Lijbrandt.

Misschien is een overstap naar XSYou wat voor hem :)
Houd er wel goed rekening mee dat de verschillende providers verschillende procedures kunnen aanhouden. Informeer dus altijd even bij de nieuwe provider wat het handigst is.

Als je van KPN ITNS naar KPN ITNS wilt is dat op dit moment nog opzeggen bij provider A, wachten tot je lijn vrij is, en dan pas kan provider B weer een aansluiting aanvragen (2x 5 werkdagen dus). Van KPN ITNS naar een andere operator kan sneller, mits de nieuwe operator migraties ondersteunt. Dan kan het op 1 dag geplanned worden: 's ochtends de patch in de pop om, 's middags de klantapparatuur. XSyou ondersteunt bv migraties, dus dan kun je heel snel om. Maar als er al een opzegging loopt gaat het mis..

Let ook op de contractduur. Je kan een migratie prima uitvoeren per zsm, maar dat wil niet zeggen dat je contract ook afloopt. Je kan bv 1 maand na je aansluiting bij Lijbrandt prima een migratie doen, die zal ook uitgevoerd worden, daarna zit je bij je nieuwe provider, maar je hebt nog wel een lopend contract bij je oude..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@DJSmiley: thanks for the heads up. Ben ik me allemaal van bewust ;)

Op zich, als m'n schoonouders er achteraan waren gegaan, hadden ze een ontsnappingskans gehad bij Lijbrandt ivm. de wijzigingen per vandaag. Maar dan hadden ze dus al eerder actie moeten ondernemen.

Ik mag hopen dat XSYou weet hoe migraties werken op ODF bij Reggefiber. Ik heb wel eens een document ingezien en die migraties zijn gewoon allemaal prima beschreven op ODF level :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
Heeft XSYou eigenlijk direct het pakket overgenomen van CAI ook met hun eigen ID (2244) of heeft XSYou een eigen ID gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdkooij
  • Niet online
DJSmiley schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 22:47:
[...]

Genexis Titanium Live 42

Hd is afhankelijk van pakketkeuze, voor basispakket heb je een smartcard nodig (gratis muv eenmalig)

Dus geen Amino zoals bij de ghm providers en geen losse routers
Op de Genexis Titanium 42 zit toch geen RF aansluiting, hoe is de kabeltv/coax-aansluiting dan wel geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik naar het plaatje van de Titanium 42 kijk, dan zie ik dat dit een "smalle" is. Bedoeld om bij een universele FTU op de kant met de "IP-vezel" te plaatsen.

Ik neem aan dat er voor coax dus nog een losse module op de andere helft geprikt wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
eymey schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 15:18:
Als ik naar het plaatje van de Titanium 42 kijk, dan zie ik dat dit een "smalle" is. Bedoeld om bij een universele FTU op de kant met de "IP-vezel" te plaatsen.

Ik neem aan dat er voor coax dus nog een losse module op de andere helft geprikt wordt :).
De Titanium42 is een opsteekmodule. Deze wordt op een basisplaat geprikt. De basisplaat bevat ook de CATV module.

De basisplaat+titanium wordt op de UFTU geklikt.

In het Telfort topic staat een fototje hiervan:
Yucko in "Telfort Internet ervaringen topic - Deel 20"

KPN ITNS gebruikt de Titanium ook in een aantal gebieden geloof ik,alleen is dat dan de versie zonder wifi enz. De versie van XSyou is default ook router / wifi-AP (voor 90% van de klanten prima), en kan op verzoek in bridge gezet worden (dan kun je je eigen fancy routert gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thanks, duidelijk :)

Ik weet niet of je bij ITNS in de betreffende gebieden ook zelf toegang kan krijgen tot de web interface van dat ding en in welke mate hij dicht getimmerd is, maar an sich lijkt het me wel aantrekkelijk om gewoon alles in één unit te hebben :).

Als er nou ook nog eens meer fabrikanten op het idee kwamen om DECT in residential gateways te bouwen in plaats dat je bij bijna ieder telefonie abbo nog 1 meter analoog in de signaalweg moet hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 16:56

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Iemand hier (positieve of negatieve) ervaringen met TweakFiber in Ermelo? Ik zoek eigenlijk alleen vervangen voor vaste lijn (nu isdn) en internet; TV doen we nog gewoon via de schotel.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
LePlatDuJour schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 14:10:
Iemand hier (positieve of negatieve) ervaringen met TweakFiber in Ermelo? Ik zoek eigenlijk alleen vervangen voor vaste lijn (nu isdn) en internet; TV doen we nog gewoon via de schotel.
Ik wist niet eens dat we hier Tweak als aanbieder hadden!
Dat is niet vanaf het begin al zo geweest.
Ik heb zelf geen Tweak maar Vodafone maar vind het wel interessant dat er meer bijkomen.

Waarom doe je de schotel er niet uit?
Ik had ook de schotel maar kijk nu prima TV via de HD kanalen van Vodafone.
Kwalitatief vergelijkbaar met de schotel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LePlatDuJour
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 16:56

LePlatDuJour

Fighting entropy since 1970

Als ik het goed begrijp zit je met tv-over-glas aan een decoder vast, en dat betekent ongetwijfeld dat de koppeling met Windows Media Center naar z'n grootje gaat.

Ik snap dat voor veel mensen live tv pauzeren, en opnemen, en uitzending gemist en zo allemaal heel nieuw en chique is, maar met schotel+wmc heb ik dat al een paar jaar. En wat ik in die nieuwerwetse oplossingen nog altijd mis (correct me if I'm wrong) is de mogelijkheid om een serie op te nemen, puur op naam. Zodat het nieuwe seizoen Top Gear zonder verdere bemoeienis mijnerzijds automagisch wordt opgenomen, omdat ik dat vorig jaar ook al had.

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Als je Media Center DVB-C aankan is er geen probleem mits je een aanbieder kiest die buiten IPTV ook DVB-C aanbiedt. Dit is ongecodeerd maar helaas zijn er alleen nog maar vier zenders in HD de rest is SD maar wel in goede kwaliteit.

• avdkooij
  • Niet online
XSyou schreef op 3 september 2013 @ https://www.xsyou.nl/nieuws/:

Like ons op Facebook!

XSyou heeft inmiddels al een groot aantal klanten aangesloten en bij een hard groeiende provider mag natuurlijk een facebookpagina niet ontbreken. U kunt ons vinden op : https://www.facebook.com/xsyouermelo. "Like" onze pagina zodat u toekomstige acties niet misloopt.

Heeft u een idee over hoe we onze dienstverlening kunnen verbeteren? Meld het ons via prive bericht op Facebook of via mail. Bent u tevreden over XSyou? Deel het met uw vrienden en familie of plaats een berichtje op onze Facebook pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Het was mij niet eerder opgevallen maar dankzij een tip van Barre73 blijkt dat de lokale provider XSyou snelheden tot en met 1Gbit kan leveren.

Dit is leverbaar, wel even de postcode check doen uiteraard:
50/50Mb 100/100Mb 250/250Mb 500/500Mb 1000/1000Mb

https://www.xsyou.nl/de-voordelen-van-xsyou/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kreeg toevallig vanochtend ook deze in de mail:

http://glasvezelgids.nl/u...es-in-ermelo-en-nunspeet/

Ik vind XSYou niet echt goedkoop, maar als ik zo zie wat voor NT ze plaatsen en de vrijheid die ze je geven voor wat betreft TV (gewoon TV via dvb-c), zou ik dit voor bijna iedere inwoner van Ermelo de meest logische keuze vinden.

[ Voor 48% gewijzigd door eymey op 15-08-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 20:47
Snap alleen niet waarom ze in Nunspeet ook nieuwe switchen gaan plaatsen want wij hebben geen XSYOU of Matrix?
Misschien weet DJSmiley er iets meer vanaf ??

Soms weet ik het ook niet meer.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
In Nunspeet op de bedrijventerreinen ligt Breednet Harderwijk glas. Daar leveren ze wel op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
tita_tovenaar schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:40:
Snap alleen niet waarom ze in Nunspeet ook nieuwe switchen gaan plaatsen want wij hebben geen XSYOU of Matrix?
Misschien weet DJSmiley er iets meer vanaf ??
Nunspeet is geen vreemde stap.
Ermelo is immers maar klein en uitbreiding in de regio kan best.
Harderwijk is een vreemde eend omdat ze daar een eigen glasvezelnetwerk (niet Reggefiber) hebben aangelegd.
XSYou levert daar ook en de TV signalen komen ook uit Harderwijk.

De hoge snelheid van 1Gbit is toch wel bijzonder, KPN en Vodafone leveren dit nog niet.
Ik ben met 50Mbits ook tevreden maar er is een groep die altijd meer wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
Kan iemand mij vertellen hoe het met het industrieterein Veldzicht zit en omliggende bebouwing? (harderwijkerweg en overzijde). Ik vind een nieuwsbericht uit 2014 dat de gemeente gaat inventariseren maar verder kom ik niet.

-heb de gemeente een bericht gestuurd met het verzoek om een update-

[ Voor 39% gewijzigd door PLAE op 23-06-2015 10:46 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste