In de vorige aanbieding van de ALDI zaten 2TB Seagate schijven. De kans is inderdaad groot dat er ook nu weer Seagate schijven inzitten.
Volgens intel pas halverwege 2012 herstel voor de HD markt.
Intel verlaagt omzetverwachting door hardeschijfschaarste
nieuws: Intel verlaagt omzetverwachting door hardeschijfschaarste
Volgens Intel houdt de schaarste aan harddisks aan in het eerste kwartaal. Pas halverwege 2012 zou de markt zich weer herstellen door groeiende voorraden. In Thailand wordt circa een derde van alle harde schijven gefabriceerd. Inmiddels is een aantal fabrikanten, waaronder Western Digital, begonnen om de productie te hervatten.
Die prijs van 69 euro voor deze 1,5TB HDD op de Aldi website is zeker interessant. Op de Medion website kost ie namelijk 99 euro. Dus het lijkt erop alsof ze de prijs verwisseld hebben (1,5TB voor de prijs van 640GB).rookie no. 1 schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:57:
Vanaf woensdag in de Aldi: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_50/OFF03.SHTML
Iemand enig idee wat er in zit en of de prijs een beetje interessant is?
Zie ook: http://www.medion.com/nl/...spots&utm_term=50039240A1
Ben niet al te vaak bezig met externe harde schijven, maar is het mogelijk om de schijf eruit te halen en hem gewoon als interne schijf te gebruiken?rookie no. 1 schreef op zondag 11 december 2011 @ 22:57:
Vanaf woensdag in de Aldi: http://www.aldi.nl/OFFER_NL_MI/OFFER_50/OFF03.SHTML
Iemand enig idee wat er in zit en of de prijs een beetje interessant is?
[ Voor 37% gewijzigd door Xplosivv op 12-12-2011 23:02 ]
Verwijderd
Zoek op internet! Ik vroeg het me vandaag ook af, dus heb ik eerst gegoogled!! Daar vind je snel genoeg antwoord.Xplosivv schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:01:
[...]
Ben niet al te vaak bezig met externe harde schijven, maar is het mogelijk om de schijf eruit te halen en hem gewoon als interne schijf te gebruiken?
Verwijderd
Klinkt goed. Als iemand die Aldi-HD gebruikt voor in een pc dan graag ff typenummer vermelden. Zoek nog een hd voor in mijn mediaspeler welke niet met elk type werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 00:38 ]
Als je gaat wachten tot iemand daar antwoord op kan geven ben je denk ik te laat, (de hdd's gaan meestal als warme broodjes, nu zeker) ik weet niet wat voor mediaspeler je hebt maar kan me niet voorstellen dat ie niet zou werken.Verwijderd schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 00:38:
Klinkt goed. Als iemand die Aldi-HD gebruikt voor in een pc dan graag ff typenummer vermelden. Zoek nog een hd voor in mijn mediaspeler welke niet met elk type werkt.
Verwijderd
Heb een Popcorn-Hour die problemen heeft met enkele Western Digital schijven en gezien de warmte en geluid beter geschikt is met 5k-6k RPM schijven. De kans is inderdaad groot dat die wel werkt dus waarschijnlijk ga ik het wel proberen. Anders kan ik hem nog altijd verkopen voor bijna hetzelfde bedrag gezien de HD prijzen.rufus666 schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 11:03:
[...]
Als je gaat wachten tot iemand daar antwoord op kan geven ben je denk ik te laat, (de hdd's gaan meestal als warme broodjes, nu zeker) ik weet niet wat voor mediaspeler je hebt maar kan me niet voorstellen dat ie niet zou werken.
EDIT: waarschijnlijk dus deze.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2011 12:56 ]
Dat vind ik nog relatief optimistische verwachtingen, ik zou niet te veel verwachten van 2012. Lees ook dit bericht: http://www.computable.nl/...akers&utm_medium=tweakersWhatTheFuck schreef op maandag 12 december 2011 @ 17:28:
Volgens intel pas halverwege 2012 herstel voor de HD markt.
[...]
De prijzen zullen wel weer dalen, maar of ze zo snel weer op het "oude" niveau zit...
[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 13-12-2011 14:05 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
simpel gezegd ja..Xplosivv schreef op maandag 12 december 2011 @ 23:01:
[...]
Ben niet al te vaak bezig met externe harde schijven, maar is het mogelijk om de schijf eruit te halen en hem gewoon als interne schijf te gebruiken?
maar er zijn wel 3 dingen waarop je moet letten:
- je garantie vervalt
- Je moet zeker weten dat je een HDD hebt met de goede aansluiting.
- Hij zijn vaak niet de snelste HDD's.. omdat fabrikanten vaak minder snelle
Disks gebruiken, omdat vanwege de beperking van USB sneller toch geen zin heeft. En omdat ze minder warme produceren.
-edit- ondanks dit lijkt het me opzich mooie aanbieding
[ Voor 12% gewijzigd door MapacheLoco op 13-12-2011 20:14 ]
Verwijderd
PricewatchMapacheLoco schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 20:03:
[...]
simpel gezegd ja..
maar er zijn wel 3 dingen waarop je moet letten:
- je garantie vervalt
- Je moet zeker weten dat je een HDD hebt met de goede aansluiting.
- Hij zijn vaak niet de snelste HDD's.. omdat fabrikanten vaak minder snelle
Disks gebruiken, omdat vanwege de beperking van USB sneller toch geen zin heeft. En omdat ze minder warme produceren.
-edit- ondanks dit lijkt het me opzich mooie aanbiedingWeet iemand of de 1.5 TB 5400 of 7200 rpm is? En welke sata aansluiting? De link op medion werkt helaas niet mer
Merk en Type
Merk Medion
Type MD 90168
Eerste prijsvermelding vrijdag 14 oktober 2011
Capaciteit
Opslagcapaciteit 1,5TB
Euro per GB 0,067
Interfaces
Hardeschijf bus (extern) USB 3.0
Technische Specificaties
Hardeschijf Cache 64MB
Rotatiesnelheid 5.900
Behuizing
Behuizing bay intern 3.5"
Externe voeding Voeding
Kleuren Zwart
Verkoopstatus
Verkoopstatus Boxed
Fabrieksgarantie 2 jaar carry in
RAID
Aantal harde schijven 1
Hardeschijf bus (intern) SATA-300
stond net bij de Aldi voor de aanbieding van de Medion hdd. ze hadden er maar 9! en ze gaven elk persoon eentje! jammer.... wilde er 5 stuks kopen....
Verwijderd
Ik heb vanmorgen 1 van de drie beschikbare schijven gescoord. Ik had er twee mee kunnen nemen maar de vrouw achter mij keek zo teleurgesteld dat ik er maar eentje aan haar heb afgestaan. Deze schijf gaat in mijn Microserver, dus heb ik hem maar meteen even opengemaakt. Er zit een Seagate Barracuda Green 1.5 TB in, 5900 rpm.
De prijzen beginnen heel langzaam weer een beetje te zakken volgens mij. Goed nieuws! Wil toch wel es beginnen aan een nasje maar da word me nu een beetje te duur:)
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
Bah beetje jammer dat m'n harddisk net nu aan het overlijden is... Samsung spinpoint met slechte sectoren na ruim een jaar
Echt, voor mij geen Samsung meer en snel terug naar WD of anders Seagate. Met WD al tientallen schijven gehad en nog *nooit* probleem gehad.
Maar goed, slechte sectoren zijn nu gefixed (verplaatst en afgeschreven) en een RMA aangevraagd. Wat mij betreft mag die Samsung direct op Marktplaats als ie terugkomt. Probleem is alleen wel dat ik geen dag zonder PC kan zitten, dus die RMA wordt dan lastig.
Wilde eigenlijk eerst meteen een nieuwe HD kopen, maar met deze prijzen wordt dat toch vervelend. Maar even kijken of ik nog ergens een oude 80 GB schijf heb liggen en dan de rest maar op externe media kwijtraken...
Maar goed, slechte sectoren zijn nu gefixed (verplaatst en afgeschreven) en een RMA aangevraagd. Wat mij betreft mag die Samsung direct op Marktplaats als ie terugkomt. Probleem is alleen wel dat ik geen dag zonder PC kan zitten, dus die RMA wordt dan lastig.
Wilde eigenlijk eerst meteen een nieuwe HD kopen, maar met deze prijzen wordt dat toch vervelend. Maar even kijken of ik nog ergens een oude 80 GB schijf heb liggen en dan de rest maar op externe media kwijtraken...
heb helaas geen harde schijf bij de aldi kunnen scoren... In Groningen stond me toch een megarij!
Wel jammer! Was idd mooit geweest! En bassie bedankt voor de moeite
Specs zien er niet verkeerd uit!
Samsung zijn geen slechte schijven.
Heb er laatste 2 jaar 12 gekocht, waarvan 1 slechte secoren, deze omgeruild(dag na aankoop).
4 hitachi hd's 1 met defecte secoren, ook direct ongeruild.
Tot nu geen 1 slechte sector gehad.
Heb er laatste 2 jaar 12 gekocht, waarvan 1 slechte secoren, deze omgeruild(dag na aankoop).
4 hitachi hd's 1 met defecte secoren, ook direct ongeruild.
Tot nu geen 1 slechte sector gehad.
Ik gebruik ook veel spinpoints, snel, rel goedkoop en weinig uitval. Wel eens eentje maar niet schrikbarend veel.
Tja, dat is vervelend. Maar in principe kan dat natuurlijk met elk merk HDD een keer gebeuren.Morrar schreef op woensdag 14 december 2011 @ 23:51:
Bah beetje jammer dat m'n harddisk net nu aan het overlijden is... Samsung spinpoint met slechte sectoren na ruim een jaarEcht, voor mij geen Samsung meer en snel terug naar WD of anders Seagate. Met WD al tientallen schijven gehad en nog *nooit* probleem gehad.
Er zijn ook genoeg mensen die zweren bij Samsung. Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad.
Samsung geeft volgens mij 3 jaar garantie op HDD's, dus je krijgt toch gewoon een nieuwe?
Ik vertrouw harde schijven nooit meer na mijn IBM Deathstar's....welk merk dan ook
Ik vertrouw alleen nog maar mijn backups
Ik vertrouw alleen nog maar mijn backups
[ Voor 21% gewijzigd door psy op 16-12-2011 08:42 ]
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Persoonlijke ervaringen met merken, of het nu HDD's, auto's, CV ketels of TV's zijn moet je altijd met een korreltje zout nemen. Als je Hitachi 2 schijven hebt gehad waarvan er 1 defect is gegaan en van WD heb je 15 schijven gehad waarvan er geen defect is gegaan, wil dit niet zeggen dat Hitachi slecht is en WD goed.
Om een correct beeld van het uitval percentage te schetsen heb je toch een schijf of 1000 nodig. Ik denk dat in het algemeen het uitval percentage bij de meeste HDD merken dicht bij elkaar zal liggen. Daarbij zijn er nog maar twee fabrikanten, Hitachi zal WD worden en Samsung heeft zijn HDD divisie aan Seagate verkocht.
Feit blijft dat het belangrijk is om backups te maken.
Maar we gaan wel erg off topic...
De prijzen lijken nu iets te zakken, maar ik heb het idee dat het nog wel lang zal gaan duren voordat de prijzen weer op het niveau zijn van voorheen. Maar zodra de prijzen voor 2TB rond de 100 Euro zitten zal dat voor veel mensen toch een moment zijn om een of meerdere schijven aan te schaffen.
Één fabriek van WD draait langzaam maar zeker weer en een tweede kan op korte termijn droog gepompt en opgeknapt worden. WD heeft 50 miljoen dollar gereserveerd voor schade bij de fabrieken op te knappen. Daarnaast hangt WD nog een boete boven het hoofd, WD is veroordeeld tot het betalen van een boete van 525 miljoen dollar aan Seagate omdat het bedrijfsinformatie wist te bemachtigen via een ex-werknemer van Seagate. Ze zijn wel in hoger beroep gegaan, maar als deze boete een feit wordt, zal dat uiteindelijk indirect in de prijs van de schijven doorberekent worden natuurlijk. Maar aan de andere kant zou dat een ten gunste van Seagate schijven moeten komen.
Om een correct beeld van het uitval percentage te schetsen heb je toch een schijf of 1000 nodig. Ik denk dat in het algemeen het uitval percentage bij de meeste HDD merken dicht bij elkaar zal liggen. Daarbij zijn er nog maar twee fabrikanten, Hitachi zal WD worden en Samsung heeft zijn HDD divisie aan Seagate verkocht.
Feit blijft dat het belangrijk is om backups te maken.
Maar we gaan wel erg off topic...
De prijzen lijken nu iets te zakken, maar ik heb het idee dat het nog wel lang zal gaan duren voordat de prijzen weer op het niveau zijn van voorheen. Maar zodra de prijzen voor 2TB rond de 100 Euro zitten zal dat voor veel mensen toch een moment zijn om een of meerdere schijven aan te schaffen.
Één fabriek van WD draait langzaam maar zeker weer en een tweede kan op korte termijn droog gepompt en opgeknapt worden. WD heeft 50 miljoen dollar gereserveerd voor schade bij de fabrieken op te knappen. Daarnaast hangt WD nog een boete boven het hoofd, WD is veroordeeld tot het betalen van een boete van 525 miljoen dollar aan Seagate omdat het bedrijfsinformatie wist te bemachtigen via een ex-werknemer van Seagate. Ze zijn wel in hoger beroep gegaan, maar als deze boete een feit wordt, zal dat uiteindelijk indirect in de prijs van de schijven doorberekent worden natuurlijk. Maar aan de andere kant zou dat een ten gunste van Seagate schijven moeten komen.
Dat hoop ik idd wel ja, aangezien een Seagate schijf van 2TB nu 125 euro is..., het is alleen nog af te vragen hoelang de leveranciers doorgaan met het uitmelken van die overstroming als alles voorbij is.
Zeker, maar ik las online dat er best een hoop problemen waren met die F1-serie. Dus niet zozeer het merk Samsung, maar wellicht wel een lijn die wat minder uitgepakt is. Uiteraard is het waar dat 1 exemplaar natuurlijk weinig zegt en dat online vooral de klachten te vinden zijn. Ik heb als het goed is inderdaad 2 jaar garantie (volgens Azerty) dus ik hoop op positief bericht.tweaker2010 schreef op donderdag 15 december 2011 @ 09:50:
Tja, dat is vervelend. Maar in principe kan dat natuurlijk met elk merk HDD een keer gebeuren.
Er zijn ook genoeg mensen die zweren bij Samsung. Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad.
Samsung geeft volgens mij 3 jaar garantie op HDD's, dus je krijgt toch gewoon een nieuwe?
Meer on-topic:
Mooi dat de productie weer op gang aan het komen is. Wel jammer dat het waarschijnlijk nog even zal duren voor het in de prijzen te merken is. Kan me voorstellen dat men de prijzen hoog houdt om zo wat schade in te halen en omdat de consument is nu toch al wat gewend is aan de hogere prijzen. Ook erg jammer dat de garantietermijn ingekort wordt om de kosten te drukken.
Het maakt helemaal niets uit welk merk schijf je hebt.(Afgezien van een slechte serie) Van ieder merk gaan er schijven kapot. Het is puur pech of mazzel hebben. Bij laptop's is het niet echt anders. Je kan een Sony kopen van 2000 euro die binnen een half jaar kapot gaat, of een Acer van 400 euro dit het na 5 jaar nog prima doet.Om een correct beeld van het uitval percentage te schetsen heb je toch een schijf of 1000 nodig. Ik denk dat in het algemeen het uitval percentage bij de meeste HDD merken dicht bij elkaar zal liggen. Daarbij zijn er nog maar twee fabrikanten, Hitachi zal WD worden en Samsung heeft zijn HDD divisie aan Seagate verkocht.
Gelukkig beginnen de prijzen al wel wat te zakken. Al denk ik wel dat het nog minimaal een half jaar duurt voordat het weer een beetje normaal is. Gelukkig heb ik via de Aldi aanbieding wat schijven kunnen kopen zodat ik de komende 18 maanden geen schijven nodig zal hebben.
Hoezo worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden..................
Krijg net een mailtje van de Western Digital shop. Een 2TB WDBAAY0020HNC kost bij WD zelf € 119,90.
Laagste prijs in de pricewatch € 153,40.
We worden genept waar je bij staat.
Krijg net een mailtje van de Western Digital shop. Een 2TB WDBAAY0020HNC kost bij WD zelf € 119,90.

Intel Core i7-4790K @ 4.40 GHz | Arctic Freezer 7 Pro | Asus B85M-G | 16GB Crucial PC3-14900 | Zotac GTX 1060 6GB | 1x Crucial MX100 512GB SSD 2x WD20EARS 1x WD10EADS | Antec Sonata II | BeQuiet E10-400W | 2x Zalman 120mm | Win 10 Edu 64bit
paar maanden geleden kocht je nog 5 TB voor nog geen 150 euro
nu betaal je voor 2 TB over de 150
LAAT ER NOOIT ERGENS MEER EEN OVERSTROMING ZIJN.
amen.
amen.
30% extra is toch vrij normaal? of heb jij een magische winkel waar personeel, elektriciteit en gebouwen niks kosten?Marc Veen schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:54:
Hoezo worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden..................![]()
Normaal gesproken betaal je bij de fabrikant 20-35% meer dan in een winkel of webshop freund... Zoek eens naar spullen op de logitech site. Of zelfs het voorbeeld van Medion hier en Aldi. Een schijf die bij WD zelf 120,- kost en 140,- online komt helemaal voor rekening van de importeur. Ok misschien een 5% verhoging van de winkeleigenaar. Maar het zijn echt de importeurs die hier fout bezig zijn. Die importeurs verhoogde per direct alle prijzen en stopten zelfs met uitleveren.
Marc Veen klaagt terecht.
Marc Veen klaagt terecht.
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
30% is normaal voor een duurdere winkel keten.Tarkin schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 08:31:
[...]
30% extra is toch vrij normaal? of heb jij een magische winkel waar personeel, elektriciteit en gebouwen niks kosten?
De marges voor de gemiddelde webshop liggen veel lager omdat die alleen doen dozen schuiven.
Ten eerste zie ik het probleem niet, je kan die harde schijf bij de WD shop kopen. Ten tweede is het wel makkelijk deze conclusie te trekken op basis van 1 webshop. Wanneer er schaarste heerst, dan wil iedereen meer geld aan producten verdienen. Er zijn immers veel minder producten beschikbaar (=minder verkopen) maar je moet nog steeds je bedrijf draaiende houden.Marc Veen schreef op maandag 19 december 2011 @ 23:54:
Hoezo worden de prijzen kunstmatig hoog gehouden..................![]()
Simpele rekensom. Bedrijf X heeft 5000 euro bruto winst nodig om break even te draaien. In een normale situatie verkoopt bedrijf X 2500 producten. 2 euro bruto winst per product is dan voldoende. Door schaarste kan bedrijf X maar 500 producten krijgen om te verkopen. Nu kan bedrijf X nog steeds 2 euro per product verdienen om jou een plezier te doen, maar dan zijn ze snel failliet. Bedrijf X is genoodzaakt de winst omhoog te brengen naar 10 euro per product, zodat ze nog steeds de benodigde 5000 euro binnen halen.
Kortom de prijzen worden niet kunstmatig hoog gehouden. Er zijn daarnaast genoeg factoren die de prijzen momenteel op een redelijk niveau houden.
1st world problem to the max zeghardwarejunk schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 00:09:
paar maanden geleden kocht je nog 5 TB voor nog geen 150 euro
amen.

Er zijn daar ook 500 mensen verdronken dat vind ik een heel stuk tragischer dan een HD die duurder is geworden.
http://www.nu.nl/buitenla...nd-boven-vijfhonderd.html
Illegale content?418O2 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:13:
Nou het is toch van de zotte dat je zoveel geld moet betalen om je illegale content op te slaan?!
Echt waar?
Wat is illegaal content?
Hoe kom je erbij dat er illegaal content word opgeslagen?
Onderzoek gedaan enquette gehouden?
Misschien lijkt het alsof er veel problemen zijn met die F1-serie, maar je moet niet vergeten dat het ook een van de meestverkochte HDD's is. Dus dan kan het percentage defecten tov de rest relatief nog best meevallen.Morrar schreef op zondag 18 december 2011 @ 13:44:
[...]
Zeker, maar ik las online dat er best een hoop problemen waren met die F1-serie. Dus niet zozeer het merk Samsung, maar wellicht wel een lijn die wat minder uitgepakt is. Uiteraard is het waar dat 1 exemplaar natuurlijk weinig zegt en dat online vooral de klachten te vinden zijn. Ik heb als het goed is inderdaad 2 jaar garantie (volgens Azerty) dus ik hoop op positief bericht.
Inderdaad mooi dat er inmiddels weer HDD's geproduceerd worden (al denk ik dat de lage prijs van die Medion HDD kwam vanwege de lage inkoopprijs die al contractueel vaststond). Hoe langer ze de prijzen hoog houden, hoe langer de consument zal wachten met de aanschaf van een nieuwe HDD. Dat ze pas de garantietermijn verlaagd hebben, helpt hier ook al niet bij. Ik denk dat veel mensen gaan overstappen op een SSD.Meer on-topic:
Mooi dat de productie weer op gang aan het komen is. Wel jammer dat het waarschijnlijk nog even zal duren voor het in de prijzen te merken is. Kan me voorstellen dat men de prijzen hoog houdt om zo wat schade in te halen en omdat de consument is nu toch al wat gewend is aan de hogere prijzen. Ook erg jammer dat de garantietermijn ingekort wordt om de kosten te drukken.
[ Voor 4% gewijzigd door tweaker2010 op 21-12-2011 12:32 ]
Je mist zijn punt.dio22 schreef op woensdag 21 december 2011 @ 11:06:
[...]
Ten eerste zie ik het probleem niet, je kan die harde schijf bij de WD shop kopen. Ten tweede is het wel makkelijk deze conclusie te trekken op basis van 1 webshop. Wanneer er schaarste heerst, dan wil iedereen meer geld aan producten verdienen. Er zijn immers veel minder producten beschikbaar (=minder verkopen) maar je moet nog steeds je bedrijf draaiende houden.
Simpele rekensom. Bedrijf X heeft 5000 euro bruto winst nodig om break even te draaien. In een normale situatie verkoopt bedrijf X 2500 producten. 2 euro bruto winst per product is dan voldoende. Door schaarste kan bedrijf X maar 500 producten krijgen om te verkopen. Nu kan bedrijf X nog steeds 2 euro per product verdienen om jou een plezier te doen, maar dan zijn ze snel failliet. Bedrijf X is genoodzaakt de winst omhoog te brengen naar 10 euro per product, zodat ze nog steeds de benodigde 5000 euro binnen halen.
Kortom de prijzen worden niet kunstmatig hoog gehouden. Er zijn daarnaast genoeg factoren die de prijzen momenteel op een redelijk niveau houden.
Fabrikanten hanteren hoge prijzen bij verkoop aan consumenten omdat dit voor hen minder interessant is.
Nu is echter een schijf bij WD goedkoper als bij de goedkoopste webshop in de PW. Dit is dus de omgekeerde wereld. Webshops kunnen goedkoper inkopen bij WD als consumenten dat kunnen. Daar moeten ze hun marge uithalen.
dat is toch marktwerking? Nu gaan de mensen (in een ideale wereld) massaal bij WD zelf inkopen. met als gevolg dat de webshops minder verdienen en dus gaan ze hun prijzen ook omlaag smijten om omzet te halen. Je moet natuurlijk niet als een domme gaan klagen en zagen dat de webshops duur zijn en dan daar ook nog is bestellen, dan houd je hun omzetmodel gewoon in stand hoor
Ik mis het punt niet, ik haal zijn conclusie onderuit. Het is wel erg makkelijk te stellen dat de prijzen kunstmatig hoog gehouden worden, aan de hand van de prijs van 1 product in 1 webshop.My-life schreef op woensdag 21 december 2011 @ 12:29:
[...]
Je mist zijn punt.
Fabrikanten hanteren hoge prijzen bij verkoop aan consumenten omdat dit voor hen minder interessant is.
Nu is echter een schijf bij WD goedkoper als bij de goedkoopste webshop in de PW. Dit is dus de omgekeerde wereld. Webshops kunnen goedkoper inkopen bij WD als consumenten dat kunnen. Daar moeten ze hun marge uithalen.
Zit waarschijnlijk ook nog 19% BTW in (prijzen van WD zullen wel ex. BTW zijn en de pricewatch prijzen incl.). Dus zit maar 10% marge op.Tarkin schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 08:31:
[...]
30% extra is toch vrij normaal? of heb jij een magische winkel waar personeel, elektriciteit en gebouwen niks kosten?
Groetjes, FaceDown.
WD shop Nederland zegt dit:
Model: WDBAAY0020HNC-ERSN
119,90 € incl. btw
bron:
http://store.westerndigit...d.13832000/catid.13832600
119,90 € incl. btw
bron:
Dit is niet meer dan een WD20EARS in een retail verpakking. Deze artikelen zijn speciaal bedoeld voor media markt/saturn/dixons enz. Vandaar ook de beperkte prijsvergelijking op dit artikel. 2TB prijzen van zowel Seagate, Samsung als WD liggen al rond de 120 euro.FreakNL schreef op woensdag 21 december 2011 @ 16:05:
WD shop Nederland zegt dit:
119,90 € incl. btw
bron:
Verwijderd
De prijzen zijn zo te zien toch al best rap weer wat genormaliseerd. Nog wel een pak duurder dan voorheen, maar niet zo exorbitant meer.
Ik denk dat er straks weer gedumpt wordt. Volgens mij was dat met RAM-geheugen ook een keer gebeurd. Een snelle prijsstijging door een externe oorzaak. Vervolgens koopt niemand wat door de hoge prijzen en is wel de productie weer gestart. Daarna hebben ze weer gigantische voorraden die weer verkocht moeten worden.
Ik wil een 4x2TB Nas gaan bouwen, maar dat gaat nog maar even in het vriesvak denk ik.
Ik wil een 4x2TB Nas gaan bouwen, maar dat gaat nog maar even in het vriesvak denk ik.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Weet iemand hier of/hoe je eigenlijk een productiedatum kunt achterhalen van een WD Elements 2TB? Soms vind je wel eens informatie over hoe je de gegevens op een label kunt interpreteren maar dat kan ik hiervan niet vinden. Ik ben er toch wel in geïnteresseerd om te weten of een schijf van voor of na de overstroming is.
Staat dat er niet gewoon op ?CaptJackSparrow schreef op donderdag 22 december 2011 @ 18:11:
Weet iemand hier of/hoe je eigenlijk een productiedatum kunt achterhalen van een WD Elements 2TB? Soms vind je wel eens informatie over hoe je de gegevens op een label kunt interpreteren maar dat kan ik hiervan niet vinden. Ik ben er toch wel in geïnteresseerd om te weten of een schijf van voor of na de overstroming is.
bij de meeste schijven die ik heb iig wel.
Ook kunnen merk specifieke tooltjes dat vaak uitlezen.
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Het zal wellicht op het label staan op de schijf zelf maar dan moet je de externe behuizing openmaken. Dat gaat me nou net even te ver.
Als je op de WD site je serienummer invoert (om te kijken of je nog garantie hebt) dan wordt ook een datum getoond. Weet niet of dit de exacte prod datum is maar wellicht een indicatie.CaptJackSparrow schreef op donderdag 22 december 2011 @ 18:11:
Je wordt toch een beetje paranoïde van de huidige situatie en vraagt je af of schijven wel helemaal van een reguliere herkomst zijn. Vandaag die 2TB Elements binnengekregen en dan zit het snoertje van de voeding niet helemaal opgerold maar is er zo'n lengte van los alsof er net even genoeg uit het bindertje getrokken is om gebruikt te zijn en zit er ook niet dat plastic labeltje aan dat wel aan de voedingen van al mijn andere Elements schijven zit en wel aan de USB kabel zit en dan vraag je je toch af of je daar nou "iets van moet denken". 
CrystalDiskInfo rapporteert nul power-on hours uit de SMART data en 10 maal power cycle count. Normaliter accepteer je die 10 als iets dat past bij het normale productieproces met kwaliteitscontrole. Nu vraag ik me dat dan toch ook weer af.
Ik ben erg kieskeurig als het om harde schijven gaat. Weinig dingen zo ellendig bij het computergebruik als een gecorrumpeerde of defecte harde schijf. Voordat ik mijn kostbare data aan een schijf toevertrouw gaat ie ook altijd eerst door de diagnostische testen van de fabrikant heen. Met die 1TB schijven duurde de Extended test 8-9 uur. Nu geeft DLD na 21 minuten nog een verwachtte duur van 20 uur aan. Dat is de keerzijde van die enorm grote schijven tegenwoordig.
Ik denk dat ik deze schijf desnoods eerst even minimaal een weekje een duurtest geef, eventueel aan een exerciser. Ik heb Bart's stuff test maar vind het geen geweldig programma. Heeft iemand nog een suggestie voor iets dergelijks?
CrystalDiskInfo rapporteert nul power-on hours uit de SMART data en 10 maal power cycle count. Normaliter accepteer je die 10 als iets dat past bij het normale productieproces met kwaliteitscontrole. Nu vraag ik me dat dan toch ook weer af.
Ik ben erg kieskeurig als het om harde schijven gaat. Weinig dingen zo ellendig bij het computergebruik als een gecorrumpeerde of defecte harde schijf. Voordat ik mijn kostbare data aan een schijf toevertrouw gaat ie ook altijd eerst door de diagnostische testen van de fabrikant heen. Met die 1TB schijven duurde de Extended test 8-9 uur. Nu geeft DLD na 21 minuten nog een verwachtte duur van 20 uur aan. Dat is de keerzijde van die enorm grote schijven tegenwoordig.
Ik denk dat ik deze schijf desnoods eerst even minimaal een weekje een duurtest geef, eventueel aan een exerciser. Ik heb Bart's stuff test maar vind het geen geweldig programma. Heeft iemand nog een suggestie voor iets dergelijks?
Gewoon met een scriptje de volledige schijf een paar keer vol schrijven als je de schijf wilt belasten. Verder gebruik een Raid 6/Raidz2 opstelling als je je data niet toevertrouwt aan een enkele schijf. En steeds een backup hebben. Als er dan toch een schijf moest falen is dat toch niet zo'n ramp ?CaptJackSparrow schreef op donderdag 22 december 2011 @ 20:19:
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Ik gebruik RAID-1 (640GB) in mijn twee meestgebruikte computers. Daarnaast vind ik RAID-5/6 verder niet echt aantrekkelijk. Ik gebruik andere strategieën om de kans op dataverlies te minimaliseren.
Verder is domweg de schijf steeds achter elkaar sequentieel volschrijven niet helemaal wat ik onder een exerciser versta. Die moet ook veel meer kopbewegingen veroorzaken. Redelijk intensief servergebruik simuleren dus.
Verder is domweg de schijf steeds achter elkaar sequentieel volschrijven niet helemaal wat ik onder een exerciser versta. Die moet ook veel meer kopbewegingen veroorzaken. Redelijk intensief servergebruik simuleren dus.
Bij Saturn Groningen is de Samsung 3M 2TB 100 Euro
[ Voor 3% gewijzigd door mlsmarinus op 23-12-2011 19:55 ]
Vanmiddag was de prijs verhoogd tot 119 euro. Heb zelf vorige week nog een gekocht voor 99 euro.mlsmarinus schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:54:
Bij Saturn Groningen is de Samsung 3M 2TB 100 Euro
Afgelopen dinsdag plotseling heel even.

Gisteren bij Saturn, durven ze voor die Samsung F4 2TB nog EUR 199 te vragen. Sneu volk. Voorraad opwaarderen is instant, afwaarderen duurt zeker maanden?
[ Voor 27% gewijzigd door michelr op 28-12-2011 15:43 ]
Dat is idd erg goedkoop, ik was vanmiddag bij de MM en zag dat de prijs inmiddels weer verdubbeld was.CaptJackSparrow schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:10:
Afgelopen dinsdag plotseling heel even.![]()
[...]
Dan krijg je dus dit soort reacties op internet: http://www.klacht.nl/2011/12/hardeschijf/

Wat er interessant aan is is dat het blijkbaar, op beperkte schaal weliswaar, nog steeds "kan" voor die tot voor kort 'normale' prijs.
Ik wou het maar even gedocumenteerd hebben.

Ik wou het maar even gedocumenteerd hebben.
Het lijkt misschien gek, maar dat is het niet. Volgens mij kopen grote winkelketens als Aldi en MM beperkte voorraden in. Die contracten worden echter van te voren gesloten en daardoor staat de inkoopprijs al vast. Overstroming of niet, de fabrikant moet gewoon leveren. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een lokkertje zijn.CaptJackSparrow schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:42:
Wat er interessant aan is is dat het blijkbaar, op beperkte schaal weliswaar, nog steeds "kan" voor die tot voor kort 'normale' prijs.
Gok dat bij contracten toch echt wel een "Force Majaure" clausule is opgesteld. Hetgeen een overstroming over het algemeen onder valt...tweaker2010 schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:09:
[...]
Het lijkt misschien gek, maar dat is het niet. Volgens mij kopen grote winkelketens als Aldi en MM beperkte voorraden in. Die contracten worden echter van te voren gesloten en daardoor staat de inkoopprijs al vast. Overstroming of niet, de fabrikant moet gewoon leveren. Maar het kan natuurlijk ook gewoon een lokkertje zijn.
Het zal wel oude voorraad zijn. En vaak zullen dat soort clausules ook wel vergeten worden trouwens.3nzym3 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:15:
[...]
Gok dat bij contracten toch echt wel een "Force Majaure" clausule is opgesteld. Hetgeen een overstroming over het algemeen onder valt...
Groetjes, FaceDown.
Dat eerder dan onderstaande.
Waarom niet dit laatste? Lijkt me dat de HD fabrikanten er alle belang bij hebben om gewoon het nu geldende bedrag te ontvangen. Ze maken dan meer "winst" dus zullen heus zo'n clausule niet vergeten. Daar hebben ze wel een mannetje voor lijkt me.En vaak zullen dat soort clausules ook wel vergeten worden trouwens.
De prijzen zijn nog steeds niet echt aan een daling bezig, maar dat zal denk ik nog wel een maandje of 3 op zich laten wachten helaas....
Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk
"Force Majeure" geeft je alleen de mogelijkheid om onder je leververplichting uit te komen, niet de prijs te verhogen.3nzym3 schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 12:15:
[...]
Gok dat bij contracten toch echt wel een "Force Majaure" clausule is opgesteld. Hetgeen een overstroming over het algemeen onder valt...
Dat is op dit moment ook het geval, de fabrikanten leveren nog steeds tegen de contractprijzen, maar kunnen gewoon niet aan de vraag voldoen. Het is de tussenhandel die de prijzen of drijft.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Het valt me nu op dat de Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB nu bij Azerty te krijgen is voor net iets meer dan 100 euro met verzendkosten
Komt toch steeds meer in de richting van goed te betalen
Zoals ik al zei, in de richting van
Maarja, ik verwacht niet dat we binnekort de oude prijzen weer terug zullen zien helaas.
Oh ik juist wel. Marktwerking. 
Alhoewel ik natuurlijk niet weet of de inkoopkosten zijn gestegen.
Alhoewel ik natuurlijk niet weet of de inkoopkosten zijn gestegen.
En hij is alweer 5 euro gezakt. Zou er weer een vracht met schijven aangekomen zijn? Als iedereen zijn keutel vasthoudt, dan moeten ze wel zakken met de prijzen aangezien er steeds meer aanbod komt.
Er is nu een site die hem aanbiedt voor 88,50 (niet uit voorraad).
Jammer dat de SATA-600 versie nog altijd 30 euro duurder is dan dat.
Maar dankzij de link van HikariMisako zag ik wel dat de NAS die ik op het oog heb (zie wensenlijst) een SATA-300 aansluiting heeft, waardoor het niet zoveel zin heeft om de duurdere SATA-600 schijven in te zetten. Scheelt weer 5*30.
Jammer dat de SATA-600 versie nog altijd 30 euro duurder is dan dat.
Maar dankzij de link van HikariMisako zag ik wel dat de NAS die ik op het oog heb (zie wensenlijst) een SATA-300 aansluiting heeft, waardoor het niet zoveel zin heeft om de duurdere SATA-600 schijven in te zetten. Scheelt weer 5*30.

Voor een harde schijf heeft SATA600 sowieso weinig zin. Puur marketing.
Laten we het hopen! Zit inmiddels alweer een paar maanden op een mooi prijsje te wachten..Senor Sjon schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 16:46:
En hij is alweer 5 euro gezakt. Zou er weer een vracht met schijven aangekomen zijn? Als iedereen zijn keutel vasthoudt, dan moeten ze wel zakken met de prijzen aangezien er steeds meer aanbod komt.

Ik wil een 4-bay NAS gaan bouwen. Ik denk dat ik er eerst maar twee schijven in ga proppen...

De WD20EARS begint weer een beetje op peil te komen. 88,50 bij de goedkoopste winkel. 
edit: oh, ik zag net dat iemand anders het ook al opgemerkt had.
edit: oh, ik zag net dat iemand anders het ook al opgemerkt had.
[ Voor 28% gewijzigd door Dan0sz op 03-01-2012 18:22 ]
Het is alweer voorbij met de pret. De goedkoopste is nu weer €105.91.
Ben ik even blij dat ik gisteren heb besteld
En ze zijn weer onder de 100 euro grens. Gaat fijn zo met dat ge-jojo binnen een dag.
Ik had trouwens een overleden WD20EARS, smart Raw_Read_Error_Rate op failing now, deze is omgeruild voor een WD20EARX.
Ik had trouwens een overleden WD20EARS, smart Raw_Read_Error_Rate op failing now, deze is omgeruild voor een WD20EARX.
Ik heb op dit moment een falende EARS in mijn server. Maar moet eerst een 2TB halen en daarna de 1,5TB gaan ruilen. Maar stel het nog even uit tot einde van deze maand. Gaat gelukkig om bad blocks in mijn documenten. Dus /care. Backups zijn al wel gemaakt voor zover.
Je kunt ook alvast door WD een schijf laten opsturen, dan heb je daarna 30 dagen de tijd om je kapotte schijf weer naar hun terug te sturen.
Uhm... nee?B2 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:14:
En ze zijn weer onder de 100 euro grens. Gaat fijn zo met dat ge-jojo binnen een dag.
€ 154,89 incl. BTW
Gaat fijn dan, nog geen uur geleden 60 euro minder...
Volgens mij geldt dit alleen voor de RE4 reeks van WD. Maar kan het altijd proberen. Wellicht dat ze daar mee instemmen.B2 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 13:24:
Je kunt ook alvast door WD een schijf laten opsturen, dan heb je daarna 30 dagen de tijd om je kapotte schijf weer naar hun terug te sturen.
Thanks voor het idee.
edit:
Het klopt, je moet wel voor hun veiligheid je CC opgeven zodat die gecharged kan worden wanneer nodig. Dus is een plan om dat zo te doen.
[ Voor 15% gewijzigd door Arunia op 05-01-2012 14:13 ]
Ach de prijzen dalen wel flink aan het grafiekje te zien. Nog een maand of 2 en ze zitten weer op het oude niveau.
Groetjes, FaceDown.
Dan moet ik mijn NAS verder uitstellen. Daar heb ik ook weer geen trek in eigenlijk.FaceDown schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:25:
Ach de prijzen dalen wel flink aan het grafiekje te zien. Nog een maand of 2 en ze zitten weer op het oude niveau.
Ik heb hier ook een ReadyNAS staan met 4 lege bays. Voor 200 gekocht op ibood. Nu maar wachten tot die 2TBs een euro of 50 of 60 kosten.Senor Sjon schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:27:
[...]
Dan moet ik mijn NAS verder uitstellen. Daar heb ik ook weer geen trek in eigenlijk.
Groetjes, FaceDown.
Hier ook een lege nas, was niet duur. Nu nog even wachten tot de prijzen wat dalen.
Had niet verwacht dat het zolang gaat duren.Het huidige, oplopende tekort aan harde schijven houdt nog aan tot eind 2012, voorspelt producent Seagate. De prijzen zijn nu al flink gestegen.
Seagate-ceo Stephen Luczo voorspelt zware tijden voor de opslagindustrie, en daarmee ook voor de pc- en serverindustrie. De overstromingen in Thailand hebben veel fabrieken lamgelegd, en flink beschadigd. En niet alleen de fabrikanten van harde schijven zelf zijn getroffen, maar ook de producenten van componenten daarvoor. In Thailand werd tot voor kort bijna de helft van de wereldwijde harde schijf-productie gedaan.
'Minstens tot eind 2012'
Ondanks positieve berichten over Seagate's eigen Thaise fabrieken, is de ceo somber gestemd. Het bedrijf gebruikt componenten van zo'n 130 toeleveranciers, wiens faciliteiten in Thailand veelal nog onder water staan. De voorspelling van sommige Wall Street-analisten dat de productie aankomende zomer weer op peil is, noemt hij dan ook onzin.
"Dit gaat veel langer duren van mensen aannemen, op z'n minst tot eind van 2012", zegt ceo Luczo tegen persbureau Bloomberg. Bovendien is de productie volgens hem dan pas weer op het peil van voor de overstromingen. "Tegen die tijd zal de vraag flink zijn gestegen." Daardoor zal er dan nog steeds sprake zijn van schaarste.
Nu al pijn
Analisten hebben begin deze maand al voorspeld dat de prijsexplosie voor harde schijven nog maanden aanhoudt. Over enkele weken zijn de fabrikanten namelijk door hun voorraden heen. Computer- en storage-leveranciers zijn al druk bezig de restanten op te kopen of voor veel geld te reserveren.
Pc-producent Dell voelt de pijn al, en geeft dat toe. Het bedrijf van Michael Dell kan door het gebrek aan harde schijven minder pc's verkopen. De omzet voor het huidige kwartaal zal dus lager uitvallen, heeft ceo Dell al aangegeven. De oplossing die de pc-maker toepast, is enerzijds het verhogen van de prijzen en anderzijds het schrappen van producten waar weinig marge op zit.
Bronnen:
http://www.theverge.com/2...agate-hard-drive-shortage
http://webwereld.nl/nieuw...duurt-tot-eind-2012-.html
[ Voor 5% gewijzigd door Dennisik op 08-01-2012 12:56 ]
Je quote artikelen van november 2011, dat is nu niet echt de meest actuele informatie omtrent dit onderwerp...
Het klopt wel dat er heel veel back-orders staan, en zodra de productie weer loopt de prijzen niet automatisch weer gaan dalen.
Ik ga deze maand wel nog een Samsung 2TB HDD halen, mits die onder de €120,- blijft.
De kans dat de hoge prijzen nog lang gaan aanhouden, of nog wel gaan stijgen is volgens mij wel reëel (al dan niet kunstmatig).
Ondanks dat een Dynabyte medewerker mij vandaag nog zei dat hij dacht een daling te verwachten binnen 3 maanden.
Raadde mij dus ook aan nog te wachten als ik niet per direct een HDD nodig had. Aardige gozer.
Ik ga deze maand wel nog een Samsung 2TB HDD halen, mits die onder de €120,- blijft.
De kans dat de hoge prijzen nog lang gaan aanhouden, of nog wel gaan stijgen is volgens mij wel reëel (al dan niet kunstmatig).
Ondanks dat een Dynabyte medewerker mij vandaag nog zei dat hij dacht een daling te verwachten binnen 3 maanden.
Raadde mij dus ook aan nog te wachten als ik niet per direct een HDD nodig had. Aardige gozer.
[ Voor 10% gewijzigd door NeutraleTeun op 08-01-2012 15:13 ]
Zelfde is mij verteld in een computerzaakje. Die man gaf aan dat hij me nu liever geen hdd verkoopt ivm de in zijn ogen te hoge prijzen. Hij gaf me het advies even te wachten. Netjes van hemNeutraleTeun schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:12:
Het klopt wel dat er heel veel back-orders staan, en zodra de productie weer loopt de prijzen niet automatisch weer gaan dalen.
Dat zag ik ook pas achterafarnoud_h schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:00:
Je quote artikelen van november 2011, dat is nu niet echt de meest actuele informatie omtrent dit onderwerp...
Als de fabrikanten zeggen dat de prijzen snel zullen zakken gaat iedereen wachten en dat willen ze niet...
En computerbouwers hebben weinig problemen, ze zetten er gewoon kleinere schijven in om te prijs te drukken.
En computerbouwers hebben weinig problemen, ze zetten er gewoon kleinere schijven in om te prijs te drukken.
Het is ook meer de importeur die de hoofdprijs vraagt. Het is net benzine, bij een incident direct omhoog, maar erna zakt de prijs maar langzaam.Alex3 schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:55:
Als de fabrikanten zeggen dat de prijzen snel zullen zakken gaat iedereen wachten en dat willen ze niet...
Raak maar alvast gewend aan de huidige prijzen, veel beter gaat het echt niet worden dit jaar. De schaarste houd stand, nieuwe voorraad komt maar zeer beperkt binnen. Focus van de fabrikanten ligt ook niet op consumer (1TB-2TB) drives, waar meerdere platters in gaan, maar op single platter (=meer units) en enterprise drives (=hogere prijs).
Het feit dat er nog maar twee fabrikanten over zijn (ok, met Hitachi en Toshiba nog 4), gaat ook echt niet bijdragen aan een forse verlaging van de prijzen.
Het feit dat er nog maar twee fabrikanten over zijn (ok, met Hitachi en Toshiba nog 4), gaat ook echt niet bijdragen aan een forse verlaging van de prijzen.
en tel daar bij op de lage koers van de euro.dio22 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:11:
Raak maar alvast gewend aan de huidige prijzen, veel beter gaat het echt niet worden dit jaar. De schaarste houd stand, nieuwe voorraad komt maar zeer beperkt binnen. Focus van de fabrikanten ligt ook niet op consumer (1TB-2TB) drives, waar meerdere platters in gaan, maar op single platter (=meer units) en enterprise drives (=hogere prijs).
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Ik verwacht ook niet dat de prijzen snel zullen zakken.
Het zal inderdaad zeker nog wel tot eind van dit jaar duren voordat we weer op het 'normale' prijsniveau zitten schat ik in.
Maar veel consumenten en bedrijven stellen de koop nu zo ver mogelijk uit. Dit creëert een overflow aan harde schijven. Want er zijn gewoon aantallen per maand die verkocht MOETEN worden.
Dus de prijzen zullen even zakken om daarna weer een tijd hoger uit te vallen.
Een kwestie van timing en scherp in de gaten houden. Het blijft een gokje. Het lijkt de beurs wel.
Het zal inderdaad zeker nog wel tot eind van dit jaar duren voordat we weer op het 'normale' prijsniveau zitten schat ik in.
Maar veel consumenten en bedrijven stellen de koop nu zo ver mogelijk uit. Dit creëert een overflow aan harde schijven. Want er zijn gewoon aantallen per maand die verkocht MOETEN worden.
Dus de prijzen zullen even zakken om daarna weer een tijd hoger uit te vallen.
Een kwestie van timing en scherp in de gaten houden. Het blijft een gokje. Het lijkt de beurs wel.
voor de mensen welke nog de ruimte nodig hebben.
http://www.groupon.nl/dea...-externe-harddisk/2650112
3tb van wd voor 150 euro (verzendkosten)
[ Voor 12% gewijzigd door Geckoo op 12-01-2012 15:20 ]
Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.
Welk type WD schijf zit daar trouwens in?Geckoo schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:20:
edit: Een 5400-5900 rpm schijf dus.
[ Voor 5% gewijzigd door Bull op 12-01-2012 16:43 ]
Toch nog maar even besteld, is een betere aanbieding dan de meeste schijven op dit moment.Geckoo schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 15:20:
Jammer zag net in de pricewatch een WD 1.5TB voor 49,49 bij komplett, maar die is alweer verdubbelt
Verwijderd
Nu staan ze in de pricewatch voor 49,95 bij Komplett. Eens kijken hoelang het nu duurt voordat de prijs weer omhoog gaat. Als je echter naar de site gaat, dan is de prijs € 105,00.
Edit :
De Hitachi 4TB schijven staan nu ook in de Pricewatch, alleen is de prijs wel zeer hoog.
Edit :
De Hitachi 4TB schijven staan nu ook in de Pricewatch, alleen is de prijs wel zeer hoog.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2012 01:30 ]
Die 3 maanden geloof ik niet veel van... Ik verwacht dat de prijzen zeker tot eind 2012 aan de hoge kant blijven.NeutraleTeun schreef op zondag 08 januari 2012 @ 15:12:
Wie daarnaast nog even wil wachten met het kopen van een harde schijf hopende op dalende prijzen, zal een monnikengeduld moeten kunnen opbrengen. Voor het eerste kwartaal van 2012 wordt een vraag van maximaal 230 miljoen harde schijven verwacht, terwijl de productiecapaciteit maar iets toeneemt naar 150 miljoen harde schijven, oftewel er zal nog steeds een tekort van 80 miljoen harde schijven zijn. In het tweede en derde kwartaal in 2012 zouden fabrikanten pas in staat zijn om weer in te lopen op de vraag vanuit de markt, maar de gevolgen en daarmee ook de prijzen zouden nog lang in 2012 te voelen zijn. http://nl.hardware.info/n...schijven-raken-nu-echt-op
Nou vind ik het toch ook wel een gotspe om 300 euro te durven vragen voor een 1TB schijf ( pricewatch: Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB ) waar andere shops op dit moment 120 euro vragen maar diverse shops schijnen daar blijkbaar totaal niet mee te zitten en doen dat rustig.

Voor mij voldoende reden om daar dus nooit meer wat te kopen. Wat mij betreft mogen dergelijke partijen die woekerwinsten proberen te maken over de ruggen van de consument keihard geboycot worden.

Voor mij voldoende reden om daar dus nooit meer wat te kopen. Wat mij betreft mogen dergelijke partijen die woekerwinsten proberen te maken over de ruggen van de consument keihard geboycot worden.
Dit topic is gesloten.