je ne sais cacques
Ja, heb een Lion test-server en 2 VM's met OSX 10.6.8. Office e.d. draait prima. RDC naar de TS server werkt ook prima. Nog niet getest met remote profiles. Draaiboek is tot nu toe:sebastius schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 17:50:
Heb je al een testserver/clientsysteem klaar staan?
- per gebruiker documenten e.d. van XP machine op een FreeNAS zetten
- clients configureren voor email (Kerio Connect); deze synct ook het adresboek en agenda
- op alle Mac's via de server dezelfde image clonen (met Office, updates, etc pre-installed)
- link maken naar documenten op server
Klaar ?
[ Voor 4% gewijzigd door Neus op 21-10-2011 12:15 ]
Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !
Het gaat om 12 iMacs en 4 Macbook Pro's. En nog een handje vol iPad / iPhones.LesCacques schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 19:33:
Om hoeveel pc's/iMac's gaat het?
De nieuwste versie van OS X is 10.7 (oftewel 'Lion'). Dat is dus ook wat er op je nieuwe iMacs komt geleverd. Wat jij hebt draaien (10.6) is 'Snow Leopard', één versie ouder dus. Misschien upgraden?Neus schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:14:
Ja, heb een Lion test-server en 2 VM's met OSX 10.6.8.
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Met mensen die hun hart op de tong hebben vind ik het prettig werken, maar het kan wel een beetje cru overkomen voor wie 't niet gewend isECiftci schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:19:
Serieus gast, als je dit op tweakers moet vragen: Doe het niet
En het bedrijf waar het om draait is ook weer niet zo groot... dus als je zou beginnen met 2 gebruikers met wie je samen de nieuwe omgeving uittest, na 2 maanden over 4 gebruikers uitrollen, en dan een paar maanden later alle 16? Dan kun je 't zo uitmikken dat je nog makkelijk wat kunt bijsturen of terugdraaien zonder gevaar dat de bedrijfsvoering stagneert. Gewoon er voor zorgen dat je zowel de volgende stap, alswel een stap terug, altijd hebt voorbereid...
[...] heb ik de baas zover om alle PC's met Windows XP om te ruilen voor nieuwe iMac's
Want dat is relevant omdat?
Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T
Om te weten of er over na is gedacht om een omgeving compleet op zijn kop te zetten.
Bovendien zie ik alleen een vraag neergeplemd worden zonder dat ts zelf aangeeft waar ie aan denkt, althans zeer minimaal:[...] na 5 jaar vechten [...]
Waarbij ik echter wèl hulp mee nodig heb is het maken van een checklist / stappenplan / draaiboek; ik wil natuurlijk niets vergeten tijdens het 'verhuizen'.
[ Voor 35% gewijzigd door PcDealer op 21-10-2011 13:15 ]
Als daarvoor de hele omgeving op zijn kop moet, dan is er inderdaad iets verkeerdPcDealer schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:13:
Om te weten of er over na is gedacht om een omgeving compleet op zijn kop te zetten.

dat je wat meer details wilt vragen à la, maar die pseudo-intelligente one-liners van ECiftci en PCDealer zijn om te janken zo doorzichtig.
wat is er zo moeilijk aan om een beetje behulpzaam te zijn i.p.v. je eigen 'mening' door te drukken als een kleine puber.
[ Voor 6% gewijzigd door Nerpissad op 21-10-2011 13:39 . Reden: nvm. ]
Waarom geen linux op de bestaande PC's?
Ik snap niet zo goed waarom er perse een Mac nodig is.
waarom zou de beste man geen macs in z'n bedrijfje mogen hebben?tlpeter schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:55:
Voor alleen office waarom dan een (in verhouding) dure Mac?
dit topic gaat ten eerste helemaal niet over de goedkoopste oplossing, en ten tweede of linux, MS of OSX de betere oplossing zou zijn.
Omdat Italië een design-bewust land is waarin Linux-bakken niet gewaardeerd worden, en Linux op een Mac gewoon weggooien van al gemaakte licentiekosten is. Of omdat er enkel ruimte is voor All-In-Ones, of omdat de computers in het zicht komen van klanten en je een strakke inrichting van je pand wil blijven houden. Om welke reden dan ook, het doet er niet toe. Dit is de situatie die nu speelt dus laten we de TS nou gewoon maar antwoorden geven waar hij wél daadwerkelijk wat aan heeft:tlpeter schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 13:55:
Voor alleen office waarom dan een (in verhouding) dure Mac?
1. Update de VM's alvast naar OSX 10.7. Dit is ook het OS dat straks wordt meegeleverd met de iMacs, dus even "wennen" kan geen kwaad.
2. Is het een optie om alvast 1 remote profile aan te maken en deze uit te proberen op de 2 VM's? Ik zou adviseren alvast één gebruiker (of een virtuele duplicate ervan) om te zetten naar je nieuwe systeem, om zo te kijken wat je nog vergeten was op je lijstje. Zolang die gebruiker nog steeds de beschikking heeft over zijn oude systeem, loop je geen risico.
3. Wat betreft documenten op de server: Je kunt beter remote profiles aanmaken, rechten opgeven voor de home-map van de gebruiker en een back-up/sync-service instellen tussen de systemen (allemaal met een paar klikken te doen in OSX Lion Server) dan de documenten op een aparte FreeNAS-server hosten. Alles centraliseren en zorgen voor een goede back-up van je Lion Server is veel makkelijker qua administratie achteraf.
4. Ik zou toch overwegen om alles op de Lion-server te gaan draaien (dus ook je mailserver, agenda, contacten, back-ups e.d.) omdat je op die manier het overzicht bewaart (again, centraliseren is makkelijker) en het allemaal prima kan in OSX Lion Server. Daarbij zou je ook alle portable iDevices makkelijker met een Lion-server kunnen synchroniseren dan met een 3rd party. Ik zie zelf het voordeel niet van het hebben van een aparte VMware ESX server.
[ Voor 17% gewijzigd door tobiasvs op 21-10-2011 14:38 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Verwijderd
Ten eerste, het is zijn bedrijfje niet als je goed leest. Ten tweede, als er zonder goede reden word overgegaan naar duurdere systemen die uiteindelijk niks extra's kunnen dan goedkopere alternatieven komt dat over als fanboyisme. Ten derde, leer eens hoofdletters te gebruiken.Nerpissad schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:32:
[...]
waarom zou de beste man geen macs in z'n bedrijfje mogen hebben?
dit topic gaat ten eerste helemaal niet over de goedkoopste oplossing, en ten tweede of linux, MS of OSX de betere oplossing zou zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2011 14:41 ]
Ik ben het niet overal met Soluna eens, maar blijkbaar heeft de TS zijn baas zover gekregen om zijn Windows pc's te vervangen door Macs.Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:40:
[...]
Ten eerste, het is zijn bedrijfje niet als je goed leest. Ten tweede, als er zonder goede reden word overgegaan naar duurdere systemen die uiteindelijk niks extra's kunnen dan goedkopere alternatieven komt dat over als fanboyisme. Ten derde, leer eens hoofdletters te gebruiken.
De redenen zijn wel belangrijk, want een nadeel van overgaan op een andere systeem (in dit geval op Mac en OSX) is de overgang zelf. Gezien de TS 'problemen' voorziet (hij vraagt niet voor niets om 'hulp'), ben ik benieuwd naar de baten van de overgang.
Natuurlijk, iMac's zien er mooi uit en voor een design-bedrijf kan ik het me voorstellen een mooie eyecatcher neer te zetten.
Nu zie ik echter op dit moment meer kosten dan baten.
ten eerste is dat irrelevant m.b.t. dit topic. ten tweede, al zou het uit fanboyisme gedaan worden, wat dan? wil je dan geen inhoudelijk antwoord meer geven? pareer je dit veronderstelde fanboyisme alvast met reverse fanboyisme? ten derde, nee.Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:40:
[...]
Ten eerste, het is zijn bedrijfje niet als je goed leest. Ten tweede, als er zonder goede reden word overgegaan naar duurdere systemen die uiteindelijk niks extra's kunnen dan goedkopere alternatieven komt dat over als fanboyisme. Ten derde, leer eens hoofdletters te gebruiken.
Ik zeg niet dat het niet mag!Nerpissad schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:32:
[...]
Men wil de huidige PC's vervangen voor Mac's wat een behoorlijke investering is voor alleen office.
Een Mac is overkill voor office en terminal service.
Als het alleen om de looks gaat dan prima en moet TS dat helemaal zelf weten.
Men vraagt zit alleen af waarom Mac's.
Verwijderd
Ten eerste, heb je daar een argument voor? In een discussie gebruiken we hier argumenten.Nerpissad schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 15:26:
[...]
ten eerste is dat irrelevant m.b.t. dit topic. ten tweede, al zou het uit fanboyisme gedaan worden, wat dan? wil je dan geen inhoudelijk antwoord meer geven? pareer je dit veronderstelde fanboyisme alvast met reverse fanboyisme? ten derde, nee.
Ten tweede, waarop kan ik inhoudelijk antwoord op geven als er geen inhoudelijke basis is?
Ten derde, doe niet zo puberaal. Zinnen start je gewoon met een hoofdletter.
Omdat je met de aanschaf van de machines er niet bent. Wellicht kan een iMac ook niet goed samenwerken met andere bedrijfssytemen, wellicht Active Directory? En dan heb ik het nog niet eens over het opleiden van mensen die niets anders dan Windows gewend zijn.Nerpissad schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:32:
[...]
Om maar een paar dingen te noemen. Wellicht dat het voor sommige bedrijven kan om over te gaan, maar voor het gros zou ik zoiets nooit adviseren.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
@TS heb je al eerdere ervaring met het verhuizen van de ene "omgeving" naar een andere? Ook als is het migreren binnen windows. Eenzelfde checklijst lijkt me hier van toepassing.
- Kijk welke software men nu gebruikt en kijk of er een alternatief voor is. (Office voor Mac in plaats van "gewone" Office bijvoorbeeld)
- Kijk welke data allemaal veiliggesteld moet worden, wie kan waar nu bij, dat lijkt me in de nieuwe situatie hetzelfde blijven. Tenzij iedereen nu lokaal werkt oid, dan kan je daar met shared folders en rechten e.d. een oplossing voor maken.
- Welke gebruikers zijn er allemaal, al deze gebruikersnamen e.d zullen waarschijnlijk ook mee over gaan.
Ik neem aan dat alles vervangen wordt, dus niet dat de Mac's met een A.D moeten werken maar dat je de profielen op een OSX Server plaatst.
Gewoon stap voor stap kijken, wat is er nu en wat moet er mee over.
echt waar, ga je die kaart spelen en anderen betichten van puberaal zijn?Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:02:
[...]
Ten eerste, heb je daar een argument voor? In een discussie gebruiken we hier argumenten.
Ten tweede, waarop kan ik inhoudelijk antwoord op geven als er geen inhoudelijke basis is?
Ten derde, doe niet zo puberaal. Zinnen start je gewoon met een hoofdletter.
verder ben ik niet gediend van je belerende toontje. wederom een signaal van je geldingsdrang.
ik weet niet met wat voor onnozelen je het normaal gesproken te maken hebt, maar je laat jezelf een beetje kennen.
ga je me ook vragen voor argumenten? dat is ook al een lachertje. waar waren die van jou ook alweer?
maar goed ik wil ook geen spelbreker zijn voor jouw egotrip. er wordt om een stappenplan en eventuele valkuilen gevraagd in de TS. nergens wordt jouw of iemand anders' mening gevraagd over of het überhaupt een wijs besluit is om macs in je bedrijf in te zetten. dat jij graag de discussie die kant op wilt draaien (in jouw ogen ongetwijfeld heel subtiel en alleen voor jou navolgbaar) staat daar los van. dat is de inhoud van de TS, deal with it of reageer gewoon niet.
"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)
Leg mij de link is uit tussen design-bewust land en linux-bakkentobiasvs schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 14:33:
[...]
Omdat Italië een design-bewust land is waarin Linux-bakken niet gewaardeerd worden, en Linux op een Mac gewoon weggooien van al gemaakte licentiekosten is. Of omdat er enkel ruimte is voor All-In-Ones, of omdat de computers in het zicht komen van klanten en je een strakke inrichting van je pand wil blijven houden. Om welke reden dan ook, het doet er niet toe. Dit is de situatie die nu speelt dus laten we de TS nou gewoon maar antwoorden geven waar hij wél daadwerkelijk wat aan heeft:
Ten tweede mis ik in het verhaal de argumentatie die stelt waarom het bedrijf moet switchen. Ik heb meer het gevoel dat de TS graag Mac wilt om persoonlijke voorkeuren. Maar hoe staan medewerkers, systemen, kosten, gebruiksvriedenlijkheid in het totaalplaatje.
Ik vraag me ook af waarom je perse een heel bedrijf naar Mac wilt hebben, als ze alleen maar Office draaien.. Dan is Windows namelijk een veel slimmere keuze...ECiftci schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:19:
True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.
Ik had hetzelfde gevoel als verschillende anderen hier bij het lezen van de OP; namelijk dat de TS perse Macs wil hebben, zonder dat dit nu door een goede businesscase ondersteund wordt. Dat zal komen doordat de TS het heeft over "5 jaar vechten met de baas" (als er een goede businesscase is, dan is er geen jarenlang gevecht nodig), en voor de genoemde werkzaamheden is er volgens mij geen enkele reden om een Mac te nemen.Winkelhaak2002 schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 16:15:
Vergeet de gebruikerstraining niet... je kunt alle IT goed onder controle hebben, maar je gebruikers zouden wel eens de weg kwijt kunnen raken. Zorg dus voor een goede communicatie naar hen toe; wie weet komen ze wel met dingen die jij over het hoofd had gezien
Je bent er inderdaad niet met het vervangen van de computers; men zal ook gebruikerstraining moeten geven want de twee werkomgevingen zijn niet hetzelfde. Gebruikers zijn nu eenmaal gewend aan iets, en zijn niet allemaal tweakers die er wel weer uitkomen. Beginnen met een kleine test (paar "gemiddelde" gebruikers die mee willen werken), en heel belangrijk: toe durven geven als blijkt dat het toch veel problemen geeft dat het een slecht idee was. De TS moet niet doordrukken omdat hij vind dat Macs de beste oplossing zijn, maar alleen als de gebruikers daar ook blijk van geven.
Wij hebben hier een groepleider die andersom wilde: omdat hij perse met een Mac moest en zou werken, moest zijn hele groep ermee werken, en moest de IT allerlei aanpassingen maken in een instituut dat alleen Windows draait voor werkstations. Nu zijn we drie jaar verder, hebben alle groepsleden de Macs gedumpt zodra ze konden (elke nieuwe medewerker moet er mee beginnen...) en is het alleen de groepsleider zelf die gelukkig is met zijn Mac.
Oftewel: ga het proberen op kleine schaal, maar durf toe te geven als blijkt dat het niet goed werkt, en druk het niet door alleen omdat je vind dat iedereen moet overstappen
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Wat ik heb gehoord is de directory dienst van apple niet direkt om joehoe te roepen. De serverkant zou ik zoveel mogelijk Windows of Linux aanbevelen. Daar is ook de meeste documentatie over te vinden en degelijke communities itt tot voor de mac..
SMB op een Windows Server is tevens vanaf 2008(R2?) problematisch
Vergeet ook niet dat de mac geen delete knop heeft, kan erg hinderlijk zijn.
Op de TS werken met een mac kan met keybordmapping ook een hoop lol opleveren; ik werk dagelijks met VMware View en plots heeft dan de alt knop zich virtueel ingeschakeld.
Ik vind mac voor privegebruik zeer aan te raden, voor een bedrijf waar gewoon gewerkt moet worden biedt Windows naar mijn mening nog altijd de betere beheersopties.
Wat ook zeer belangrijk is; wat willen de gebruikers? Als die er niet achter staan kan je een nog zo mooie oplossing bieden; ieder probleem wordt dan opgeblazen en gegeneraliseerd. Ik heb heel wat projekten meegemaakt waar enkele gebruikers het behoorlijk verzieken.
Inventariseren wat alle gebruikers doen en gebruiken is ook crucieel; lullig als je en Windows-only programaatje vergeet wat zich niet laat virtualiseren..
heb je ook al gedacht aan wat je allemaal aan licenties nodig hebt?
enz. enz.
Lijkt me wel een leuk projekt verder, succes!
WAZUUUUUUUP!!!!!
Ik en mijn baas zijn de enige die NU een Mac hebben (beide zijn we fanboys). Het bedrijf waar ik voor werk had 10 geleden alleen maar Macs maar vanwege de komst van een Windows boekhoud-pakket heeft men, op aanraden van een externe IT consulent, de overstap gemaakt naar Windows. Er werd destijds een lease-contract van 15 HP machines en HP server ondertekend. Deze PC's zijn nu meer dan 5 jaar oud en na jarenlang geheugen bijprikken en disken upgraden heb ik er genoeg van. De overstap naar nieuwe PC's met officiele Windows 7 Pro en Office 2010 licentie's is bijna net zo duur als een iMac met Office 2011. Een Mac server kost maar € 825 + BTW; all-in. Daar kan een Windows server niet tegen op (alleen al de Windows server licentie kost het dubbele). Maar ik moet erbij zeggen dat de prijs eigenlijk geen probleem is; het moet allemaal gewoon goed werken. En ik als (enige) beheerder ben ERG veel tijd kwijt met het oplossen van kleine maar zeer tijdrovende irritante Windows probleempjes.
Komt bij dat mijn baas ERG goed in de slappe was zit en voor hem prestige en design inderdaad belangrijk is. Het bedrijf zit in een oude villa aan de zee en ondanks het oude uiterlijk is het kantoor zelf erg modern ingericht; glazen bureau's met aluminum frames, mooie meeting ruimtes, etc. Een iMac bovenop zo'n tafel is gewoon een stuk mooier (los van het feit dat ik dan geen PC's meer op de grond heb staan, geen kabel zooi meer heb, het gemiddeld stroomverbruik flink omlaag gaat en alles een stuk lekkerder te beheren is voor mij).
Wat betreft de gebruikers: ze zeuren al maaaaanden om nieuwe PC's en vinden een iMac wel erg interessant. Managers (en ik) gaan over op Macbook Pro's met Thunderbolt monitoren. En zolang Office hetzelfde doet als op Windows, hebben zij er verder geen problemen mee. Natuurlijk zal ik persoonlijk (en wellicht met hulp van de dealer) een-op-een cursus geven (elke gebruiker is anders en zal dus een andere leer-curve hebben).
Maar goed: tobiasvs en nilski hebben een aantal goede punten te pakken! Thanx! Ik zit inderdaad niet vast aan de Kerio mailserver (ookal draait het ook op OSX en is het erg makkelijk te beheren) en ben nu inderdaad rustig aan het klooien met de Lion mail server.
Helaas moet ik nu naar huis, zal morgen verder reageren! En aub: als TS heb ik bewust een keuze voor Apple gemaakt; ik ben al jaaaaaaren een Windows-, Linux- en Apple techneut en heb ik zo'n beetje met elk OS / systeem / hardware / software ervaring. OSX vind ik simpelweg het lekkerste werken en ben ervan overtuigd dat dit ook voor mijn medewerkers (gaat) gelden.
Dank voor de verduidelijkingNeus schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:05:
Ik en mijn baas zijn de enige die NU een Mac hebben (beide zijn we fanboys).
[...]
OSX vind ik simpelweg het lekkerste werken en ben ervan overtuigd dat dit ook voor mijn medewerkers (gaat) gelden.
Dus wees terughoudend, en extrapoleer/projecteer je eigen gevoelens niet op de medewerkers. Begin klein, en wees bereid toe te geven dat je fout zit in je inschatting.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
De overstap naar nieuwe PC's met officiele Windows 7 Pro en Office 2010 licentie's is bijna net zo duur als een iMac met Office 2011. Een Mac server kost maar € 825 + BTW; all-in. Daar kan een Windows server niet tegen op (alleen al de Windows server licentie kost het dubbele).
En ik als (enige) beheerder ben ERG veel tijd kwijt met het oplossen van kleine maar zeer tijdrovende irritante Windows probleempjes.
Stukje 1 gaat over de aanschafskosten, 2 en 3 over de beheerkosten. Met name dat laatste is het belangrijkste van het geheel. Dat een beheerder het fijn vindt werken is dan zeker wel van groot belang, diegene moet immers ook het hele systeem beheren. Hoe minder die er mee bezig is hoe goedkoper het wordt. Ook energiebesparingen tellen tegenwoordig hard mee. Het is vaak ook een stukje extra marketing waarmee je iemand over de streep kunt trekken ("we zijn een groen bedrijf"). Ook op die vlakken zul je moeten kijken.(los van het feit dat ik dan geen PC's meer op de grond heb staan, geen kabel zooi meer heb, het gemiddeld stroomverbruik flink omlaag gaat en alles een stuk lekkerder te beheren is voor mij).
Ongeacht welke migratie dan ook, de gebruiker zelf staat vaak op de laatste plek. De TS legt uit dat ze al een Mac -> Windows migratie hebben gehad op aanraden van een externe IT expert. Is het wellicht niet mogelijk dat men nu gewoon terug wil omdat Windows niet bevalt?
Als extra punt die ik hier nog niet genoemd zag worden: kijk goed naar je Office installatie. Niet alle aanpassingen zijn compatible met de Office for Mac versie. Aangezien je 2011 gebruikt heb je de mazzel dat je weer VBA hebt, de vorige versie had dit niet (men moest maar AppleScript gebruiken wat alleen op een Mac werkt...). Dit kun je eigenlijk wat breder maken: kijk goed naar de details van het huidige systeem en test dat ook in de testomgeving. Soms overzie je kleine dingen die uiteindelijk toch heel erg belangrijk blijken te zijn en een showstopper vormen.
ECiftci heeft wel een punt; ga je eerst eens grondig voorbereiden, ook op hoe pak je een project goed aan.
Stap 1: Analyse, 2: POC, 3: Pilot, 4. Evaluatie / Decision 5: Rollout, 6: Scholing. Bij stap 1 gaat het meeste fout, die komen terug in stap 7: Lessons to be learned..
WAZUUUUUUUP!!!!!
Nee hoor, daar wordt niet overheen gelezen. Er kunnen best goede redenen zijn om de switch te maken, maar de TS geeft zelf aan perse Macs te willen, en een fanboy te zijn. Gevaarlijke combinatie, zeker als de werkzaamheden dit niet noodzakelijk maken. Als het om een Mac>Windows migratie zou gaan en een systeembeheerder die perse Windows wil, zou ik dezelfde kanttekeningen makenppl schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:02:
Weer jammer dat je dan totaal over een aantal belangrijke stukjes heen leest:
Het beheerpunt van de kabels/energieverbruik is een goed punt, maar het eerste punt is niet erg sterk; iemand die niet graag met een bepaald systeem werkt, zal zich veel sneller ergeren en vinden dat het teveel tijd kost. Maar zet je mij op een Mac neer, dan zal ik ook steen en been klagen omdat ik me aan moet passen en van alles niet meer makkelijk kan.Stukje 1 gaat over de aanschafskosten, 2 en 3 over de beheerkosten. Met name dat laatste is het belangrijkste van het geheel. Dat een beheerder het fijn vindt werken is dan zeker wel van groot belang, diegene moet immers ook het hele systeem beheren. Hoe minder die er mee bezig is hoe goedkoper het wordt. Ook energiebesparingen tellen tegenwoordig hard mee. Het is vaak ook een stukje extra marketing waarmee je iemand over de streep kunt trekken ("we zijn een groen bedrijf"). Ook op die vlakken zul je moeten kijken.
Zinloze speculatieOngeacht welke migratie dan ook, de gebruiker zelf staat vaak op de laatste plek. De TS legt uit dat ze al een Mac -> Windows migratie hebben gehad op aanraden van een externe IT expert. Is het wellicht niet mogelijk dat men nu gewoon terug wil omdat Windows niet bevalt?
Oneens: de TS moet ook rekening houden met zijn eigen wil om Macs te hebben, en niet denken dat zijn mening dat OSX beter is noodzakelijkerwijs opgaat voor andere mensen. Het is niet voor niets dat ik het voorbeeld gaf van de Mac-predikant op mijn instituut, die ook vind dat Macs beter zijn, maar de gebruikers vinden van niet.Kortom, toch iets meer nadenken over wat er staat en niet domweg gaan brullen dat iets gevaarlijk is. Er zitten namelijk hele goede valide redenen in om te switchen naar het andere systeem. Het enige advies wat je mee kunt geven is dat de gebruiker niet vergeten moet worden.
Klopt, testen, zoals ook aangegeven. Maar de mogelijkheid openhouden dat de Windows>Mac migratie niet de beste optie is, en die optie objectief bekijken, niet vanuit een wens om Macs te introduceren. En dat laatste is iets wat ik bij jouw redenering mis, verder kan ik me redelijk vinden in je mening en ik keur de migratie ook niet van te voren af, maar heb wat twijfels over een deel van de gegeven onderbouwing van de TSEen testomgeving inrichten waarbij zowel de beheerders als de gebruikers mee kunnen prutsen is ideaal. Dan kun je van alles bekijken wat je wilt bekijken voor een bepaalde periode en daarna de balans opmaken. Het geeft je dan ook meteen inzicht in de sterke en zwakke punten waardoor je ook weet welke problemen je gaat tegenkomen en welke je eerst dient op te lossen. Besef je echter wel dat welke migratie je ook doet van wat dan ook er altijd een leercurve zal zijn voor zowel beheerder als gebruiker.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een onafhankelijk iemand naar de businesscase heeft gekeken?
Alsjeblieft laat dat bedrijf zelf kiezen, de baas is het er niet voor niets mee eens.
Daarnaast word voor XP de support gestopt over 2 jaar, dus is het helemaal niet verkeerd om nu naar een alternatief te gaan kijken.
[ Voor 16% gewijzigd door Wolfos op 21-10-2011 21:54 ]
Tuurlijk kun je vraagtekens zetten bij de keuze mac/windows want fanboy. Vergeet je hierin dan niet het menselijke aspect? Ik ben Apple-fanboy want windows is k*t dus tsjah ik zie nu alles van Microsoft als nadelig? Dat is iets wat inherent is aan het fanboyisme maar ook aan het menselijk brein. Als de TS zich fijner voelt bij OS X dan is dat zo, en is de impact van deze keuze dus slechts een paar werkstations. Ik denk dat de TS zich wel achter zijn oren zou krabben als het om 1000'en sessies per dag zou gaan.....
Is om het even...
Krijg altijd jeuk van het woord "fanboy". Ik ben geen Windows, Linux, Android etc hater. Ik schaf aan wat ik fijn vindt werken en prettig bij voel, op moment is dat Apple. Ubuntu is ook een leuk besturingssysteem, maar niet compatibel met veel programma's.
Is schaduwdraaien een optie, of gaan jullie big bang over?
Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen
Heb je de prijzen gezien van Thin Clients tegenwoordig? Niet grappig voor een ARM-architectuur? En denk daarbij ook aan de Citrix roadmap. De nabije toekomst laat veel taken over aan de locale Citrix-client. RES denkt er in ieder geval wel zo over. En dat betekent dat je niets meer aan je echte thin client hebt.
Office op Windows draait mijns inziens nog steeds ietwat fijner/intuïtiever/sneller dan op de Mac. Ik werk de laatste 4 jaar privé uitsluitend op Mac met Office 2008 en nu Office 2011. De 2011 variant is al vele malen beter dan de 2008, maar volgens mij is Office pakket op Windows uitgebreider dan op de Mac (kan mijn idee zijn). Heb net even gegoogled. Daar kom je wel een en ander tegen aan verschillen.
Laat de gebruikers goed testen/wennen aan de nieuwe Office.
Sowieso schrijf je zo!
Verwijderd
Leuk zo'n baas die het er mee eens is, maar wel met een productie die op z'n gat ligt omdat de gebruikers niet snappen hoe het werkt en het eigenlijk ook helemaal niet willen weten.Wolfos schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:53:
Alsjeblieft laat dat bedrijf zelf kiezen, de baas is het er niet voor niets mee eens.
Wat Gambieter probeert te zeggen is dat je je oprecht mag afvragen (eventueel na een pilot) of de overstap goed is voor het hele bedrijf en niet alleen voor de baas + systeembeheerder. Persoonlijke voorkeuren werken daarbij vertroebelend, daar mag je je scherp van bewust zijn tijdens zo'n proces.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2011 02:46 ]
dat mag je je zeker afvragen, sterker nog, dat zou je je moeten afvragen.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 02:45:
[...]
Leuk zo'n baas die het er mee eens is, maar wel met een productie die op z'n gat ligt omdat de gebruikers niet snappen hoe het werkt en het eigenlijk ook helemaal niet willen weten.
Wat Gambieter probeert te zeggen is dat je je oprecht mag afvragen (eventueel na een pilot) of de overstap goed is voor het hele bedrijf en niet alleen voor de baas + systeembeheerder. Persoonlijke voorkeuren werken daarbij vertroebelend, daar mag je je scherp van bewust zijn tijdens zo'n proces.
aan de andere kant mag je er ook wel van uit gaan dat de productie niet op z'n gat zal gaan liggen omdat gebruikers office op een mac hebben i.p.v. windows. als daardoor de productie op z'n gat gaat liggen zal ik persoonlijk op zoek gaan naar capabeler personeel
trouwens, voor hetzelfde geld vinden de eindgebruikers het juist leuk en een positieve verandering dat ze op macs gaan werken. waar dan ook de stellige overtuiging vandaan komt dat gebruikers in rep en roer zullen zijn omdat ze niet meer in een windows omgeving werken vandaan komt is onduidelijk.
Helaas laat de review van juni dit jaar op tweakers.net geen verbruik zien.
...
De beste manier om niet met onaangename verrassingen geconfronteerd te worden lijkt mij door één volledig geconfigureerd nieuw clientsysteem neer te zetten en alle gebruikers daar een tijdje achter te laten zitten en er desnoods een hele werkdag aan te laten werken als de situatie dat toestaat.
Aan de hand van hun reacties kun je dan bepalen of de migratie op de gewenste manier zal verlopen of niet.
Overigens...
[ Voor 23% gewijzigd door CaptJackSparrow op 22-10-2011 13:56 ]
Iets zegt me alleen dat voor deze migratie, een testscript met het nabootsen van een typische dag werk voldoende is, en dat de wegingsfactoren zoals snelheid, aantal handelingen, etc nu even niet im frage zijn.
Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen
Die stellige overtuiging is er niet, dus waarom je die noemt is me niet duidelijk. Bij een ingrijpende migratie moet je verder kijken dan de eigen overtuiging, zeker als iemand een zelfbenoemd fanboy is, en er voor zorgen dat dergelijke meningen niet meetellen en er zo objectief mogelijk wordt gewerkt. In welke richting dat is, is niet belangrijk, alleen is het wel een gegeven dat Apple bij een deel van de gebruikers subjectieve emoties kan opwekken, iets wat andersom niet snel gezien wordt. En emoties en objectief oordelen zijn twee dingen die niet makkelijk samengaan, en dat is een gevaar bij dergelijke beslissingen, waar de TS voor wordt gewaarschuwd.Nerpissad schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:23:
waar dan ook de stellige overtuiging vandaan komt dat gebruikers in rep en roer zullen zijn omdat ze niet meer in een windows omgeving werken vandaan komt is onduidelijk.
Het juiste traject is: voor/nadelen van migratie naar OSX/Macs en voor/nadelen van upgrade computers/Win7 naast elkaar zetten, en dan een beslissing nemen. Wat in de OP mee lijkt te spelen is dat de TS al vijf jaar probeert de beslissing voor OSX/Macs door te drukken, en dat dan gaat rationaliseren; beslissing voor afweging, met het grote risico dat er selectief geredeneerd wordt na het nemen van de beslissing.
Zoals gezegd: beperkt testen en niet nu al de definitieve beslissing nemenCaptJackSparrow schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 13:32:
De beste manier om niet met onaangename verrassingen geconfronteerd te worden lijkt mij door één volledig geconfigureerd nieuw clientsysteem neer te zetten en alle gebruikers daar een tijdje achter te laten zitten en er desnoods een hele werkdag aan te laten werken als de situatie dat toestaat.
Aan de hand van hun reacties kun je dan bepalen of de migratie op de gewenste manier zal verlopen of niet.
[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 22-10-2011 14:05 ]
Verwijderd
(bijval)ECiftci schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 12:19:
Da's een lekkere, eerst met je baas lopen vechten dat alle PC's vervangen moeten worden voor een Mac.
En dan ga lopen vragen hoe je het moet aanpakken.
Kijk vragen mag altijd.
Maar als je eerst je baas 5 jaar omver moet kletsen om je zin te krijgen, mag ik toch hopen dat je, jezelf behoorlijk hebt verdiept in de materie.
En om nu naar je baas te gaan, om te zeggen dat we het toch maar niet doen. Tja, dan ga je nat.
Voorop gesteld, ik vind iMac's ook heel mooi en nog wel veel meer Apple producten, maar ik heb de ballen verstand van iMac's en het Apple OS.
En dat je baas en jij een fanboy zijn is ook heel leuk, maar waarom moet jij je baas dan overhalen om iMac's te kopen i.p.v. Windows of weet ik veel voor machines?
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2011 14:37 ]
je ne sais cacques
De eindgebruiker moet uiteindelijk wel met het systeem kunnen werken. Willen is weer een ander verhaal... Maar het onderhoudsgemak als beheerder en bijbehorende argumenten kan ik me zeer goed in vinden.
...
Afgelopen weekend was ik bij een congres, waar ze speciaal een Macbook hadden neergezet voor de presentaties, omdat Powerpoint toch nog wel eens problemen geeft bij de conversie, meestal Mac versie op Windows versie gebruiken. Maar bij verschillende presentaties ging het juist andersom fout, error bars die verdwenen, de Mac liep vast op een bepaalde presentatie, etc. Mijn laptop was benodigd voor een paar presentaties, en anderen wilden niet het risico lopen en leenden mijn laptop.LesCacques schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 15:10:
Office for Mac 2011 is wel net iets anders dan Office 2010. Ik werk met beide op mijn mac maar de interface is net even iets anders (maja dat heb je met de gehele UI van Mac OS X), als je geen add-ins gebruikt dan zie ik geen problemen
Nu zag ik geen Powerpoint staan in de lijst, maar ook daar: eerst op kleine schaal testen.
De TS vraagt niet om onze mening over de beslissing van hem en zijn baas om Windows (weer) in te ruilen voor OSX. Hij vraagt om tips en meningen over hoe hij de transitie het best aan kan pakken. De TS is ons ook geen verantwoording schuldig voor zijn keuze, en eventuele argumentatie voor die keuze is dan ook niet relevant. De transitie is relevant, dus laten we het vooral dáár over hebben, en de welles-nietes discussie over de keuze voor OSX laten voor wat hij is. Dat is immers al een gepasseerd station.
Launching containers into space
Verwijderd
Eerlijk gezegd vind ik dit onzin. Als iemand in een BBG-topic aankomt met de vraag welke 1000 watt voeding hij het beste kan kopen ga je ook niet zomaar advies geven, maar even kijken of iemand wel weet of en waarom hij dat dan nodig zou hebben. Dat hoort bij een goed advies in mijn ogen. Er zomaar van uitgaan dat dat niet nodig is (ook al is iemand beheerder) is juist te kort door de bocht. Als het dan zo'n evidente onderbouwde keuze is valt dat met één post te bevestigen, maar het is niet voor niets dat dit nu al twee pagina's duurt.Whieee schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 17:11:
De TS vraagt niet om onze mening over de beslissing van hem en zijn baas om Windows (weer) in te ruilen voor OSX. Hij vraagt om tips en meningen over hoe hij de transitie het best aan kan pakken. De TS is ons ook geen verantwoording schuldig voor zijn keuze, en eventuele argumentatie voor die keuze is dan ook niet relevant. De transitie is relevant, dus laten we het vooral dáár over hebben, en de welles-nietes discussie over de keuze voor OSX laten voor wat hij is. Dat is immers al een gepasseerd station.
Je trekt het veel te veel in het extreme, maar het is zeker niet ondenkbaar dat de productie te lijden heeft onder een dergelijke overstap. Heb je ooit gezien hoeveel moeite een gemiddelde gebruiker kan hebben met relatief kleine veranderingen? Sommige zaken zijn voor mensen die niet zo computersavvy zijn een veel groter probleem dan mensen die er wel mee om kunnen gaan zich voor kunnen stellen. Het is niet alsof ze opeens niets meer kunnen, maar het kost allemaal wel aanzienlijk meer moeite en vooral, tijd.Nerpissad schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 09:23:
dat mag je je zeker afvragen, sterker nog, dat zou je je moeten afvragen.
aan de andere kant mag je er ook wel van uit gaan dat de productie niet op z'n gat zal gaan liggen omdat gebruikers office op een mac hebben i.p.v. windows. als daardoor de productie op z'n gat gaat liggen zal ik persoonlijk op zoek gaan naar capabeler personeel
Je vergeet voor het gemak even dat 12 mensen die allemaal net wat langer moeten zoeken naar waar alles zit per dag al een enorme hoeveelheid gederfd werk opleveren. Daar wordt je als bedrijf echt niet vrolijk van, dat kan zomaar een hele werkkracht per dag schelen. Wat denk je dat dat kost? Leuk dat één systeembeheerder wat makkelijker zijn werk kan doen, als dat ten koste gaat van 12 anderen die minder effectief worden ga je er per saldo natuurlijk ontzettend op achteruit.
Helemaal mee eens, en omdat de post boven mij weer de verkeerde discussie uit gaat lokken maar (voor de zoveelste keer) een wanhopige poging tot een on-topic gesprek:Whieee schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 17:11:
Ik ben onder de indruk. Bijzonder onder de indruk. En dan niet van de kwaliteit van veel van de posts hier, of van hoeveel die posts bijdragen aan het topic. Ik ben onder de indruk, omdat de TS na al het gezever over de juistheid van de keuze voor Macs nog steeds reageert in dit topic.
Als het gaat om lokale mailclients kan je het beste Apple Mail gebruiken en Outlook for Mac overslaan. Outlook for Mac heeft zijn nut nauwelijks bewezen (het zit sinds de 2011-versie van Office pas in het pakket) en Apple Mail is intuitief en zeker sneller in gebruik. Overigens raad ik de rest van de Office 2011-suite van harte aan, die lijkt stukken meer op zijn Windows-broertje dan de versie uit 2008.
Hetzelfde geldt voor iCal en Apple Adresboek i.p.v. Outlook.
Nu kan je sinds kort met de komst van iCloud op verschillende manieren gaan synchroniseren. Ik heb geen evaring met Lion Server i.c.m. iCloud, maar dit is wel handig om even uit te zoeken, zeker als je straks met mobiele iDevices gaat werken.
Vergeet trouwens niet de standaard accessoireprogramma's als Flash Player, Perian (voor mediacodecs) en Silverlight te installeren. Als je die al in de standaard image zet, hoeven gebruikers hier niet mee te gaan klooien (dmg-files zijn natuurlijk helemaal nieuw en als systeembeheerder wil je niet dat gewone gebruikers daarmee aan de slag gaan).
Heb je al gekeken naar de printer die wordt gebruikt op het kantoor? Wellicht moet je deze op een andere manier configureren of zijn er überhaupt geen Mac-drivers voor te vinden (tegenwoordig zit dat meestal wel goed).
De discussie -noem het eerder een halfslachtige flamewar- duurt al pagina's om dezelfde reden dat iOS versus Android, Windows versus OSX en vim versus emacs discussies al jaren duren en nooit zullen ophouden: Als je maar overtuigd bent van je standpunt, zul je altijd argumenten kunnen vinden om jouw standpunt te onderbouwen, en argumenten/drogredenen om andere standpunten te ondergraven.Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 17:44:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik dit onzin. Als iemand in een BBG-topic aankomt met de vraag welke 1000 watt voeding hij het beste kan kopen ga je ook niet zomaar advies geven, maar even kijken of iemand wel weet of en waarom hij dat dan nodig zou hebben. Dat hoort bij een goed advies in mijn ogen. Er zomaar van uitgaan dat dat niet nodig is (ook al is iemand beheerder) is juist te kort door de bocht. Als het dan zo'n evidente onderbouwde keuze is valt dat met één post te bevestigen, maar het is niet voor niets dat dit nu al twee pagina's duurt.
Feit is dat de keuze voor OSX al gemaakt is, en dit topic louter gaat over de transitie. De TS heeft ook al duidelijk aangegeven dat de keuze een gepasseerd station is, en dat hij niet geïnteresseerd is in de goedbedoelde waarschuwingen. Daarnaast vind ik het bijna aandoenlijk om te zien hoe sommigen hier volharden in hun standpunt dat de TS 'fout zit' zonder de daadwerkelijke situatie zelf goed in te kunnen schatten. Of werken we stiekem allemaal bij het bedrijf waar de TS beheer doet?
Los van bovenstaande is de hele welles-nietes discussie betreffende het wel of niet naar OSX switchen in dit topic simpelweg offtopic, en hoort het hier dus niet.
Outlook links laten liggen omdat het zich nog niet bewezen heeft is natuurlijk niet echt nodig. Ik gebruik zelf Mail/iCal/AddressBook, maar mijn baas gebruikt bijvoorbeeld wel Outlook op zijn MBP, omdat de Exchange server die hij gebruikt beter met Outlook werkt. Hij is er zelf erg tevreden over, en op zich is dat niet zo vreemd. Outlook op de Mac blijft qua workflow dichtbij zijn Windows broertje, en dat maakt de gewenning wat makkelijker. Persoonlijk vind ik Mail/iCal/AddressBook fijner, maar ik gebruik dan ook al bijna 8 jaar OSXtobiasvs schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 18:07:
[...]
Als het gaat om lokale mailclients kan je het beste Apple Mail gebruiken en Outlook for Mac overslaan. Outlook for Mac heeft zijn nut nauwelijks bewezen (het zit sinds de 2011-versie van Office pas in het pakket) en Apple Mail is intuitief en zeker sneller in gebruik. Overigens raad ik de rest van de Office 2011-suite van harte aan, die lijkt stukken meer op zijn Windows-broertje dan de versie uit 2008.
Hetzelfde geldt voor iCal en Apple Adresboek i.p.v. Outlook.
Voor deployment van werkstations/laptops kan je uitstekend gebruik maken van System Image Utility, onderdeel van de Server Admin tools van Lion Server. Overigens hoef je voor deze tools zelf geen Lion Server te hebben; ze zijn gratis te downloaden van Apple's website (ik gebruik zelf een Linux backend, ook voor deployment van Macs, en gebruik System Image Utility dus puur voor het creëren van de images).Nu kan je sinds kort met de komst van iCloud op verschillende manieren gaan synchroniseren. Ik heb geen evaring met Lion Server i.c.m. iCloud, maar dit is wel handig om even uit te zoeken, zeker als je straks met mobiele iDevices gaat werken.
Vergeet trouwens niet de standaard accessoireprogramma's als Flash Player, Perian (voor mediacodecs) en Silverlight te installeren. Als je die al in de standaard image zet, hoeven gebruikers hier niet mee te gaan klooien (dmg-files zijn natuurlijk helemaal nieuw en als systeembeheerder wil je niet dat gewone gebruikers daarmee aan de slag gaan).
Heb je al gekeken naar de printer die wordt gebruikt op het kantoor? Wellicht moet je deze op een andere manier configureren of zijn er überhaupt geen Mac-drivers voor te vinden (tegenwoordig zit dat meestal wel goed).
Voor het instellen en beheren van instellingen op de clients borduurt Apple verder op het concept dat met de iPhone Configuration Utility geïntroduceerd is. Sterker nog, je kan die Utility ook gewoon gebruiken om bijvoorbeeld instellingen voor Wifi, VPN en Mail in een profile te zetten en die te installeren op een Mac (met Lion). Lion Server heeft echter meer opties, en biedt ook een webbased beheeromgeving voor devices, inclusief mogelijkheden voor remote lock en remote wipe voor zowel iOS devices als Macs.
Over wat voor servers spreken we dan? Ik zie op de apple site enkel 'servers' in een tower behuizing. Heeft apple nog rack servers? Xserve noemde die indertijd, dacht ik.Neus schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 18:05:
De overstap naar nieuwe PC's met officiele Windows 7 Pro en Office 2010 licentie's is bijna net zo duur als een iMac met Office 2011. Een Mac server kost maar € 825 + BTW; all-in. Daar kan een Windows server niet tegen op (alleen al de Windows server licentie kost het dubbele). Maar ik moet erbij zeggen dat de prijs eigenlijk geen probleem is; het moet allemaal gewoon goed werken.
Ik heb enkel (onrechtstreeks) ervaring met de oudere rack servers van Apple (met nog G5's als ik me niet vergis), en met die in het achterhoofd zou ik zeggen, installeer linux servers.
Die rackservers waren onstabiel en werden veel te heet zodat continu de thermische beveiliging de servers afsloot. Natuurlijk zijn de nieuwe op intel gebaseerde Apples niet te vergelijken met heethoofden als de G5 indertijd. Waar ook de 'workstations' soms problemen hadden met de warmte af te voeren. Maar het is misschien interessant om er eerst wat opzoekwerk naar te doen.
Ik zie trouwens dat dell servers heeft vanaf ~€300,-. En ik zie ook geen nood in een Windows licentie (Je vergelijkt de prijs van een Apple server met een Windows licentie). Ik zou er persoonlijk een linux (ubuntu/debian/fedora) op zetten. Een eerste zoektocht levert mogelijkheden om de userdirectories van een apple op een linux server te zetten.
Voor de werkplaatsen zou ik eerst eens kijken of alle documenten goed te tonen en gebruiken zijn in office for mac. En eens met de gebruikers overleggen welke functies eventueel onmisbaar zijn en dat deze ook duidelijk zijn op de nieuwe versie. Laat zo ook eens werken met een Apple versie van Office.
Mijn ervaringen met indertijd de Office 2004 waren nogal matig. Veel functies ontbraken tov. de Windows variant. En de hele gebruikerservaring was een stuk minder. Misschien omdat ik de Windows variant gewend was, maar dat is nu ook het geval.
Weer natuurlijk de opmerking dat mijn ervaring ook weer van een aantal (3) jaar geleden is en Office 2011 waarschijnlijk het heel stuk gebruiksvriendelijker is en meer vergelijkbaar met de Windows variant.
Ik probeer je trouwens niet van je Apple gedachte af te brengen, ik geef enkel tips over hoe mijn ervaring indertijd als developer was bij een overstap van Windows/Linux naar Apple, specifiek ivm. Office. Ik heb zelf nooit IT beheer op zich gedaan, maar heb wel soms parallel aan mijn development functie mee geholpen met IT gerelateerde zaken. Waarbij in al sporadisch (rechtstreeks en onrechtstreeks) met Apple, Windows en Linux servers en workstations/desktops te maken heb gehad.
Ik denk dat er dan ergens iets mis was, want ik heb nog altijd een G5 Xserve draaien op kantoor en die heeft het nog nóóit af laten weten.kluyze schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:06:
[...]
Die rackservers waren onstabiel en werden veel te heet zodat continu de thermische beveiliging de servers afsloot.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Apple heeft inderdaad geen rackmounted servers meer. De XServe is eerder dit jaar met pensioen gegaan en als server-systemen zijn enkel de quadcore Mac mini en de Mac Pro Server nog over. Afhankelijk van de wensen is dit echter geen enorm probleem. In veel kleinere bedrijven wordt gekozen voor tower-modellen als server, en ik heb niet het idee dat het bedrijf waar de TS werkt enorm groot iskluyze schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:06:
[...]
Over wat voor servers spreken we dan? Ik zie op de apple site enkel 'servers' in een tower behuizing. Heeft apple nog rack servers? Xserve noemde die indertijd, dacht ik.
Ik deel je ervaringen met oververhitting van XServes niet. Als de koeling in je rack op orde is moeten zowel de PPC als Intel XServes het gewoon prima uithouden. Dat gezegd hebbende zou ik zelf in het geval van de TS wel een Linux backend overwegen. Dat is niet omdat Apple's aanbod per definitie slecht is, dat is het niet. Als ik echter kijk naar de omschreven wensen van de TS zie ik -voor mezelf- geen problemen om die wensen te realiseren met een Linux backend, en in de regel is een Linux backend toch even wat goedkoper dan een Mac Pro ServerIk heb enkel (onrechtstreeks) ervaring met de oudere rack servers van Apple (met nog G5's als ik me niet vergis), en met die in het achterhoofd zou ik zeggen, installeer linux servers.
Die rackservers waren onstabiel en werden veel te heet zodat continu de thermische beveiliging de servers afsloot. Natuurlijk zijn de nieuwe op intel gebaseerde Apples niet te vergelijken met heethoofden als de G5 indertijd. Waar ook de 'workstations' soms problemen hadden met de warmte af te voeren. Maar het is misschien interessant om er eerst wat opzoekwerk naar te doen.
Ik zie trouwens dat dell servers heeft vanaf ~€300,-. En ik zie ook geen nood in een Windows licentie (Je vergelijkt de prijs van een Apple server met een Windows licentie). Ik zou er persoonlijk een linux (ubuntu/debian/fedora) op zetten. Een eerste zoektocht levert mogelijkheden om de userdirectories van een apple op een linux server te zetten.
Aan dit stukje te zien lees je er dus wel degelijk overheen. Je blijft het stukje negeren dat men van Mac naar Windows is gegaan en nu weer terug wil naar Mac. Daarnaast is het ook van groot belang dat een IT systeem goed beheerd wordt. Zo gevaarlijk als jij het doet schetsen is het zeker niet, dat is schromelijk overdreven. Dat je iemand er op wijst dat ie wel voor een zekere valkuil moet oppassen is tot daar aan toe. Focus je liever op het totale verhaal en niet op 1 klein aspect. Want wat jij nu doet is vallen in de valkuil die tunnelvisie heetgambieter schreef op vrijdag 21 oktober 2011 @ 21:32:
[...]
Nee hoor, daar wordt niet overheen gelezen. Er kunnen best goede redenen zijn om de switch te maken, maar de TS geeft zelf aan perse Macs te willen, en een fanboy te zijn. Gevaarlijke combinatie, zeker als de werkzaamheden dit niet noodzakelijk maken. Als het om een Mac>Windows migratie zou gaan en een systeembeheerder die perse Windows wil, zou ik dezelfde kanttekeningen maken
Over bureaucratie gesproken...het is een migratie van een beperkt aantal machines, we hebben het hier niet over een universiteit of een ministerie dat over gaat. Hou die benen op de grond want je maakt er nu wel 1 groot drama van terwijl dat echt nergens voor nodig is. Dat zie ik ook bij de rest hier. Alles is ineens een groot probleem wat tot het faillissement van het bedrijf zal leiden en uiteindelijk het einde der tijden zal inleiden. Zo komt het allemaal over en het is echt totaal niet behulpzaam. Probeer eens oplossingsgericht te denken. Een probleem kun je namelijk in de meeste gevallen oplossen. En juist dat is de insteek van dit topic: de TS weet dat ie tegen problemen aan zal lopen en wil weten welke dat zijn en wat hij kan doen om het op te lossen.Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een onafhankelijk iemand naar de businesscase heeft gekeken?
Dat verhaal van de gebruikers is eenvoudig op te lossen door te zorgen dat je ze goed instrueert en leert omgaan met het nieuwe systeem. Iets wat je ook zult moeten doen als je zou besluiten om naar Windows 7 of wat dan ook te gaan. Vergeet niet dat een gebruiker vaak met een aantal applicaties werkt en niet met een OS. Voor een bepaalde groep is het genoeg om te weten hoe ze de apps opstarten (wat je ook kunt automatiseren), voor een andere groep is het handig om te weten hoe je met bestanden om moet gaan. Met dat soort dingen moet je bij die instructies dan wel rekening houden. Ga ze dus niet alles uitleggen maar hou het beperkt tot wat ze daadwerkelijk nodig hebben voor hun werk. Je kunt dit bijv. doen door klassikaal les te geven, door een handleiding uit te delen of een combinatie. Zorg dat zo'n handleiding eenvoudig van aard is en makkelijk door te worstelen. Kom dus niet met een dikke pil aanzetten en ook niet met iets wat alleen maar tekst bevat. Plaatjes met wat tekst zeggen vaak genoeg. Het oefenen van bepaalde taken is ook handig. Laat ze bepaalde opdrachten doen en leer ze hoe ze dat moeten doen. De rest is toch een kwestie van oefening baart kunst.
Btw, dat steen en been klagen zullen gebruikers altijd doen. In het begin is het vooral omdat dingen ineens anders zijn en ze op een wat andere manier te werk moeten gaan. Mensen zijn echter ook allemaal verschillend, men werkt niet op dezelfde manier en heeft een bepaalde voorkeur qua werkwijze. Daardoor sluit een systeem nooit volledig aan en dat zorgt voor geklaag. Veel kun je al ondervangen door o.a. educatie maar ook door wat immuun te zijn (lees: je moet doorzettingsvermogen hebben). Klagen is namelijk makkelijker dan complimentjes geven. Je kunt dan ook nooit iedereen tevreden stellen. Dat moet je ook helemaal niet willen want dan komt er nooit ergens wat van terecht. Kijk maar eens naar hoe de besluitvorming in de EU er aan toe gaat. Wat je ook doet, ga niet kort na de migratie evalueren, doe dat pas na ruim een half jaar. Dan hebben mensen ook de kans gehad om te wennen aan het nieuwe systeem en heb je een veel zuiverder feedback. Het zal dan niet overstemt worden door het geklaag omdat er iets is veranderd.
Het valt me tegenwoordig inderdaad erg mee met lelijke bakken. Er zijn zat apparaten met een mooie vormgeving zonder het Apple logo te vinden, ook op thin client gebied. Als ik echter kijk naar wat zo'n Atom doosje, een kastje met ALIX, een thin client, iets met Soekris, etc. moet kosten dan zijn die vaak hetzelfde of in de buurt van een normale fat client. Dan kan ik me voorstellen dat sommigen nogal wat moeite zullen hebben met de beslissing om naar thin clients te gaan. Maar goed, switchen naar thin clients doe je niet omdat de kastjes goedkoper in aanschaf zijn, dat doe je vanwege het vereenvoudigde beheer. Dat is wat de boel efficiënter en goedkoper maakt.Haaguit schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 00:51:
De disign kaart is imo wat overdreven, zeker met thin client architectuur zijn er ook prima goedkopere oplossingen met minder investering, maar goed, als de baas ook fanboy is.
kluyze schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 19:06:
Die rackservers waren onstabiel en werden veel te heet zodat continu de thermische beveiliging de servers afsloot.
Ik herken mij wel in de ervaringen van CyBeR en Whieee, met de 2 Xserves die ik in beheer heb gehad: een G5 rev 3.0 en een 2xDualcore Xeon. Beide draaien nog steeds prima. We hebben één keer een harde schijf moeten vervangen (die overigens wel iets later binnenkwam dan de beloofde 4 uur). De eerste generatie Xserves (met 4 drive bays in de front plate) was er wel berucht om dat de ventilatie hopeloos tekortschoot, dus kluyze zal vast die bedoeld hebben.CyBeR schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 20:02:
Ik denk dat er dan ergens iets mis was, want ik heb nog altijd een G5 Xserve draaien op kantoor en die heeft het nog nóóit af laten weten.
Onze Xserves zijn inmiddels wel doorgeschoven naar andere werkzaamheden omdat aan de andere kant van het bedrijf de opslag van alle bestanden is gecentraliseerd, op Windows
Overigens doet de Mac server die daarvoor gebruikt werd, een G3 die uit de vorige eeuw stamt, het ook nog steeds prima. Deze heeft nog jaren lang de backups gedaan, volgepropt met een paar TB aan SATA schijfjes
Verwijderd
Een stappenplan/checklist heb ik niet voor je. Als je over wil moet je business case solide zijn. Wat tevens betekent dat gebruikers snel effectief aan de slag kunnen. Gezien verreweg de meeste gebruikers ervaring met Windows en Office voor Windows hebben (werk en thuis), bereik je met dat desktop OS nu eenmaal de snelste overstap.
Een grote instinker welke we tegen kwamen, is dat de Controllers (Fin.Adm.) steen en been klaagden omdat Excel onder MacOS anders werkte als onder Windows XP/7. Aangezien een groot aantal ook met Excel lokaal moeten werken, waren die MacBooks als snel weer vervangen voor HP EliteBooks met Windows 7.
1) Check of er custom macro's worden gebruikt in Word/Excel documenten. Dit kan een probleem zijn omdat deze vziw alleen ondersteund worden in de PC versie.
2) Check of er mogelijkheden zijn om de desbetreffende functionaliteit om te bouwen is in iets wat Word of Excel op de Mac wel snapt (AppleScript?). Maak vervolgens een planning om de functionaliteit om te bouwen en neem deze mee in je migratieplanning
3) Indien bepaalde functionaliteit om te bouwen valt zou je ook nog overwegen om Parallels of VMWare Fusion te installeren op de laptops van de betrokken personen met daarop een VM met Windows en Office voor Windows. Eventueel zijn deze ook dankzij de functionaliteit in Fusion of Parallels te starten via de Dock
Zoiets?
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Kwa verbruik/performance zal dit lijkt me niet veel uitmaken? (Behalve dat VM minder snel zal werken)
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Euh. Nou zijn er al wat irrelevante commentaren voorbij gekomen, maar "koop macs, gebruik als nog windows" is toch wel heel erg de plank misslaan.Thalaron schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 02:00:
Als je met Parallels of Fusion gaat lopen werken is het dan niet makkelijker gewoon BOOTCAMP te gebruiken en Windows 7 als MAIN OS te gebruiken?
Het lijkt me handig voor TS als je hiervan een paar typische voorbeelden kunt aanhalen. Welke versie van Office voor Mac ging het om, het met zorg in elkaar gestoken 2004 die volgens veel mensen zelfs lekkerder was dan de Windows versie maar wel trager, de versie 2008 waarmee Microsoft het helegaar had verprutst door de VBA ondersteuning te slopen, of de 2011 waarvoor ze naar verluidt hun best hebben gedaan om het weer echt netjes voor elkaar te krijgen, met scripting ondersteuning waarmee je alle kanten uit kunt, inclusief de VBA compatibiliteit met Windows dus, maar waar je dan wel aan de ribbons moet?Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2011 @ 23:59:
Een grote instinker welke we tegen kwamen, is dat de Controllers (Fin.Adm.) steen en been klaagden omdat Excel onder MacOS anders werkte als onder Windows XP/7. Aangezien een groot aantal ook met Excel lokaal moeten werken, waren die MacBooks als snel weer vervangen voor HP EliteBooks met Windows 7.
je ne sais cacques
Dat mensen die al wat langer met de Mac gewerkt hebben Outlook irritant vinden kan ik wel begrijpen inderdaad. Het is bij Mac programma's niet 'gepast' dat de gebruiker onnodig in het werk wordt gestoord, dus moet je vooral niet telkens het scherm laten knipperen en pop-upjes over het beeld laten schuiven met de boodschap dat er niets nieuws te melden valtLesCacques schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 20:46:
Outlook is niet nodig en Mail werkt vele malen beter en sneller (volgens mij).

Voor Apple Mail-meldingen die inderdaad niet standaard met een popup verschijnen (uiteraard wel met een rood bolletje + cijfer in het dock) is er een goede vervanger, genaamd Herald.
De meeste gebruikers hebben Office 2003 (2 of 3 mensen hebben Office 2007) en gelukkig geen moeilijke (macro) Excel sheets. PowerPoint is belangrijk om presentaties te maken. Office 2011 is inderdaad anders met het Ribon interface; daar moeten ze dan wel aan wennen.
Outlook is geen must en ik hoop dat ze Mail.app willen gaan gebruiken; maar wellicht is dit een beetje te veel van het goede.
Antwoord morgen verder!
Test opstelling lijkt me een goede stap om je collega's eens te laten wennen aan de mogelijke nieuwe omgeving. Wellicht haal je er nog extra informatie uit die je als beheerder kan toevoegen. Is de mail.app idd de juiste keuze voor het mail gebruik of zien je potentiële gebruikers liever het vertrouwde outlook. Of kijk juist naar alternatieven (sparrow al lijkt de mail.app er sinds de update wel heel erg op).
Zijn er voor bepaalde programma geen open source pakketten die uitsluitsel bieden?
...
Onderschat dat niet, als ze allemaal binnen een korte tijd over gaan. Je zou kunnen gaan kijken naar een plugin vergelijkbaar met Ubitmenu (Windows only) die de overgang kan helpen; het geeft de 2003 menustructuur in een tabblad. Ik grijp er nog steeds van tijd tot tijd naar, als ik weer iets niet kan vinden in die vervloekte ribbon.Neus schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:23:
Office 2011 is inderdaad anders met het Ribon interface; daar moeten ze dan wel aan wennen.
Eenmaal gekozen voor een Mac leveren wij ze een kant-en-klare image met alle benodigde software. We gebruiken hier een pakket van Jamf voor; Casper Suite. Hier zitten een aantal programma's in waaronder:
- Casper Imaging (Images maken en deployen, automatisch in AD hangen, user toevoegen aan admin groep, etc.)
- Recon & Self Service ( soort Mac tegenhanger van Microsoft SCCM). Software advertisen, inventory sanning.
Verder hebben we een aantal programma's die zowel voor Windows als voor OSX beschikbaar zijn en onderdeel uitmaken van de verplichte IT (security) policy, denk aan encryptie (PGP), VPN (F5).
We hebben dit nu ruim een jaar draaien maar nog steeds moeten voor sommige dingen teruggegrepen worden naar Citrix/WTS. Ook zitten we nog steeds op OSX 10.6.8 omdat wij bij Lion nog steeds tegen een aantal issues aanlopen (AD join, VPN nukken, PGP crashes).
Apple heeft naar mijn mening de focus (nog) niet erg gericht op support voor grote enterprises, daar kunnen ze nog stappen maken. Particulier (uiteraard) een-mans zaken en voor het MKB kan het denk ik allemaal prima.
Toch gaat het kwa iOS devices hard bij ons, want de gehele sales force heeft nu een iPad. Dus 12.000 iPads en iPhones beheren is op zich geen kattenpis
Zo wel dan biedt OSX server een VPN server optie, die met zowel OSX als Windows clients werkt. Dat hoeft op zich dus geen probleem te zijn.koentjuh1987 schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:53:
wellicht een aandachtspuntje maar het schiet me zo even te binnen. Zijn er ook gebruikers die thuiswerken? Laat je deze mensen via een vpn verbinding inloggen op het bedrijfsnetwerk of is hier (nog) geen sprake van?
Als ze overkomen van 2003 dan is de overgang naar outlook 2011 naar mijn mening hetzelfde als naar Mail. Enige verschil is dat de interface van outlook meer vergelijkingen heeft met de rest van office.Neus schreef op maandag 24 oktober 2011 @ 22:23:
De meeste gebruikers hebben Office 2003 (2 of 3 mensen hebben Office 2007) en gelukkig geen moeilijke (macro) Excel sheets. PowerPoint is belangrijk om presentaties te maken. Office 2011 is inderdaad anders met het Ribon interface; daar moeten ze dan wel aan wennen.
Outlook is geen must en ik hoop dat ze Mail.app willen gaan gebruiken; maar wellicht is dit een beetje te veel van het goede.
je ne sais cacques
Niemand gebruikt macro's in Excel sheets en in Word gebruiken ze alleen templates met het bedrijfslogo. Wel willen ze allemaal een normaal toetsenbord met numeriek gedeelte; dan komt goed uit want ik bestel alles met USB (ook de muis) zodat ik geen geneuzel heb met 60 oplaadbare batterijen.
Outlook 2011 heeft de optie om het Ribon interface uit te schakelen maar dan moet men alles via het menu doen (behalve standaard- en tekst functie). Niemand wil een testmachine. Alleen 2 managers die een Macbook Air met Thunderbolt display krijgen willen graag hun PC / laptop er een tijdje naast houden. Dat is natuurlijk geen probleem.
Inmiddels heb ik ook het netwerk opnieuw geconfigureerd (met VLAN's, trunks tussen de switches, RSTP, enz) en is het wireless lan vergroot dmv extra Airport Express doosjes. Dus ik ben er klaar voor! Vandaag wordt de laatste offerte (met nieuwe Macbook specs) ondertekend en moet ik, als alles goed gaat, volgende week alles in huis hebben. Dan gaat het testen en configureren van start.
Als ik klaar ben met dit alles, komt de leverancier een hele dag helpen met lesgeven, vragen beantwoorden, enz.
Een systeembeheerder is er voor de ondersteuning van de medewerkers niet andersom.
Ik snap niet wat iedereen zo heilig vind aan de delete knop. Backspace voldoet prima. En wil je een bestand verwijderen dan is CMD-backspace wat je zoekt.bouwfraude schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 15:19:
Krijgen ze ook echte toetsenborden met een delete knop?
Een systeembeheerder is er voor de ondersteuning van de medewerkers niet andersom.
*knip*
[ Voor 90% gewijzigd door Whieee op 27-10-2011 17:44 ]
Je hebt jezelf aangeleerd om zonder te werken, maar dat is een typisch geval van aanpassen aan het apparaat ipv het apparaat aanpassen. Maar je gaat nu net doen alsof dat beter is voor iedereen, of dat iedereen zich maar moet laten inperken.ZpAz schreef op donderdag 27 oktober 2011 @ 16:56:
Ik snap niet wat iedereen zo heilig vind aan de delete knop. Backspace voldoet prima. En wil je een bestand verwijderen dan is CMD-backspace wat je zoekt.
Als het toetsenbord maar 10 aanslagen per minuut toelaat, en jij hebt daaraan geleerd je aan te passen, dan ga je toch ook niet zeggen dat 10 aanslagen per minuut prima voldoet?
Een delete knop is voor veel mensen een erg prettige en veelgebruikte toets, en zeker in Office programma's handig
@Neus: klinkt goed. Wireless toetsenborden en muizen zijn inderdaad niet perse nodig en een stuk makkelijker via USB. Succes met de implementatie
[ Voor 16% gewijzigd door gambieter op 27-10-2011 17:48 ]
hopelijk heb je er wat aan.
WAZUUUUUUUP!!!!!
WAZUUUUUUUP!!!!!
Vind je? Het belangrijkste argument voor Mac was dat ze er goed uitzien. Ze gebruiken verder alleen maar Windows software, dus Mac's met Windows is zo gek nog niet.CyBeR schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 02:38:
[...]
Euh. Nou zijn er al wat irrelevante commentaren voorbij gekomen, maar "koop macs, gebruik als nog windows" is toch wel heel erg de plank misslaan.
Wordt hier ook veel gedaan. PM's lopen allemaal met Air's met Windows, want ze zitten toch maar de hele dag in Office. En Office blijft toch een stuk relaxter op Windows dan op Mac, ook vanuit het beheer (Exchange e.d.).
[ Voor 8% gewijzigd door Bosmonster op 03-11-2011 22:22 ]
je ne sais cacques
Of om het eens andersom te benaderen: Als het overgrote deel van de medewerkers nog niet werkt met de ribbon-interface zou je ook een alternatief als iWork (of bijv libreoffice) kunnen overwegen. Misschien niet handig als je doc(x) edit waar ook externe partijen mee werken, maar als het editen binnen bedrijf gebeurt zit je minder vast aan de MS-standaarden.ro8in schreef op vrijdag 04 november 2011 @ 14:29:
Maaru ik vraag me ook af, waarom Macs als ze toch alleen maar Microsoft Officen ermee? Als het 1 ding is waar Windows nou wel beter in is dan een Mac is het wel draaien van MS Office...
Verwijderd
Handig artikel, thanx! Heb inmiddels een order geplaatst voor 12 iMac, 2 MacBook Air, 1 MacBook Pro, 2 27" schermen en een MacMini server (en nog wat ander grut). Verkoper was erg blijnilski schreef op maandag 31 oktober 2011 @ 20:53:
nog een leuk artikeltje over mac beheer; http://www.macworld.com/a...in_the_os_x_lion_era.html
hopelijk heb je er wat aan.
Dat kan ik me voorstellen
Easy does itNeus schreef op maandag 07 november 2011 @ 10:24:
E.e.a. moet volgende week binnenkomen zodat ik alles kan aansluiten en dan rustig aan persoon per persoon kan migreren.
Ben je trouwens bekend met afp548.com? Die link heb ik in dit topic nog niet voorbij zien komen. Ik moest aan die site denken vanwege de commentaren bij het artikeltje dat Nilski aanhaalde.
En voor sommige gebruikers zou het grote Windows naar Mac frustratie topic natuurlijk geinig zijn om door te nemen, jammer eigenlijk dat het niet in 't Italiaans is
De keuze voor een switch naar Apple is binnen het bedrijf waar de TS werkt al gemaakt. Discussie over de juistheid van die keuze is offtopic. Offtopic posts krijgen een enkeltje naar de Trashcan.