Nee hoor, daar wordt niet overheen gelezen. Er kunnen best goede redenen zijn om de switch te maken, maar de TS geeft zelf aan perse Macs te willen, en een fanboy te zijn. Gevaarlijke combinatie, zeker als de werkzaamheden dit niet noodzakelijk maken. Als het om een Mac>Windows migratie zou gaan en een systeembeheerder die perse Windows wil, zou ik dezelfde kanttekeningen maken

Stukje 1 gaat over de aanschafskosten, 2 en 3 over de beheerkosten. Met name dat laatste is het belangrijkste van het geheel. Dat een beheerder het fijn vindt werken is dan zeker wel van groot belang, diegene moet immers ook het hele systeem beheren. Hoe minder die er mee bezig is hoe goedkoper het wordt. Ook energiebesparingen tellen tegenwoordig hard mee. Het is vaak ook een stukje extra marketing waarmee je iemand over de streep kunt trekken ("we zijn een groen bedrijf"). Ook op die vlakken zul je moeten kijken.
Het beheerpunt van de kabels/energieverbruik is een goed punt, maar het eerste punt is niet erg sterk; iemand die niet graag met een bepaald systeem werkt, zal zich veel sneller ergeren en vinden dat het teveel tijd kost. Maar zet je mij op een Mac neer, dan zal ik ook steen en been klagen omdat ik me aan moet passen en van alles niet meer makkelijk kan.
Ongeacht welke migratie dan ook, de gebruiker zelf staat vaak op de laatste plek. De TS legt uit dat ze al een Mac -> Windows migratie hebben gehad op aanraden van een externe IT expert. Is het wellicht niet mogelijk dat men nu gewoon terug wil omdat Windows niet bevalt?

Zinloze speculatie

. Dat de gebruiker op de laatste plek staat is een nogal technocratische BOFH-houding, zeker als er zelftoegegeven fanboyisme bij komt kijken en de blik kan vertroebelen.
Kortom, toch iets meer nadenken over wat er staat en niet domweg gaan brullen dat iets gevaarlijk is. Er zitten namelijk hele goede valide redenen in om te switchen naar het andere systeem. Het enige advies wat je mee kunt geven is dat de gebruiker niet vergeten moet worden.
Oneens: de TS moet ook rekening houden met zijn eigen wil om Macs te hebben, en niet denken dat zijn mening dat OSX beter is noodzakelijkerwijs opgaat voor andere mensen. Het is niet voor niets dat ik het voorbeeld gaf van de Mac-predikant op mijn instituut, die ook vind dat Macs beter zijn, maar de gebruikers vinden van niet.
Een testomgeving inrichten waarbij zowel de beheerders als de gebruikers mee kunnen prutsen is ideaal. Dan kun je van alles bekijken wat je wilt bekijken voor een bepaalde periode en daarna de balans opmaken. Het geeft je dan ook meteen inzicht in de sterke en zwakke punten waardoor je ook weet welke problemen je gaat tegenkomen en welke je eerst dient op te lossen. Besef je echter wel dat welke migratie je ook doet van wat dan ook er altijd een leercurve zal zijn voor zowel beheerder als gebruiker.
Klopt, testen, zoals ook aangegeven. Maar de mogelijkheid openhouden dat de Windows>Mac migratie niet de beste optie is, en die optie objectief bekijken, niet vanuit een wens om Macs te introduceren. En dat laatste is iets wat ik bij jouw redenering mis, verder kan ik me redelijk vinden in je mening en ik keur de migratie ook niet van te voren af, maar heb wat twijfels over een deel van de gegeven onderbouwing van de TS

.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er een onafhankelijk iemand naar de businesscase heeft gekeken?
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.