• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-02 07:36
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar het forum waar ik deze vraag kwijt kan.
Ik heb namelijk geen idee waardoor dit probleem veroorzaakt wordt. (mobo, voeding, pc, game, videokaart...)

Ik heb een Asus G965 DS3 mobo met een Intel dual core 6600 cpu. (2.4GHZ)
Wanneer ik een spel (bijvoorbeeld F1 2011) start dan valt ineens de hele PC uit. (ook geen reboot)

Het zu eventueel een voedingsprobleem zijn (heb 500 watt) of een temepratuur-probleem??

Weet iemand in welk forum ik deze vraag kan stellen, of zit ik hier goed?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Voedingsprobleem: We weten niet welke voeding het is.
Temperaturen: We weten niet wat je temperaturen zijn.

Ook de rest van je systeemspecs zijn belangrijk voor ons om te weten.

Je zat bijna goed, maar probleemthreads horen eigenlijk in Complete Systemen & Laptops thuis ;) tenzij je specifiek weet dat het probleem van je CPU, Mobo of RAM afkomstig is.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2011 13:57 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• kuwerti
D4NG3R schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 13:56:
Voedingsprobleem: We weten niet welke voeding het is.
Temperaturen: We weten niet wat je temperaturen zijn.

Ook de rest van je systeemspecs zijn belangrijk voor ons om te weten.

Je zat bijna goed, maar probleemthreads horen eigenlijk in Complete Systemen & Laptops thuis ;) tenzij je specifiek weet dat het probleem van je CPU, Mobo of RAM afkomstig is.
wow. snelle reactie. Hoe heet dat progje waarmee ik temp, en specs van PC kan zien. weet jij dat?
Moet ik mijn bericht daarna in het door jou genoemde forum posten??

• Michaelbuuu
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06-2025
PC wizard ;)

<Got>Endurat#2586

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Gebruik GPU-Z voor je GPU en Coretemp en/of Realtemp voor je CPU.
Je computer stressen (Om te testen of de temperaturen niet te veel oplopen) kan je Prime95 en Furmark gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2011 14:09 ]

• kuwerti
top. ga eens ff testen......
dank jullie wel!!

Verwijderd

Als je de zoekfunctie gebruikt vind je heel veel identieke topics, waarbij er enorm veel oplossingen gemeld staan. Ik wil je aanraden die oplossingen te proberen, dan hoef je in je eigen topic ook niet te wachten op reacties :)

• kuwerti
ik heb even een tijdje gezocht. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het haast wel de voeding moet zijn.
De temperatuur van de GPU hangt rond de 54 graden. niets schokkends. Heb de fanspeed op 75% staan. Tijdens de game loopt de temp nauwelijks op van de GPU. (maar PC gaat, wanneer er een bepaalde 'mode' in de game (3gl?) opgestart wordt, ineens uit)

De laatste vraag: ik heb de volgende configuratie:
MOBO: Gigabyte GA-965p-ds3
CPU: Intel Core 2 DUO E6600 (2.4GHz)
Graf.Card: Asus Geforce 8800 GTX 768 MB DDR3
Voeding. goed merk: max 450W
mem. 4GB DDR2
HD: SSD 80GB (enige HD)

Zodra ik de Furmark Burn-in test draai valt de PC direct uit. Dat testen gaat dus niet echt lekker :-)
Hoe kan ik nu erachter komen dat de voeding inderdaad het probleem is?

Verwijderd

Testen met een andere voeding. I know, niet de makkelijkste oplossing, maar wel de meest directe qua resultaat. Welk merk is je voeding? 'goed merk' ken ik niet ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2011 15:08 ]

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

kuwerti schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:06:
Graf.Card: Asus Geforce 8800 GTX 768 MB DDR3
Laat je fan eens op automatisch staan en test opnieuw met de burn-in mode van http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/.

Klapt je PC er dan uit verwijs ik je naar:
Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten
"Goed merk" levert mij geen google resultaten op ( :+ )
Maak je behuizing even open en kijk dus even op de voeding welk merk en typenummer het heeft ;) .

[ Voor 28% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2011 15:09 ]

Verwijderd

D4NG3R schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:08:
[...]

Laat je fan eens op automatisch staan en test opnieuw met de burn-in mode van http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/.

En zet je oven direct aan ;)

• kuwerti
D4NG3R schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:08:
[...]

[...]

"Goed merk" levert mij geen google resultaten op ( :+ )
Maak je behuizing even open en kijk dus even op de voeding welk merk en typenummer het heeft ;) .
Het merk van de voeding is een ANTEC. 450 Wat. serial.no. Do6100032900.
(is 450W voldoende voor mijn configuratie???)
8)7 Heb fan op auto gezet en daarna burn-in test gedaan. Direct gaat de PC uit.
Ben de oven aan het voorverwarmen inmiddels, en ga het genoemde topic eens doorlezen.....

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Je voeding zal het waarschijnlijk wel aankunnen (Al heb ik weinig aan het serienummer). Maar je GPU word dus veel te warm of heeft het bekende 7xxx/8xxx/9xxx probleem.

Veel bakplezier :') .
(10 mins op 200c, alle losse onderdelen als de koeler en het plaatje achterop verwijderen. Volg de handleiding EXACT zoals hij daar staat en ga niet experimenteren want je smelt je kaart letterlijk kapot of brand je er iets in -als je bijv de koelpasta niet verwijderd hebt- :| )

Even 1 notitie op de bovenstaande handleiding: IPV ArtiClean kan je ook gewoon ontsmettings alcohol van 70% of hoger gebruiken -verkrijgbaar bij de drogist, hoe hoger percentage alcohol hoe beter-. Het gaat er om dat de meeste koelpasta weg is.

Houd er rekening mee dat bakken een last-resort optie is welke in sommige gevallen niet werkt of na enkele maanden alsnog problemen geeft.

[ Voor 40% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2011 15:39 ]

• kuwerti
D4NG3R schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 15:34:
Je voeding zal het waarschijnlijk wel aankunnen (Al heb ik weinig aan het serienummer). Maar je GPU word dus veel te warm of heeft het bekende 7xxx/8xxx/9xxx probleem.

Veel bakplezier :') .
(10 mins op 200c, alle losse onderdelen als de koeler en het plaatje achterop verwijderen. Volg de handleiding EXACT zoals hij daar staat en ga niet experimenteren want je smelt je kaart letterlijk kapot of brand je er iets in -als je bijv de koelpasta niet verwijderd hebt- :| )

Even 1 notitie op de bovenstaande handleiding: IPV ArtiClean kan je ook gewoon ontsmettings alcohol van 70% of hoger gebruiken -verkrijgbaar bij de drogist, hoe hoger percentage alcohol hoe beter-. Het gaat er om dat de meeste koelpasta weg is.

Houd er rekening mee dat bakken een last-resort optie is welke in sommige gevallen niet werkt of na enkele maanden alsnog problemen geeft.
ik ga een poging wagen. Weet jij toevallig wat op dit moment een goede kaart is voor mijn MOBO?
http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=2456#sp
kan ik mij alvast erin verdiepen mocht het mis gaan... ik ben niet zo'n ster in de keuken...

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Al hoort die vraag hier thuis: [UG Aanschaf] Gamesysteem of in het [BBG aanschaf] Videokaarten topic zal ik hier even zeggen wat ik in een van die topics alsnog zou zeggen:

Elke willekeurige PCI-E kaart, maar tenzij je je gehele systeem gaat upgraden zou ik niet hoger als een HD5770/HD6770 nemen, aangezien je CPU de bottleneck in het systeem is (Ik heb dezelfde CPU -op 3Ghz geklokt- met een flink overgeklokte HD5770, en ook op stock GPU/CPU snelheid is de CPU de bottleneck).

Edit:
Als je uitgebakken bent vergeet dan niet om de koeler en alle losse heatsinkjes weer te bevestigen op de videokaart met thermal tape en koelpasta tussen het GPU en de heatsink te doen.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 19-10-2011 16:00 ]

• Gerjannn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:14
Met speccy kan je ook je temperatuur meten, en heb je ook meer info over wat er in je pc zit (weet niet of je precies het merk kan zien). Misschien iets te laat gezegd maar toch wel leuk om te kijken misschien.

• kuwerti
super bedankt. ik weet genoeg. Dit scheelt mij heel veel zoekwerk. voor ongeveer 100 euro is zo'n kaartje te kopen zie ik. ik ga er eens over nadenken.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je trouwens al eens in je loglijsten in systeembeheer gekeken, of daar errors in staan ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• kuwerti
keur0000 schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 16:03:
Heb je trouwens al eens in je loglijsten in systeembeheer gekeken, of daar errors in staan ;)
ja, dat heb ik al gedaan en daar staat niets in. Ik heb ook pc ff opnieuw geinstalleerd echter zonder resultaat.

• kuwerti
ik heb net mijn kaart ff in de pc op mijn werk gezet (daar zit ook een 8800GTX in) en daar kan ik zonder problemen de burn-in test van furmark draaien. Ik denk dus niet dat het aan de grafische kaart ligt. wat het dan wel kan zijn is de volgende stap. Mijn kaart van thuis laat ik in de werk-pc zitten, en ik neem de werk-pc kaart mee naar huis. kijken of dat wat scheelt...
In de desktop pc van het werk zit een voeding van 375 watt. Ik heb 450 watt, dus dat moet genoeg zijn.
Ik zal vanavond alle extra componenten eens uit mijn pc trekken, en dan kijken wat er gebeurd.
Mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik dat graag.

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

450w vs 375w zegt niks, het gaat om de kwaliteit van de voeding. Maar aangezien je PC eruit klapt onder zware belasting, en je GPU in een ander systeem WEL normaal functioneerd. Is het aannemelijk dat het je moederbord of voeding is. In verreweg de meeste gevallen is het de voeding though.

[ Voor 43% gewijzigd door D4NG3R op 20-10-2011 09:57 ]

• kuwerti
D4NG3R schreef op donderdag 20 oktober 2011 @ 09:17:
450w vs 375w zegt niks, het gaat om de kwaliteit van de voeding. Maar aangezien je PC eruit klapt onder zware belasting is het je voeding of moederbord. Aannemelijker vind ik de voeding.
getest. de voeding is het probleem. Door er een tweede voeding naast te zetten geen enkel probleem meer.
Ik ga dus op zoek naar een nieuwe voeding. Heb hier alvast de wensen gepost:
kuwerti in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 28"

Dank allen voor de hulp.

(ik heb de over weer uitgezet,,,)

[ Voor 65% gewijzigd door kuwerti op 20-10-2011 21:01 ]

Pagina: 1