Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[auto] panda, punto, corsa hulp!?

Pagina: 1
Acties:

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben toe aan een eerste nieuwe auto,

Gezien de afstanden die ik moet rijden ben ik op zoek naar een diesel.

Mijn ogen vielen op de (zuinige):
  • opel corsa ecoflex
  • Fiat Punto Evo 1.3
(vw polo bm staat mij gewoon niet aan sorry, ogen moeten ook wat).

Het voordeel van bovenstaande auto's is dat ze ook bpm en wegenbelasting vrij zijn :D! (En gezien het budget natuurlijk)

Nu blijkt dat de motor van de opel corsa dezelfde is als die van de punto, alleen iets meer gepimped.

Wat ik mij dus afvraag is het volgende:

Als ik naar de specificaties kijk dan zie ik dat de acceleratie van 0/100 bijv. in 12,3 sec is. Terwijl beide auto's nagenoeg hetzelfde gewicht hebben. Echter is het aantal PK's van de corsa 15 meer dan die van de punto!?
Wij hebben een fiat panda in huis en de acceleratie is ook volgens het boekje 13,1 sec terwijl die maar 70 pk's lever tov de punto met 85 en de opel corsa met 100. Hoe komt dit?

Mijn grootste hekelpunten waarom ik van de panda afwil is omdat:
1. Hij accelereert echt niet lekker op de snelweg (hense ik rijd bijna alleen maar op de snelweg)
2. Het is een benzine auto en kost mij maandelijks gewoon bijna 2x-3x zoveel geld als een dieselauto zou doen (bovengenoemde)

Verder vraag ik me af of er nog enige grote verschillen tussen de opel corsa en de punto evo zitten (behalve prijs). Ik heb namelijk rondgezocht op internet, maar kwam er niet goed uit wat nou lekkerder rijdt of mooier oogt.

Ik heb het idee dat de panda dus een goede auto is opzich en de waarom zou ik dan dus voor een punto kiezen of corsa, als naar mijn mening de verschillen in specificaties tussen en panda, punto, corsa nagenoeg klein zijn?

Alvast bedankt! :9

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

PK zeggen niet alles ;)
Koppel, in de vorm van Nm (Newton/meter), en een goed gekozen versnellingsbak zijn cruciaal om snel van je plek te komen.

Zo heeft mijn Calibra (oldschool 8v fuck-eco-zooi) 115PK en 170Nm, respectievelijk bij 5600RPM en 2600RPM.
De 136PK variant (16v ecotec) heeft z'n 136PK bij 6300RPM en produceert 180Nm koppel bij 4300RPM.
Daarbij heeft mijn wagen een zogeheten "korte" versnellingsbak, wat o.a. betekent dat ik een kleinere overbrenging heb in de lage versnellingen.

Kort gezegd is mijn wagen in alle gevallen, uitgezonderd topsnelheid, sneller als de 136PK variant.
Sneller van 0-100, sneller op de tussensprints, sneller bij z'n top (die maar 5kmh lager is trouwens)
Dat komt doordattie niet zoveel toeren hoeft te maken voordattie z'n koppelpiek bereikt. Hij is dus sneller klaar voor de echte actie en hoeft niet zo hard te revven om bij het stoplicht vandaan te komen.
De korte versnellingsbak versterkt dat effect, want een kleine overbrenging werkt als een soort vermenigvuldiger voor het koppel wat de motor produceert. Dus sowieso vroeg met koppel en dan ook nog eens erger versterkt.

Dus meer vermogen maar trager kan prima komen door een slecht gekozen versnellingsbak en een minder interessante koppel/vermogenskromme (grafiekje)

Sowieso hebben diesels een langere versnellingsbak omdat ze van nature al een relatief grote hoeveelheid koppel produceren. Zet je er een te kleine achter, dan trek je bij elk stoplicht strepen en is je wagen in de winter compleet oncontroleerbaar.

Verder zouden de Corsa en de Punto weinig voor elkaar onder moeten doen. Opel en Fiat werken tegenwoordig namelijk regelmatig samen. O.a. de nieuwe Fiat Doblo en Opel Combo staan op hetzelfde chassis.
Volgens mij geld dat ook voor de huidige Corsa en Punto.
Opel Vivaro en de Renault Trafic net zo(of is et Opel Trafic en Renault Vivaro? 8)7 )
Opel Zafira A == Subaru Traviq
Opel Calibra == Holden Calibra == Chevrolet Calibra == Vauxhall Calibra
Opel Corsa (B model, 1994-2000) == Holden Barina (ook te krijgen in cabrio variant daar! :D )
Opel Speedster / Vauxhall VX220 == Lotus Elise met meer aankleding
En zo zijn er nog wel meer auto's die niet alleen maar onder Opel badge te krijgen zijn of zijn geweest.

Edit: Houd je er trouwens rekening mee dat naar alle waarschijnlijkheid die BPM en MRB voordelen er binnenkort weer af gaan?
Het is nu nog een voorstel geloof ik, maar het is niet onwaarschijnlijk dat je weer gewoon motorrijtuigenbelasting mag gaan betalen in 2014.
Zelfs hybrides ontkomen er niet aan, schijnbaar.

Edit2:
Trouwens, even over een heel andere boeg, als je veel kilometers maakt, zou je dan ook niet eens kijken of iets groters iets voor jou is?
De kleine auto's van tegenwoordig zijn een heel eind ge-evolueerd t.o.v. vroeger, maar imho gaat er voor de afstanden niks boven een grote sloep onder je reet.
Ik rijd ook liever in m'n Calibra dan m'n Corsa (ja, ja, ik heb twee auto's...), en de Astra van m'n pa is nog een tikkie prettiger.

[ Voor 31% gewijzigd door McKaamos op 16-10-2011 23:00 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Hoi bedankt voor de uitleg :P!

Dus alsk goed begrijp, is de panda gewoon een betere bak om mee rond te scheuren (kort door de bocht genomen)?

Hoe vertaal ik dan specificaties van de NM en PK's van een benzine naar een diesel?

Behalve bovengenoemde is het dus gewoon kijken wat je persoonlijke voorkeur is aan look 'n feeling tussen punto evo en de corsa.

Die BPM die betaal je maar eenmalig bij aanschaf (toch?). Dus bij aanschaf heb je er alleen last van. MRB Die kan eind 2013 veranderen. Maar dat is pas over 2a3 jaar dus ... Tegen die tijd kan ik alweer zoeken naar een nieuwe.

Groter iets? Ik ben zowiezo geen fan van een stationwagon als je dat met groter bedoelt.
Ik heb idd ook gekeken naar een astra (vind ik persoonlijk een leuke auto), maar kost me gewoon teveel. Misschien leuk voor over die 2a3 jaar dus ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Squishie op 16-10-2011 23:10 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Het hele doel van m'n verhaal was om uit te leggen dat je niet teveel naar PK's moet kijken, maar naar daadwerkelijke prestaties ;)
Hoe snel komttie van 0 naar 100? Heeftie nog wat puf over als je met 4000RPM in de 5de versnelling over de snelweg blaast?

Zonder een grafiek van de vermogen en koppelkromme, gedetailleerde info over de versnellingsbakratio's, gewicht info en luchtweerstand, valt er vrij weinig te zeggen over hoe snel een auto is.
Daarom zou ik zeggen: vraag om een proef rit ;)

Persoonlijk zou ik trouwens voor de Corsa gaan. De diesels van Opel een klein beetje kennende, heeftie gewoon een lange eerste en tweede versnelling (dus wat minder acceleratie vanaf de lijn, en dus rustiger en controleerbaarder) en nog een hoop puf over als je in z'n 5de versnelling een tussensprintje in wil zetten.

BPM is bij aanschaf idd. Maar de MRB is wel iets om rekening mee te houden.
Al zal je dat er sowieso wel uit rijden, als ik je verhaal mag geloven.

Groter betekent niet per definitie een stationwagon natuurlijk ;)
Een Astra of Vectra is er ook als hatchback, maar wel een stuk groter als een Corsa.
Desnoods neem je een tweedehandse Vectra C GTS Sedan. Kost minder als een nieuwe Corsa, heeft relatief meer restwaarde wanneer je weer verkoopt, onderdelen zijn beter beschikbaar en daardoor wat goedkoper, en je hebt gewoon een lekkere grote sloep onder je hol.
Dat is echt stukken relaxter cruisen dan een relatief kleine auto.
Probeer er desnoods een bij wijze van test.

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-11 21:27

sebasd

loopt op espresso

Squishie schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:53:
Verder vraag ik me af of er nog enige grote verschillen tussen de opel corsa en de punto evo zitten (behalve prijs). Ik heb namelijk rondgezocht op internet, maar kwam er niet goed uit wat nou lekkerder rijdt of mooier oogt.
Daar zijn proefritten toch voor? Ik denk dat je aan een uurtje rondrijden in beide auto's tig keer meer hebt dan de mening van anderen op een forum.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Wat sebasd zegt.

En ik bedenk me nog iets, namelijk dat de markt zo'n beetje overspoeld is met ecohokken.
Stel, de MRB komt weer terug, dan wil niemand meer een ecohok rijden. Wil je hem dan nog weer verkopen, raak je hem aan de straatstenen niet meer kwijt.
Sowieso is de afschrijving op nieuwe auto's erg hoog en dan gaat het nog veel harder met de prijzen.

Grotere auto's zijn nu nog even geen ruk waard (lekker goedkoop aanschaffen dus), maar leveren waarschijnlijk meer op zodra de MRB op de ecohokken weer terug komt.
Dat, icm de kilometers die je maakt, zouden wel eens kunnen zorgen dat het een verstandige keuze is om iets groters te nemen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik denk dat het wel meevalt met de verkoop van die 'ecohokken' als er weer MRB voor betaald moet worden (verschrikkelijk denigrerend woord vind ik dat overigens).

Genoeg mensen die tegen die tijd nog steeds zijn geïnteresseerd zijn in een redelijk goedkope, zuinige diesel.

[ Voor 22% gewijzigd door Gunner op 17-10-2011 08:28 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Gunner schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:28:
Ik denk dat het wel meevalt met de verkoop van die 'ecohokken' als er weer MRB voor betaald moet worden
...want je hebt immers al jaren goedkoop gereden en iedereen is (denk ik) onterecht bang voor een lage inruilwaarde.
(verschrikkelijk denigrerend woord vind ik dat overigens).
+1

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sja, denigrerend is het woord wel, maar ik heb er ook geen andere term voor om de groep aan te duiden.

Anyway, ik ben van mening dat je bij veel kilometers wel aan comfort mag denken, ook als dat betekent dat je MRB moet gaan betalen.
M'n pa heeft ook niet voor niets gekozen voor een Astra G Stationwagon met ditto motorisering (2,2 turbodiesel) omdat hij minstens 1200km per week rijdt.
Kost 350 euro per kwartaal aan MRB, maar de dieselprijzen en het feit dat dat ding alsnog sterk in de richting van de 1op20 draait (95% snelweg, in de stad doettie 1op13 ofzo), maken het niet speciaal duur.

Het blijft een totaal plaatje, en wat de toekomst brengt is nooit zeker. Ik zou eventuele inruilprijs zeker in het achterhoofd houden, want ik denk niet dat 2 jaar lang belastingvoordeel er tegenop gaat wegen.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik rij 1000 kilometer per week in een Polo Bluemotion, en 60K verder geen centje pijn. Het is iets persoonlijks, maar wat me vaak opvalt is dat mensen hun eigen mening als feit zien. Dat niet iedereen het, vanwege lengte o.i.d comfortabel vind kan ik me voorstellen, maar dat wil niet zeggen dat een ander er niet comfortabel in kan rijden.
AtleX schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 08:31:
[...]

...want je hebt immers al jaren goedkoop gereden en iedereen is (denk ik) onterecht bang voor een lage inruilwaarde.

[...]

+1
Toch wel fijn dat we het een keer met elkaar eens zijn O+

[ Voor 31% gewijzigd door Gunner op 17-10-2011 08:56 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
Ik denk dat door benzineprijzen de ECO-auto's nog heel lang populair blijven.

PS Ik weet uit persoonlijke ervaring dat de huidige corsa D 1.2 bezine gewoon traag is, komt voornamelijk door het niet misselijke gewicht van 1150kg incusief opties.

PS2 Een zogenaamde korte versnellingsbak (short-shift) is dramatisch voor het verbruik ik heb ook een Corsa C 1.2 met short-shift gehad en die reed 1 op 11. Voornamelijk omdat deze meer 4000omw/min maakte voor 120 km/uur. Een Corsa D zit op ongeveer 3600 omw/min voor 120km/uur.

PS3 Het is fauwekul om te beweren dat je perse een grote motor moet hebben als je veel rijdt. Ik bezit een Astra J 120PK die gebruik als ik spullen moet vervoeren en daarnaast heb ik Citroen C1 waarmee ik dagelijks naar het werk rij. (500km/week maar wel 1 op 22)

[ Voor 21% gewijzigd door leonbong op 17-10-2011 09:09 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Je hoort mij ook niet zeggen dat je met alle geweld een grotere auto moet rijden.
Ik zeg alleen dat mijn ervaring zo is en dat ik aanraad om op z'n minst eens een testritje te maken in iets wat groter is dan wat er eigenlijk gepland is.

@leobong: hoge toeren draaien is niet per definitie inefficient.
Sommige motoren zijn gebouwd om zuinig te zijn op hoge toeren. Valt geen pijl op te trekken.
Mijn Corsa draait hogere toeren dan m'n Calibra, maar toch is m'n Calibra minder zuinig.

[ Voor 34% gewijzigd door McKaamos op 17-10-2011 09:08 ]

• leonbong
Mijn Corsa C was een 1.2 Twinport en de Corsa D 1.2 hadden dezelfde motorcode.
Dus dan kan je dat goed beoordelen.

@Hierboven
Dat lijkt mijn nogal logisch de Calibra is een stuk zwaarder en waarschijnlijk een heel ander blok.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 17-10-2011 09:19 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

McKaamos schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 09:06:
Ik zeg alleen dat mijn ervaring zo is en dat ik aanraad om op z'n minst eens een testritje te maken in iets wat groter is dan wat er eigenlijk gepland is.
Het is fijn dat jouw vader wel die financiële middelen heeft om groter te rijden, maar dat gaat gewoon niet voor iedereen op. Dus dan moet je al snel aan formaat concessies gaan doen.

• 3p0x
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-11 16:01
Gunner schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 10:02:
[...]

Het is fijn dat jouw vader wel die financiële middelen heeft om groter te rijden, maar dat gaat gewoon niet voor iedereen op. Dus dan moet je al snel aan formaat concessies gaan doen.
Dat is inderdaad persoonlijk. Verder geloof ik niet dat een vectra GTS z'n waarde beter houd dan een corsa, ik heb al een aantal grote auto's gereden maar hier kom je moeilijk vanaf :(

Afgelopen weekend heb ik zo'n corsa ecohok op proef gehad en dat ding rijd gewoon dikke prima, doet zeker niet onder voor een astra of een vectra B die ik gehad heb (zo'n corsa weegt ook al 1100 KG...) Voorin genoeg ruimte (ben 2m) en is erg compleet uitgerust. Zelf sta ik ook op het punt om een nieuwe corsa aan te schaffen icm de 5 + 5 deal van opel :)

Verwijderd

Hoi iedereen,

Bedankt voor de berichtjes,

Ik ga vanmiddag denk ik maar eens rondvragen voor proefritjes in beiden auto's.

Een astra of soortgelijke hatchback prijsklasse gaat nog niet op. voor mij Ik moet het gewoon bij de middelen houden die ik tot mijn beschikking heb.

Ik houd jullie up to date over wat ik van de ritjes vond. (punto evo en corsa).

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Ik vind het persoonlijk eigenlijk best frappant dat er gedacht wordt in eco-karretjes en dan "0 tot 100 in X seconden" vergelijkingen gemaakt worden. Je koopt die dingen vanwege de zuinigheid, niet om sprintjes bij het stoplicht te winnen. Als je sprintjes bij het stoplicht gaat trekken met zo'n eco-kar mag je blij zijn als je 1:15 haalt met zo'n ding.

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:08
@McKaamos, de kleinere auto's van tegenwoordig zijn best comfortabel hoor, iemand uit mijn vriendengroep rijdt lease een Opel Corsa D 5 deurs 1.3cdti. Daarin heb je bijna net zoveel ruimte als in mijn Vectra B sedan! Is best een prettige auto volgens mij, ook vlot genoeg.

Ik durf wel te zeggen dat ik in zo'n nieuwe Corsa fijner zit dan in de Vectra A van mijn ouders. Jij kent de overeenkomsten tussen de Calibra en de Vectra A wel, go figure.

Vorige week zo'n nieuwe Doblo meegehad met spaardieseltje maar dat ding liep ook behoorlijk goed hoor, je merkt wel dat ze het echt van de turbo moeten hebben maar als je dat eenmaal doorhebt is er goed mee te rijden.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
De Diesel Punto gaat zeer waarschijnlijk weer 245 euro per kwartaal aan MRB doen in 2014 (980 euro per jaar).
Als je genoeg kilometers maakt is dat niet zo'n probleem, dan heb je voordeel van de lagere accijns op diesel maar bij weinig km zijn het hoge vaste lasten.
Dieseltje in de Fiat en de Corsa is hetzelfde exemplaar.

De Punto is op de snelweg bij 120 ook niet echt zuinig,
Vergeet het lange stuk snelweg op de proefrit niet.
Ze zullen allebei wel comfortabeler dan een Panda zijn.

• leonbong
Ik heb inderdaad naar volle tevredenheid 4 jaar in mijn Corsa D gereden. Ze zijn een stuk stilller dan bijvoorbeeld een nieuwe Seat Ibiza.

De term ecoflex is meer marketing dan dat er echt iets aangepast is aan die auto. Het is niet zoals bij volkswagen waar de bleumotion polo's allemaal speciale functies voor het verbruik erop hebben zitten.
Opel verkoopt ook de Corsa op LPG wat hem ook erg goedkoop per kilometer maakt en met minder risico dat ze binnenkort weer voor volle MRB worden aangeslagen.
De volle MRB is voor de spaarzame diesels wel weer de verwachting.

PS Ik ben zelf niet zo'n LPG fan maar dat is persoonlijk Ze zijn gewoon met fabrieksgarantie.

[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 17-10-2011 13:25 ]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 23:17
[...]

Je kan natuurlijk in plaats van een nieuw klein wagentje ook een jonge tweedehandse middelgrote auto kopen. Daarbij kan je ook je budget iets verlagen voor de mogelijke extra maandelijkse kosten tov het kleine autotje. Dus om te insunueren dat mensen soms geen keuze hebben om een kleine auto te rijden vind ik niet helemaal terecht.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Inderdaad, kijk eens bij tweedehandse auto. Vaak heb je net wat meer auto voor hetzelfde geld. Bovendien geef je aan dat de huidige auto niet snel accelereert op de snelweg, dit is helaas een beetje inherent aan de kleine auto/motors. Bij de stoplicht en in de stad gaat het prima maar van 120 naar 140km/h is niet het sterkste punt.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

leonbong schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:24:
Het is niet zoals bij volkswagen waar de bleumotion polo's allemaal speciale functies voor het verbruik erop hebben zitten.
Mwoh, een start/stopsysteem is dan toch best aardig. Niet aanwezig op andere modellen Polo's, dan alleen de Bluemotion.

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 15:56
Aangezien je trouwens wel veel snelweg kilometers maakt, is het dan niet makkelijk om een iets grotere motor te nemen? of valt dat weg vanwege belastingvrij e.d? Mijn corsa (wel corsa b, 1.2) rijdt namelijk best hoog in de toeren op de snelweg (120 is 3900 rpm, 140 is ~4500 rpm) en dat verbruikt wel een stuk meer op de snelweg. Dus ik weet niet hoeveel snelwegkilometers, en hoe je bent met je rechtervoet?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bij een diesel is dat niet echt een probleem. Bij een Polo maak je ongeveer 2200 rpm @ 120km/h

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-11 15:56
Gunner schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:01:
Bij een diesel is dat niet echt een probleem. Bij een Polo maak je ongeveer 2200 rpm @ 120km/h
Over diesel heb ik heengelezen sorry. Maar je hebt inderdaad gelijk, dan valt dat weg.

Verwijderd

ErgoStijn schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 14:00:
Aangezien je trouwens wel veel snelweg kilometers maakt, is het dan niet makkelijk om een iets grotere motor te nemen? of valt dat weg vanwege belastingvrij e.d? Mijn corsa (wel corsa b, 1.2) rijdt namelijk best hoog in de toeren op de snelweg (120 is 3900 rpm, 140 is ~4500 rpm) en dat verbruikt wel een stuk meer op de snelweg. Dus ik weet niet hoeveel snelwegkilometers, en hoe je bent met je rechtervoet?
ik rijd in principe zoals velen 130 op de teller, dus "netjes" 123 ongeveer op navigatie. Voordeel waarom ik noujuist die corsa of punto wou nemen was vanwege belastingvrij en geen wegenbelasting.

ja ik wil wel nog wat speling hebben op de snelweg, soms trek ik hem graag door naar 130-140 op de teller.

• _JGC_
Die snelheden kan zo'n kar ook gewoon aan, je zult er alleen geen andere auto's uittrekken op de snelweg. Verder is het verbruik redelijk hoog bij dat soort snelheden.
Ik merk het bij mijn Peugeot 206 1.4HDI eco ook, die haalt met 110 op de snelweg met zo nu en dan een "sprintje" naar 125 met gemak 1:22, maar als ik er mee ga raggen en continu 130-140 mee ga rijden mag ik blij zijn met 1:19.

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:07
Squishie schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 23:09:
Hoe vertaal ik dan specificaties van de NM en PK's van een benzine naar een diesel?
http://craig.backfire.ca/pages/autos/horsepower

Lees en leer.

There is no replacement for displacement!

Verwijderd

_JGC_ schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:27:
Die snelheden kan zo'n kar ook gewoon aan, je zult er alleen geen andere auto's uittrekken op de snelweg. Verder is het verbruik redelijk hoog bij dat soort snelheden.
Ik merk het bij mijn Peugeot 206 1.4HDI eco ook, die haalt met 110 op de snelweg met zo nu en dan een "sprintje" naar 125 met gemak 1:22, maar als ik er mee ga raggen en continu 130-140 mee ga rijden mag ik blij zijn met 1:19.
mijn panda begint dan namelijk echt te slurpen, zowel bij acceleratie als het constant rjiden van zo'n snelheid.

@extensiz ik ga dit vanavond doorlezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2011 15:45 ]

• 3p0x
Verwijderd schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 15:45:
[...]

mijn panda begint dan namelijk echt te slurpen, zowel bij acceleratie als het constant rjiden van zo'n snelheid.

@extensiz ik ga dit vanavond doorlezen.
De corsa zit op 4~5 L per 100 km bij die snelheden volgens de boordcomputer :)

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Squishie schreef op zondag 16 oktober 2011 @ 21:53:
[...]wegenbelasting vrij zijn :D![...]
Wegenbelasting vrij, nee, vanaf 2014 wordt je met zo'n zuinige diesel veel harder aangepakt dan een niet-diesel. Zie: MRB, CO2 en gewicht, 2014

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is toch altijd al zo geweest? Voor dieselwagens betaal je meer dan voor vergelijkbare benzinevarianten (de belastingvrijstellingen even buiten beschouwing gelaten).

• TimmieVelthuis
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-11 16:23
Ik heb zelf sinds een maand (14 september) een Punto Evo en die bevalt mij prima. Auto komt prima mee met verkeer en rijdt aardig zuinig. Ik rij altijd 10km hoger dan aangegeven snelheid en kom uit op 5.0/100km.

Of je de motor prettig vindt of niet ligt ook helemaal aan het feit wat je gewend bent. Privé heb ik een Focus 2.0tdci met 170pk (gechipped) en dan heb je met 160kg meer gewicht het dubbele aantal pk's, dus ja dat scheelt :)

Waar ik vooral op zou letten is wat je van de binnenkant vindt en hoe de stoelen zitten. Ik vind de Corsa persoonlijk een stuk minder fraai dan de Punto Evo en vond de stoelen ook minder lekker, maar dat is iets persoonlijks.

Koop dezelfde als ik heb (1.3 diesel in Racing uitvoering met racing plus pakket en blue & me) en dan heb je een leuk, kek autootje die je kan chippen mocht je meer pk's willen.

Succes ermee!

• Cyb
  • Niet online

Cyb

Gunner schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 19:05:
Dat is toch altijd al zo geweest? Voor dieselwagens betaal je meer dan voor vergelijkbare benzinevarianten (de belastingvrijstellingen even buiten beschouwing gelaten).
Vroeger was dat inderdaad wel zo. Het is alleen behoorlijk misleidend dat nu CO2 als maatstaaf wordt gebruikt, en er vanaf 2014 weer wordt overgestapt op het slechte oude systeem (gewicht van de auto), met als gevolg dat de onwetende milieubewuste consument opeens meer dan 1000 euro per jaar extra mag gaan betalen, en zelfs nog meer dan de niet milieubewuste consument.

Je kan nu dus beter niet-milieuvriendelijk zijn bezig zijn, anders pakt de regering je onterecht hard aan in 2014.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

leonbong schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 09:12:
Mijn Corsa C was een 1.2 Twinport en de Corsa D 1.2 hadden dezelfde motorcode.
Dus dan kan je dat goed beoordelen.

@Hierboven
Dat lijkt mijn nogal logisch de Calibra is een stuk zwaarder en waarschijnlijk een heel ander blok.
Ook als je dat blok in een Corsa hangt doettie het vrijwel niet zuiniger ;)
In de Calibra iets minder als 1op10, in de Corsa er net ietsjes boven, maar het verschil is verwaarloosbaar.

En dat het een ander blok is, dat staat als een paal boven water.
Zelfde motorcode is bij Opel trouwens geen garantie voor hetzelfde blok. C20XE is er ook in 3 generaties (met verschillende koppen als voornaamste verschil)
Ook de X12XE in een Corsa B v.s. een Corsa C zit nogal wat verschil in. Wel hetzelfde basisblok, maar compleet andere aanbouwdelen en computer.

Eerste letter staat voor de emissiestandaard, cijfers voor motorvolume, 1 letter voor compressie en dan 1 letter voor het brandstof toevoer systeem (injectie, carb, etc). Eventueel nog een derde letter voor Turbo of High Performance uitvoering etc.
Kortgezegd kunnen er dus makkelijk twee gelijke codes zijn voor twee verschillende blokken.
[...]

TheJason schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 13:32:
[...]

Je kan natuurlijk in plaats van een nieuw klein wagentje ook een jonge tweedehandse middelgrote auto kopen. Daarbij kan je ook je budget iets verlagen voor de mogelijke extra maandelijkse kosten tov het kleine autotje. Dus om te insunueren dat mensen soms geen keuze hebben om een kleine auto te rijden vind ik niet helemaal terecht.
Wat TheJason zegt.
Als er geld is voor een gloednieuwe wagen, is een tweedehandse waar je MRB op moet betalen vaak ook prima haalbaar. Minder aanschaf, meer geld over voor de MRB.
Zuinigheid hoef je het vaak niet eens om te doen met de nieuwe wagens. Er zijn er genoeg die helemaal niet speciaal zuiniger zijn. (of gewoon helemaal niet, en puur op schone emissies gebouwd)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@TS: Wat voor jou denk ik vooral belangrijk is bij lange afstanden is een goede zit. Ik weet niet hoeveel km je denkt te gaan rijden per jaar, maar bij 20k+ wil je toch echt wel een beetje goed zitten. Bij 50k+ zit je meer in de auto als thuis op de bank, en dus moet comfort dito zijn lijkt me :)

2e hands al overwogen? En wat is je evt budget?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Hoi

@The eagle.

Ik zit per jaar denk ik 40-50k minimaal achter het stuur.

Ik had tot vanmiddag nog geen 2de hands overwogen. Echter toen ik bij de dealer kwam, vroeg de dealer wat ik wou hebben en hebben we dus een auto samengesteld. Toen zei hij dat hij ongeveer eenzelfde auto aan opties heeft staan die maar 500 km gereden heeft. (hij zegt dat het een demo auto van hem is). En als ik die zou gaan kopen dan gaat er hoop geld van de "nieuwprijs" vanaf (ondanks dat het maar 500 km is LOL?).

Mijn budget ligt rond de 15k.

Aankomende vrijdag ga ik een testdrive doen in die auto (punto evo racing 1.3 diesel). Eens kijken of hij lekker zit en rijdt.

Tevens begon mijn moeder erover om haar auto dan meteen in te ruilen en dat we dus 2 auto's gaan aanschaffen, wat bij deze dealer resulteerde in meer korting.

[ Voor 13% gewijzigd door Squishie op 17-10-2011 21:47 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ahh, het "proefrit model" :P
Zodra een auto voor het eerst gestart is en de eerste 100m op de teller heeft geregistreerd issie (heel cru gezegd) al de helft minder waard.
Dat is ook de reden dat veel mensen er voor kiezen geen nieuwe auto meer te kopen. In de eerste twee jaar gaat de helft van de waarde er af, en daar hoef je niet eens veel KM voor te draaien. 10K per jaar is meer dan genoeg om zo'n devaluatie te veroorzaken.

Imho doe je er goed aan om een showroom model te kopen als je iets nieuws wilt kopen. Scheelt je een hoop geld en is praktisch nieuw.

• _JGC_
Mja, demo auto... weet niet wat ik van zo'n ding moet denken. Je koopt liever een auto van 3 jaar oud die altijd van dezelfde zuinige eigenaar is geweest dan een demomodel met een paar honderd kilometer op de klok die is uitgeleend aan 50 verschillende bestuurders die dat ding afraggen omdat ze dat ding na vandaag toch niet meer hoeven te rijden.

Verwijderd

_JGC_ schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 01:22:
Mja, demo auto... weet niet wat ik van zo'n ding moet denken. Je koopt liever een auto van 3 jaar oud die altijd van dezelfde zuinige eigenaar is geweest dan een demomodel met een paar honderd kilometer op de klok die is uitgeleend aan 50 verschillende bestuurders die dat ding afraggen omdat ze dat ding na vandaag toch niet meer hoeven te rijden.
Het is wel iets om mee te nemen en ik zou er ook voorzichtig mee zijn, maar het is wel een optie als je budget dan beter past. Zeker als je normale garantie krijgt.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Hoi,

Ik zal vrijdag eens vragen (dan heb ik de proefrit) hoeveel mensen erin gereden hebben en of ik de garantie krijg zoals bij een nieuwe auto en gratis eerste grote beurt na 1 jaar (goede opmerking hier had ik namelijk niet over nagedacht!)

Iemand slechte ervaringen met showroommodellen/demomodellen?
Ik neem aan dat een auto na 500 km niet afgeragt kan zijn :S.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Kom nou, een auto is echt niet afgeragd na 500km hoor.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:19

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Stiekem staat er waarschijnlijk meer op de teller dan 500 km. Ze kunnen deze teller een aantal keren resetten. Hier zit echter een maximum aan. Bijvoorbeeld dat de teller 3 keer te resetten is naar 0, zo lang de stand onder de 500 km blijft. In dat geval heeft de auto maximaal 3x 500km gereden, plus de huidige km-stand. Dat is geen fraude; daar is het een demo model voor.

Verder krijgen ze een premie van de fabriek om die auto te verkopen nu het nog kan. Dat kan betekenen dat er minder onderhandelruimte is dan bij een occasion.

Tenminste, zo werd het me uitgelegd toen ik een demo-motor kocht. Ik ga ervanuit dat het met auto's net zo is. Je houdt de volledige fabrieksgarantie, voor de prijs van een tweedehands. Ik zou er dus niet mee zitten als het een demo was geweest, als de auto verder prima in orde is.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• 3p0x
Ik denk eigenlijk dat het verschil met een nieuwe niet extreem zal zijn. Qua garantie ben ik ook benieuwt wat ze doen, valt deze niet gewoon onder de 5+5 deal? (dit houd in, 3 kleine en 2 grote beurten in 5 jaar gratizzz en evt financiering tegen 0% rente)

Ik weet niet wat voor auto je in wil ruilen maar wellicht is het interessanter op deze particulier te verkopen zodat je dan daarnaast nog een leuke korting krijgt op de nieuwe auto? (doe ik zelf nml ook, krijg een leuke korting 8) )

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
_JGC_ schreef op maandag 17 oktober 2011 @ 12:30:
Ik vind het persoonlijk eigenlijk best frappant dat er gedacht wordt in eco-karretjes en dan "0 tot 100 in X seconden" vergelijkingen gemaakt worden. Je koopt die dingen vanwege de zuinigheid, niet om sprintjes bij het stoplicht te winnen. Als je sprintjes bij het stoplicht gaat trekken met zo'n eco-kar mag je blij zijn als je 1:15 haalt met zo'n ding.
Dat is nog altijd zuiniger dan een vergelijkbare auto met een zwaardere motor.

We moeten eens af van de mythe dat een eco bak onzuiniger zou zijn bij hogere snelheden, omdat het blokje dan harder moet werken.

Het is gewoon nonsens, onzin, lariekoek.

Ik heb nu 3 weken een ecobak onder mijn kont ;)

Een 1.2TDI Fabia Combi Greenline.
Hiervoor had ik een Leon 1.9TDI.

Ik reed met de Leon als ik vlot reed 700km met een liter of 55 diesel.
Wanneer ik heel netjes reed, was dat zon 850km.

Met de 1.2TDI heb ik nog maar 2600km gereden, dus nog niet eens ingereden. Maar als ik op de snelweg vol het gas indruk en ingedrukt houdt, komt het verbruik niet boven de 9,5 l/100km. Je kunt op de snelweg in zijn 5 niet onzuiniger rijden dan 1 op 10. Dat was bij mijn Leon en daarvoor Volvo wel anders...

Daarnaast rijd ik nog steeds 120-160 op de snelwegen en heb ik gisteren bij 930km 50 liter diesel getankt. De bc gaf nog 130km actieradius aan.

Het is gewoon een stuk zuiniger...

Youtube: DashcamNL

• 3p0x
1 op 12 is ook wel bijzonder slecht voor een Leon TDI? M'n oom haalt ook 1 op 20 met z'n passat TDI :Y)

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

MrFl0ppY schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 11:10:
Kom nou, een auto is echt niet afgeragd na 500km hoor.
My thoughts exactly.
Zelfs als er drie keer is gereset en er stiekem 1500km op de teller staat.
Is echt peanuts.
Je kan een slechte rijstijl hebben en je nog eens extra uitleven, maar binnen 1500km krijg je een auto echt niet stuk, tenzij het een maandagmorgen model is natuurlijk, maar dat lijkt me dan weer sterk voor een demo wagen.
Die moet betrouwbaar zijn zodat je meteen in kan stappen om te testen.

• leonbong
@McKaamos
Het motorblok in de laatste corsa C en eerste corsa D is identiek. Dat is een feit. Ik heb met die corsa D over 4 jaar genomen 1 op 14,5 (7l/100km)gereden was een 1.2 benzine.

Daarnaast ik heb op mijn corsa D maar €7000 in 4 jaar en 80000km afgeschreven. Dat is het voordeel van kleinere auto's die zijn veel waardevaster dan grotere. Dus dat valt erg mee.

Daarnaast Corsa/Polo/Punto rijdt tegenwoordig allemaal zeer volwassen in rijgedrag merk ik weinig verschil tussen mijn huidige Astra J en voorgaande Corsa D.
Het zitcomfort van de stoelen is hetzelfde daar kan je prima een lang stuk in rijden.
Ik bekijk het precies tegenovergestelt hoe meer kilometers je maakt hoe belangrijker het verbruik wordt. Ik zou juist als ik veel moet rijden een kleinere auto overwegen ipv een 2e hands grotere.

Het gemak en vertrouwen van een nieuwe auto went namelijk erg snel. Ik rij daarom ook liever nieuw maar kleiner dan 2e hands maar groter. Het onderhoud aan kleinere auto's is ook geodkoper waarbij corsa's nog als voordeel hebben 30.000km of één jaar.
Ik heb nu een Citroen C1 voor naar het werk en dat is wel wennen 15000km beurt interval.

[ Voor 68% gewijzigd door leonbong op 18-10-2011 13:30 ]

• _JGC_
dfrenner schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:06:
[...]

We moeten eens af van de mythe dat een eco bak onzuiniger zou zijn bij hogere snelheden, omdat het blokje dan harder moet werken.

Met de 1.2TDI heb ik nog maar 2600km gereden, dus nog niet eens ingereden. Maar als ik op de snelweg vol het gas indruk en ingedrukt houdt, komt het verbruik niet boven de 9,5 l/100km. Je kunt op de snelweg in zijn 5 niet onzuiniger rijden dan 1 op 10. Dat was bij mijn Leon en daarvoor Volvo wel anders...

Daarnaast rijd ik nog steeds 120-160 op de snelwegen en heb ik gisteren bij 930km 50 liter diesel getankt. De bc gaf nog 130km actieradius aan.

Heb het idee dat diesels er minder last van hebben als benzine auto's. Ik had hiervoor een Golf 1.9D, geen turbo, wel diesel. Rustig rijden was goed voor 1:18, 2 uurtjes pedaal door de bodem op autobahn was goed voor 1:16. Met mijn huidige 1.4HDI net zo: rustig rijden goed voor 1:22, planken goed voor 1:19. Verschillen zijn niet denderend, gaat om 10-20% verschil hooguit.
Dan een Daihatsu Sirion 1.0 12V die ik meekreeg als leenauto. Redelijk zuinige bak... totdat je er 130+ mee op de snelweg gaat rijden en doortrekt om je max koppel te halen (4000RPM). Ik stond na 400km alweer bij de pomp, en dan is het wel even slikken als je daarvoor altijd 1000km op een tankje van 60 euro diesel doet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dfrenner schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:06:
[...]

Helaas, dat is onzin - en dan citeer ik mezelf:
dion_b in "Rekenmodel goedkoop rijden"
De hele meetmethode waar die shit op gebaseerd is, is verouderd en onrealistisch. Wat je ziet is dat op papier de Bluemotion 1.2TDI het zuinigst is, gevolgd door de 1.4TDI, 1.9SDI en met de 1.9TDI als hekkensluiter. Maar als je op www.autoverbruik.nl gaat kijken zie je dat het gemiddeld genomen geen zak uitmaakt tussen 1.2TDI, 1.4TDI en 1.9SDI, sterker nog, dat de 1.9SDI vaak marginaal zuiniger is. En de enige reden dat de 1.9TDI onzuiniger is, is dat vrijwel iedereen daar "Rijstijl: pittig" heeft. De enkeling die met de 1.9TDI zegt rustig te rijden is even zuinig als de rest. Ga bij die hele bende uit van 1:22.5 als je daadwerkelijk 110km/u gemiddeld rijdt (kan ik makkelijk roepen want wij hebben een Cordoba 1.9SDI en m'n vriendin rijdt ook strak 110km/u op de teller).
Dat was een aantal maanden geleden op basis van cijfers op www.autoverbruik.nl - er is niets veranderd, gemiddeld is de 1.9SDI bij Polo, Fabia en Ibiza nog steeds het zuinigst, kort gevolgd door de 1.2TDI en 1.4TDI die elkaar nauwelijks ontlopen met de 1.9TDI als hekkensluiter.

Wat ondertussen (meer 1.2TDI cijfers) duidelijk is, is dat de spreiding bij de 1.2TDI veel groter is, waarbij de mensen die aangeven rustig te rijden het zuinigst zijn - exact wat je hier tegenspreekt :z

Dat zijn grotere, zwaardere auto's, een eerlijke vergelijking van een Fabia is een Ibiza (of Polo), niet een Leon (/Golf/Passat),om nog maar te zwijgen over een Volvo.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

McKaamos schreef op dinsdag 18 oktober 2011 @ 12:43:
[...]

My thoughts exactly.
Zelfs als er drie keer is gereset en er stiekem 1500km op de teller staat.
Is echt peanuts.
Je kan een slechte rijstijl hebben en je nog eens extra uitleven, maar binnen 1500km krijg je een auto echt niet stuk, tenzij het een maandagmorgen model is natuurlijk, maar dat lijkt me dan weer sterk voor een demo wagen.
Die moet betrouwbaar zijn zodat je meteen in kan stappen om te testen.
In principe niet nee, maar ik weet niet hoe het zit met inrijden? Ik kan me voorstellen dat een demo auto niet ingereden wordt en dat er inderdaad veelvuldig 'volgas' mee gereden is. Dat is iets wat ik bij mijn nieuwe auto niet mocht doen volgens de dealer. Ik weet echter niet of dit schadelijk is hoor, maar dit bedacht ik me ineens.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Inrijden is een fabeltje. Het enige dat in moet slijten zijn de zuigerveren en dat doe je het liefst zo snel mogelijk, onder belasting. Dit omdat de gasdruk in je cilinders ervoor zorgt dat de zuigerveren worden aangedrukt en die gasdruk is met rustig rijden te laag. Als er dus lekker geplankt is met de demo-auto is dat eigenlijk alleen maar goed, zolang hij maar netjes is warmgereden vantevoren.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Yo Tweakers,

Ik heb vandaag een proefritje gedaan in de 1.3 tdi punto EVO. Het is echt een wezenlijk verschil met de panda. Het zitten geeft ook echt VEEL meer comfort en de motor is echt een stillertje tov panda
Hij zit ook op de 2,5krpm (diesel) op 130 op de teller, vergeleken met de panda op 3,5krpm (benzine). Had niet verwacht dat het zo'n groot verschil zou zijn aan comfort, rijden etc.

Ik denk dat ik hem ook echt wel ga aanschaffen. Jullie horen in een paar dagen meer.

Ik krijg ook de volledige garantie van een neiuwe auto en 2 jaar pechhulp en een grote beurt na 1 jaar zoals altijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Squishie op 21-10-2011 19:21 ]

Verwijderd

Meer informatie over de Evo ook hier:
Het kleine zuinige Fiat Punto (Evo) 1.3Diesel topic

Toen ik de mijne kocht, heb ik het nog heel even gevolgd. Bijvoorbeeld de Citroen C3 had ik zeker in mijn proefritten meegenomen als die er al geweest was. Geen idee wat daarna nog uitgekomen is trouwens.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Hoi bedankt voor de reaktie,

Ik zat dat topic te lezen... en zag dat er veel mensen ontevreden waren over het verbruik.... Ik heb totaal geen beeld meer bij wat ik moet geloven.

btw is 2k toeren voor een diesel veel? Ik heb alleen benzine gereden namelijk, schijnbaar werkt toertallen anders bij benzine als bij diesel?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Squishie schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:54:

Ik zat dat topic te lezen... en zag dat er veel mensen ontevreden waren over het verbruik.... Ik heb totaal geen beeld meer bij wat ik moet geloven.

btw is 2k toeren voor een diesel veel? Ik heb alleen benzine gereden namelijk, schijnbaar werkt toertallen anders bij benzine als bij diesel?
Toerental werkt niet anders, diesels draaien gewoon minder hard toeren omdat ze het niet kunnen en omdat het niet nodig is ;)

Diesels produceren veel koppel. Dat is eigenlijk hetzelfde als wanneer jij een moer los wil draaien met een steeksleutel. Maak de steek sleutellanger en dan gaat het makkelijker (koppel), maar niet zo snel(toeren).

2K toeren bij een diesel is wat men aanleert als het punt waarbij je moet opschakelen. 2,5K bij een benzine motor.
Dat is "Het nieuwe rijden", je kent de reclames vast wel.

Heb je vroeger gespeeld met Lego Technic? Denk dat ik wel iets duidelijk kan maken ;)
Stel je voor, jij bent de motor van je auto.
Voor je staat een kleine opstelling gemaakt van Lego. Daar in zitten een paar van de grootste tandwielen uit je set die het kleinste tandwiel uit de set aandrijven en aan de laatste as zit een propellor (of een groot wiel oid, iets relatief zwaar voor lego begrippen).

Aan de eerste as zit een zwengel. Jij bent de motor, jij draait aan de zwengel.
Met die grote tandwielen die de kleintjes aandrijven, kost het erg veel moeite om de boel rond te krijgen, dus je maakt de zwengel wat langer zodat het makkelijker gaat.
Door de lengte kan je niet heel snel draaien aan de zwengel, maar dat wordt gecompenseerd door de tandwielen.

Dat is zoals diesel werkt. Veel koppel, niet hard draaien, toch een acceptabele snelheid bij de propellor.

Stel je bent een benzine motor. Dan is je zwengel kort.
Een korte zwengel kan je heel snel rond draaien. Maar dan mogen de tandwielen die de kleine tandwielen aandrijven niet zo heel groot zijn, anders wordt het te zwaar om te doen.
Maja, je kan toch dezelfde snelheid bij de propellor bereiken omdat je de zwengel sneller kan draaien.

Dat is dus de relatie tussen koppel en toeren, en het gebruik maken van de sterke punten van een bepaalde soort motor.
Toeren zijn bij een diesel dus niet anders, maar je hebt er alleen minder van nodig.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
:D Kijk, gelukkig heb ik met lego gespeeld ;P! Heeft me toch wat geleerd, als ik dit zo lees ;)! Bedankt Dion_B :D!

Iemand die nog wat nader kan uitleggen over het verbruik over de snelweg of algemeen? Wat is het moment dat de motor begint te "zuipen". ik zie namelijk groot verschil in benzineverbruik bij de panda ofk 120 (6l/100km) op de teller of 130 (8l/100km) op de teller rijdt.

[ Voor 4% gewijzigd door Squishie op 24-10-2011 11:19 ]

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
dion_b schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 14:46:
Wat ondertussen (meer 1.2TDI cijfers) duidelijk is, is dat de spreiding bij de 1.2TDI veel groter is, waarbij de mensen die aangeven rustig te rijden het zuinigst zijn - exact wat je hier tegenspreekt :z
Dat spreek ik helemaal niet tegen...
Wat ik zeg is dat als ik met een Leon 1.9TDI bij 120km/u vol gas geef, het werkelijke verbruik op de meter 13l/100km laat zien.
Doe ik hetzelfde bij de Fabia 1.2TDI, vol gas bij 120 dan komt dat verbruik niet boven de 9,5l/100km.

Dat is ook logisch, want 3 cilinders kunnen nooit even veel diesel verwerken als 4 cilinders met een grotere inhoud.

Bij die verbruiksites zit je met verschillende personen, verschillende rijstijlen.

Ik ben dezelfde persoon, met dezelfde rijstijl (stevig). Ik zie gewoon dat de 1.2TDI een stuk zuiniger is dan de 1.9TDI. en SDI heb ik nooit gehad, maar is die nog leverbaar dan!?
Dat zijn grotere, zwaardere auto's, een eerlijke vergelijking van een Fabia is een Ibiza (of Polo), niet een Leon (/Golf/Passat),om nog maar te zwijgen over een Volvo.
Dat valt best mee...

Het scheelt een kilootje of 40.

Volvo C30: 1262 kg
Leon: 1265 kg
Fabia: 1219 kg

Edit: Ik zie dat hij op internet 1119 kg is (de fabia).
Op mijn kentekenbewijs staat de massa rijklaar.

Dus de Fabia is inderdaad wel wat lichter, maar biedt wel degelijk mee ruimte dan de Leon/C30. (achterbak vooral)

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 24-10-2011 12:21 ]

Youtube: DashcamNL

• julian19haas
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-11 15:07
ooit de mazda 2 bifuel overwogen ? ook belasingvrij een rijd op lpg!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:27
Ik heb een Grande Punto sport 1.4 (non-turbo) nieuw in 2006 gekocht en nu rijd ik van de zaak een Corsa 2010 1.2 als voorloper.

Het onderstel is praktisch hetzelfde want ten tijde van de ontwikkeling had GM (=Opel) een aandeel in Fiat. De GP en de Corsa zijn op hetzelfde platform uitgebracht.

Het verbruik is met mijn huidige gebruik 1:14 voor de Fiat en 1:14,5 voor de Opel. Die is dus niet zuiniger, want 10pk minder. Vroeger gebruikte de GP meer, maar reed ik ook over meer 120+ snelwegen. Nu ik verhuisd ben is dat meer 100+ snelwegen geworden waardoor het verbruik zakte.

Maar:
ik had niet verwacht dat er zoveel verschil tussen deze twee auto's zou zitten. De Punto rijdt zoveel fijner en beter dan de Corsa dat het niet leuk meer is. Buiten dat ik Opels eigenlijk niet kan luchten of zien en ik het al erg genoeg vind om in te rijden, is het ook nog eens zo dat hij daadwerkelijk slechter rijd. Ik heb er helemaal niets mee en de rest van NL ook niet want iedereen doet alsof ik er niet ben en snijdt mij rustig af of gooit zijn bak ervoor.
De zitpositie in de GP is beter, de looks zijn beter, de wegligging is beter, de bediening van de radio is beter... etc.

Misschien biased verhaal, maar zo zie ik het.

Het MRB verhaal zou ik zeker in mijn achterhoofd houden. Straks moet iedereen weer betalen (eigenlijk wel terecht, Aygo's gebruiken ook asfalt), en dan is de milieuwinst van de portemonnee weer weg. Diesel is zomaar 3-4 keer duurder per maand, heeft een hogere nieuwwaarde en dus een hogere verzekeringspremie en bij al die kleine turboblokjes is het een doffe ellende als er onderdelen stukgaan. Er kan ook veel meer aan stuk namelijk.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Verwijderd

Squishie schreef op zondag 23 oktober 2011 @ 21:54:

Fabrieksverbruik is gemiddeld niet haalbaar, met geen enkele auto. Je hebt er misschien nog het meest aan om even te kijken naar de gemiddelden op http://www.spritmonitor.de - daar vullen mensen hun afstand en liters in.
Ik ben zelf niet ontevreden met bijna 1:25, en ja ik rij zuinig. Hoe vroeger sportief rijden je bezighield, is dat nu bewust zuinig rijden.

En nee, dat betekent niet dat je ander verkeer moet gaan hinderen. Ik trek voluit op, en hou me verder aan de snelheid (snel naar kruissnelheid). Enkel op de snelweg waar het niemand hindert kies ik er bij onrustig verkeersbeeld (en dat is meestal) voor om lekker rechts te blijven, waar je dan meestal vrij snel op enige afstand achter een vrachtwagen eindigt. En da's wel zo rustig eigenlijk. Maar ja, ook zuinig rijden is een keuze, en je moet er maar net lol in hebben.

Dat geldt eigenlijk voor iedere auto. Er is geen magische formule waarmee je met racen zuinig rijdt. Hybrides hebben er minder last van in stadsverkeer, maar ook daar, hoe meer je je best doet, hoe zuiniger je rijdt.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Topicstarter
Hoi iedereen.

Ik heb de punto evo gekocht :)! Volgende week vrijdag kan ik hem ophalen.

Groetjes en bedankt voor alle informatie!
Pagina: 1