Toon posts:

CPU 70°C tijdens internetten en SpeedFan

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• julianbtje
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-02-2021
Ik heb vandaag mijn nieuwe CPU-cooler binnen namelijk de Cooler-Master Hyper TX3,
Ik had daarbij ook maar meteen een voeding gekocht want ik wou een extra harde schijf erbij :P,
die heb ik geïnstalleerd samen met een clean install van Windows7 Ultimate64 Bit.
Ik helemaal blij natuurlijk want me computer ging eindelijk weer aan (ging niet aan door hitte CPU)
dus ik denk hij is nu zeker heel erg cool maar nee hij is rond de 70Graden Celsius dat is niet normaal lijkt mij voor een beetje internetten en een speedfan programma.

Hier de specs van het systeem:

MoBo: Asus P5LD2 SE
RAM: 4GB DDR2 2 verschillende frequenties maar werken op dit moederbord
CPU: Intel Core2Duo
Voeding: Recom PE-600PLUS (600Watt)
GraKa: nVidia GeForce 7300 GS
Harde Schijven: Maxtor 128GB 7200 RPM, Seagate 232GB 7200 RPM
DVD Brander: LG supermulti
CPU koeler: Cooler-Master Hyper TX3

Dat was het er zit koelpasta op en ik gebruikte de Pea techniek daarna heb ik eerst de Pushpin linksboven aangedrukt een gedraaid daarna rechtsonder dan rechtsboven dan linksonder dit na aanleiding van de tip van iemand anders
Ik zie niks wat ik fout zou kunnen doen :-( maar mischien weet een van jullie medeTweakers de oplossing voor mijn probleem

Gr Julian

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:37
Zit de koeler er ook echt recht en stevig op? Doe zelf altijd de pushpins tegenovergesteld van elkaar vastzetten.

• julianbtje
Ik kan de koeler bijna niet bewegen zo stevig dus denk niet dat dat het is :-(

EDIT:

het is trouwens de Core2Duo E6300 (conroe)

[Voor 26% gewijzigd door julianbtje op 12-10-2011 20:32]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14-08 19:55

Fordox

00101010

voel eens aan het koelblok of die warm word bij de base (waar de processor tegenaan zit). als ie gewoon lauw is, heb je een brakke sensor, als ie koud is zit je koeler niet goed, als ie heet word heb je gewoon een heethoofd van een cpu die eraan kapot kan gaan.

hoe zit het eigenlijk verder met de airflow in je kast?

edit: ik lees nu dit: RAM: 4GB DDR2 2 verschillende frequenties maar werken op dit moederbord. dat is volgens mij totaal niet stabiel.

[Voor 21% gewijzigd door Fordox op 12-10-2011 20:42]

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• julianbtje
Fordox schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 20:41:
voel eens aan het koelblok of die warm word bij de base (waar de processor tegenaan zit). als ie gewoon lauw is, heb je een brakke sensor, als ie koud is zit je koeler niet goed, als ie heet word heb je gewoon een heethoofd van een cpu die eraan kapot kan gaan.

hoe zit het eigenlijk verder met de airflow in je kast?

edit: ik lees nu dit: RAM: 4GB DDR2 2 verschillende frequenties maar werken op dit moederbord. dat is volgens mij totaal niet stabiel.
Het voelde lauw aan maar ik heb net de alle koelpasta verwijderd en een nieuw iets kleiner erwtje toegepast en nu zie ik als temperatuur staan 48-49 graden op idle het lag denk ik dus aan de koelpasta

over die RAM ik merk niet echt dat er iets instabiel is maar ik zal even memtest runnen en dan een update posten.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
48 a 49 graden is nog aan de hoge kant maar heb je de oude pasta wel verwijderd ?

Beste is met alcohol verwijderen en dan even laten drogen en dan idd een rijstkorreltje pasta erop, waarbij je ook nog eens kan proberen om de pasta toch uit te strijken en dan het resultaat bekijken. Maar dus bij elke keer dat je de koeler eraf haalt moet je echt zowel cpu als koelblok schoon maken.

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:06
Speedfan is ook onbetrouwbaar.

• julianbtje
Ik gebruik Core Temp :9

Gr julian

PS memtest komt eraan

• julianbtje
julianbtje schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 20:51:
[...]

Het voelde lauw aan maar ik heb net de alle koelpasta verwijderd en een nieuw iets kleiner erwtje toegepast en nu zie ik als temperatuur staan 48-49 graden op idle het lag denk ik dus aan de koelpasta

over die RAM ik merk niet echt dat er iets instabiel is maar ik zal even memtest runnen en dan een update posten.

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-03 19:13
Roel1966 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 20:56:
48 a 49 graden is nog aan de hoge kant maar heb je de oude pasta wel verwijderd ?

Beste is met alcohol verwijderen en dan even laten drogen en dan idd een rijstkorreltje pasta erop, waarbij je ook nog eens kan proberen om de pasta toch uit te strijken en dan het resultaat bekijken. Maar dus bij elke keer dat je de koeler eraf haalt moet je echt zowel cpu als koelblok schoon maken.
uitstrijken is toch echt niet goed! Hiermee heb je kans dat er lucht bubbeltjes russen de base en de CPU komen zodat het isoleert. Beste is de pea of rijstkorrel methode.

OT: 49°C voor een C2D is wel erg hoog, ik zou eerder 30-35°C zeggen..

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Programma's die readings kunnen weergeven van temperatuur censoren zijn áltijd een indicatie, ze hebben dan namelijk altijd een afwijking met het uitlezen. Als je echt de temperatuur wil weten, dan meet je die zelf. Accurater kun je het niet krijgen. Wordt de koeler bijvoorbeeld ook warm?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-08 22:02

M2M

medicijnman

julianbtje schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:03:
[...]

Ik gebruik Core Temp :9

Gr julian

PS memtest komt eraan
memtest draai je voor tenminste 8 uur voordat je zeker bent dat er geen fouten in je geheugen zitten.

Bovendien is het meestal geen probleem dat je verschillende geheugenreepjes met verschillende frequenties en timings plaatst. Soms moet je wat dingen handmatig instellen, maar normaliter wordt de snelheid van de langzaamste reepjes aangenomen.

Dan nog de temperatuur van je processor. Voel eens aan het koelblok tijdens een stresstest. Wordt het ding warm? Dan is de airflow in je kast onvoldoende. Blijft het ding koud, hermonteer je koelblok. Maak de processoropp. schoon en vergeet je koelblok niet. Stof er uit en hermonteren.

-_-

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-08 21:49
Kan het niet gewoon een holle of bolle HS zijn? De HS is de heatspreader, dat is dat kapje wat op je CPU zit.

• Fordox

Fordox

00101010

commanderxp schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:20:
Kan het niet gewoon een holle of bolle HS zijn? De HS is de heatspreader, dat is dat kapje wat op je CPU zit.
over het algemeen heeft elke processor dat een beetje. valt op te lossen door te lappen, of door koelpasta.
met een goed dun laagje koelpasta, kun je dit dus verwaarlozen.

er was nog wel ergens een lap topic, waarin staat dat de meeste processoren een beetje gebogen zijn.

*Geschreven door een hardware engineer die soms iets teveel nadenkt. Speccies: 3700x, ASUS TUF 3080, Silverstone RL-08

• julianbtje
M2M schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:14:
[...]

memtest draai je voor tenminste 8 uur voordat je zeker bent dat er geen fouten in je geheugen zitten.

Bovendien is het meestal geen probleem dat je verschillende geheugenreepjes met verschillende frequenties en timings plaatst. Soms moet je wat dingen handmatig instellen, maar normaliter wordt de snelheid van de langzaamste reepjes aangenomen.

Dan nog de temperatuur van je processor. Voel eens aan het koelblok tijdens een stresstest. Wordt het ding warm? Dan is de airflow in je kast onvoldoende. Blijft het ding koud, hermonteer je koelblok. Maak de processoropp. schoon en vergeet je koelblok niet. Stof er uit en hermonteren.
Met welk Programma kan ik dan het beste gebruiken er zijn er namelijk zoveel

Gr julian

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Fordox schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:24:
er was nog wel ergens een lap topic, waarin staat dat de meeste processoren een beetje gebogen zijn.
Lappen: het hoe en wat topic
julianbtje schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:26:
Met welk Programma kan ik dan het beste gebruiken er zijn er namelijk zoveel
Met multimeter.

[Voor 90% gewijzigd door CH4OS op 12-10-2011 21:31]

• Fordox

Fordox

00101010

HWmonitor (ook bekend als cpuid) vind ik toch nog het fijnste werken van allemaal. alle temps van je systeem strak onder 1 georganiseerde lijst :)

edit: lol @hierboven, maar je hebt wel gelijk xD gewoon een tempsensor van een multimeter bij je processor plakken.

[Voor 28% gewijzigd door Fordox op 12-10-2011 21:38]

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:29

thijsco19

KTM 990 SMT

ik vind dat ook een makkelijk programma, alleen mijn videokaart temp staat er niet bij.
bij pc wizard wel, is dat op te lossen?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Fordox

Fordox

00101010

thijsco19 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:40:
ik vind dat ook een makkelijk programma, alleen mijn videokaart temp staat er niet bij.
bij pc wizard wel, is dat op te lossen?
ik heb geen idee. bij mij pakt ie alle sensoren zelf.
probeer s uit te voeren als admin

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 03:42
AIDA 64, ook bekend als Everest..perfect programma.

ja, daag.

• Roel1966
  • Niet online
Gertjezzz schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:14:
uitstrijken is toch echt niet goed! Hiermee heb je kans dat er lucht bubbeltjes russen de base en de CPU komen zodat het isoleert. Beste is de pea of rijstkorrel methode.

OT: 49°C voor een C2D is wel erg hoog, ik zou eerder 30-35°C zeggen..
Ook daar zijn verschillende methodes voor en ik zelf bv betere resultaten met uitstrijken gehaald heb dan met alleen een rijstkorreltje. Je moet het dan wel heel sicuur doen en alvorens je alles aan draait even het koelblok 1 slag naar links en rechts bewegen. Hierdoor kunnen eventuele luchtbelletjes ontsnappen hetgeen je trouwens ook net zo goed kan krijgen wanneer je alleen een rijstkorreltje erop doet en dan aan drukt.

Er zijn zelfs bepaalde koelers waarbij aangeraden word om zowel op de processor als op het koelblok zelf een zeer dun laagje koelpasta te doen waarbij o.a. de Noctua. Heb dit zelf dus uitgeprobeerd en zowel was het koelresultaat daarna een stuk beter en scheelde zeker 3 a 4 graden. Dus je kan niet per definitie zeggen dat of dit of dat beter is en het ook afhankelijk ervan is hoe recht de IHS is van de cpu.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-08 22:02

M2M

medicijnman

Roel1966 schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 23:17:
[...]

Ook daar zijn verschillende methodes voor en ik zelf bv betere resultaten met uitstrijken gehaald heb dan met alleen een rijstkorreltje. Je moet het dan wel heel sicuur doen en alvorens je alles aan draait even het koelblok 1 slag naar links en rechts bewegen. Hierdoor kunnen eventuele luchtbelletjes ontsnappen hetgeen je trouwens ook net zo goed kan krijgen wanneer je alleen een rijstkorreltje erop doet en dan aan drukt.

Er zijn zelfs bepaalde koelers waarbij aangeraden word om zowel op de processor als op het koelblok zelf een zeer dun laagje koelpasta te doen waarbij o.a. de Noctua. Heb dit zelf dus uitgeprobeerd en zowel was het koelresultaat daarna een stuk beter en scheelde zeker 3 a 4 graden. Dus je kan niet per definitie zeggen dat of dit of dat beter is en het ook afhankelijk ervan is hoe recht de IHS is van de cpu.
Nee. Er vanuit gaande dat je rijstkorrel luchtvrij is, wordt door de druk die je op de koeler zet, de rijstkorrel uitgespreid over de IHS. Dat dus alle lucht naar buiten drukt.
Als je een laagje aanbrengt, stop je eigenlijk dus luchtgaatjes tussen je pasta.

Zie youtube hier:

[Voor 3% gewijzigd door M2M op 13-10-2011 00:06]

-_-

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:29

thijsco19

KTM 990 SMT

Fordox schreef op woensdag 12 oktober 2011 @ 21:49:
[...]

ik heb geen idee. bij mij pakt ie alle sensoren zelf.
probeer s uit te voeren als admin
ik heb XP, automatisch admin rechten.

sorry voor offtopic.

[Voor 4% gewijzigd door thijsco19 op 13-10-2011 08:03]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-08 22:18
Ik ben het hier zeer mee eens.

Probeer Realtemp, coretemp of HWmonitor eens. Of allemaal tegelijk dan kun je meteen zien of de waardes ongeveer gelijk zijn en dus betrouwbaar.

• Koeitje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:13

Koeitje

Back-up tiems now?

M2M schreef op donderdag 13 oktober 2011 @ 00:04:
[...]

Nee. Er vanuit gaande dat je rijstkorrel luchtvrij is, wordt door de druk die je op de koeler zet, de rijstkorrel uitgespreid over de IHS. Dat dus alle lucht naar buiten drukt.
Als je een laagje aanbrengt, stop je eigenlijk dus luchtgaatjes tussen je pasta.

Zie youtube hier:
[video]
Je levert dan wel weer contact in aan de randen van de heatsink in. Ik zou wel eens willen zien hoeveel het in temps scheelt. Mijn 2500k (4.5ghz) komt niet boven de 63c (heetste core) en ben wel benieuwd of ik dat beter had kunnen krijgen door een andere manier van aanbrengen.

• Roel1966
  • Niet online
Koeitje schreef op woensdag 19 oktober 2011 @ 11:15:
Je levert dan wel weer contact in aan de randen van de heatsink in. Ik zou wel eens willen zien hoeveel het in temps scheelt. Mijn 2500k (4.5ghz) komt niet boven de 63c (heetste core) en ben wel benieuwd of ik dat beter had kunnen krijgen door een andere manier van aanbrengen.
Precies wat je schrijft en dat heb ik uitgeprobeerd en uiteindelijk toch de beste resultaten gehaald met het uitsmeren van de pasta, waarbij ik wel erbij moet schrijven dat niet iedere pasta hiervoor geschikt is. Ik heb wel eens pasta erbij gehad die erg plakkerig was en zich niet liet uitstrijken, en dan krijg je wel luchtbelletjes ertussen.

Mijn methode is dus 1 rijskorreltje in het midden en dan met een latex handschoen en gewoon de wijsvinger de pasta voorzichtig vanuit het midden gaan uitstrijken naar de randen, en dit net zo lang totdat er een onafgebroken dun laagje pasta op de cpu zit. Bij vooral grote koelers als de Noctua NH-D14 is het zelfs raadzaam ook een heel dun laagje op de koeler zelf aan te brengen en dat zijn mijn ervaringen ermee.

Nog veel belangrijker is eigenlijk het schoonmaken van zowel cpu als koeler want elk klein restje oude pasta verknoeit alles, zeker wanneer je ook nog eens 2 verschillende soorten pasta's gebruikt. En als extra gebruik ik ook nog perslucht om eventuele restjes van papier of doekje weg te blazen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee