Probleem is heel vaak, dat je niet weet of er een jungler bij zit, die klaar staat om je te bespringen. In heel veel situaties, kan je inderdaad beter blijven vechten dan wegrennen. Als je namelijk probeert te rennen, doe je helemaal niets terug om je tegenstander het leven zuur te maken.
Edit: nog even een kleine guide voor Graves, hij is namelijk zonder twijfel mijn favo ranged AD Carry op dit moment. Hij is op zich high risk/high reward met goede burst, maar mist echte sustain zoals bijv Caitlynn, Ashe of Tristana (om er maar een paar te noemen). Ook een leuk detail aan hem, hij heeft alleen maar Skillshots, dwz dat al zijn skills in bushes/fog of war geschoten kunnen worden, en zijn Smokescreen heeft een tot nu toe compleet uniek effect: iedereen die er inzit (vijandig), kan niet zien wat er buiten gebeurt. Zie het als een soort locale mini Noct ult. Een BV stopt het damage gedeelte van deze skill, maar niet het "blind" effect.
Er zijn 2 soorten Rune en Mastery setups die heel goed werken met Graves.
Masteries: 21/0/9 Deze focussed heel erg op de damage, geeft je wat minder sustain en langere cooldowns. 11/0/19 geeft je meer mobiliteit, kortere CDs en meer early game sustain (door de regen Masteries). Ik zie een */21/* build ook nog wel werken, vanwege je passive, maar ik zou het niet aan willen raden, je bent namelijk een AD carry, niet een tank.
Qua rune setups zie ik ook weer 2 mogelijkheden:
Red: Armor Pen (voor beide hetzelfde)
Yellow: Flat armor OF flat mana regen
Blue: Flat mr OF cdr
Quint: Armor Pen (voor beide hetzelfde)
Je bent of een stukje tankier, of je kan meer spammen.
Persoonlijk ga ik voor de 11/0/19 en spammy rune setup. Early game lane domineren en harassen samen met goede farm. Hogere CDR en regen, samen met wat meer mobiliteit (wat Graves echt nodig heeft naar mijn idee, zijn base movespeed is laag). Maar bepaal voor jezelf wat het beste werkt.
Skill order: R>Q>E>W
Je W is echt een 1 punts wondertje. Een goed geplaatste Smokescreen geeft je hele grote voordelen tijdens teamfights, maar laat je ook geweldig juken/ganks opzetten. Een slecht geplaatste kan een teamfight verpesten, of je het level kosten, daar je E een hoge cooldown heeft (voor een dash) en je toch al traag bent. Dat maakt het geen uber skill ofzo, positionering en weten waar je je skills moet landen is voor Graves net zo belangrijk als elke ranged carry.
Buckshot doet meer damage als je dit van dichtbij gebruikt, omdat meerdere bullets je target kunnen raken (je schiet er 3 in een cone), dit betekend echter wel dat je in melee range wilt zijn. Hier komt het high risk/reward kijken. Je kan namelijk makkelijk gebait/countered worden. Zeker tegen meer ervaren spelers.
Colleteral Damage (je ult), werkt heel apart. Het is ook weer een skillshot, hij ontploft op het eerste doel dat hij tegen komt, doet het meeste damage, en daarna in een cone achter dat target ook nog damage (wel minder). Hij heeft een vrij lage cooldown (zeker met de CDR setup), dus wees niet bang om hem veel te gebruiken, zeker vroeg in een teamfight om het vijandige team te ontmoeten. Hij is ook geweldig om mensen mee te finishen, maar leer slim mikken, en zorg dan dat ze geraakt worden door de cone.
Je Q en R stacken met AD/armor pen, je E met attack speed (auto attacks verlagen de cooldown met 1 seconden per aa hit, NIET vs towers) en je W met AP. Het devies: AD stacken. Je wilt graag hele hoge burst voor teamfights/laning en je E is geweldig om towers te pushen. Houdt er ook goed rekening mee, dat je slechts over dunnere muren kan dashen, niet grotere zoals mid bijv.
Je item build: Bloodthrister (dit is je eerste en beste item imo), Mercs, Brutalizer/Last Whisper, IE, PD.
Bloodthrister voor life steal en een 100 AD bonus (max stacks dan) is zonder twijfel het beste item voor Graves. Als je een beetje goede early game hebt, heb je je BT al tijdens het lanen. Tenzij je een grote fout maakt of geganked word, ga je je lane gewoon winnen hiermee, je ult en Q hebben goede (niet de beste) AD ratios, dus lekker misbruiken in teamfights.
IE is ook heel erg leuk, maar Graves moet het echt niet van zijn auto attacks, dus crits, hebben. Het is wel een mooie 80 damage, maar het crit gedeelt van de IE is te kost inefficient voor Graves. Zijn attack speed is van nature redelijk laag. Daarnaast is hij een dikke 700g duurder dan BT. Samen met PD wordt het wel een stukje leuker, maar dan zit je wel heel late game, en zou hij eigenlijk al voorbij moeten zijn.
Vandaar een Brutalizer OF Last Whisper. Een Brutalizer geeft flat penetration een beetje damage en CDR. Nu is die CDR het leukste aan deze item, samen met de penetration. De vraag is alleen, wanneer neem je nu welke?
Als je vijandige team flink armor heeft (zeg maar 3 of 4 champs hebben flink wat armor), dan neem je een LW. Heeft echter alleen hun tank armor, neem rustig een Brutalizer. Samen met je runes/masteries zit je dan vaak dat je aanvallen hitten alsof je tegenstander 0 armor heeft.
Ik neem ook vrij vaak een BV. Omdat stuns je grootste vijanden zijn, zeker als je vijand een dash/buckshot combo anticipeert. Het geeft je de survivability die je nodig hebt.
Andere goede of interestante items:
Mallet + Atma. Dit is voor de bruiser build. De standaard tanky DPS. Het werkt echter niet goed voor je, lage attack/movespeed en ineens veel minder burst. Ik zeg niet dat het slecht is, maar zeker niet optimaal voor Graves.
Stark's is ook een apart item om eens naar te kijken. Ik heb hem wel eens gebruikt. AoE Armor Reduction tijdens teamfights voor je buckshot/ultimate is natuurlijk geweldig. De attackspeed is ook mooi samen met je dash, maar het is wel 2550 gold voor 0,0 damage op je skills. Ik heb er wat mee ge-experimenteerd, maar ik heb hem laten vallen.
Hexdrinker is een leuk alternatief voor BV. Leuk beetje MR, en AD. Hij is ook goedkoper dan BV, maar de CD voor Hexdrinker is hoger dan die van BV. Daarnaast geeft hij geen extra health/mana. Maar zeker een item te overwegen.
Triforce is ook een leuk item voor Graves, het geeft een beetje meer oomph aan zijn Burst. Maar ik zou deze pas als aller laatste bouwen. Hij is heel erg duur, en geeft heel weinig AD vergeleken met een BT en voor de Sheen proc kan je hem prima links laten liggen, omdat je skills niet super spambaar zijn.
[
Voor 91% gewijzigd door
Nazanir op 23-10-2011 14:54
]