Mijn akali runes zijn
Reds 7 Atack damage, 2 magic penetration (die 7 atack damage om extra spell vamp te hebben op level 1)
Health/level yellows
AP blues
AP quints (bijde ook voor je 2e passive, meer Magic damage)
Masteries = 21/0/9 (reduced time death, want je gaat gewoon veel dood, en + 3 atack damage)
Summoner spells = Flash/Ignite om het early game af te maken,
Skill proirity = R>Q>E>W Eerste 5 levels doe je Q-W-Q-E-Q
Ik speel akali altijd mid of solo top en begin met boots + 4 pots (bij 1.25 backen naar base en dan net op tijd je 4e pot halen, dan naar je lane rushen, zo verlies je geen exp of minions)
Het probleem van de meeste akali spelers is idd dat ze snel out of energy zijn, daar kan ik maar 1 ding op zeggen. Gewoon niet je E gebruiken als je iemand af wil maken, Deze doet minimale damage en kost veel te veel energy. Je R kost namelijk geen energy en je Q restored energy als je die gene erna auto atackt. Zo hou je dus genoeg speling om je invisibility te gooien. E is alleen goed om NET dat laatste beetje damage te doen.
Na level 6 is het de truuc om zo veel mogelijk damage in zo'n kort mogelijke tijd te doen en dat doe je door je Q te gooien, te wachten tot je Q weer off cooldown is en er dan snel in rushen met R/autoatack/Q/R/auto atack+ignite als het nodig is) Zo hou je constant genoeg energy en zul je iemand met ongever 30-40 MR met 1 combo naar 0 health brengen. Je kunt ook zat towerdiven mits je terug kunt jumpen op 1 van zijn minions.
Mijn item build gaat als volgt
Boots + 4 pots
Hechtech gunblade (waarvan je de revolver als eerste koopt)
Het gedachte hierachter is dat je met akali vaak die ene auto atack na je Q niet raakt. en met de hextech slow active lukt die altijd wel. Je zou hiervoor ook Rylais kunnen rushen, maar ik heb het gevoel dat je dan veel minder damage doet.
Rylais chrystal schepter
Lich bane (movement speed + lich proc ftw)
Rabadons deathcap
Random item (meestal iets van defence, misschien een QSS, misschien een Guardian angel)
In teamfights is je main taak eigenlijk om hun squishy/carry te instakillen of bezig te houden. Dit werkt het beste als iemand anders iniciate en de focus laat trekken en dan jump jij er in. Ook is het belangrijk dat je kijkt als ze bijvoorbeeld een Lee Sin hebben, of hij zn visibility skill heeft gebruikt. Want als je zichtbaar word in je shroud ben je dood. (gisteren een lelijk potje gespeeld tegen een Twisted fate, die 24/7 ulte als ik in me shroud ging

)
Heb hier wel een leuke mid akali game =
http://www.own3d.tv/BatsAap#/watch/225134 tegen karthus, niet de simpelste tegenstander omdat hij in de back kan blijven farmen, maar als je eenmaal inde buurt komt die je zieke dmg
Hier nog een solo top game tegen riven (die zieke damage op mij dee en een goede counter blijkt te zijn vanwege haar skillshow achtige skills)
http://www.own3d.tv/BatsAap#/watch/221993
Early game ging crap, ze had te veel MR en te veel damage maar late game in teamfights ging het al een stuk beter ^^
Edit : Damn them typo's zullen er vast en zeker nog wel meer in staan, maar lees dr altijd over heen