Vermoedelijk harde schijf kapot

Pagina: 1
Acties:

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-01 23:07

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Specs:
E8500
DFI Lanparty DK P35 series
2x2 GB GeIL Black dragon RAM
GTX560Ti
Seagate HDD 500 GB & Seagate HDD 80 GB
Sirtec 620W
Windows 7

Van de ene op de andere dag weigert mijn pc om op te starten. Bij het opstarten blijft het scherm allereerst heel lang staan op het logo van het moederbord. Daarna poogt de pc Windows te starten, maar dan krijg ik een Windows Boot Manager scherm, met de tekst:

"Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:
1. Insert your Windows installation disk (...) and select "Repair" (...) Status: 0xc000000e, info: The boot selection failed because a required device is inaccessible."

Als niet Windows dan Linux, dus ik reboot de computer met een oude ubuntu cd, en na het selecteren van "Try out Ubuntu without any change to your computer", krijg ik de volgende melding:
"Busybox v1.10.2(Ubuntu 1:1.10.2-1ubuntu6) built-in shell (ash) Enter 'help' for a list of built-in commands.
(initramfs) [ 64.404007] ata3: SRST failed (errno = -16) "

Dat "ata3" doet vermoeden dat er iets mis is met een van de devices die aan de SATA300 poorten hangen. Aangezien de Ubuntu cd gewoon gelezen wordt, is dit niet de DVD drive, en omdat ik verder alleen maar harde schijven aan mijn SATA poorten heb hangen, denk ik dat mijn harde schijf stuk is. Wat nu te doen?

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Heb je tijdens het POST geen optie om je hardware te testen?

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Nieknikey schreef op donderdag 29 september 2011 @ 20:03:
Heb je tijdens het POST geen optie om je hardware te testen?
Ik snap niet wat je bedoelt. Bedoel je met POST iets van Pre Operating System Time ofzo (ofwel: de opstarttijd tussen het indrukken van de aan-knop en het daadwerkelijk opstarten van het OS)?

@martin778: Nee, ik zal eens kijken of ik er iets mee kan, iig bedankt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

POST = Power On Self Test.
En daar heb je vaak de mogelijkheid ook SMART te laten controleren.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-01 14:56
hirens bootcd downloaden die booten staan ook veel hdd test tools van fabrikanten op.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

harde schijven zijn opslagmedia en horen dus in Opslagmedia & I/O Controllers, niet Processors, Moederborden & Geheugen

Move PMG -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:10:
harde schijven zijn opslagmedia en horen dus in Opslagmedia & I/O Controllers, niet Processors, Moederborden & Geheugen

Move PMG -> OM
Ja sorry, dat het probleem bij de harde schijf ligt was slechts een gok en aangezien ik ook al vaak problemen heb gehad met moederborden die niet naar behoren functioneren, postte ik dit topic even in dat subtopic.

@Terw_Dan Ik heb nu SMART capability op enabled gezet, ik ga eens kijken of het wat oplevert.

@ de rest: bedankt voor de suggesties, ik ga even het nodige opzoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Neophyte808 op 30-09-2011 14:20 ]

• Neophyte808

Neophyte808

Gadget inspector

Topicstarter
Ik heb nu een andere hardeschijf met een partitie met Windows, vanuit die harde schijf wil ik met Seatools de kapotte harde schijf analyseren. Echter als ik de kapotte schijf aansluit op mijn computer, dan wordt deze als primaire hardeschijf gedetecteerd en boot hij niet. Ik kan in de boot priority in de BIOS alleen aangeven DAT ik een hardeschijf als primary boot device wil hebben en niet WELKE. Ik kan ergens anders nog wel kiezen tussen hard disk en plug-in devices, maar daar schiet ik ook niet veel mee op.

EDIT:
Het ziet ernaar uit dat de kapotte harde schijf ook niet in de BIOS verschijnt, maar wel meegenomen wordt in de berekening van de totale hoeveelheid geheugen op de computer. Ik heb nu gereset naar "optimal settings" en nu pakt hij de 80 GB Windows partitie wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Neophyte808 op 03-10-2011 21:45 ]

Pagina: 1