• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:47
Gisteren een aantal klanten bezocht om nieuwe projecten op te nemen, en foto's ter ondersteuning gemaakt. Daarvoor een Nikon Coolpix P300 gebruikt met een Kingston 8GB SD kaartje. Foto's op schermpje geevalueerd en waren prima.
Bij de laatste klant wil ik nog snel even 1 foto maken, zet camera aan en die meldt zich dat de kaart niet geformatteerd is, en of ik dat nu wil doen. Gekozen om dat niet te doen, en vandaag in PC geprobeerd. Ook die wil de kaart opnieuw formatteren, net als een andere camera en met gebruik van 2 externe cardreaders.
Recuva kan niets terughalen en Photorescue vindt geen herstelbare files.

Wat nu? Volgens mij is alleen de FAT overhoop en niet veel anders.

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
knip

[ Voor 146% gewijzigd door Moby op 29-09-2011 14:41 . Reden: Onzin, zo help je niemand ]

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 18:58

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Lastig, klinkt een beetje alsof je de camera / sd uit hebt gezet / uit hebt gehaald terwijl hij nog aan het schrijven was. Alternatief is dat de hele kaart gecrashed is. In beide gevallen zou ik inderdaad ook een software-recovery proberen toe te passen, maar dat heb je zo te zien al gedaan.
Succes in ieder geval, misschien dat je op een van de kingston fora/site nog wat tips zou kunnen vinden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wie het meeste moet weten van Kingston producten is Kingston zelf. Als ik jou was zou ik even contact met ze opnemen. (NL: 0900 0400265 - "National Rate")

Ik heb ook een Kingston 8GB SD kaartje gehad dat kuren begon te krijgen. Dat heeft dan gelukkig niet tot dataverlies geleid maar ik heb het wel om moeten ruilen. Sertronics B.V. deed de RMA voor Kingston. Moest ik nog foto's mailen vermoedelijk om uit te sluiten dat het een namaak Kingston kaartje was.

Voor RMA (later) kun je o.a. mailen naar eu_rma_request@kingston-technology.com . Er is meen ik ook een on-line formulier bij Sertronics of Kingston zelf.

• ZaPPZion
  • Laatst online: 27-06 12:25
Wat ik wel eens heb gedaan:
Gewoon laten (snel)formatteren, dan worden volgens mij alleen de referenties naar de bestanden verwijderd (de FAT dus). Ik kon toen gewoon met Recuva (programma om verloren bestanden terug te halen) de bestanden weer vinden en terug zetten.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@CaptJackSparrow: Kingston zal niet voor jou data gaan recoveren voor zover ik weet. Als het kaartje kapot is zul je een nieuwe krijgen onder garantie, maar de data zul je niet terugkrijgen. Dit geld overigens voor alle merken van geheugenkaarten, harde schijven, etc.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Zie Thematopic: Datarecovery en OM FAQ voor tips en programma's voor datarecovery.

[ Voor 33% gewijzigd door gambieter op 29-09-2011 19:06 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

jvdgeest schreef op donderdag 29 september 2011 @ 18:57:
@CaptJackSparrow: Kingston zal niet voor jou data gaan recoveren voor zover ik weet. Als het kaartje kapot is zul je een nieuwe krijgen onder garantie, maar de data zul je niet terugkrijgen. Dit geld overigens voor alle merken van geheugenkaarten, harde schijven, etc.
Dat zeg/suggereer ik ook niet. Maar kennis en ervaring kan zich daar concentreren en men kan je wellicht advies geven over welke datarecoverysoftware de meeste kans geeft op datarecovery met deze specifieke kaart.

Het lijkt mij het proberen waard. Nee heb je.

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Klopt, maar ik kreeg de indruk dat je Ramon adviseerde om een RMA verzoek in te dienen. Als het goed is wordt je door Kingston dan al gewaarschuwd, maar het is wel het vermelden waard dat je je data dan kwijt zult raken. Het kan uiteraard geen kwaad om Kingston op te bellen voor advies omtrend data-recovery. Zij weten ongetwijfeld wel wat software of bedrijven (laatsgenoemde is prijzig) die je kunnen helpen.

• DiGyPh0
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:55
Onlangs kwam mń broertje bij met eenzelfde probleem. Het lukte hem ook niet om met Recuva foto's van een SD kaart te recoveren.

Ik kwam deze blogpost tegen en heb met succes al zijn vakantiefoto's kunnen recoveren.

In mijn geval gebruikte ik Ubuntu 11.04 zoals in de blogpost, maar er zijn ook versies beschikbaar voor Windows,Mac OS X. Er is zelfs een live-cd.

π-♭

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:11
DiGyPh0 schreef op donderdag 29 september 2011 @ 21:06:
Onlangs kwam mń broertje bij met eenzelfde probleem. Het lukte hem ook niet om met Recuva foto's van een SD kaart te recoveren.

Ik kwam deze blogpost tegen en heb met succes al zijn vakantiefoto's kunnen recoveren.

In mijn geval gebruikte ik Ubuntu 11.04 zoals in de blogpost, maar er zijn ook versies beschikbaar voor Windows,Mac OS X. Er is zelfs een live-cd.
Photorec is inderdaad heel goed voor dit soort zaken. Ik zou het alleen niet direct op het sd kaartje los laten, maar eerst een image van het kaartje maken. Door photorec vervolgens op dat image los te laten voorkom je in elk geval dat je je sd kaartje nog verder vernaggeld door extra I/O. Met dd kan dat prima, iets als

code:
1
dd if=/dev/sdx of=sdcard.img

waarbij /dev/sdx dan het devicefile van je sd kaart is.

dd heeft een optie om onleesbare sectoren als een 0 weg te schrijven, dat kan wel eens handig zijn als je een rotte harde schijf probeert te recoveren.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Pagina: 1