[KDE] Systray op bureaublad ipv in takenbalk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 18:20

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Weet iemand hoe dit komt... en hoe ik het weer oplos?

Sinds vandaag het ik het volgende verschijnsel in Kubuntu 10.4 LTS:

Als ik een usb disk inplug komen een aantal icoontjes die normaal in mijn system tray staan ineens mega groot op m'n desktop. Dat was eerder niet en het is erg irritant. Kan geen enkele setiing vinden die dit regelt. Denk dat een automatische update ergens iets heeft veranderd waardoor het is gekomen.

zie screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-bHU2otPasAo/Tn9cY6blFAI/AAAAAAAAAX0/zLFJcvKvuMg/s800/desktop.jpg

Afgesplitst van Het Grote Ubuntu Topic - CAPSLOCK2000

[ Voor 10% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 27-09-2011 17:30 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
Is dit een grap? Ik wist niet eens dat ze die iconen zo groot maakten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-10 21:59
Is het niet gewoon een widget die je ook aan je taakbalk kan toevoegen alwaar deze dan wat anders geschaald wordt?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Helaas geen grap nee :/

Hij komt van de taakbalk af, dat klopt. Het is de "device notifier" die zo belachelijk groot is.
Maar tot nu toe bleef deze altijd mooi in de taakbalk zitten, samen met de icoontjes/widgets die er links naast staan.... die stonden altijd rechts van het luidsprekertje. 8)7

Je ziet ook aan de linkerkant het driehoekje/pijltje waarmee je ongebruikte iconen kunt verberegen, dat hoor dus ook op de taakbalk thuis..

[ Voor 33% gewijzigd door KnOeFz op 25-09-2011 19:43 ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-10 17:33
Het is geen grap, het is een feature :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

lol! SVG gone wrong? Alsof hij de icoontjes opeens volgens OS/2 coordinaten op het scherm zet, y = 0 onderaan ipv bovenaan het scherm.

[ Voor 74% gewijzigd door Sando op 25-09-2011 23:20 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Heb je al geprobeerd of je hem niet gewoon terug naar je taakbalk kunt slepen?

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
DutchNutcase schreef op maandag 26 september 2011 @ 09:24:

Heb je al geprobeerd of je hem niet gewoon terug naar je taakbalk kunt slepen?
Ja, maar ik kan het zooitje niet verschuiven. Als ik het usb apparaat los koppel (fysiek) dan springt alles weer terug naar de taakbalk.... zolang het usb apparaat aangekoppeld is heb ik deze rommel op mijn bureaublad.

ik krijg het niet voor elkaar het weer normaal te krijgen... grrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

KnOeFz schreef op maandag 26 september 2011 @ 17:24:
[...]

Ja, maar ik kan het zooitje niet verschuiven. Als ik het usb apparaat los koppel (fysiek) dan springt alles weer terug naar de taakbalk.... zolang het usb apparaat aangekoppeld is heb ik deze rommel op mijn bureaublad.

ik krijg het niet voor elkaar het weer normaal te krijgen... grrrr
Misschien een beetje radicaal (en misschien heeft iemand een betere suggestie), maar je zou natuurlijk ook je .kde directory even kunnen hernoemen om een nieuw profiel te krijgen. Dan kun je op zijn minst even kijken of je profiel misschien vernaggeld is en als dat zo is stukje by beetje uitzoek welk onderdeel verantwoordelijk is. Ik heb dit namelijk nog niet gezien (ook Kubuntu gebruiker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 16:21

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Vind dat helemaal niet zo'n raar idee, maar zoek wel even uit welke hidden directory in je user profile de user settings opslaat, nou ja, bij gnome is het deze rits: .gnome .gnome2 .gconf .gconfd .metacity en wat ik zo snel kan vinden is het bij kde de .kde4 directory...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Als ik die directory hermoem en ik reboot, krijg ik dan automatisch een nieuw profiel? Kan ik dan nog gewoon bij al mijn data? (ben niet zo'n console combow,).

Wat moet ik dan allemaal opniew instellen/installeren etc.? Ik kan de gevolgen hiervan niet overzien, wat zijn de risico's?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik denk dat je de map niet kunt hernoemen terwijl je in KDE bent ingelogd. Ik heb het in elk geval nog nooit geprobeerd en het lijkt mij ook dat veel settings tijdens het afmelden weer worden opgeslagen (en dus nog niet weg zijn). Het beste is het dus om deze mappen "vanuit een andere omgeving" te verwijderen (vanaf console, terwijl je niet bent ingelogd binnen KDE, of vanuit Gnome als je dat hebt, of misschien wel vanaf een andere computer via SCP). Opnieuw opstarten is ook niet nodig, je hoeft alleen maar uit te loggen van KDE, verwijderen van ~/.kde4 en daarna weer in te loggen.

De omvang daarvan is dat _alle_ instellingen binnen KDE applicaties weg zijn (dus alles wat je in system settings hebt ingesteld, en de losse instellingen van de applicaties zelf). Een minder rigoureuze stap is alleen de plasma configuratie bestanden verwijderen. Deze staan ook ergens in de .kde(4) map, maar ik weet niet precies waar (geen KDE bij de hand dus kan het niet nakijken). De bestanden bevatten in ieder geval 'plasma' dus moet je met elke zoekfunctie zo kunnen vinden.

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

KnOeFz schreef op woensdag 28 september 2011 @ 07:53:
Als ik die directory hermoem en ik reboot, krijg ik dan automatisch een nieuw profiel? Kan ik dan nog gewoon bij al mijn data? (ben niet zo'n console combow,).

Wat moet ik dan allemaal opniew instellen/installeren etc.? Ik kan de gevolgen hiervan niet overzien, wat zijn de risico's?
Als het goed is sla je je data niet op in je KDE profiel (tenzij je dit bewust hebt gedaan gebeurt dit niet). Dan log je uit en ga je naar een console ctrl+alt+F1. Daar log je in en voer je

mv .kde .kde.bak

uit. Als je nu in KDE weer inlogt (terug met ctrl+alt+F7 of F8) zou je een nieuw profiel moeten krijgen. Onder Linux hoef je niet opnieuw op te starten om dit soort wijzigingen door te voeren. Als je nieuwe profiel naar wens werkt kun je .kde.bak weggooien en als je niet tevreden bent kun je hem terug plaatsen.

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
ok, nog even voor mijn duidelijkheid... het gaat om de verborgen map .kde in mijn home map... dus:
/home/usernaam/.kde
als ik deze hernoem gaat kde wel weer gewoon starten?
en mocht het profiel niet goed komen zet ik de .kde.bak map weer terug door weer in te loggen vanuit de console en het volgende commando te geven:
mv .kde.bak .kde

(heb even wat bevestiging nodig....) :)

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ja, als het KDE profiel (en dat is dus ~/.kde / /home/<username>/.kde ja) niet bestaat maakt hij dit automatisch opnieuw aan. Als je niet tevreden bent met het nieuwe profiel kun je dat weer weggooien en de backup terug zetten.

Je kunt ook weer configuratie bestanden vanuit de backup terugplaatsen naar het nieuwe profiel, bv van applicaties die los staan van jouw probleem (en dat zou alleen gerelateerd aan Plasma moeten zijn, dus zou je alleen de plasma configuratie bestanden hoeven te verwijderen/verplaatsen, zoals ik al aangaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
ok, heb net m'n .kde map hernoemd en nieuw profiel aan laten maken maar dat heeft niet verholpen :/
Heb dus m'n oude profiel maar weer terug gezet. Dat ging gelukkig allemaal goed, bedankt voor de duidelijke instructies.

Iemand misschien nog een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
De plasma widget "device identifier" is het gene wat niet goed is. Ik heb die nu verwijderd uit mijn taakbalk, en als ik hem weer terug wil zetten komt ie meteen op mijn desktop en vernaggelt ie mijn taakbalk nog verder.

Ik krijg echter nergens gevonden hoe ik de plasma widget "device identifier" kan uninstallen en weer opnieuw kan installeren... want ik dacht: misschien lost dat iets op. Iemand daar misschien tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weird heb je m al geprobeerd de notifier te verwijderen en weer te adden in de kdebar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Ja dat heb ik geprobeerd (schreef ik in het bericht hierboven), maar dat heeft de situatie verslechterd, nu gaat de device notifier helemaal niet meer in de taakbalk... op het moment dat ik de device notifier widget aanzet ziet mijn desktop er zo uit (de rode wolkjes en pijlen staan en natuurlijk niet op maar geven aan waar deze info zich nomaal gesproken bevind op mijn taakbalk.)

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-l5HNwDCmTh4/TowYL1x3yAI/AAAAAAAAAX8/7VSLJrPV37M/s800/desktop2.jpg

:X

edit:
Met het verwijderen van de device notifier springt alles (clock, battery monitor etc) weer terug naar de taskbar.

edit 2:
hier zijn nog meer mensen met het zelfde probleem... :|

[ Voor 40% gewijzigd door KnOeFz op 16-10-2011 12:38 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz

KnOeFz

no comment...

Topicstarter
Yes, probleem opgelost!

Ik ontdekte dat er in mijn package manager wat updates werden geblokkeerd, waaronder een update voor de plasma workspace. Met 'sudo apt-get dist-upgrade' werden alle geblokkeerde updates wel geinstalleerd en na een herstart is alles weer normaal!

Pagina: 1