Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-09 21:47
Eerder vandaag verschoof k mijn (op dat moment draaiende) PC een stukje om te kijken of 'ie toe was aan een schoonmaakbeurt (stof af en toe verwijderen). Op het moment dat ik hem een stukje kandelde, viel de PC uit en wilde niet meer opstarten. Opengemaakt, en uiteindelijk stap voor stap onderdelen verwijderd om de oorzaak te vinden.

Het gaat om een MSI P67A-GD65 (B3) met i7 2600k, 2x 4 GB corsair vengeance en een Antec NeoPower 650W voeding. Alle overige onderdelen zijn losgekoppeld. Op het moment dat ik de power inschakel, gaat op het moederbord de power knop branden (feature van het betreffende moederbord). Na enige seconden zet ik hem via die knop aan, vervolgens gaat heel kort 1 blauwe led op het moederbord branden en de fan van de power supply branden. Binnen een seconde vallen de led en de fan weer uit. De power knop blijft WEL branden, maar reageert niet meer. Ik moet de stroom van het moederbord afhalen, even wachten en daarna pas kan ik deze cyclus weer herhalen.

Waar ik als eerste aan dacht is dat er ergens kortsluiting optreed. Inmidels heb ik het moederbord en de PSU uit de kast gehaald en op een isolerende ondergrond geplaatst, dit heeft geen effect. Overal het stof verwijderd (hoewel dit niet veel aanwezig was). Getest met en zonder geheugen. Geen effect. Als ik de PSU los haal en met een paperclip 'opstart', dan gaat de fan van de PSU wel draaien. Sluit ik hem daarna weer aan op het moederbord, treedt bovenstaand probleem op.

Vraag is nu of ik iets over het hoofd zie, of dat er iets defect is (PSU, moederbord, processor). Vraag is dan ook welk onderdeel het meeste kans maakt om defect te zijn. Enerzijds lijkt me de PSU normaal te zijn, maar aan de andere kant heb ik meer vertrouwen in de kwaliteit van het moederbord en processor.

Uiteraard google afgezocht, maar in soortgelijke gevallen komt het vaak toch neer op incorrect aansluiten (8 pins voeding bij de CPU vergeten ofzo) of kortsluiting (geen afstandbusjes). De PC heeft zonder problemen gedraaid sinds ik hem in elkaar stak (vanaf de eerste weer dat de B3 revisie leverbaar was, dus meerdere maanden). Op het moment dat 'ie uitviel was er niets bijzonders aan de hand, behalve dat de kast een stukje gekanteld en gedraaid was.

[edit] Eventueel nog een plaatje erbij. Helaas geen FTP bij de hand, hopelijk werkt het.

[ Voor 3% gewijzigd door Brainstorm op 25-09-2011 21:49 ]

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D33F
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-09 09:52

D33F

Tweelingtemmer

Dat de voedings fan nog draait wanneer je hem kortsluit wil niet zeggen dat de voeding genoeg vermogen kan opbrengen om het systeem te starten :) maar toch lijkt het mij inderdaad sterk dat de voeding defect raakt van een beetje beweging, maar je weet maar nooit ;)

Kortsluiting zou het misschien ook kunnen zijn.. misschien viel er wel een schroefje of maakte het moederbord ergens contact mee wat de kortsluiting veroorzaakte ?

Daarbij denk ik dat de CPU wel de minste kans heeft om kapot te gaan onder de bovengeschreven omstandigheden, ligt er natuurlijk maar aan hoe deze en de koeler zijn gemonteerd (pinnetjes maken net geen contact meer, core crush e.d. maar daar ga ik even niet van uit).

[ Voor 23% gewijzigd door D33F op 26-09-2011 00:15 ]

Lies are obvious to read because the truth is already written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Ik gebruik hetzelfde mobo en heb volgens mij hetzelfde probleem. Zie dit topic

Bij mij start de pc dus na een tijdje wel weer op. Conclusie daar was dat het waarschijnlijk een defect is aan het mobo. Ik moet hem nog terugsturen, dus kan er geen uitlsluitsel over geven.

Overigens heb ik hetzelfde probleem als ik de probleem in slaapstand of hibernate zet. De pc gaat gewoon helemaal uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
Brainstorm schreef op zondag 25 september 2011 @ 21:26:
Op het moment dat ik hem een stukje kandelde, viel de PC uit en wilde niet meer opstarten.
Even oorzaak/gevolg denkend:

- niet goed vastzittende kabel
- loshangend/liggend schroefje tussen mobo en grondplaat gevallen.
- koeler zat niet 100% vast en is door het kantelen aan één kant gaan vrijgekomen van de processor met als gevolg oververhitting (dit gaat alleen op als er tenminste een paar seconden tussen kantelen en uitvallen was)

Gezien de rest van je verhaal:

Het lijkt erop dat je voeding er op één van de lijnen op overbelasting (te hoge stroom) uitgaat.
Dit kan een defecte voeding betekenen, of het mobo wat teveel stroom trekt.
Ligt er een los schroefje onderin de kast?
Zo ja; mogelijk kortsluiting geweest die de voeding heeft gemold, zo nee verdenk ik het mobo.
Maar je komt er alleen achter door uit te wisselen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Brainstorm
Ok inmiddels heb ik e.e.a. kunnen testen. Als eerste een nieuwe voeding opgepikt, dit gaf geheel geen verbetering. Vervolgens heb ik een vervangend mobo besteld (zelfde type) en toevallig kon ik vandaag van een vriend NOG een moederbord van hetzelfde type lenen :)

Moederbord 2 en 3 geven allebei meer iets meer resultaat, namelijk dat het moederbord niet meer direct uitvalt. Helaas stopt het daar, eerst geeft de BIOS led een failure van het primaire BIOS, daarna van het secundaire en daarna van beiden. De CPU en voeding fan draaien maar de boel start gewoon niet op. Grafische kaart heb ik in een andere PC getest, geen probleem.

Op de forums van MSI heb ik trouwens een hint gevonden dat als er maar 1 led gaat branden (dus maar 1 CPU fase actief is) dat waarschijnlijk de processor niet goed gedetecteerd wordt of er een defect mobo is. In combinatie met bovenstaande gaat het nu toch heel erg naar minimaal een defecte processor toe. Een andere optie is dat het geheugen niet in orde is. Het viel me net op dat het geheugen wat ik heb (Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9) inderdaad ook niet in het test rapport op de MSI site staat , maar ik weet dat ik dit type destijds expres gekozen heb omdat anderen dit zonder problemen gebruikten. Bij mij heeft het ook bijna een half jaar zonder problemen gewerkt.

Overigens nog geen idee wat de oorzaak is. Het geheel was goed gemonteerd, geen losse onderdelen o.i.d. Ik sluit de oude voeding i.i.g. niet meer aan. De koeler zat precies goed vast, nergens sporen van condensator problemen, brand, stof, etc. Koelpasta op CPU/koeler precies goed. Wel overgeclockt naar 4.2 GHz.

Dus... wordt vervolgd. Ondertussen maar Battlefield 3 kijken via YouTube :P

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
hier kun je veel info vinden over post e.d.
Wikipedia: Power-on self-test
ik weet niet of je mobo nog piepjes geeft voor de POST maar led kleurtes volgen komt op hetzelfde neer.
het is volgens mij geen echte standaard maar bijna iedereen (mobo makers) houd zich aan de volgordes van ledjes/piepjes.

ik weet niet of je een voltmeter in huis hebt maar dan kun je je voeding meten onder belasting mits het mobo wel aanblijft. oke de belasting is dan laag maar ik denk dat dat wel info geeft.
5% afwijking van 12v 5v 3,3v mag daarbuiten is stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
dezejongeman schreef op donderdag 29 september 2011 @ 20:52:
hier kun je veel info vinden over post e.d.
Wikipedia: Power-on self-test
ik weet niet of je mobo nog piepjes geeft voor de POST maar led kleurtes volgen komt op hetzelfde neer.
het is volgens mij geen echte standaard maar bijna iedereen (mobo makers) houd zich aan de volgordes van ledjes/piepjes.

ik weet niet of je een voltmeter in huis hebt maar dan kun je je voeding meten onder belasting mits het mobo wel aanblijft. oke de belasting is dan laag maar ik denk dat dat wel info geeft.
5% afwijking van 12v 5v 3,3v mag daarbuiten is stuk
MSI gebruikt die beep codes niet. Het mobo geeft elke keer een biepje voor elke aangesloten usb apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainstorm
Processor vervangen en de boel werkt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt gisteren. Maar ik weet niet waar het precies aan ligt.

Gisteren is mijn moederbord overleden.
Of 1 chip werd te heet en is gaan fikken.
Of de houder van de mugen 2 cooler zat toch te dicht op de chips en dat heeft kortsluiting gegeven.
Hier 3 foto's. Foto 1 daar zie je om welke chip het gaat
Foto twee is als de houder er op ligt.
Foto 3 zie je goed dat een deel van de bescherming op de houder is verbrand/gesmolten, en dat 1 pinnetje van de chip dus is verbrand/doorgeslagen.
http://imageshack.us/photo/my-images/254/foto1ud.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/849/foto2hf.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/407/foto3rv.jpg/

Hebben jullie een idee wat het kon zijn?
Te hete chip? Of houder verkeerd gemonteerd?

Nog een andere vraag. Ik moet nu dus een nieuw mobo in mijn pc gaan zetten. Als ik nu een ander merk/type mobo koop (bijv. pricewatch: Asrock P67 Extreme4 Gen3) is de kans dan groot dat ik ook heel windows 7 opnieuw moet gaan installeren? Of zal hij het wel herkennen en werkt het dan?
Anders moet ik gewoon weer hetzelfde bord kopen (deze MSI dus), maarja die is wel iets duurder.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-09 11:03
Hoeft geen kortsluiting te zijn, ik gok op geen luchtcirculatie (->oververhitting) en wat je op de houder ziet is gevolgschade.

Nieuw moederbord zonder nieuwe windows installatie kan, maar als het een andere chipset is geeft dat bij installatie een vaak hoop drivergezeur met blauwe schermen, een nieuwe installatie is dus beter( en sneller).

[ Voor 0% gewijzigd door Tens op 18-12-2011 14:35 . Reden: typo ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Ik vraag me af hoe je systeem uberhaupt goed heeft kunnen werken met die belachelijke hoeveelheid koelpasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik eigenlijk ook, zeker als je geleidende koelpasta hebt kan dat best iets slopen... Koelpasta hoort (zodra de koeler er eenmaal op zit!) enkel het midden van de heatspreader van de CPU te bedekken, als het er zo tussenuit komt is het echt te veel.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
betreft de pasta zat het niet op deze manier toen ik de koeler er vanaf haalde. ik namelijk nadat ik de koeler eraf haalde de pasta weer beetje verspreid. als de koeler er op gaat wordt het zo stevig platgedrukt dat er altijd weer wat pasta aan de zijkanten tussen uit komt.
daarna kwam ik er pas achter dat aan de achterkant dus iets was doorgefikt dus heb sindsdien de koeler er nog niet weer op gehad. ik zal er op letten dat ik er niet teveel pasta op doe als ik e.e.a. weer installeer.

maar die houder (het metaalgedeelte) is dus niet geleidend? ik kan me ook haast niet voorstellen dat het daardoor zou komen want dan zouden echt veel meer mensen hier last van moeten hebben.
ik verdenk dus ook een kapotte chip of oververhitting.
ik zal RMA proberen maar kan niet zolang zonder pc dus ik zal toch morgen al een nieuw (zelfde merk/type) bord halen. als de rma lukt probeer ik dat bord wel weer te verkopen.
als het oververhitting was zal ik ook eens beter op de temperatuursensors letten, hoewel ik even niet weet of daar op die specifieke chips ook sensoren in de buurt zitten.
hopelijk werkt de processor zelf nog. bedankt voor jullie reacties tot nu toe :)

ik zal verder reageren (en anderen mogen dat dus ook doen) in het topic wat ik voor mijn specifieke probleem heb gemaakt: MSI P67A-GD65 B3 en Mugen 2 kortsluiting of oververhit?

[My Home Automations]

Pagina: 1