• EJPostema
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-12-2024
Beste Medetweakers,

Ik volg al jaren met veel plezier deze site en ook het forum. Ik ben echter nooit actiever geworden dan het lezen van alle info, ipv hier wat aan bij te dragen. Toch hoop ik op jullie hulp.

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe pc. Zelf inelkaar gezet, nadat ik alle onderdelen heb besteld.
De PC loopt prima (op de OCZ SSD bug na, maar nog geen tijd gehad voor de firmware update).

Ik heb wel het volgende, soms irritante probleem. Als ik mijn PC afsluit dat wil hij niet meteen meer opstarten.
één led gaat branden op het mobo en de fans worden even rondgeslingerd. Daarna blijft het stil en gebeurt er niks meer. Ik moet dan eerst de stroom erafhalen voordat ik een nieuwe poging kan doen. Hij doorloopt nog geen seconde van de opstartcyclus

De PC gaat start overigens na een paar uur rusten zonder enkel probleem op. Het is dan ook niet zo'n ramp, maar soms vervelend. Even uit en aanzetten gaat dus niet. Ik heb geen idee hoe dit kan en waarom. Heb al gegoogled op internet en het forum, maar ik kom er niet uit. Graag jullie hulp :)

Ik heb de volgende SPECS:

intel core i5 2500K
MSI P67A-GD65 (B3)
ASUS AMD HD6950
2x 4 gig Corsair DDR3 geheugen
Coolermaster Gold voeding 700 watt
OCZ agility 3 120 gig
samsung HD 103SJ (hardeschijf 1 tb)
samsung HD 204ui (hardeschijf 2 tb)

• Jerdek
  • Registratie: Februari 2010
heb je al de nieuwste bios, en deze (daarna)ook gereset?
toch ff je firmware van je ssd updaten...

Kennis maakt macht, kennis delen maakt machtige vriendschappen.

• EJPostema
Vergeten te vermelden. Ik heb de SSD wat later dan de rest van de PC aangeschaft. Daarvoor had ik het probleem ook al.

• Jerdek
timings van je geheugen goed ingesteld?

• EJPostema
Zou je dat kunnen uitleggen, heb het geheugen er gewoon ingeprikt. Niks aan gedaan.

• Jerdek
geheugentimings op auto wil niet zeggen dat het dan per definitie goed is, de fabrikant geeft specificaties over timings en voltage...
dat moet je soms handmatig invoeren voor betere stabiliteit

[ Voor 18% gewijzigd door Jerdek op 25-08-2011 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Timings lijken goed evenals voltage. Heb bios update gedaan, geen resultaat. Al lijkt de computer wel iets sneller opnieuw aan te gaan. Maar dat kan ik nog niet definitief zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
Geef eens specificatie van je geheugenmodules...dus typenummer enzo(bv CMX12GX3M3A2000C9)

edit1:
In welke sloten heb je de modules, bij twee modules moeten ze in dimm1 en dimm3

[ Voor 45% gewijzigd door Jerdek op 27-08-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerdek
zie ze niet staan op de lijst met ondersteunde geheugenmodules, dus dat zou een probleem kunnen zijn.

en in welke dimmslots heb je ze gestoken, voor dualchannel moeten ze iig in dimm1 en dimm3

edit1:
vergelijk de settings van je geheugen in de bios eens met deze lijst..tabje tech specs.
http://www.corsair.com/me...its/cmx8gx3m2a1600c9.html

[ Voor 35% gewijzigd door Jerdek op 27-08-2011 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Geheugen zit in de goeie slots.

Ik zie dat min voltage toch wel lager staat 1.48 Volt. Ik zal eens proberen hoger te zetten naar 1.65.

Ik heb net even gegoogled er blijken wel meerdere mensen te zijn die hetzelfde geheugen gebruiken in combinatie met die moederbord. Zonder problemen (iig niet de mijne)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
-Sommige biossen hebben auto overclocken uitzetten, of op standaard zetten.

-In de bios vind je soms meer instellingen om cpu etc gevarieerd aan te sturen (snelheid), zet deze instellingen uit.

-1 reepje geheugen proberen, daarna de andere.

-Misschien dat 1 hardware blijft hangen bij afsluiten, waardoor pas bij het stroom er helemaal vanaf halen, deze hardware pas goed gaat staan, en booten weer werkt.
Misschien in bios zoveel mogelijk hardware uitzetten(netwerkkaart etc), en testen.
Zoveel mogelijk hardware verwijderen.

-ubuntu livecd, heeft deze ook deze problemen.

-andere voeding proberen, zou ik wel lenen, anders heb je er dadelijk 2.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 27-08-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
@ jan9999

Ik heb nooit overclocked, bios instellingen staan dus op standaard

Heb idd één reepje geprobeerd en daarna de andere, zonder resultaat.

Heb nooit iets met Ubuntu gedraait, wat zou ik daarmee kunnen testen

Ik zit er idd aan te denken om wat andere hardware te lenen (geheugen/voeding)

@Jerdek, settings vergeleken. Staan goed, zal zo het voltage veranderen en hopen dat dat werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Heeft dus niet geholpen. Voltage veranderd niks.

Sinds ik bios heb geupdate heeft mijn vidkaart een 6.6 in de windowsprestatie index. De lage prestaties worden bevestsigt door 3dmark1.

Ook als ik save&reset doe in de bios dan sluit de pc af, ipv dat de pc reset... Ik ga maar weer terug naar de oude bios en zet alles op default.

EDIT: Ik vermoed sterk dat het het geheugen is. Ik had opeens een ingeving en heb een speakertje aangesloten.

Als de PC opstart dan krijg ik één lange beep en 3 korte.

Ik ga maar eens ergens een bankje lenen

hopelijk doet mijn vidkaart het na de bios reset wel weer goed :)

[ Voor 29% gewijzigd door EJPostema op 29-08-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
Ik wil dit topic even een kick geven.

Ik heb het erg druk, dus alles uittesten gaat niet zo snel.

Paar dagen geleden heb ik een nieuw reepje geheugen gekocht. Heeft geen resultaat. Oude heb ik dus weer terug gezet. Na wat googlen kwam ik erachter dat MSI borden ook piepjes geven als ze USB apparaten herkennen.

Dit is (denk ik) bij mij het geval, mijn geheugen is dus goed.
Heb ook de voeding in een andere pc geprobeerd, werkt daar prima.

overigens draai ik nu op een nieuwere bios. Het probleem doet zich nog steeds voor, al kan ik nu na een aanzienlijk minder langer tijd de pc opnieuw aanzetten. Het lukte daarnet bijvoorbeeld al na 10 min. Vaak is het een half uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:50
Ik heb dit probleem ook gehad, maar dan bij mijn dell XPS pc.
Dell heeft toen mijn moederbord vervangen, en dit heeft geholpen.
Het kan zijn dat er een condensator kapot is of iets dergelijks.

Probeer het ook eens zonder je videokaart, het kan zijn dat hij de boosdoener is. ( lijkt mij niet maar wie weet)

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-08 20:13
Het lijkt inderdaad een probleem met een condensator. Ik heb een aantal oude moederborden van klanten gereviseerd dmv nieuwe caps, waarna dit probleem meestal weer verholpen was. Soms kun je echter beter een tweedehands mobo kopen (goedkoper in het geval van cheape moederborden).

• EJPostema
Ok, zal het binnenkort evne zonder vidkaart proberen. Al weet ik niet of hij dan goed opstart vanwege het p67 mobo. Maar het kan nooit kwaad natuurlijk.

Als dat niet werkt maar eens contact opnemen met de winkel (heb nog garantie)

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09 06:58

Pixeltje

Woo-woohoo!

EJPostema schreef op woensdag 14 september 2011 @ 17:47:
Ok, zal het binnenkort evne zonder vidkaart proberen. Al weet ik niet of hij dan goed opstart vanwege het p67 mobo. Maar het kan nooit kwaad natuurlijk.

Als dat niet werkt maar eens contact opnemen met de winkel (heb nog garantie)
Heb je het voltage van het geheugen nog steeds op 1.65V staan? Als dat zo is, moet je wel even het voltage van de IMC aanpassen, verschil tussen IMC en geheugen mag niet groter zijn dan 0.5V.

De IMC krijgt nu waarschijnlijk iets minder dan 1.2V, die kun je eventueel omhoog zetten naar 1.2V, dat is voldoende.

Als je hier niet aan wilt beginnen (begrijpelijk) dan kun je beter je geheugen terugzetten naar 1.6V. Daar werkt het prima op, en voorkom je een overleden processor/moederbord.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJPostema
opstarten zonder vidkaart haalt niks uit.

@Pixeltje, ik heb alles een tijdje terug al weer terug gezet.

Ik ga maar contact opnemen en mijn mobo terug sturen :( Wordt een paar weken zonder PC :(

• EJPostema
EJPostema schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 20:25:
Beste Medetweakers,

Ik volg al jaren met veel plezier deze site en ook het forum. Ik ben echter nooit actiever geworden dan het lezen van alle info, ipv hier wat aan bij te dragen. Toch hoop ik op jullie hulp.

Ik heb sinds een paar maanden een nieuwe pc. Zelf inelkaar gezet, nadat ik alle onderdelen heb besteld.
De PC loopt prima (op de OCZ SSD bug na, maar nog geen tijd gehad voor de firmware update).

Ik heb wel het volgende, soms irritante probleem. Als ik mijn PC afsluit dat wil hij niet meteen meer opstarten.
één led gaat branden op het mobo en de fans worden even rondgeslingerd. Daarna blijft het stil en gebeurt er niks meer. Ik moet dan eerst de stroom erafhalen voordat ik een nieuwe poging kan doen. Hij doorloopt nog geen seconde van de opstartcyclus

De PC gaat start overigens na een paar uur rusten zonder enkel probleem op. Het is dan ook niet zo'n ramp, maar soms vervelend. Even uit en aanzetten gaat dus niet. Ik heb geen idee hoe dit kan en waarom. Heb al gegoogled op internet en het forum, maar ik kom er niet uit. Graag jullie hulp :)

Ik heb de volgende SPECS:

intel core i5 2500K
MSI P67A-GD65 (B3)
ASUS AMD HD6950
2x 4 gig Corsair DDR3 geheugen
Coolermaster Gold voeding 700 watt
OCZ agility 3 120 gig
samsung HD 103SJ (hardeschijf 1 tb)
samsung HD 204ui (hardeschijf 2 tb)
Ik wil mezelf en dit topic toch even een kick geven. Ik heb dit probleem laten rusten aangezien ik er niet zo heel veel last van had. De laatste tijd zit ik erover na te denken een nas/htpc te bouwen, zodat mijn pc niet al het download werk hoeft te doen en ik ook zo back ups kan draaien. Allemaal leuk en aardig, maar dan is het wel fijn als ik mijn pc gewoon uit en aan kan zetten :)

Omdat ik niet 4 weken zonder PC kan heb ik een mobo overgenomen van een tweaker (gigabyte z68p-ds3). Na het inbouwen blijft het probleem tot mijn verbazing bestaan... Ik dacht echt dat het probleem bij het mobo lach. Omdat dit mobo de vidkaart van de cpu kan gebruiken heb ik daarna mijn videokaart verwijderd om te kijken of daarna het probleem weg was, zonder resultaat.

Toen heb ik maar uit voorschot van mijn htpc een pentium g2020 besteld en een reepje geheugen (2gig), die op de support lijst staat van MSI. Na een bios update deze erin geplaatst, zonder succes.
Ik snap dus echt niet hoe dit kan. Ik heb dus echt elke onderdeel in mn pc uitgesloten en toch wil die nog steeds niet opstarten als ik hem net uit heb gezet. Wie heeft de geniale ingeving?!?

Samengevat heb ik het volgende geprobeerd
  • Opstarten zonder vidkaart (op beide mobo's)
  • Proc vervangen
  • werkgeheugen vervangen
  • Opstarten met zo min mogelijk zaken aangesloten
  • De kast zelf (mobo heeft een eigen uit en aan knop dus het kan niet aan de aan/uit knop liggen vd kast
  • Kan niet aan mijn bootschijf liggen
  • voeding getest op de pc van een vriend
Ik heb alles netjes aangesloten, al begin ik wel erg aan mezelf te twijfelen...

EDIT: Ohja het probleem is wel wat minder erg geworden na wat bios updates. Pc staat nu een half uurtje uit ofzo, voordat die weer aangaat
Pagina: 1