MSI P67A-GD65 B3 en Mugen 2 kortsluiting of oververhit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-08 23:37
24-12-2011 15:45: Laatste update in een reactie verderop in dit topic: "Update: Nieuwe mobo......."

23-12-2011 11:12: Ik kom later nog even met een uitgebreidere update, maar vooralsnog lijkt de Mugen backplate de boosdoener! Combinatie MSI P67A-GD54 + Mugen 2 Rev B kan dus voor ernstige problemen zorgen !!!

21-12-2011 21:06 Voor de een na laatste update zie verderop mijn reactie "the story continues"

Gisteren is mijn moederbord (pricewatch: MSI P67A-GD65 (B3)) overleden. Tijdens BF3 ineens een blauwscherm en ging hij geheugen dumpen. Toen ging de pc uit en ging totaal niet meer aan. Helemaal niets!

Na lang zoeken en alles uit elkaar halen kwam ik erachter dat 1 pinnetje van een chip was doorgebrand.
Of de chip werd te heet en is gaan fikken.
Of de houder van de mugen 2 cooler zat toch te dicht op de chips en dat heeft kortsluiting gegeven.
Hier 3 foto's. Foto 1 daar zie je om welke chip het gaat
Foto twee is als de houder er op ligt.
Foto 3 zie je goed dat een deel van de bescherming op de houder is verbrand/gesmolten, en dat 1 pinnetje van de chip dus is verbrand/doorgeslagen.
http://imageshack.us/photo/my-images/254/foto1ud.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/849/foto2hf.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/407/foto3rv.jpg/

Hebben jullie een idee wat het kon zijn?
Te hete chip? Of houder verkeerd gemonteerd?
Als het een te hete chip is vind ik het wel vreemd omdat ik net 10minuten zat te gamen. Terwijl ik eerder deze week echt uren achter elkaar heb gegamed, en nix aan de hand. Of het moet dus een opbouw zijn geweest.

Nog een andere vraag. Ik moet nu dus een nieuw mobo in mijn pc gaan zetten. Als ik nu een ander merk/type mobo koop (bijv. pricewatch: Asrock P67 Extreme4 Gen3) is de kans dan groot dat ik ook heel windows 7 opnieuw moet gaan installeren? Of zal hij het wel herkennen en werkt het dan?
Anders moet ik gewoon weer hetzelfde bord kopen (deze MSI dus), maarja die is wel iets duurder.

[ Voor 12% gewijzigd door PuckStar op 24-12-2011 15:42 ]

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Van wat ik zo kan zien zou ik lekker rma aan vragen.
Het bracket van die mugen ziet er goed geisoleerd uit.(neoprene en vaak een plastic extra laag)
Dus het lijkt mij meer dat 1 van die blokjes (weet de naam ff niet) gewoon door gefikt is buiten jou schuld om.
Aka productie foutje.
Of je cooler moet echt raar gezeten hebben en verzakt zijn tijdens het gamen maar daar heb ik een hard hoofd in.
Zou iniedergeval voor de zekerheid je cpu laten testen aangezien dat de powerrail voor je processor is.
En qua bord zo als ik al zei lekker rma aan vragen je deed niets raar op het moment dat het stuk ging.
Kom je er niet uit met de winkel dan gewoon met het verhaal naar msi sturen kijken wat die zeggen.
Nee heb je ja kun je krijgen imho.
En het tis ten alle tijden goed koper dan een nieuw bord.

Ps iets minder coolpasta mag best.
En ik zou je retentie meganisme zo goed mogelijk schoon maken met je cpu in de socket.
Dit verkleind de kans op dat er in het doekje / wattenstaafje pinnen blijven hangen die vervolgens krom zijn en das helaas geen garantie.

nog een edit :D

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/sgk12r.jpg
Heb je dat neoprene zelf zo vervormd of was dit zo toen je die backplate los haalde ?
Heb je het zelf gedaan nps, was dit zo dan is het echt wel rma.
Dan is dat ding zo warm geworden dat het gewoon is gaan smelten / krimpen en dat hoord dus niet te gebeuren.

[ Voor 30% gewijzigd door Nessuno op 18-12-2011 14:34 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
bedankt voor je reactie. dat neoprene is zo vervormd door het fikken/kortsluiting. het is dus ook weggebrand eigenlijk.
wat kan ik er tussen doen als ik deze backplate weer op m'n nieuwe mobo wil installeren?
want nu is het wel gewoon ijzer wat je ziet dus dat gaat volgens mij flink geleiden als het ergens tegenaan komt.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Nps :D
Stukje nieuw neoprene of iets anders als het maar niet geleid.
Verders waar die onderste rooie plijl zit die rare plek is dat ook verbrand ?

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
prodigy schreef op zondag 18 december 2011 @ 23:13:
Nps :D
Stukje nieuw neoprene of iets anders als het maar niet geleid.
kan ik dat bij een bouwmarkt halen ofzo? of moet het bij een pc zaak?
Verders waar die onderste rooie plijl zit die rare plek is dat ook verbrand ?
ja dat is juist het pinnetje van de chip die is doorgebrand.

ik vraag me nog steeds af of het echt te heet is geworden of dat de chip brak was.
ik stuur het mobo wel rma, maar omdat ik de pc echt nodig heb koop ik nu alwel een nieuw bord.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Denk dat je idd eerder suc6 hebt bij een bouwmarkt of natuurlijk kijken of iemand hier op tweakers een stukje kan missen :D

Enne ik bedoelde deze flek
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/ta3dc8.jpg

dat lijkt wel zwaar verbrand nl ...

[ Voor 8% gewijzigd door Nessuno op 19-12-2011 21:05 ]

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
oh nee joh dat is gewoon reflectie van buitenlicht. is verder gewoon even bruin als de rest :).
dus alleen bij het pinnetje bij het pijltje ios het bruiner en verbrand. en die mount ligt hier dus op z'n kop.

overigens wil informatique wel kijken of het bord defect is en ik een nieuwe krijg, maar dat kan dan wel 5 tot 6 weken duren!!!! vandaag dus toch maar een nieuw bord besteld.

neoprene of zoiets maar effe bij de bouwmarkt halen want op een tweaker wachten kan langer duren.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
weet iemand of gewone tape gaat smelten?
ik zat te denken om daarmee weer mijn mount te "fixen". omdat die dus een stukje is verbrand.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die chip van het moederbord echt zo heet is geworden zou ik eerst eens kijken dat je daar enige vorm van airflow overheen krijgt, of een setje heatsinks er op plakt. (bij je nieuwe moederbord dan ofc :P )
Ben al jaren overal blauwe zalman heatsinkjes op aan het plakken, vooral op de chips rond de socket, deze worden redelijk warm, maar die warmte zit dan iig niet in de chips.

Een beetje tape om de houder heen op dat punt is zeker geen gek idee, ik zou er zelf zwart isolatietape op plakken: http://www.kleinspul.nl/index.php?productID=1309

En die emmer koelpasta is echt overdone, je mag van geluk spreken dat die nergens geleiding heeft veroorzaakt, een kwart van dat is al ruim genoeg...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2011 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
the story continues.
gisteren een nieuw mobo gehaald. alles aangesloten, opstarten lijkt meer te doen dan voorheen, namelijk de 6 CPU phase ledjes gaan branden. maar verder niets. geen piepjes of wat dan ook.
Dus vandaag maar even het (nieuwe) mobo + proc + memory bij een pcboer gebracht. die heeft ernaar gekeken en geconstateerd dat de proc ook stuk is :(
gelijk dus een nieuwe proc gekocht (kapotte mobo en proc zal ik rma sturen).
daarnet alles aangesloten en het werkt!!!!!
maar................na 15min. ineens poef pc valt uit en.......start weer niet op! :(
gelijk alle chips gevoeld of ze te heet waren....niet het geval.
gecheckt of er iets is doorgebrand.....niet te zien.
maar na een cmos batt reset en aanzetten van de pc zie ik een "poef" met een heel klein rookpluimpje tussen 2 kleine chips komen. zie foto http://imageshack.us/photo/my-images/692/foto4bnx.jpg/
how the f kan dit? is m'n voeding dan toch brak ofzo?
is er een metaaldeeltje tussen gekomen tijdens het installeren en maakte die kortsluiting na 15minuten dat de pc aanstond?
het lijkt op een voeding/stroom issue, maar kan het dan eerst 15min werken en dan ineens dit effect hebben!?
kan er een usb apparaat brak zijn en dit effect hebben gehad op het mobo?

ik ben echt een beetje radeloos nu.
nieuw mobo, nieuwe proc.............maar dus na 15min succesvol de pc aan te hebben gehad ineens poef valt uit en start niet meer op.
iemand nog suggesties?! want zo blijf ik mobo's en procs kopen

[My Home Automations]

• polli_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:13
Meestal worden dit soort problemen veroorzaakt door de voeding. Dat ie na 15 minuten uitvalt komt waarschijnlijk doordat je systeem opdat moment extra stroom nodig heeft die de voeding niet kan leveren. Probeer je voeding te vervangen. Anders moet je kijken of er geen kortsluiting is. Succes.

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

Is dat niet op bijna de zelfde plek op je mobo als dat andere mobo wat in rook op ging?
ik verdenk toch die backplate er van (haat die dingen zoiezo)ik zou als je de mogelijkheid hebt,
een artic freezer 7pro halen of desnoods je proc op standaard waardes laten draaien met de boxed cooler.
En last but not least ... Knip (daar stond iets mbt msi mobo's wat niet echt vriendelijk was)

Heb zelf net een week lang lopen spelen met een Msi Z68-GD80-G3
zie hier http://gathering.tweakers...message/37310149#37310149

Na rose e cient spin

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:54
Heb je de oude backplate hergebruikt? (PS. je gebruikt behoorlijk royaal koelpasta).

My favorite programming language is solder.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Dat kan toch nooit koelen met zo'n enorme laag pasta... Isoleert alleen maar. Rijstkorrel in het midden, hoogstens. Het zijn maar kleine CPUtjes!

Maar even OT, lijkt mij ook een voedingsprobleem te zijn of idd die oude backplate. Beide uitsluiten graag.

Oh, of de afstandbusjes in je kast. Zitten die er wel allemaal en vooral goed in?

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuckStar
Update: Nieuwe mobo en processor zijn na 15 minuten dus weer doorgefikt (dat was afgelopen woensdag). Weg 350 euro.
Donderdag weer nieuw mobo en nieuwe proc gekocht en gisteren erin gezet. Nu de stockcooler laten zitten en tot nu toe werkt de pc nog.
Het heeft dus toch te maken met kortsluiting door de backplate van de Mugen cooler.

Waarom het vanaf Mei t/m vorige week zaterdag prima werkte is een beetje vreemd, maar ik denk dat het altijd al behoorlijk op de grens zat en dus toen ik zaterdag per ongeluk tegen m'n kast kwam was, ging het over die grens en ging een pinnetje dus blijkbaar door de backplate sealing heen en er kwam kortsluiting.

Ik had dus toen ik van de week mn tweede mobo + proc erin zette de backplate getaped waar het was doorgebrand, maar dat was blijkbaar dus niet genoeg aangezien het nieuwe spul na 15min weer kortsluiting maakte.
Hier de foto (http://imageshack.us/photo/my-images/706/foto5iq.jpg/) van de backplate na het tapen en nadat het weer op het mobo had gezeten. de pinnen gaan er dus teveel doorheen en raakte waarschijnlijk weer het ijzergedeelte. Nieuwe mobo en proc dus weer helemaal kapot!

Kosten: 2 keer nieuw mobo (+/- 290euro), 2 keer nieuwe processor (+/- 400 euro) en dus de mugen die niet bruikbaar is (40euro). Totaal: 730,- euro!

Mijn vraag nu (en ik ga ook nog wel op internet zoeken):
1. Weten jullie van anderen die de combinatie MSI P67A-GD54 + Mugen 2 Rev B hebben waar het wel goed bij werkt?
2. Welke uitermate stille cooler raden jullie aan ipv deze mugen? Liefst dus zonder backplate want dat vertrouw ik niet echt meer.
3. Denken jullie dat ik geld terug krijg (of een nieuwe) van Mugen, als ik die terugstuur?

betreft de coolpasta heb ik nu een rijstkorrel gedaan. bedankt voor de tips.
betreft de voeding, die is ook getest en helemaal in orde. het had dus niet met piek stroom of te weinig stroom te maken.

[My Home Automations]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Misschien dat je je koeler te strak aandraait, waardoor je de soldeercontacten door de isolatie heen wurgt.
Vast is vast, het is geen bouwwerk dat tonnen aan gewicht moet houden.

[ Voor 3% gewijzigd door DaLoona op 24-12-2011 16:47 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 17:48

LithoMan

Toemaar

Ik heb precies dezelfde configuratie zoals de jouwe. Ik heb echter totaal geen last. Wat ik me dan afvraagt is dat de backplate niet té vast is aangedraaid? Dan zou het namelijk wat kunnen doorbuigen? Want vast is vast namelijk zoals mijn voorganger schreef. Of zijn de soldeer punten van de chips te hoog?
Wens je succes toe met je nieuwe spul.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nessuno

Nessuno

io sono nessuno

puck kan je mij een dm sturen ?
had wat vraagjes aan je.
Cheers Prodigy

Na rose e cient spin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Ik heb vandaag eens na ruim een half jaar de Mugen 2 van m'n bordje afgehaald (MSI P67A-GD65).
Ik zag dat de tape die ik over de uitstekende pinnetjes had geplakt was doorboort.
Tevens was de zwarte lak van de backplate wat weggeschraapt :| Niet langer en ik had dus ook een kortsluiting op dezelfde plek.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen? Simpel:
Ik heb de pinnetjes zover mogelijk afgeknipt en afgevijld. Zie foto:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aXyPJ.jpg

Er zijn in totaal 4 pinnetjes afgeknipt, 2 zijn buiten beeld. Je ziet het verschil in hoogte is enorm tussen de ongeknipte en geknipte pinnen. De ongeknipte staan net ietsje voor de geknipte pinnen op de foto, deze geven dus ook geen problemen met de backplate.

De resten ijzervijlsel heb ik zorgvuldig opgezogen en weggepoetst. Met een paar macro fotootjes op de plek van vijlen nog gecontroleerd op vijlsel en opnieuw de PC geassembleerd.

Hoef ik me daar ook geen zorgen over te maken :) Misschien wel een tip voor de rest, vroeg of laat krijg je problemen met deze koeler op deze moederborden.

[ Voor 17% gewijzigd door Uberhood op 02-02-2012 20:41 ]

Pagina: 1