Probleem van Executus is denk ik altijd geweest datde raidende guilds niet enorm actief aan de community deel hebben genomen, en dat de Trade-spammers zich altijd voornamelijk in de ninja-guilds begaven. Wat op zich best begrijpelijk is...
Daarnaast is het een 'tussendoor'-realm geweest. De realm bestond nog niet ten tijde van Vanilla launch, waardoor het nooit een target realm is geweest voor communities. Burning Legion was bijvoorbeeld target realm voor een grote groep DAoC guilds. Andere servers zijn target servers voor bepaalde landen, zoals Hakkar de Italiaanse server is, bijvoorbeeld.
Anyway, Executus is dus ongeveer een jaar na launch gecreëerd, met als gevolg dat er zich veel 'eenlingen' en kleine groepen mensen hebben genesteld. Weinig sociale cohesie, weinig gezamenlijke achtergrond. Er is op een gegeven moment nog een free transfer naar Executus geweest, maar daar werd niet enorm van gebruik gemaakt. Zoals eigenlijk maar weinig free transfers echt nut hebben gehad. Sommige servers zijn er zelf compleet leeg door getrokken. Immers, als de beste guild verhuist, waarom zouden de fanboys dan achterblijven als ze daarmee hun (ijdele) kans op een world first aanzienlijk verminderen.
Ik ben bang dat voor een aantal realms niks anders rest dan een grondige merge met andere realms. Een toekomstig guild-transfer systeem dat conflicterende namen en dergelijke oplost lijkt mij daarbij bij uitstek de tool voor.
Wel grappig dat Soluna kennelijk niet bekend is met Deliverance op Executus. Wij zijn toevallig onwijs beroemd ja!