Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
LauPro schreef op maandag 11 juni 2012 @ 23:52:
[...]
Wat dat betreft vind ik de spitsstroken een enorme workaround. Ik had liever gezien dat ze gewoon meteen een extra baan aan zouden leggen icm matrixborden die ze aan kunnen zetten bij auto's met pech op deze strook.
Wat heb je liever? Een vergunningtraject van 50 jaar met talloze bezwaarprocedures van Groenlinks of een workaround die in een jaartje wordt gerealiseerd?

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
_JGC_ schreef op maandag 11 juni 2012 @ 18:04:
Die streep is het hele probleem ook niet. Ik zie veel mensen bij op/afritten bijvoorbeeld over diezelfde streep rijden omdat ze denken dat ze de bocht dan makkelijker kunnen nemen. Dat stukje weg mogen ze helemaal niet eens komen, en dat wordt aangegeven door die doorgetrokken streep. Toch doen ze het.

Het werkelijke probleem zit hem in de onwil om rechts te gaan rijden. Pleur je diezelfde spitsstrook met doorgetrokken streep nml naar de andere kant van de weg, dan weet iedereen dat ding blindelings te vinden.
Goed punt, vooral dat tweede.
Wat ik ook denk is dat omdat er wel vrachtverkeer op de spitsstrook rijd mensen de spitsstrook dus als een soort van vrachtwagenstrook zien. Of zich gewoon niet prettig voelen tussen de grote vrachtauto's.

Bij een geopende spitsstrook gaat de maximum snelheid omlaag naar 100km/u. Wat mij ook altijd opvalt is dat er vele geprivilegieerden rijden voor wie dat niet geldt. Waar kan je zo'n ontheffing eigenlijk krijgen?

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Trommelrem schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 08:24:
Wat heb je liever? Een vergunningtraject van 50 jaar met talloze bezwaarprocedures van Groenlinks of een workaround die in een jaartje wordt gerealiseerd?
De laatste tijd is het tij een beetje gekeerd. Bij Groenlinks snappen ze ook wel dat files meer brandstof verbruiken dan een weg waar men 100 rijdt. Enige puntje is geluidsoverlast maar dat is met schermen en tunnels af te vangen.
Obelink schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 08:55:
Bij een geopende spitsstrook gaat de maximum snelheid omlaag naar 100km/u. Wat mij ook altijd opvalt is dat er vele geprivilegieerden rijden voor wie dat niet geldt. Waar kan je zo'n ontheffing eigenlijk krijgen?
Ogen in je rug open doen voor onopvallende politie-auto's en goed de vangrails controleren op flitsers. Dan heb je geen ontheffing nodig ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

De middelste strook is lekker makkelijk, daarom blijft iedereen erop rijden.
Als je toch naar rechts gaat moet je elke keer opletten en ruimte geven bij een invoegstrook naar die snelweg omdat er auto's van rechts komen.

Ik ga zelf wel altijd over de spitsstrook als er lange lege stukken zijn, ik ga niet elke keer achter een vrachtwagen hangen om daarna niet meer naar de middelste baan te komen.

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Bierkameel schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:05:
Als je toch naar rechts gaat moet je elke keer opletten en ruimte geven bij een invoegstrook naar die snelweg omdat er auto's van rechts komen.
Mag hopen dat je die sarcastisch bedoelt... Helaas denkt men dat inderdaad, maar het is een compleet verkeerde gedachte. Er is namelijk geen enkele reden om ruimte te moeten geven bij een invoegstrook. De invoegstrook is lang genoeg voor de invoeger om snelheid te maken en een plekje te zoeken. Juist omdat mensen ruimte gaan maken denken de invoegers met beperkte rijvaardigheden dat men toch wel een plekje vrijmaakt. Dat soort figuren ramt hem dan met 70 de snelweg op, en het liefst nog in mijn auto :X

Ik ga netjes naar rechts en zoek tegen de tijd dat ik een vrachtwagen tegen kom netjes een plekje op de linker baan. Soms moet je hem een beetje opeisen (zeker als iemand leuk denkt te zijn door je klem te rijden), maar kom daar bijna nooit mee in de problemen. Vaak is het zelfs zo dat als je er links niet tussen komt de rechterbaan uiteindelijk sneller blijkt te zijn (links krijg je zo'n gezelig rem-treintje). :P

Het is ook een beetje geven en nemen. Als ik op de middenbaan zit (omdat ik aan het inhalen ben) en ik zie dat iemand een vrachtwagen nadert ben ik niet te beroerd om een baantje naar links te gaan als de ruimte dat toelaat. Maar ja helaas gelden er maar 2 letters bij veel mensen die in het verkeer deelnemen en dat is IK. Men gunt elkaar het licht in de ogen niet meer en drukt elkaar het liefst van de weg af, want rekening met elkaar een ander houden is te ver gezocht. Daarnaast hanteert dezelfde groep mensen vaak ook het principe dat een ander maar rekening met hen moet houden en pleurt zijn koekblik maar gewoon ervoor.

[ Voor 2% gewijzigd door .Gertjan. op 12-06-2012 11:42 . Reden: Leesfoutje in de quote ;) ]

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20-11 08:19
Hier in Eindhoven hebben we van de snelweg naar de binnenstad ook 2 en later 3 banen. De invoegstrook komt er dan als 3e baan bij. Hoe vaak ik daar mensen niet op de linker en middelste baan blijven hangen. Google maps

De andere kant op het zelfde. In de avond spits weten mensen niet hoe snel ze naar de midden of linker strook moeten (met alle rem partijen van dien). Ik blijf dan liever helemaal rechts rijden en ga ze vrolijk voor bij. Als de 3e baan over gaat in de uitvoegstrook voeg ik netjes in (is altijd veel ruimte omdat er en flitskast staan, en mensen goed hard door remmen). _/-\o_

Verwijderd

.Gertjan. schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 11:40:
[...]

Mag hopen dat je die sarcastisch bedoelt... Helaas denkt men dat inderdaad, maar het is een compleet verkeerde gedachte. Er is namelijk geen enkele reden om ruimte te moeten geven bij een invoegstrook. De invoegstrook is lang genoeg voor de invoeger om snelheid te maken en een plekje te zoeken. Juist omdat mensen ruimte gaan maken denken de invoegers met beperkte rijvaardigheden dat men toch wel een plekje vrijmaakt. Dat soort figuren ramt hem dan met 70 de snelweg op, en het liefst nog in mijn auto :X
Geen enkele reden om ruimte te geven bij een invoegstroek? Tuurlijk, wil je invoegen op de A44 vanaf het benzinestation, je maakt netjes vaart zodat je op de invoegstroek al tegen de 120 rijd (120 is de snelheid op A44) maar wubbo die met 120 op de rechterbaan rijdt, pal naast jou, blijft daar lekker rijden. Als je langzamer gaat rijden om er dan maar achter in te voegen, dan kom je in de knoei met de dame die 110 daar rijdt, als ik er langs moet knallen om voor wubbo te komen, dan haal ik rechts in en moet ik onnodig al (te) hard gaan rijden om überhaupt in te voegen.

Ik zou het in ieder geval errrrug waarderen als mensen wat meer anticiperend gaan rijden. Scheelt een hoop geklier en geklootviool IMO.

• Obelink
Op de snelweg heb je voorrang. Je mag zelfs niet uitwijken voor een invoeger. De invoegstrook maakt geen deel uit van de snelweg. De invoeger heeft geen enkel recht bij het invoegen. Dat heeft iedereen zo moeten leren bij het rijbewijs examen.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:01:
[...]
Ik zou het in ieder geval errrrug waarderen als mensen wat meer anticiperend gaan rijden. Scheelt een hoop geklier en geklootviool IMO.
Als iemand echt in de knoei raakt zou ik nog wel uitwijken, maar niet als er een zo goed al leeg stuk asfalt voor en achter mij ligt. Het is niet mijn doel iemand zichzelf te pletter te laten rijden, maar ik ga niet zomaar opzij omdat iemand beschikt over beperkte anticipatievermogens. :N (overigens niet richting jou specifiek bedoeld hoor)

Het gevaar als je zelf bijvoorbeeld harder of zachter gaat rijden om de invoeger te helpen je misschien beide hetzelfde doet. Dan krijg je hetzelfde als dat je soms op straat hebt als je bijna tegen iemand aan loopt, als je beide besluit uit te wijken loop je de kans alsnog tegen elkaar op te knallen ;)

Verder inderdaad wat Obelink zegt, het verkeer op de snelweg zelf heeft gewoon voorrang, het arrogante gedrag wat sommige vertonen door hem maar gewoon opzij te gooien is gewoon fout. Daarnaast is de strook denk ik lang genoeg om in te schatten waar je er tussen kunt. Het is geen verplichting om 120 te rijden, je kunt ook bijvoorbeeld met 90 achter de vrachtwagen invoegen.

Maar goed, dit is meer een discussie voor het grote wegmisbruikers topic ;)

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• Trommelrem
Obelink schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 12:32:
Op de snelweg heb je voorrang. Je mag zelfs niet uitwijken voor een invoeger. De invoegstrook maakt geen deel uit van de snelweg. De invoeger heeft geen enkel recht bij het invoegen. Dat heeft iedereen zo moeten leren bij het rijbewijs examen.
Precies. Ik ga dus echt nooit en te nimmer opzij voor een automobilist. In een heel enkel geval wil ik nog weleens een uitzondering maken voor een vrachtauto wanneer er een bord "korte invoegstrook" staat, maar alleen als er geen verkeer achter mij rijdt met een hogere snelheid.
[...]

Geen enkele reden om ruimte te geven bij een invoegstroek? Tuurlijk, wil je invoegen op de A44 vanaf het benzinestation, je maakt netjes vaart zodat je op de invoegstroek al tegen de 120 rijd (120 is de snelheid op A44) maar wubbo die met 120 op de rechterbaan rijdt, pal naast jou, blijft daar lekker rijden. Als je langzamer gaat rijden om er dan maar achter in te voegen, dan kom je in de knoei met de dame die 110 daar rijdt, als ik er langs moet knallen om voor wubbo te komen, dan haal ik rechts in en moet ik onnodig al (te) hard gaan rijden om überhaupt in te voegen.

Als je niet kunt invoegen ben je mijns inziens geen rijbewijs waardig. Ruimte maken voor iemand op de toerit/invoegstrook is behalve asociaal ook gevaarlijk, omdat men vergeet de binnenspiegel te gebruiken om snelheid van het verkeer achter in te schatten.

[ Voor 46% gewijzigd door Trommelrem op 12-06-2012 12:45 ]

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
[...]

Je gaat langzamer rijden om tussen wubbo en de dame te komen of harder rijden om voor wubbo te komen, zo moeilijk is het niet. Wat er erg is aan rechts inhalen op een invoegstrook snap ik ook niet, dat is gewoon toegestaan.

Meer anticiperen? Men kan beter wat minder klootviolen met invoegen zodat mensen niet hoeven te anticiperen, deze mensen hebben immers voorrang.

De onderste zin is natuurlijk voor de personen die het met een dikke auto onder hun gat en een invoegstrook van 500m nog niet voor elkaar krijgen om in te voegen zonder mensen te hinderen. Dat je ruimte geeft aan een vrachtwagen op een korte invoegstrook lijkt mij niet meer dan logisch.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

[...]

Ik snap dat eerlijk gezegd nooit zo goed. Ik rijd nu 10 jaar auto, 40.000 per jaar. Dit betekent dat ik inmiddels duizenden en duizenden keren heb ingevoegd. Ik heb nog nooit een probleem gehad met invoegen, nog nooit dat het niet zou passen. Hooguit kom je een keer in de problemen als iemand voor je op de invoegstrook gaat remmen om ergens achter in te voegen (direct van de weg halen), maar zelfs dat is altijd makkelijk te corrigeren. Het enige wat je moet doen tijdens invoegen is opletten waar iedereen rijd, zodat je dat ook weet als er iets onverwachts gebeurd.

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Als ik op de snelweg rijd en zie dat er iemand gaat invoegen bij mij, houd ik altijd gewoon mijn eigen snelheid, maar ik kan wel anticiperen door een baan op te schuiven als daar ruimte voor is. Als dat niet kan, helaas. Maar je kan dus heel goed anticiperen en de mede weggebruikers helpen zonder op de rem of t gaspedaal te moeten staan.
Ik erger me dood aan de luie en arrogante bestuurders die alleen denken aan de regels die voor hun gelden. Er zijn zat situaties waar je mede weggebruikers binnen de regels kunt helpen zonder jezelf of iemand anders te beperken.

Verwijderd

Ik heb zelf zeker geen issues met invoegen, ik krijg m'n auto er wel tussen hoor, of men er nu blij mee is of niet. >:)

En wat Scirocco hierboven ook zegt: als je je doppen open houdt, je rijdt op de snelweg en je nadert een invoegstrook waarop meerdere auto's rijden die willen invoegen EN je hebt ruimte aan de linkerkant, dan kun je zonder enig centje pijn (niet remmen of weet ik veel wat) even wat ruimte creëren.

Ik zie daar echt het probleem niet van in.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2012 13:38 ]

• Trommelrem
Scirocco schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:33:
Als ik op de snelweg rijd en zie dat er iemand gaat invoegen bij mij, houd ik altijd gewoon mijn eigen snelheid, maar ik kan wel anticiperen door een baan op te schuiven als daar ruimte voor is. Als dat niet kan, helaas. Maar je kan dus heel goed anticiperen en de mede weggebruikers helpen zonder op de rem of t gaspedaal te moeten staan.
Ik erger me dood aan de luie en arrogante bestuurders die alleen denken aan de regels die voor hun gelden. Er zijn zat situaties waar je mede weggebruikers binnen de regels kunt helpen zonder jezelf of iemand anders te beperken.
Het probleem is dat 99% van de bestuurders die opzij schuift niet eerst even kijkt of er niet iemand met 126 km/h komt aanrijden terwijl je zelf 86 km/h rijdt. Daarom is er geen uitzondering gemaakt op de wet en daarom moet je dus gewoon rechts houden.

Net als die asocialen die bij file aan het begin van de invoegstrook willen invoegen en daarbij vaak zelfs over de doorgetrokken streep gaan. Bij file rijd je door tot het einde van de invoegstrook of tot het midden van het weefvak, en pas dan voeg je in. Niet eerder, niet later. Dat bevordert de doorstroming en dat zorgt ervoor dat er meer auto's op de toerit passen waardoor een eventueel kruispunt voor de toerit niet vol stroomt.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:27

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Het probleem zijn ook niet degene die dat netjes en anticiperend op de rest van het verkeer doen, maar het gros van de mensen die, wanneer ze een auto op de oprit zien, per direct een baan op gaan schuiven, ongeacht wat er op die baan links van ze rijdt.

Edit: Spuit elf

[ Voor 3% gewijzigd door Lucky-Shirt op 12-06-2012 13:43 ]

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Lucky-Shirt schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:43:
Het probleem zijn ook niet degene die dat netjes en anticiperend op de rest van het verkeer doen, maar het gros van de mensen die, wanneer ze een auto op de oprit zien, per direct een baan op gaan schuiven, ongeacht wat er op die baan links van ze rijdt.
Hehe ja, soms zie je ook een auto al naar links opschuiven voor een vrachtwagen die net 50 rijdt en het weefvak nog niet bereikt heeft. Tegen de tijd dat de vrachtwagen is ingevoegd is de auto de invoegstrook al 500m voorbij. :P

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:02
Spitsstroken zijn ideaal. Ik rij zelf amper auto omdat ik er zelf geen een heb, maar de keren dat ik er rijdt, zijn de spitsstroken echt super mooie wegdelen waar je lekker door kunt rijden zonder je te irriteren aan andere gebruikers.

Overigens heb ik zelf wel wat meer moeite met de situatie rond Amsterdam (bv mensen afzetten naar Schiphol toe). Daar heb je een aantal spitsstroken bij op en afritten waar ik met enige regelmaat een mindfuck heb. Beetje lastig uit te leggen en kan zo snel op Google Maps ook geen voorbeeld vinden maar hopelijk snappen jullie wat ik bedoel.

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Trommelrem schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 13:40:
[...]

Het probleem is dat 99% van de bestuurders die opzij schuift niet eerst even kijkt of er niet iemand met 126 km/h komt aanrijden terwijl je zelf 86 km/h rijdt. Daarom is er geen uitzondering gemaakt op de wet en daarom moet je dus gewoon rechts houden.

Net als die asocialen die bij file aan het begin van de invoegstrook willen invoegen en daarbij vaak zelfs over de doorgetrokken streep gaan. Bij file rijd je door tot het einde van de invoegstrook of tot het midden van het weefvak, en pas dan voeg je in. Niet eerder, niet later. Dat bevordert de doorstroming en dat zorgt ervoor dat er meer auto's op de toerit passen waardoor een eventueel kruispunt voor de toerit niet vol stroomt.
Die ervaring deel ik niet helemaal. 99% is sterk overdreven, 86km/h ook. Er zijn inderdaad zulk soort domme bestuurders, maar t gros van die bestuurders denkt er niet eens over na en blijft lekker rechts rijden.
Je zult altijd dit soort mensen tegenkomen maar zoveel als jij stelt, is niet het geval in mijn ervaring.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Obelink schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 08:55:
Goed punt, vooral dat tweede.
Wat ik ook denk is dat omdat er wel vrachtverkeer op de spitsstrook rijd mensen de spitsstrook dus als een soort van vrachtwagenstrook zien. Of zich gewoon niet prettig voelen tussen de grote vrachtauto's.

Hier...
Je denkt toch niet dat ik 100 ga rijden op een 120 weg met zelfs een extra baan erbij!?!?

Kom dan maar op met die boete...
Ik ga zelf wel altijd over de spitsstrook als er lange lege stukken zijn, ik ga niet elke keer achter een vrachtwagen hangen om daarna niet meer naar de middelste baan te komen.
kwestie van inzicht... Als je dat niet hebt, kun je beter thuisblijven...

Sorry dat ik het zeg, maar misschien nog een keer theorie halen?
Rechts inhalen op een invoegstrook mag gewoon... En moet zelfs om een gaatje op te zoeken en op de juiste manier in te voegen, je mag het overige verkeer namelijk niet hinderen!

Youtube: DashcamNL

Verwijderd

dfrenner schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 14:51:

Sorry dat ik het zeg, maar misschien nog een keer theorie halen?
Rechts inhalen op een invoegstrook mag gewoon... En moet zelfs om een gaatje op te zoeken en op de juiste manier in te voegen, je mag het overige verkeer namelijk niet hinderen!
Sorry dat ik het zeg, maar *yawn* ..
You are missing the point, ik haal wel degelijk rechts in op de invoegstrook als het nodig is. Ik vind het alleen idioot onnodig dat ik ruim harder moet rijden dan is toegestaan op de invoegstrook omdat een ieder op den rechterbaan precies de toegestane snelheid blijft rijden in een rijtje en niet even uit wil wijken naar links waar zeeën van ruimte is om mensen er tussen te laten. Menschjes die mij al ruim van te voren zien aankomen, mits ze anticiperend rijden.

Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat rechts inhalen op de invoegstrook niet mag.

Terug naar de spitsstrook zou ik zeggen.

• Obelink
Die rijbaan wisselingen zijn juist storend en werken vertragend. Maar als je rechts rijd en er wil iemand invoegen kun je vaak door het gas iets te lossen een opening maken voor de invoeger. Daar lijkt me niets verkeerd aan.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 15:47:
Sorry dat ik het zeg, maar *yawn* ..
You are missing the point, ik haal wel degelijk rechts in op de invoegstrook als het nodig is. Ik vind het alleen idioot onnodig dat ik ruim harder moet rijden dan is toegestaan op de invoegstrook omdat een ieder op den rechterbaan precies de toegestane snelheid blijft rijden in een rijtje en niet even uit wil wijken naar links waar zeeën van ruimte is om mensen er tussen te laten. Menschjes die mij al ruim van te voren zien aankomen, mits ze anticiperend rijden.

Volgens mij heb ik ook nergens gezegd dat rechts inhalen op de invoegstrook niet mag.

Terug naar de spitsstrook zou ik zeggen.
Okee, verkeerd begrepen dus...
Bij invoegend verkeer ga ik overigens ook nooit naar links. Waarom niet? Komt me te vaak voor, dat mensen ervan uit gingen dat je wel naar links zou gaan... Daarbij mag het niet...
Obelink schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 20:44:
Die rijbaan wisselingen zijn juist storend en werken vertragend. Maar als je rechts rijd en er wil iemand invoegen kun je vaak door het gas iets te lossen een opening maken voor de invoeger. Daar lijkt me niets verkeerd aan.
Het enige goede antwoord...
Ik had het vandaag ook weer.... Ik rijd links met 120 en de auto op de rechterbaan wijkt uit naar de linkerbaan voor invoegend verkeer, met 90km/u :(

Soms denk ik echt dat ertegen aan rijden de enige manier is waarop dit soort mensen het ooit leren...

• Trommelrem
dfrenner schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 21:57:
[...]
Soms denk ik echt dat ertegen aan rijden de enige manier is waarop dit soort mensen het ooit leren...
Gelijk heb je hoor, maar wat als je net een verzekeraar treft die vindt dat de invoeger voorrang heeft?

• BlakHawk
Trommelrem schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:05:
Gelijk heb je hoor, maar wat als je net een verzekeraar treft die vindt dat de invoeger voorrang heeft?
Dat mogen ze met mijn verzekering uitvechten, het zal me weinig interesseren...
En mijn verzekering wil niet graag betalen denk ik...

[ Voor 8% gewijzigd door BlakHawk op 12-06-2012 22:28 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Trommelrem schreef op dinsdag 12 juni 2012 @ 22:05:
[...]

Dan heb je denk ik een interessante zaak. Een verzekeraar die vind dat de wet/regels niet gelden voor zijn klanten lijkt me een erg boeiend geval :+

Ze kunnen het er hooguit op gooien dat jij expres een gevaar hebt veroorzaakt en daardoor (gedeeltelijk) schuldig bent, maar die bewijslast ligt in principe bij de persoon die geen voorrang verleent omdat hij/zij een speciale verrichting/handeling uitvoert. Zelfde verhaal geldt als je ergens achterop knalt, de bewijslast ligt bij de gene die er achterop vliegt omdat hij in principe te weinig afstand heeft gehouden, kun je aantonen dat de persoon voor je expres op de rem heeft gestampt dan heb je kans (gedeeltelijk) gelijk te krijgen, maar anders trek je aan het kortste eind, het zelfde geldt volgens mij ook in dit geval.
Been there, done that, maar helaas heeft de politie getuigen niet gehoord die konden verklaren dat meneer zonder enkele reden in een woonwijk met piepende banden tot stilstand kwam en ook geroepen heeft dat hij het express deed (maar uiteraard niet tegen de politie). :-( Oordeel van de verzekeringen was: "jij rijdt achterop dus bent fout, als je geen goede getuigen hebt heb je gewoon pech.", het zelfde verhaal kwam ook van de rechtsbijstand.

• Trommelrem
.Gertjan. schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 08:56:
[...]

Ze kunnen het er hooguit op gooien dat jij expres een gevaar hebt veroorzaakt en daardoor (gedeeltelijk) schuldig bent.
Er is geen expres gevaar als je je gewoon aan de wet houdt, dus daar kunnen ze niet mee komen aanzetten. Immers, als je de verkeersregels en de Nederlandse wegen bekijkt dan zijn de verkeersregels vrijwel waterdicht. In Belgie niet, daarom is het aantal verkeersslachtoffers daar zo veel hoger.

Aan de andere kant: Ik weet nog heel goed dat de strepen op het wegdek van de rijksweg 9 een keer waren weggeregend. Toen stond er minder file dan normaal en men reed netjes in 4 baantjes naast elkaar. Misschien moeten we alle verkeersborden een keer weggooien en volledig op regels vertrouwen?

[ Voor 29% gewijzigd door Trommelrem op 13-06-2012 11:08 ]

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Trommelrem schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:06:
[...]

Er is geen expres gevaar als je je gewoon aan de wet houdt, dus daar kunnen ze niet mee komen aanzetten. Immers, als je de verkeersregels en de Nederlandse wegen bekijkt dan zijn de verkeersregels vrijwel waterdicht. In Belgie niet, daarom is het aantal verkeersslachtoffers daar zo veel hoger.
Wat ik er zo van weet is dat je geen ongeluk mag veroorzaken. Als iemand je geen voorrang geeft en jij geeft wat extra gas en knalt erop dan kan het toch een lastig verhaal worden. In dat geval ben je namelijk bewust bezig een ongeluk te veroorzaken. Als er in dat geval geen indicatie is dat jij het ongeluk hebt proberen te voorkomen (of zelfs signalen zijn dat je bewust extra risico hebt genomen) kan het toch een lastig verhaal worden.

Nu zal dat met invoegen niet snel het geval zijn, maar stel dat jij iemand wilt zieken en hem klem rijdt en loopt te hinderen. Qua regels zou je zeggen dat hij een probleem heeft (hij voegt in), maar als er aangetoond kan worden dat jij bewust gevaar hebt veroorzaakt kun je toch wel een redelijk probleem hebben.

• Trommelrem
.Gertjan. schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:16:
[...]

Wat ik er zo van weet is dat je geen ongeluk mag veroorzaken. Als iemand je geen voorrang geeft en jij geeft wat extra gas en knalt erop dan kan het toch een lastig verhaal worden. In dat geval ben je namelijk bewust bezig een ongeluk te veroorzaken. Als er in dat geval geen indicatie is dat jij het ongeluk hebt proberen te voorkomen (of zelfs signalen zijn dat je bewust extra risico hebt genomen) kan het toch een lastig verhaal worden.

Nu zal dat met invoegen niet snel het geval zijn, maar stel dat jij iemand wilt zieken en hem klem rijdt en loopt te hinderen. Qua regels zou je zeggen dat hij een probleem heeft (hij voegt in), maar als er aangetoond kan worden dat jij bewust gevaar hebt veroorzaakt kun je toch wel een redelijk probleem hebben.
Neehoor, want een van de regels is dat je niet mag hinderen. Als je iemand loopt te zieken door hem te blokkeren dan ben je niet volgens de regels bezig. Maar als jij gewoon je snelheid aanhoudt en die ander weigert zelf handelingen te doen om te kunnen invoegen, zoals gas geven of gas terugnemen, dan ben je gewoon legaal bezig als er een ongeluk ontstaat. Meer had je namelijk niet kunnen doen.

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Blijkbaar veroorzaakt het niet gebruiken van de spitsstrook dit gedrag:

Ze kwamen elkaar net niet tegen op de middelste baan. :P

[ Voor 16% gewijzigd door Hyp Hyper op 13-06-2012 15:24 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Trommelrem schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 11:46:
[...]

Neehoor, want een van de regels is dat je niet mag hinderen. Als je iemand loopt te zieken door hem te blokkeren dan ben je niet volgens de regels bezig. Maar als jij gewoon je snelheid aanhoudt en die ander weigert zelf handelingen te doen om te kunnen invoegen, zoals gas geven of gas terugnemen, dan ben je gewoon legaal bezig als er een ongeluk ontstaat. Meer had je namelijk niet kunnen doen.
Klopt, maar zo veroorzaak je ook geen gevaarlijke situatie :)
Door te proberen te anticiperen op de invoeger is de kans ook groter dat er een gevaar ontstaat omdat je het risico loopt dat je beide hetzelfde probeert :) Volgens mij bedoelen we beide hetzelfde maar geven elkaar toch geen gelijk :+ (kan ook zijn dat ik de vorige posts ander heb gelezen dan ze bedoeld waren).

Overigens ik heb zelf ook een bloedhekel aan mensen die denken de invoeger maar ruim baan te moeten geven. Ik blijf gewoon netjes doen waar ik mee bezig was en de invoeger kijkt maar hoe hij de weg op komt ;)

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Hyp Hyper schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 15:23:

[video]

Los van het achterlijk gedrag, is die man/vrouw op de middenbaan er zo 1 die klaagt over recht inhalen.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

De middelste strook is lekker makkelijk, daarom blijft iedereen erop rijden.

Je rijd in een Mercedes met meer dan 300 PK.
Ik rijd in een Peugeot boodschappenwagentje met 60PK, ik zit in de spits bijna nooit klem achter een andere auto op de rechter baan en ik rijd altijd zo veel mogelijk rechts. Anticiperen noemen we dat.

• Trommelrem
.Gertjan. schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 16:02:
[...]

Overigens ik heb zelf ook een bloedhekel aan mensen die denken de invoeger maar ruim baan te moeten geven. Ik blijf gewoon netjes doen waar ik mee bezig was en de invoeger kijkt maar hoe hij de weg op komt ;)
Ik blijf ook gewoon rijden waar ik rijd. Enige mogelijke uitzonderingen:

1. Een T-Ford probeert in te voegen. De laatste generatie T-Ford voldoet aan de technische eisen om op de snelweg te mogen rijden maar kan nooit de 80 km/h halen.
2. Een begeleid konvooi probeert in te voegen. Bijvoorbeeld een transport van een Boeing 747 over de weg.

In beide gevallen zou ik overwegen om iets te veranderen. Bijvoorbeeld gas terugnemen of gas bij geven. En als er echt helemaal geen verkeer achter mij rijdt, ook geen verkeer een paar kilometer terug met een hogere snelheid, dan zou ik wellicht een baantje naar links gaan, om zo snel mogelijk weer naar rechts te gaan. D'r is dan toch niemand die het ziet :P In de praktijk ben ik echter nog nooit naar links gegaan om iemand te "helpen" en ik zal het ook nooit doen. Bij zo'n begeleid transport forceren ze je vaak naar links, dus dan zal ik het toch niet uit mezelf doen.

Hoe zouden jullie dat doen in bovenstaande gevallen?

[ Voor 9% gewijzigd door Trommelrem op 13-06-2012 17:48 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:36

[video]

Nee, dat gedrag wordt veroorzaakt door volslagen idioten met een rijbewijs in een golf.

• BlakHawk

[video]

En terecht, die middelbaan rijder veroorzaakt dit door regels te negeren!
GoldenSample schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:33:
Je rijd in een Mercedes met meer dan 300 PK.
Ik rijd in een Peugeot boodschappenwagentje met 60PK, ik zit in de spits bijna nooit klem achter een andere auto op de rechter baan en ik rijd altijd zo veel mogelijk rechts. Anticiperen noemen we dat.
inderdaad!
mcDavid schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 09:41:
Nee, dat gedrag wordt veroorzaakt door volslagen idioten met een rijbewijs in een golf.
Oneens!
Ik doe hetzelfde, alleen met lagere snelheid en ook als ik er links langs kan.

Verschil is, ik rijd al op de spitsstrook en kom zo'n middenbaan rijder/prutser tegen. Wat doe je?
Twee banen naar links en weer twee banen naar rechts!? Soms...

Of lekker op de spitsstrook blijven en rechts inhalen? Meestal...

Tja en dan kom je wel eens in de situatie dat je na het rechts inhalen een auto tegenkomt die voor de middelbaanrijder/prutser naar rechts gaat.

Uiteindelijk allemaal veroorzaakt door de middelbaanrijder/prutser.

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Trommelrem schreef op woensdag 13 juni 2012 @ 17:47:
[...]

Ik blijf ook gewoon rijden waar ik rijd. Enige mogelijke uitzonderingen:

1. Een T-Ford probeert in te voegen. De laatste generatie T-Ford voldoet aan de technische eisen om op de snelweg te mogen rijden maar kan nooit de 80 km/h halen.
2. Een begeleid konvooi probeert in te voegen. Bijvoorbeeld een transport van een Boeing 747 over de weg.

In beide gevallen zou ik overwegen om iets te veranderen. Bijvoorbeeld gas terugnemen of gas bij geven. En als er echt helemaal geen verkeer achter mij rijdt, ook geen verkeer een paar kilometer terug met een hogere snelheid, dan zou ik wellicht een baantje naar links gaan, om zo snel mogelijk weer naar rechts te gaan. D'r is dan toch niemand die het ziet :P In de praktijk ben ik echter nog nooit naar links gegaan om iemand te "helpen" en ik zal het ook nooit doen. Bij zo'n begeleid transport forceren ze je vaak naar links, dus dan zal ik het toch niet uit mezelf doen.

Hoe zouden jullie dat doen in bovenstaande gevallen?
Mogelijkheid drie: Het is voor het invoegend verkeer onmogelijk om vooraf op de snelweg te kunnen kijken vanwege windschermen of bouwverkeer, de invoegstrook is 150 meter lang en na de invoegstrook staat een muur. Voorbeeld: A28 oprit Amersfoort richting Utrecht.

Blijf je dan ook stug doorrijden met het risico dat de invoegende partij tegen een muur rijdt?

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Sorry, maar die golf rijder rijdt zoals een halve-gare mongool.

Een middenrijder langs rechts inhalen - tot daaraan toe, maar als je dan ineens iemand op de rechterrijstrook tegenkomt dan ga je niet ineens naar het midden.
Maar dan kijk je dus eerst voordat je manouvreert.

Ik weet 1 ding ... de rechter zou gehakt maken van elk verhaaltje dat de golf rijder zou ophangen.

Komt erbij dat met een beetje vooruitziend gedrag 2 banen naar links en terug 2 banen naar rechts niet zo'n ramp is.

(Had in het bovenstaande filmpje de middenstrookrijder ineens naar rechts uitgeweken en dus zo de golf de pas afgesnede - awel, dan zou ik nog begrip hebben voor het standpunt van: "het ligt aan de middelbaanrijder/prutser)"

• Trommelrem
Verwijderd schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:24:
[...]

Mogelijkheid drie: Het is voor het invoegend verkeer onmogelijk om vooraf op de snelweg te kunnen kijken vanwege windschermen of bouwverkeer, de invoegstrook is 150 meter lang en na de invoegstrook staat een muur. Voorbeeld: A28 oprit Amersfoort richting Utrecht.

Blijf je dan ook stug doorrijden met het risico dat de invoegende partij tegen een muur rijdt?
Als een toerit niet voldoet aan deze formule:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/nl/math/d/d/4/dd4dfaf5af7c6ba0e91ff37edda4c9cc.png
Uitleg: klik

Dan kun je daar als snelverkeer rekening mee houden. Maar rekening houden betekent niet een baantje naar links opschuiven. Wel meer afstand houden t.o.v. voorliggers, wat ik overigens standaard al doe.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 14-06-2012 13:29 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:36
dfrenner schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:13:
[...]

En terecht, die middelbaan rijder veroorzaakt dit door regels te negeren!
Omdat iemand anders niet naar rechts gaat, vind jij het geoorloofd dat jij persoonlijk en doelbewust het leven van jezelf en meerdere andere weggebruikers in gevaar brengt?

Daar ken ik maar één woord voor: Idioot. 8)7

Die man die daar in het midden rijdt moet inderdaad naar rechts, maar dat maakt hem nog geen volslagen gestoorde wegpiraat zoals die golf die eromheen slingert.

• Hyp Hyper
Trommelrem schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:29:
[...]

Als een toerit niet voldoet aan deze formule:
[afbeelding]
Uitleg: klik

Dan kun je daar als snelverkeer rekening mee houden. Maar rekening houden betekent niet een baantje naar links opschuiven. Wel meer afstand houden t.o.v. voorliggers, wat ik overigens standaard al doe.
Uit je bron:
Het is gebruikelijk dat een automobilist op de rechterbaan, indien dit enigszins (veilig) kan, ruimte maakt voor de invoegende automobilist, bijvoorbeeld door naar de linkerbaan uit te wijken.

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-11 08:18

mickjuh

Good news everyone!

dfrenner schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:13:
Uiteindelijk allemaal veroorzaakt door de middelbaanrijder/prutser.
Mee eens. Zelfs laatst nog in het nieuws geweest dat mensen de spitsstrook met doorgetrokken streep niet begrijpen.
mcDavid schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 13:57:
Omdat iemand anders niet naar rechts gaat, vind jij het geoorloofd dat jij persoonlijk en doelbewust het leven van jezelf en meerdere andere weggebruikers in gevaar brengt?
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Als die middenbaan rijder gewoon op de linkerbaan reed dan was die VW gewoon met hogere snelheid op de rechterbaan gebleven.

Overigens zijn er maar weinig mensen die niet gevaarlijk aan het rijden zijn.
- Hogere snelheid rijden is gevaarlijk
- Op de middenbaan blijven rijden is gevaarlijk
- Make-up bijwerken, met telefoon of radio bezig zijn is gevaarlijk

• Trommelrem
Precies. Het is gebruikelijk.
Het is ook gebruikelijk om met z'n allen op de vluchtstrook te rijden. Toch is dat hartstikke verboden en wordt het terecht beboet.

• Hyp Hyper
Trommelrem schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:30:
[...]

Precies. Het is gebruikelijk.
Het is ook gebruikelijk om met z'n allen op de vluchtstrook te rijden. Toch is dat hartstikke verboden en wordt het terecht beboet.
Ik wilde alleen aangeven dat in je bron het tegenovergestelde staat van hetgeen jij stelt.
Jij wil (legaal) rechts blijven rijden waar de meesten het gebruikelijk vinden om (legaal) naar links te gaan. Een vergelijk met illegale praktijken is mijns inziens niet relevant in deze.

Het woord 'gebruikelijk' impliceert dat de meeste mensen deze handelswijze aanhangen, maar om op Wikipedia af te gaan gaat me weer te ver. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Hyp Hyper op 14-06-2012 15:57 ]

• BlakHawk
Vanochtend eens gebeld met Rijkswaterstaat met de vraag of gebruik van de spitsstrook verplicht is.

Antwoord was dat het mag, dus ik gaf aan, dan is het een aparte rijstrook en dan mag ik dus rechts inhalen?
"Ja" gaf mevrouw aan.

Half uurtje later werd ik teruggebeld, dat dit toch niet klopt. Rechts inhalen mag niet en het is als hij open is een officiële rijbaan met bijhorende regels. Dus naar rechts gaan MOET.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Ach, ik ben gestopt met ergeren aan mensen die links / midden plakken. Gewoon rechts voorbij, hoppa!

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Obelink
Wat maar weer aangeeft dat je niet blindelings alles wat in Wikipedia word neergetikt moet geloven.

Overigens was het vroeger zo dat je bij te kort ruimte op de invoegstrook juist wel op de vluchtstrook moest doortrekken, zo heb ik het ook nog geleerd. Later is deze regel veranderd naar het genoemde wachten.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-11 19:36
Obelink schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 11:36:
Wat maar weer aangeeft dat je niet blindelings alles wat in Wikipedia word neergetikt moet geloven.

Overigens was het vroeger zo dat je bij te kort ruimte op de invoegstrook juist wel op de vluchtstrook moest doortrekken, zo heb ik het ook nog geleerd. Later is deze regel veranderd naar het genoemde wachten.
Meestal is die ruimte er niet bij een korte invoegstrook.
Maar als er een vluchtstrook is dan gebruik ik deze ook wanneer dit nodig zou zijn en er ruimte is.
Ik denk dat het gevaarlijker is om stil te gaan staan op een invoegstrook dan een stukje vluchtstrook meenemen.

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
dfrenner schreef op vrijdag 15 juni 2012 @ 10:39:
Vanochtend eens gebeld met Rijkswaterstaat met de vraag of gebruik van de spitsstrook verplicht is.

Antwoord was dat het mag, dus ik gaf aan, dan is het een aparte rijstrook en dan mag ik dus rechts inhalen?
"Ja" gaf mevrouw aan.

Half uurtje later werd ik teruggebeld, dat dit toch niet klopt. Rechts inhalen mag niet en het is als hij open is een officiële rijbaan met bijhorende regels. Dus naar rechts gaan MOET.
als ze het zelf nauwelijks weten, hoe kunnen ze dan van alle bestuurders verwachten dat ze het weten? 8)7

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Rijkswaterstaat maakt de regels niet en je moet toch wel een kronkel in je hoofd hebben als je een spitsstrook als "niet-verplichte" rijstrook ziet.
Dat je denkt dat je niet over die doorgetrokken streep mag kan ik me nog indenken, maar dat is ook een gebrek aan kennis van de verkeersregels.

Signatures zijn voor boomers.

• Trommelrem
Maasluip schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:55:
Rijkswaterstaat maakt de regels niet en je moet toch wel een kronkel in je hoofd hebben als je een spitsstrook als "niet-verplichte" rijstrook ziet.
Dat je denkt dat je niet over die doorgetrokken streep mag kan ik me nog indenken, maar dat is ook een gebrek aan kennis van de verkeersregels.
Diezelfde mensen gaan ook niet over de doorgetrokken streep als er naast gele blokmarkering is. Voorbeeld is de Rijksweg A4 bij Hoofddorp richting zuid. De uitvoegstrook van de Shell begint met een witte doorgetrokken streep met daarnaast gele blokmarkering. Pas verderop verandert de witte doorgetrokken streep in witte blokmarkering. Ik voeg pas uit waar het hoort, bij de gele blokmarkering, dus over de witte streep. Geel gaat immers boven wit. Maar geregeld word je afgesneden door iemand die plotseling uitvoegt waar de gele blokmarkering verandert naar witte blokmarkering. Rechts inhalen mag bij blokmarkering. Bij een ongeval zal degene die plotseling uitvoegt de schuld krijgen.

Maar men is hypocriet. Want men gaat wel over de witte doorgetrokken streep bij file op de uitvoegstrook. Maar als er aan de andere zijde een verkeersbord "Verkeer over vluchtstrook toegestaan" staat, dan blijft men wel hardnekkig links rijden.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 20-06-2012 10:12 ]

Pagina: 1 2 Laatste