Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik rijd iedere dag over de A9 en men is druk in de weer geweest de spitsstroken aan te leggen. Wat overigens een goede zaak is voor in de spits.

Maar waarom toch iedere keer die vluchtstrook gebruiken als spitsstrook? Het heeft geen enkele nut, zolang 8 van de 10 mensen er niet op durft te rijden... Kunnen we deze mensen niet voor onnodig links rijden laten bekeuren!? Of misschien een postbus 51 spotje over wat er van je verwacht wordt.

Ik vind de spitsstroken op de A12, waar ze juist aan de linkerkant zitten een stuk beter werken.

Op de A9 ben ik constant van helemaal rechts, naar helemaal links aan het zigzaggen, omdat mensen constant op de middelste baan blijven rijden.

Rechts inhalen doe ik niet meer, sinds ik zelfs bij een voorsorteerende vrachtwagen bij knooppunt Raasdorp een bekeuring ervoor kreeg, dan maar zigzaggen...

Maar is het nu echt zo moeilijk te begrijpen dat je naar rechts MOET?

Youtube: DashcamNL

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-11 19:28

Wallie

Herr

Valt toch wel mee? Het reguliere spitsvolk en vrachtwagenchauffeurs kunnen er prima mee omgaan is mijn ervaring. 't Zijn vooral de 50+ers met caravan op weg naar Zuid Frankrijk die het niet snappen. Maar ja, die zijn ook geleerd dat je niet over een doorgetrokken lijn mag karren.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• BlakHawk
Wallie schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:35:
Valt toch wel mee? Het reguliere spitsvolk en vrachtwagenchauffeurs kunnen er prima mee omgaan is mijn ervaring. 't Zijn vooral de 50+ers met caravan op weg naar Zuid Frankrijk die het niet snappen. Maar ja, die zijn ook geleerd dat je niet over een doorgetrokken lijn mag karren.
Valt wel mee?
Absoluut niet, vaak is het alleen het vrachtverkeer dat op de spitstrook rijdt. Maar het overgrote deel van de personenauto's blijft op de middelste baan rijden. Waardoor je vaak weer remacties krijgt, terwijl de ruimte er gewoon is. En ze moeten ook gewoon naar rechts.

Het is niet vrijblijvend ofzo...

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11 15:19
wat mij altijd opvalt aan spitsstroken is dat ze niet open zijn in de spits, open zijn als het rustig is en gesloten zijn als het druk is/file staat. Hoe wordt bepaald dat ze open gaan?

In de vakantie periode op de A12 waren ze om 7 uur sochtends open terwijl er geen hond reed. Sta je om 4 uur smiddags op 2 banen in de file en de spitsstroook is dicht... wait wut?

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik denk dat het vooral komt door de belijning van de spitsstroken. Het blijft een doorgetrokken streep en dat zorgt bij veel mensen voor verwarring.
Daar moeten ze iets aan doen.

Money for nothin' and your chicks for free

• PROnline
  • Laatst online: 20-11 17:07
Betreft het aanleggen van extra spitstrook, er moet wel ruimte voor zijn en geld. Extra strook is flink duurder dan een paar lijntjes verleggen (even simpel gezegd). Maar ik deel je irritatie.

• BlakHawk
PROnline schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:46:
Betreft het aanleggen van extra spitstrook, er moet wel ruimte voor zijn en geld. Extra strook is flink duurder dan een paar lijntjes verleggen (even simpel gezegd). Maar ik deel je irritatie.
Het zal ongetwijfeld wat meer kosten, maar als je bijna driekwart jaar bezig bent om sowieso al een stukje te verbreden en daarnaast de volledige snelweg opnieuw te asfalteren, zou dan die extra strook niet een kleinere meerprijs zijn!?

Ik heb er geen verstand van hoor... Maar bij de A2 heeft men het ook direct rigoureus aanpakt.

[ Voor 4% gewijzigd door BlakHawk op 08-09-2011 08:57 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:17

Onbekend

...

DeeJee schreef op donderdag 08 september 2011 @ 08:42:
Ik denk dat het vooral komt door de belijning van de spitsstroken. Het blijft een doorgetrokken streep en dat zorgt bij veel mensen voor verwarring.
Daar moeten ze iets aan doen.
Precies. Dat is de oorzaak dat mensen er niet op gaan rijden.
Beter is gewoon een onderbroken lijn daar neerzetten, en op andere tijdstippen de baan afkruizen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:23

JT

VETAK y0

Het is zeker ernstig, merendeel blijft dan op de middelste of linkerbaan rijden. Ik passeer ze lekker allemaal rechts :w

Postbus 51 spotje lijkt me niet eens zo een verkeerd idee! Mail het ze eens zou ik zeggen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Dit vloeit eenvoudig voort uit het frivool aanpassen van regelgeving die er decennia keihard rigoreus is ingeramd. Wetgever en wegbeheerder hebben net gedaan alsof de mens geen onderdeel van het verkeerssysteem uitmaakt en dan krijg je dit soort situaties.

Consistentie en eenvoud zijn heilig. Daar past dus geen spitsstrook, 130km/u of 90km/u voor aanhangers, kleurcodes voor snelheden, etc. in. Het was verdorie al moeilijk genoeg om mensen aan het verstand te beuken dat men fietsers van rechts voorrang moest verlenen in plaats van doodrijden.

Overigens is er ook een zeer grote populatie automobilisten die uberhaupt nooit naar rechts gaat bij een weg met meer dan 2 rijstroken.
Onbekend schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:00:
Beter is gewoon een onderbroken lijn daar neerzetten, en op andere tijdstippen de baan afkruizen.
Precies. Consistent en eenvoudig. (Je zult overigens wel zien dat veel mensen de afgekruiste strook niet meer (durven te) gebruiken als noodstrook en de meest rare capriolen zullen gaan uitvoeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 08-09-2011 09:12 ]

• Onbekend

Onbekend

...

Rukapul schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:09:
[...]

Precies. Consistent en eenvoudig. (Je zult overigens wel zien dat veel mensen de afgekruiste strook niet meer (durven te) gebruiken als noodstrook en de meest rare capriolen zullen gaan uitvoeren.
Dat is wel een probleem, maar nu durven mensen de auto ook niet op de vluchtstrook te zetten omdat daar nu ook al verkeer op rijdt.

In geval van nood zou ik mijn auto gewoon de rechts afgekruiste baan neerzetten. Je ziet vanzelf wel of er obstakels op de afgekruiste baan staan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:57
Rukapul schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:09:
Dit vloeit eenvoudig voort uit het frivool aanpassen van regelgeving die er decennia keihard rigoreus is ingeramd. Wetgever en wegbeheerder hebben net gedaan alsof de mens geen onderdeel van het verkeerssysteem uitmaakt en dan krijg je dit soort situaties.

Consistentie en eenvoud zijn heilig. Daar past dus geen spitsstrook, 130km/u of 90km/u voor aanhangers, kleurcodes voor snelheden, etc. in. Het was verdorie al moeilijk genoeg om mensen aan het verstand te beuken dat men fietsers van rechts voorrang moest verlenen in plaats van doodrijden.
Fietsers van rechts? Alleen als ze blauw zijn en zo'n witte muts op hebben toch?
Overigens is er ook een zeer grote populatie automobilisten die uberhaupt nooit naar rechts gaat bij een weg met meer dan 2 rijstroken.
Zolang het nog wordt uitgelegd als "onnodig links rijden", zien die middenstrookplakkers niet in wat ze fout doen. Lekker in het midden, kan ik naar links of naar rechts. Ik rijd niet onnodig links, want dit is midden.
Wat dat betreft idd verwarrend. Het ontbreken van een vluchtstrook als de spitsstrook open is is op zich geen probleem, meestal gaat de snelheid dan ook terug naar 80. Op meerbaans wegen die geen snelweg zijn en waar 80 of 100 geldt heb je ook geen vluchtstrook.

Verwijderd

Gisteren op de A2 Eindhoven - Maastricht ook meegemaakt. Van die grijze muizen en vrouwen die met 80 op de middelste baan rijden omdat ze niet op de spitsstrook willen/het niet zien/niet snappen.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:39:
Gisteren op de A2 Eindhoven - Maastricht ook meegemaakt. Van die grijze muizen en vrouwen die met 80 op de middelste baan rijden omdat ze niet op de spitsstrook willen/het niet zien/niet snappen.
Ik denk toch echt dat ze het niet weten. En dit komt vooral door de dorgetrokken streep.
Ze hebben geen idee dat ze iets verkeerds doen.

• BlakHawk
DeeJee schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:51:
Ik denk toch echt dat ze het niet weten. En dit komt vooral door de dorgetrokken streep.
Bekeuren! >:)

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als ik haast heb vind ik zo'n spitsstrook ideaal, vooral op de A13 (r'dam->delft) is de spitsstrook zo goed als leeg en kan je gewoon 100 rijden. Terwijl op de andere banen iedereen bumper aan bumper <90 rijdt.

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
Ik rij nog veel buiten de spits, maar moest ook wennen aan het concept van de spitsstrook. Ik bleef dus ook netjes 100 km/u kachelen op de "gewone" strook, zelfs als de andere strook open stond. Maar zodra hij open is ben ik tegenwoordig meer geneigd om er op te gaan rijden, al was het maar om bepaalde wagens rechts in te kunnen halen terwijl er links geen ruimte is.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:38
DeeJee schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:51:
[...]

Als ze het niet weten, moeten ze geen autorijden. Er staan matrixborden boven de weg met groene pijlen. Als er een groene pijl staat, mag je er rijden. Staat er een rode kruis, mag je er niet rijden. Simpel zat! Een beetje chauffeur snapt dat. En je kan de streep een vluchtstrook niet onderbreken want dan is het geen vluchtstrook meer.

Maar sowieso snap ik niet wat er niet te begrijpen valt. Je hebt 2 banen een 1 vluchtstrook. Staan er 2 op groen en 1 op rood, mag je alleen op de groene. Staan ze alledrie op groen, mag je op alledrie.

En rechts rijden moet ten alle tijden maar dat is een andere discussie (lees: pure onkunde). Mensen rijden in het midden omdat rechts zogenaamd "voor vrachtauto's" is maar ze rijden 80 of 100 in het midden waar je 120 mag. Dat is het ergste wat er is. Soms haal ik dan idd rechts in of links en dan heel scherp afsnijden. Is fout, ik weet het maar hoe moet je het anders aan iemand's verstand brengen? Je hebt ooit toch een rijbewijs gehaald? Je weet toch dat je ten alle tijd rechts moet rijden? 8)7

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
chim0 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:37:
[...]

Als ze het niet weten, moeten ze geen autorijden. Er staan matrixborden boven de weg met groene pijlen. Als er een groene pijl staat, mag je er rijden. Staat er een rode kruis, mag je er niet rijden. Simpel zat! Een beetje chauffeur snapt dat. En je kan de streep een vluchtstrook niet onderbreken want dan is het geen vluchtstrook meer.

Maar sowieso snap ik niet wat er niet te begrijpen valt. Je hebt 2 banen een 1 vluchtstrook. Staan er 2 op groen en 1 op rood, mag je alleen op de groene. Staan ze alledrie op groen, mag je op alledrie.
Wat jij afdoet als 'simpel' is niet meer dan projectie. In zijn algemeen valt echter meer ervoor te zeggen dat wetgever, overheid en wegbeheerder de communicatie heeft verontachtzaamd. Sinds de invoering van de portalen met matrixborden is er continue aan gesleuteld. Zie o.a. de aanpassing van wetgeving over snelheidsindicaties op matrixborden.

• BlakHawk

En rechts rijden moet ten alle tijden maar dat is een andere discussie (lees: pure onkunde). Mensen rijden in het midden omdat rechts zogenaamd "voor vrachtauto's" is maar ze rijden 80 of 100 in het midden waar je 120 mag. Dat is het ergste wat er is. Soms haal ik dan idd rechts in of links en dan heel scherp afsnijden. Is fout, ik weet het maar hoe moet je het anders aan iemand's verstand brengen? Je hebt ooit toch een rijbewijs gehaald? Je weet toch dat je ten alle tijd rechts moet rijden? 8)7
Doe ik ook vaak...

Soms: groot licht als ik erachter rijdt.
Er voorbij, probeer niet af te snijden, maar wel duidelijk te maken dat ze naar rechts moeten. Vaak de rechter knipper al aan, zodra ik ernaast rijd.
Vervolgens rijd ik ervoor en knipper ik wat links/rechts afwisselend en vervolgens naar rechts...

Hint is niet duidelijk, of men heeft het IQ van een sinaasappel en snapt het gewoon niet. Al denk ik meer dat het onwil is, want die spitsstrook is er toch alleen voor vrachtwagens!?

• chim0
dfrenner schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:47:
[...]

of men heeft het IQ van een sinaasappel en snapt het gewoon niet.
Het spijt me om te zeggen maar Nederlanders kunnen gewoon niet rijden. En ik heb genoeg (internationale) ervaring om dit te mogen zeggen.

Moet je eens in Duitsland rijden. Ondanks de andere omstandigheden (grotere afstanden, bredere banen, kortere op/afritten), rijden de Duitsers gewoon veel beter. Ze geven je voorrang, ze doen hun knipperlicht aan, zijn veeeel socialer, rijden gewoon netjes. Hier heb je afritten van 1200 meter en wat doen ze? Helemaal links rijden tot 100m voor de afrit en dan als een idioot dwars door alles en iedereen heen (liefst over het verdrijvingsvlak) de afrit nemen. Dan denk ik, als je nog iets langer wacht en gewoon doorrijdt, rijd je zo tegen de vangrail aan en hoef je je nergens meer zorgen over te maken.

Ja sorry hoor, maar het is gewoon zo. Mensen kunnen echt niet autorijden..

• DeeJee

DeeJee

Dus...

[...]

Ik ben het helemaal met je eens hoor :)
Alleen blijft de verwarring zolang het een doorgetrokken streep is. Je mag namelijk niet over een doorgetrokken steep rijden.
chim0 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:01:
[...]

Het spijt me om te zeggen maar Nederlanders kunnen gewoon niet rijden. En ik heb genoeg (internationale) ervaring om dit te mogen zeggen.
Wij doen het gelukkig nog altijd een stuk beter dan in Frankrijk. Die rijden pas echt slecht.

[ Voor 22% gewijzigd door DeeJee op 08-09-2011 11:06 ]

• BlakHawk

Moet je eens in Duitsland rijden. Ondanks de andere omstandigheden (grotere afstanden, bredere banen, kortere op/afritten), rijden de Duitsers gewoon veel beter. Ze geven je voorrang, ze doen hun knipperlicht aan, zijn veeeel socialer, rijden gewoon netjes. Hier heb je afritten van 1200 meter en wat doen ze? Helemaal links rijden tot 100m voor de afrit en dan als een idioot dwars door alles en iedereen heen (liefst over het verdrijvingsvlak) de afrit nemen. Dan denk ik, als je nog iets langer wacht en gewoon doorrijdt, rijd je zo tegen de vangrail aan en hoef je je nergens meer zorgen over te maken.

Ja sorry hoor, maar het is gewoon zo. Mensen kunnen echt niet autorijden..
En toch heb ik nog nooit zo veel links rijders en bumperklever gezien als in Duitsland.

Waar wij al bang zijn voor die rechterbaan, zijn de Duitsers gewoon allergisch voor de rechterbaan.
Het spiegelen zijn de Duitsers wel beter is, helemaal mee eens. Maar wel enkel op de linkerbaan... En men haalt niet zomaar in.

• Amras
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-10 12:59
Als je meerdere auto's op die spitsstrook ziet rijden en zelf niet kunt beredeneren dat het misschien handig is dat je daar ook gaat rijden, dan ben je echt te dom om te schijten. Het proberen deze mensen op te voeden door rechts in te halen heeft dan ook geen enkele zin, ze begrijpen de hint waarschijnlijk toch niet.

Zelf rijd ik er gewoon rechts voorbij, zonder te knipperen, toeteren of op m'n voorhoofd te tikken.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:36
_JGC_ schreef op donderdag 08 september 2011 @ 09:26:
[...]

Wat dat betreft idd verwarrend. Het ontbreken van een vluchtstrook als de spitsstrook open is is op zich geen probleem, meestal gaat de snelheid dan ook terug naar 80. Op meerbaans wegen die geen snelweg zijn en waar 80 of 100 geldt heb je ook geen vluchtstrook.
Komt nog eens bij dat een snelweg met geopende spitsstroken continue met camera's in de gaten gehouden wordt. Zodra er iets afwijkends gebeurt, wordt de spitsstrook direct weer gesloten verklaard.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt op de A28 richting utrecht, in een sneeuwbui. Op een gegeven moment werd de spitsstrook zo glad dat we de auto's voor ons gewoon opzij zagen schuiven. Nog geen 10 seconden later stonden er weer rode kruizen boven de spitsstrook. Jammer van de file die dan ontstaat, maar veiligheid gaat voor.

• _JGC_
dfrenner schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:08:
[...]
En toch heb ik nog nooit zo veel links rijders en bumperklever gezien als in Duitsland.

Waar wij al bang zijn voor die rechterbaan, zijn de Duitsers gewoon allergisch voor de rechterbaan.
Het spiegelen zijn de Duitsers wel beter is, helemaal mee eens. Maar wel enkel op de linkerbaan... En men haalt niet zomaar in.
Mja, Duitsland werkt het anders. Het gros rijdt daar idd uiterst links en gaat alleen naar rechts als ze iets achterop zien komen. Seinen wordt daar ook niet gezien als asogedrag, maar gewoon als waarschuwing voor iets wat met hoge snelheid aan komt karren.
Als jij met 170 over de autobahn gaat en de hele tijd aan het zigzaggen bent is dat niet bevorderlijk voor de veiligheid, de snelheidsverschillen zijn daar gewoon te groot.

• BlakHawk
mcDavid schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:27:
Komt nog eens bij dat een snelweg met geopende spitsstroken continue met camera's in de gaten gehouden wordt. Zodra er iets afwijkends gebeurt, wordt de spitsstrook direct weer gesloten verklaard.

Ik heb het zelf een keer meegemaakt op de A28 richting utrecht, in een sneeuwbui. Op een gegeven moment werd de spitsstrook zo glad dat we de auto's voor ons gewoon opzij zagen schuiven. Nog geen 10 seconden later stonden er weer rode kruizen boven de spitsstrook. Jammer van de file die dan ontstaat, maar veiligheid gaat voor.
Remmen is inderdaad best veilig met sneeuw 8)7

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:36
dfrenner schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:41:
[...]

Remmen is inderdaad best veilig met sneeuw 8)7
Harder dan 30-40 reed het toch al niet.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:55

vhal

ಠ_ಠ

Ik meen mij te herrinneren dat Rijkswaterstaat ooit een proef had met dynamische wegmarkering. Een doorgetrokken streep duidde aan dat de extra strook een vluchtstrook was en dmv LED werd deze streep een onderbroken scheidingsstreep en dus een extra rijstrook.

zat leesvoer hier

Strava

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

deadsy33 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:54:
Ik meen mij te herrinneren dat Rijkswaterstaat ooit een proef had met dynamische wegmarkering. Een doorgetrokken streep duidde aan dat de extra strook een vluchtstrook was en dmv LED werd deze streep een onderbroken scheidingsstreep en dus een extra rijstrook.

zat leesvoer hier
Dat klopt helemaal. Ik hoorde laatst van iemand bij RWS dat deze lampjes vaak kapot gereden werden en het vervangen duurder en gevaarlijker was, dan ze niet hebben.

En voor de mensen die het nodig vinden om mensen af te snijden of rechts inhalen die op de middelste baan rijden: Je weet dat dit nog veel gevaarlijker is. Veel mensen verwachten dat niet. Als je iemand afsnijd is de standaard reactie van iemand toch remmen. En rechts inhalen verwacht 80% van de mensen niet. Dus als ze dan naar rechts gaan en ze letten net niet goed op rijden ze vol op je.

Ik kan me ook wel eens irriteren aan mensen die onnodig links rijden. Maar als je veel op de weg zit, dan leer je je wel rustig te houden. Je kan er toch niets aan doen.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Rukapul schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:42:
[...]

Wat jij afdoet als 'simpel' is niet meer dan projectie. In zijn algemeen valt echter meer ervoor te zeggen dat wetgever, overheid en wegbeheerder de communicatie heeft verontachtzaamd. Sinds de invoering van de portalen met matrixborden is er continue aan gesleuteld. Zie o.a. de aanpassing van wetgeving over snelheidsindicaties op matrixborden.
Als je niet snapt dat je op de vluchtstrook mag rijden als er grote groen pijlen boven hangen en een deel van de weggebruikers daar al rijdt ben je gewoon heel erg dom. Waarschijnlijk te dom om elke vorm van communicatie van de overheid hierover te begrijpen.

De typische middenbaanplakkers weten wel dat ze uiterst rechts moeten rijden maar doen het niet omdat ze te lui zijn om van rijstrook te wisselen. Ze karren liever rechtuit zonder ergens over na te moeten denken. Dat is het probleem en niet een gebrek aan kennis.
_JGC_ schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:35:
[...]

Mja, Duitsland werkt het anders. Het gros rijdt daar idd uiterst links en gaat alleen naar rechts als ze iets achterop zien komen. Seinen wordt daar ook niet gezien als asogedrag, maar gewoon als waarschuwing voor iets wat met hoge snelheid aan komt karren.
In Duitsland stroomt het redelijk door zolang de weggebruikers hun eigen tempo kunnen rijden. Wat ook helpt is dat er meer snelwegen zijn met drie rijstroken per richting. In druk maar nog niet langzaamrijdend verkeer plakken de Duitsers nog harder aan de linkerbaan dan Nederlanders. Er zijn daar naar verhouding meer weggebruikers onderweg die +130km/h willen rijden. Als het tempo blijft steken op 110-120km/h hangen die links omdat ze harder willen.
itsalwaysme schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:09:
[...]

Dat klopt helemaal. Ik hoorde laatst van iemand bij RWS dat deze lampjes vaak kapot gereden werden en het vervangen duurder en gevaarlijker was, dan ze niet hebben.

En voor de mensen die het nodig vinden om mensen af te snijden of rechts inhalen die op de middelste baan rijden: Je weet dat dit nog veel gevaarlijker is. Veel mensen verwachten dat niet. Als je iemand afsnijd is de standaard reactie van iemand toch remmen. En rechts inhalen verwacht 80% van de mensen niet. Dus als ze dan naar rechts gaan en ze letten net niet goed op rijden ze vol op je.
Snijden is nooit verstandig, maar een middenbaanplakker die in slaap is gevallen kun je rustig rechts inhalen. Hij zal niet opeens van rijstrook gewisseld zijn dus als hij move naar rechts dreigt te maken kun je altijd nog remmen of gas geven of zelf opzij gaan. Een rijstrook op een snelweg is 3,50 meter breed dus daar passen bijna twee auto's op.
Ik kan me ook wel eens irriteren aan mensen die onnodig links rijden. Maar als je veel op de weg zit, dan leer je je wel rustig te houden. Je kan er toch niets aan doen.
Dat kan dus wel. Spitsstroken bieden vaak uitstekende kansen voor rechts inhalen. Soms kun je wel tien midden- en linkerbaanplakkers in één keer inhalen.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-11 10:29

itsalwaysme

Graast voor DB

Femme schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:39:
[...]

Dat kan dus wel. Spitsstroken bieden vaak uitstekende kansen voor rechts inhalen. Soms kun je wel tien midden- en linkerbaanplakkers in één keer inhalen.
Nadeel is: Het is verboden.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Net zo verboden als als onnodig links hangen. De oneindige discussie...

Pakkans bij beide is helaas nagenoeg nul, en ik kan me ook in het geheel niet druk maken om mensen die midden/linkshangers rechts inhalen. Zelf probeer ik waar mogelijk 2x links, 2x rechts te doen. Soms worden ze dan wakker, maar dat is de uitzondering, niet de regel.

Oslik blyat! Oslik!

• BlakHawk
mcDavid schreef op donderdag 08 september 2011 @ 11:45:
Harder dan 30-40 reed het toch al niet.
Tja Nederland he...

Ik weet nog wel dat ik in Duitsland reed toen het zo gigantisch sneeuwde. Mijn voorbumper fungeerde op de snelweg als sneeuwschuiver. Iedereen op de vluchtstrook om sneeuwkettingen om te doen. En die had ik natuurlijk niet bij me, voor een weekendje Duitsland...

80 op een volledig besneeuwde snelweg is dan geen enkel probleem. Als je maar rechtdoor rijdt en niet stuurt. Hoe hoog is je bumper? Een cm of 20? Zoveel sneeuw lag er minimaal, want mijn voorkant was één blok ijs van alle sneeuw die ik omhoog schoof.

Echter hangt het erg van de auto af of je kunt remmen/sturen.

Ik was blij dat ik destijds de Volvo nog had, want mijn huidige Leon had het nooit gered. Maar remmen was geen enkel probleem evenals een flinke dot gas. DSTC corrigeerde het perfect waardoor je recht op de weg bleef. Maar sturen tot bepaalde hoogte bij die snelheid. Van baan wisselen was geen enkel probleem, maar het stuur omgooien is niet te corrigeren...

• BlakHawk
itsalwaysme schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:09:

Huh, hoe kan rechts inhalen van iemand die niet naar rechts durft nu gevaarlijk zijn?
Op de 5 stroken brede A4, haal ik wel eens rechts in op het moment er een extra baan tussen zit. Het zal nog steeds verboden zijn, maar hoe vaak ik wel niet twee lege stroken heb tussen de linksrijder en mijzelf... Ik vraag me af of een agent zal schrijven. Van gevaar is dan in ieder geval gen sprake meer.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

dfrenner schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:15:
[...]

Huh, hoe kan rechts inhalen van iemand die niet naar rechts durft nu gevaarlijk zijn?
Hoe weet jij of iemand niet durft of gewoon niet zit op te letten?

• BlakHawk
DeeJee schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:18:
Als iemand na grootlicht, knipperlicht en (relatief ;) ) dicht op de bumper zitten, niet naar rechts gaat, doen ze dat daarna ook echt niet hoor.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 23:19
dfrenner schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:08:
[...]

Tja Nederland he...
Ik weet nog wel dat ik in Duitsland reed toen het zo gigantisch sneeuwde. Mijn voorbumper fungeerde op de snelweg als sneeuwschuiver. Iedereen op de vluchtstrook om sneeuwkettingen om te doen. En die had ik natuurlijk niet bij me, voor een weekendje Duitsland...

80 op een volledig besneeuwde snelweg is dan geen enkel probleem. Als je maar rechtdoor rijdt en niet stuurt. Hoe hoog is je bumper? Een cm of 20? Zoveel sneeuw lag er minimaal, want mijn voorkant was één blok ijs van alle sneeuw die ik omhoog schoof.

Echter hangt het erg van de auto af of je kunt remmen/sturen.

Ik was blij dat ik destijds de Volvo nog had, want mijn huidige Leon had het nooit gered. Maar remmen was geen enkel probleem evenals een flinke dot gas. DSTC corrigeerde het perfect waardoor je recht op de weg bleef. Maar sturen tot bepaalde hoogte bij die snelheid. Van baan wisselen was geen enkel probleem, maar het stuur omgooien is niet te corrigeren...
Afgezien van de spitsstrook discussie (Doe A9 ---> kom er op bij de Bobs en ga naar de A2) waar ik volledig met je eens ben, vind ik dit toch wel een achterlijk actie.

Zodra jij niet meer kunt uitwijken voor iets of iemand is het niet verantwoord om 80 te rijden, of dat nou in een 2CV, een Volvo S80 of een Bentley is......

K to the KillaZ

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 06:49
KillaZ schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:23:
[...]

Afgezien van de spitsstrook discussie (Doe A9 ---> kom er op bij de Bobs en ga naar de A2) waar ik volledig met je eens ben, vind ik dit toch wel een achterlijk actie.

Zodra jij niet meer kunt uitwijken voor iets of iemand is het niet verantwoord om 80 te rijden, of dat nou in een 2CV, een Volvo S80 of een Bentley is......
offtopic: Dat had ik een keer in Nederland, "hoge" snelheid in de sneeuw, toen remmen voor een inhaler. Alle wielen blokeerden, motor sloeg uit. Maar remmen (zonder ABS of ander techniek) wilde niet echt... Doe ik ook nooit meer 8)7 Gelukkig ruim optijd :X

[ Voor 3% gewijzigd door Don3k op 08-09-2011 13:55 ]

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

[...]

True. Maar in een andere situatie mag ik ook links en rechts van de doorgetrokken streep rijden. Toch mag ik deze streep niet passeren. Ik snap de verwarring wel en vind dat je de streep gewoon dient aan te passen naar lange strepen met korte onderbreking (zoals spitsstroken tussen zoetermeer en gouda bijv.). Consistentie is belangrijk!

[ Voor 3% gewijzigd door noes op 08-09-2011 13:45 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-11 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

In België heb ik anders wel een geniaal systeem gezien voor volautomatische zelfregulerende low tech spitsstroken: boven de meest rechter baan hangen bordjes (50). Dus je mag daar gewoon altijd rijden, maar niet harder dan 50. Oftewel, als het harder dan 50 doorrijdt, dan rijdt iedereen gewoon op de hoofdrijbanen; zodra de snelheid daar onder de 50 duikt is "opeens" en volautomagisch die extra strook "beschikbaar". Zoder elektronische borden of ingewikkelde systemen nodig te hebben.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• chim0
Haha, nee dat is lekker. Rij je 50, rijd degene naast je 120. 8)7

Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen wat er gebeurt als het mis gaat of als iemand van baan wil wisselen..

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

chim0 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:12:

Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen wat er gebeurt als het mis gaat of als iemand van baan wil wisselen..
Maar waarom zou je 50 gaan rijden op die extra baan als het op de hoofdbanen 120 rijdt? 8)7

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:50

Dido

heforshe

chim0 schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:12:

Ten eerste rijdt degene naast je geen 120, want er is niemand stom genoeg om 50 te gaan karren op de extra baan als ie 120 kan en mag op de baan ernaast. Als degene naast je 120 rijdt ben je dus dommer dna de gemiddelde Belg, kennelijk.

Ten tweede: als een snelheidsverschil van 70km per uur zo levensgevaarlijk is moet de volledige bebouwde kom maar autovrij worden gemaakt... zelfs in een 30-km-zone is het snelheidsverschil tussen tegenliggers al 60 km/uur.

Wat betekent mijn avatar?

• Paul
  • Laatst online: 11:38
Femme schreef op donderdag 08 september 2011 @ 12:39:
Als je niet snapt dat je op de vluchtstrook mag rijden als er grote groen pijlen boven hangen en een deel van de weggebruikers daar al rijdt ben je gewoon heel erg dom. Waarschijnlijk te dom om elke vorm van communicatie van de overheid hierover te begrijpen.
Ik denk dat men best snapt dat men er mag rijden (die groene pijlen zie je vaak genoeg), maar dan nog ligt er zo'n streep tussen die 100 euro kost (uitgaande van eenrichtingsverkeer) als je er overheen gaat...
Ik zou zeggen, rij dan nog maar wat meer rond in Duitsland ;) Toen je over het dwars oversteken naar de uitvoegstrook had dacht ik even dat je het over afremmend van de 200km/uur op 100m voor het verdrijvingsvlak in Duitsland had...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 21:07
In mijn optiek gaat er bij de spitsstroken aan de rechterzijde van de weg gewoon hetzelfde fout als wat meestal fout gaat op een driebaansweg: Niemand rijdt rechts, omdat ze deze baan vrijhouden voor vrachtwagens. Opzich kan ik me in die gedachte wel vinden, maar op het moment dat er nauwelijks tot geen vrachtwagens zijn is dit natuurlijk waanzin. Postbus 51 spotje lijkt me oprecht geen slecht plan, zeker omdat die spotjes over het algemeen geniaal zijn!

Mijn vraag is alleen: Waarom in vredesnaam spitsstroken aan de linkerzijde (een plusstrook) afblokken buiten de spits? De rijbaan is inderdaad wat smaller, maar dat maakt toch niet uit? Of is dat enkel om een bottleneck te voorkomen op het moment dat de plusstrook ophoudt? Daar kan ik me nog wel in vinden, omdat we over invoegen ook nog wel een compleet topic kunnen openen O-) |:(

If you want to be the best, you need to work with the best :)

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 23:19
Dat het een strook voor vrachtwagens wordt is ook onzin, aangezien een 120 km/u weg bij een geopende spitsstrook een 100 km/h weg wordt. Wat meteen het verschil in snelheid tussen de vrachtwagens en het overige verkeer een stuk kleiner maakt.

K to the KillaZ

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Ring A10 hetzelfde verhaal, ik geloof het allemaal wel, gewoon lekker 100 op de spitsstrook rijden. Als er van die grijze figuren op de baan ernaast 80 rijden, jammer dan, ik haal ze gewoon in. Ik ga me er niet meer aan ergeren, gewoon er langs. Dahaag. :w

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 20:18
Mx. Alba schreef op donderdag 08 september 2011 @ 14:11:
In België heb ik anders wel een geniaal systeem gezien voor volautomatische zelfregulerende low tech spitsstroken: boven de meest rechter baan hangen bordjes (50). Dus je mag daar gewoon altijd rijden, maar niet harder dan 50. Oftewel, als het harder dan 50 doorrijdt, dan rijdt iedereen gewoon op de hoofdrijbanen; zodra de snelheid daar onder de 50 duikt is "opeens" en volautomagisch die extra strook "beschikbaar". Zoder elektronische borden of ingewikkelde systemen nodig te hebben.
Wat is daar het praktisch nut van? Dan kun je toch net zo goed die rechterbaan gewoon altijd zonder snelheidslimiet openlaten? Lijkt me veiliger ook, want nu heb je dus genoeg mensen die de limiet niet zo serieus nemen en gewoon 120 rijden op de 50km strook omdat ze daar een vrije baan hebben. En het langzame vrachtverkeer rijdt dan in feite op de middenstrook.

Verwijderd

DeeJee schreef op donderdag 08 september 2011 @ 13:18:
[...]

Waarom neem jij het continu op voor de mensen die of niet durven of niet opletten? Beide is toch fout?

Verwijderd

Een tijdje terug kwam ik vanaf afslag Haarlem-Zuid de A9 op rijden, richting Alkmaar, waarbij ik een file tegemoet reed. Toen ik bezig was met afremmen om zo achteraan aan te sluiten, sprongen de matrixborden opeens aan die aangaven dat de spitsstrook open was. Ben ik dus serieus de eerste 3 kilometer de _enige_ op die spitsstrook die gewoon door aan het rijden is, terwijl de rest schaapachtig voor zich uit loopt te staren en (bijna) stil staat. What. The. Fuck. 8)7

Voelde wel lekker exclusief, zo'n privé wegbaan. :P

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:34

KrazyJay

In België is het nog altijd hetzelfde als in Nederland, spitsstroken worden afgevlagd (rood kruis met klein gaatje in het midden) op het moment dat ze niet nodig zijn. Op het moment dat ze open zijn, staat er vrijwel altijd een snelheidsbeperking (dynamisch) op net als op de andere rijstroken.

Die snelheidsbeperking van 50KM/H geldt alleen voor lijndiensten en taxi's die vluchtstroken mogen gebruiken als er file staat op de andere rijstroken. Dat heeft dus niets te maken met low-tech spitsstroken, welke nog niet zo lang in België bestaan i.t.t. het gebruik van de vluchtstrook voor (semi-)openbaar vervoer.

Het systeem van spitsstroken (inclusief de nu al verouderde term plusstroken) komt hoofdzakelijk uit Nederland. Het Nederlands systeem werd destijds (spreken we over 2003, 2004) met grote bewondering bekeken in onder andere Engeland (Highways Agency te Birmingham) en in Belgie omdat het goedkoop en veilig was/zou zijn. Gevolg is dat bijna alle kenmerken overgenomen zijn door andere landen, aangepast aan nationale regelgevingen (maar gezien de conventie van Geneve was er al uniformiteit in het verkeer). Of je nou op de M42 in Engeland rijdt of de E313 in Vlaanderen, het gaat er echt niet veel anders aan toe dan in Nederland.

Ook in België en Engeland wordt de spitsstrook minder intensief bereden dan andere rijstroken. Dit omdat de mens in het verkeer iets niet dat als hij/zij niet zeker is van de correctheid van het gebruik. Mensen blijven liever een rijstrook verder naar links rijden omdat dit bekend is. Liever een boete maar geen stress dan iets "onbekends" doen en later in de problemen te komen.

Leuk feitje nog, die rode kruizen zijn eigenlijk geen kruizen. Er zit namelijk een opening daar waar de vier benen van het kruis samenkomen. Dit (in ieder geval in Engeland) vanwege wettelijke redenen. Mocht je namelijk pech hebben, dan mag je wel stoppen op een strook dat afgevlagd is met een "open" rood kruis, maar je mag niet een tunnel inrijden waar een gesloten kruis gesignaleerd staat.

Excuses voor het directe reageren, maar het stoort me dat foutieve informatie als waarheid aangenomen wordt en zo als cowboyverhaal een leven gaat leiden. Zo komen (namelijk) in het verkeer de ongelukken omdat mensen dachten dat... (vul maar in). Twijfel je aan iets, doe eerst research, neem contact op met de wegbeheerder of het CBR, of doe eens een opfrissingscursus.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de A9 tussen Badhoevedorp en afslag Haarlem Zuid werkt de strook wel, de belijning is wat rommelig
maar 's middags stond het daar altijd vast, nu rolt het beter door. Alleen jammer dat de strook weer dicht is eerder op de dag en dat je er maar 80 mag. Ik had liever ook drie echte rijstroken gezien. maar ja.
Met rechts inhalen op de strook heb ik geen moeite.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wat mij betreft mag de rijbevoegdheid worden ingenomen van mensen die nu nog niet weten dat je over die streep mag.

Van mij mag sowieso strenger worden geacteerd op zaken als:
  • Afslaan zonder knipperlicht
  • Niet rechtshouden
  • Duidelijk gebrek aan regelkennis in situatie "X"
1x = Boete, 2de keer = rijbewijs invorderen voor 10 dagen.

Klinkt misschien overdreven, maar als jij bij het verlaten van een rotonde je knipperlicht niet gebruikt, ben je blijkbaar met hele andere dingen bezig.

Als jij niet het fatsoen hebt om af en toe de vernieuwde regelgeving na te kijken, kan je dat ook mooi in die 10 dagen doen. Die spitsstroken bestaan al meer dan 2 jaar, als je dan nog niet weet dat je over die streep mag, heb je echt een probleem.

En ja, ook Opa die 1x per jaar de weg op gaat heeft de regels te kennen.

Indien een nieuwe regel < 1 jaar bestaat kan je een boete geven, bestaat hij > 1 jaar, dan mag er veel strenger worden gestraft.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 08-09-2011 19:52 ]

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 13:43
@techned: rood kruis met een klein gaatje erin? Die snap ik niet helemaal. Heb je daar voorbeelden van in Nederland? Waar haal je deze wijsheid vandaan. Waarom is plusstrook een verouderde term?

Hoi

• Onbekend

Onbekend

...

PWM schreef op donderdag 08 september 2011 @ 19:51:
Wat mij betreft mag de rijbevoegdheid worden ingenomen van mensen die nu nog niet weten dat je over die streep mag.
Dan wordt het wel lekker rustig op de weg.
Een doorgetrokken streep blijft een doorgetrokken streep en daar mag je niet overheen. Zolang dat niet verandert, gebruiken we die baan niet of nauwelijks.

Jij denkt dat mensen zo'n vreemde regel meteen begrijpen en accepteren, maar dat is gewoon niet zo. En rijbevoegdheid intrekken is flauwekul, want zoveel aandacht is er ook niet aan geschonken. Blijkbaar is de hoogte van de percentage mensen die die spitsstrook gebruiken hoog genoeg, want anders was er wel een extra reclame campagne gestart.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
roelieboelie schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:22:
@techned: rood kruis met een klein gaatje erin? Die snap ik niet helemaal. Heb je daar voorbeelden van in Nederland? Waar haal je deze wijsheid vandaan. Waarom is plusstrook een verouderde term?
tantaaah, 5 seconden googlen:

Afbeeldingslocatie: http://www.verkeert.nl/media/kleinMatrixbord%281%29.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Dan hadden ze de zijstreep dus zo moeten maken zoals ze in Frankrijk zijn:

Afbeeldingslocatie: http://images.retecool.com/uploads/Olaf-frankrijk-snelweg.jpg

Heel lange onderbroken strepen. Maar dus niet een doorgetrokken streep.

• PWM
  • Niet online

PWM

Onbekend schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:28:
[...]

Dan wordt het wel lekker rustig op de weg.
Een doorgetrokken streep blijft een doorgetrokken streep en daar mag je niet overheen. Zolang dat niet verandert, gebruiken we die baan niet of nauwelijks.

Jij denkt dat mensen zo'n vreemde regel meteen begrijpen en accepteren, maar dat is gewoon niet zo.
Een spitsstrook is niet eens te benaderen zonder een streep over te komen, dat zou die mensen toch aan het denken moeten zetten :+
Blijkbaar is de hoogte van de percentage mensen die die spitsstrook gebruiken hoog genoeg, want anders was er wel een extra reclame campagne gestart.
Er hoeft niet specifiek voorgelicht te worden, als mensen zelf even de moeite namen eens in de zoveel tijd de nieuwe regels te bekijken. Zo simpel is het. De overheid hoeft niet alles zelf te doen, gewoon even kijken.
Artikel 76. Doorgetrokken streep

Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, heeft de volgende betekenis:
  • indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, met verkeer in beide richtingen: bestuurders mogen de streep niet naar links overschrijden en zich niet links van de streep bevinden, tenzij aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;
  • indien de streep zich bevindt tussen rijstroken dan wel op paden, voor verkeer in één richting: bestuurders mogen de streep niet overschrijden, tenzij tussen de bestuurder en de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht.
  • Indien de streep zich bevindt tussen de naast de spitsstrook gelegen rijstroken en spitsstroken: bestuurders mogen de doorgetrokken streep overschrijden
.
Dit artikel is ruim 3 jaar oud. Ja, ik vind dat je dit dan gewoon moet weten, zonder uitzondering.

Dit is af te vangen door een verplicht theorie examen eens in de 1-3 jaar (waar ik erg voor ben), maar mensen zouden zelf ook verantwoordelijkheid moeten nemen.
Mx. Alba schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:38:
Dan hadden ze de zijstreep dus zo moeten maken zoals ze in Frankrijk zijn:

[afbeelding]

Heel lange onderbroken strepen. Maar dus niet een doorgetrokken streep.
Kan die gast in zijn Mondeo niet rechts gaan rijden :o :+

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 08-09-2011 20:52 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 20:18
PWM schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:47:
[...]

Kan die gast in zijn Mondeo niet rechts gaan rijden :o :+
Waar leid jij zijn snelheid uit af? Wellicht is hij zelfs al van plan de linkerbaan te nemen om die grijze voorganger te passeren.

• Paul
Er hoeft niet specifiek voorgelicht te worden, als mensen zelf even de moeite namen eens in de zoveel tijd de nieuwe regels te bekijken. Zo simpel is het. De overheid hoeft niet alles zelf te doen, gewoon even kijken.
Just curious: Waar? Ik moet het ook maar horen van anderen, ik zou niet weten waar ik moet zijn... Ook bij rijlessen wordt (of iig 10 jaar geleden werd) er compleet geen aandacht geschonken aan dat de regels in de toekomst wel eens kunnen veranderen, men had het alleen over 'hoe moet het nu'...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Onbekend

Onbekend

...

Dus jij kijkt regelmatig of er regels zijn aangepast?
Volgens mij weet 99% van de mensen dat niet eens als het niet in de media komt.

En ik ben van mening dat de overheid moet zorgen dat de mensen een beter voorlichting krijgen van nieuwe regeltjes e.d.

• PWM
  • Niet online

PWM

Paul schreef op donderdag 08 september 2011 @ 21:13:
[...]
Just curious: Waar? Ik moet het ook maar horen van anderen, ik zou niet weten waar ik moet zijn... Ook bij rijlessen wordt (of iig 10 jaar geleden werd) er compleet geen aandacht geschonken aan dat de regels in de toekomst wel eens kunnen veranderen, men had het alleen over 'hoe moet het nu'...
Elk jaar worden er wijzigingen aangebracht, dat is een gegeven. Belangrijke wijzigingen, hier: http://www.onderweginfo.nl/sitemanager.asp?pid=23

Meestal wordt er in de media wel een beetje aandacht aan besteed. En als jij meer dan een jaar geen nieuwe regels hebt gezien, is 1 zoekopdrachtje genoeg om weer op te hoogte te zijn.

Mensen verwachten als het om verkeersregels gaat, alles op een presenteerblaadje te krijgen. Er geldt echter een haalplicht, en anno 2011 is het ook niet moeilijk om de nieuwe regels te vinden.

• Onbekend

Onbekend

...

Ah, die rouwstoet mag je nu weer niet onderbreken. Vroeger mocht ook al niet.......

Maar dit zijn alleen verkeersregels. Zijn er ook lijsten van andere wetgevingen en misschien subsidies?

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:34

KrazyJay

roelieboelie schreef op donderdag 08 september 2011 @ 20:22:
"Open rode kruis" is ondertussen al uitgelegd.

Plusstrook wordt nog wel gebruikt, maar zover ik weet wordt in instanties de plusstrook vaker spitsstrook genoemd.

Wijsheid komt van mijn studie in verkeerskunde, werk voor Highways Agency en Rijkswaterstaat, en nog wat stages hier en daar.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Verwijderd schreef op donderdag 08 september 2011 @ 18:28:
[...]

Waarom neem jij het continu op voor de mensen die of niet durven of niet opletten? Beide is toch fout?
Haha geloof me...ook ik erger me rot aan die al die mensen die niet de spitsstrook pakken maar op de middelste baan blijven plakken.
Ik probeer alleen maar uit te leggen dat een deel van die mensen gewoon niet door heeft dat ze over een doorgetrokken lijn mogen. Dat het daarom misschien beter is dat ze iets aan de belijning doen.
Ik praat het niet goed maar probeer het te verklaren :)

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Zeur toch niet zo over mensen die niet op de spitsstrook rijden. Doordat al die zakken aardappelen op de hoofdrijbanen blijven hangen zijn de spitsstroken vrij voor ons :D

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Mx. Alba schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 08:19:
Zeur toch niet zo over mensen die niet op de spitsstrook rijden. Doordat al die zakken aardappelen op de hoofdrijbanen blijven hangen zijn de spitsstroken vrij voor ons :D
_/-\o_ _/-\o_
Als ze lekker in het midden blijven cruisen met 90 cruise ik er rechts gewoon met 100 voorbij :D
Rechtshouden is voor veel mensen zo ontiegelijk moeilijk. Ik rijd dagelijks zowat de hele A50 af en daar zitten pipo's tussen die gewoon kilometerslang niet op de rechterbaan komen terwijl er rechts niets rijdt. Zelfs in situaties zonder spitsstrook vertikken veel het om op die rechterbaan te rijden... Soms is dat omdat er 10km verder op links aangehouden moet worden, maar nog vaker zonder enkele reden. Het trucje 2 banen naar links en dan weer 2 naar rechts en het knippertje aanhouden doe ik tegenwoordig niet meer, de mensen die het snappen zijn op 1 vinger te tellen en de rest durft je zelfs nog groot licht te geven :F. Daarom is het tegenwoordig :W doei, ik ga als ik naar rechts kan naar rechts en houd gewoon mijn snelheid aan. Bij lange treintjes ook hoor, gewoon naar rechts, 10km/u onder de max en voorbij tuffen. (die 10 onder max doe ik zodat ik kan zeggen dat ik het file vond :D en dan mag je er rechts langs :D ).

Ben ooit laat in de avond vanuit utrecht naar denbosch gereden over de a2. Op een deel van de route is het 4 baans. Er reed een figuur voor me op de meest linkse baan en ik op meest rechtse. We waren de enige 2 auto's die op dat moment op de weg reden en meneer heeft minimaal 20 km enkel op de linkerbaan gereden. :F Sorry hoor, maar wat denk je dan...

Als ik een setje vrachtwagens inhaal en ik rijd 10 seconden op de linker baan zonder iets voorbij te rijden voel ik me er al niet goed bij, dan denk ik, goh ik had wel even naar rechts kunnen gaan. Maar sommige hebben geen enkel probleem met links hangen. Die houden het minuten lang vol zonder enkele reden...

Overigens zijn het niet allemaal opa's en vakantiegangers hoor. Als ik 's ochtends in de auto zit liggen veel mensen nog op 1 oor. Ik zit om 6:00 op de weg en ben dan vooral omgeven door vrachtwagens, bouwvakkers en grote leasebakken. En je maakt mij niet wijs dat deze mensen bijna nooit rijden :+

Soms vraag ik me af of men denkt een enge ziekte te krijgen van rechts rijden, want soms maken ze na veel gesputter ruimte door naar rechts te gaan en komen ze, als je ze voorbij bent, gewoon weer naar links :F En dat terwijl ik na de actie weer naar rechts ga... :?

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op de A9 staan bordjes als de spitsstrook open is, dus de mensen zien het vanzelf wel, er gaat wat tijd overheen maar de eerste keer dat je er rijdt is het misschien wat vreemd.
Het heeft ook heel lang geduurd voordat ze doorhadden dat de flitspaal weg was maar inmiddels stroopt het verkeer daar ook niet meer op.

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
DopdeDouwer schreef op donderdag 08 september 2011 @ 10:28:
Als ik haast heb vind ik zo'n spitsstrook ideaal, vooral op de A13 (r'dam->delft) is de spitsstrook zo goed als leeg en kan je gewoon 100 rijden. Terwijl op de andere banen iedereen bumper aan bumper <90 rijdt.
Ik ben daar een keer een file (langzaam rijdend tot stilstaand verkeer) van 4km geheel voorbij gereden (op gepaste snelheid) over die spitsstrook. Er reed echt helemaal niemand en ik heb bij elk matrixbord weer gecontroleerd of er wel echt een groene pijl stond! Ik was echt stomverbaasd 8)7 Bij andere files komen ze regelmatig al 250 meter voor de afrit al met een noodvaart over de vluchtstrook om die afrit te kunnen nemen en hier mag het maar dan gebeurd het niet. Er is duidelijk een vreemde angst voor die spitsstrook, terwijl de bebording er vrij duidelijk over is. Helaas is een spitsstrook links vanwege de ruimte niet overal mogelijk, want dat blijf ik het meest logische vinden.

• BlakHawk
bouwfraude schreef op vrijdag 09 september 2011 @ 11:50:
Op de A9 staan bordjes als de spitsstrook open is, dus de mensen zien het vanzelf wel, er gaat wat tijd overheen maar de eerste keer dat je er rijdt is het misschien wat vreemd.
Het heeft ook heel lang geduurd voordat ze doorhadden dat de flitspaal weg was maar inmiddels stroopt het verkeer daar ook niet meer op.
De eerste dag lag dat iet anders :)
De eerste dag dat de A9 richting Alkmaar open was, was vorige week dacht ik.

Er waren geen kruizen dan wel pijlen aanwezig 8)
Dus aangezien overal borden stonden mbt de spitsstroken, ging er één vrachtwagen naar rechts. Op de spitsstrook. Er volgde al snel meer, totdat alle vrachtwagens er reden. Toen dacht ik, nou prima. Eigenlijk wel logisch. Geen rood kruis, gaan met die banaan en andere auto's volgden. Was wel grappig, vooral het moment om een rijkswaterstaatauto te passeren, wat keek die vreemd :)

De volgende dag was dat rode kruis wel aanwezig.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:47

Polariteit

Fietsende fotografeur

erg herkenbaar. Ik rijd dagelijk over de A13 richting den haag, en daar wordt de spitsstrook EN de rijstrook daarnaast (de meest rechtse als de spitsstrook niet gebruikt wordt) amper gebruikt. Af en toe waan ik mij echt in de middle of nowhere als ik daar rijd; ongeveer 95% rijdt op de twee linker rijbanen.

En om nou te zeggen dat het onduidelijk is dat de baan open is; neu. Om ongeveer de 50 a 100 meter staan er matrixborden met gigantisch felle groene pijlen, die zelfs vanuit het ISS zichtbaar moeten zijn zo fel zijn ze.

wel een voordeel: doordat alles en iedereen op de linker 2 banen op elkaar geplakt zit, kan ik gewoon heerlijk op de cruise control op 105 doorkarren zonder uberhaupt tot aan ypenburg ook maar aan de rem te hoeven zitten :)

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

een aantal maanden geleden heb ik me zo erg geergerd aan links/middenbaan rijders dat ik maar een mail naar de klpd heb gestuurd met de vraag of ik de theorie nog wel kende tussen neus en lippen door.
Beste KLPD,

Het is algemeen bekend dat onnodig links rijden strafbaar is, ik kom deze weggebruikers dan ook zelden tegen en heb er ook geen hinder van.
Wat ik wel vaak tegenkom op 3,4,5,6 baans wegen zijn onnodige middenbaan rijders.
het is zeer onplezierig om als je geheel rechts rijdt, je 2 banen moet opschuiven om vervolgens weer 2 banen naar links te schuiven. omdat iemand onnodig in het midden wilt rijden.
erger is het nog als het iets drukker is en de 3 of meer baans wegen optimaal gebruikt moeten worden voor de doorstoming. iemand die onder de maximum snelheid rijd op de middenbaan dwingt om al het verkeer echter via 1 baan om in te halen iets dat niet gaat passen waardoor file vorming onstaat terwijl dit niet het geval zou zijn geweest als de betreffende persoon rechts had gereden.
Iemand presteerde het zelfs om op redelijk lege A2 (dacht 6 baans) om op de 5e strook te gaan rijden. waardoor ik naar de meest linker strook moest om deze persoon In te halen.
De meeste middenbaan rijders vind ik trouwens op plekken waar de vluchtstrook als spitsstrook open is. het lijkt wel of de meesten weigeren op deze baan te komen. terwijl het de doorstoming zoveel kan verbeteren, er is daar namelijk zoveel ruimte.

Wat zijn de regels omtrent het middenbaan rijden.
bij mij zijn de volgende regels bekend:
Ieder moet op de meest rechterbaan rijden indien mogelijk.
Inhalen moet altijd links geschieden, (met een aantal uitzonderingen).

mijn vraag
wordt erook op de middenbaan gecontroleerd op onnodig links rijden, of geldt dit alleen voor de meest linkerbaan? het zijn er namelijk erg veel die onnodig in het midden blijven rijden en daardoor het toch al redelijk drukke verkeer ophouden.

Met vriendelijke Groet,
Sebastiaan.
en ik kreeg het volgende antwoord:
Geachte heer .....,

Vriendelijk bedankt voor uw reactie. De controle op onnodig links rijden geldt voor alle rijstroken, de meest rechtse rijstrook vanzelfsprekend uitgezonderd. Een weggebruiker dient altijd zoveel mogelijk rechts te rijden. Inhalen gebeurt inderdaad altijd over links. Het onnodig lang blijven rijden op de middenbaan geldt dus ook zeker als onnodig links rijden en hier wordt door ons dan ook streng op gecontroleerd en waarschuwend en verbaliserend tegenop getreden. Zoals u zelf al aangeeft belemmert onnodig links rijden een vlotte doorstroming en bovendien ontstaat het risico dat andere weggebruikers rechts gaan inhalen met alle gevaren van dien.
Ik hoop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben

Met vriendelijke groet
Arno

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-11 19:00

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik vraag me af of het wel verboden is om over de spitsstrook rechts in te halen. Immers is het toegestaan om in een file rechts in te halen. Voor zover ik weet (en een bron staat hieronder) is de definitie van een file een rij auto's waarvan de snelheid niet de maximale snelheid rijd doordat deze door wat dan ook verhinderd wordt. Over een snelheid wordt niet gesproken.

In het onderstaande stuk heeft iemand zijn boete aangevochten en gelijk gekregen.

http://zoeken.rechtspraak...rije_tekst=rechts+inhalen
zaak: LJN: AO0788, Gerechtshof Leeuwarden, WAHV 03/00424

Ben geen rechten specialist maar was er in Nederland niet zo iets als het fenomeen dat als iemand voor een "overtreding" is vrijgesproken dat gelijke zaken dezelfde "straf" zouden moeten krijgen.

Zelf ben ik ook erg fan van rechts inhalen, met bovenstaande redenering in mijn achterhoofd. Ben alleen bang dat ik het niet recht kan lullen als ik toch wordt aangehouden. Eén geluk in dit opzicht, ik heb op mijn dagelijkse route geen spitsstroken. Helaas zijn ze wel nodig en schiet het nog niet op met de aanleg.

[ Voor 19% gewijzigd door Sr_Ogel op 12-09-2011 19:55 ]

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
De minister heeft aangegeven dat de spitsstroken langer open moeten, maar volgens Charlie Aptroot is dat weer niet genoeg en moeten ze permanent open: http://www.telegraaf.nl/b...en_minister__.html?p=11,1

Misschien dan maar gelijk een nieuwe naam voor die spitsstroken verzinnen, want als ze permanent open moeten dan slaat die benaming ook natuurlijk nergens meer op.

Oh ja, pas dan ook maar gelijk de belijning even aan zodat het er als een normale strook uitziet. Wat een gedoe allemaal :P

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Wat ik niet helemaal begrijp in Nederland:

Wat maken we ons onnodig druk over op welke rijstrook iemand zit. In 99 van de 100 gevallen houdt iemand zich aan de maximale snelheid of gaat daar al over heen. We zijn technisch gezien dus allemaal 'fout' bezig als we deze persoon willen inhalen, of het nu van links is of van rechts.

Want ja, we doen allemaal stoer met het hardrijden, maar bijna niemand durft rechts in te halen.

• Paul
ebia schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 14:13:
Wat maken we ons onnodig druk over op welke rijstrook iemand zit. In 99 50 van de 100 gevallen houdt iemand zich aan de maximale snelheid of gaat daar al over heen.
FTFY :>

Ik rijd de laatste tijd helemaal niet meer zo hard, en nog steeds zijn er hele hordes mensen in te halen; hoe kan dat als 99% al VMAX rijdt?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Onbekend

Onbekend

...

Vlassie1980 schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 12:31:
De minister heeft aangegeven dat de spitsstroken langer open moeten, maar volgens Charlie Aptroot is dat weer niet genoeg en moeten ze permanent open: http://www.telegraaf.nl/b...en_minister__.html?p=11,1

Misschien dan maar gelijk een nieuwe naam voor die spitsstroken verzinnen, want als ze permanent open moeten dan slaat die benaming ook natuurlijk nergens meer op.

Oh ja, pas dan ook maar gelijk de belijning even aan zodat het er als een normale strook uitziet. Wat een gedoe allemaal :P
Waarom niet de spitsstroken overdag continu open? Slijtage? Of vanwege het toezicht?

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Paul schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 14:18:
[...]
FTFY :>

Ik rijd de laatste tijd helemaal niet meer zo hard, en nog steeds zijn er hele hordes mensen in te halen; hoe kan dat als 99% al VMAX rijdt?
Dan rij jij misschien op andere wegen dan ik, maar als ik bijvoorbeeld de A2 tussen 020 en 030 pak (of vice versa) en me dan aan de vmax houdt (100) dan wordt ik zelfs nog ingehaald door vrachtwagens

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:46

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Onbekend schreef op vrijdag 30 september 2011 @ 19:40:
[...]

Waarom niet de spitsstroken overdag continu open? Slijtage? Of vanwege het toezicht?
Vanwege het toezicht. Vanwege het ontbreken van een vluchtstrook, moet er toezicht zijn.

Dat had (ten tijde van de eerste plannen) te maken met 't feit dat het zeer moeilijk was om vergunningstechnisch een extra rijstrook te gaan bouwen. De vluchtrstrook omtoveren tot rijstrook kon makkelijker. (die strook asfalt lag er altijd al). En omdat ze tijdelijk open zouden gaan, zou een aparte vluchtstrook dan niet nodig zijn. Geen extra asfalt, wel extra rijstrook. Iedereen blij O-)

Nu ze zo ongeveer overal spitsstroken hebben gebouwd (en ze ook steeds langer open moeten blijven) zie ik 't wel gebeuren dat ze er "uit veiligheidsoverwegingen" aparte vluchtstroken naast gaan bouwen... :+

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• BlakHawk
http://www.telegraaf.nl/b...mijden_spitsstrook__.html

Hoe kun je nu ooit een serieuze campagne starten met deze woorden:
Nederlanders bang voor spitsstrook
AMSTERDAM - Een nieuwe campagne moet de Nederlandse automobilist op de spitsstrook krijgen. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat veel mensen bang zijn om over de doorgetrokken streep te rijden, waardoor de spitsstrook onbenut blijft.

Maar zo vertelt Mark van der Vusse van Rijkswaterstaat aan RTL: “bij een spitsstrook mogen mensen over een doorgetrokken streep rijden. Bij autorijles leer je dat je daar niet overheen mag, dus dat is voor mensen niet altijd even duidelijk.”

Daarom start vandaag een campagne met de boodschap: ‘U mag over de doorgetrokken streep rijden als de groene pijl boven de weg brandt.’

Spitsstroken zijn overigens niet altijd open. Dat is in strijd met de milieunormen, omdat het verkeer dan voor te veel lawaai zorgt en dat er te veel schadelijke stoffen worden uitgestoten. Wel komen er komende jaren flink wat spitsstroken bij.
Mag!? MOET!!!

Je moet zo rechts mogelijk rijden, als dat de spitsstrook is, dan moet dat dus... Het is geen vrije keuze er gebruik van te maken...

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
dfrenner schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:59:

[...]

Mag!? MOET!!!

Je moet zo rechts mogelijk rijden, als dat de spitsstrook is, dan moet dat dus... Het is geen vrije keuze er gebruik van te maken...
Mag. Daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat de spitsstrook een afgezonderde weg is van de hoofdrijbanen, waardoor je rechts kunt inhalen.

Overigens ben ik een rustige rijder. Meestal rijd ik 86 km/h ipv 106 km/h over de rijksweg A9. Maar ik rijd wel altijd over de spitsstrook. Per rit haal ik dan zo'n 10 tot 50 auto's rechts in (traject Badhoevedorp-Rottepolderplein). Gewoon door een constante snelheid aan te houden van 86 km/h en ik rijd dan alleen over de spitsstrook. Zelfs bij file, want heel soms is de spitsstrook, ondanks de groene pijlen, gewoon bijna leeg.

Voorheen deed ik het maar zigzaggend, totdat een agent van het KLPD mij probeerde wijs te maken dat je beter wat langer op de linkerbaan kunt rijden, en dat je de verkeersregel over het rechts rijden niet zo letterlijk moet opvatten.

[ Voor 4% gewijzigd door Trommelrem op 11-06-2012 11:17 ]

• BlakHawk
Trommelrem schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:16:
Mag. Daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat de spitsstrook een afgezonderde weg is van de hoofdrijbanen, waardoor je rechts kunt inhalen.
Dat is natuurlijk ook goed...
Voorheen deed ik het maar zigzaggend, totdat een agent van het KLPD mij probeerde wijs te maken dat je beter wat langer op de linkerbaan kunt rijden, en dat je de verkeersregel over het rechts rijden niet zo letterlijk moet opvatten.
Wat een prutser, met zo'n stelling is het hek natuurlijk van de dam...

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

En gewoon mensen van de middenbaan afdrukken?
Dicht er achterop, groot licht, knipperlicht...
Als het rustig is ga ik er met een mooie slinger krap links langs en weer terug naar de spitsstrook...

Na 3 weken dagelijks over de A27 rondom Gorichem vergaat je je geduld wel...

Maargoed, ik wil al heel lang een grote dikke staalplaat aan de voorkant van mn auto, tikkeltje schuin zodat alles lekker naar rechts geduwd wordt :P

[ Voor 10% gewijzigd door DropjesLover op 11-06-2012 11:34 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• BlakHawk
DropjesLover schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:32:
En gewoon mensen van de middenbaan afdrukken?
Dicht er achterop, groot licht, knipperlicht...
Als het rustig is ga ik er met een mooie slinger krap links langs en weer terug naar de spitsstrook...

Maargoed, ik wil al heel lang een grote dikke staalplaat aan de voorkant van mn auto, tikkeltje schuin zodat alles lekker naar rechts geduwd wordt :P
Misschien krijgen we groepskorting als we met meer bestellen :+

• Exitium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-10 20:12
DropjesLover schreef op maandag 11 juni 2012 @ 11:32:
Dat stuk zal sowieso een probleem blijven tot er een nieuwe brug over de Merwede ligt. Voordeel daar is wel dat als je er bij Gorinchem af moet of de A15 op moet, je al een kilometer of vijf voor de afrit uit kan voegen. :)

• Onbekend

Onbekend

...

dfrenner schreef op maandag 11 juni 2012 @ 10:59:

[...]

Mag!? MOET!!!

Ik verwacht niet dat mensen door deze campagne wél de spitsstrook gaan gebruiken.
Maak van die streep een gewone of langgerekte onderbroken streep en dan is het probleem meteen opgelost.
Zolang die doorgetrokken streep daar blijft liggen, gaat niemand er over heen en gaat het nog zeker 15 jaar duren voordat het algemeen ingeburgerd is.

• _JGC_
Die streep is het hele probleem ook niet. Ik zie veel mensen bij op/afritten bijvoorbeeld over diezelfde streep rijden omdat ze denken dat ze de bocht dan makkelijker kunnen nemen. Dat stukje weg mogen ze helemaal niet eens komen, en dat wordt aangegeven door die doorgetrokken streep. Toch doen ze het.

Het werkelijke probleem zit hem in de onwil om rechts te gaan rijden. Pleur je diezelfde spitsstrook met doorgetrokken streep nml naar de andere kant van de weg, dan weet iedereen dat ding blindelings te vinden.

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:47
Klinkt allemaal zo bekend. Hier dagelijks op de A7 van Zaandam naar Purmerend. Het fileprobleem is opgelost, maar hordes mensen die de streep niet over gaan. 9 van de 10 keet vlieg je op de spitsstrook iedereen voorbij.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Trommelrem
Maarja, waar zeuren we eigenlijk over. De spitsstrook is een soort van priverijbaan. Vrijwel niemand rijdt er op.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Trommelrem schreef op maandag 11 juni 2012 @ 18:37:
Maarja, waar zeuren we eigenlijk over. De spitsstrook is een soort van priverijbaan. Vrijwel niemand rijdt er op.
Behalve alle tweakers dan ;)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Hier in het Zonnige Zuiden op de A2 hetzelfde verhaal, elke dag vele mensen die kilometers lang in het midden blijven hangen en de spitsstrook niet gebruiken.

Irritant, gevaarlijk en het beperkt de doorstroming.

Onbegrijpelijk dat er geen borden na de aanleg stonden dat de spitsstrook gebruikt MOET worden. Of een postbus 51 campagne, dat je rechts MOET houden en dus ook de spitsstrook MOET gebruiken. 8)7 |:(

• Smuggler
  • Nu online

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

[YouTube: http://youtu.be/nBZnyvyIKeg]
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=SZf_0duhxsQ&feature=relmfu]

ben benieuwd of er nog betere komen dan deze 2.

[ Voor 33% gewijzigd door Smuggler op 11-06-2012 19:11 . Reden: video werkend krijgen ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik blijf erbij dat mensen die dit niet snappen hun rijbewijs zouden moeten afnemen. Als je ook maar langer dan 1 seconde over de situatie nadenkt, dat weet je over de streep mag, omdat er geen andere mogelijkheid is.

Maar goed, wel jammer dat ik mijn eigen rijstrook op de A1 nu kwijt raak als meer mensen het snappen.

• Trommelrem
PWM schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:13:

Maar goed, wel jammer dat ik mijn eigen rijstrook op de A1 nu kwijt raak als meer mensen het snappen.
Precies. Wanneer iemand echt op de middelste baan rijdt, dan druk ik ze vaak opzij als ik ze inhaal. Bij spitsstroken doe ik dat bewust niet, omdat hoe meer mensen dat begrijpen hoe drukker het daar wordt. Ik vind die priverijbanen ideaal.
F.West98 schreef op maandag 11 juni 2012 @ 18:44:
[...]

Behalve alle tweakers dan ;)
Soms kom je inderdaad nog weleens een verdwaalde automobilst tegen op de spitsstrook.

[ Voor 23% gewijzigd door Trommelrem op 11-06-2012 19:24 ]

• Onbekend

Onbekend

...

@hierboven:
Maar nu het punt dat je rechts gaat inhalen......
PWM schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:13:
Ik blijf erbij dat mensen die dit niet snappen hun rijbewijs zouden moeten afnemen.
Ben ik niet mee eens.
Er is vroeger er hard op gehamerd dat je een doorgetrokken streep niet mag overschrijden! En aangezien die boetes regelmatig flink worden verhoogt, durven mensen dat ook niet meer.......

• Trommelrem
Onbekend schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:26:
@hierboven:
Maar nu het punt dat je rechts gaat inhalen......
Wat in de praktijk niet beboet wordt als je het normaal doet. Bijvoorbeeld in het geval dat je zelf 86 km/h rijdt op een 100 km/h weg en op de rechterbaan een hele zooi linksrijders passeert.

Als je naar links gaat om in te halen om daarna weer naar rechts te gaan, ja, dan wordt het wel beboet.
Ben ik niet mee eens.
Er is vroeger er hard op gehamerd dat je een doorgetrokken streep niet mag overschrijden! En aangezien die boetes regelmatig flink worden verhoogt, durven mensen dat ook niet meer.......
Matrixbord gaat boven streep net zoals dat geel gaat boven wit. Zo moeilijk is het toch niet?

En als zovelen dan zo bang zijn om de doorgetrokken streep te overschrijden, waarom nemen mensen deze illegale vluchtstrookroute dan? Kweenie hoor, de meeste automobilisten zijn echt niet bang om een doorgetrokken streep te overschrijden. Bewust de hulpverleners blokkeren wordt terecht hard beboet.

[ Voor 17% gewijzigd door Trommelrem op 11-06-2012 19:32 ]

• PWM
  • Niet online

PWM

Onbekend schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:26:
Ben ik niet mee eens.
We hebben het hier al eens eerder over gehad :p Ik blijf erbij:

Er is geen mogelijkheid op een spitsstrook te komen zonder over een doorgetrokken streep te gaan. Ook als je de spitsstrook opgaat via een onderbroken streep, kom je daarna een doorgetrokken streep tegen.

Als dat je als automobilist niet aan het denken zet, kan je maar beter de trein pakken.

• Onbekend

Onbekend

...

PWM schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:30:
We hebben het hier al eens eerder over gehad :p Ik blijf erbij:
Inderdaad, maar dat is wel weer een tijdje geleden. :)

• LauPro
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

PWM schreef op maandag 11 juni 2012 @ 19:30:
Er is geen mogelijkheid op een spitsstrook te komen zonder over een doorgetrokken streep te gaan. Ook als je de spitsstrook opgaat via een onderbroken streep, kom je daarna een doorgetrokken streep tegen.

Als dat je als automobilist niet aan het denken zet, kan je maar beter de trein pakken.
Allemaal leuk en aardig maar niet elke automobilist wil zijn rijbewijs/boetes riskeren. Wat dat betreft vind ik de spitsstroken een enorme workaround. Ik had liever gezien dat ze gewoon meteen een extra baan aan zouden leggen icm matrixborden die ze aan kunnen zetten bij auto's met pech op deze strook.

En dat spitsstroken niet links liggen heeft meestal te maken met de ruimte en de indeling van de weg. Als er een brede middenberm is dan is er zeker ruimte om de weg naar links uit de breiden (wat goedkoper is ook omdat je de op- en afritten niet hoeft aan te passen).

Als de discussie aan wil gaan dat er een minimumvaardigheid nodig is om een auto te besturen dan is daar wel wat voor te zeggen maar dat is een geheel andere discussie.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1 2 Laatste