Waarom wil je zien hoe vol die zit? Je kan er niks mee namelijk. Die SSD is voor cache, niet voor opslag.Verwijderd schreef op dinsdag 20 december 2011 @ 23:52:
Mijn ssd schijf.
Verwijderd
Om te zien of de expresscache zeker werkt .Cubic X schreef op woensdag 21 december 2011 @ 08:07:
[...]
Waarom wil je zien hoe vol die zit? Je kan er niks mee namelijk. Die SSD is voor cache, niet voor opslag.
De laptop boot niet in 20-30 seconden van een harddisk. Dus zo kan je het testen.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Als je de Easy Settings applicatie opent kun je bij de ExpressCache optie zien voor hoeveel procent de caching SSD gevuld is.Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2011 @ 10:02:
[...]
Om te zien of de expresscache zeker werkt .
Voorlopig niet.Verwijderd schreef op zaterdag 14 januari 2012 @ 10:45:
weet iemand of / wanneer de 14 inch in Nederland verkrijgbaar is?
Verwijderd
Helaas, ik hoopte eigenlijk op iets specifiekers. Mijn probleem is dat ik nog maar een maand student ben dus ik was eigenlijk aan het kijken om nog net voordat ik klaar ben een laptop te kiezen met leuke studentenkorting (die je krijgt bij apple, dell, sony etc). Dus nu ben ik aan het twijfelen of ik op de samsung moet wachten, afgaand op de info voldoet hij exact aan mijn eisen.
Verwijderd
En wat heeft de samsung wat deze selectie in de pricewatch niet heeft?
Je kan ook een ispiron 14z of andere 14" uit de pricewatch halen, en daar zelf een scherm in zetten. Dat kost je rond de $90, ervan uitgaande dat je de samsung wilt vanwege het scherm, de rest van de kenmerken (dikte, gewicht, ...) zijn niet erg uniek. Asus heeft goedkopere modellen die zowel dunner als lichter zijn, maar die zijn ook niet leverbaar in nederland tenzij ik me vergis.. Er staat er wel een in de pricewatch: pricewatch: Asus U36SD-RX229V.
Je kan ook een ispiron 14z of andere 14" uit de pricewatch halen, en daar zelf een scherm in zetten. Dat kost je rond de $90, ervan uitgaande dat je de samsung wilt vanwege het scherm, de rest van de kenmerken (dikte, gewicht, ...) zijn niet erg uniek. Asus heeft goedkopere modellen die zowel dunner als lichter zijn, maar die zijn ook niet leverbaar in nederland tenzij ik me vergis.. Er staat er wel een in de pricewatch: pricewatch: Asus U36SD-RX229V.
Verwijderd
Wat mij bevalt aan de samsung is idd het matte hoge(re) resoultie scherm maar ook het formaat van de hele laptop (14 inch scherm in 13 inch formaat) en bouwkwaliteit, ik heb idd ook naar die HP probooks gekeken maar ik vind ze nogal lomp en zwaar vergeleken met wat ik nu lees over de samsung
Verder had ik ook VAIO's op het oog (waar ik ook een leuke korting krijg) maar de VAIO SA vind ik duur voor wat je krijgt, de SB een te lage resoultie en de SE was ook een goede kandidaat maar deze is dan weer relatief groot en ik heb liever geen numpad bij het toetsenbord.... dus ja, de samsung lijkt een hele goede compromis tussen al mijn wensen.
Ik heb momenteel ook een Dell maar de huidige Dells vind ik nogal tegenvallen, de vorige Lattitude's serie vond ik nog wel interessant.
Maarrr.. alles gezegd hebben, ik ga nu nog eens wat samen stellen bij HP en kijken waar ik op uitkom.
Verder had ik ook VAIO's op het oog (waar ik ook een leuke korting krijg) maar de VAIO SA vind ik duur voor wat je krijgt, de SB een te lage resoultie en de SE was ook een goede kandidaat maar deze is dan weer relatief groot en ik heb liever geen numpad bij het toetsenbord.... dus ja, de samsung lijkt een hele goede compromis tussen al mijn wensen.
Ik heb momenteel ook een Dell maar de huidige Dells vind ik nogal tegenvallen, de vorige Lattitude's serie vond ik nog wel interessant.
Maarrr.. alles gezegd hebben, ik ga nu nog eens wat samen stellen bij HP en kijken waar ik op uitkom.
Verwijderd
Ik dat geval zou ik een maandje of 3 wachten. Er komt erg veel uit volgende maand, en in maart/april nog meer. Je bent niet de enige die het is opgevallen dat de huidige markt ruk is in dit segment.. Meestal raad ik uiteindelijk een MBA aan omdat dat simpelweg het enige model is met een fatsoenlijk scherm. (nee, de ux31 heeft geen fatsoenlijk scherm)
Verwijderd
Voor zover ik weet bied alleen apple studentenkorting. De 'korting' bij dell laat je duurder uitkomen, sony weet ik niet maar lijkt mij sowieso geen optie vanwege het slechte scherm, en de rest van de merken zijn alleen te kopen in de winkel. Of heb jij een bepaalde locatie waar je bestelt?
Verwijderd
Bij Sony krijg je (ongeveer) 10% korting + wat leuke extra's en verder staan er voor andere merken soms dingen op surfspot.nl, verder is er volgens mij niet zoveel... maar de VAIO SE heeft volgens mij wel een degelijk scherm en met de korting is dat best een goede deal... voor mij is het vooral jammer van het formaat en numpad.
Verwijderd
De SE heeft een heel degelijk scherm, maar ik dacht dat je meer een 13" zocht, de SA/ SB hebben brakke schermen. Een van die 2 wel een met 900px verticaal, ik dacht de A-variant.
heeft één van jullie ook last gehad van crash met betrekking tot de videokaart bij afspelen van youtube? oplossingen?
[ Voor 5% gewijzigd door discy op 27-01-2012 02:38 ]
Is het reproduceerbaar met bepaalde content? Heb je de laatste AMD drivers van de Samsung website draaien?
Weet iemand of de Samsung 7 serie 15,6 inch met de i7 + 8gb ram, in Nederland verkrijgbaar komt? Anders kan ik hem misschien ook nog in het buitenland bestellen, als dat tenminste een goede optie is?
Verder vroeg ik me af wat ongeveer de prijs is van deze laptop, (de i7 versie met 8gb ram).
Verder vroeg ik me af wat ongeveer de prijs is van deze laptop, (de i7 versie met 8gb ram).
De NP700Z5A-S02NL is het model met de Core i7. Deze is in beperkte hoeveelheid naar Nederland gekomen, maar ik weet niet of er distributeurs/resellers zijn die deze aanbieden op dit moment.
Oke bedankt, het gaat dus wel om de versie met de aluminium body? Uit de Samsung Series 7 Chronos?arnoud_h schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:28:
De NP700Z5A-S02NL is het model met de Core i7. Deze is in beperkte hoeveelheid naar Nederland gekomen, maar ik weet niet of er distributeurs/resellers zijn die deze aanbieden op dit moment.
Alvast bedankt,
Heb veel gezocht naar de NP700Z5A-S02NL, maar heelaas niet kunnen vinden. In de Duitse Amazon site staat hij wel te koop, maar wel vrij prijzig vergeleken met de Amerikaanse Amazon site.
Weet iemand misschien de prijs van de Nederlandse versie van de notebook, en ook misschien een linkje waar hij dan wel te koop staat?
Alvast bedankt.
Weet iemand misschien de prijs van de Nederlandse versie van de notebook, en ook misschien een linkje waar hij dan wel te koop staat?
Alvast bedankt.
Ik ben op zoek naar de i7 versie van de Chronos 15.6" maar kan hem in geen enkele nederlandse (web) winkel vinden... Weet iemand of hij binnenkort misschien restocked word of iets dergelijks?
Nee, de 15.6" variant blijft voorlopig enkel in Core i5 variant leverbaar. Enkel de 17" variant is voorzien van een Core i7.
Je doelt op een Quad core i7? Een i7 dual core maar ook een i7 quad core is voor mij de meerprijs niet waard. Mocht je toch graag een quad core willen kan je ook naar de Sony S15 kijken. Ook als je geen quad core zou willen vind ik de S15 interessanter dan de Samsung modellen.ragcage schreef op zondag 08 juli 2012 @ 01:49:
Ik ben op zoek naar de i7 versie van de Chronos 15.6" maar kan hem in geen enkele nederlandse (web) winkel vinden... Weet iemand of hij binnenkort misschien restocked word of iets dergelijks?
Die vaio s15 ziet er ook erg interessant uit, maar heeft hij wel een backlit keyboard, want het is echt een gamebreaker als een laptop dat niet heeft.
En iets wat ik erg mooi aan de Chronos vind is de expresscache, maar ik kan natuurlijk ook gewoon een 128gb SSDtje in de vaio stoppen... Dan maak ik een externe van de 350gb HDD die er standaard in zit.
En kan iemand gewicht en afmetingen van de S15 vinden? Ik kan niks op de Sony site vinden en op google is er nog erg weinig te vinden over deze laptop.
En iets wat ik erg mooi aan de Chronos vind is de expresscache, maar ik kan natuurlijk ook gewoon een 128gb SSDtje in de vaio stoppen... Dan maak ik een externe van de 350gb HDD die er standaard in zit.
En kan iemand gewicht en afmetingen van de S15 vinden? Ik kan niks op de Sony site vinden en op google is er nog erg weinig te vinden over deze laptop.
Verwijderd
De afmetingen en gewicht zijn hetzelfde als http://www.anandtech.com/...-laptop-for-under-a-grand.
Ja, standaard. Bij de witte en zilverkleurige versie zijn de letters wel wat minder makkelijk te zien heb ik gehoord.ragcage schreef op maandag 09 juli 2012 @ 14:00:
Die vaio s15 ziet er ook erg interessant uit, maar heeft hij wel een backlit keyboard, want het is echt een gamebreaker als een laptop dat niet heeft.
Een SSD lijkt me ook stuk beter dan een expresscache. Verwisselen gaat ook makkelijk. Sony heeft echter wel de snelheid beperkt tot SATA2, maar niet dat je het in praktijk echt zal merken.En iets wat ik erg mooi aan de Chronos vind is de expresscache, maar ik kan natuurlijk ook gewoon een 128gb SSDtje in de vaio stoppen... Dan maak ik een externe van de 350gb HDD die er standaard in zit.
Klik bij de Sony site een van het pre-configuratie model aan: Volgens Sony 38,0 x 25,5 x 2,4 (B x D x H), 2 kg. En zoals meerdere maken aangetoond is het gewicht ook echt 2 kg en niet stiekem meer zoals veel fabrikanten doen. Zie anders ook de Anandtech link van Darkstone, die meten het op.En kan iemand gewicht en afmetingen van de S15 vinden? Ik kan niks op de Sony site vinden en op google is er nog erg weinig te vinden over deze laptop.
Gezien je geïnteresseerd ben nog wat punten om wellicht rekening mee te houden:
- Het 1920 x 1080 IPS paneel geeft rood enigszins als oranje weer, echter het paneel is verder erg goed. Misschien wel de beste die er nu te krijgen is (voor een niet te hoge prijs).
- Het scherm is dun en wat flexibel, maar niet per definitie "slecht". Het zou kunnen dat Sony die expres heeft gedaan zodat het scherm niet breekt.
- Linkerkant van toetsenbord geeft een beetje flex, wat waarschijnlijk komt door de slot loading ODD. Gebruikers zeggen tijdens normaal gebruik er niet aan te storen.
- HDD snelheid is beperkt tot SATA2, liefst natuurlijk gewoon SATA3 gezien.
- Accuduur schat ik ~ 4-5 uur, ~ 50% brightness + WiFi, internetten en office werk. Met slice battery grofweg 2x zoveel + 0.6 kg gewicht.
- Misschien grootste minpunt: Sony service is slecht. Je kan er dus beter vanuit gaan dat Sony geen service verleent, dan is alle service die je wel krijgt mooi meegenomen.
- Student of mederwerker in het onderwijs = 7% korting in de Sony education store. Ook is er Shopkorting van 2,5%. Een Tweaker had volgens mij gemeld dat je ze niet kon combineren helaas.
- Gebruikers ervaringen op notebookreview zijn over het algemeen (erg) positief. Vooral als je bovenstaande punten van te voren weet en er mee kan leven is het een prima machine. Je kan proberen om te kijken of hij bij de Media Markt staat, dan kan je het een en ander proberen.
Beste mensen,
Ik hoop dat er snel iemand antwoord want heb jullie kennis/mening voor morgen nodig.
Een vriendin van me gaat morgen naar de VS en wilt voor mij de series 7 kopen. Mijn geld maar zij koopt de laptop en neemt em mee.
Hoe kan ik nou weten waar er een goede scherm in zit want volgens mij zijn er in de loop van het jaar meerdere versies uitgekomen.
Ps. misschien betere alternatieven.
Eisen:
Een hoge resolutie scherm dus 1600x900 of hoger
Tussen de 14 en 16 inch
Redelijk goede grafische kaart vanwege photoshop voor de opleiding
En een goede batterij
Tot slot zat ik naar de samsung te kijken vanwege het mooie design en matte scherm en backlit toetsenbord
Wat me niet zoveel boeit is de HDD - Dvd-rom en ram.
Ik hoop dat er snel iemand antwoord want heb jullie kennis/mening voor morgen nodig.
Een vriendin van me gaat morgen naar de VS en wilt voor mij de series 7 kopen. Mijn geld maar zij koopt de laptop en neemt em mee.
Hoe kan ik nou weten waar er een goede scherm in zit want volgens mij zijn er in de loop van het jaar meerdere versies uitgekomen.
Ps. misschien betere alternatieven.
Eisen:
Een hoge resolutie scherm dus 1600x900 of hoger
Tussen de 14 en 16 inch
Redelijk goede grafische kaart vanwege photoshop voor de opleiding
En een goede batterij
Tot slot zat ik naar de samsung te kijken vanwege het mooie design en matte scherm en backlit toetsenbord
Wat me niet zoveel boeit is de HDD - Dvd-rom en ram.
Ik weet het niet zeker, maar voor zover ik weet wordt één bepaalde type scherm gebruikt bij de 7 serie: een hele matige. Wil je een goed scherm kan je 7 serie dus vergeten.
En voor laptopadvies is er een apart forum voor: Laptop Aankoopadvies
(Maar daar moet je touwens wel iets meer initiatief tonen dan je hier doet, zie het LAA beleid.)
En voor laptopadvies is er een apart forum voor: Laptop Aankoopadvies
(Maar daar moet je touwens wel iets meer initiatief tonen dan je hier doet, zie het LAA beleid.)
@ Regeneration sorry voor het posten van een aankoopadvies. zal het indd in de daarvoor bestemde topic doen.
Even weer een vraagje over de series 7 van samsung.
Op de verschillende youtube filmpjes en het is ook hier in dit topic genoemd. Zegt men dat je bij de BestBuy versie geen backlight toetsenbord hebt en nog een paar dingen, maar nu kijk ik op de website van bestbuy en zie ik dat er wel een backlight toetsenbord is. is dit foute informatie of is er na een jaartje toch een nieuwere/aangepaste versie te koop bij BestBuy
EDIT:
Ik heb echt een heleboel laptops zitten vergelijken, acer, hp, asus, sony, dell, lenovo, toshiba, samsung.
en heb nu deze gevonden. redelijke in de buurt van de Samsung 7 series, al vind ik de design van de 7 series mooier.
De Sony Vaio s15
http://www.bestbuy.com/si...ny%20vaio%20s15&cp=1&lp=5
Als jullie even naar de specs kijken, wat is beter en wat is slechter dan bij de samsung 7 series.
Prijs is ongeveer hetzelfde 1000 dollar. misschien dat het 2 tot 5 tientjes scheelt.
Even weer een vraagje over de series 7 van samsung.
Op de verschillende youtube filmpjes en het is ook hier in dit topic genoemd. Zegt men dat je bij de BestBuy versie geen backlight toetsenbord hebt en nog een paar dingen, maar nu kijk ik op de website van bestbuy en zie ik dat er wel een backlight toetsenbord is. is dit foute informatie of is er na een jaartje toch een nieuwere/aangepaste versie te koop bij BestBuy
EDIT:
Ik heb echt een heleboel laptops zitten vergelijken, acer, hp, asus, sony, dell, lenovo, toshiba, samsung.
en heb nu deze gevonden. redelijke in de buurt van de Samsung 7 series, al vind ik de design van de 7 series mooier.
De Sony Vaio s15
http://www.bestbuy.com/si...ny%20vaio%20s15&cp=1&lp=5
Als jullie even naar de specs kijken, wat is beter en wat is slechter dan bij de samsung 7 series.
Prijs is ongeveer hetzelfde 1000 dollar. misschien dat het 2 tot 5 tientjes scheelt.
[ Voor 37% gewijzigd door crobo op 14-09-2012 01:39 ]
Zou zeker voor de Vaio gaan! Zie hier het topic, kijk vooral naar berichten van Vinand als je nog niet overtuigd bent.
Maar waarom in de USA kopen? Je kan hem hier naar eigen smaak bij Sony online configureren, studenten krijgen 10% korting (nog t/m morgen volgens mij) en je krijgt nu gratis battery sheet en PS Vita voor €99 erbij.
Moet wel eerlijk zeggen dat die configuratie bij bestbuy heel aardig is voor die prijs. Wat je ook doet, ik zou voor de Sony gaan.
Maar waarom in de USA kopen? Je kan hem hier naar eigen smaak bij Sony online configureren, studenten krijgen 10% korting (nog t/m morgen volgens mij) en je krijgt nu gratis battery sheet en PS Vita voor €99 erbij.
Moet wel eerlijk zeggen dat die configuratie bij bestbuy heel aardig is voor die prijs. Wat je ook doet, ik zou voor de Sony gaan.
Hoi, ja ik koos ervoor om in de USA te kopen omdat morgen een vriendin van me erheen gaat, en je komt toch wel een honderd of twee honderd euro goekoper uiteindelijk. Enige wat ik me afvraag is hoe zit het met de opladers, is het makkelijk om deze om te zetten naar de europese stopcontact etc.???
Ik ken de adapter van Samsung niet maar kan me zo voorstellen dat het mogelijk is de voedingskabel van de adapter te vervangen. De meeste laptops hebben adapters die uit 2 delen bestaan, waarbij de het gedeelte waar de stekker aan zit (de voedingskabel) vaak losgehaald kan worden. Voor een paar euro zet je er eentje met Nederlandse stekker op en je bent klaar.
oke thnx crispo ik ga even opzoek of dat zo het geval is bij de 7 series van samsung
Ik heb toch gekozen voor de samsung.
ik heb de vele laptops vergeleken met elkaar en zelfs een tabelletje gemaakt met excel en de plus en minpunten van de laptops met elkaar vergeleken en uiteindelijk kwam de 7 series als beste uit. (Voor mij, iedereen heeft zijn eigen keuze voor wat hij/zij belangrijk vindt aan een laptop)
De plus punten vind ik vooral het design, hoge(re) resolutie beeldscherm, formaat/afmetingen, toetsenbord, specs van cpu i7 3615qm,8gb ram, 1tb hdd, batterijduur en de prijs omgerekend 780 euro als ik me niet vergis
Nadelen zijn de kijkhoeken, videokaart geforce 630m, en lees veel slechte dingen over de mousepad.
Ik hoop dat ik een goede keuze heb gemaakt en binnenkort lezen jullie hier een klein reviewtje van mij.
Ik heb toch gekozen voor de samsung.
ik heb de vele laptops vergeleken met elkaar en zelfs een tabelletje gemaakt met excel en de plus en minpunten van de laptops met elkaar vergeleken en uiteindelijk kwam de 7 series als beste uit. (Voor mij, iedereen heeft zijn eigen keuze voor wat hij/zij belangrijk vindt aan een laptop)
De plus punten vind ik vooral het design, hoge(re) resolutie beeldscherm, formaat/afmetingen, toetsenbord, specs van cpu i7 3615qm,8gb ram, 1tb hdd, batterijduur en de prijs omgerekend 780 euro als ik me niet vergis
Nadelen zijn de kijkhoeken, videokaart geforce 630m, en lees veel slechte dingen over de mousepad.
Ik hoop dat ik een goede keuze heb gemaakt en binnenkort lezen jullie hier een klein reviewtje van mij.
Ik heb zelf ook even zitten kijken naar deze laptop maar voor mij is het scherm het belangrijkst, heb nu een full hd scherm en wil dat ook graag in m'n volgende laptop hebben. Verder ziet hij er wel heel goed uit, hoewel ik liever de Series 9 in 15 inch had gehad.
Voor de ac adapter, ik denk dat je zoiets erbij krijgt, maar dan met VS stekker (vreemd trouwens, dit is de VS site?!). Je kan dan het netsnoer heel makkelijk vervangen, sowieso handig als je een langer snoer zou willen.
edit: deze zit er waarschijnlijk bij
Voor de ac adapter, ik denk dat je zoiets erbij krijgt, maar dan met VS stekker (vreemd trouwens, dit is de VS site?!). Je kan dan het netsnoer heel makkelijk vervangen, sowieso handig als je een langer snoer zou willen.
[ Voor 11% gewijzigd door crispo op 17-09-2012 04:32 ]
Hey thnx voor de links ik hoop dat het gaat werken, vast wel.
Ja als je van full HD komt en je vind dat prettig dan begrijp ik zker dat je weer een full HD scherm wilt.
Mijn pc is nu zo een 6 jaar oud en heb een 19inch 4:3 monitor met max resolutie van 1280x1024
Dus 1600x900 voor een 15inch is al een hele verbetering denk ik.
En de 9 series 15 inch zou inderdaad ideaal zijn.
Ja als je van full HD komt en je vind dat prettig dan begrijp ik zker dat je weer een full HD scherm wilt.
Mijn pc is nu zo een 6 jaar oud en heb een 19inch 4:3 monitor met max resolutie van 1280x1024
Dus 1600x900 voor een 15inch is al een hele verbetering denk ik.
En de 9 series 15 inch zou inderdaad ideaal zijn.
De Samsung series 9 in 15" met het mooie PLS scherm gaat ook komen. Het probleem is allee de extra idiote prijs die Samssung ervoor gaat vragen..crispo schreef op maandag 17 september 2012 @ 04:31:
Ik heb zelf ook even zitten kijken naar deze laptop maar voor mij is het scherm het belangrijkst, heb nu een full hd scherm en wil dat ook graag in m'n volgende laptop hebben. Verder ziet hij er wel heel goed uit, hoewel ik liever de Series 9 in 15 inch had gehad.
Dat maakt de Asus zenbook 15" en de binnenkort uitkomende upgedate Sony Vaio S15 een veel betere keuze... Hetzelfde vind ik eigenlijk ook bij de Series 7 series.. Ik zie er eigenlijk niet in waarom e die boven de Vaio S15 zou kunnen nemen, aangezien de Vaio S15 over het algemeen ook nog eens een stuk goedkoper is voor de specs...
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Ik vind 1199€ wel meevallen...Vinand schreef op maandag 17 september 2012 @ 20:45:
[...]
De Samsung series 9 in 15" met het mooie PLS scherm gaat ook komen. Het probleem is allee de extra idiote prijs die Samssung ervoor gaat vragen..
@ Vinand
Wanneer komt de series 9 15 inch uit, en de verbeterde s15 en de zenbook 15inch uit.
en zijn de prijzen al bekend?
En ik koos de samsung series 7 boven de sony s15 vanwege persoonlijke redenen.
Zo vind ik de 7 series mooier qua design, hij is net iets dunner en en van beter kwaliteit.
De samsung heeft betere specs behalve met het scherm full hd ips vs 1600x900 en videokaart 640m vs 630m
De s15 heeft echt matige speakers heb ik gelezen en mindere batterij en maakt meer geluid.
Sony heeft natuurlijk wel blu ray drive maar voor mij part konden ze heel de drive weglaten bij beide laptops.
Zoals ik al zei dit is mijn persoonlijke voorkeur aan de hand van online reviews, youtube filmpjes en getest in de winkels.
Hoop dat de series 7 op voorraad is @ bestbuy en dan kan ik van het weekend ermee spelen en even kort een review geven.
Wanneer komt de series 9 15 inch uit, en de verbeterde s15 en de zenbook 15inch uit.
en zijn de prijzen al bekend?
En ik koos de samsung series 7 boven de sony s15 vanwege persoonlijke redenen.
Zo vind ik de 7 series mooier qua design, hij is net iets dunner en en van beter kwaliteit.
De samsung heeft betere specs behalve met het scherm full hd ips vs 1600x900 en videokaart 640m vs 630m
De s15 heeft echt matige speakers heb ik gelezen en mindere batterij en maakt meer geluid.
Sony heeft natuurlijk wel blu ray drive maar voor mij part konden ze heel de drive weglaten bij beide laptops.
Zoals ik al zei dit is mijn persoonlijke voorkeur aan de hand van online reviews, youtube filmpjes en getest in de winkels.
Hoop dat de series 7 op voorraad is @ bestbuy en dan kan ik van het weekend ermee spelen en even kort een review geven.
[ Voor 6% gewijzigd door crobo op 17-09-2012 23:27 ]
De Samsung Series 7 Chronos al enkele dagen in het bezit. Het is helaas niet de amerikaanse versie geworden maar de nederlandse. De verschillen zijn best groot. i5 ipv i7 en ati ipv nvidia. Ook 6gb Ram ipv 8gb.
Voor verdere specificaties google de moddelen. 700Z5A-S03 (NL) en 700Z5C-S01 (US)
Plus:
-Mooi mat scherm met dunne rand en mooie 1600x900 resolutie.
-Mooi verlicht toetsenbord dat in sterkte verstelbaar is
-Goed en hard geluid
-Mooie scherpe webcam
-Toetsen bord typt lekker
-Lekker stil bij normaal gebruik.
-Start snel op dankzij de ssd cache
-Redelijke tot goede bouwkwaliteit (m.u.v. linker stuk waar je palm op rust)
-Normaal gebruik blijft die redelijk heet, kan gewoon op je schoot blijven.
-De specs zijn voor mij goed genoeg, had tuurlijk liever i7 en nvidia en 8gb ram, maar met deze specs red ik het ook wel (ik ga niet dieper op de specs in omdat je deze op het internet kunt vinden en zelf moet bepalen of de laptop krachtig genoeg is voor jouw gebruik)
-Batterijduur (7 uur bij het maken van huiswerk dus vooral word en af en toe googlen) (3.5 uur bij redelijk gebruik youtube filmpjes, photoshop, word, internetten etc) (gamen heb ik nog niet echt gedaan, een full hd film op mijn tv kijken via hdmi haalt die gemakkelijk blijft zelf batterij over.
Min:
-Bij een bepaalde zit houding kan de rand van de laptop ''snijden'' in je polsen. Dit heb ik voornamelijk gemerkt als ik onderuit lig op mijn bed bij het maken van huiswerk waar je dus veel moet typen
-Kijkhoeken zijn slecht vergeleken met IPS schermen en glanzende schermen, voor mij persoonlijk kan het ermee door. ik kijk toch altijd recht voor mij laptop. wanneer ik van zitpositie verander dan schuif ik ff de scherm naar voor of achter.
-De plastic bij de linker palm kraakt soms, als je hard erop steunt en als je er goed oplet. vooral 's avond wanneer je stil op je bed ligt.
Ik ben vast een aantal zaken vergeten op te noemen, dit komt met de tijd.
mocht er nog iemand vragen hebben, ik beantwoord ze graag.
Voor verdere specificaties google de moddelen. 700Z5A-S03 (NL) en 700Z5C-S01 (US)
Plus:
-Mooi mat scherm met dunne rand en mooie 1600x900 resolutie.
-Mooi verlicht toetsenbord dat in sterkte verstelbaar is
-Goed en hard geluid
-Mooie scherpe webcam
-Toetsen bord typt lekker
-Lekker stil bij normaal gebruik.
-Start snel op dankzij de ssd cache
-Redelijke tot goede bouwkwaliteit (m.u.v. linker stuk waar je palm op rust)
-Normaal gebruik blijft die redelijk heet, kan gewoon op je schoot blijven.
-De specs zijn voor mij goed genoeg, had tuurlijk liever i7 en nvidia en 8gb ram, maar met deze specs red ik het ook wel (ik ga niet dieper op de specs in omdat je deze op het internet kunt vinden en zelf moet bepalen of de laptop krachtig genoeg is voor jouw gebruik)
-Batterijduur (7 uur bij het maken van huiswerk dus vooral word en af en toe googlen) (3.5 uur bij redelijk gebruik youtube filmpjes, photoshop, word, internetten etc) (gamen heb ik nog niet echt gedaan, een full hd film op mijn tv kijken via hdmi haalt die gemakkelijk blijft zelf batterij over.
Min:
-Bij een bepaalde zit houding kan de rand van de laptop ''snijden'' in je polsen. Dit heb ik voornamelijk gemerkt als ik onderuit lig op mijn bed bij het maken van huiswerk waar je dus veel moet typen
-Kijkhoeken zijn slecht vergeleken met IPS schermen en glanzende schermen, voor mij persoonlijk kan het ermee door. ik kijk toch altijd recht voor mij laptop. wanneer ik van zitpositie verander dan schuif ik ff de scherm naar voor of achter.
-De plastic bij de linker palm kraakt soms, als je hard erop steunt en als je er goed oplet. vooral 's avond wanneer je stil op je bed ligt.
Ik ben vast een aantal zaken vergeten op te noemen, dit komt met de tijd.
mocht er nog iemand vragen hebben, ik beantwoord ze graag.
Wordt dit topic ook gebruikt voor de 2013 modellen?
hoi
Verwijderd
Zelfde vraag. Ik ben erg benieuwd of iemand deze al in handen heeft gehad!Sua schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 01:06:
Wordt dit topic ook gebruikt voor de 2013 modellen?
Jahoor!
Vat het niet verkeerd op maar hier in het Verenigd Koninkrijk is deze al te koop. Dus vandaar dat ik hem bij de eerste lichting meteen heb besteld
Eerste indruk
Stevig aluminium behuizing, en een touchscreen??? Serieus?
En dan raak je de toetsen aan en denk je: wat voelt dit goedkoop aan, ten opzichte van mijn veel goedkopere reis-Asus-netboekje. Nu na ongeveer 4 weken getypt te hebben op de laptop valt het toch wel mee.
Ik ga het verder summier houden want ik wil genieten van de rest van de weinige zonnige dagen hier in het VK.
Pluspunten:
- 15.6" pls; en full-HD en touchscreen (werkt goed met Windows8)
- Waanzinnig goed scherm, alles is kristalhelder en zeer geode kijkhoeken
- Backlit toetsenbord
- Bluetooth werkt
- Radeon 8870m dual graphics schakelt moeiteloos
- Radeon geeft nog aardige fps op batterij
- Aan stopcontact Skyrim op hoogste settings zonder moeite
- Batterijduur schijnt heel lang te zijn
- Aluminium schermcover en bovenkant casing
- Dun (20.3 mm) stijlvol en elegant
- Hoge jaloezie-factor
- Goede kwaliteit speakers, voor een laptop
Minpunten:
- Beenverwarmer ingame, kan behoorlijk warm worden
- Ventilatorgeluid ingame, geeft een fluitend geluid
Zou minder kunnen als de exhaust beter was ontworpen
- Maar 90 watt AC adapter (had wel 100 watt gemogen)
- Omdat het snel gaat throttlen (merk ik alleen niks van)
- Plastic onderkant behuizing
- Geen ssd, zelfs geen msata, laadtijden zijn niet heel denderend
- Eerste keer een programma opstarten duurt erg lang, daarna gaat het een stuk sneller
- Stof en vuil kunnen makkelijk via touchpad de behuizing in (is wel weer heel stijlvol)
Algemeen:
Dit is een zeer geode laptop met een redelijk geode afwerking. De ssd is wel een gemis en het warmte-management had ook wel beter gemogen. Misschien was de hardware dan wel wat hooggegrepen voor het design. Maar met een 3635QM en een 8870m draai je alle games waarvan veel games op de allerhoogste settings
Vat het niet verkeerd op maar hier in het Verenigd Koninkrijk is deze al te koop. Dus vandaar dat ik hem bij de eerste lichting meteen heb besteld
Eerste indruk
Stevig aluminium behuizing, en een touchscreen??? Serieus?
En dan raak je de toetsen aan en denk je: wat voelt dit goedkoop aan, ten opzichte van mijn veel goedkopere reis-Asus-netboekje. Nu na ongeveer 4 weken getypt te hebben op de laptop valt het toch wel mee.
Ik ga het verder summier houden want ik wil genieten van de rest van de weinige zonnige dagen hier in het VK.
Pluspunten:
- 15.6" pls; en full-HD en touchscreen (werkt goed met Windows8)
- Waanzinnig goed scherm, alles is kristalhelder en zeer geode kijkhoeken
- Backlit toetsenbord
- Bluetooth werkt
- Radeon 8870m dual graphics schakelt moeiteloos
- Radeon geeft nog aardige fps op batterij
- Aan stopcontact Skyrim op hoogste settings zonder moeite
- Batterijduur schijnt heel lang te zijn
- Aluminium schermcover en bovenkant casing
- Dun (20.3 mm) stijlvol en elegant
- Hoge jaloezie-factor
- Goede kwaliteit speakers, voor een laptop
Minpunten:
- Beenverwarmer ingame, kan behoorlijk warm worden
- Ventilatorgeluid ingame, geeft een fluitend geluid
Zou minder kunnen als de exhaust beter was ontworpen
- Maar 90 watt AC adapter (had wel 100 watt gemogen)
- Omdat het snel gaat throttlen (merk ik alleen niks van)
- Eerste keer een programma opstarten duurt erg lang, daarna gaat het een stuk sneller
- Stof en vuil kunnen makkelijk via touchpad de behuizing in (is wel weer heel stijlvol)
Algemeen:
Dit is een zeer geode laptop met een redelijk geode afwerking. De ssd is wel een gemis en het warmte-management had ook wel beter gemogen. Misschien was de hardware dan wel wat hooggegrepen voor het design. Maar met een 3635QM en een 8870m draai je alle games waarvan veel games op de allerhoogste settings
[ Voor 1% gewijzigd door Farbarn_Jr op 06-04-2013 19:31 . Reden: autocorrectie naar het engels/typo ]
@Farbarn_Jr: je hebt het over de Series 7 Chronos neem ik aan? Schijnt dat de Series 7 Ultra een SSD heeft met een msata, want een 128 GB SSD is echt minimaal.... Werkgeheugen wel uitbreidbaar?
| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |
De Series 7 Chronos heeft een 2.5" HDD zonder mSATA aansluiting, en de Series 7 Ultra heeft een mSATA SSD aan boord. Beide modellen hebben een normaal SO-DIMM slot om geheugen in te plaatsen.
Het hangt van beide apparaten af welke configuratie gekocht wordt of dit slot leeg is of al een geheugenmodule bevat die vervangen moet worden door een grotere.
Het hangt van beide apparaten af welke configuratie gekocht wordt of dit slot leeg is of al een geheugenmodule bevat die vervangen moet worden door een grotere.
Goed om te horen dat iemand de Chronos al heeft! Ik zie ook op Pricewatch dat er al een paar winkels zijn die hem hebben, dus ik ben benieuwd of wij er meer van gaan horen de komende tijd. Ik zit te twijfelen tussen deze en de HP Spectre XT Touchsmart 15. Allebei hebben ze een 15" 1920x1080 touchscreen (waar het mij om gaat), maar de HP heeft dus wel SSD (ook al is het maar 32GB). Moeilijk moeilijk
Wat? Ik dacht dat het chassis van deze versie helemaal metaal was, in tegenstelling tot de voorganger? Dus toch plastic aan de onderkant?! Dat valt tegen!Farbarn_Jr schreef op zaterdag 06 april 2013 @ 19:26:
Minpunten:
Ik vermoed wel dat je makkelijk zelf een eigen SSD erin kan stoppen? Voor mij is dit dan ook niet zo erg. Fabrikanten rekenen toch dikwijls veel te veel aan voor een SSD, terwijl je ze makkelijk los kan kopen en erin kan stoppen.
Bedankt voor de review!
Maar die HP heeft geen dedicated graphics card, enkel de onboard Intel HD 4000. Dat maakt wel een enorm verschil als je ook wat wil kunnen gamen.. Dit maakt voor mij toch echt wel het verschil tussen een 13-in-een-dozijn laptop of een high-end.deuxani schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:02:
Ik zit te twijfelen tussen deze en de HP Spectre XT Touchsmart 15. Allebei hebben ze een 15" 1920x1080 touchscreen (waar het mij om gaat), maar de HP heeft dus wel SSD (ook al is het maar 32GB). Moeilijk moeilijk
Daarnaast heb je aan een 32GB SSD niet echt veel. Je kan gewoon de HDD vervangen door een SSD lijkt me (heb je wel extra € uit te geven natuurlijk).
[ Voor 37% gewijzigd door lazershark op 17-04-2013 11:11 ]
De gewone series 7 chronos, niet de ultra. Ik heb hem alleen (nog) niet opengeschroefd, maar werkgeheugen schijnt inderdaad uitbreidbaar te zijn.ck2000nl schreef op maandag 08 april 2013 @ 10:35:
@Farbarn_Jr: je hebt het over de Series 7 Chronos neem ik aan? Schijnt dat de Series 7 Ultra een SSD heeft met een msata, want een 128 GB SSD is echt minimaal.... Werkgeheugen wel uitbreidbaar?
Betekent overigens ook dat ik niet weet of ik er een mSata SSD in kan lepelen. Ben ik wel in geinteresseerd, maar ik behoud liever mijn garantie zolang ik daar nog niks over weet.
Krijg nu overigens een ronde aan updates by Samsung (die de laatste keer hopeloos faalden), wellicht komt er daarna wat verbetering in de laadtijden die zij beloofden.
Zeer complete review van de nieuwe Samsung series 7 chronos, die ik graag wil delen:
http://www.notebookcheck....Z7E-Notebook.89376.0.html
Mensen die hem al hebben blijken wel een aantal minpunten aan te stippen, zoals slecht wifi-bereik en matige bouwkwaliteit. Maar het grootste minpunt blijkt de Ghosting op het scherm te zijn, vooral bij hoge helderheid. Dit is een gekend probleem bij IPS schermen, maar blijkt hier toch voor sommige gebruikers zeer storend te zijn.
Er is trouwens een interessant alternatief voor de Chronos 7, namelijk de iets oudere Asus Zenbook UX51VZ, alleen is die wel een paar honderd euro duurder. Deze heeft gelijkaardige specs, maar wel een full aluminium behuizing, en een 2 SSD's in RAID, die voor supersnelle performance zorgen.
http://www.notebookcheck....0VZ-Notebook.84246.0.html
http://www.notebookcheck....Z7E-Notebook.89376.0.html
Mensen die hem al hebben blijken wel een aantal minpunten aan te stippen, zoals slecht wifi-bereik en matige bouwkwaliteit. Maar het grootste minpunt blijkt de Ghosting op het scherm te zijn, vooral bij hoge helderheid. Dit is een gekend probleem bij IPS schermen, maar blijkt hier toch voor sommige gebruikers zeer storend te zijn.
Er is trouwens een interessant alternatief voor de Chronos 7, namelijk de iets oudere Asus Zenbook UX51VZ, alleen is die wel een paar honderd euro duurder. Deze heeft gelijkaardige specs, maar wel een full aluminium behuizing, en een 2 SSD's in RAID, die voor supersnelle performance zorgen.
http://www.notebookcheck....0VZ-Notebook.84246.0.html
Verwijderd
http://www.anandtech.com/...-series-7-notebook-review? Ik vind het niet echt een goede notebook overigens... Hoe is een 15.6" notebook overigens een goed alternatief voor de voor het door jouw gelinkte 17" samsung model??
Al iets bekend over de Nederlandse (advies) prijzen van de series 7 ultra? De uitrusting qua ssd grootte?
Dat is een link naar de review van de vorige versie van de Samsung Series 7.Verwijderd schreef op donderdag 18 april 2013 @ 10:18:
http://www.anandtech.com/...-series-7-notebook-review? Ik vind het niet echt een goede notebook overigens... Hoe is een 15.6" notebook overigens een goed alternatief voor de voor het door jouw gelinkte 17" samsung model??

En de Samsung is ook verkrijgbaar in 15.6", dus de vergelijking is wel goed.
Verwijderd
Ik zie de verschillen niet zo, behalve de andere grafische kaart.lazershark schreef op woensdag 24 april 2013 @ 11:51:
[...]
Dat is een link naar de review van de vorige versie van de Samsung Series 7.
De 15.6" bevat een heel ander chassis, grafische kaart, koeling, scherm, e.d. De review is daarom niet enorm relevant. Hoogstens voor de bouwkwaliteit en toetsenbord.En de Samsung is ook verkrijgbaar in 15.6", dus de vergelijking is wel goed.
Inderdaad. En de Series 7 Chronos 15-inch heeft wel een volledige update gehad (scherm, videokaart, CPU, speakers, etc) en de 17-inch variant heeft alleen op CPU en GPU kant een grote upgrade gehad.
Heel even geduld nog... Binnen enkele dagen weet je meer...ck2000nl schreef op zondag 21 april 2013 @ 14:29:
Al iets bekend over de Nederlandse (advies) prijzen van de series 7 ultra? De uitrusting qua ssd grootte?
[ Voor 41% gewijzigd door arnoud_h op 24-04-2013 20:58 ]
Verwijderd
Ik heb net contact gehad met de klantenservice van Samsung om te vragen waneer die uitkomt en wat de specs + prijzen zullen zijn. De dienstdoende medewerkers wisten van niks: 'Houd de website maar in de gaten' was het devies. Men wilde ook geen navraag doen intern dus het blijft afwachten.
Derde week van mei melden ze via Twitter: https://twitter.com/Samsung_NL/statuses/328900142461759488Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 10:36:
Ik heb net contact gehad met de klantenservice van Samsung om te vragen waneer die uitkomt en wat de specs + prijzen zullen zijn. De dienstdoende medewerkers wisten van niks: 'Houdt de website maar in de gaten' was het devies. Men wilde ook geen navraag doen intern dus het blijft afwachten.
Bla
@club: Bij Mycom heeft de laptop "kort" online gestaan -> webcache Google Via een pc actie van de computerclub, van het ministerie van Financien is de niet touchscreen versie voor 849.- aan te schaffen.
Verwijderd
Dankjewel! Ben zelf niet zo van Twitter (en hun klantenservice blijkbaar ook niet). Media Markt verwacht eind van de maand uitlevering maar verder lijken alle grotere retailers in het duister te tasten over specs en prijzen. Ik ben erg benieuwd want de beschrijving van de Chronos 7 versie 2 voordat die door de marketingboys tot ATIV 8 werd gebombardeerd waren nogal veelbelovend. Weet iemand hier meer over exacte specificaties en prijzen?Vuilnisbak schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:32:
[...]
Derde week van mei melden ze via Twitter: https://twitter.com/Samsung_NL/statuses/328900142461759488
http://www.samsung.com/nl...-book/NP880Z5E-X02NL-spec
Dit is het B2B model, de consumenten versie is identiek minus Win8Pro en de TPM module. Modelcode NP880Z5E-X01NL.
Op het B2B model is wel een actie gaande voor gratis 5 jaar garantie, dus het kan de overweging waard zijn om het W8Pro model te nemen...
Dit is het B2B model, de consumenten versie is identiek minus Win8Pro en de TPM module. Modelcode NP880Z5E-X01NL.
Op het B2B model is wel een actie gaande voor gratis 5 jaar garantie, dus het kan de overweging waard zijn om het W8Pro model te nemen...
Verwijderd
Bedankt Arnoud! Nu nog een fatsoenlijke SSD erin en hopen dat het scherm minder spiegelt dan in de beursvideo's online, dan kon het wel eens een bijzonder leuk apparaat worden.
Edit: Wel wat pittig geprijsd als dit klopt, http://www.takeitnow.nl/n...g/NP880Z5E-X02NL/7198535/
€1650
Zit nu erg te twijfelen tussen deze nieuwe ATIV 8 en een Asus N76VZ. Zie ik het verkeerd of scoort de Samsung op elk punt (incl. de grafische kaart) behalve de HDD beter?
Edit: Wel wat pittig geprijsd als dit klopt, http://www.takeitnow.nl/n...g/NP880Z5E-X02NL/7198535/
€1650
Zit nu erg te twijfelen tussen deze nieuwe ATIV 8 en een Asus N76VZ. Zie ik het verkeerd of scoort de Samsung op elk punt (incl. de grafische kaart) behalve de HDD beter?
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2013 16:01 ]
Verwijderd
Alstublieft: pricewatch: Samsung NP880Z5E-X02NL.
De prijs bijvoorbeeld..... Voor €1650 heb je ook een M17x met de snelste mobiele grafische kaart op aarde.Verwijderd schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 21:14:
Dat is wel het zakelijke model met W8 Pro en TPM. Het consumenten model is iets goedkoper.
Verwijderd
Bedankt voor de info en de suggestie. Ik heb inmiddels een sluitend antwoord gekregen van Samsung, wellicht kan deze informatie de basis vormen voor een nieuw topic over de Samsung ATIV Book 8:
'Van de ATIV Book 8 zullen er 2 modellen op de markt komen, 1 met Windows 8 voor € 1599 (Consumenten model: NP880Z5E-X01NL) en 1met Windows 8 pro € 1699 (Business model: NP880Z5E-X02NL), de rest van de specificaties zullen gelijk zijn.'
En die zijn als volgt:
Processor Intel® Core™ i7 Processor 3635QM (2.40 GHz up to 3.40GHz, 6 MB L3
Main Chipset Intel HM76
System Memory 8GB DDR3 System Memory at 1600MHz (on BD 8GB)
Memory Slot 1 DIMM Slots
Display 15.6" SuperBright 300nit FHD LED Display (1920 x 1080) with
Touch Screen Panel
Graphic Processor AMD Radeon™ HD 8870M Graphics (PowerExpress)
Graphic Memory 2GB GDDR5
Sound HD Audio
Integrated Camera 720p HD Web Camera
HDD 1TB S-ATA-II Hard Drive (5400RPM)
ODD No
Wired Ethernet LAN Gigabit Ethernet [10/100/1000]
Wireless LAN Intel® Centrino® Advanced-N 6235, 2x2 802.11 abg/n (up to 300Mbps),
Widi Support
Wireless WAN NO
Bluetooth Bluetooth V4.0
VGA Yes
HDMI Yes
Headphone out Headphone-out/Mic Combo
Microphone in Headphone-out/Mic Combo
Internal Mic Yes
PC CardBus Slot NO
Multi Card Slot 3-in-1 (SD, SDHC, SDXC) Multi-media Card Reader
Dock Port NO
Keyboard Type Island-type keyboard with Numeric key (Backlit keyboard)
Touch Pad, Touch Screen Touch screen, Clickpad
Software Security Norton Internet Security (60-day Trial)
Hardware Security
Lock Security Slot
Recovery Samsung Recovery Solution
AC Adapter 90 Watt
Standard Battery
Dimension (W x D x H mm) 376 x 249.9 x 22.8mm
Weight (kg) 2,54 kg (business model), 2,45 (consumenten model)
Warranty 2 year national warranty, 1 year battery. Pickup & Return
Standard DVD -
Installed S/W S Note
S Player
S Gallery
S Camera
Evernote
Microsoft Office Trial
Settings
Support Center
SW Update
Recovery
Norton Internet Security
Media Markt verwacht volgende week levering en een winkelprijs van €1599, mogelijk lager, andere grote spelers weten nog niks.
'Van de ATIV Book 8 zullen er 2 modellen op de markt komen, 1 met Windows 8 voor € 1599 (Consumenten model: NP880Z5E-X01NL) en 1met Windows 8 pro € 1699 (Business model: NP880Z5E-X02NL), de rest van de specificaties zullen gelijk zijn.'
En die zijn als volgt:
Processor Intel® Core™ i7 Processor 3635QM (2.40 GHz up to 3.40GHz, 6 MB L3
Main Chipset Intel HM76
System Memory 8GB DDR3 System Memory at 1600MHz (on BD 8GB)
Memory Slot 1 DIMM Slots
Display 15.6" SuperBright 300nit FHD LED Display (1920 x 1080) with
Touch Screen Panel
Graphic Processor AMD Radeon™ HD 8870M Graphics (PowerExpress)
Graphic Memory 2GB GDDR5
Sound HD Audio
Integrated Camera 720p HD Web Camera
HDD 1TB S-ATA-II Hard Drive (5400RPM)
ODD No
Wired Ethernet LAN Gigabit Ethernet [10/100/1000]
Wireless LAN Intel® Centrino® Advanced-N 6235, 2x2 802.11 abg/n (up to 300Mbps),
Widi Support
Wireless WAN NO
Bluetooth Bluetooth V4.0
VGA Yes
HDMI Yes
Headphone out Headphone-out/Mic Combo
Microphone in Headphone-out/Mic Combo
Internal Mic Yes
PC CardBus Slot NO
Multi Card Slot 3-in-1 (SD, SDHC, SDXC) Multi-media Card Reader
Dock Port NO
Keyboard Type Island-type keyboard with Numeric key (Backlit keyboard)
Touch Pad, Touch Screen Touch screen, Clickpad
Software Security Norton Internet Security (60-day Trial)
Hardware Security
Lock Security Slot
Recovery Samsung Recovery Solution
AC Adapter 90 Watt
Standard Battery
Dimension (W x D x H mm) 376 x 249.9 x 22.8mm
Weight (kg) 2,54 kg (business model), 2,45 (consumenten model)
Warranty 2 year national warranty, 1 year battery. Pickup & Return
Standard DVD -
Installed S/W S Note
S Player
S Gallery
S Camera
Evernote
Microsoft Office Trial
Settings
Support Center
SW Update
Recovery
Norton Internet Security
Media Markt verwacht volgende week levering en een winkelprijs van €1599, mogelijk lager, andere grote spelers weten nog niks.
Nogal een behoorlijk hoge prijs... Ze hadden hem dan wel mogen leveren met een SSD op zijn minst.
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10
Verwijderd
Mee eens, ze maken die SSD's nog wel zelf en naar verluidt is het een beest zodra er een samsung pro series SSD in zit. Maar goed, dit zal voordeliger zijn voor Samsung en mogelijk gokken ze op extra winstmarge uit losse SSD verkoop? Hoewel de laptop zelf vast sneller verkocht wordt als die standaard met 500gb SSD oid kwam.
Verwijderd
De prijs is vrij fors inderdaad. Een prijs rond de €1300 a €1400 zonder SSD vind ik nog wel te verdedigen. Daarboven zou ik al snel de vraag gaan stellen waarom er niet naar de S15 wordt gekeken.
Ik zie trouwens dat er 8GB aanwezig is met 1 DIMM slot. Is het maximum 8GB of zit er nog RAM op het mobo gesoldeerd?
Ik zie trouwens dat er 8GB aanwezig is met 1 DIMM slot. Is het maximum 8GB of zit er nog RAM op het mobo gesoldeerd?
Verwijderd
Geen idee. Hoewel ik elders op internet las dat die in Canada met 16gb wordt uitgeleverd dus wie weet.
De samsung heeft wel een flink betere gpu dan de S15 en een 2x langere accuduur, daarintegen is de Vaio S15 een slordige 600 gram lichter... Ik denk dat je eerder een link kan maken met een gemiddelde multimedia laptop op de markt: Lenvo y500, Dell Inspiron 15R SE en de Asus N56. Ook verwacht dat na een tijd de prijs uiteraard zal zakken. Die trend zie je vaker bij laptopjes van Samsung... (remember when the series 9 was 1399?Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 21:44:
De prijs is vrij fors inderdaad. Een prijs rond de €1300 a €1400 zonder SSD vind ik nog wel te verdedigen. Daarboven zou ik al snel de vraag gaan stellen waarom er niet naar de S15 wordt gekeken.
Nu is de laptop gewoon behoorlijk overpriced... Zeker als je ook nog eens nagaat dat hij hier en daar zijn slordige issues heeft...
Verwijderd
Zoals? Ben erg benieuwd als er verhulde gebreken of mindere kanten aan Samsung en dit model zijn, is dat zo?Vinand schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 21:59:
[...]Nu is de laptop gewoon behoorlijk overpriced... Zeker als je ook nog eens nagaat dat hij hier en daar zijn slordige issues heeft...
Daarnaast heeft de Samsung een WiFi bug waar behoorlijk wat mensen over klagen + slechte wifi bereik... behoorlijk vervelend voor de gamers onder ons dus, online gamen ondanks de voordeel van de betere GPU gaat dus lastig...Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 22:29:
Het scherm schijnt enorme image retention te hebben, vergelijkbaar met de macbooks.
[ Voor 6% gewijzigd door Vinand op 10-05-2013 22:34 ]
Verwijderd
Ik las wisselende verhalen over die image retention van de early adopters in de VS, inderdaad een punt om even op te letten. Valt zoiets eigenlijk onder garantie?
Het scherm zelf schijnt verder wel enorm mooi te zijn, hoewel Samsung in Nederland (nog) niet de compleet matte versie zonder touch screen lijkt te leveren dus hij spiegelt waarschijnlijk wel enigzins.
Wat betreft dat wifi-probleem van Samsung: Zou dit makkelijk te verhelpen zijn met een driver-update of een nieuw kaartje?
Ik vraag me wel af of ze de koeling in orde krijgen bij zoveel geweld in een klein grotendeels aluminium jasje.
Nog een zijspoor vraag: Ik ga zelf volgende week deze of een Asus N76 uitzoeken. Daar schijnen wat klachten te zijn over een slecht geplaatst en niet goed funtionerend touchpad. Zijn er hier mensen die op basis van gebruikerservaring met beide merken (misschien zelfs series) zeggen van let ff op het een of het ander?
Het scherm zelf schijnt verder wel enorm mooi te zijn, hoewel Samsung in Nederland (nog) niet de compleet matte versie zonder touch screen lijkt te leveren dus hij spiegelt waarschijnlijk wel enigzins.
Wat betreft dat wifi-probleem van Samsung: Zou dit makkelijk te verhelpen zijn met een driver-update of een nieuw kaartje?
Ik vraag me wel af of ze de koeling in orde krijgen bij zoveel geweld in een klein grotendeels aluminium jasje.
Nog een zijspoor vraag: Ik ga zelf volgende week deze of een Asus N76 uitzoeken. Daar schijnen wat klachten te zijn over een slecht geplaatst en niet goed funtionerend touchpad. Zijn er hier mensen die op basis van gebruikerservaring met beide merken (misschien zelfs series) zeggen van let ff op het een of het ander?
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2013 22:54 ]
Verwijderd
Er zijn door de jaren veel problemen geweest met laptops met wifi problemen, 99% van de tijd is het een probleem van slechte ontvangt. Bijvoorbeeld door slechte antennes of ( vaker voorkomend ) slechte plaatsing van die antennes, bijvoorbeeld vlak achter een stuk metaal.
Lost een wifi kaart het probleem op? Ik zou er niet op gokken.
Ik vind het vreemd dat samsung hierin trapt, vooropgesteld dat het inderdaad de antennes zijn. De oude samsung 9 had exact hetzelfde probleem, wat later werd opgelost door een andere antenne als ik het goed begrijp.
Lost een wifi kaart het probleem op? Ik zou er niet op gokken.
Ik vind het vreemd dat samsung hierin trapt, vooropgesteld dat het inderdaad de antennes zijn. De oude samsung 9 had exact hetzelfde probleem, wat later werd opgelost door een andere antenne als ik het goed begrijp.
Verwijderd
Er komen blijkbaar ook nieuwe 9 serie modellen uit later deze of volgende week, model nummers np900x3e en np900x4d. Benieuwd of de modellen na de rebranding onder het ATIV label nog last hebben van de wifi sores.
Btb, heeft iemand hier een idee wat de exacte specs zijn van de nieuwe np900x4d? Ik vermoed een 15", dat kan een interessante optie zijn naast de ATIV 8.
Doh!
http://www.samsung.com/nl.../ativ-book/NP900X4D-K01NL
Btb, heeft iemand hier een idee wat de exacte specs zijn van de nieuwe np900x4d? Ik vermoed een 15", dat kan een interessante optie zijn naast de ATIV 8.
Doh!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2013 11:39 ]
Het enigste verschil tussen de oude 15" Series 9 en deze ATIV Book 9 is de kleur van de behuizing (Mineral Ash Black ipv zilver) en het logo.
Dat is een zeer nette prijs! Alleen klopt de kleur van de afbeeldingen niet, want het is een zilverkleurige, net als in de review op Tweakers een paar weken geleden.
Oh, en dat model is het exemplaar zonder touchscreen (vind ik persoonlijk een plus) en zonder externe GPU.
Oh, en dat model is het exemplaar zonder touchscreen (vind ik persoonlijk een plus) en zonder externe GPU.
Inderdaad een scherpe prijs! Nu hopen dat de MM nog met een leuke "GEEN BTW" vakantiegeld actie komt
Verwijderd
De grote opruiming in afwachting van Haswell lijkt te zijn begonnen.
Heeft iemand de Ativ Book 8 eigenlijk al in het wild waargenomen? Geen enkele webwinkel lijkt het ze bij navraag op voorraad te hebben of nog zeker te weten wanneer ze binnen zullen komen terwijl Samsung eerder meldde dat ze een week terug al zouden worden uitgebracht in NL. Zouden ze de release terugdraaien of is er iets anders aan de hand?
Heeft iemand de Ativ Book 8 eigenlijk al in het wild waargenomen? Geen enkele webwinkel lijkt het ze bij navraag op voorraad te hebben of nog zeker te weten wanneer ze binnen zullen komen terwijl Samsung eerder meldde dat ze een week terug al zouden worden uitgebracht in NL. Zouden ze de release terugdraaien of is er iets anders aan de hand?
Verwijderd
http://www.misco.nl/produ...OOK-15-6-INCH-FHD-CORE-I7Verwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 18:30:
De grote opruiming in afwachting van Haswell lijkt te zijn begonnen.
http://www.acesdirect.nl/...P880Z5E-X02NL15.6FHD_T_I7
Verwijderd
Dank. Dit is echter het business model en navraag bij verschillende retailers heeft mij tot dusver geleerd dat ze hem niet op voorraad hebben itt meldingen op de website (hoewel dit bij deze twee in de loop van de dag mogelijk is veranderd). Ik ben vooral benieuwd of iemand het toestel dus al in handen heeft gehad.
Ik heb er al eentje in mijn handen gehad, maar de eerste leveringen aan de Nederlandse markt zijn volgens mij deze of volgende week.
Verwijderd
Dus eind Mei / begin Juni review?arnoud_h schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 20:14:
Ik heb er al eentje in mijn handen gehad, maar de eerste leveringen aan de Nederlandse markt zijn volgens mij deze of volgende week.
Verwijderd
http://www.mycom.nl/lapto...ativ-book-8-3rd-i7-3635qmVerwijderd schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 18:40:
[...]
Dank. Dit is echter het business model en navraag bij verschillende retailers heeft mij tot dusver geleerd dat ze hem niet op voorraad hebben itt meldingen op de website (hoewel dit bij deze twee in de loop van de dag mogelijk is veranderd). Ik ben vooral benieuwd of iemand het toestel dus al in handen heeft gehad.
Weet niet of dat een betreffende retailer is waarbij je navraag hebt gedaan.
'Nog maar 2 stuks beschikbaar' staat erbij vermeld.
Verwijderd
Zojuist antwoord ontvangen van Samsung over de upgrade mogelijkheden (RAM & SSD) bij de Ativ Book 8.
Samsung Nederland: Het is mogelijk om de RAM uit te breiden naar 16Gb en je kunt er een SSD in plaatsen.
Samsung Nederland: Het is mogelijk om de RAM uit te breiden naar 16Gb en je kunt er een SSD in plaatsen.
Verwijderd
Interessant. De 8 gb zit dus in twee verwisselbare stripjes ingebouwd? En zeiden ze ook of de garantie vervalt wanneer je de HDD vervangt voor een SSD?
Verwijderd
Zolang je niks sloopt is er bij veel fabrikanten / leveranciers niets aan de hand qua garantie.
Heb je vraag tevens voorgelegd bij Samsung.
EDIT:
Samsung Nederland: Upgraden heeft geen invloed op zijn garantie. Dit is echter wel op eigen risico. Als een defect direct gelinkt kan worden naar de upgrade dan kan de garantie eventueel komen te vervallen.
EDIT:
Samsung Nederland: Upgraden heeft geen invloed op zijn garantie. Dit is echter wel op eigen risico. Als een defect direct gelinkt kan worden naar de upgrade dan kan de garantie eventueel komen te vervallen.
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2013 17:27 ]
Verwijderd
Dankjewel voor de navraag en de info. Dit lijkt me een redelijk beleid.Verwijderd schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 15:39:
Zolang je niks sloopt is er bij veel fabrikanten / leveranciers niets aan de hand qua garantie.
EDIT:
Drie extra opmerkingen hierover:
- er zit 8GB op het moederbord van de ATIV Book 8, en 1 leeg DIMM slot.
- het verwijderen van de bodemplaat is geen rocket science, maar zorg wel voor de juiste gereedschappen: naast een serie schroeven zit de behuizing geklikt, en deze zul je los moeten werken. Gebruik hier geen schroevendraaien voor, want dan sloop je de behuizing.
- ik raad mensen altijd aan om de originele HDD te bewaren als je een SSD inbouwt. Mocht je de notebook om wat voor reden voor garantie moeten insturen is het handiger om die er dan weer in te kunnen zetten. Ook het testen van software problemen maakt dat een stuk eenvoudiger.
- het verwijderen van de bodemplaat is geen rocket science, maar zorg wel voor de juiste gereedschappen: naast een serie schroeven zit de behuizing geklikt, en deze zul je los moeten werken. Gebruik hier geen schroevendraaien voor, want dan sloop je de behuizing.
- ik raad mensen altijd aan om de originele HDD te bewaren als je een SSD inbouwt. Mocht je de notebook om wat voor reden voor garantie moeten insturen is het handiger om die er dan weer in te kunnen zetten. Ook het testen van software problemen maakt dat een stuk eenvoudiger.
@arnoud_h: Waarmee kunnen we dan het beste die vastgeklikte punten, los maken?
Als je een vinyl probe tool hebt is dat naar mijn mening het beste materiaal.

Verwijderd
Ik heb de Ativ Book 8 nog nergens in de winkel kunnen ontdekken en met Haswell om de hoek, HP die de eerste nieuwe modellen heeft aangekondigd en zo nog wat zaken vraag ik me af of het nog wel zin heeft om op de Ativ Book 8 te wachten of dat die al enigzins achterhaald dan wel overpriced blijkt te zijn zodra die in de winkel ligt.
Beetje lastige vraag maar wie weet zijn er mensen met inside info (ArnoudH mogelijk?): Zijn er aanwijzingen dat Samsung weldra met een bijgewerkte versie komt?
Beetje lastige vraag maar wie weet zijn er mensen met inside info (ArnoudH mogelijk?): Zijn er aanwijzingen dat Samsung weldra met een bijgewerkte versie komt?
Verwijderd
Een bijgewerkte versie op de markt brengen is niet zo lastig, ik zou hem in elk geval spoedig verwachten. Het gebeurt wel vaker dat een fabrikant modellen kort voor een launch op de markt zet. Dan kunnen bij de 'echte' launch nog wat bugs er uit worden gehaald.
Overigens valt haswell onder NDA, de kans is groot dat arnoud daar niets over mag zeggen
Een paar dagen geleden had HP nog iets aangekondigd zonder verder te specificeren welke processor er in zat. Dan weet je hoe laat het is.
Overigens valt haswell onder NDA, de kans is groot dat arnoud daar niets over mag zeggen
Verwijderd
Oké, dat van dat embargo was mij onbekend maar 't is ook wel logisch. Informatie is natuurlijk onverminderd welkom.
P.S. Hint hint: Op zich mag Samsung er voor 1600 euro dan meteen wel een SSD van 750gb of meer in zetten, naast die Haswell. Ik denk dat ik mijn aankoop nog maar even uitstel
P.S. Hint hint: Op zich mag Samsung er voor 1600 euro dan meteen wel een SSD van 750gb of meer in zetten, naast die Haswell. Ik denk dat ik mijn aankoop nog maar even uitstel
Verwijderd
Coolblue claimt ze op voorraad te hebben voor de geinteresseerden: http://www.laptopshop.nl/...ook-8-np880z5e-x01nl.html
Dat is goed nieuws, ik vreesde eerst voor 4GB vast op het moederbord, en dus max 12GB, maar dit betekent max 16GB, altijd goed voor de toekomst.arnoud_h schreef op woensdag 22 mei 2013 @ 20:28:
Ik zat eigenlijk zelf te wachten op de non-touch versie (met mat scherm), die is namelijk ook al snel E 200,- goedkoper: http://tweakers.net/price...msung-np770z5e-s01nl.html.
Bovendien is die iets lichter (2,3 om 2,5 kg) en iets dunner (21 vs 23 mm). Maar die is dus nog niet leverbaar. Heeft iemand daar meer informatie over?
Hier is overigens nog een review over de touch versie: http://www.techradar.com/...9/review/1#articleContent
Het leek mij wel interessant om met de Saturn BTW dagen naar de touch versie te kijken, maar nu hebben ze die nog vrolijk voor 1600 euro op de site staan, beetje jammer (http://www.saturn.nl/mcs/...38,701733.html?langId=-11). Zou dat een fout zijn? Hij staat niet bij de producten die zijn uitgesloten van de actie...