Ik zie een hoop mensen mokken over de prijs/kwaliteit verhouding van de (nieuwe?) XS4All abo's. Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Wat je, denk ik, voor jezelf moet bepalen is, waarom kies ik voor XS4All.
Ik ben al jaren klant bij XS4All. Sterker nog, ik heb zelfs nog een inbel account gehad bij hen. In de tussentijd heb ik meerdere uitstapjes naar andere providers gehad maar toch kwam ik telkens weer terug. Waarom? Vooral hierom:
1. Met XS4All kan ik zelf bepalen wat ik aan de lijn hang. Server thuis? Geen punt. Streaming video? U doet maar. Er vindt geen rare filtering plaats op de lijn tenzij ik die zelf aanzet en zolang ik geen problemen veroorzaak voor anderen of virii / malware verspreid, kan ik doen en laten wat ik wil. Dat is bij anderen wel anders. Port filtering op bijvoorbeeld port 25 is bij een hoop providers heel normaal.
2. Met XS4All kan ik m'n eigen domain aan m'n externe IP hangen. Dit is zelfs met reverse DNS vanuit XS4All te regelen. Zo kan ik hosting en huis naadloos op elkaar aan laten sluiten.
3. Met XS4All kan ik een eigen subnet aanvragen (een /29) en daarmee thuis meerdere IP's gebruiken en toewijzen. Zo kan ik meerdere diensten zelf thuis bouwen en uitproberen.
Om dat te krijgen en te houden, heb ik er geen moeite mee om iets meer te betalen. Daarnaast heb ik, sinds we hier weer terug zijn bij XS4All (we zaten tijdelijk bij Ziggo omdat het glasvezelnetwerk hier nog moest worden aangelegd) geen downtime meer gehad. Ter illustratie: inclusief "onderhoud" door Ziggo zelf hebben we in dezelfde periode vorig jaar zo'n 11 x downtime momenten gehad.
Kijk, als je die eisen niet hebt, als je die functionaliteiten niet gebruikt, dan is XS4All best een dure provider. Ben je op zoek naar goedkoop en snel en wil je thuis verder niks draaien, dan kun je misschien beter bij Telfort kijken.
My two cents