Review is up! Ook te vinden onder:
http://tweakers.net/adver...eaction=4987621#r_4987621, maar voor uw leesgemak ook even hier neergeplempt:
In de loop van de dag op woensdag, terwijl ik even aan het slacken was op het werk, besloot ik nog eens te gaan kijken in het Dark Souls topic op Tweakers.net. Zojuist had iemand de vraag gesteld of er al iets bekend was over de winnaars voor de speelsessie van de 22e. Ik had helaas nog niks gehoord. "Ach ja", dacht ik. "Jammer dat ik het niet ben geworden". Ik klikte de pagina weg om even tussen m'n DM's te neuzen, om daarna weer terug te keren naar de nieuwspagina. Alleen verscheen de pagina niet die ik had verwacht. In plaats daarvan verscheen er een schermvullend pushbericht.
"Gefeliciteerd Seroth!", stond er midden in mijn scherm.
Na een klein vreugdesprongetje ben ik aan de slag gegaan om zo snel mogelijk een dag vrij te regelen op het werk. Na enige moeite had ik het voor elkaar. De volgende dag zou ik naar het hoofdkantoor van Namco Bandai in Nederland afreizen om Dark Souls te previewen. Mijn dag kon niet meer stuk!
Al puffend en hijgend stormde ik de volgend ochtend het perron op, om de trein -waarvoor de conducteur net had gefloten- toch nog te halen. "Er komt er nog eentje aan!" riep een van zijn collega's. De deur stond nog een paar seconden open. Ik kon nog nét op tijd naar binnen springen. De reis was begonnen!
Het tripje naar eindhoven duurde niet lang, een uurtje met de trein. Daarna de bus naar het Flight forum, nog zo'n 20 minuten. Eenmaal aangekomen bemerkte ik dat ik een half uur te vroeg was. Het gebouw was op het industriele terrein met allerhande kantoorcomplexen sneller gevonden dan verwacht. Toch maar aanbellen, en naar boven.
Op de derde verdieping van het kantoorgebouw, werd ik in de hal van het trapportaal opgewacht door life-sized standbeelden van Jin en Kazuya uit Tekken, die met gebalde vuisten elkaar tegemoet vlogen. Vader en zoon, en hun langdurige strijd, in plastic vereeuwigd. "Dit begint al goed", dacht ik. Het kantoor had een sfeer zoals je zou verwachten bij een developer/publisher. Hoewel het geen grote afdeling was, stond het vol met allerhande game memorabilia. Posters, figurines, een arcade kast, en meerdere standbeelden van andere gamecharacters.
Ik werd hartelijk ontvangen door twee medewerkers van Namco Bandai, en door een stagaire van Tweakers.net/VNU media. Ik mocht alvast plaatsnemen, en een half uurtje langer genieten van de speelsessie. Met een verfrissend blikje cola in de hand, en een lonkende fatboy, nam ik plaats achter een ronkende 360 en begon mijn gamesessie.
Ik kon kiezen uit allerhande classes. Niet iedere class begon op hetzelfde level, of met dezelfde gear. Ik koos voor een Knight. Level 5, zou het toch weer een tikkeltje makkelijker maken in het begin. Zware bepantsering, iets minder te manouvreren, maar wel kundig met een broadsword. De overige character customization opties waren leuk, maar vrij gelimiteerd. Je mocht één extra item kiezen, en kon eventueel wat kleine aanpassingen doen aan de features van het gezicht.
Ik vond mijn Knight in een mistroostige kerker, opgesloten. Niks broadsword. Geen shield. Een afgebroken stompje zwaard had ik, verder niets. Het wapen was dus zo goed als nutteloos. Ik werkte mijn weg door een kerkerstelsel waarbij een aantal weerloze ondoden al vlug hun eind vonden. De tutorial werd me voorgeschoteld in de vorm van teksten op de vloer, zodat me de controls al snel weer eigen werden. Qua difficulty viel alles nog reuze mee. Ik vond het vrij opvallend hoe snel de klagende rottende lijken hun eind vonden. Gangetje uit, deurtje open, trappetje op...het was nog heel even rustig. Plots een grote deur door die naar een hal leidde. Daar werd ik verrast door een reuzachtig beest met schubben, hoorns, en reptiel-achtige kenmerken. Bijna een soort verwaterde offspring van een draak. Het beest zwaaide een gigantische mace in het rond. Vol moed stormde ik op het hem af, vergetend dat ik slechts een gebroken zwaardje had. Ik heb toen voor het eerst de dood gevonden, en dat zou helaas ook niet voor het laatst zijn.
Het bleek dat ik langs het gedrocht moest rennen om door een deurtje te ontsnappen. Later in de kerker vond ik mijn eerste schild en mijn eerste wapen. Na allerhande (nu bewapende) ondoden te hebben afgeslacht ontving ik, van een stervende mede-avonturier, mijn Estus flasks. Estus Flasks zijn Health potions die zichzelf opnieuw aanvullen zodra je rust bij een bonfire. Erg handig.
Na wat backtracking her en der, vervolgde ik vol goede moed het pad naar het monster wat me eerder tot pulp had geslagen. Uiteindelijk vond ik mezelf hoog op een richel, in dezelfde kamer waar het grote gedrocht stond te wachten. Ik sprong van de richel af, met de rechter trigger ingedrukt, om zo met zwaardpunt naar beneden in het hoofd van het beest te vallen. Hoppekee, de helft van z'n health eraf. Met wat dodgen en getimede aanvallen wist ik de rest van zijn health er ook langzaam maar zeker af te snoepen. Het monster was geveld. Mijn eerste grote overwinning. Nu eindelijk die kerker uit...
Na een kort tussenfilmpje kwam ik aan in Lordro, bij een met groen overwoekerd plein tenmidde van allerhande ruines, met in het midden een bonfire om te saven en te levelen. Het plein splitste zich op in meerdere paden, die elk naar nieuwe gebieden leiden. Het plein is echter geen vervanging voor de Nexus uit Demon Souls. Je trekt steeds verder door de wereld, en komt steeds nieuwe bonfires tegen die als checkpoint fungeren.
Met totaal geen idee waar ik naartoe moest, ben ik maar wat gaan verkennen. En hier werd het spel toch plots al een stuk moeilijker. Variatie in types vijanden, verraderlijke afgronden, en onverwacht sterke vijanden (een Black Knight, Wraiths, en een soort harige Chimera) stonden om de zoveel honderd meter te wachten. Bombardementen met firebombs van bovenaf, archers die zich verschansen boven op torens, noem maar op. Groepjes undead of skeletons werken samen om met plezier gehakt te maken van mijn ondode Knight, om mij zuchtend weer te laten terugrennen om m'n verloren zielen opnieuw te claimen. Als je doodgaat, raak je namelijk al je opgespaarde Souls (waarmee je levelt) kwijt. Je kunt alléén levelen bij een kampvuurtje, dus als je de punten nog niet hebt besteed is het vrij vervelend om ze kwijt te raken. Immers heb je al je werk dan voor niets gedaan. Nou ja,
bijna voor niets. Als je gear of andere items vindt, dan blijven deze wel in je bezit als je sterft.
Je raakt overigens niet alleen je verzamelde Souls kwijt. Als je weer eens in kleine stukjes bent gehakt, verlies je ook je "Humanity" punten. Als je dood bent gegaan, begin je bij je laatst bezochtte bonfire weer verder te spelen als Hollow. Ik ben er niet achter kunnen komen wat hier de neveneffecten van zijn (hoewel ik wel heb gehoord dat voor multiplay functies je "human" zou moeten zijn), maar met Humanity splinters die je van vijanden loot, kun je bij een bonfire de effecten terugdraaien en jezelf weer menselijk maken. Ook hiervoor zul je terug moeten rennen naar je bloedvlek om deze te restoren. Dit is natuurlijk extra lastig, als dezelfde vijand(en) weer op je staan te wachten. Overigens respawnen ook alle verslagen vijanden (met uitzondering van bazen) als je uitrust óf respawned bij een bonfire. Dus ook door hén zul je je nog een keer een weg moeten vechten.
Na her en der nog wat ontdekt te hebben, en méér dan genoeg te pletter te zijn geslagen, liep tegen een uur of 16:00 de speelsessie toch langzaam op zijn eind. Van Tweakers.net/VNU kregen we wat leuke goodies uitgereikt; een hoodie, een pet, en een mok. Van Namco Bandai kregen we de Xbox 360 versie van Dark Souls mee naar huis én een presskit, met een mooie aansteker en een "Analogue Character Creator" boekje. Daarnaast (omdat wij allen PS3 liefhebbers waren) ook nog eens de belofte dat we de PS3 versie van de game opgestuurd zouden krijgen. Toch dik twee weken voordat de game in de winkel ligt, dus dat is natuurlijk geweldig! Wel de melding dat we voorlopig even "offline" moesten spelen, er zou een ondoodbaar elite monster in je wereld spawnen als je voor de release online ging. Ik kon het niet laten, en heb het gisteravond toch stiekem even getest, maar ik ben 'm nog niet tegengekomen.
Al met al een geweldige ervaring. Heel leuk om eens zo'n previewsessie mee te maken, om eigenlijk een beetje te proeven van wat Gamejourno's op regelmatige basis meemaken. Tweakers.net, VNU media, en Namco Bandai; ontzettend bedankt!