wildhagen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:44:
Inkopen voor 5 euro, en verkopen voor 8-12 euro? Damn, wat een woekerwinst. Daar zou ik toch niet graag iets kopen.... dan ga ik wel naar de Boerenbord of een lokale winkel, waar je dezelfde hoeveelheid voor veel minder kan krijgen
Beetje absurde bedragen? Maak er dan 6.5-7 euro ofzo van, dat klinkt al wat reëler. Verkoop je ook wat meer gok ik zo

Als het zout schaars is betaalt men er wel meer voor. In de winkel kost een zak van 25kg ook al gauw 12 euro of zelfs meer.
En waar wil je 4-5 ton aan zout opslaan? In je woonkamer ofzo?
In de stal

Daarnaast krijgen vaste contracten bij zouthandels natuurlijk wel voorrang op losse klanten, dat was afgelopen winter (en de winter ervoor) ook goed te zien, en de reden dat veel gemeenten niet meer aan zout konden komen (want geen vast contract).
In deze periode van het jaar is strooizout vrij makkelijk te verkrijgen. Midden in de winter is dat natuurlijk een ander verhaal.
ebia schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:17:
Je kunt ook kijken of je het niet nog winstgevender kan maken door er zelf wat extra moeite in te steken. Dus koop een container strooizout en ga dit zelf verpakken in kleinere hoeveelheden. Partijtje emmertjes met deksel moet vast wel goedkoop via via te regelen zijn. Je hebt vanaf nu tijd genoeg omdat allemaal te regelen tot de eerste sneeuw gaat vallen denk ik zo.
Zakken van 25kg of een bigbag(allebei 1 ton) scheelt heel weinig. €125,- excl. btw. tegenover €115,- excl. btw.
Heb je al nagedacht hoe je het zout aan de man gaat brengen? De meeste mensen zullen natuurlijk eerst zoeken (en vinden) via de meest logische kanalen: supermarkt, bouwmarkt, etc. Hoe denk jij daar op te kunnen vallen? Ga je zelf het zout wegbrengen of ga je het aan de voordeur verkopen (waar de gemeente en/of je buren waarschijnlijk ook niet blij van worden)?
Hier in het dorp loopt er één drukke weg midden door het dorp heen en ik woon in een zijstraat aan die weg, zo'n 100m de zijstraat in. Op heel die weg door het dorp is één vluchtheuvel, precies op de kruising met mijn zijstraat. Iedereen kent de blauwe borden met de witte pijl naar rechtsonder wel. Het mag eigenlijk niet, maar het plan was om die borden in de richting van mijn straat te draaien met een bordje 'strooizout 100m' eronder. Vrijwel iedereen die het dorp in of uit komt ziet het dan en omdat het toch wel een gewaagde actie is zal het waarschijnlijk goede reclame zijn. Als dat niet werkt willen we langs de deuren gaan.
Ja, daar moet je een schatting in maken. Hoeveel zout zal een gemiddeld huishouden nodig hebben om z'n stoep schoon te krijgen, en als de winter wat langer duurt, schoon te houden? Geen idee. Wellicht dat je dat ergens kunt nagaan?
Als we een ton overhouden kunnen we dat wel opslaan en is het ook meteen een wijze les voor het jaar erop. Niet direct een probleem dus.
Je zult je winst moeten opgeven bij de BD. Je hoeft daarvoor niet perse ondernemer te zijn, daar je dit kunt opgeven als 'winst uit overige activiteiten'. Dan mag je zelfs kosten die je maakt naast je inkoop (bijv. reclame, website, telefoon, etc) aftrekken van je omzet alvorens je de winst opgeeft.
Okee, duidelijk

Die optie staat nog steeds open. Het enige probleem is dan: wat doen we met het zout als we niet alles verkocht krijgen? Opslaan gaat namelijk een stuk lastiger als je niet met zakken kunt sjouwen. Daarnaast beschermen de zakken tegen vocht.
Hier wordt het zout niet uitgedeeld en omdat we toch in een relatief kleine 'community' wonen/leven is het hier doodnormaal dat iedereen zijn eigen terrein schoon houdt.
Denk je echt dat je 5 ton zout weggezet krijgt in een dorp van 5000 man?
^^
Verwijderd schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 09:10:
Hoeveel mensen in je dorp wonen is minder belangrijk, hoeveel huishoudens wel. Lokale mensen willen vaak lokale "ondernemingen" helpen, gebruik dit want dat is je grote voordeel. Zoek wat historische gegevens op wat betreft sneeuwval in je omgeving. 5 ton lijkt mij veel om te kopen, tenzij het opgeslagen kan worden zonder verlies van waarde. Ik zou zeker niet meer inkopen dan je zeker kwijt kan, je complete winst kan verdampen op voorraden die je niet meer kan slijten.
Verder zou ik het zo doen: zet een bord voor de schuur waarin je zout in bulk hebt liggen, schep per klant de hoeveelheid die gewenst is in (cement)zakken en reken op die manier af. Bouw je prijsstructuur zo op dat het voor de klant voordelig lijkt om veel af te nemen (bijv. 2 euro per kilo voor minder 5 kg tot 50 cent per kilo voor meer dan 25 kg).
Misschien kan je een strooi abo verkopen (handig voor het geval er een zachte winter is

), als het gaat sneeuwen laat je een paar kinderen de stoep sneeuwvrij maken voor een paar centen per vierkante meter.
De kans dat de BD hier moeilijk over gaat doen is trouwens nihil en zeker niet de moeite waard om hier een onderneming voor op te starten. Tegen de tijd dat de BD iets weet is je hele zaak al geliquideerd

(als ze al iets weten).
Misschien is dit allemaal wat overdreven voor een zouthandeltje van een paar honderd euro per jaar

Een prijsstructuur waar grote zakken voordeliger lijken zouden we sowieso wel toepassen. Het is voor de meeste mensen logisch dat een zak van 10kg in verhouding meer kost van een zak van 25kg. Op het steunen van de lokale 'ondernemingen' kan ik misschien nog wel wat extra inspelen. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet maar ik wil mensen erop wijzen dat het bij ons in het dorp haast een gewoonte is je eigen stoep te strooien.
PromWarMachine schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:26:
Heb je al risico's in kaart gebracht?
• Je bent afhankelijk van het weer
• De overheid zou iets geleerd kunnen hebben van hun gefaal en meer zout ingekocht hebben, zodat inwoners het dit jaar wel gratis kunnen afhalen
• Is er een maximale duur aan de opslaglocatie verbonden?
Hier deelt de gemeente geen zout uit dus wat de overheid doet is voor ons in ieder geval niet van belang. Het gaat meer om wat de concurrentie(vooral bouwmarkten) doet. Zelf werk ik bij de Gamma dus stiekem heb ik wel wat voordeel t.o.v. de concurrentie. Ik kan waarschijnlijk wel e.e.a. loskrijgen bij de grote bazen zodat ik weet of ze meer in gaan kopen dan vorig jaar.

25kg voor €10 verkoop klinkt als een prima prijs. Het rekent gemakkelijk af en het is waarschijnlijk goedkoper dan 25 pakken zout in de supermarkt kopen (als dat al beschikbaar is).
Voordeel van €10,- in plaats van bijvoorbeeld €11,- of €9,- is dat je veel minder gedoe hebt met wisselgeld.
Dido schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:14:
[...]
Volgens jouw link weegt water 100 kg/hl (duh) en zout in zakken 62 to 71 kg/hl. Dat betejent dus dat je
meer kuub zout bet dan water.
Je zit bij 4 ton met zo'n 5,5 - 6,5 kuub zout, en dat is redelijk wat.
Daarnaast moet je je afvragen hoe tijdelijk je handeltje is, want we hebben dan wat extreme winters gehad, maar bij een gemiddelde Nederlandse winter komt er echt niemand bij de buurtsjacheraar voor zout, hoor. Hell, ik zou eerder in parapluus investeren dan
Je moet je zout dus mogelijk voor jaren vochtdicht kunnen opslaan. Doe je dat niet heb je 100% verlies.
Het is inderdaad echt gokken op een strenge winter. In principe hoeft het maar één of twee weken echt hard te vriezen en mensen gaan al op zoek naar zout.