Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-05 13:13
Samen met een vriend ben ik van plan deze winter aan de straat strooizout te gaan verkopen. We wonen in een dorp met nog geen 5000 inwoners en de meeste huizen zijn vrijstaand en voorzien van vrij grote en vooral open voortuinen. Het is hier dan ook niet anders dan normaal dat je je eigen oprit en de stoep voor je huis(of in het geval van een hoekhuis de stoep om je huis heen) sneeuw- en ijsvrij houdt; genoeg potentiële klanten dus.

Vooral omdat dit voor ons de eerste keer is dat we iets dergelijks willen organiseren zou ik wat tips ontvangen over wat verstandig is en wat niet. We willen zo'n 4 à 5 ton zout inkopen. Oorspronkelijk wilden we het verpakt in zakken van 25kg laten afleveren(zo'n €5,- per zak) en afhankelijk van de vraag doorverkopen voor €8,- tot €12,- per zak, maar we hebben gezien dat het ook mogelijk is zakken van 5kg en 10kg te bestellen. Zelfs emmertjes met 7,5kg behoren tot één van de mogelijkheden.

We proberen nu uit te zoeken wat naar verwachting het meeste op zal gaan leveren: enkel zakken van 25kg, enkel zakken van 10kg, zakken van 25kg en zakken van 10kg, of een mix van zakken van 25kg, 10kg, 5kg en emmertjes van 7,5kg. Het nadeel van kleine verpakkingen werd al snel zichtbaar: men is eerder geneigd 10kg te kopen dan meteen voor een zak van 25kg te gaan. Voordeel voor ons is weer dat de winst op een zak van 10kg hoger is doordat de verkoopprijs lager is en mensen minder snel moeilijk doen over het uitgeven van een klein bedrag van een (relatief) groot bedrag voor de zakken van 25kg. Een mix van verschillende soorten verpakkingen is ook mogelijk: 40x25kg, 120x10kg, 240x5kg en 90x7,5kg. Het grootste nadeel is dan dat je in plaats van 160 stuks ineens 490 stuks in huis haalt en het waarschijnlijk dus langer duurt voordat alles verkocht is. Wat ook nog zou kunnen is enkel zakken van 10kg. Dat zouden dan 480 zakken worden. Lastiger te verkopen maar een hogere winst per zak.

De grote vraag is dus wat we gaan inkopen en in welke hoeveelheid. Daarnaast wil ik liever geen problemen met de belastingdienst dus vraag ik me af hoe het nou zit met belasting op de winst die we gaan maken. Is het voor zo'n klein en tijdelijk handeltje nodig om hier rekening mee te houden? Iemand tips of misschien zelfs ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Inkopen voor 5 euro, en verkopen voor 8-12 euro? Damn, wat een woekerwinst. Daar zou ik toch niet graag iets kopen.... dan ga ik wel naar de Boerenbord of een lokale winkel, waar je dezelfde hoeveelheid voor veel minder kan krijgen :P

Beetje absurde bedragen? Maak er dan 6.5-7 euro ofzo van, dat klinkt al wat reëler. Verkoop je ook wat meer gok ik zo ;)

En waar wil je 4-5 ton aan zout opslaan? In je woonkamer ofzo?

En of het slim is weet ik niet.... er is vaak al een gebrek aan strooizout voor de écht belangrijke wegen, en dat word op die manier natuurlijk natuurlijk nóg minder.

Daarnaast krijgen vaste contracten bij zouthandels natuurlijk wel voorrang op losse klanten, dat was afgelopen winter (en de winter ervoor) ook goed te zien, en de reden dat veel gemeenten niet meer aan zout konden komen (want geen vast contract).

Qua belasting weet ik het niet, maar het is winst, redelijkerwijs lijkt me dat dat gewoon belast word?

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 12-08-2011 17:45 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

wildhagen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:44:

Het soortelijk gewicht van zout ligt wel even anders dan dat van water oid hoor. Een schuurtje moet voldoende zijn. Zal maximaal (met verpakking) neerkomen op 1.5-2 kuub. Emmertjes zijn waarschijnlijk wat lastiger op te slaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

x2 vind ik geen woekerwinst hoor, het is eerder vergelijkbaar met detailhandel.

Belastingdienst kan je op je nek krijgen natuurlijk, het is een kleine onderneming. De vraag is of je er echt grote problemen mee gaat krijgen, ik vermoed zelf van niet.

*knip flame*

[ Voor 40% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2011 19:43 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21
Japperrrr schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:33:
We proberen nu uit te zoeken wat naar verwachting het meeste op zal gaan leveren:
Je kunt ook kijken of je het niet nog winstgevender kan maken door er zelf wat extra moeite in te steken. Dus koop een container strooizout en ga dit zelf verpakken in kleinere hoeveelheden. Partijtje emmertjes met deksel moet vast wel goedkoop via via te regelen zijn. Je hebt vanaf nu tijd genoeg omdat allemaal te regelen tot de eerste sneeuw gaat vallen denk ik zo.

Heb je al nagedacht hoe je het zout aan de man gaat brengen? De meeste mensen zullen natuurlijk eerst zoeken (en vinden) via de meest logische kanalen: supermarkt, bouwmarkt, etc. Hoe denk jij daar op te kunnen vallen? Ga je zelf het zout wegbrengen of ga je het aan de voordeur verkopen (waar de gemeente en/of je buren waarschijnlijk ook niet blij van worden)?
De grote vraag is dus wat we gaan inkopen en in welke hoeveelheid.
Ja, daar moet je een schatting in maken. Hoeveel zout zal een gemiddeld huishouden nodig hebben om z'n stoep schoon te krijgen, en als de winter wat langer duurt, schoon te houden? Geen idee. Wellicht dat je dat ergens kunt nagaan?
Daarnaast wil ik liever geen problemen met de belastingdienst dus vraag ik me af hoe het nou zit met belasting op de winst die we gaan maken. Is het voor zo'n klein en tijdelijk handeltje nodig om hier rekening mee te houden? Iemand tips of misschien zelfs ervaring?
Je zult je winst moeten opgeven bij de BD. Je hoeft daarvoor niet perse ondernemer te zijn, daar je dit kunt opgeven als 'winst uit overige activiteiten'. Dan mag je zelfs kosten die je maakt naast je inkoop (bijv. reclame, website, telefoon, etc) aftrekken van je omzet alvorens je de winst opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hoe ga je het opslaan of afvoeren als het deze winter welgeteld één week vriest, zoals afgezien van 2010 zo'n beetje de afgelopen tien jaar? ;)

@hieronder: ik kan me best voorstellen dat iemand (pa/ma) zegt van "tot deze winter opslaan is prima", maar dat ze het, als het schuurtje of wat dan ook in kwestie ruim een jaar (of langer) bezet blijkt te gaan zijn, minder fijn vinden.

[ Voor 51% gewijzigd door CodeCaster op 12-08-2011 18:31 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zout bederft niet, je kan het rustig een (paar) jaar bewaren ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:28
Is dat zout ook bruikbaar op de friet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het Fantoom schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:56:
Is dat zout ook bruikbaar op de friet?
Meestal is de zuiverheid van strooizout niet zo goed als die van tafelzout. Ja, het is beide NaCl maar strooizout bevat meestal de nodige verontreinigingen.

En hoe kleiner de verpakking, hoe duurder deze naar verhouding als inkoop is. Je kunt beter grote volumes bestellen en deze zelf gaan verpakken. Maar ja, dan moet je aan het werk ;)

Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Als je helemaal een held bent, verpak je het niet en laat je mensen met eigen emmertjes halen en verkoop je het met die reden voor bodemprijzen. Je bent goedkoper dan de groothandels en andere winkels en hey: profit!

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06
wildhagen schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:26:
Zout bederft niet, je kan het rustig een (paar) jaar bewaren ;)
Afgelopen jaar was in het nieuws dat strooizout weldegelijk zijn werking verliest na verloop van tijd. Geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haribold
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Zout trekt vocht aan, dus gaat het na verloop van tijd klonteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:33

Reptile209

- gers -

En zoals het een goed dealer betaamt, moet je de boel wel een beetje versnijden: voeg per 5 kg zout een halve kilo (strand-)zand toe. Nog beter: zoek even uit hoeveel een beetje zinnig is. Zand is goed als anti-slip-middel bij het strooien en goedkoper dan zout, dus more profit!

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:16

Boss

+1 Overgewaardeerd

Inkoop voor 5 euro? Waar laat jij je afzetten? Als je een beetje winst wilt maken koop je het zout in bulk in, voor een euro per kilo. En een boel zakken erbij. En dan zelf in zakken stoppen.

Waar denk je dat het meeste winst wordt gemaakt in de zout-keten? Dat is het punt waar het van de grote hoop in zakjes van 25kg gaat.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-06 16:36

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Boss schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:42:
Inkoop voor 5 euro? Waar laat jij je afzetten? Als je een beetje winst wilt maken koop je het zout in bulk in, voor een euro per kilo.
Japperrrr schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:33:
Oorspronkelijk wilden we het verpakt in zakken van 25kg laten afleveren(zo'n €5,- per zak)
Ik vraag me eerder af waar jij je dan laat afzetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-06 12:01
Inkopen voor 5 euro, en verkopen voor 8-12 euro? Damn, wat een woekerwinst. Daar zou ik toch niet graag iets kopen.... dan ga ik wel naar de Boerenbord of een lokale winkel, waar je dezelfde hoeveelheid voor veel minder kan krijgen :P

Beetje absurde bedragen? Maak er dan 6.5-7 euro ofzo van, dat klinkt al wat reëler. Verkoop je ook wat meer gok ik zo ;)

En of het slim is weet ik niet.... er is vaak al een gebrek aan strooizout voor de écht belangrijke wegen, en dat word op die manier natuurlijk natuurlijk nóg minder.

Daarnaast krijgen vaste contracten bij zouthandels natuurlijk wel voorrang op losse klanten, dat was afgelopen winter (en de winter ervoor) ook goed te zien, en de reden dat veel gemeenten niet meer aan zout konden komen (want geen vast contract).

Qua belasting weet ik het niet, maar het is winst, redelijkerwijs lijkt me dat dat gewoon belast word?
Volgens mij verlies je een beetje de getallen uit het oog.
4-5 ton zout, da's niets. Een beetje zouthandel heeft gerust 40.000-50.000 ton zout liggen. Die 4 ton gaat niemand missen. En ik kan je verzekeren dat half augustus de zoutvoorraden prima op orde zijn hoor, je hoeft echt niet in de rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:16

Boss

+1 Overgewaardeerd

Edmin schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 20:47:
[...]

[...]

Ik vraag me eerder af waar jij je dan laat afzetten :P
Hehe, je hebt gelijk, niet goed gelezen. Het zou natuurlijk nog veel goedkoper moeten kunnen. Een marge van factor 4-5 lijkt me hier wel haalbaar. Als je ziet hoe het zout met vrachtwagens vol uit de grond komt...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

Sabbi

je denkt aan mij.

Bij ons (Rotterdam) deelt de gemeente 's winters gratis zout uit aan de bewoners, weet je zeker dat er bij jou wel een markt voor is?

Verder: wat kost het bij de concurrent? Waarom wil je voorverpakt kopen ipv bulk (=heel veel goedkoper)? Denk je echt dat je 5 ton zout weggezet krijgt in een dorp van 5000 man?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Sabbi schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:02:
Bij ons (Rotterdam) deelt de gemeente 's winters gratis zout uit aan de bewoners, weet je zeker dat er bij jou wel een markt voor is?
Nou, de afgelopen 2 winters duurde het ongeveer 2 weken voordat de eerste "OMGZ! Het zout is op!!111!!11" "geen gratis zout meer voor inwoners, eigen gemeentewerf eerst!" berichten in het nieuws kwamen. Werven stoppen met uitdelen (niet gek, gezien de rij die er soms staat) en bij bouwmarkten en leveranciers is niets meer te krijgen. Als je op dat moment 5 ton in de schuur hebt liggen, kun je imho. inderdaad snel een mooie winst draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door c0ne op 12-08-2011 21:17 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 383038

Hoeveel mensen in je dorp wonen is minder belangrijk, hoeveel huishoudens wel. Lokale mensen willen vaak lokale "ondernemingen" helpen, gebruik dit want dat is je grote voordeel. Zoek wat historische gegevens op wat betreft sneeuwval in je omgeving. 5 ton lijkt mij veel om te kopen, tenzij het opgeslagen kan worden zonder verlies van waarde. Ik zou zeker niet meer inkopen dan je zeker kwijt kan, je complete winst kan verdampen op voorraden die je niet meer kan slijten.
Verder zou ik het zo doen: zet een bord voor de schuur waarin je zout in bulk hebt liggen, schep per klant de hoeveelheid die gewenst is in (cement)zakken en reken op die manier af. Bouw je prijsstructuur zo op dat het voor de klant voordelig lijkt om veel af te nemen (bijv. 2 euro per kilo voor minder 5 kg tot 50 cent per kilo voor meer dan 25 kg).
Misschien kan je een strooi abo verkopen (handig voor het geval er een zachte winter is :P), als het gaat sneeuwen laat je een paar kinderen de stoep sneeuwvrij maken voor een paar centen per vierkante meter.

De kans dat de BD hier moeilijk over gaat doen is trouwens nihil en zeker niet de moeite waard om hier een onderneming voor op te starten. Tegen de tijd dat de BD iets weet is je hele zaak al geliquideerd ;) (als ze al iets weten).

Misschien is dit allemaal wat overdreven voor een zouthandeltje van een paar honderd euro per jaar :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Anoniem: 383038 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 09:10:
Misschien is dit allemaal wat overdreven voor een zouthandeltje van een paar honderd euro per jaar :D
Als je het goed aanpakt kun je wel meer dan een paar honderd euro verdienen.

Emmers (10L) in bulk kopen (gemiddeld 50ct per stuk)
Zakken waar 25kg zout in past (10ct per stuk)

In bulk zout 5 ton voor 1000 euro??

Als je 200 emmers koopt ben je in totaal 1120 euro kwijt.

Je vult emmers met 10kg zout. en verkoopt dit voor 8-9 euro.. (1800 euro.)
Verder vul je de zakken af en verkoop je die 120 zakken voor 15 euro (1800 euro)

Toch ongeveer 2500 euro winst.. mits je alles verkoopt!!!!

Enig nadeel, je hebt veel en kleine afnames.. en dus ook veel klanten.. kost je dus best veel tijd om het aan de man te brengen.

Als je echt geld wilt verdienen moet je bv 25 ton inslaan en ook aan kleine bedrijven leveren..

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 13-08-2011 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 10:28

PromWarMachine

Forsaken Archer

120 zakken van 25kg zelf vullen kost een behoorlijke arbeidstijd hoor. Natuurlijk is dat beter voor de potentiele winst, maar ik zou het in ieder geval verpakt laten leveren, zodat je er het minste werk aan hebt. Dan is het ook minder frustrerend voor als je uiteindelijk niets / te weinig verkoopt.

Heb je al risico's in kaart gebracht?
• Je bent afhankelijk van het weer
• De overheid zou iets geleerd kunnen hebben van hun gefaal en meer zout ingekocht hebben, zodat inwoners het dit jaar wel gratis kunnen afhalen
• Is er een maximale duur aan de opslaglocatie verbonden?

25kg voor €10 verkoop klinkt als een prima prijs. Het rekent gemakkelijk af en het is waarschijnlijk goedkoper dan 25 pakken zout in de supermarkt kopen (als dat al beschikbaar is).

Hoe ga je tot slot kenbaar maken aan de bewoners dat jullie 'handel' bestaat?

Leuk idee trouwens! Hoop dat het wat gaat worden.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 12:56
PromWarMachine schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:26:
120 zakken van 25kg zelf vullen kost een behoorlijke arbeidstijd hoor. Natuurlijk is dat beter voor de potentiele winst, maar ik zou het in ieder geval verpakt laten leveren, zodat je er het minste werk aan hebt. Dan is het ook minder frustrerend voor als je uiteindelijk niets / te weinig verkoopt.
Bijkomend voordeel van voorverpakt is dat het makkelijker te bewaren is. Als je gewoon een hoop zout hebt heb je veel meer intrekkend vocht en klontering.

Maar goed, je moet wel een beetje ruimte hebben, met een schuurtje ga je het niet redden. Klant van ons had vorig jaar in no-time zn hele voorraad verkocht, en die had een aantal loodsen vol van 50x100m ofzo.

1 voordeel: Overheid en leren-van.... ik heb zo'n voorgevoel dat als het deze winter weer een beetje doorsneeuwd we gewoon hetzelfde probleem hebben als vorig jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DJSmiley schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:31:
[...]

1 voordeel: Overheid en leren-van.... ik heb zo'n voorgevoel dat als het deze winter weer een beetje doorsneeuwd we gewoon hetzelfde probleem hebben als vorig jaar ;)
Weet je hoe dit komt?? Alle depot's liggen nu vol.
2 weken vorst en het zout vliegt eruit.
Het vliegt er sneller uit dan ze kunnen aanleveren, dus na enkele weken vorst zijn ze gewoon door de voorraad heen.

Enige manier om dit te voorkomen is het bouwen van nieuwe depots. Maar kost teveel geld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soheilmd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-06 22:06
Wat je ook doet, vergeet de belasting dienst niet, die wil ook een deel van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 13:50

Dido

heforshe

Anoniem: 22659 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 17:53:
Het soortelijk gewicht van zout ligt wel even anders dan dat van water oid hoor. Een schuurtje moet voldoende zijn. Zal maximaal (met verpakking) neerkomen op 1.5-2 kuub. Emmertjes zijn waarschijnlijk wat lastiger op te slaan!
Volgens jouw link weegt water 100 kg/hl (duh) en zout in zakken 62 to 71 kg/hl. Dat betejent dus dat je meer kuub zout bet dan water.
Je zit bij 4 ton met zo'n 5,5 - 6,5 kuub zout, en dat is redelijk wat.

Daarnaast moet je je afvragen hoe tijdelijk je handeltje is, want we hebben dan wat extreme winters gehad, maar bij een gemiddelde Nederlandse winter komt er echt niemand bij de buurtsjacheraar voor zout, hoor. Hell, ik zou eerder in parapluus investeren dan :P

Je moet je zout dus mogelijk voor jaren vochtdicht kunnen opslaan. Doe je dat niet heb je 100% verlies.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr

Als het zout schaars is betaalt men er wel meer voor. In de winkel kost een zak van 25kg ook al gauw 12 euro of zelfs meer.
In de stal ;)
In deze periode van het jaar is strooizout vrij makkelijk te verkrijgen. Midden in de winter is dat natuurlijk een ander verhaal.
ebia schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 18:17:
Je kunt ook kijken of je het niet nog winstgevender kan maken door er zelf wat extra moeite in te steken. Dus koop een container strooizout en ga dit zelf verpakken in kleinere hoeveelheden. Partijtje emmertjes met deksel moet vast wel goedkoop via via te regelen zijn. Je hebt vanaf nu tijd genoeg omdat allemaal te regelen tot de eerste sneeuw gaat vallen denk ik zo.
Zakken van 25kg of een bigbag(allebei 1 ton) scheelt heel weinig. €125,- excl. btw. tegenover €115,- excl. btw.
Heb je al nagedacht hoe je het zout aan de man gaat brengen? De meeste mensen zullen natuurlijk eerst zoeken (en vinden) via de meest logische kanalen: supermarkt, bouwmarkt, etc. Hoe denk jij daar op te kunnen vallen? Ga je zelf het zout wegbrengen of ga je het aan de voordeur verkopen (waar de gemeente en/of je buren waarschijnlijk ook niet blij van worden)?
Hier in het dorp loopt er één drukke weg midden door het dorp heen en ik woon in een zijstraat aan die weg, zo'n 100m de zijstraat in. Op heel die weg door het dorp is één vluchtheuvel, precies op de kruising met mijn zijstraat. Iedereen kent de blauwe borden met de witte pijl naar rechtsonder wel. Het mag eigenlijk niet, maar het plan was om die borden in de richting van mijn straat te draaien met een bordje 'strooizout 100m' eronder. Vrijwel iedereen die het dorp in of uit komt ziet het dan en omdat het toch wel een gewaagde actie is zal het waarschijnlijk goede reclame zijn. Als dat niet werkt willen we langs de deuren gaan.
Ja, daar moet je een schatting in maken. Hoeveel zout zal een gemiddeld huishouden nodig hebben om z'n stoep schoon te krijgen, en als de winter wat langer duurt, schoon te houden? Geen idee. Wellicht dat je dat ergens kunt nagaan?
Als we een ton overhouden kunnen we dat wel opslaan en is het ook meteen een wijze les voor het jaar erop. Niet direct een probleem dus.
Je zult je winst moeten opgeven bij de BD. Je hoeft daarvoor niet perse ondernemer te zijn, daar je dit kunt opgeven als 'winst uit overige activiteiten'. Dan mag je zelfs kosten die je maakt naast je inkoop (bijv. reclame, website, telefoon, etc) aftrekken van je omzet alvorens je de winst opgeeft.
Okee, duidelijk :)
Hooglander1 schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:33:
Als je helemaal een held bent, verpak je het niet en laat je mensen met eigen emmertjes halen en verkoop je het met die reden voor bodemprijzen. Je bent goedkoper dan de groothandels en andere winkels en hey: profit!
Die optie staat nog steeds open. Het enige probleem is dan: wat doen we met het zout als we niet alles verkocht krijgen? Opslaan gaat namelijk een stuk lastiger als je niet met zakken kunt sjouwen. Daarnaast beschermen de zakken tegen vocht.
Sabbi schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:02:
Hier wordt het zout niet uitgedeeld en omdat we toch in een relatief kleine 'community' wonen/leven is het hier doodnormaal dat iedereen zijn eigen terrein schoon houdt.
Denk je echt dat je 5 ton zout weggezet krijgt in een dorp van 5000 man?
^^
Anoniem: 383038 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 09:10:
Hoeveel mensen in je dorp wonen is minder belangrijk, hoeveel huishoudens wel. Lokale mensen willen vaak lokale "ondernemingen" helpen, gebruik dit want dat is je grote voordeel. Zoek wat historische gegevens op wat betreft sneeuwval in je omgeving. 5 ton lijkt mij veel om te kopen, tenzij het opgeslagen kan worden zonder verlies van waarde. Ik zou zeker niet meer inkopen dan je zeker kwijt kan, je complete winst kan verdampen op voorraden die je niet meer kan slijten.
Verder zou ik het zo doen: zet een bord voor de schuur waarin je zout in bulk hebt liggen, schep per klant de hoeveelheid die gewenst is in (cement)zakken en reken op die manier af. Bouw je prijsstructuur zo op dat het voor de klant voordelig lijkt om veel af te nemen (bijv. 2 euro per kilo voor minder 5 kg tot 50 cent per kilo voor meer dan 25 kg).
Misschien kan je een strooi abo verkopen (handig voor het geval er een zachte winter is :P), als het gaat sneeuwen laat je een paar kinderen de stoep sneeuwvrij maken voor een paar centen per vierkante meter.

De kans dat de BD hier moeilijk over gaat doen is trouwens nihil en zeker niet de moeite waard om hier een onderneming voor op te starten. Tegen de tijd dat de BD iets weet is je hele zaak al geliquideerd ;) (als ze al iets weten).

_/-\o_

Een prijsstructuur waar grote zakken voordeliger lijken zouden we sowieso wel toepassen. Het is voor de meeste mensen logisch dat een zak van 10kg in verhouding meer kost van een zak van 25kg. Op het steunen van de lokale 'ondernemingen' kan ik misschien nog wel wat extra inspelen. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet maar ik wil mensen erop wijzen dat het bij ons in het dorp haast een gewoonte is je eigen stoep te strooien.
PromWarMachine schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 11:26:
Heb je al risico's in kaart gebracht?
• Je bent afhankelijk van het weer
• De overheid zou iets geleerd kunnen hebben van hun gefaal en meer zout ingekocht hebben, zodat inwoners het dit jaar wel gratis kunnen afhalen
• Is er een maximale duur aan de opslaglocatie verbonden?
Hier deelt de gemeente geen zout uit dus wat de overheid doet is voor ons in ieder geval niet van belang. Het gaat meer om wat de concurrentie(vooral bouwmarkten) doet. Zelf werk ik bij de Gamma dus stiekem heb ik wel wat voordeel t.o.v. de concurrentie. Ik kan waarschijnlijk wel e.e.a. loskrijgen bij de grote bazen zodat ik weet of ze meer in gaan kopen dan vorig jaar. :X
25kg voor €10 verkoop klinkt als een prima prijs. Het rekent gemakkelijk af en het is waarschijnlijk goedkoper dan 25 pakken zout in de supermarkt kopen (als dat al beschikbaar is).
Voordeel van €10,- in plaats van bijvoorbeeld €11,- of €9,- is dat je veel minder gedoe hebt met wisselgeld.
Dido schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:14:
[...]

Volgens jouw link weegt water 100 kg/hl (duh) en zout in zakken 62 to 71 kg/hl. Dat betejent dus dat je meer kuub zout bet dan water.
Je zit bij 4 ton met zo'n 5,5 - 6,5 kuub zout, en dat is redelijk wat.

Daarnaast moet je je afvragen hoe tijdelijk je handeltje is, want we hebben dan wat extreme winters gehad, maar bij een gemiddelde Nederlandse winter komt er echt niemand bij de buurtsjacheraar voor zout, hoor. Hell, ik zou eerder in parapluus investeren dan :P

Je moet je zout dus mogelijk voor jaren vochtdicht kunnen opslaan. Doe je dat niet heb je 100% verlies.
Het is inderdaad echt gokken op een strenge winter. In principe hoeft het maar één of twee weken echt hard te vriezen en mensen gaan al op zoek naar zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Leuk idee, veel succes!

Wat betreft bulk of zakken; zeker zakken doen. Makkelijker te vervoeren, makkelijker te verkopen, makkelijker op te slaan en beter houdbaar :). Het lijkt me wel handig om grote en kleine zakken te hebben, bijv. 25 en 5 kilo zakken. Al die tussenliggende varianten heb je dan niet echt meer nodig, dat maakt de boel alleen maar weer onhandiger en onoverzichtelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Vanochtend was er trouwens een item over de-icing salt op Discovery (in how things are made?). Als entrepreneur to be moet je daar eigenlijk even achteraan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Anoniem: 35872 schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 13:39:
[...]

Weet je hoe dit komt?? Alle depot's liggen nu vol.
2 weken vorst en het zout vliegt eruit.
Het vliegt er sneller uit dan ze kunnen aanleveren, dus na enkele weken vorst zijn ze gewoon door de voorraad heen.

Enige manier om dit te voorkomen is het bouwen van nieuwe depots. Maar kost teveel geld..
Ik ben toevallig bezig met een project voor een nieuwe zouthal in Utrecht die dit jaar gebouwd is. En dat is vast niet de enige ondernemer in Nederland die gezien heeft wat er 's winters met de zoutprijs gebeurt, en daar een slaatje uit wil slaan. Kost de overheid/gemeente niets hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchElite
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-05 12:08
als je slim bent koop je groot in en laat je het werk doen door buurjongetje's van 15 jaar voor max 5 euro per uur..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke!
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-05 13:10

Ikke!

aka Netfinity

Ik wilde zeggen, vraag de TS hiervan eens, maar dat kan niet meer.

Klik mee voor GoT!........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

DutchElite schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:26:
als je slim bent koop je groot in en laat je het werk doen door buurjongetje's van 15 jaar voor max 5 euro per uur..
Ja dan ben je niet alleen aan het spammen (de reclame) en zwart aan het werken (de belastingdienst / kvk zien je al aankomen, die sturen je weg), maar faciliteer je ook nog eens zwartwerken? Lijkt me niet dat dát gewaardeerd wordt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Rukapul schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:14:
Vanochtend was er trouwens een item over de-icing salt op Discovery (in how things are made?). Als entrepreneur to be moet je daar eigenlijk even achteraan ;)
Kan het nergens vinden :'(
mcDavid schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:18:
Ik ben toevallig bezig met een project voor een nieuwe zouthal in Utrecht die dit jaar gebouwd is. En dat is vast niet de enige ondernemer in Nederland die gezien heeft wat er 's winters met de zoutprijs gebeurt, en daar een slaatje uit wil slaan. Kost de overheid/gemeente niets hoor.
Maar die ondernemer zal zijn zout waarschijnlijk verkopen aan wanhopige gemeenten die zonder zout zijn komen te zitten.
DutchElite schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 11:26:
Ik ben zelf pas 17 jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-06 12:20
Ik zou voor emmertjes gaan. Verkoopt makkelijk en staat wat beter dan zakken. Heb je ook een full service concept overwogen? "Uw oprit elke ochtend gestrooid/sneeuwvrij gemaakt"? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het eerste stuk staat op de site van discovery: http://www.yourdiscovery..../how-its-made-strooizout/
(helaas geen re-show te vinden in de programmering)

Het stuk van het vullen etc van de zakken lijkt te missen. Dat ging heel mooi automatisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
zeef schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:37:
Ik zou voor emmertjes gaan. Verkoopt makkelijk en staat wat beter dan zakken.
Iets als dit? Zou wel een optie zijn maar die verpakkingen moeten dan echt goedkoper. Het staat inderdaad beter dan zakken maar gaat wel ten koste van de winst.
Heb je ook een full service concept overwogen? "Uw oprit elke ochtend gestrooid/sneeuwvrij gemaakt"? :)
Voor zoiets is hier volgens mij niet veel animo. Zelfs mijn overbuurvrouw van in de 80 maakt haar eigen stoep schoon. Het is aardig om haar zo nu en dan even te helpen maar er geld voor vragen zie ik niet echt zitten. En waarschijnlijk denken anderen hier er ook zo over.
Rukapul schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:49:
[...]

Het eerste stuk staat op de site van discovery: http://www.yourdiscovery..../how-its-made-strooizout/

Het stuk van het vullen etc van de zakken lijkt te missen. Dat ging heel mooi automatisch :+
Dankje :)

[ Voor 19% gewijzigd door Japperrrr op 14-08-2011 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Laatst online: 15-06 12:56
Rukapul schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:49:
[...]

S16E01 om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
DJSmiley schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:01:
[...]

S16E01 om precies te zijn.
Nu moet ik 'm wel kunnen vinden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dido schreef op zaterdag 13 augustus 2011 @ 14:14:
[...]

Mea culpa. Eerste link gepakt en ivm kg/hl niet verder nagedacht. Zout zakt echter toch echt naar de bodem als je het in water gooit, dus het soortelijk gewicht moet hoger zijn dan dat van water! Nieuwe google zoektocht levert een getal tussen de 1050-1250 kg/m^3 op. Het levert dus wel een paar kuub aan rotzooi op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Japperrrr schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 15:54:
[...]

Iets als dit? Zou wel een optie zijn maar die verpakkingen moeten dan echt goedkoper. Het staat inderdaad beter dan zakken maar gaat wel ten koste van de winst.
Precies, met een etiket erop zodat klanten jullie kunnen terugvinden als de emmer leeg is. Bovendien bewaart een emmer makkelijker en kan er geen vocht bij het zout. Ik zou voor een premium product gaan, dan willen mensen wel betalen hoor. Zeker als je ze aan huis bezorgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Thuis bezorgen op het moment dat mensen strooizout nodig hebben kan echter wel wat problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Of je laat een bigbag aanrukken, adverteert lokaal (supermarkt-prikbord , krantje etc) en laat mensen hun eigen verpakking regelen. Je kunt dan met een vaste kiloprijs werken en mensen kunnen de gewenste hoeveelheid aanschaffen. Uiteraard kun je tegen een meerprijs (2 euro oid.) een hersluitbare emmer leveren...

Edit:
En via marktplaats kun je in zulke tijden ook veel klandizie aantrekken. Mensen komen er altijd te laat achter dat het glad word en ik hoor in mijn omgeving veel "O, dan kijk ik even op marktplaats. Er is altijd wel iemand die teveel X heeft"

[ Voor 28% gewijzigd door c0ne op 14-08-2011 17:03 ]

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
zeef schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:50:
Precies, met een etiket erop zodat klanten jullie kunnen terugvinden als de emmer leeg is. Bovendien bewaart een emmer makkelijker en kan er geen vocht bij het zout. Ik zou voor een premium product gaan, dan willen mensen wel betalen hoor. Zeker als je ze aan huis bezorgt. :)
Enig idee wat ik dan op Google in moet tikken om dergelijke emmerjes en etiketten te kunnen vinden? Zakken van 25kg en 10kg komen er sowieso, emmertjes zijn dan een extra optie.
Anoniem: 22659 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:54:
Thuis bezorgen op het moment dat mensen strooizout nodig hebben kan echter wel wat problemen opleveren.
Bolderkar vullen en langs de deuren gaan lijkt mij de makkelijkste manier.
c0ne schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 17:01:
Of je laat een bigbag aanrukken, adverteert lokaal (supermarkt-prikbord , krantje etc) en laat mensen hun eigen verpakking regelen. Je kunt dan met een vaste kiloprijs werken en mensen kunnen de gewenste hoeveelheid aanschaffen. Uiteraard kun je tegen een meerprijs (2 euro oid.) een hersluitbare emmer leveren...
Hier heb ik ook al aan gedacht. Het grootste probleem is dan dat je mensen van tevoren moet laten weten dat ze een eigen verpakking moeten regelen en je minder kunt verkopen aan mensen die even snel wat strooizout komen halen.
En via marktplaats kun je in zulke tijden ook veel klandizie aantrekken. Mensen komen er altijd te laat achter dat het glad word en ik hoor in mijn omgeving veel "O, dan kijk ik even op marktplaats. Er is altijd wel iemand die teveel X heeft"
Als er echt een tekort aan zout komt is MP inderdaad een goede plaats om te adverteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:09

Sick Nick

Drop the top!

Het geheel komt me persoonlijk over als erg veel moeite, tijd en ruimte die je ergens in moet steken om grofweg 2000 euro te verdienen. Is dat het wel waard? Als je al je tijd en mogelijk risico daar af haalt hou je effectief misschien 500 euro over, woeptiedoe... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Sick Nick schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 17:26:
Het geheel komt me persoonlijk over als erg veel moeite, tijd en ruimte die je ergens in moet steken om grofweg 2000 euro te verdienen. Is dat het wel waard? Als je al je tijd en mogelijk risico daar af haalt hou je effectief misschien 500 euro over, woeptiedoe... :P
Nogmaals: ik ben pas 17 jaar ;)

Bij de Gamma verdien ik net €4,- per uur. Voor €2000,- zou ik dus 500 uur moeten werken. En dan heb ik nog geen rekening gehouden met inkomstenbelasting.

[edit]
YouTube: Schaatsen over de weg/Ice skating on the streets (17-12-2010) - YouTube
Zo zag het er afgelopen winter uit in de drukste straten van het dorp. Er werd gestrooid, het zout raakte op, het bleef sneeuwen, sneeuw plakte aan het gesmolten ijs, auto's reden de koude massa plat, de concentratie zout verminderde en het vroor weer vast. Resultaat: een dikke solide laag ijs.

[ Voor 28% gewijzigd door Japperrrr op 14-08-2011 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Japperrrr schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 17:23:
[...]

Enig idee wat ik dan op Google in moet tikken om dergelijke emmerjes en etiketten te kunnen vinden? Zakken van 25kg en 10kg komen er sowieso, emmertjes zijn dan een extra optie.

[...]

Bolderkar vullen en langs de deuren gaan lijkt mij de makkelijkste manier.
Het gaat erom dat je moet concurreren met de Gamma en de supermarkt die ook niet gek zijn en meer zout hebben ingekocht. Die doen dat zo groot dat je het op de prijs niet gaat winnen. Daarom moet je je onderscheiden op de de kwaliteit/service/dienstverlening. Dat eerste zal niet lukken want zout = zout. :+ Dus zal je het van de laatste twee moeten hebben, vermeerderd met sympathie. 'Die jongens van twee straten verder, die het thuis bezorgen gun ik de business liever dan de Gamma". Dat soort dingen. :)

offtopic:
Als je zout maar niet gevorderd wordt door de gemeente/rijkswaterstaat... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:46
zeef schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 18:39:
[...]

Daarom moet je je onderscheiden op de de kwaliteit/service/dienstverlening. Dat eerste zal niet lukken want zout = zout. :+ Dus zal je het van de laatste twee moeten hebben, vermeerderd met sympathie. 'Die jongens van twee straten verder, die het thuis bezorgen gun ik de business liever dan de Gamma". Dat soort dingen. :)
Het lastige met onderscheiden op wat dan ook, is dat het een poos duurt voordat je een bepaald imago hebt opgebouwd. In een kleine gemeenschap zal dit vast sneller gaan, maar een winter kan zo om zijn, zeker het deel van de winter dat er sneeuw/ijs ligt.

Marketingtechnisch gezien zou ik daarom puur gaan voor prijs + beschikbaarheid. Dat met die bordjes lijkt me een goed idee. Zorg er verder voor dat je niet boven de prijs van de Gamma en andere zouthandelaren zit.

Eventueel zou ik ook na gaan denken over een bezorgservice voor 5 euro bezorgkosten o.i.d.. Mensen zijn lui, en van die 5 euro heb je al snel 4 euro marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
www.zoutlijn.nl is nog vrij : Bel & Bestel bij de Zoutlijn punt NL! Even strooien voor het dooien. :+

[ Voor 4% gewijzigd door zeef op 14-08-2011 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het lastige van een bezorgservice ten tijde van ernstige gladheid als je 17 bent is dat je een bakfiets met spikes nodig hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-06 19:46
Rukapul schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:01:
Het lastige van een bezorgservice ten tijde van ernstige gladheid als je 17 bent is dat je een bakfiets met spikes nodig hebt :+
Voor een fiets kun je speciale banden kopen: http://www.fietsen.123.nl...rbanden-ook-voor-de-fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
heb je ook een plan B voor als er geen vraag is naar strooizout, bijv. extra zoute soep of ultra zoute drop?

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
MrJayMan schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 19:22:
heb je ook een plan B voor als er geen vraag is naar strooizout, bijv. extra zoute soep of ultra zoute drop?
Een jaar opslaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-06 01:37
Bastien schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 19:24:
[...]

Meestal is de zuiverheid van strooizout niet zo goed als die van tafelzout. Ja, het is beide NaCl maar strooizout bevat meestal de nodige verontreinigingen.
Ahem CaCl is strooizout ;)
niet echt gezond op de friet

maareum succes met je verkoop maar zie het zeker niet al te zonnig in...

[ Voor 3% gewijzigd door larsg op 14-08-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Relief2009
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:39
Luister niet naar al deze negatieve lui joh. Risico hoort eenmaal bij het ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riddles
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-05 15:33
Kan ik je dan direct het advies geven om de 25kg maar te vergeten? Heb je wel eens geprobeerd om met een zak van 25kg op je schouder over een gladde stoep of door de sneeuw te baggeren? Bij vrijstaande huizen in zo'n dorp denk ik ook al snel aan 50-plussers, die al helemaal niet even een zak van 25kg op hun nek nemen. 10kg is een veel makkelijker te hanteren hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
riddles schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:24:
Kan ik je dan direct het advies geven om de 25kg maar te vergeten? Heb je wel eens geprobeerd om met een zak van 25kg op je schouder over een gladde stoep of door de sneeuw te baggeren? Bij vrijstaande huizen in zo'n dorp denk ik ook al snel aan 50-plussers, die al helemaal niet even een zak van 25kg op hun nek nemen. 10kg is een veel makkelijker te hanteren hoeveelheid.
Goeie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je de zakken aflevert dan is 25 kilo wel goed, ik zet ook altijd een 25 kilo zak bij me ma neer. Glazen potje erbij om te strooien en dat werkt erg goed.

Ik betaald 7 euro bij een boer hier in de buurt die ook altijd een aantal pallets inkoopt.

Was jij van plan om ze te verkopen vanuit je schuur of gewoon langs de deuren gaan?
Misschien bij iedereen een bestelformulier in de bus doen of zo.

[ Voor 23% gewijzigd door Ernemmer op 14-08-2011 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 09:03

Goverman

not loaded

hilarisch, wat een topic...

Als ik naar de supermarkt ga en ik koop de allergoedkoopste zout die ik kan vinden (helemaal onderin het schap, vooral bij grote winkels als Jumbo e.d.) dan heb je al strooizout, voor 20 cent per zak... van een kilo.

Ofwel: je koopt te duur zout in om dat vervolgens te verkopen (en daarbij af te leveren) voor een prijs die (dik) boven supermarktprijzen ligt... Ik zeg: kansloos idee!

En ja: ik heb mijn voorraadbeheer op orde wat strooizout betreft... :')

* Goverman woont aan een calamiteitenroute voor de brandweer en is dus verzekerd van gestrooide straten.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon keukenzout werkt wel een stuk minder goed bij sneeuw en ijzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anoniem: 22659 schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 16:33:
[...]

Mea culpa. Eerste link gepakt en ivm kg/hl niet verder nagedacht. Zout zakt echter toch echt naar de bodem als je het in water gooit, dus het soortelijk gewicht moet hoger zijn dan dat van water!
Duh, het soortelijk gewicht van zout is weliswaar hoger dan dat van water, maar het daadwerkelijke gewicht van een zak zoutkorrels met alle ruimte die ertussen zit is daarentegen weer lager dan dat van een net zo grote zak water.

Daarom staat er op die site ook:
Het verschil tussen tabellen in natuurkundige werken en de tabellen, die schippers hanteren, zit hem in feit dat in de natuurkunde de dichtheid van de zuivere stof zelf bepaald wordt, bij het vervoer van stoffen tellen ook de ruimtes tussen de stoffen, verpakkingen en met de lading mee komende bestanddelen (water tussen zand, klei aan suikerbieten, enz.) mee.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:57
Ernemmer schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 21:31:
Misschien bij iedereen een bestelformulier in de bus doen of zo.
Lijkt me een goed idee! Gewoon kort je verhaal vertellen (wie je uberhaubt bent die hun ineens zout aanbied) en hopen dat mensen massaal reageren. evt. via e-mail oid?

Voor een 17-jarige vind ik dit een leuk idee! Zeker doorzetten en mocht het niet werken heb je in ieder geval wat geleerd!

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• well0549
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 23:03
Als je echt slim bent koop je een mini tractor met een mini strooiertje....
Voor 5 euro rij je even met de tractor door hun oprijlaan....

Volgens mij maak je zo het meeste winst, want je strooit wellicht 3 kilo of zo....

Je levert service en het mooiste van alles...... Je kunt dat nu al aanbieden aan de mensen. Kun je precies zien wat de behoefte is. Ennnnnn Vergeet de plaatselijke middenstand niet he....Di willen ook graag een uitglij vrij straatje (KASSA)

Dan kun je ook nog een schuivertje op de tractor zetten en Hoppa, ik durf te wedden dat de plaatselijke middenstand nu al geld wil overmaken....... Nog even bij de plaatselijke grootgrutters langs hoe ze extra klantvriendelijk kunnen zijn....

Man.... ik wou dat ik het zelf bedacht had.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
.oisyn schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 22:02:
[...]

Duh, het soortelijk gewicht van zout is weliswaar hoger dan dat van water, maar het daadwerkelijke gewicht van een zak zoutkorrels met alle ruimte die ertussen zit is daarentegen weer lager dan dat van een net zo grote zak water.

Daarom staat er op die site ook:

[...]
Soortelijk gewicht van steenzout waar wij onze installaties mee doorrekenen is 1200. En dat is het soortelijk gewicht van het bulkgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchITMaster
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-06 11:56

DutchITMaster

Pay peanuts, get monkeys.

Hier in de buurt doet ook iemand iets soortgelijks.

Alleen koopt hij enkele tientallen schepen vol. Wat hij dan weer aan de provincie of rijkswaterstaat of wegdienst verkoopt bij een tekort.

dat doet hij nu al een aantal jaar, zijn huis wordt ieder jaar weer iets groter , de auto''s ook en pas zag ik hem gaan met een mooie Masarati Quattroporte .

Zaken gaan prima volgens mij

Netwerk Engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-06 15:40
Hier in Utrecht kun je strooizout gratis ophalen bij de gemeente. Je zou het dan als een 'service' moeten verpakken; mensen hoeven het zelf niet op de halen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 14:38
Heb je al nagedacht hoe je de verkoop wil gaan doen?
5,- per zak winst is leuk, maar als verspreid over 8 uur 8 zakken verkocht worden en je daardoor de hele dag 'stand by' moet zijn is dat ook niet leuk.

Daarnaast natuurlijk stukje marketing en bekendheid.
En vergeet niet overige operationele kosten, kvk, belastingen, verzekeringen, telefoon, website, etcetc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 19:52
Wij hebben deze winter alles bij elkaar voor wel 100 kg aan strooizout gebruikt. Toen heb ik er ook wel eens over gedacht om een paar pallets te kopen en dan voor een paar euro per zak meer te verkopen.

Maar er zitten toch wel een paar haken en ogen aan. Zo kun je zout niet eeuwig bewaren. Je moet goed opletten wat voor zout je koopt, 'gewoon' strooizout smelt namelijk. Je zou dus 'droog' zout moeten kopen dat kun je langer opslaan, mits het niet nat wordt. Droog strooizout is tevens veel mooier zout om te strooien, het is ook effectiever.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 16:10
Bon, om zomaar wat strooizout op te slaan heb ik toch wel een aantal vraagtekens:
- Mag het wel? of heb je er een milieuvergunning voor nodig?
- Hoe ga je kosten inbrengen, belastingen betalen, ...

Allé, het kan een leuk idee lijken ... maar administratieve foutjes kunnen je de nek omwringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

c0ne schreef op vrijdag 12 augustus 2011 @ 21:17:
[...]

Nou, de afgelopen 2 winters duurde het ongeveer 2 weken voordat de eerste "OMGZ! Het zout is op!!111!!11" "geen gratis zout meer voor inwoners, eigen gemeentewerf eerst!" berichten in het nieuws kwamen. Werven stoppen met uitdelen (niet gek, gezien de rij die er soms staat) en bij bouwmarkten en leveranciers is niets meer te krijgen. Als je op dat moment 5 ton in de schuur hebt liggen, kun je imho. inderdaad snel een mooie winst draaien.
totdat het 5 jaar achter elkaar een zachte winter is. Zit jij mooi met je 5 ton

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bezulba schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:16:
[...]

ondernemen is risico nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 379471

Bezulba schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 12:16:
[...]

De kans dat het niet vriest gedurende 5 winters is wel heel klein. En stel dat dit het geval zou zijn, zal je altijd wel het zout kunnen doorverkopen, desnoods met verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-06 07:51

Lulukai

God's gift to women

Siekman schreef op maandag 15 augustus 2011 @ 19:04:
Hier in de buurt doet ook iemand iets soortgelijks.

Alleen koopt hij enkele tientallen schepen vol. Wat hij dan weer aan de provincie of rijkswaterstaat of wegdienst verkoopt bij een tekort.
Daarvoor moet je toch gigantische loodsen hebben?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ruyckske schreef op woensdag 17 augustus 2011 @ 13:32:
[...]

Daarvoor moet je toch gigantische loodsen hebben?
Ja klopt, de gemeente zal echt niet aankloppen bij de detailhandel die slechts een paar ton zout tegen woekerprijzen aanbiedt. Dat zijn druppels op een gloeiende plaat. Gloeiende? Eh.. stijfbevroren in dit geval...

Ik heb het gisteren even nagekeken, die zouthal waarvoor wij een installatie bouwen is 48m breed, 140 meter lang en 24 meter hoog. Goed voor ca. 100.000 ton zout. Dat zet zoden aan de dijk :P

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 17-08-2011 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Taj persoonlijk zou ik als er zoveel grote voortuinen zijn zorgen voor zout en het strooien ! Maar wat nu als het geen strenge winter wordt. Wat ga je doen met je schuur met zout! Ondernemen is ook risico nemen, regel in de winter een trekker en breng het zout langs, welke je op dat moment pas koopt. Misschien minder winst maar wel nog veel minder risico.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar strooizout kun je geen 6 maanden bewaren. Een manager van een bouwmarkt had tijdens de winter ook extra strooizout besteld en hij had toen gezegd dat hij hoopt dat hij alles verkocht krijgt. Bij de vraag waarom hij het nu gewoon opslaat zei hij dat het na een paar maanden niet meer kunt verkopen, omdat alles aan elkaar klontert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
stin schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:39:
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar strooizout kun je geen 6 maanden bewaren. Een manager van een bouwmarkt had tijdens de winter ook extra strooizout besteld en hij had toen gezegd dat hij hoopt dat hij alles verkocht krijgt. Bij de vraag waarom hij het nu gewoon opslaat zei hij dat het na een paar maanden niet meer kunt verkopen, omdat alles aan elkaar klontert.
Behalve als je het droog opslaat. Hoe denk je dat we dat hier met kunstmest doen? Dat slaan we ook de hele winter op zonder dat het vocht aantrekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Niet iedereen kan het op die manier opslaan :) Als je het direct in zakken laat komen dan kun je het volgens mij sowieso niet heel lang bewaren.

[ Voor 51% gewijzigd door stin op 19-08-2011 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Dat is inderdaad een punt waar we over twijfelen. Je kunt natuurlijk die zakken weer in een big bag gooien maar het is ook mogelijk om een gevulde big bag te laten bezorgen. Of los laten storten en in de silo stoppen maar die kunnen we helaas niet zomaar gebruiken. Zou wel echt ideaal zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Of rijst tussen je zout gooien. Trekt het vocht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuhair
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-03 23:17
Leuk idee. Ik hoop dat het gaat lukken. Er zijn al een hoop tips voorbij gekomen.
Een leuke tip die ik zelf altijd onthouden heb (en misschien met wat creatief nadenken ook op deze case van toepassing is) is:
Stel je biedt een aantal variaties aan van een product, waarbij de prijs telkens wat oploopt, en waarbij je ook steeds meer winst gaat maken. Dan wil je dus dat mensen het duurste product afnemen. Dan kan je simpelweg het volgende doen:
ProdVariatie 1 = 10,-
ProdVariatie 2 = 15,-
ProdVariatie 3 = 20,-
Hierbij is dan bijvoorbeeld 1 de slechtste kwaliteit en 3 de beste. Kort door de bocht gezegd kiezen mensen dan over het algemeen voor nummer 2, terwijl je op 3 de meeste winst maakt.

Een leuke truuk is om een extra productvariatie aan te bieden en die enorm veel duurder te maken:
ProdVariatie 1 = 10,-
ProdVariatie 2 = 15,-
ProdVariatie 3 = 20,-
ProdVariatie 4 = 50,-
Nummer 4 is enorm veel duurder, maar biedt weinig extra's t.o.v. 3. Mensen zullen nu echter wel veel sneller 3 kopen, omdat die veel meer waar voor hun geld biedt dan nummer 4.

Lees ook het boek "Haantjes" van Kluun. Daarin is te lezen hoe een slimme jongen enorm de boot in gaat met het verkopen van spulletjes op de Gay Games. Hij had zich verkeken op hoeveel ruimte al zijn merchandise innam, hoeveel tijd het hem kostte om alles in elkaar te zetten en te verpakken, en hoe hij het vervolgens met zeer veel werk naar de verkoopplaats kreeg. Erg boeiend om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Japperrrr schreef op zondag 14 augustus 2011 @ 17:23:
Enig idee wat ik dan op Google in moet tikken om dergelijke emmerjes en etiketten te kunnen vinden?
Je bent helaas zo'n 3 jaar te laat, anders had je niet verder hoeven zoeken dan hier op GoT: [Help] Meer dan 10000 plastic emmers over... (HK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Compuhair schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 17:08:
Leuk idee. Ik hoop dat het gaat lukken. Er zijn al een hoop tips voorbij gekomen.
Een leuke tip die ik zelf altijd onthouden heb (en misschien met wat creatief nadenken ook op deze case van toepassing is) is:
Stel je biedt een aantal variaties aan van een product, waarbij de prijs telkens wat oploopt, en waarbij je ook steeds meer winst gaat maken. Dan wil je dus dat mensen het duurste product afnemen. Dan kan je simpelweg het volgende doen:
ProdVariatie 1 = 10,-
ProdVariatie 2 = 15,-
ProdVariatie 3 = 20,-
Hierbij is dan bijvoorbeeld 1 de slechtste kwaliteit en 3 de beste. Kort door de bocht gezegd kiezen mensen dan over het algemeen voor nummer 2, terwijl je op 3 de meeste winst maakt.

Een leuke truuk is om een extra productvariatie aan te bieden en die enorm veel duurder te maken:
ProdVariatie 1 = 10,-
ProdVariatie 2 = 15,-
ProdVariatie 3 = 20,-
ProdVariatie 4 = 50,-
Nummer 4 is enorm veel duurder, maar biedt weinig extra's t.o.v. 3. Mensen zullen nu echter wel veel sneller 3 kopen, omdat die veel meer waar voor hun geld biedt dan nummer 4.

Lees ook het boek "Haantjes" van Kluun. Daarin is te lezen hoe een slimme jongen enorm de boot in gaat met het verkopen van spulletjes op de Gay Games. Hij had zich verkeken op hoeveel ruimte al zijn merchandise innam, hoeveel tijd het hem kostte om alles in elkaar te zetten en te verpakken, en hoe hij het vervolgens met zeer veel werk naar de verkoopplaats kreeg. Erg boeiend om te lezen.
Zou het zo doen:
zak 2,5kg : 5 euro
zak 5 kg: 7,50
zak 10 gk: 10 euro
zak 25kg: 17,50 euro

Vervolgens leg je 30 zakken in de 'showroom' van 2,5 en 5 kg en 10kg neer en 2 zakken van 25kg. Uiteraard ligt je schuurtje vol met zakken van 25kg. Moet jij eens kijken hoe snel je die 25kg zakken verkoopt ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 15:41
Een ondernemer die zoiets doet maar dan zout in een kist:
http://hallo.kvk.nl/hallo/vraag_en_antwoord/t/11972.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Delerium schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 17:27:
Of rijst tussen je zout gooien. Trekt het vocht aan.
jammer dat rijst dan weer spekglad wordt als de sneeuw/het ijs smelt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

stin schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 15:39:
Als je het dan opnieuw kan malen zou dat niet eens zo'n probleem zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Weet je ik zou niet eens zout gebruiken en als ik al zou gebruiken neem ik het ''gratis'' mee uit de container die de gemeente bij een brug neerzet, want stukje stoep schep ik wel sneeuw vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Anoniem: 318025 schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 19:06:
Weet je ik zou niet eens zout gebruiken en als ik al zou gebruiken neem ik het ''gratis'' mee uit de container die de gemeente bij een brug neerzet, want stukje stoep schep ik wel sneeuw vrij.
Hier wordt er geen gratis strooizout uitgedeeld. En dat stukje stoep schep je hier niet even vrij; je hebt het dan toch al gauw over zo'n 15 tot 25 meter. De oprit komt daar dan nog bij. In mijn geval zou het zelfs dik 50 meter zijn omdat ik op de hoek van de straat woon. Succes met je schep _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik zei niet dat uitgedeeld werd ik zei dat het ergens in open container bij een brug word geplaatst voor als het er glad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
Anoniem: 318025 schreef op zondag 28 augustus 2011 @ 20:45:
Ik zei niet dat uitgedeeld werd ik zei dat het ergens in open container bij een brug word geplaatst voor als het er glad is.
Ah zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:25
Aangenomen dat de plaatsnaam in je profiel klopt...:
Het valt het wel mee met de grote huizen waar je het over hebt. Voor het merendeel is het maar een klein stoepje. Maar dan: Hoeveel mensen hebben afgelopen winter de moeite genomen hun stoep enigsinds schoon te maken/houden? Zouden ze dit wel doen als er zout (al dan niet betaald) beschikbaar kwam? Verder zul je alsnog moeten scheppen, omdat je een laag sneeuw niet (efficiënt) weg krijgt met enkel zout.

Zoals hierboven ook al 'n keer vermeld, denk ik dat je meer uithaalt als je "full service" levert. Maar dat kost je wel meer tijd én meer investeringen. Maar denk dan ook aan de Markt, Nieuwstraat, Haagdoorn en Meerheide. Verder weet ik niet of je je verkooppunt niet bij de Run of misschien zelfs de C1000 onder kunt brengen? Het is het proberen waard, hopende dat ze er niet met je idee vandoor gaan (of doen ze dat al, geen idee...?).

Een lichtpuntje is dat je bijna twee keer zoveel potentiële klanten hebt als in de startpost aangegeven (9.571 inwoners op 1 januari 2011). En zelfs vier keer zoveel (18.152) als je de complete gemeente als werkgebied pakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 14-06 08:12

unclero

MB EQA ftw \o/

Scoor een oud casco van een schip (met mooi laadruim en dekplaten) en vul dat lekker met zout? Sleep dat naar de vaart achter je huis en je hebt opslag :>.

Maar ik denk dat TS beter kan investeren in een sneeuwfrees. Tegen de tijd dat de gemeentes niet meer strooien en de sneeuw tot een dikke laag ijs aangereden is kun je best geld verdienen als je een hele straat, iedere woning - laten we zeggen - 15 eurie laat betalen om de straat en/of de stoep sneeuwijsvrij te maken :D.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02:46

Fiber

Beaches are for storming.

Was toch wel een beetje benieuwd hoe het gaat met de strooizout handel... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
TS heeft er nog steeds alle vertrouwen in dat we een horrorwinter krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japperrrr
We hebben er van afgezien omdat we niet het risico willen lopen een jaar of misschien zelfs twee jaar met al dat zout opgezadeld te zitten. En misschien is dat maar goed ook, want tot nu toe is het nou niet bepaald een koude winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382378

Japperrrr schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:57:
De grote vraag is dus wat we gaan inkopen en in welke hoeveelheid.
Ik vroeg mij eigenlijk af wanneer je uberhaupt van plan was het zout te gaan kopen?
Als je nu gaat wachten tot het gaat sneeuwen, zal het niet goedkoop meer zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
'n handeltje in paraplu's zou geen windeieren hebben gelegd vandaag. 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177151

zeef schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 18:35:
'n handeltje in paraplu's zou geen windeieren hebben gelegd vandaag. 8)7 :+
En meteen een paar stormbanden erbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-06 15:41

Zelfs dat moet lukken ;) Ook al heeft 't weinig nut want je bent natuurlijk nog steeds aardig doorweekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nozem
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-02 12:02
Japperrrr schreef op maandag 02 januari 2012 @ 14:57:
We hebben er van afgezien omdat we niet het risico willen lopen een jaar of misschien zelfs twee jaar met al dat zout opgezadeld te zitten. En misschien is dat maar goed ook, want tot nu toe is het nou niet bepaald een koude winter.
Volgens mij heb je de goede keuze gemaakt ja. Het moeilijkste van dit hele plan blijft de keuze of en wanneer je gaat inslaan. Zandzakken zijn geloof ik wel weer in trek geweest de afgelopen periode, maar dat is meer ten noorden van jouw dorp.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.