HTPC of toch makkelijker?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mede tweakers,

Ik heb op dit moment allemaal oude apparatuur staan wat toe is aan vervanging. En ik wil het nu ook graag goed aanpakken, waardoor films, tv en muziek kijken/luisteren straks zo simpel mogelijk wordt.

Ik heb in de meterkast al een QNAP NAS staan waar al mijn media op staat. Die schijven mogen mooi rammelen, hoort niemand. Er is ook overal gigabit netwerk.

Mijn eerste idee was nu één HTPC te bouwen voor in de woonkamer die alles kon. Ik had al gedacht aan een SSD schijf om op te starten, zo veel mogelijk pasief te koelen, mediaportal als shell installeren, videokaart met hdmi 1.4 voor de 3D naar de TV, geluidskaart met hdmi naar de versterker en genieten maar.

Totdat ik bedacht dat ik ook TV wil kijken en opnemen met de HTPC. Ik heb ziggo en lees al dat dit nog niet zo makkelijk te realiseren valt. Ik kom daar vast wel uit, maar verwacht dat ik bij elke wijziging weer kan tweaken om de kanalen goed te zetten etc.

Vervolgens lees ik dat 3D weergeven op een 3D TV vanuit een HTPC nog helemaal niet zo eenvoudig is als ik had verwacht, laat staan dat je dan ook automatisch netjes het geluid mee krijgt over je versterker.

Ook heeft de HTPC hoe je hem ook inricht altijd nog wel weer een redelijke opstarttijd. Dus nou zit ik te denken of het nog wel zo makkelijk is en welke voordelen ik nou ga missen met het volgende, wat volgens mij veel makkelijker is dan een HTPC en meer gebruikgemak geeft:

Het "makkelijkere" alternatief?

Ik koop een interactieve HD decoder, ziggo certified. Die start enorm snel op en zorgt dat ik tv kan kijken en opnemen + timeshiften. Uitgang gaat naar bijvoorbeeld een Denon versterker die eventueel upsized naar full HD progressive. Deze regelt dan ook meteen mooi de audio over de boxen en zet alle beeld uitgangen door naar de PC.

Op dezelfde versterker sluit ik dan ook bijvoorbeeld een boxee box aan. Die kan de media van mijn NAS streamen en geeft mij meteen internet browse mogelijkheden. Ook dit gaat weer via de versterker die het beeld eventueel upscaled en het geluid snapt en naar de boxen doorzet. Daarnaast kan de spelletjes console ook op die versterker, vanuit die versterker gaat dan slechts één hdmi 1.4 kabeltje naar de TV.

Bij de mediabox zit meteen een leuke afstandbediener met qwerty toetsenboard. Die + een logitech universele afstandbediener is genoeg om alles te kunnen bedienen.

Ik kan dan bij al mijn media, geluid komt altijd over de juiste boxen via de versterker, ik kan internetten, heb interactieve televisie, kan TV kijken en opnemen, timeshiften, etc, alles start vrijwel direct op, modulaire opzet, in de toekomst een nieuwe encoding dan hoef ik op zich alleen maar de mediabox te vervangen, etc.

Al met al volgens mij een veel betere opzet dan een HTPC en qua prijs zeker gelijkwaardig en stroomverbruik vriendelijk. Als je de HTPC niet gebruikt om ook nog mee te gamen denk ik dat ik dat gewoon uit mijn hoofd moet zetten. Of zie ik hier iets over het hoofd?

Bedankt voor eventuele reacties!

>> Ik heb ook bestaande topics gelezen zoals complete netwerk/multimedia oplossing voor thuis en all-in-one mediaspeler oplossing maar die geven toch niet echt antwoord op deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Persoonlijk zou ik voor de makkelijke optie gaan. Heb ik namelijk ook gedaan.
Net als veel andere mensen heb ik ook een tijd gedacht dat het veel makkelijker is om alles in een apparaat te hebben. Na een leerweg van een aantal jaren ben ik van mening geworden dat het beter is om meerdere apparaten te hebben met een specifieke functie dan 1 apparaat die alles kan.
Het voordeel van het hebben van meerdere apparaten is dat je kritischer kunt zijn bij de aanschaf van een apparaat. Bij 1 apparaat die alles kan, moet je altijd een aantal compromissen doen. Ook werken de apparaten met een specifieke functies gewoon beter naar je verwachting. Waardoor alle apparaten bij elkaar dus ook beter naar je verwachtingen werken.

Ook ik heb een HTPC gehad en liep daar ook tegen problemen met de HD-audio bitstreamen naar de receiver. 3D was toen nog geen sprake van. Een HTPC is flexibel en kan met een mooie gui werken (mooier dan alle mediaspelers op de markt overigens).
Opstarttijd vond ik ook een nadeel. Bij mij werkte het standby zetten om sneller te kunnen starten ook vaak niet vlekkeloos. Dit leverde bij voornamelijk HDMI handshake problemen op.

Ik heb na een paar jaar gekozen voor een Dune Base 3.0 (nu een kleine 1,5 jaar oud). Ik heb de fraaie GUI met zijn mogelijkheden moeten laten vallen maar heb daar een prettig werkende en snel startende mediaspeler voor terug gekregen. Geen deal slechte deal vind ik tot nu toe.

Wat betreft de interactieve ontvanger van Ziggo. Neem deze alleen als ook het interactieve TV van Ziggo wilt gaan gebruiken. Gaat het je voornamelijk voor het opnemen en timeshiften, kan je beter voor de Humax 5050C of 5200C gaan. De interactieve ontvanger is zo ongeveer het meest brakke apparaat wat Ziggo als ontvanger kan bieden. Ik heb geen ervaring met de nieuwere Samsung PVR ontvangers maar de oudere PVR van Samsung (850R) was een stuk instabieler dan mijn huidige Humax 5050C (ook deze staat er al weer 2,5 jaar volgens mij)

[ Voor 19% gewijzigd door Athome op 05-08-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor je reactie! Dit sterkt mijn gevoel dat het idee om van HTPC af te stappen nog niet zo slecht is. De GUI is leuk, maar het gemak en kwaliteit van geluid en beeld is toch een stuk belangrijker.

De Dune Base 3.0 kende ik nog niet. Ik heb zelf een Tvix op dit moment maar die heeft geen browse opties. Ik zie dat de dune dat wel heeft, werkt dat een beetje makkelijk? Het mooie van de Boxee Box vond ik dat die een mooie afstandbediener heeft met qwerty keyboard, lekker lui vanaf de bank interneten en mailen.

Zowel de boxee box als de dune base 3 hebben nog geen hdmi 1.4. Ik hoor soms wel dat dit een vereiste is voor 3D TV en dan weer dat het voor side by side 3D geen bal uit maakt. Zal dat nog verder moeten onderzoeken, ik heb ook nog geen mediabox gezien die hdmi 1.4 heeft (heb mij daar nog niet heel erg in verdiept).

En bedankt voor tip betreft de decoder. Met die interactieve ontvanger dacht ik klaar te zijn voor de toekomst, mocht het dan wel mooie opties krijgen, maar als ik nu inderdaad de voordelen zie en dan ook nog lees dat de decoder brak is zie ik daar voorlopig zeker nog vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De Dune Base wordt niet meer gemaakt. Ik gebruik de Dune als pure streamer i.c.m met Yadis of MCIM.
Met browse functies bedoel je neem ik aan browsen over internet. Ik gebruik dit niet. Ik heb het wel geprobeerd maar ik begreep niets van de bediening. Echt lekker gaat dit dus niet.

De Boxee Box sluit denk ik beter aan op je wensen maar lees het topic wel goed door. Het is een goede speler maar lijkt wel zijn nukken te hebben.

HDMI 1.4 is inderdaad alleen nodig voor Full-Frame 3D (Zoals van Blu-Ray 3D). Geen van de huidige spelers ondersteunt dit. SBS 3D kan inderdaad gewoon met HDMI 1.3. De pas aangekondigdee Sigma chip (89xx serie) kan volgens mij wel met Full-Frame 3D overweg maar voordat er hier spelers mee op de markt komen, duurt denk ik nog wel even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yerk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-08 20:57
Zit ook na te denken over het ombouwen van een oude, simpele en overbodige PC in een goedkope HTPC. Heb echter geen idee of deze PC een beetje bruikbaar is of dat het te bewerkelijk en duur is om hem om te bouwen tot HTPC. Graag jullie eerste gedachten over wat er allemaal zou moeten worden aangeschaft :/

Wat ik graag wil bereiken is een kast die in de woonkamer staat, verbonden met een LAN naar de computer op de eerste verdieping, zodat ik beneden HD kan afspelen en TV kan afspelen en opnemen.

Dit is wat ik heb:

Memory (RAM) 2040 MB
CPU Info Genuine Intel(R) CPU 2140 @ 1.60GHz
Sound Card SB Live! Wave Device
Display Adapters Intel(R) 82945G Express Chipset Family | RDPDD Chained DD
BIOS Info AT/AT COMPATIBLE | 08/01/07 | ÿÿÿÿÿÿ - 8000701
Motherboard * ASUSTeK Computer INC. P5GC-MX/1333

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
720P zal denk ik nog wel lukken maar dat heb je de grens ook wel bereikt.
In 945G grafische chip zit geen enkele HD versnelling in. Alles komt dus op de CPU aan en deze is niet krachtig genoeg voor vloeiende 1080P.
Als het mobo ruimte heeft voor een losse videokaart kan 1080P wel afgespeeld worden.

[ Voor 2% gewijzigd door Athome op 10-08-2011 19:36 . Reden: typo's ]

Pagina: 1