Binnenkort wil ik gaan investeren in een moderne complete netwerk/multimedia oplossing voor thuis. Na wat zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat er vele oplossingen zijn die allemaal ongeveer doen wat ik wil. Om een juiste beslissing hierin te kunnen nemen heb ik eerst een lijst gemaakt met eisen en wensen, daarnaast heb ik een lijst gemaakt met mogelijke oplossingen en de voors en tegens van deze oplossingen.
Voor digitale TV ben ik afhankelijk van UPC. Ik heb de hoop op een vrije keuze voor het opnemen op zoiets als een HDR dan ook maar opgegeven.
Ik heb in mijn huis een volledig bedraad netwerk dus ik ben niet afhankelijk van WIFI
Daar ik niet volledig thuis ben in alle ins en outs van dit soort apparatuur is mijn vraag aan jullie om deze punten van deskundig commentaar te voorzien.
(ook als mijn eisen lijst niet volledig te blijk te zijn of als ik onmogelijkheden wil)
Alvast bedankt
Eisen:
Grote centrale netwerkopslag (1TB)
Deze bestanden moeten ook via FTP o.i.d. te benaderen zijn.
Afspelen van allerhande film en muziek formaten op mijn TV (TV heeft een LAN aansluiting en is DLNA compatible)
TV uitzendingen opnemen via het analoge signaal van UPC
Wensen
Bittorent client, zodat mijn PC niet continu aan moet staan.
Eenvoudige interface zodat ook mijn vrouw een filmpje kan afspelen
Zo min mogelijk kastjes en kabels.
Ik ben best bereid wat geld te investeren; wil ik gewoon een goede kwaliteit, het merk e.d. maakt mij niet.
Oplossing 1
Uitgebreide NAS (bijv. QNAP TS-119P+)
Deze bevat al een bittorrent client en een FTP server
Dit apparaat kan ook Film en muziek streamen
E.v.t. kan dit in combinatie met een losse media player (bijv. Apacer AL460)
Hierdoor wordt het afspelen van digitale content op de TV makkelijker.
Voor het opnemen van TV content gebruik ik dan het analoge signaal van UPC in combinatie met mijn reeds bestaande HDD recorder.
Nadeel van deze oplossing is dat je relatief veel verschillende kastjes heb. Voordeel is dan wel dat je later alle onderdelen makkelijk kan vervangen.
Oplossing 2
Uitgebreide Mediaplayer met harde schijf (bijv. WD TV Live Hub maar ik kan hier ook een duurdere versie voor nemen met beter specs zodat ik beter ben voorbereid op de toekomst)
Deze doet dan ook dienst als NAS.
Helaas zal ik dan een hoop moeite moeten doen om de bestanden die hierop staan van buiten af te kunnen benaderen
Voor het opnemen van TV content gebruik ik dan het analoge signaal van UPC in combinatie met mijn reeds bestaande HDD recorder.
Simpele en goedkopen oplossing maar voldoet niet volledig aan mijn eisen pakket
Oplossing 3 HTPC
Moderne HTPC met Windows (heb nog nooit met XBMC gewerkt)
HD = 1TB, de PC doet dan ook gelijk dienst als NAS voor de ander PC’s in huis.
Ook hier moet nog wat gedaan worden alvorens de bestanden te benaderen zijn van buiten af
Standaard bittorrent client
Middels een TV kaart kan ik het analoge signaal van UPC opnemen. Mocht UPC ooit nog eens het licht zien en toch het standaard DVB-C signaal gaat aanbieden dan kan ik dit makkelijk inbouwen
1 centraal systeem.
Voordeel alles is zelf in te stellen en aan te passen.
Alles in 1
Makkelijk uitbreidbaar.
Nadelen
Dure oplossing
Je moet zelf alles instellen ;-)
Niet echt de meest zuinige oplossing daar je het systeem maar weinig uitzet.
Dit zou voor een deel op te lossen zijn door extra SSD schijf te gebruiken voor het opstarten.
Mochten er volgens jullie betere en of makkelijkere oplossingen zijn dan hoor ik dat graag.
Voor digitale TV ben ik afhankelijk van UPC. Ik heb de hoop op een vrije keuze voor het opnemen op zoiets als een HDR dan ook maar opgegeven.
Ik heb in mijn huis een volledig bedraad netwerk dus ik ben niet afhankelijk van WIFI
Daar ik niet volledig thuis ben in alle ins en outs van dit soort apparatuur is mijn vraag aan jullie om deze punten van deskundig commentaar te voorzien.
(ook als mijn eisen lijst niet volledig te blijk te zijn of als ik onmogelijkheden wil)
Alvast bedankt
Eisen:
Grote centrale netwerkopslag (1TB)
Deze bestanden moeten ook via FTP o.i.d. te benaderen zijn.
Afspelen van allerhande film en muziek formaten op mijn TV (TV heeft een LAN aansluiting en is DLNA compatible)
TV uitzendingen opnemen via het analoge signaal van UPC
Wensen
Bittorent client, zodat mijn PC niet continu aan moet staan.
Eenvoudige interface zodat ook mijn vrouw een filmpje kan afspelen
Zo min mogelijk kastjes en kabels.
Ik ben best bereid wat geld te investeren; wil ik gewoon een goede kwaliteit, het merk e.d. maakt mij niet.
Oplossing 1
Uitgebreide NAS (bijv. QNAP TS-119P+)
Deze bevat al een bittorrent client en een FTP server
Dit apparaat kan ook Film en muziek streamen
E.v.t. kan dit in combinatie met een losse media player (bijv. Apacer AL460)
Hierdoor wordt het afspelen van digitale content op de TV makkelijker.
Nadeel van deze oplossing is dat je relatief veel verschillende kastjes heb. Voordeel is dan wel dat je later alle onderdelen makkelijk kan vervangen.
Oplossing 2
Uitgebreide Mediaplayer met harde schijf (bijv. WD TV Live Hub maar ik kan hier ook een duurdere versie voor nemen met beter specs zodat ik beter ben voorbereid op de toekomst)
Deze doet dan ook dienst als NAS.
Helaas zal ik dan een hoop moeite moeten doen om de bestanden die hierop staan van buiten af te kunnen benaderen
Simpele en goedkopen oplossing maar voldoet niet volledig aan mijn eisen pakket
Oplossing 3 HTPC
Moderne HTPC met Windows (heb nog nooit met XBMC gewerkt)
HD = 1TB, de PC doet dan ook gelijk dienst als NAS voor de ander PC’s in huis.
Ook hier moet nog wat gedaan worden alvorens de bestanden te benaderen zijn van buiten af
Standaard bittorrent client
Middels een TV kaart kan ik het analoge signaal van UPC opnemen. Mocht UPC ooit nog eens het licht zien en toch het standaard DVB-C signaal gaat aanbieden dan kan ik dit makkelijk inbouwen
1 centraal systeem.
Voordeel alles is zelf in te stellen en aan te passen.
Alles in 1
Makkelijk uitbreidbaar.
Nadelen
Dure oplossing
Je moet zelf alles instellen ;-)
Niet echt de meest zuinige oplossing daar je het systeem maar weinig uitzet.
Dit zou voor een deel op te lossen zijn door extra SSD schijf te gebruiken voor het opstarten.
Mochten er volgens jullie betere en of makkelijkere oplossingen zijn dan hoor ik dat graag.