hardware-lover schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 14:54:
[...]
Het probleem zit dan ook niet in je Yamaha maar het zit ervoor (aan de speler
-kant) of erna (aan de TV/monitor) kant, een kleine aanpassing van de instellingen (waarschijnlijk binnen XBMC) kan wonderen doen. Aangezien we nu alleen nog maar weten wat voor receiver je hebt blijft het koffiedik kijken waar een mogelijke oplossing verscholen zit. Als men geholpen wil worden reageer dan AUB zo compleet mogelijk, met een opsomming van de gehele setup, dat scheelt weer onnodig reageren, zoals ik nu eigenlijk al doe.
Ah mijn excuses. Mijn eerdere reactie was eerder om aan te geven dat XBMC vaker problemen heeft met het doorgeven van HD audio signalen en niet zozeer om een oplossing te zoeken. Mijn reactie was dus wat vaag en weinig inhoudelijk (werken en reageren gaan soms niet goed samen).
Goed, om toch ontopic te blijven hier mijn setup. Hopelijk kan een oplossing voor mijn situatie andere mensen helpen:
Panasonic VT50 <
-> Yahama RX
-V771 <
-> Pulse
-Eight CEC adapter <
-> Asrock Core100HT
-BD
Alles gaat over HDMI 1.4 (highspeed) kabels. De VT50 gebruikt de HDMI ARC poort. De Asrock draait Windows 8.1 (x64) met de Panasonic als audio device met een 7.1 configuratie.
XBMC (12.3) gebruikt de WASAPI HDMI device voor de audio passthrough.
Zodra ik binnen XMBC aangeef dat mijn receiver DTS
-HD of TRUE
-HD capable is gaat het mis. Het maakt niet uit of ik nu WASAPI of DirectSound gebruik voor de audio passthrough (beide HDMI). Ook heb ik al de walkthrough van het XMBC forum doorgelopen.
Mijn vermoeden zit in de CEC adapter: Voordat ik een dedicated blu
-ray speler had gebruikte ik PowerDVD op bovenstaande setup (minus de CEC adapter) om blu
-rays af te spelen. Hier werkten de HD audio formaten wel prima. Nu ik wel een blu
-ray speler heb is PowerDVD van de pc verwijderd en kan dit nu dus niet meer testen. Later is er dus de CEC adapter tussen gekomen. Ik zal vandaag nog eens proberen de CEC adapter er tussen uit te halen om te kijken of er verschil is.