PC uitgevallen; start niet meer. Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• Tijsvl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06-2025
Na mijn vorige roep om hulp, kom ik terug bij jullie om nieuw advies.

Zo'n 3 maanden geleden deed mijn computer het ook al niet, en heb toen het moederbord vervangen. Sindsdien liep het weer prima allemaal. Maar afgelopen zondag ging het weer fout, maar nu met een ander probleem. Ik had de PC gestart en maakte ondertussen wat eten klaar. Mijn vriendin nam plaats achter de PC en wilde internet starten, en op dat moment viel de PC spontaan uit volgens haar.

Dus ik probeer 'm opnieuw te starten maar zonder resultaat. Er gebeurt vrijwel niks. Het enige dat er gebeurt is een uiterst korte reactie in de fans (zie filmpje hier (pluspunten als je de film op de achtergrond herkent ;)).

Aanvankelijk dacht ik dat de voeding het probleem was. Maar nadat ik een nieuwe identieke voeding had gekocht, en deze gisteravond had geplaatst, blijft het probleem onveranderlijk. Ook met alleen de videokaart, processor geheugen aangesloten.

Systeem informatie:
Moederbord: Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Processor: AMD Phenom II X6 1055T
Geheugen: 8GB Corsair XMS3 (2 modules van 4GB)
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB (2 keer)
Videokaart: Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E
Voeding: Cooler Master Silent Pro M600

• JanW23
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01 10:31

JanW23

Mine mine mine mine

Eerst! Titanic :p

Dit zal wel weer je moederbord zijn. Als je je voeding al getest hebt...

[ Voor 68% gewijzigd door JanW23 op 28-07-2011 11:50 ]

Verwijderd

Als je de 8 pins stekker van je voeding naast je cpu los koppeld, beginnen de fans dan wel te draaien ?
Heb je al een bios reset geprobeerd ?

• Tijsvl
Bedankt voor de reacties :) Titanic was goed! Sorry voor mijn late reactie, werk hm..

DaisyWhiteFang,
Ik heb gepobreerd wat je zei, de 8 pins stekker heb ik eruit gehaald, en dan beginnen inderdaad de fans weer te draaien. Maar goed, wat wilt dit betekenen?

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Ik denk dat er dan iets met de voeding mis is. Probeer eens een andere voeding?

Rare vogel in spe

• Tijsvl
Xesxen schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 00:32:
Ik denk dat er dan iets met de voeding mis is. Probeer eens een andere voeding?
Xesxen, ik had dus al een nieuwe voeding gekocht en geprobeerd zoals ik had vermeld. De voeding was identiek aan de vorige, maar daar heeft is dus wel een aantal maanden probleemloos op gewerkt.

Nadat ik de 8pins kabel eruit heb gehaald, is het probleem dan niet de processor? Er zat wat stof in, kan dit korstsluiting hebben veroorzaakt?

• Xesxen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41
Oeps, ik las 6-pins :P . In iedergeval: Je processor krijgt nu onvoldoende stroom om normaal te functioneren. Geen wonder dat de pc gewoon aan blijft zonder iets te doen. (Heb je de CMOS (=BIOS reset) al leeggegooid?)

Rare vogel in spe

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-02 20:19
Het lijkt dat het MB weer de pijp aan Maarten gegeven heeft (wat Maarten met alle pijpen moet is mij een raadsel)
Merkwaardig is wel dat je binnen 3 maanden weer hetzelfde aan het doen ben.
Kan het zijn dat je ergens sluiting maakt?
Ik zou dus eerst even proberen wat er gebeurt als je het zooitje uit de kast haalt.
Dus MB, Voeding even los van de kast testen...

Verwijderd

Ik heb iets dergelijks meegemaakt, bleek de processor die overleden was. Kun je met een andere processor testen? Twee Gigabyte bordjes in 3 maanden lijkt mij sterk.

Verwijderd

Kan best hoor, had een MSI mobo dat stuk ging, nieuwe gekregen en die ging na 2 maanden stuk. Geld teruggekregen en een Gigabyte gekocht. Ook die 2 maanden stuk. Toen een Asus genomen en die draait al 3 jaar zonder problemen. Pech hebben kan dus.

• Tijsvl
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 08:26:
Ik heb iets dergelijks meegemaakt, bleek de processor die overleden was. Kun je met een andere processor testen? Twee Gigabyte bordjes in 3 maanden lijkt mij sterk.
Nu is het een Gigabyte MB, hiervoor was het een ASUS board die het begaf. Maar nu lijkt het probleem dus anders. Voorheen gingen en bleven de fans wel draaien en kregen de HDD's ook voeding. Nu is het zo dat er voor een fractie van een seconde wat gebeurt, maar meer dan dat niet.

Ik kan helaas geen andere processor testen, heb alleen maar trouwe laptop gebruikers om mij heen helaas :(
CQC AnacondA schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 07:31:
Het lijkt dat het MB weer de pijp aan Maarten gegeven heeft (wat Maarten met alle pijpen moet is mij een raadsel)
Merkwaardig is wel dat je binnen 3 maanden weer hetzelfde aan het doen ben.
Kan het zijn dat je ergens sluiting maakt?
Ik zou dus eerst even proberen wat er gebeurt als je het zooitje uit de kast haalt.
Dus MB, Voeding even los van de kast testen...
Tja ik zou het graag los willen testen, maar dat is nu niet mogelijk. Het kan zijn dat er ergens kortsluiting gemaakt wordt, dat kan altijd. Maar ik zou niet weten waar. Zoals ik al eerder zei zat er wat stof in de processor, dat zou het kunnen zijn. Ook kwam het wel eens voor dat de PC zich zelf opnieuw startte, en voor zo ver ik weet kan dit automatisch worden gedaan om overhitting te voorkomen van o.a. de processor?

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:23

Archimond

Lopende Helpdesk

Heb je de 4pins ATX 12V stekkertje op het moederbord aangesloten
Eventuele molex (aansluiting voor harde schijf en dvd) aansluitingen aangesloten?

Videokaart check:
- Heb je de 2 6-pins stroomaansluitingen in je videokaart goed erin zitten?
- Haal eens de videokaart eruit en zet die eens goed erin, een grote kaart kan soms verschuiven.

Klopt het dat je de Lancool Dragon Lord PC-K62 hebt?
Misschien ook even de kast ontstoffen als je stof erin hebt, maar er zitten toch ook stoffilters in?

Uit Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
•Als de fans niet draaien of slechts eventjes aanslaan, dan is er mogelijk sprake van een overbelaste voeding of een kortsluiting ergens (zie onder Moederbord bij Conflicten).

Het eerste wat je kunt doen is het moederbord uit de kast halen en op je kartonnen moederbord doos (daarom moet je die onder andere bewaren :) )laten opstarten met alleen je processor, geheugen en het liefst een minder snelle videokaart die minder stroom verbruikt.

Heb je zeker weten alle afstandsbusjes goed in de kast gedaan. Zet ze niet neer op punten waar het moederbord geen gaten heeft.

2e optie wat je kunt doen:
•Ontkoppel de voeding van het moederbord en test het met een papierclipje/stroomdraadje op de ATX connector: groene draad doorlussen naar een willekeurig zwarte draad. Zie verder ook dit topic voor meer details: [EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts

[ Voor 9% gewijzigd door Archimond op 30-07-2011 18:28 ]

Verwijderd

Tijsvl schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 00:29:
Bedankt voor de reacties :) Titanic was goed! Sorry voor mijn late reactie, werk hm..

DaisyWhiteFang,
Ik heb gepobreerd wat je zei, de 8 pins stekker heb ik eruit gehaald, en dan beginnen inderdaad de fans weer te draaien. Maar goed, wat wilt dit betekenen?
Ik ben dan toch bang dat je moederbord weer is overleden......
Ik heb dit probleem zelf al vaker meegemaakt en alleen met gigabyte moederborden,**
en het was altijd het moederbord, en niet de cpu of de voeding.

Je kan natuurlijk altijd proberen of je wat hardware kunt wisselen met een ander syteem.
Zoals je cpu, geheugen etc...

** Heb 3 gigabyte moederborden gehad met exact het zelfde probleem.
toen kwam ik er dus achter dat als je de 8 pin`s stekker er uit haalt de fans wel draaien, maar verder niks geen post geen piepjes of wat dan ook. Moederbord vervangen en alles draaide weer.

Maar ik zou toch zeker even kijken of je niks verkeerd hebt gedaan met de afstandbusjes zoals Archimond ook al zei.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 23:31 ]

• Tijsvl
Poeh, bij sommige dingen moet ik even hard nadenken hoor :p

Maar de 4pins ATX 12V is aangesloten ja. En van molex maak ik geen gebruik. HDD's en de DVD gaat direct via de voeding.

Ik heb getest met en zonder videokaart maar zonder verschil in resultaat.

Mijn behuizing is een Cooler Master 690 II

Tja, als het al over belast is waarom heb ik dit dan niet veel eerder gemerkt? En waarom geeft de nieuwe maar identieke voeding het dan direct op in tegenstelling tot de oude? Ik neem toch aan dat 600watt voldoende is?

Ik zal jouw advies met het moederbord eruit halen dit morgen even proberen. Hoop dat het wat uithaalt.

Echter snap ik optie 2 niet helemaal. Wat test ik dan precies, en hoe zie ik wat ik test?

In ieder geval bedankt voor je hulp en interesse!

• Tijsvl
Sorry DaisyWhiteFang, had je bericht niet gezien omdat ie zo snel voor mijn laatste bericht kwam.

Tja, ik zal nog eens goed naar de afstandbusjes kijken dan, maar die heb ik er toen na behoren ingezet. Dan heb ik een ASUS gehad, een Gigabyte, misschien nu eens een MSI proberen. Zou dit eventueel een waardige vervanger?
pricewatch: MSI 890GXM-G65

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Je voeding moet genoeg zijn voor je setup denk niet dat die overbelast wordt. Al heeft je videokaart wel 2x de 6pins PCI-E stekker nodig.

Laatste poging wat je kunt doen om het moederbord te reviven:
1. voedingskabel uit de voeding halen (voeding moet nog wel met moederbord verbonden zijn)
2. Ronde Batterij van de BIOS uit je moederbord halen.
3. 3 keer de aan knop indrukken zodat alle stroom weg is
4. 2 minuten wachten
5. voedingskabel in de voeding en aanzetten

Op moederborden van ASUS en Gigabyte zit 3 jaar garantie, als je telkens een nieuwe koopt is dat zonde van het geld. Ik hoop dat je de moederborden met de winkel wel onder garantie ruilt.

Micro ATX kun je beter niet nemen, M-ATX borden zijn bedoeld als Home Theatre PC. Ze hebben meestal minder prestaties en overclock opties als de ATX varianten.

Misschien kun je een andere chipset nemen: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3
Gigabyte GA-970A-UD3 is het moederbord van Best Buy Guide juli 2011 Gamesysteem

"2e optie" heb je eigenlijk al geprobeerd:
Daarmee test je of de voeding nog goed is. Je sluit de voeding nergens op aan, behalve op 1 ventilator zodat je kunt zien of je kunt kijken of de voeding fan blijft draaien.

1. Haal de voedingskabel uit de voeding
2. Ontkoppel alle onderdelen van de voeding, behalve 1 ventilator zodat je daaraan kan zien of het werkt.
3. Verbind met een ijzerdraad of paperclip zoals op het plaatje staat: http://faq.tweakers.net/pmg/test-psu.jpg
de groene draad 14 met zwarte draad op positie 16. De 24pins ATX stekker NIET in het moederbord doen.
4. Doe de voedingskabel weer erin
5. Zet de voeding aan

Uitkomst 1: ventilator blijft draaien en voeding lijkt ook te werken = voeding is goed
Uitkomst 2: ventilator gaat aan en snel weer uit = voeding is kapot

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Heb je ook een andere voeding van een ander merk geprobeerd anders dan een Cooler Master?
Ik heb bij een soort gelijke klacht, heb ik als oplossing bij het vervangen van het moederbord ook een andere voeding geadviseerd (Corsair TX650). Bleek achteraf toch een brakke voeding te zijn waarmee er wel iets stuk ging om de 3 maanden

Hieraan vooraf zijn er 2 moederborden kapot gegaan, en 2 geheugen modules en een videokaart.
Tot nu toe is gaat het met de nieuwe voeding goed, en draait nu inmiddels meer 6 maanden de boel als een tierelier.

Ik denk dat er met je processor niet veel aan de hand kan zijn, tenzij goed tekeer ben gegaan met overklokken. Anders kunnen processoren (redelijk)veel hebben, mits je processor niet overleden is aan statische lading.

Side note : Echt een onderbouwing heb ik hier niet voor, dit is slechts een praktijkervaring geweest.

Just my 2 cents

[ Voor 22% gewijzigd door Lip op 31-07-2011 05:10 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Tijsvl
Ik heb optie #1 zojuist geprobeerd maar helaas.

Goed, ik hou het er voor nu op dat het moederbord weer overleden is. Ik bel morgen even met de winkel waar ik m'n Gigabyte gekocht heb en kijk wat er te regelen valt. Laat dat nou net dezelfde winkel zijn waar het door jou aanbevolen moederbord het goedkoopst in de pricewatch staat :)
En wat je zegt over Micro ATX klopt natuurlijk helemaal, het was me even voorbij geschoten om daar op te letten.

freak1982, ik heb geen andere merk geprobeerd. Die heb ik simpelweg niet in huis en heb eigenlijk altijd op Cooler Masters vertrouwd. Maar nu zit er een splinternieuwe in dus ga er van uit dat die prima is.

Ik clock ook nooit over dus daar kan ik niet de mist in mee zijn gegaan.

Hoe dan ook, ik ga het proberen met een ander moederbord, en zal dan de resultaten uiteraard hier posten. Bedankt voor alle hulp!

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Oei, volgens de review van mr32: productreview: Gigabyte GA-970A-UD3 review door mr32

Heeft het moederbord met Samsung F3 schijven een compatibiliteitsprobleem dat met een firmware van Samsung opgelost kan worden:

"Het moederbord schakelde de schijf tijdens het booten niet, wat als gevolg had dat geen enkel programma (ook de bios) de schijf niet zag. Pas na het heraansluiten van de schijf (als de pc aan staat!) zag hij hem pas.
Uiteindelijk bleek het moederbord niet de oorzaak te zijn, maar de firmware van de hardeschijf. Ik raad dus aan om - als je een oudere Spinpoint F3 van samsung hebt (ouder dan ± maart april 2011, hieronder vallen de volgende hdd's: HD323HJ, HD502HJ, HD503HI, HD103SJ, HD105SI, HD153WI en de HD203WI) de volgende site te bezoeken om de schijf te updaten."

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Archimond schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 22:28:
Oei, volgens de review van mr32: productreview: Gigabyte GA-970A-UD3 review door mr32

Heeft het moederbord met Samsung F3 schijven een compatibiliteitsprobleem dat met een firmware van Samsung opgelost kan worden:

"Het moederbord schakelde de schijf tijdens het booten niet, wat als gevolg had dat geen enkel programma (ook de bios) de schijf niet zag. Pas na het heraansluiten van de schijf (als de pc aan staat!) zag hij hem pas.
Uiteindelijk bleek het moederbord niet de oorzaak te zijn, maar de firmware van de hardeschijf. Ik raad dus aan om - als je een oudere Spinpoint F3 van samsung hebt (ouder dan ± maart april 2011, hieronder vallen de volgende hdd's: HD323HJ, HD502HJ, HD503HI, HD103SJ, HD105SI, HD153WI en de HD203WI) de volgende site te bezoeken om de schijf te updaten."
Dit heeft er niets mee te maken aangezien zijn pc al niet aan gaat.

• Archimond

Archimond

Lopende Helpdesk

Maar heeft wel met het nieuwe moederbord te maken waarvoor hij straks het inwisseld.

Dat is een nieuwe chipset, ik denk dus alvast vooruit.

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Archimond schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:42:
Maar heeft wel met het nieuwe moederbord te maken waarvoor hij straks het inwisseld.

Dat is een nieuwe chipset, ik denk dus alvast vooruit.
oooh oke. Maar dan zal de juiste firmware er wel op staan. Zijn nieuw genoeg volgens mij.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 23:23
JanW23 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 14:56:
[...]

oooh oke. Maar dan zal de juiste firmware er wel op staan. Zijn nieuw genoeg volgens mij.
Het gaat denk ik over de firmware van zijn harde schijf

http://specs.tweak.to/16567

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

skelleniels schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 15:32:
[...]

Het gaat denk ik over de firmware van zijn harde schijf
Dat bedoel ik ook... die zijn dus van ±april/mei

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-02 01:40
PC niet meer laten vallen dus :p

• Tijsvl
Goed. Vandaag is het aanbevolen moederbord aangekomen (Gigabyte GA-970A-UD3). Ik heb 'm zojuist in de computer gezet, aangesloten, en proberen te starten. Helaas... Fans blijven nu wel draaien, harde schijven doen wat draaien. Maar voor de rest niks. Geen beeld, geen piepjes.

Ik heb dus twee Samsung Spinpoints van vóór 2011, dus die kan ie niet zien. Maar zou ik dan niet op z'n minst in de bios terecht moeten komen? Met andere harde schijven geen verandering, maar dat zijn ook Samsung's (geen Spinpoint echter)

Yugh, had echt gehoopt weer in Windows te komen vandaag...

[ Voor 10% gewijzigd door Tijsvl op 03-08-2011 20:42 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

freak1982 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 05:06:
Heb je ook een andere voeding van een ander merk geprobeerd anders dan een Cooler Master?
Ik heb bij een soort gelijke klacht, heb ik als oplossing bij het vervangen van het moederbord ook een andere voeding geadviseerd (Corsair TX650). Bleek achteraf toch een brakke voeding te zijn waarmee er wel iets stuk ging om de 3 maanden

Rest van het verhaal

Side note : Echt een onderbouwing heb ik hier niet voor, dit is slechts een praktijkervaring geweest.

Just my 2 cents
Tijsvl schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:41:
heel verhaal +

Ik had geen andere uitkomst verwacht eerlijk gezegt en ik zou toch ff een andere voeding proberen dan een Cooler Master, ik denk dat dit wonderen gaat verrichten. Wellicht maak het onderstaande verhaal wat duidlijk uit OH

Uit de [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 27

even een smerige copy/paste uit dat topic Stabiliteit van de voeding :

Ook heel belangrijk is, hoe stabiel de voeding de spanning op elke lijn kan houden. In het tabelletje hierboven onder het stukje van Form Factors, zie je dat een voeding zijn spanning moet kunnen behouden binnen de marges van bepaalde procentuele afwijkingen. Voor de meeste voedingen niet echt een probleem, behalve onder zware belasting natuurlijk. Een voeding moet constant de spanningen binnen de marges kunnen houden bij een belasting van 100% op elke lijn van het aantal ampères waarvoor hij gequoteerd is. Zelfs bij piekbelastingen moet een voeding binnen de marges kunnen blijven gedurende een korte tijdsspanne.
Als een voeding dit niet kan aanhouden kan dit leiden tot:

- algemeen instabiel gedrag
- slechtere game-prestaties
- slechtere prestaties van de hardware die eraan hangt
- errors
- falen, dienst weigeren van schijven, gegevensverlies
- uitvallen van de pc
- in het ergste geval (bij minder kwalitatieve voedingen zonder overload beveiliging): schade aan voeding en daarbij mogelijk aan andere hardware

Te hoge spanningen kunnen inderdaad ook schadelijk zijn. Dit gaat eerder leiden tot schade dan te lage spanningen mits hier de pc niet zo snel gaat uitvallen als omgekeerd:

- oververhitting van alle componenten mogelijk
- doorbranden, smelten van kabels en connectoren
- schade mogelijk aan alle apparatuur, inclusief randapparatuur
- laat je fantasie maar werken...

Zo zie je dat het belangrijk is om ook voor deze reden een goede en kwalitatieve voeding te hebben. A-merk voedingen hebben ingebouwde beveiligingen die de voeding automatisch uitschakelen wanneer zich risico's voordoen. Verder gaat dit probleem zich ook eerder voordoen bij voedingen die vaak op 100% van hun kracht moeten draaien dan bij voedingen die wat reserve hebben. Als je twijfelt aan de stabiliteit van je voeding, kan je altijd de spanningen eens nakijken.

[ Voor 68% gewijzigd door Lip op 03-08-2011 23:46 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• JanW23

JanW23

Mine mine mine mine

Tijsvl schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 20:41:
Goed. Vandaag is het aanbevolen moederbord aangekomen (Gigabyte GA-970A-UD3). Ik heb 'm zojuist in de computer gezet, aangesloten, en proberen te starten. Helaas... Fans blijven nu wel draaien, harde schijven doen wat draaien. Maar voor de rest niks. Geen beeld, geen piepjes.

Ik heb dus twee Samsung Spinpoints van vóór 2011, dus die kan ie niet zien. Maar zou ik dan niet op z'n minst in de bios terecht moeten komen? Met andere harde schijven geen verandering, maar dat zijn ook Samsung's (geen Spinpoint echter)

Elk stekkertje goed aangesloten? Zoals die naast de cpu?
Ik geloof er niet in dat dit een voedingsprobleem is. De pc gaat tenslotte aan. Heb ke al eens een andere videokaart geprobeerd?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-02 23:23
JanW23 schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 15:45:
[...]

Dat bedoel ik ook... die zijn dus van ±april/mei
Ja april/mei 2010 toch zoals in het vorige topic staat?

OT: Ik zou het standaardspul eens proberen. Dus enkel cpu, mobo, voeding, videokaart en geheugen.

Voeding en mobo zouden het al niet mogen zijn, dat heb je getest. CPU lijkt mij altijd sterk, maar videokaart of geheugen is wel een goeie mogelijkheid(mits het al niet werkt met enkel het standaardspul.)
Verder ook zeker controleren of je de 24pins en 4(of 8) pins stekker aangesloten hebt.(en uiteraard vga/dvi/hdmi kabel in de juiste uitgang en niet op de (eventuele) onboard video :9

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Ik blijf de CPU verdenken, is er iemand in de buurt met een AMD processor zodat je even kan testen? Volgens mij heb je trouwens een Athlon AM3 dual core voor iets van 30 euro. Altijd leuk voor een servertje of HTPC ooit......

• Tijsvl
Toch maar even een bump ter informatie:

Lange tijd niks kunnen doen i.v.m. vakantie, maar na terugkomst heb ik een nieuwe processor gekocht, en die erin gezet. Et voilá! Dingetje werkt weer, en loopt weer helemaal goed!

Veel dank aan iedereen die met me heeft mee gedacht!
Pagina: 1