• Tijsvl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-06-2025
Bijna een jaar geleden heb ik zelf een PC gebouwd op basis van de Best Buy Guide Mei 2010. Lijstje met hardwarde:

Moederbord: ASUS M4A89GTD Pro
Processor: AMD Phenom II X6 1055T
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G (2 modules van 2GB)
HDD: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB (2 keer)
Videokaart: Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E
Voeding: Cooler Master Silent Pro M600

Het in elkaar zetten is probleemloos vergaan. Maar nu bijna een jaar later wil ik weer langzaam aan beginnen met upgraden, en ben vandaag begonnen met het geheugen. Dus naar MyCom gegaan en daar heb ik (in overleg met de verkoper) 8GB Corsair XMS3 (2 modules van 4GB) gekocht.
Dus, vrolijk thuis aangekomen behuizing geopend, nieuwe modules naast de oude modules geplaatst. Even een kort overzichtje voor en naar qua DDR3 DIMM Sockets:
DIMM_A1: Kingston 2GB
DIMM_A2: <---- Corsair 4GB
DIMM_B1: Kingston 2GB
DIMM_B2: <---- Corsair 4GB

In alle blijdschap PC aangezet, maar echt ver komt ie dan niet. Fans gaan aan, harde schijven denken even na, fan van videokaart draait, fan van CPU draait, maar geen beeld op één van m'n twee monitoren.

Het lampje naast de geheugens brandt wel (MemOK!); volgens het boekje van de moederbord:
Installing DIMMS that are incompattible with the motherboard may cause system boot failure, and the DRAM_LED near the MemOK! switch lights continuously. Press and hold the MemOK! switch until the DRAM_LED starts blinking to begin automatic memory compatibility tuning for the succesful boot.

Nou, zo gezegd zo gedaan, lampje knippert, knippert sneller, knippert nog sneller (verschillende tests volgens het boekje) blijft het lampje weer branden.

Modules zitten er zekerste weten goed in. Ik heb ze er ook weer uitgehaald om het met alleen de oude te proberen, maar met hetzelfde resultaat. Oftewel,m'n PC start op geen enkele manier op.

...help? :|

Verwijderd

incompatebel geheugen

Heb ik met diverse intel g41 g43 chips gehad
Ouwe ddr2 geheugen niet draaien .
Koop een nieuwe uit de winkel en wel draaien .
De ouwe ddr2 getest met anderen borden geen probleem .

Conclusie de nieuwe ddr3 geheugen die je heb gekocht hebben de bios in de war gebracht .
Complete bios reset doen .
220volt stekker er uit inclusief de battery van de moederbord er uit halen .
Pc 10@15 minuten laten staan .
Dan de 220volt en de battery terug inplaatsen
Je oude dimms er weer indoen en de pc weer aan zetten .

In de bios de volt van de mem hoger instellen als je de anderen ddr3 geheugen modeulens wilt gaan gebruiken .

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:14
De batterij hoeft er niet uit als je de jumper van het bios op clear cmos zet. Sommige moederborden hebben geen batterij maar een accu die vast zit gesoldeerd.

Verder alles wat suijkerbuijk zegt.

• Thrilseeka
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:44

Thrilseeka

Woef Woef.

probeer eerst eens alleen je corsairs te doen. en kijk eens of hij dan wel boot.

kan heel goed zijn dat de kingston niet echt met de corsair wil werken

There is no sadder sight than a young pessimist.

• Tijsvl
Bedankt voor de vriendelijke reacties!

Ik heb het ook al alleen met de Corsairs geprobeerd maar zonder verschil.

Ik ga er dan van uit dat het geheugen niet compatible is zoals boers en suijkerbuijk zeggen, en even de genoemde methode uitproberen.

Even de lange lijst met compatible geheugen nagekeken in het boekje van het moederbord en daar staat dit type inderdaad niet in. Dom natuurlijk van mijzelf, heb alleen nagedacht om het te matchen met m'n oude geheugen.

Verwijderd

boers706 schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:33:
De batterij hoeft er niet uit als je de jumper van het bios op clear cmos zet. Sommige moederborden hebben geen batterij maar een accu die vast zit gesoldeerd.

Verder alles wat suijkerbuijk zegt.
En of dat het soms nodig is.
Op die manier heb ik veel moederborden terug inleven geroepen .
Niet omdat de bios niet gereset word maar dat het totalen bord spanningsloos te maken .

Met auto's he zelfde.
Ik heb een test kast om een auto te kunnen resetten .
Helaas werk bij sommige auto dan de basis instellingen niet.
Door de accu polen van de accu af te halen en tegen elkaar te houden .
Kan ik op die manier de auto een complete reset doen .
En kan ik wel op eens de wagen wel terug in basis zetten .

Dit werk ook met moederborden omdat soms ook al doe je een reset via bios clear niet altijd alles terug word gereset.

• Tijsvl
Helaas heeft het niet geholpen. Ik heb ook de batterij eruit gehaald, tijd laten staan (langer dan een kwartier), maar er verandert helemaal niks.

Ik denk dat ik maar naar MyCom ga en vraag of hun een idee hebben, en anders mijn PC daar ter reparatie afgeven.

Verwijderd

Werk de pc nu wel met je ouwe werkgeheugen ?
Anders asl je pech heb is moederbord overleden door Statische elektriciteit

Wikipedia: Statische elektriciteit

• Rick94
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-10-2025
Heb je al geprobeerd om je hele systeem zo kaal mogelijk te strippen (denk aan CD-drive, Card reader, geluidskaart etc.) en vervolgens een reepje geheugen in slot-0 te laten?

Misschien is dit een optie?

• Thrilseeka

Thrilseeka

Woef Woef.

als het ook niet met je oude werkgeheugen meer werkt dan is er waarschijnlijk een probleem groter dan je werkgeheugen en zoals suikerbuijk al zegt is statische elektriciteit een optie . er is natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat er gewoon iets aan je moederbord kapot is.

Kijk anders even op je moederbord daar zitten overal mini batterijtjes ( easy talk ;) ) kijk eens of er daar eentje van bol staat.

• Tijsvl
Met het oude werkgeheugen blijft het probleem hetzelfde. Maakt niet uit wat ik doe, het blijft hetzelfde.

Ik heb de PC ook al enigszins 'kaal' gemaakt, maar het verandert allemaal niks. Van de mini-batterijen lijken er geen bol te staan in ieder geval.

Statische elektriciteit kan het probleem zijn geweest. Ik heb wat verder gezocht op internet onder andere aan de hand van jullie tips, en er zijn meerdere mensen met het probleem. Wat vaak wordt genoemd is een kapot moederbord of CPU.

Maar goed, ik wil er niet te veel meer aan zitten want mijn kennis/ervaring gaat niet ver genoeg daarvoor. Dus met grote tegenzin laat ik een professional er naar kijken. Hopelijk kunnen zij het probleem vast stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tijsvl op 13-04-2011 19:24 ]

• Thrilseeka

Thrilseeka

Woef Woef.

oke :)

laat je even weten als je weet wat het probleem is ? :P

• Tijsvl
Ben net even langsgeweest (leve koopavond!), en wat de jongen van de technische balie mij aanraadde was eigenlijk precies wat in dit topic is aangeraden, en wat ik daarnaast zelf al had geprobeerd. Uiteindelijk wist hij het wel: het moederbord is zeer waarschijnlijk kapot.

Waardoor het precies komt weet ik niet, maar als ik een volledige diagnose laat stellen by MyCom kost het minimaal ergens in de 50 euro. Dan koop ik liever gelijk een nieuw moederbord, en kijk ik of het probleem dan is opgelost.

Jammer, kost weer een dagje werk, maar ik laat weten of het gewerkt heeft of niet.

• iBasch
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-02 16:43
Tijsvl schreef op donderdag 14 april 2011 @ 18:51:
als ik een volledige diagnose laat stellen by MyCom kost het minimaal ergens in de 50 euro.
Garantie? :?

• Tijsvl
Probeer mij maar eens aan te leren om bonnetjes netjes te bewaren... :-( Gaat je niet lukken!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:03

Pixeltje

Woo-woohoo!

Tijsvl schreef op donderdag 14 april 2011 @ 20:52:
[...]

Probeer mij maar eens aan te leren om bonnetjes netjes te bewaren... :-( Gaat je niet lukken!
Mag toch hopen dat het in een mapje doen van bonnen niet boven je capaciteiten stijgt? Het kan je een hoop geld besparen (zoals je zelf al aangeeft; een dag werk)

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Tijsvl
Jaja Pixeltje, ik weet het ik weet het.. Gek genoeg liggen alle installatie CD's en handleidingen wél netjes in een schoenendoos mét label erop bij elkaar ;) De factuur heb ik nog wel digitaal in m'n email, volgens mij geldt dat ook als garantiebewijs toch? Hoe dan ook, dat is een ander onderwerp.

Reden van deze bump is dat het probleem is gefixed. En het leek me wel zo beleefd om na jullie hulp even mijn oplossing te plaatsen. Dus:

Het moederbord is vervangen door een Gigabyte GA-890GPA-UD3H. Ik heb alleen het nieuwe geheugen erin geplaatst en dus het oude geheugen er compleet uit gelaten, verder ook niks mee geprobeerd om eventuele herhaling te voorkomen. Hoewel ik zeer twijfel of dat de oorzaak was van het probleem. Alle andere hardware is ongewijzigd gebleven.

Nogmaals bedankt voor al jullie hulp!

[ Voor 9% gewijzigd door Tijsvl op 01-05-2011 22:22 ]

Pagina: 1