Extrende harde schijf moet geformatteerd worden!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.029 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:36
Op de een of andere manier is mijn externe harde schijf niet meer bruikbaar en moet het per se geformatteerd worden. :r

Mijn complete levenswerk staat er op, verslagen en foto's van 8 jaar oud toen ik nog op de middelbare school zat... ik mag ze niet kwijtraken!

Nu probeerde ik Data Recovery te doen, met Recuva en GetDataBack, ook ontrack Recovery gebruikt, maar GEEN werkt aangezien ze niets kunnen vinden... er is niets om van af te lezen! ;( Checkdisk hielp ook niet...

Wat moet ik doen? Toch formatteren en doorgaan? Die risico lijkt me veels te groot... Testdisk heeft ook niet geholpen na Analyse, want er wordt geen boot gevonden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 26-04 13:57

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

Formatteer en zet data er weer op vanaf je laatste back-up.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:54

WhySoSerious

Be the change.

Lokale computerzaken kunnen vaak deze data achterhalen. Kost wel wat, maar het lijkt me dat de data die jij erop hebt/had staan dat waard is.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Wat een grapjassen hier,

Deze meneer komt over alsof hij alles behalve een backup heeft. Ennuh " Kost wel wat " is nogal zo'n mooie statement, Dit grapje kost al snel meer dan 1000 euro.

Denk niet dat de meeste mensen dit over hebben voor hun foto's

[ Voor 66% gewijzigd door Greatsword op 25-07-2011 16:52 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Destianto schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:50:
Kost wel wat, grapjas, Dit kost al snel meer dan 1000 euro.
een tweede externe disk als backup was een stuk goedkoper geweest achteraf

Echter deze wijze les dient toch vaak geleerd te worden

[ Voor 10% gewijzigd door bgrr op 25-07-2011 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
Nee, lokale computerzaken kijken er ook gewoon met zo'n stukje software naar.
Recoverybedrijfjes kosten een boel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ja precies, die "computerzaken" gebruiken dus de software die hij al eerder heeft genoemd ( zonder resultaat )

Klinkt als zure melk.

[ Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 25-07-2011 16:54 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-04 12:50
melkislekker schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:43:
Toch formatteren en doorgaan? Die risico lijkt me veels te groot...
Het gevolg van een format is dat je de data sowieso 100% garant kwijt bent. Je hebt hooguit geluk als je met snelformatteren en dan een tooltje nog dingen kan teruglezen en naar een andere schijf kan kopieren. Snelformatteren wist namelijk niet echt alles permanent.
melkislekker schreef op maandag 25 juli 2011 @ 16:43:
Toch formatteren en doorgaan? Die risico lijkt me veels te groot... Testdisk heeft ook niet geholpen na Analyse, want er wordt geen boot gevonden....
Je boot ook niet van je externe schijf neem ik aan dus vind ik het niet zo verwonderlijk dat er geen boot(sector) is gevonden.

Heb je m al eens geprobeerd op een andere computer aan te sluiten? (Ik heb het wel eens gehad met usb sticks dat deze de melding gaf op computer x maar niet op y).

Als je geen garantie meer hebt kan je m ook proberen uit elkaar te halen en proberen de schijf op de interne bus (ide/sata) aan te sluiten ipv usb/fw/esata.

[ Voor 3% gewijzigd door C0rnelis op 25-07-2011 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoenix1337
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:50
Probeer hem eens uit de behuizing te halen en gewoon in je pc aan te sluiten. Waarschijnlijk werken die programma's dan wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Probeer het anders eens met een linux live cd. Maar als die data echt belangrijk is voor je dan heb je er toch wel ergens een backup van zeker???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:15
Mogelijk weten de mensen in de computerzaak wel hoe ze die software moeten laten kijken.
Aangezien de meeste van die programma's alleen werken als er nog partities zijn. (die zijn er kennelijk niet meer)
Dus moet je weten of het FAT, NTFS, EXT, of een andere indeling had. Om zo je data terug te lezen.
(GetDataBack heeft niet voor niets 2 versies)
Daarna duurt het scannen afhankelijk van de grootte, uren. (soms halve en hele dagen)

Voordat je iets doet, lees eerst de Health gegevens eens uit (S.M.A.R.T.) Dit kan met HDtune (gratis).

Belangrijkste is dan nog dat je NIET op de schijf schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:04

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

waarschijnlijk probeer je een recovery via USB, dit is lang niet altijd de beste manier. Beter is om de hardeschijf los te koppelen en deze aan een S-ATA controller te hangen in de Pc.

Verder lijkt mij dit toch ook niet zo'n probleem, wanneer dit werkelijk belangrijke data hebt heb je vast nog ergens een backup, dan kan je de schijf formatteren en deze backup terugzetten.

In iedergeval raad ik je aan eerst eens hier te gaan kijken: Thematopic: Datarecovery en Thematopic: Backups

Mocht de data echt heel belangrijk voor je zijn is het aan te raden dit door iemand met ervaring te laten doen, zoals gezegd kan dit redelijk oplopen kwa prijs. In iedergeval is hier genoeg over terug te vinden, daarom gaat dit topic dan ook op slot.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.